De Katholieke Kerk zoals de niet-katholiek haar ziet SOPHIA VAN KLEEF Vorig jaar nog op school; nu ben ik mannequin en foto-model Bond zonder naam wil „Onze Vader" beter bewust laten bidden Onbehagen in C.P.V..gelederen over besprekingen met liberalen Nederlandse volk is niet in brede lagen antipapistisch DA1 valt op Rijk steunt bouw] Hilton-hotels ABDqsinooniss Vreugde en kroon Adem weer vrij! Wl\Unnen we de vreugde en de b^kh vormen, gelijk Evodia, Syn- i Siemens en die andere me- ke^^érs in de Kerk. Medewer- aiie 'n Positieve zin, sjouwers bij acties, hulpvaardig bij no- "achtig door een kloek voor- Ridder van slaaf ijzer Film moet gebed tot de mensen brengen DE LOEP De vrijgezellen Analist Lefévre: Bij onderhandelingen wordt geen enkele concessie gedaan De stalen kern VRIJDAG 31 OKTOBER 1958 PAGINA 3 (V an onze verslaggever) Wat zijn uw eigenlijke, uw diepste bezwaren legen het katholicisme? ■verk?' D' Een minderheid Qjj'M'eken is de houding tegenover het een k®comPl'ceerM geheel WMÊÊmmm Zwarte lijn Rode lijn Wèl caritas Ook medewerking aan voor bereiding voor „Casa Academica" Haags meisje maakte in korte tijd een stormachtige carrière Zuiver Uw lucht wegen snel en grondig van vastzittend slijm en ziektekiemen met ^er god hun buik is of als zij, op aardse goede- Tournee IV7" AT DOE JE, als je een joog nreisje bent van zeventien jaar, kersvers van de schoolbanken en je een advies kriigl van een van je leraren? Natuurlijk, jë volgt zo'n advies op: zeker als bet nog een aantrekkelijk advies op de kooj) loe is. Zo heeft tenminste Sophia van Kleef gedaan, toen zc vorig jaar na haar studie aan de vakschool voor detailhandel een oud-leraar op bezoek kreeg, die haar de raad gaf, eens een briefje te schrijven naar de mode-ontwerper Dick Holthaus in Amsterdam. Sophia hééft dit briefje geschreven. Het resultaat is, dat zij nu de jongste mannequin van ons land is en een veel gevraagd foto-model. Met recht: een bliksemcarrière, opgebouwd in de tijd van een goed jaar. Ja, voor liet advies van die leraar is Sophia echt wel dankbaar! Het kleintje'' Uitnodigingen Iedereen klaagt over de hoge las ten, welke hem worden opgelegd door de fiscus. En de vrijgezellen speciaal voelen zich onredelijk he iast. Waarin zij echter niet alleen staan. Nu is het gemakkelijk om te plei ten voor belastingverlaging doch voor de minister hiedt het zeker geen uitweg, wanneer de Kamer j anderzijds steeds op nieuwe voor-1 zieningen, welke geld kosten, aan-\ dringt. Wanneer in ons Lagerhuis over i Financiënwordt gesproken, vin den wij dat maar een eigenaardig steekspel. Diverse Kamerleden zoe ten heter, hoe het m,oet dan de mi nister. Waarom, zo vragen wij ons af, wordt niet een van de „geachts afgevaardigden" beheerder van 's lands schatkist? Of geldt ook hier het „aliud est dicere, aliud facere". Oftewel zouden die „beste stuurlui aan wal" dan toch van een „ander walletje gaan eten"? Enfin de Kamerleden blijven en met hen de minister. Dus zullen wij het daarmede moeten doen! Wat nu de vrijgezellen betreft menen wij, dat deze bevolkings groep de volle aandacht verdient. Wanneer in het verleden gepleit werd voor een flinke belasting voor hen, dan was daarvoor vroeger wel licht meer gerede aanleiding dan thans. Immers, de omstandigheden zijn grondig gewijzigd, aangezien de kosten van levensonderhoud voor hen veelal in ongunstige ver