Daar spreekt iets verbeelding.... m actie: „Voor God Onze honger naar oprechtheid WEEKhartigiieden KIJK UIT JONGEREN-SECTOR Mensen van morgen 'fik tot de van een feit „Ev'ry time I feel the spirit" y b rr De Blijde Boodschap van St.-Markus Christelijke levenshouding W: DACje*" e"s ZATERDAG 31 MEÏ1958 LT OEVEEL mensen zullen er zijn, die alle keren dat zo iets plaats vindt op een dag de nieuwsberichten aanzetten en „sssst" roepen tegen hun kinde ren? Ieder ogenblik kan er wel wat sensationeels gebeuren in Frankrijk. W Op de 2de Pinksterdag had in een uitverkochte zaal van de Jaarbeurs een bijzondere ont moeting plaats. Een aantal groe pen van jonge mensen uit vele steden van het land werd die dag ingelijfd bij de actie: „Voor God", door Mgr. A. Diepenbrock. Het waren groepen, die al sinds geruime tijd meewerkten aan het werk van pater P. Wesseling. Hij achtte nu de tijd gekomen om zijn groepen ook naar buiten, officieel te doen opnemen bij de actie: „Voor God", waar hij zelf al sinds enige jaren nauw bij betrokken is. MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG nMOoj VRIJDAG ie vak$ ZATERDAG Morgenstemming (in de stad) Er is daarbij een heel verschil op te merken tussen de nieuwshonger van nu en bijvoorbeeld met die uit de septemberdagen van '39 toen Hit- Ier zich opmaakte voor zijn verwoes tende vraatzucht. Toen hadden de ge zichten van onze moeders en vaders een bezorgde trek, die ik nu mis. Het is immers ver van ons bed en zal ons weinig raken. Althans zo in eerste instantie. Aan Europese con sequenties denkt de gewone niet-in- sider in het politieke bedrijf niet zo spoedig. En dan is het opmerkelijk de com mentaren te vernemen. Mijnheer Pflimlin of Guy tollet doen hun za ken normaal, d.w.z. ze gebruiken het gebruikelijke democratische kanaal maar dan is er nog generaal De Gaulle en de parachutistengeneraal Massu en een vlootcommandant die met een heel smaldeel de verkeerde kant uitvaart. En die zijn het vooral die de aandacht vragen, want: „daar spreekt iets tot de verbeelding.." En daar moeten we het onder el kaar, met jonge mensen, eens over hebben, wat hun ligt dat wel: men sen of daden die tot de verbeelding spreken, ongehoorde daden en men sen die ongebaande, ongebruikelijke nieuwe wegen gaan. Het stunt-ele ment is het grootmenselijk-bedrijf. We hebben genoten van de graaf van Thurn als jongen op de mid delbare school, en nog wel een beetje die in de dertigjarige oorlog het Koninklijk paleis in Praag overviel en de stadhouder uit het venster smeet, het sein voor een opstand in Bohemen. Dat idee alleen al, een stadhouder uit het raam laten gooien. Dan Napoleon. Presser mag in zijn boek „Napoleon" van de grootheid van de keizer niet veel overlaten en van zijn familie helemaal niets, die keizer heeft tot de verbeelding wat gesproken! Uit Elba gevlucht, staan de voor een leger, knoopte hij zijn jas los en riep: „Wie op zijn keizer schieten wil, dat hij schiete!" Er schoot natuurlijk niemand en toch, een nuchtere vent met enig inzicht in de consequenties van 's keizers terugkeer en niet al te zachtzinnig van aard, had er wellicht verstandig aan gedaan om het. toch maar te doen. Napoleon zat vol met stunts. Oh, die heerlijke kernachtige, dra matische uitspraken van sommige grote lieden: „Alles sal reg kom' wat een winkelier in de Paul Kru- gerstraat tijdens de uitverkoop op de idee bracht op zijn ..ruit te schil deren: „Alles zal veg kom". „Het zal waarachtig wel gaan" of „overigens ben ik van mening dat Carthago vernield moet worden", of „de teerling is geworpen". In het vaderland hebben we Jan van Schaffelaar die van de toren sprong en van Speyk die juist de lucht invloog en Piet Hein, die een hele zilvervloot roofde en met een monument beloond werd. Heerlijke kerels, die dijken door steken, steden afbranden, huzaren stukken uithalen. Bismarck die een telegram vervalst en er een graag aanvaarde oorlog mee uitlokt. Zoiets spreekt tot de verbeelding, maar in een normaal draaiende wereld ga je er de kast voor in. In het geschie denisboek staat zoiets echter voor treffelijk, je gniffelt erbij, want het spreekt tot de verbeelding. Daar is