„De laatste verlofganger" wekt verwachtingen J. W. F. WERUMEUS BUNING OVERLEDEN Haagsche Comedie met „Brullen als een duif" Torenhoge plannen van jengd- leiding bisdom Rotterdam Hindemith's Schwanendreher bij Residentie Orkest MAKARIOS OP SCHIPHOL 1 Half miljoen naar „Fanfare" Vlot blijspel met luchtige humor f Nederlands stuk in première Herdenking Nationaal Katholiek Thuisfront Rehabilitatie Indische oorlogsslachtoffers Nieuwe verordeningen voor de zuivelhandel Weinig praten en veel doen op „Herfstlaer ^derlanders bij Akense dodenherdenking WÊÊm, V B MAANDAG 17 NOVEMBER 1958 PAGINA 3 OVATIONEEL SUCCES VOOR JAN STAAL se' Jan Staais „De laatste verlof ganger", dit jaar bekroond met de Van der Vies-prijs, heeft zater dagavond in première bij „Thea ter" een ovationeel succes ge haald van Arnhems toneelmin- fiend publiek. Toch valt er aan te twijfelen of de wens niet enigs zins de vader van het applaus is geweest. De opzet van het stuk is in vele opzichten ongetwijfeld Prijzenswaardig. Frisse aanpak Kansen IPüiSi In Roermonds kathedraal Minister Luns: Commissie van bijstand werkt niet te langzaam Verkoopruimte zindelijk en goed onderhouden Geen Babel tendens een ontvangst op het histori- tcr raadhuis van Aken heeft de voorzit- de Nederlandse delegatie, de heer Ak„- I. Nannink de burgemeester van <W v; de heer Hermann Heusch, het gou- ÜPr.lfruis van verdienste van de bond uit- Vaardigheid te ondernemen". 10 Markt van activiteit Verzorgde voorstelling „Pro gram-wijziging ,Geen tijd' Verkenners demonstrerjen zelfvervaardigde poppenkast-poppen Buïtencentrum tPel ■Inny de Lange. Elise Hoomans en Hetty Beck v.l.n.r.), die optraden in „De laatste verlofganger" van Jan Staal. Een stuk over vaderlandse en ei gentijdse toestanden kan een waarde- volle bijdrage vormen voor het Ne derlandse toneel-repertoire, maar die Waarde is recht evenredig met het vermogen van de schrijver om boven het tijdsbeeld uit „klassiek" te zijn, het algemeen menselijke tot uitdruk hing te brengen, zodat het werk ook huiten de eigen grenspalen genietbaar *ou zijn. En Staal mag zaterdag via Theater Arnhem veroverd hebben, hij •hag aanstonds in West-Nederland furore maken, zijn stuk is tezeer in het eigentijdse gebleven, met te wei- hig doelmatigheid toegeschreven naar algemeen-menselijke trekken om kan didaat te staan voor opvoering in ver taling. De ouverture is overigens typerend W>or de frisse aanpak van de auteur, he gehele mise-en-scène van een be nedenkamer, waar zich de eerste ge sprekken afspelen en een bovenver trek waarin de oude Berta van Wijck h|i krontjongmuziek het onherroepe lijk verloren verleden als werkelijk heid zit te doorleven, is tekenend ge noeg om verklarende en inleidende Gesprekken overbodig te maken. Maar dan blijkt al aanstonds het zwak van de ongetwijfeld gevoelige en rijk-ge- schakeerde tekst: ze blijft toch min stens twee tonelen lang in uitweidin gen hangen over wat al zo plastisch door de mise-en-scène is duidelijk ge haakt. De trouwe en toegewijde oud ste dochter des huizes, Betty, haar tante-zegstertje Boop en de kleurlin ge Agaath Block, voortdurend onder leg tussen huize Van Wijck en de hank van lening om weer familiebe zit ten gelde te maken en zo de droorn van Berta's verloren koninkrijk in stand te houden, kunnen ons niet meer verklaren, dan we al wisten: hoe de administrateurs-weduwe het verlies aan bezit en glorie in Indonesië niet Verwerken kan en zich dus afschermt ^egen de werkelijkheid via feestjes ter van de schaarse verlofgangers, die nog uit de Gordel van Smaragd haar Nederland komen. Jan Staal heeft veel aan zijn oor spronkelijke tekst gewijzigd, niet in het minst op advies van Anty Wester- inS, maar de toeschouwer voelt het Schoorvoeten in de manier, waarop de aPteur zijn aanvankelijke opzet heeft veranderd. Het accent is nu bewust Getrokken naar de moeder, die nog siechts dromen, drank en een oude Papegaai heeft als wijkplaats voor het ,verloren ik. De verhouding van de patste verlofganger Stefan Lamarinde t°t de goedaardige Betty en haar zus- Bella, de knappe danseres, die in harde strijd en een ongelukkig huwe- 'ik terugvalt op een tedere herinne- JhPg is daarbij secundair geworden, niet voldoende ondergeschikt han de kwijnende heerszucht van haar hoeder om' het stuk de nodige eenheid e bezorgen. En de mogelijkheid om in hgt derde het feestje voor Stefan tot een ,&viante parodie op de vroegere Restjes te maken en daarmee een dui- j e,iike climax in het vrij vlakke ver - °°P van het stuk te brengen, is niet voldoende aangegrepen. Het festijn had de pièce-de-résistance van het stuk kunnen worden, wanneer het zorgvuldiger was uitgewerkt, wanneer het de scala van verwachting tot wanhoop van het begin tci het einde