houding met andere categorieën gewijzigd zijn. Wij denken aan de sterke stijging voor kamers en pen sion e.d. Het valt ongetwijfeld moeilijk uit te maken zonder grondige vergelij king van de lasten voor de diverse groepen van de bevolking, of de vrijgezellen op de eerste plaats aan de beurt zijn om verlichting van be lasting te verkrijgen. Maar o.i. ver dient deze vraag wel een ernstig onderzoek. De Kamer heeft een motie aange nomen, waarin de minister ge vraagd wordt om te overwegen, wat er komende jaar kan worden gedaan voor de vrijgezellen. Het was ongetwijfeld vreemd, dat deze motie kwam van de zijde van de P.v.d.A., terwijl zoals de heer Van Leeuwen/betoogde onder de socialistische ministers van finan ciën na de oorlog de vrijgezellen belasting alleen maar slechter is geworden. Maar dit in het midden latende, het valt te hopen, dat deze motie voldoende emotie zal verwekken om het vraagstuk nauwkeurig te bezien! Kladje voor top-man Ideaal: mode-ontwerpster Prijzen Hartkloppingen PAUSELIJKE ONDERSCHEI DING VOOR MEVROUW TELLEGEN-PASQUIN H.H. WIJDINGEN XD' geoctrooieerde gordijnspiraal Wat in het katholicisme heeft uw sympathie? •Ret diepste bezwaar tegen het atholicisme is, dat de Kerk fun- |-eert als een moeder, die niet heeft j-pleerd dat het kind eenmaal moet '"uien worden losgelaten. Juist het atholicisme schiet op dit punt ern- y 'laar doel voorhij, waardoor de J"ror"lslag wordt gelegd voor absolu te en colleclionisme". ''Jfschoon ik niet begrijp, wat er ""'gaat in een katholieke kerk is het !^epnaardige, dat het me pakt. Het s le sfeer van vrede en rust, iets Prs en zuivers, de sfeer van een y^terie. Ik ga graag een katholieke binnen en zit daar graag stil 'Mediteren. De sfeer in de protes- ^"'se kerken vind ik koud. De atliolieken kunnen ook altijd in 'Un kerk terecht". reacties van de duizenden, die zijn vtg wekt door de hierboven geciteerde t|s ^en, welke enige maanden geleden in "rochurenreeks voor niet-katholieken van Me St.-Willibrordvereniging zijn inge- it?eze vraag raakt onmiddellijk aan het 0|J Zij vormen het kernpunt van het t)a, erzoek, dat de leider van deze cursus, ^r' van Doornik M.S.C. geJ|. ingesteld; we zouden kunnen zeg- ihoi' ?"Mer Me titel „Hoe ziet d,e niet-ka- t "eke Nederlander de katholieke Vf)°stolaat en is dus van groot belang de St.-Willibrordvereniging, die z'ich bp! rs met het (binnenlandse) apostolaat bpaast weet. Pater Van Doornik is bij het "'woorden er van echter niet alleen abn aan °P reac'ies van Me brochure- .i^f "ees- Hij heeft zich juist door zijn il^flang contact met duizenden niet-ka- ''Or een algemene opinie kunnen l"en, betrouwbaarder dan uit een *0u van de niet-katholieke publikaties zÜn ontstaan. V*1' het onderzoek komt allereerst naar <J- er>. dat de bewering als zou het Nc- tjs "Midse volk in brede lagen anti-papis- "an'' on',oudbaar is. De groep anti- Vp? en (ook soms in oecumenische vacht) Ij' ."""n een minderheid, die veel meer 0 maakt, dan waarop zij naar vcr- '"ing recht heeft. Bij de meeste niet- k; Positieve en negatieve elementen, zij zeif moeilpk uitdrukking kun- !