de charge van de lichte brigade, fei telijk een militaire blunder van de eerste grootte, maar met roem over laden is het een romantisch genoe gen van de fantasie: arme kerels die sneuvelen. Zo zien we Napoleon voor ons met de hand tussen zijn eenvoudige sol datenjas, zo ook Clemenceau met zijn geklede jas in de loopgraven., en de parachutistengeneraal Massu in ca mouflagepak op een balkon te Al giers en dan moet je natuurlijk niet vragen wat die generaal voor nut heeft van dat pak op dat balkon. Het heeft daar helemaal geen nut, hij kan er ook netjes uitzien in zijn eer ste grijs, maar wie daarop ziet., laat zich door de verbeelding niet aan spreken! En nu de moraal. Opwindende din gen, opwindende daden van opwin dende mannen, hebben een opwin dende charme. Men geeft er zich zo graag aan gewonnen., maar wat als het moment van de bezinning aan breekt? Reuze vervelend, als iemand om bezinning roept! De man heeft he laas gelijk. Hoe anders zou de historie haar loop genomen hebben, als men op tijd tot bezinning gekomen zou zijn? U mag dat zelf 'it de historie terug zoeken. In ieder geval: Geen Napo leon, geen Hitier, geen Duce. Bezadigdheid van oordeel is een grote deugd en het is een feit, dat de stuntmakers, de durfallen, de jon gens die graag een oplossing met schieten willen bereiken, de weten schapsmensen en kunstenaars, die naar roem snakken, dat zij allen we ten hoe het aan bezadigdheid van oordeel schort bij de massa, die licht in vlam geraakt voor iets wat tot de verbeelding spreekt. Franqoise Sagan, zou een heel ne derig sterretje blijker klein en bleek aan het litteraire firmament en zo veel van die moderne artistieke snoes hanen en -hennen. Beste mensen van morgen op een wereld in wording, kijk een beetje uit met het geven van uw liefde aan mensen en dingen die tot de ver beelding spreken. He* moment van bezinning dat onherroepelijk komt, kan anders zo zuur zijn. F. B. Daags voor Pinksteren heeft de re dactie van het weekblad voor geloofs verkondiging „De Bazuin" de zesde aflevering van de Bijbelserie doen ver schijnen, ditmaal gewijd aan de eerste vruchten van de Geest des Heren, die op Pinksteren is neergedaald: het Evangelie van St.-Markus, het oudste der vier vangeliën en een der eerste geschriften van het Nieuwe Testament Het nummer is geheel samengesteld door pater Pius Drijvers van de Trap pistenabdij O. L. Vrouw van Ko ningshoeven te Tilburg, na 21 bijeen komsten van 12 monniken van ge noemde abdij paters zowel als broeders waarop zij de aspecten van het Markus-evangelie met elkaar be spraken. Deelnemers aan die bijeen komsten waren de koster van de Ab dijkerk, de kassier, de chef van het personeel, een kantoorsecretaris, een tuinman, de docent in de geschiedenis van de wijsbegeerte, de docent in het Kerkelijk recht, een Javaanse theolo gant, de directeur van de bierbrouwe rij, een knecht van de koestal, en een laborant van het laboratorium. In zijn uitermate heldere uiteenzet ting heeft pater Pius Drijvers voor namelijk aandacht besteed aan de gro te lijnen van het evangelie en aan de hoofdthema's die Markus heeft wil len vastleggen. Het Markus-nummer van De Bazuin is ingedeeld in de ach tergronden en de structuur van het evangelie, dan het evangelie zelf, on derverdeeld in de proloog, het grote keerpunt en de voltooiing, en tenslotte de hoofdgedachten van het evangelie, die dan nader worden besproken. Het zesde bijbelnummer is een aan winst voor de serie, het prachtig pro- dukt van maandenlange arbeid in een kloostergemeenschap. ?s-f; Als eerste nam tijdens deze bijeen komst het woord mejuffrouw Jos Franssen, die heel de vergadering op uitstekende wijze wist te leidien. Zij vroeg de jonge mensen om dit sa menzijn niet te doen verzanden in de bekende „katholieke" gezelligheid. „De tijd waarin wij leven vraagt van ons vóór alles een diepe ernst", zo stelde zij. Een bezoek aan Ge Expo was voor haar aanleiding geweest om zich aan de hand van de ver schillende paviljoens te bezinnen op de situatie waarin wij ons mo menteel bevinden: Amerika heeft met zijn „gold plastic glamour" ons geen ideaal te bieden; de Russische vertegenwoordiging is