....maar in Londen ^Qasopstand hingen de trapeziums al in de rekken De schoonmaak PARFUM Badpakken-show in Parijs Vrouwenvaria N van de teenagers Minnaars i van het oor'f, »"'p 5' £°P »,n the ail-"> cn als GRASSE ALS WERELD CENTRUM Eén mislukking m fergaf I 'ltoM Vrouwen p 'vonder van de vroege «sen Bakvissen willen er niet aan Voorjaars verschijnsel Scentopolis Acht kilo uit vijfduizend Nog meer gevallen maar toen werd ze wijzer Flatteuze re<reuklediu<r Ned. woninginrichting op Expo '58 Nyzip de nieuwe treksluiting Gina's misnoegen *1- C. van Lieshout zoon n.v. COMPLETE WONINGINRICHTING d«: no** fj heidj V CO' L-e"'i ff'y/ v»'V c&M "eft/ eve'» NOG GEZOEND.. 'c «or koos e'i"r/e 5 i CP" mauve mpt wit ge- r''chlo j ,se tu ped voor dit. tailleur. Het k'mtr "Ze jasje lleeft een hoge vier., "«ar 1(1 epr' to voer ij knoopsluiting en "louij"'0e '<tS "itlopende driekwart 0,1 de J' p hoed is van hetzelfde weefsel, iarnering ervan harmonieert weer met de strik van de blouse. Een matroos en een Franse wijnkelder hebben Michael Sherard tot dit marineblauwe wol len serge tailleur geïnspireerd. Het in de rug bloesende hemd jasje wordt door een band glad om de heup gespannen. Een witte matrozenkraag en een witte hoed maken de combinatie compleet. D, oo r fr"es Sin' f-"""":» toen a yahse "ffu-Eaurent door al die i.a9en v uwen zo gezoend werd, ,.'er dnr,een d*n3 over 't hoofd. Hi.?en eerder voor de foto's ,°aakte hnSt Diors z°r9vuldig be- "«n "arts- olie emotietoen de jonge de tsgeheim in alle kranten -ereld zouden verschijnen, 1 si677 /-ï_ vwy.ttj t/erot/iy/iciij ers. Plaatjes al in de Engelse 7an die japonnen en B9urent we^ten echter geen Saint- v^ooe Wareri zo maar van die h aar0n a °ndcnse kleermakers sm? *elPrr de modejournalistiek ri ^ttenH een tikkeltje gering- 'hodpi Worc't neergekeken. Voor „6t heio nalisten draait immers fi°r'°gie r?.PUt zo'n beetje om het jy Seri Ta in de couturesalons vN leemt f en Frankrijk woedt, jy-d de TAlr)tussen niet weg, dat ter- i.'°rs alianen nog zowat met lr„~* s ouh„ ,iuK t"wai met (oferi Waf., JlSne sac aan het knik- t./'O der mn' de beren Hardy Amies !zabeth i eeTrrnakers van koningin en n' °bn Cavanagh, Mi- m dhin., s'0nald Paterson hun man- i;ailertv T01 badden gehangen die Ha 3 van die trapziumlijn- door de 'ionge ai Honau? Parijs werden ont- Ver Faterson was er zelfs heb 't lef niet gehad om mijn jeug dige klanten zelfs maar te sugge reren dat zij met een vijf centimeter kortere rok volkomen bij zouden zijn met de laatste mode...." ELSE DANAH. Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja, die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal, de grote pijn verdrijver. Togal is onschadelijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88. h»HU Van gevorderd, dat hij de pp gedr-ia^j boek naar beneden b>ld eSI' z°dat er een tegen- h f ontstond dat nog het Ver8elijkenrn-°de^ Van een vbeger Ti j 5n ingeland draaiden rt'Fet tra P dezelfde modegolfleng- haA..eigenliuZ1Urnrno^le^ was in Don- a3S »- - riOS VPPl mwr Hon in om vs VnW n?g veel meer dan in V beterP nderstrepen hadden ook tóf- Starke* K sey Tj'°n^ectiehuizen ais Simon lw^rio Jb Popper, Brenner en un de tar e voor hun paasver- ,S cmi aPeziumlijn al volledig Cnll al ka, J baddek!?5 verwerkt. Vh eïlder rn daarbij de kerkelijke 0h T^e 0a<5O„ l vuurueei. i^en ^ou^en betekent ook de kans luebtieda§en- In Plaats van op ten g zomers japonnetje be- 'n .bun voordeel. Éen ar°m de Britse vrouwen Model „Collette" Wasbare gebruikshandschoen. sterk en prjma van pasvorm. Verkrijgbaar dix/Orr n Tiroler Handschoenen Magazijn andschoenen Suède jassen eo K°usen Moderne