>ipt Keven. Pater Van Doornik wil daarbij I t spreken over de eigenlijke geioofs- maar over de katholieke Kerk als ^ugieus-sociaal fenomeen" in onze sa- Wie werkelijk liefheeft zal alle feestelijke en materiële midde- en aanwenden, om het geluk van geliefde te verzekeren, te be rderen en te bestendigen. Maar P at komen we vaak te kort in die I efde door drift, wantrouwen, ja- "rsheid, gemakzucht en nog an- ere vormen van zelfzucht. Wanneer we echter al zo zeer "hterop bljjven op bet schema van tweede gebod der liefde tegen- vér onze eerste naaste, wat moet )lr Man terecht komen van een zich Jandhaven op hoog jilan ten aan- van het eerste gebod: God bo- eMai met hart en ziel? Natuurlijk was het zondag j.l. ,e" heerlijk gezicht die volle ker- e" om Christus Koning te huldi- De hemel zal dat schouw- rt met welgevallen hebben ga- ^lagen. We weten evenwel zelf wel, hoe Hi?eiliSk het is om in het geeste- Vp leven op volle toeren te blij- e n draaien. Dat eist volharding Se ,offervaardigheid in de liefde- ofj. Daarom komt ,ons ook het tj 'c'e van zondag weer zo prach- van pas. Nieuwe aansporing hieuwe toezegging van hulp. j, e aansporing komt ge raadt reeds van St.-Paulus. 'Un es ztin navolger. Wandel naar Voorbeeld. Blijf standvastig f;v de Heer en eensgezind. In het ï(1jnKelie arbeiden samen met (jps eren, wier namen in het Boek Tevens staan. Niet doen als menleving. Hij onderscheidt dan een zwar te lijn der bezwaren en een roÖe lijn van de sympathie. Men mag daarbij echter beslist niet ver geten, dat geen van beide op zich de wer kelijkheid vormt. Alleen het beeld, dat uit beide lijnen in „tweekleurendruk" tevoorschijn treedt, toont volgens pater Van Doornik de katholieke Kerk, zoals deze door niet-katholieken wordt be schouwd. De katholieke Kerk is volgens de brief schrijvers een machtige, autoritaire orga nisatie, waarin terstond het grote over wicht opvalt van hiërarchie boven de ge lovigen. Men spreekt van overwaardering van het ambt en ziet hier een identifica tie van goddelijke en menselijke macht, die vaak hebben geleid tot tirannieke en absolutistische vormen. Dictatoriale prak tijken heersen zowel bij de hiërarchie te genover de onderdanen, als bij de pastoor, die zich wil mengen in de meest intieme zaken van zijn parochianen. Opvallend vaak wordt de pretentie ge noemd, dat de katholieke Kerk zich de enig ware noemt. Dit exclusivisme zou haar religieus, politiek en sociaal isoleren en voert tot onverdraagzaamheid en abso lutistische neigingen. Vrijwel iedere brief schrijver kwam ook terecht bij de pro testantenvervolging in 'Spanje en Co lumbia. De katholiek als sociaal wezen wordt over het algemeen niet onsympathiek af gebeeld maar grote bezwaren heeft men tegen hem op religieus terrein: „hij kent zijn eigen geloof niet, schuwt een gesprek over godsdienst, kan zich niet verdedigen- H(j neemt alles aan, wat hem door zijn leiders wordt verteld en vervalt tot sleur en formalisme". Het bezwaar van het samengaan van Kerk en kapitaal is in betekenis vermin derd: vee) meer wordt geklaagd over het standsverschil, dat birinen de Kerk wordt bewaard Ën vérvolgens zou men nu de rode lijn moeten laten samenvallen, met de hier boven getrokken zwarte. De organisatie van de Kerk wordt meermalen bewonderd en benijd om haar effectieve kracht, vooral op het gebied vari de eenheid Deze heeft vooral twee elementen 'die 'diepe indruk maken. Op de eerste plaats is dat de eredienst, in het centrum waarvan de Mis staat, met haar wel vreemde, maar toch indrukwekkende symboliek. De La tijnse taal wordt daarbij veelal niet als een bevorderlijk element gezien. Daarnaast heeft men veel waardering