de stand van de weerzinwekkende leugen; over het Nederlandse paviljoen had zij zich „een beetje geschaamd". En temid den van dat alles stond er eenzaam de Civitas Dei. Zij typeerde de ge hele Expo als een speelgoedwinkel voor volwassenen. Maar buiten de Civitas Dei was er werkelijk geen antwoord te vinden voor hen, die zoeken naar een antwoord op de vraag naar de zin van het leven, de T> IJ PAUL BRAND verscheen het jongste werk van Fons Jansen in samenwerking met Lund Stallaert, getiteld: „Onze honger naar oprechtheid". Het is ongetwijfeld een sterk tijdgebonden boek, bet kan alleen maar nu geschreven zijn. „Oprechtheid', zo lezen we in een begeleidend woord, „is niet alleen een opvallend voornaam verlangen van de moderne mens, het is voor velen het laatste houvast, de laatste koers in een tijd waarin waarden dooreen kolken. In deze chaos van kritiek en ontevredenheid valt me nigeen terug op zijn naakte verlan gen, nu nog slechts eerlijk te zijn". Elk bewust levend jong mens zal deze woorden onderschrijven. Im mers hij komt onherroepelijk te staan voor het verwerpen van waar den die hem door traditie of gewoon ten zijn overgeleverdtenzij hij er de zin van ziet en ze integreren kan in zijn leven dat hij oprecht leven wil. Een vloed van voorbeelden is te vinden in de omgang van jongen en meisje nu. Waar is een ho/vast bij de vormgeving daarvan? Iaier wil het goed doen en gaat dan op zoek en komt uit bij een honger naar oprechtheid, vindt daar de moeilijk heid, eerlijkheid en gehoorzaamheid, eigen norm of algemeen menselijke of christelijke norm. Lund Stallaert en Fons Jansen voeren er een dia loog over en verlieten de stof maakte daartoe de weg vrij het wetenschappelijke pad om vervolgens uit het hart te schrijven en er een wederzijds getuigenis van te maken. Als we bedenkingen hebben dan is het toch die weg die ze opgingen, dan verval je in de toon, van „beste Fons" en „beste Lund" en lees je ontboezemingen als deze: „In de crisis van mijn leven, een crisis die heel lang geduurd heeft, was ik ver steend van angst, ik kon niet meer denken van angst" Met alle eerbied voor de oprechtheid, maar wanqeer er een probleem wordt aangevat, is dit niet de juiste weg om er uit te komen. Wetenschappelijk is het ze ker niet. We onderschrijven aldus van harte het begeleidend woord dat de ze bladzijden meer een getuigenis zijn geworden dan een studie. Maar het moet gezegd: in de tijd is het wel. We geloven nl. dat veel jonge mensen aan wie we dit boek van harte aanbevelen zich eerder door een getuigenis aan laten spreken dan door een studie, maar dan maken we toch ook de restrictie, dat te veel van dit soort litteratuur die zo recht streeks appelleert aan het hart, hoe aantrekkelijk ook op den duur niet bevorderlijk is voor een heldere kri tische kijk van-een-zekere-afstand op de vele vraagstukken van deze tijd en daarvoor willen we toch ook pleiten. F. B. DE KORTE FORMULE WAS het niet Eisenberg, die en kele maanden geleden, de we tenschappelijke wereld ver baasde met de mededeling, dat hij de synthetische formule gevonden had, welke de verschillende verschijnse len van het wereldbeeld verklaren kon. Einstein schijnt hier heel zijn leven naar gezocht te hebben, maar heeft haar niet gevonden. Uit de min of meer begrijpelijke artikelen in de krant kon men opmaken, dat, als het waar was van die formule, deze uit vinding zo belangrijk :ou zijn, dat de splitsing van het atoom hierbij ver geleken, kinderspel is. Eén samen vattende formule, welke het wereld beeld, de energie, de stralingen enz. verklaart. Het is geniaal en ideaal. Wij zijn gelovigen. Dat wil niet al leen zeggen, dat we toegetreden zijn tot Christus, maar in dit geloof zit ook een weetbare kant: we aanvaarden op gezag van Christus, aan wie we ons overgegeven hebben, verschillende waarheden, waarvan we iets kunnen kennen en uitspre ken, ofschoon het grootste deel in het donker van het Mysterie ligt. Als we nu willen nagaan, welke die waarheden van ons geloof zijn, dan vinden we een kort samentreksel daarvan in de catechismus. Maar we vermoeden al, wanneer we zo'n catechismus doorbladeren, dat het toch nog een