Shalws Zelfs Mattli, die ditmaal een der meest gematigden bleek, kwam uit de bus met deze tamelijk korte rok waarboven oen recht, ruim. vallend jasje wordt gedragen van mauve tweed. Ue driekwart mou wen zijn aangeknipt, waarbij het wijde armsgat ertoe bijdraagt de ruimte in de rug te verkrijgen. bij duizenden op een nieuw tailleur, waarin de trapeziumlijn met zijn wijd,uitstaande rok nog het best tot zijn recht komt. Er moeten bij die nogal plotselinge omzwaai heel wat geheide Britse modetradities op hun grondvesten hebben geschud. Het gladaansiuitende klassieke tailleur dat zoveel jaren de grote troef van de Britse kleermakerij heeft uit gemaakt, was met één slag even ouderwets geworden als een lange rok. Maar terwijl de nieuwe mode zo heftig gepropageerd door de 22- jarige Parijse jongeman die nog kort geleden in de kinderkamer de poppekleren maakte voor zijn zus jes volop het accent legt op de jeugdige verschijning van de draag ster, willen de bakvissen er niet aan. En de inkopers van de grote mo demagazijnen hebben nogal moeite gehad om bij dit verschijnsel hun geestelijke spijsvertering te laten functioneren. De klanten van de teenagc-afde- ling weigeren domweg er jeugdig uit te zien, en zij vormen daarmee een levende tegenstelling met hun moeders die als jongmeisje haar eigen korte rokken-mode wel heb ben gevolgd. En hoe! De meisjes die nu voor een vakantie of voor altijd van de schoolbanken zijn wegge- stapt, doen meteen alle moeite om een heel andere persoonlijkheid te creëren. Een langere rok, een in springende taille waarmee zij de oudere generatie jaloers maken, evenals goed aansluitende kleding zijn de voornaamste attributen waarmee de confectiebedrijven dit verschijnsel proberen op te vangen. Zelfs de iets kortere mouwen die nu eenmaal beslist nodig zijn oni zo'n heel kort tailleurjasje niet uit zijn lood te laten vallen wordt niet aanvaard. .Deze jeugdige klanten zullen daarom alleen al zonder te kopen de zaak uitgaan", vertelde mij de directeur van een groot bedrijf. En zijn chef-inkoper voegde eraan toe, dat hij de laatste paar weken twee maal zoveel box jacket tailleurs had verkocht als ooit tevoren. „Maar ik HET BEGON toen de eerste lentestralen van de zon schuchter het meubilair in de huiskamer af tastten, waardoor een minuscuul laagje stof zichtbaar werd. Het was zover! „Wat een bende, wat een stof, zie je dat mannie?". Mannie zit, zich nog van niets be wust, achter zijn ochtendblad en tast blindelings naar zijn kopje thee-met-biscuit. „Ik vroeg je wat", wordt hem toegebeten. Niet de woorden, maar de tóón waarop schudden hem uit de wereld-gebeurtenissen op en doen hem naar zijn vrouw kijken. „Wah?". Het was blijkbaar een vraag want afwachtend staat ze voor hem, strijdlust in d'r ogen. „Ja, .iaah", zegt 'hij afwezig, ter wijl hij zich met 'n rimpel op zijn voorhoofd afvraagt wat nu het ver schil is tussen Kroesjtsjef en Sta lin, zich niet bewust dat hij daar net zijn „doodvonnis" onderteken de. Wanneer hij zijn jas aantrek', zijn hoed opzet en zich omdraait om vrouw-lief goedendag te zeggen is zij nergens te vinden. In de keu ken ziet hij haar scharrelen met stofdoeken en boenwas. Ergens in hem begint een klok te luiden maar de klepel. Op kantoor gekomen bemerkt hij dat Loes zijn twaalfuurtje heeft vergeten. De honger stijgt, zijn humeur daalt en trilt ergens om het nulpunt als hij thuisgekomen zijn vrouw ergens van onder de ta fel moet sleuren om haar te kun nen begroeten. „O, dag!", zegt ze. Dan komt het slachtoffer van dit alles tot de ontstellende ontdek king dat de stoelen verdwenen zijn. en de gordijnen, de planten, de boekenkast, het