voor wat mei een vaag woord als „sfeer" wordt aangeduid. Opvallende deugden van het katholieke volksdeel worden niet genoemd, noch eerlijkheid r-och kuisheid en zeker niet de eerbied voor de godde lijke Majesteit, maar een uitzondering wordt gemaakt voor de goddelijke caritas in al haar vormen. Van de sacramenten komt er een méér dan alle andere naar voren en dat is de biecht, niet zozeer als zondenvergeving, maar als benijdenswaardig contact tussen gelovige en priester. Menig schrijver er kent tenslotte, dat hij onder katholieken een diep geloofsleven heeft aangetroffen. En het katholieke gezin, ook dit wordt vaak gezegd, heeft een 'sfeer die niet- katholieken bijzonder kan aantrekken. Pater Van Doornik komt dan tot de conclusie, dat men dit beeld van de katholieke Kerk niet als een gelijkenis kan zien, omdat al zijn sommige trekken niet te miskennen er iets onmisbaars afwezig is: de uitdrukking van de- ziel, waardoor een beeld pas gelijkt. Wie de katholieke geloofsovertuiging mist kan onmogelijk de Kerk zien in haar verbondenheid met de diepte en rijkdom van Christus' heilswerk, zoals de katholiek die ziet. Niettemin heeft het apostolaat ook te leren van dit beeld, zoals het leeft in de hoofden en harten van niet-katho lieken. (Van onze Amsterdamse redactie) Naar het Alg. Handelsblad verneemt, heeft de ministerraad besloten de bouw van de Hiltonholels in Amsterdam en Rot terdam te steunen met een staatsgarantie. Bij deze beslissing zonden de belangen van de bij de bouw betrokken K.L.M. en Holland-Amerika Lijn groot gewicht in de schaal hebb.en gelegd. Door deze toezeg ging is er ook op financieel terrein geen moeilijkheid meer en verwacht kan dus worden, dat zo spoedig mogelijk met de concretisering van de plannen zal worden begonnen. In Amsterdam hoopt men in 1961 het super-de-luxe Amerikaans hotel te kunnen openen. Het. departement van O. K. en W. heeft voorts een voorlopige subsidie in de vorm van een lening v'an 25.000 toegezegd voor de voorbereiding van de bouw van het studentenhuis-hotel ..Casa Academica", waarvoor de gemeente Amsterdam een stuk grond beschikbaar heeft gesteld in de Watergraafsmeer. Er kan nu een voorlo pig ontwerp worden gemaakt door de ar chitectencombinatie Feenstra, Bovenberg en Bolkestein. Een bedrijfseconomisch bu reau za] een rapport maken over de ex ploitatiemogelijkheid van de combinatie studentenhuis-tperistenhotei. (Advertentie) Mie téveel q '"stellen. v4nnïe woonplaats is In de hemel, we de Verlosser verwach- bij de afrekening ook tot ♦ot n worden gezegd gelijk genezen zieke vrouw uit «tVa Uty "'Vangelie „Wees welgemoed Vyp °°f heeft 11 gered". f"epp Zl'"en de Heer moeten aan- zai nn en Hjj zal ons verhoren. Hjj haar. s uit de banden der zonde, V*rstwi,*We Moor zwakheid waren geraakt, bevrijden. Jéde-,'' n°grnaals een permanent Kebed om grotere getrouw- Gt °M niet in de gevaren van vkn Aen om'te komen. Nederig U'les art' maar met vurige geest 'U eer.