heel erg minimum is. En wanneer we een seminarie of kloosterbibliotheek zouden bezoe ken, dan rijt zich de ene foliant naast de andere, welke alle hande len over de geloofswaarheden. Priesterstudenten zijn er jaren mee bezig. Ik kan me voorstellen, dat we ons dan wel eens afvragen; is hier ook geen korte formule te vinden, welke alles tezamen vat, waar we vanuit kunnen gaan. Inderdaad! Zo'n korte formule bestaat er en die is heel eenvoudig. Daar kunnen we ons aan vasthouden. Op het einde van ons „Credo" wordt er gezon gen: „ik geloof aan de éne heilige Katholieke, apostolische Kerk". De Kerk als mysterie van God is de samenvatting van geheel de ge loofsleer. Deze is als het ware in haar gecomprimeerd. Heel het ver leden, heel ons heden, geheel onze toekomstverwachting vinden we in het Mysterie der Kerk. Geheel ons verleden. En daar bedoel ik niet al leen mee: vanaf het ogenblik, dat Christus zijn Kerk stichtte. De Kerk bestond in zeke~e zin al eerder. Christus spreekt over het „Nieuwe" Verbond. Dus er bestaat ook een Oud Verbond. De Kerk is het twee de deel van de roman. Het volk Gods dat is immers de Kerk bestond reeds voor Christus. Chris tus bracht niet iets volledig nieuws Hij bracht het oude tot vervulling en voltooiing. Geheel het verleden; Christus' komen zelf, waarvan de Kerk een voortzetting is, Zijn ster ven en verrijzen, waarvan de Kerk leeft en wat de Kerk steeds in de viering van de Sacramenten tegen woordig stelt. Geheel het heden: de sacramentele structuur van de Kerk, waarin Christus^ ons ver schijnt en waardoor Christus in ons inwerkt. Wijzelf, inzover we in Christus en in de Kerk staan. Ge heel onze toekomst: want de Kerk is reeds het toekomstige Rijk Gods, zij het in zijn aardse en voorlopige gestalte. Zo leeft de christen in de Kerk, leeft hij in het heden van het verleden en wacht hij op de toe komst, welke als het ware door de Geest van Christus reed? tegen woordig is, U zult zeggen: toch be grijp ik er nog niets van. Men kan als antwoord verwijzen naar de kor te formule van Eisenberg. Deze heeft in de kranten gestaan. Dat was in de letterlijke zin „Grieks" voor u. Daar moet u op studeren en dan kunt u ervan uitgaan. Zo ook hier. Men kan de inhoud van het ge loof heel kort formuleren, en verwij zen naar de Kerk. Dit is een goed punt van uitgang en zekerheid. Maar dit moeten we verder uitdie pen. In alle geval kan men dit er al uit opmaken. Dat de christelijke le venshouding altijd een kerkelijke levenshouding moet zijn. De chris ten kan zich zelf alleen maar begrij pen in de Kerk, kan alleen maar leven van het Mysterie der Kerk. Dit is een vast uitgangspunt, dat ons, juist in een tijd als deze met zijn velerlei meningen, zekerheid geeft in het leven. H. B. betekenis van de techniek, noch naar de weg om te komen tot het geluk. Zo ooit. aldus betoogde spreekster, is nu vóór alles nodig een goed, op de Waarheid afgestemde, mentali teitsbeïnvloeding. Pater P. Wesseling begon zijn in leiding met te stellen: „Het is de actie: „Voor God" te doen om men taliteitsbeïnvloeding vanuit de we zenlijke elementen van de christelij ke levensovertuiging. Bij voorkeur gaat haar aandacht uit naar niet- katholieken, die zij zijdelings of on middellijk wil benaderen". Hij gaf vervolgens een uiteenzet ting van de verschillende, elkander niet al te welgezinde stromingen, die onder de katholieken te bespeuren zijn: „De behoudzuchtigen wensen ten koste van het leven de vormen te handhaven en de uiterst progres sieven offeren de vormen op aan het leven. Wij, die de juiste weg zoeken, aldus pater W., willen ons graag bekennen tot de gematigden, waar wij ons verheugen over het beter ver staan van het Woord Gods en over de grote openheid naar het verleden èn naar de toekomst, die vandaag aan de orde gesteld worden. Wij wil len ons distanciëren var de conser vatieven, waar wij veel formalismen zien in de kerk en veel waardevols in de moderne wereld. Van de hyper- radicalen willen wij ons onderschei den. door niet domweg aan elke nieu wigheid onze steun en ons hart te geven. Het gaat er maar om, aldus spreker, dat wij met grote zorg de wezenlijke waarden van