vloerkleed Loééééééés. wat ter wereld heeft dit. En dan opeens beginnen alle waarschuwingslampjes in zijn hoofd te branden, te trilleh en te rinkelen. Natuurlijk, dat is het. De SCHOONMAAK! Hij is machteloos. En reddeloos, bemerkt de echtgenoot na een half uur als hij zichzelf terugvindt in een overall die hem te groot is, in oude schoenen die beslist eens van hem geweest moeten zijn. In zijn handen ontdekt hij een bakje met gips en een plamuurmesje gedrukt Gaten stoppen! Wat een ellendei Met berusting dicht hij ze, trekt spijkers uit de muur, haalt schilde rijen weg en houdt zich tegelijker tijd in evenwicht op het wankele trapleertje. Alle vindbare gaat jes in het hele huis zijn nu dicht, maar er moet nog gewit worden, geplakt, behangen en dan op eens wordt hij razend. Nééé fu rieus. Met driftige passen gaat hij op zoek naar zijn vrouw. Nauwelijks herkenbaar door vuile vegen op haar toet en een doek om haar hoofd ontmoet hij haar op de lo geerkamer waar zij net bezig is d< overgordijnen naar beneden te ha len. „Krijg ik nog elen of hoe zil dat" weet hij uit te brengen. Ze kijkt beslist beteuterd als ze even later in de keuken wat klaar tracht te maken, zich een weg zoekend tussen de opgestapelde stoelen en de kast. Eindelijk is het dan zover. De borden komen uit de boekenkast. Het bestek uit de logeerkamer. Ze besluiten op de grond in de kamer te gaan eten. Tenslotte doen ze dat in andere landen ook wel. Op dat moment klinkt hol en onnatuurlijk de bel in de lege kamer. Zij kij ken elkaar aan en wéten alle twee: Visite. De altijd groene palmen langs de Rivièra coast begonnen nu reeds bleek af te steken tegen de legioe. tien der toeristen, die hier dagelijks worden uitgestort om de genum. merde bezienswaardigheden en an dere vakantiegenoegens van een lichtgeurig vreemd land te verteren. Hieronder ressorteert ook de par- fumproduktie van het lieve stadje Grasse, dat met zijn schaduwrijke straten, zijn oude herenhuizen als juwelen in een weelderige tuin, veel verschilt van de lawaaierige monda- niteit van de overige Rivièra-centra. Niettemin Grasse blijft een toeris tisch gegeven: de stad van het par fum van geconfijte vruchten, van „fougasettes" geurige levensmid delen) en van de schilder Fragonard, die hier werd geboren en is getogen in Maison de Font-Michel, waar Goethe zijn memoires neerpende. De schoorstenen van een aantal nauwelijks zichtbare fabrieken teren alsnog op de activiteit, die er de grandeur en het fortuin doen rond waren, maar het zonlicht is overal present en de lucht wordt bedwelmd door een fel riekend aroma van rm zen, oranjebloesem en jasmijn, die des werelds meest subtiele parfums opleveren. Gelegen tussen Nice en Cannes ontvangt Grasse dagelijks honder den toeristen en ook wij werden in de vaart meegesleept naar dit be koorlijk rijk; bestuurd door het ini tiatief' van scheikundigen en de alles- beduidende neus der parfumeur. Ge begrijpt natuurlijk, dat wij on ze lust niet hebben kunnen bedwin gen, in Scentopolis, een parfumfa- briek, binnen te stappen. Een koe le donkere entree, verankerd in een mysterieus raadsel van geuren. Langs een grijze wand staan kope ren bakken aaneengerijd, die om u enige getallen te noemen per jaar worden volgestrooid met 800.000 kilo rozen van 220 frs per ki lo; 550.000 kilo jasmijn van 550 fr. per kilo en een berg van aromatische planten als lavendel, thym, eucalyp tus, mimosa, mint, etc., etc. In deze bakken wordt door middel van een stoomcirculatie de essence aan de bloemenschat onttrokken en later gecondenseerd door een stroom koud water. Dit distillatie proces, dat reeds de Renaissance tijd redelijk