°ar Me Christus en Zijn rijk Me en alles omvattende Me" w0rd tite' "kroon en vreug- niet zo gemakkelijk ver- In het Weslduitse plaatsje Schwalen- be.rg is eon fonteintje opgerichtdat bekroond word-t door een ridder figuur, gemaakt van' staaf ijzer. Over de waardering van liet geheel lopen de meningen in Schwalenberg nogal uiteen. Apart is het zeker en wij twijfelen er niet. aan, of de volks- mond zal wel een passende bijnaam voor deze nieuwe inwoner verzinnen. (Van onze verslaggever) Het grote streven van de wereld van vandaag is gericht op eenheid: eenheid in politieke maar evenzeer in economische zin. Er is echter een andere, waaraan weinig aandacht wordt besteed namelijk, de geestelijke eenheid van miljoenen mensen, die het bestaan van God er kennen. Zij zijn z'eh helaas van deze erkenning, die de mensheid toch bindt, weinig bewust. Toch kennen de meesten van hen één en hetzelfde gebed, het On ze Vader; de simpelste godsdienstige uiting van wie de éne God erkennen. Het tragische is echter, dat dit gebed in ve le gevallen verworden is tot een sleur: het is geen bidden meer, maar het af draaien van een versleten grammofoon plaat. Deze overwegingen hebben de Bond zon der Naam geïnspireerd tot een nieuwe actie. Een actie, die erop is gericht, ieder een het Onze Vader weer bewust te la ten' bidden, om op deze manier de gees telijke eenheid van allen te verdiepen. Pater W. Loop heeft deze nieuwe actie ingeliiid met een serie meditaties in zijn wekelijks Lichtbaken voor de KI.O.-mi crofoon, daarna zijn alle religieuze ge meenschappen, katholieke zowel als pro testantse. bewerkt om in predikaties e.d. de aandacht te vestigen op het oudste gebed, dat Christus Zelf aan de wereld heeft geschonken. Vervolgens werden kaarten met de tekst van het Onze Vader in de protestantse, de Vlaamse en de katholieke versie gedrukt en ver spreid In Nederland zijn hiervan al 30.000 exemplaren verspreid. Het hoogtepunt van de actie is thans bereikt. Dc Bond zondci; Naam heeft nu namelijk een korte film laten maken, waarin men het publiek wil confronteren met het Onze Vader. Naar een idee van pater Loop heeft Polygoon-Profilti d~zc film gemaakt volgens een scenario va> Wim Povel Deze film „Het Onze Vader voor alle mensen" beeldt de inhoud van het gebed uit op een boeiende en alleszins voortref felijke wijze Zij is allerminst kwezelig of fondant-achtig zoet. maar eerlijk, re- eel en overtuigend. Er wordt geen pro paganda in gemaakt, voor welke gods dienst dan ook; men probeert alleen de toeschouwer te overtuigen van de grote kracht van dit gebed. De Bond heeft om deze film aan het publiek te vertonen, drie volledig inge richte filmwagens aangeschaft. Daarme de zal nu in de komende weken een tour nee door ons land worden gemaakt. Op drukke punten in de diverse steden zal de film die een vertoningsduur heeft van nauwelijks twintig minuten, worden ge draaid. De 14.000 propagandisten van de Bond zullen het voorbereidende werk propaganda voor de film, etc. verzor gen. Vast staat reeds, dat zij in minstens honderd steden en dorpen zal worden vertoond. Ook uit België zijn daartoe ver zoeken gekomen. Haarlem was de eerste stad waar „Het Onze VadA- voor alle mensen" in premiere ging. Op een drietal punten in de stad werd deze donderdagavond gedraaid. „Wij hopen met deze film", zo lichtte pater Loop de actie toe. „te bereiken, dat de grote massa het Onze Vader opnieuw zal gaan beleven en dat men doordrongen zal worden van de grote waarde van dit gebed'1. ring aan die allereerste keer. Het was de glimlach die ik al zo vaak heb gezien van mensen, die geslaagd zijn. in het leven en nu met verte dering terugdenken aan hun eerste aarzelende stapjes op het glibberige weggetje naar het uiteindelijke suc ces. „De andere mannequins waren bij zonder lief voor