het geloof brengen, zodat de katholiek tussen de wirwar van meningen en uitingen, de wezenlijke waarden als wezenlijk te horen, te zien en te lezen krijgt èn zodat de niet-katholiek kennis kan nemen van wat onveranderlijk tot de Kerk behoort. Waarom een anarte jongeren-sec tor in de actie: ..Voor God", zo vroeg pater Wesseling zich af. Dc jeugd is hoe langer hoe meer een eigen categorie geworden. In tijd schriften en redevoeririfeen wordt de jeugd aangesproken. De jeugd van Hongarije verzette zich: er werd een ieusdfestival gehouden in Berlijn. In Frankrijk heeft zich een jongeren- front gevormd. En: De Maasbode heeft een jongeren-pagina; de Linie is onlangs gestart met een soortge lijke rubriek onder redactie van ka pelaan D. Coppes. Het is duidelijk: Ook in ons land is deze „stand" niet meer te negeren. Het gaat hier niet om iets vanzelfsprekends. Het gaat hier niet om de normale moei lijkheden, die eigen zijn aan de groei naar volwassenheid. Zo eenvoudig liggen de papieren niet. De jonge mens van nu komt niet als een loya le nieuweling de wereld der volwas senen binnen. De volwassene presen teert blijkbaar een wereld, die in meer of mindere mate door de jon ge mens niet aanvaard wort. Wjj moeten eindelijk eens ophou den te menen, aldus spreker, dat kinderen, die van de school komen; automatisch volwassen worden. Een aparte jongeren-sector achtte pater W. dan ook van het hoogste belang. .Tonge mensen moeten zich tot jonge mensen richten .En waar dit werk nog in een groeistadium verkeert, zulten de priesters een groot aandeel dragen, maar altijd in nauw contact met de jeugd, zodat ze geen onverstaanbaar theologen- jargon hanteren. In zijn „conclusies" schetste pater Wesseling de situatie als volgt: 1. De aanwezige groepen, spoe dig nog uitgebreid over andere steden en dorpen, accepteren de voorstellen, gedaan door de lande lijke leiding van de actie: „Voor God". 2. Een team van priesters, waar toe naast pater Wesseling toetra den pater J. Dankelman uit Den Bosch en kapelaan D. Copper uit Arnhem, ontwerpt in overleg met de groepen plaatselijke plannen, die ter plaatse uitgevoerd zullen worden. 3. De jonge mensen kunnen zelf initiatieven nemen, die, na goed keuring door mgr. Diepenbrock, aan hen zelf zullen worden overge laten ter uitvoering. Toen nam mgr. mr. A. Diepen brock het woord. Eerst schetste hij in grote lijnen de geschiedenis van de actie „Voor God" vóór en na de oorlog. Hij liet zien hoe de actie lang zamerhand van een negatieve, ver dedigende instelling was overgegaan in een positieve beïnvloeding. Aan de hand van veel modern materiaal illustreerde hij de tegenwoordige werkwijze. Vervolgens nam hij met grote dankbaarheid de aanwezige groepen van jonge mensen op in de actie: „Voor God". Tijdens een vlot en zeer prettig verlopende discussie werden de plaatselijke mogelijkheden in de ver schillende steden van het land beke ken. Ten slotte werden er bindende afspraken gemaakt. Deze unieke middag werd op een bijzonder stijlvolle wijze muzikaal ge lardeerd door het optreden van me vrouw E. Cooymans-de Groot, die voor baar echtgenoot, dr. J.' Cooy- mans, op onnavolgbare wijze geas sisteerd. een keur van liederen liet horen. Wij noteerden: Herr. nun sing ich Dir ein neues Lied, van Dvorak Dido's Farewell van Purcell; verder liederen van Haydn. Mozart en Ec- cles, een viertal liederen van B. Britten en last but not least: 5 Negro-Spirituals. De bijzondere be kwaamheid en de nadrukkelijke in tentie van deze zangeres, verhoogde niet weinig de intimiteit van deze middag. Het was zelfs zo, dat de Negro Spirituals: ..Every time I feel the spirit" voor mgr. Diepen brock aanleiding was tot een ont roerend slotwoord. „Waar ik jaren lang naar heb uitgezien", aldus mgr. Diepenbrock, „is vandaag werkelijk heid geworden. Moge de H. Geest ons allen deze bereidheid en dit en thousiasme doen behouden". Het belooft ditmaal een stemmings volle week te worden. Stemmingsvol in gezet met twee Pinksterdagen en stem mingsvol voortgezet met een verkiezings dag, die al enige weken de stemming bij voorbaat heeft verknoeid. Voor de zondag brengen wij altijd een bloemetje