frequent voorzag van vleugjes exotisch „water", werd de vorige eeuw bekroond met een nieuwe vondst: de „enfleurage", die hieruit bestaat, dat de bloemen in een vet, afwisselend koud en heet bad worden gedompeld. De vette substantie onttrekt de essence, die na ettelijke wassingen in alcohol, als parfum het daglicht ziet. Inmiddels maakt het menu van vreemde luchtjes van menige toe rist een tevreden en koopgraag mens. Dagelijks arriveert van zulke men sen een stoet, die eenvoudigweg wordt voortgeduwd, want dralen is uit den boze. Tijd is parfum, en dat betekent geld. Om de laatste reden ook heb ben Russen, Oostenrijkers, Ameri kanen, Britten, Hollanders en Fran sen elkaar met flacons bekampt. De ijle vleugjes worden in het bedrijf centimeters dik over toegestoken handen gestreken. Onbaatzuchtig wordt in drie vreemde talen geëxpli ceerd: „De Extraction", waarbij zo wel de bloemenwas als de geur door een oplosbare vloeistof wordt onttrokken en later gescheiden door een behandeling in alcohol en ijs. En wist u: 5000 kl. bloemen leveren 8 kilo essence. Er is een proeftuin, waar men als het ware parfum-dra gende planten cultiveert en uitpro beert en hen van allerlei kwaaltjes tracht te genezen. Maar de vijftien firma s, meer of minder belangrijk op dit terrein, moeten ook in het sei zoen dat de bloemenaanvoer ter plaatse kleiner is, op volle toeren draaien. Hiervoor zorgt een grote hoe veelheid grondstoffen, die vanuit de hele wereld, voornamelijk uit de Franse koloniën, Frankrijk binnen vloeien. Zo komt uit Japan mint en kamfer, uit Tokio en China anijs uit Centraal Amerika de Tolubalsem en uit Zanzibar de anjelier. En juist als in de dagen van Magelhaen, zendt Indonesië een kruidenmelange en wordt vanuit Florence de iris-wortel genoteerd, ongeveer 600.000 kilo, dus de helft van de gehele Italiaan se produktie. Zodat er vele generaties uit een onuitputtelijke reeks schoonklinken de, maar vrijwel alles verhullende namen, de geur van hun keuze kun nen nemen. U iedereen nog met winterkleren loop;, worden de badpak ken geshowd. De salons waarin dat gesihied* zijn gelukkig voor de manne quins goed verwarmd want anders zouden ze stellig met kippevel rond wandelen. Hoe kleurig en fleurig de badpakken ook zijn, niemand kan zich met die langdurige kou voorstellen dat ze over een paar maanden wer kelijk aan het strand ge dragen zulipp worden. Maar de fabrikanten zijn verbazende optimis ten. ze maken collecties die al heel gauw vijftig verschillende modellen groot zijn. Zowel katoen, satijn, jersey of nylon, worden er voor gebruikt maar het meeste succes heeft wel het lastex. Hiermee en deK te meer. daar er een „ingebouw de „bustehouder in het pak zit, lukt het de meest welgedane draagster de slanke lijn te benaderen. Dit seizoen zien we stellig evenveel badpak ken met als zonder bre tels. Aan de hals zijn ze betrekkelijk weinig uit gesneden maar op de rug des te meer. De rokje; sluiten meestal heel strak om het lichaam, behalve dan bij het barboteuse- model dat een soort van pofbroekje beeft, net als baby-barboteuses. Van zelfsprekend is dit mo del niet bepaald flatteus. Nieuw ig het zakjurk- model dat het best te vergelijken is met een zakjurk die con flink einrt boven do knieën werd afgeknipt, 't Ding i.s al even lelijk als de japon waar het naar ge noemd werd. Ieder badpak heeft na tuurlijk een naam en er zijn fabrikanten be paald litterair aangelegd die de vreemdste na men bedenken. Wat b.v. te zeggen van „waar d zee van topazen ruist", of van „ik ben beeldschoon, o stervelingen". Heel nuchtertjes staal er ach ter: „een badpak van Al- béne en Lastex, van on- Een