me. Ze hebben me echt overal mee geholpen." Nu he!b ik wel eens andere gelui den gehoord' over die samenwerking tussen mannequins. Ik vroeg Sophia dan ook, of zij geen last had van „de concurrentie. „Neen, dat beslist niet. Maar., ze behoeven voor mij ook geen angst te hebben. Ik kan alleen maar mo dellen showen, die bij mijn leeftijd passen. En dat zijn nu eenfnaal modellen, die een wat oudere man nequin niet meer kan brengen.." Met de samenwerking ging het dus goed; Sophia was voor de anderen echt nog „het kleintje" en zij werd naar deze opvatting dan ook behan deld. ■.t. De vakantietijd na het laatste schooljaar begon zoals voor elk meis je: een beetje uitrusten, lekker lui eren en zo af en toe maar eens den ken aan de tijd, die nu ging komen. Sophia" die in huiselijke kring lie ver met Sonja wordt aangesproken wist trouwens niet eens goed, wat de tijd na de vakantie zou brengen. Nu ja, ze ging nu met haar zeven tien jaren „het volle leven in", zoals zij haar dit zo prachtig op school hadden verteld. Maar wat zij nu pre cies in dat volle leven zou moeten doen om een zakcentje te verdienen, neen, daarover had zij nog maar heel vage begrippen. Zij voelde wel iets voor een studie aan de tekenacade mie, maar voordat er sprake was van een serieus plan in deze rich ting, kwam de leraar op bezoek. „Waarom zo vroeg hU toen aan Sophia waarom wil je geen man nequin worden?." „Hm, ja, lijkt mij wel leuk..." vond Sophia, op dat ogenblik nog nauwe lijks geïnteresseerd. Maar de leraar werd enthousiast. Hij maakte een kladje voor h aar voor een briefje aan de top-man van een der grote Nederlandse mode huizen, Dick Holthaus in Amsterdam. Sophia schreef het kladje over en postte de brief, zonder veel animo nog; ze vond het ergens nog wel een beetje raar. Maar zo dacht zij er niet meer over, toen zij een paar dagen later antwoord kreeg: „of ze maar eens in Amsterdam langs wil de komen". En zo verliet Sophia op een goede dag de kantoorboekhandel van haar ouders in de Lange Poten in Den Haag,, om even langs te gaan in Amsterdam. „Ik vond het echt wel griezelig", bekende Sophia mij. „Ten slotte had ik helemaal geen opleiding voor man nequin gehad; ik was nergens mee op de hoogte en ik had een flinke serie hartkloppingen te verwerken, toen ik daar in Amsterdam tegen over Dick Holthaus zat." Maar „het kleintje" deed het op die eerste show zo goed, dat er al heel snel talloze brieven binnenkwamen. Ook van geïnteresseerde jonge en ook wel wat oudere heren maar die liet Sophia maar liggen. De an dere brieven interesseerden haar meer: uitnodigingen om in shows te komen, uitnodigingen om als foto model te dienen in een damesweek blad. uitnodigingen van een groot Nederlands mode-magazijn voor mo del in de advertenties.. Sophia ac-, cepteerdc al die invitaties graag. En zo is zij dan nu. nauwelijks een jaar nadat zij van school kwam. een van de meest gevraagde foto-model len van ons land. Geen slecht resul taat voor een meisje, dat sinds kort achttien jaar oud is.. „Het is ontzettend leuk werk", oor deelt Sophia, „maar toch is het niet snijn ideaal. Natuurlijk, ik heb een afwisselend, zelfstandig leven, maar toch zou ik niet graag nog lange ja- fen mannequin en foto-model blijven. Mgn ideaal is, zelf mode-ontwerpster te worden. Ik volg nu dan ook een cursus mode-tekenen aan de academie. Het resultaat van die cursus is, dat ik nu