mee naar huis en in afwachting van de verkiezingsuitslag hadden wij ons huis met de Pinksterdagen opgefleurd met enige bosjes rode-ogen-troost. Of deze versiering toepasselijk zal blijken, moet nog worden afgewacht en in deze wetenschap gaan wij over tot de die ditmaal even vrij besteed kon wor den als de voorafgaande zondag, hetgeen wij dan ook met veel plezier gedaan hebben. Sterker, wij hebben hem vrijer besteed dan de voorafgaande zondag. We hebben er vooral goed van gegeten. Dat is een merkwaardig verschijnsel. Als wij vrij zijn eten wij beter, dan als wij werken, hoewel wij toch in het eerste geval minder te verwerken hebben, zou men zo denken. Als we weten, dat ons werk wacht, gunnen we ons geen tijd om te eten, maar met vrije dagen, als we ons geen tijd gunnen om te werken, weten we eigenlijk alleen nog maar, dat het eten ons wacht. Ge moet dan ook niet vragen, hoe we er uit zien, als we van vakantie terugkomen, maar ge moet ook vooral niet vragen, hoe we er uit zien, als we met vakantie gaan, (het geen tussen twee haakjes, a.s. zaterdag staat te gebeuren). Als een bloedarmoe dig wrak trekken wij zee-, bos- of el- derswaarts, maar als we terugkomen, hoeft er bij u geen twijfel meer te be staan, waaraan we onze vakantietoe slag besteed hebben. Niet aan schrijfbe hoeften, noch om onze leeswoede vruch teloos tot bedaren te brengen. Niet aan vullingen voor onze ballpoint, maar slechts aanvullingen voor onze maag. Daarom doet het weer in onze vakan tie weinig of niets terzake. Natuurlijk hopen we op zon, zodat ook de bloed armoedige indruk teniet kan worden ge daan, maar of we kreeft eten, terwijl het buiten regent, of asperges, terwijl het kwik stijgt, het is allemaal van on dergeschikt belang. Dit alles heeft ons op tweede Pinksterdag op voorhand door het hoofd gespeeld. Watertandend heb ben wij plannen zitten maken, om 's avonds tegen bedtijd te bemerken, dat wij, dat wat we nog aan vakantietoe slag te goed hadden, reeds op deze dag hadden besteed aan enige glazen (heus niet zo veel) wijn, waardoor wij gedoemd zijn, als wrak heen te gaan en als wrak terug te keren. Maar eens komt ook het uur der wrakken en in deze weten schap gaan we over tot de die ons alvast een uitslag brengt van verkiezingen in Italië. Nc% niet volledig want de Italianen stemmen zo ingewik keld, dat het wel woensdag zal worden, eer er definitief uitslagen gegeven kun nen worden. Men vermoedt inmiddels een versterking naar links. De mensen van de K.L.M., die. zoals uit een film voor de televisie moest blijken, de wereld kleiner maken, doen dit niet, zoals uit een krantenbericht bleek, door er conflicten uit te helpen, want het conflict hangt nog steeds. Het gaat er om, of bij eventuele conflicten een onpartijdige derde in de arm geno men moet worden. De vliegers willen zich hierover nog beraden, maar waar schijnlijk zal over veertien dagen hun standpunt bekend zijn. Hoe zal het over veertien dagen in Frankrijk zijn? Nu is het voorlopig afwachten geblazen. Feitelijk is de toestand te ernstig om er grapjes over te maken. De vakantie gangers, die naar Frankrijk wilden gaan wenden nu ijlings hun steven, want zij worden afgeschrikt door de politieke storm, in tegenstelling tot de toeristen, die in de Pinksterdagen ons land be zochten. De storm en de regen konden hen niet deren en het was drukker dan ooit met de Pinksterdagen. We hebben tenminste heel wat man nen gezien in fleurige weekendshirts met nog fleuriger sjaals in de ver openge slagen boord. En ook dames in kleurige bloesjes, sommigen ondanks alles met le vensgrote zonnebrillen op de (soms) le vensmoede ogen. Ook dat is een pro bleem in onze vakantie. „Hoe moeten wij ons kleden?" Wat zouden wij er graag uitzien, zoals de etalagefiguren, die onbewegelijk en met een onsterfe lijke glimlach, die heel de etalage schijnt te vullen, vormvaste kostuums en was echte weekendshirts staan te vertonen, vooral met sjaals er in. Als we echter ooit al eens zo iets aantrekken, vergaat zelfs het glimlachen ons. Heus, beste modemensen, wij kunnen dat niet heb ben. Het staat ons allemaal als de beken de vlag op het nog meer bekende schip. We