badpak met kort bijpassend jasje van Libron. der tot boven met lover tjes geborduurd". Want. er zijn badpakkon die met strikken zijn versierd of geheel met lovertjes beslikt. Toen zijn ze tegen het water bestand, verzekert de fa brikant. ..'t Lijkt wel of die pakken voor de Folies Bergères zijn bestemd werd in de zaal opge merkt. Dit bewijs van ge zond verstand was een veroordeling van de ge- pailleteerde badpakken. Ze zijn ontworpen en in de handel gebracht door een Roemeen en werden onder het beschermschap van het Frank-Dollar co mité getoond. Niemand zal zich hier zo iets aanschaffen en die kostuums zullen cHta ook Moeder en moeders moeder ge bruikten al MAÏZENA DUBYEA, dus bestelde 't jonge vrouwtje 't ook. Maar sty verzuimde te doen, wat die ervaren moeders deden en nög doentoezien dat ze ook MAÏZENA DURYEA krijgen. De naam op 't pak, daarop moet U letten, om zeker te zijn dat ge in derdaad MAÏZENA DURYEA koopt, die vermaarde MAÏZENA voor 't binden van groenten, soe pen en sausen. Tenslotte wandelen we door een vro lijke ruimte, waar zeep in lieftallige kleurtjes de lucht doorsprenkelt met aroma van lavendel, ceder, geranium en rozenhout. 6000 stukken lip-stick worden door handige en even charmante Fran- gaises van de finishing-touch voor zien. We hebben even gedut bij dit handwerk, totdat de directie, wetend dat wij die emmers parfum eindelijk beu zijn een lijst met getallen laat aanrukken. Het is inderdaad verba zingwekkend, voor een stad van on geveer 20.000 inwoners tot een om zet te komen van een duizend mil joen franken, zodat de plaatselijke Bank of France een van de belang rijkste uitmaakt van het zuiden van Frankrijk. Maar er zijn dan ook een honderd agenten over de wereldbol verspreid, ieder een eigen bloem pro pagerend. Iedere dag houden dui zend brieven en een honderdtal te lefoontjes contact met de verst ge legen landen en de business-man van Grasse zelf doorkruist vele malen de oceaan om in Afrika, Amerika, in India of de Oriënt ideeën te pluk ken voor de wereldmarkt. Vrijwel het gehele stadje werkt binnen de ring van dit parfum-firmament handwerklieden, zoals smeden, mon teurs, metselaars, schilders etc. evenals een 20.000 kwekers: mannen, vrouwen en kinderen, die de drie duizend ton bloemen de fabriek moe ten binnenbrengen. Zo is deze vorm van industrie in Grasse uniek in de wereld, nergens voor de voeten gelopen door buiten landse pogingen zoals de rozenver- werking in Bulgarije, want tot nu toe werd in deze branche elders nim mer een dergelijke schaal bereikt. Lucjenne. uitsluitend voor de uit voer bestemd zijn. D<» Fransen zelf willen alleen eenvoudige bad pakken. DU seizoen wordt niet bepaald een enkele Meur gelanceerd, we za gen allerlei tinten zowe' licht als donker. Ze zijn bijna alle gegarneerd, een had zelfs 2 panden die overbloesend tot de taille vielen en daar wa ren gehecht. Maar het meeste succes hadden twee dóódsimpele dof zwarte badpakken, wat wel een bewijs is dat de Frarqaises nog niet aan met lovertjes bezaaide pakken toe zijn. De bikini's zijn totaal verdwenen. Ook iels waar niemand rouwig ooi is. Diny K. - VV. I FLATTEUS en uiterst chic is de re genkleding, die ons in de afgelopen shows werd getoond. Wat sommige firma's aan variatie en fantasie weten te brengen, is zeker de aandacht waard van vele vrouwen, die nog steeds niet verzoend zijn met de re genjas;, die nu eenmaal hét kleding stuk is in ons klimaat. Zo'n modieus uitgevoerde creatie draag je voor je plezier. De meeste modellen zijn ge matigd wijd, maar ook een sluiker silhouet met een enigszins bollende rug trok de aandacht. Speciale ver melding verdienen de