mijn eigen kleding zelf ontwerp. Ik ga nu, over een half jaartje, naar Parijs, ja, ook om te showen en als foto-model, maar vooral om er te le ren. Daarna weer terug naar Neder land." „En dan, een eigen mode-huis?" „Ik hoop het, ja.." Die hartkloppingen had Sophia óók toen zij een tijdje later voor het eerst in haar leven moest „showen". Want Dick Holthaus had haar onmiddellijk aangenomen en haar een contract gegeven voor zijn eerste show, die gehouden zou worden na dit sollici tatie-gesprek. „Praktisch zonder slag of stoot was ik, ondanks het feit, dat ik geen op leiding had gehad, aangenomen. Op het moment vond ik dat natuurlijk heerlijk, maar dat plezierige gevoel verdween echt wel, toen ik voor de eerste keer moest opkomen. Ik was ontzettend zenuwachtig, ik heb geen mens gezien (de zaal zat stampvol) en ik heb niets gehoord van het ap plaus... Er drong maar heel weinig tot me door, op dat ogenblik." Sophia glimlachte bij de herinne- (Van onze Brusselse correspondent) Er is de laatste dagen ontevredenheid ontstaan in brede C.V.P.-kringen om de langzame wijze waarop gewerkt wordt aan het samenstellen van een coalitierege ring met de liberalen. Veel C.V.P.'ers zijn nl. van oordeel, dat de regering Eijskens energieker had moeten optreden. Nu heeft het er de schijn van, zeggen zij, dat de liberalen haar op sleeptouw ne men en de lakens willen uitdelen, wat eigenlijk de rol van de huidige C.V.P.- minister-president zou moeten zijn. Er is ook ontevredenheid; omdat bij de verdeling der portefeuilles momenteel de kans bestaat, dat het departement van Openbaar Onderwijs aan de liberalen zou worden toevertrouwd, die toch in de regering van Ocker de bekende sectaire wetten-Collard tegen het katholiek onder wijs hebben goedgekeurd. Een andere reden van ontevredenheid komt in de Waalse fractie der C.V.P. tot uiting, waar men o.i. terecht er helemaal niet over te spreken is dat de drie C.V.P.-onderhandeiaars met de libe ralen met het oog op de coalitieregering, Vlamingen zijn, waaronder twee die weer speciaal vertegenwoordigers van de vak bonden zijn. Het belangrijkste katholieke blad van België, de „Libre Belgique", gaf in een scherp hoofdartikel eveneens aan ontevredenheid uiting. Dit alles is natuurlijk het hoofdbestuur van de C.V.P. niet ontgaan cn het is naar alle waarschijnlijkheid om de opge hitste gemoederen tot bedaren te brengen, dat haar partijvoorzitter dr. Theo Le févre een officiële verklaring in verhand met de huidige politieke toestand heeft afgelegd. Lefèvre zei daarin o.m., dat bij de on derhandelingen met de liberalen geen en kele concessie werd gedaan die de es sentiële punten van het C.V.P.-program- ma, waarover het kiezerskorps zich twee maal in voor de partij voordelige zin heeft uitgesproken, in gevaar zouden kun nen brengen. Op het gebied der schoolpolitiek, aldus Lefèvre, is men bezig een akkoord voor te bereiden tussen de drie grote partijen (C.V.P., se i'.rtev, en liberalen) om voor eens en vc- aan de schoolstrijd een einde te r> De C.V.P. wil op dat gebied: gelijke kansen voor allen, d.w.z. voor de kinderen, de ouders, de leraren en de instellingen. Dót is de hoeksteen voor de schoolvrede. Deze voorziet de no dige waarborgen voor de vrije keuze van schooi, gelijkheid van salaris voor het on derwijzend personeel in de beide soorten scholen, de katholieke en de officiële, en de bestaansmogelijkheid zowel van de ka tholieke als van de officiële school. De openbare opinie, voegde Lefèvre daaraan toe, zou niet aanvaarden dat een der onderhandelende partijen op het laat ste ogenblik dat streven zou beletten wer« kelijkheid te worden. De C.V.P.