willen wel, heus, maar we voelen ons, zelfs in de vakantie, meer op ons gemak in ons bijna afgedragen colbertje en in een pantalon, die ons om de ma gere leden slobbert, omdat wij niet met spelden kunnen werken en ook niet met spelden vakantie houden. Wat dat be treft hebben we iets van Pietje Bell, aan het verslinden waarvan wij vroe ger de hele vrije middag van de besteedden. Nu niet meer en van daag zeker niet. Vandaag besteden we onze tijd aan de stemming. Om te be ginnen bekijken we nog eens nauwkeurig onze oproeping, waarop we o.m. lezen, dat het ons een jaar kan kosten, als wij, ons opzettelijk voor een ander uitge vende, aan de verkiezing deelnemen. Nu waren wij dit helemaal niet van plan. Zelfs op een verkiezingsdag blijven wij volkomen onszelf. We laten ons niet opjuinen door leuzen en laster en we maken koelbloedig het hokje rood. dat we vorig jaar al voornemens waren rood te maken. Rustig gaan we dat hokje in en rustig grijpen we het rode potlood, dat - de gemeente kent haar pap- penhéimers - met een touw zit vastge- kluisterd. We behoeven ons niet lang te bedenken en peinzend sabbelen op het potlood is er niet bij. We houden ons niet op met praatjes, wetende dat die geen gaatjes en dientengevolge geen ze tels vullen. Nee, wat ons betreft hangt de uitslag niet in de lucht, evenals trou wens de nieuwe Amerikaanse kunstmaan die ook haar baan niet bereikt heeft en weer terugviel op de aarde. Intussen hebben India, de Sovjet-Unie en Tsjecho-Slowakije de uitnodiging ver- n a worpen, om in de zomer n®a^ete neming met een waterstofbom Qcet kijken in het gebied van de &xs „Wat doet u in uw vakantie.^ o> een dagje naar de Stille y,, Ue de waterstofbom te bekijk® aj pi deugd, waar je tegenwoora s v voor uitgenodigd kunt worde jo0netUe niet te dure Pen n, -f' maar naar niet te dure yrgo<* uitzien. Wij zoeken het in slT1ijtwer Amerikanen meer in het Kwestie van smaak. ,.n #<jLt „La_tw_ee Jaar...°.^f.rh^wnooi»j0off), Singapore in augustus -- scheelt maar vier letters T1 maar het is stukken plezierige'^pda»»' We maken het niet 'a ,„n eh 0f want we moeten nog stcmni vo moeten onze pas nog °PZ pand®0 de aanstaande week en °nZ® o0rd vTa- en onze washandjes. Bij het w etf imnuje mucieii we wcci - - piet gefiguren denken. Die stemm at°" r toch lachen ze. Die kennen s f pj» en geen autonomie. Ze staan j0ps .c(s, in hun scherpgevouwen PaDmet P' s- brede borst op te zetten eo ziende ogen naar nietszegg®"» te1* zers te staren, onkundig vadeid geV?ep en gebeurtenissen, die de <je da» t gen houden. Onkundig zelfs va» p van de week en niet wex® woensdag of ,(P is. Niet wetend, dat de r0^®,"-ken e° ?it- inderdaad toepasselijk is gebie vO°V c de V.V.D. weer met sprong®11 e jt-j gegaan, waarbij de winst van gehy van enige maanden Sele<h[eiceB- tnc& in grote lijnen constant is Se Leefl or is het beeld van de verkiezlpatt® et r. Vroeger W in grote lijnen constant is &eD:_tfep ------ de verkiez'h^tt^, anders dan vroeger. Vroeger de ieder zijn partijtje mee gen g bekend worden van de ui»s [(}ig Nu, het er heftig aan toe. Tegenwo^pjicw, doen de mensen aan hun „eer c,ti °hdev>U> op. De inhoud van ae jn en Ljt maar daar houdt het zo "*%veni op. De inhoud van de bri etI gaat ongelezen de prullebaK ver\V»,er weet iedereen, wat er van hen n wordt. Raambiljetten hangen -jer dan ooit en toch gaat de ertie^eeC gang. In zekere zin is dit v z0i (B De lauwheid getuigt, lijkt ?^ieIesSee^ van interesse dan van on§e s n0A0iie heid. Vroeger werd een men gfl n geïmponeerd door holle fras w0rdl leuzen, maar tegenwoordig esCW®aen keus niet meer door het 8aj b'~,0or maar door de wol bepaal", o er natuurlijk schommeling®»- gü r andere factoren bepaald wor ^et hLje les is het angstwekkend, t princ'p.ste" riële prevaleert boven het F ge Eerst het hachje veilig s. i.r to®- ar- lijke waarden doen er m'nf teijjK® gel deze instelling hebben de ch» p Ae1? tijen te lijden en ook de K-piet be tamelijk constant blijvend, „„pdeh'-jps1 instelling rekening moeten x 9js laas lijkt ons de vreugde °'bbeBjcf- een nare bijsmaak te m°ete" rdt bovengenoemde instelling w j-e- kend. yjete1 be^ Het hoofdbestuur