trench-coats, die weer op het toneel zijn versohenen. Zo zagen we o-a. een jas van Amerikaan se marinekleurige katoen, gegarneerd met witte stiksels en knopen. Iets nieuws is het regencomplet, dat er uitziet als een flatteus zomers en semble van b.v. beige raffia of poplin. De wikkelrok kan eventueel over een japon worden gedragen en het min of meer gestreepte jasje is driekwart lang en heeft in de rug een plooisuggestie. Bovendien zijn vele mantels voorzien van een bijpassende regenhoed. De ene keer is het een klein hoedje met opgeslagen rand, dan weer is het een grote gefronste baret die zó van de modiste zou kunnen zijn. OP DE WERELDTENTOONSTEL LING te Brussel, in een der tentoon stellingshallen op het Nederlandse terrein, is een afdeling van 225 vier kante meter gewijd aan de vormge ving in de moderne woninginrichting. Hiermee wil ons kleine landje getui gen, dat het ook op dit gebied wel iets weet te presteren. Deze afdeling is ontworpen door architect G. Riet veld uit Utrecht en omvat onder meer een flat met een totale oppervlakte van 81 vierkante meter, die bestaat uit een zit- en eetgelegenheid, evenals twee „slaapnissen". De architect heeft hierbij, zoveel mogelijk de „ideale indeling" trachten te verwezenlijken, dus zo weinig mo gelijk aparte ruimten en een zo groot mogelijke ruimteverwerking. De meu belen in deze flat geëxposeerd, alle creaties van G. Rietveld, zijn niet ai- leen loze pronkstukken, maar ge schikt om te zijner tijd in massa te worden geproduceerd. Men ziet er de „stijl van onze tijd". Zoals een metalen eetkamerstoel, waarvan rug en zitting van geadoni- seerd aluminium zijn. Voor het ove rige is er een vrije opstelling van het beste, wat Nederland op bovenge noemd terrein presteert, beantwoor dend aan de hoogste eisen van functi onele vormgeving. VELE HANDIGE nieuwtjes speur den wij voor u op in de stands van de Jaarbeurs. Aanwinsten die danig in de contanten lopen, maar eveneens nut tige kleinigheden, die u heel wat ge rief bezorgen. Zo zagen wij onder meer een rits sluiting van continuele nylon ver vaardigd en wel zó dat de traditionele „ongelukken" met dit instrument voor goed van de baan zijn. Deze nieuwe treksluiting heeft geen afzonderlijke tandjes en wordt aan beide kanten geheel door weefsel bedekt. Dit be schermt het ding zowel bij het strij ken als in het gebruik. Het open en dicht doen geschiedt onhoorbaar en met een minimale wrijving. Een voordeel van deze „Nyzip" is dat ze bijzonder licht is zodat zij niet alleen voor zware tweed rokken, maar ook voor fijne lingerie kan worden toegepast, evenals voor chiffon avond robes, cashmere truien, terleyne ten- niskleding etc. DE ITALIAANSE filmactrice Gina Lollobrigida sprak dezer dagen tij dens een interview te Parijs haar misnoegen uit over de resultaten van de haute couture. Zo lazen wij in Le Soir haar onmiddellijke reac tie op enige van de laatste modellen in de „ligne sac" en de „ligne tra peze" kort voor haar vertrek naar Rome: „Arme lieden. Ze zijn ontworpen voor aanstaande moeders. Wat moet ervan me worden, als ik in derge lijke gevallen voor mijn bewon deraars moet verschijnen. Ik hoop dat de mode spoedig een andere richting zal uitgaan en dat de aar dige Franse vrouwtje niet langer gedwongen worden zich op deze wijze toe te takelen". Gina, die zich door Romeinse cou turiers „normaal" laat kleden, ar riveerde zaterdag in Parijs en was een van de weinige vrouwen op het internationaal-artiesten-gala, die zich geen slaafse volgelinge van de mode toonde, LUCIENNE toonlcamcn mathanasierlaan ">47 tel. 33846 - 34329

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 9