-voorzitter zinspeelde hiermede op de houding der so cialistische gedelegeerden in de nationale schoolcommissie, die voortdurend roet in het eten gooien met onmogelijke eisen te stellen en de niet verborgen bijbedoeling hebben, de liberalen hun steun aan de C.V.P.-regering te doen ontzeggen. Met dezelfde heftigheid zou de openbare opinie elke tekortkoming aan een loyaal naleven van een schoolpact veroordelen. Lefèvre zei ten slotte nog, dat een coa litie niet tot stand kan komen zonder Vfe- derzijdse concessies en goede wil, en deed een beroep op de kiezers van de C.V.P. om hét uiteindelijk samenstellen van een C.V.P.-liberale regering met vertrouwen af te wachten. Maar voor Het zover Is, zult u So phia nog wel eens kunnen zien op de een of andere modeshow als man nequin. Of misschien als kap-model. Want daar heeft zij ook al ervaring mee. Zij is namelijk meegeweest met een bekende Haagse dameskap per, die deelnam aan een concours in Parijs. De kapper won de eerite prijs. Ook heeft Sophia een prijs Ho- wonnen, die was uitgeschreven door een tijdschrift voor het „meest ex pressieve gezicht". Sophia won de eerste prijs: een reis van een week naar Hamburg met bezoek aan de filmstudio's. Hier heeft zjj toen nog Hans Alberts ontmoet. En voor het overige? Sophia heeft het druk: een agenda vol met af spraken in foto-ateliers en mode-hui zen. De vrije tijd, die overblijft, be steedt zij afwisselend met het luiste ren naar Franse chansons en mo derne jazz of zij zoekt ontspanning in het zwembad. Maar veel vrije tijd is er niet. Dat kan ook moeilijk als je je, zoals Sophia, in tijd van één jaar hebt opgewerkt van schoolmeisje tot veelgevraagd mannequin en foto-mo del! FRANS VAN HOUTERT In zijn donderdagavond gehouden ver gadering heeft het. dagelijks bestuur van de Sint-Vincenrtius-Vereniging afscheid genomen van mevr. E. TeilegenPasquin vice-presidente van de hoefdraad. Mevr. Teilegen heeft zich sinds de laatste wereldoorlog zeer beijverd voor de in tegratie van de vrouw in het werk van de Sint-Vincentius-Vereniging en al haar krachten gewijd aan de oprichting van de damesconferenties, waarvan er thans 120 in ons land werkzaam zijn. Namens de hoofdraad heeft de presi dent, mr. G, J. F. Stulemeijer, haar bij zondere verdiensten onderstreept en haar dank gebracht voor haar enthousiasme. De krachtige ontwikkeling van het vrou welijk element in de vereniging is voor een belangrijk deel het, resultaat van het werk van de scheidende vice-presidente. Bij haar afscheid ontving mevr. Teile gen de Pauselijke onderscheiding Pro eqclesia et Pontifice. Zaterdag a.s. zal mgr. A. van Oorschot W.P.. bisschop van Mbeya, in de kloos terkerk van de abdij van Heeswijk de H. Subdiakenwijding toediene aan de fraters J. M. Godschalk. L. Nabuurs. D. van der Lans R. Maas en P. Schoonen van de Orde der Norbertijnen en aan frater F. van Amel6VOort van de Orde der Franciscanen. van de^a pro-spiraal geeft U de zekerheid dat Uw gordijnen onberispelijk strak hangen, zonder moeilijkheden met doorsteken. MAPSO N V. HERTOGENBOSCH

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 3