van a®i ,g0d ai>' deralisten Beweging Ne t:ng oP f»' er bij de Nederlandse reg®J va„ d® gedrongen, de ontwikkeling ^ah? ge ketwapens en daarmee sa",ertoe <e activiteiten te stuiten en "ijjictie»aiiïj' Verenigde Naties alle mog ep gebruiken. Een standpunt, winS' vjp- pelijk als aanvechtbaar, d n is. ^il de pacifisten bij de verkie .ejnt a' <t den wij. nog verheugend wen e(t deze als graadmeter beS „nSbe'NniCte de angst, die onder de m Het is een onbetrouwbare ontk®. gebleken, want het is nie _tpIïid kjl fe dat ook zij, die anders „ubenver'. vol angst zijn. Vooralsnog 11 steidlpe verstand boven de angst j A> jU heugend, maar niet overtuig z0tld wel overtuigend geweest W vol optimisme de tegemoet treden en zovëe^°°'xVe hu tV® tie ingaan. Dit laatste |.gr0ri"ilP wel, maar toch op de ac"^ en ga®( <J® denken er niet meer aaA,ken ha. buitenlucht in. We gaan k J naa tf(1g nieuwe Noord-Oostpolder pet d hunnebedden. Kijken naa5men. "L en al het nieuwe, dat sa,and d! K.V.P. en V.V.D. ons N<^vVerkefl o®5 gaan kijken naar de Delt st va feP; bepalend zijn voor de toek ujder 0v'®N land en we bezoeken °nz „ebi®J,,Ke'v met wie wij op velerlei s „tw'k d°' gemeen hebben. Sterk '"„-er®», aeh1! ziinrip steden en industria i1iariei esen .A, e fc> i met wie wij op velerlei 8 ntwiJ •ser®P. ge" ziinde steden en industrial jei re pen gaan we bezoeken en 'nrteh, rw den, onderwerpen van raPP ge» creatie betreffen, will®n va» eriy, alleen van horen zegg®" - aah"„ 'N maar ook van aangezicht eig p kennen, zonder hierbij Lpiik creatie ook maar een oge 0oZ® oog te verliezen en zondL,n, Watl etel lijkse maaltijden te ver8p0ed v P3 als gezegd, we gaan er 8 kee18.ejC Menige uitsmijter zal on we d seren en daarom bestede niet aan een uitsmijter ^n0ps o1^ m- rfc- ie vluchten de stad. Da Na huizen, die de mens h®* met jt® e<i hemel ontnemen. De staa. va» ttiSf i5 ree. .têeh a(ó.' mei aan een uitsmijter va q0S 0t, zoals u langzamerhand va w zijt. Want één ding is A „p del groen tussen een re ste®' p Liever zien wii een en jph WIJ uc wuuu aio y- fcl O*" zon als onze haard. \\e\ -icvci zaan „11 a .g 2U- een reeks van groen. liefs e» ,,p allemaal mooi, maar he zie» dLp wij de wereld als ons n -1'1 1 zon ais onze naaiu. pe* eens even laten tikken stikk ^A'0 het tevens eens even lat tro 9js week maar zwerven, ais ^aaf- ziP?,pi uit vervlogen tijden en ze .jedje .f daar zin in hebben, een ui® pi® over die zon, die ook ais w,8af el toch aanwezig is. Die zo len omheen draaien als e een t vlam, als een bij orn A» 0P er heer Atlas als baker en 1 Mal»-p P-a' peetoom en met de he® iinjstx® pefyj fourageur. De één ziet op ande _fefi Atlas als de vader ®n n pij.ïjp tief, de heer Augias. v poe^t-eB de heer Mammon, maar j -?1 kii n miod V2I* - -io'pM 4<J .It drieën bij de wieg van jrieëh, js „r> staan; zij zijn geen van a M der. Weten doen we dl .-l1- - i' aer. weien uuen ww vu ufpiw\v soms moeilijk. Om het we de vrije natuur in ,-e0d®.ngsv van alles, ook van de v teIpiB ter, waarmee wij dezNPt week besluiten onder n De dekens lagen nog wat warrig op het bed toen er een man kwam om het gas te meten. De huisvrouw had nog nauwelijks ontbeten; de koffie was nog verre van gezet. De huisvrouw had nog papillotten in het haar, die zij geknipt had van de krant van gister. Links zat een fotootje van een minister En bij haar linkeroor viel juist Gaillard. De gasman keek wat troebel in het rond. 's Avonds te voren was het laat geworden. Zijn dochter was akela bij een horde en van de ouderavond rook hij té laat lont, zodat hij eindeloos had zitten kijken, naar jochies in het bruin en in het groen, die liedjes zongen bij een vuur van rood katoen, terwijl hij niet het ongerief kon laten blijken, dat het zitten op een boomstronk met zicht bracru- De huisvrouw had Klaas Vaak al vaak verweten, dat hij té dikwijls op haar knieën had gezeten, voordat mejuffrouw Kraaykamp zei: „Goenacht De man zocht tastend in de gangkast naar de me'el De vrouw liet hem wat soezerig begaan.... Aan 't eind der straat komt reeds de melkboer aan- En na de koffie gaat het beiden beter.... „ijl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 8