had weten te doorlopen en de dans van Bella het temperament van een laatste kans had vertoond. Maar het feest loopt al niet bij het begin en als Bella wegrent om zich in de zo juist uit het pandjeshuis teruggehaal de sarong te kleden, loopt de ver wachte climax uit op de al te be heerste en daarom al ontoepasselijke Javaanse hofdans van de verliefde prins, die zich kleedt om zijn geliefde te bezoeken. Het lijkt ons bepaald niet ongewettigd te veronderstellen, dat de Balinese muziekliteratuur be ter materiaal in petto heeft dan de Javaanse om althans een deel van de te zwakke feest-scène te redden. We zijn intussen al aanbeland in het chapiter: uitvoering van het st.uk en dat dit vrijwel onmerkbaar is gebeurd, laat zich verklaren uit de ruimte, wel de de auteur aan spelers en regie heeft gelaten. Het raadsel Stefan, de wat zwakke figuur, die wegvlucht als hij ziet, hoe ongelukkig hij de levens van Bella en Betty heeft beïnvloed, is een voorbeeld van het gebrek aan gedeci deerdheid in de tekst. Ook Bernhard Droog slaagde er niet in van deze Ste fan, weifelend tussen Bella en Betty, iets anders te maken- dan een bindmid del, een gelegenheid voor de andere rollen om zich ertegen te projecteren. Een kans overigens, die vooral door Anny de Lange als Bella en Hetty Beck als Berta maar al te gretig is aangegrepen. Wat beide speelsters hebben verzet om het gecompliceerde thema kracht en klaarheid te geven, is moeilijk in voldoende mate te waar deren. En ook Elise Hoomans heeft zich ondanks de beperkingen van haar rol opnieuw een uitbuitster getoond, vooral bij de eerste herontmoeting met Stefan. Elly van Stekelenburg wist uiteraard wel raad met het gegeven van de slimme kleurlinge, Agaath Block, terwijl Martine Crefcoeur met gepaste bescheidenheid Bella's altijd voor het ballet oefenende dochtertje voor haar rekening nam. Bij alle kritiek op tekst en uitvoe ring blijft het ovationele karakter van het applaus echter verklaarbaar: want Theater heeft met grote zorgvuldig heid van spelers en regisseur Johan Walhain een stuk op de planken ge bracht, dat kritiek waard is, omdat het perspectieven opent voor een ei gen Nederlands repertoire. En wat meer ervaring zal de auteur zeker in staat stellen zijn gaven vollediger en. vooral duidelijker te ontplooien dan hem in dit stuk gelukt is. Zijn gescha keerde visie is een uitgangspunt, een meer functioneel gebruik van de dia logen zal hem ongetwijfeld tot nog sterkere prestaties brengen. v. R Zondagavond is op 67-jarige leeftijd de dichter Johan Willem Frederik Werumeus Bunina overleden. Hij was enkele weken geleden opgenomen in het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam, lijdend aan pleu ritis. Hij werd geboren op 4 mei 1891 te Velp als zoon van de verbalen-schrijver Ar nold Werumeus Buning. Na het doorlo pen van de h.b.s. werd hij journalist. Tij dens zijn militaire diensttijd begon hij verzen te schrijven naar hij heeft verteld onder het bestuderen van het Reglement Infanterie I. De dichter Adriaan Ro land Holst, .aan wie hij zijn verzen liet lezen, raadde hem aan ..er maar niet mee door te gaan". Hij bleef echter schrijven, en toen hij zijn in 1921 voltooide bundel „In Memo- riam", gewijd aan een overleden geliefde ter lezing aan A. Roland Holst aanbood, kreeg hij de raad er toch vooral wel mee door te gaan. Als journalist kreeg hij naam door zijn recensies, onder meer voor „De Tele graaf", over literatuur, dans en toneel. Voorts schreef hij kookboeken en ver taalde hij o.a. Cervantes' „Don Qui- schote". in samenwerking met de hispa- Zaterdagavond kwam aartsbisschop Makarios op door rets naar New York op Schiphol aan. In de wachtkamer gaf hij een persconferentie. Op initiatief van Nationaal Katholiek Thuisfront werd zaterdagmorgen de jaarlijkse plechtige H. Mis van Requiem met militaire ere- en dodenwacht opge dragen voor de zielerust van allen die in of door de dienst, waar en wanneer ook, hun leven hebben geofferd. Dat gebeur de dit jaar in de Roermondse kathedraal. Vele militaire, burgerlijke en geestelijke autoriteiten uit alle delen van het land woonden de plechtigheid bij. De minister van Oorlog werd vertegen woordigd door luitenant kolonel J- L. M. J. Geelen .garnizeoenscommandant van Roermond. Voorts waren aanwezig L. J. B- Ridder de van der Schueren, commis saris van de Koningin in Overijssel, bur gemeester en wethouders van Roermond en mgr. drs. P. van Odijk, namens het bisdom Roermond. De plechtige H. Mis werd opgedragen door de hoofdlegeraalmoezenier mgr. ko lonel H. J. M. van Straelen met assisten tie van rector J. Doesburg, geestelijk ad viseur van Katholiek Thuisfront, als dia ken; als subdiaken fungeerde luitenant ter zee eerste klasse E- Andreoli o.f.m. vlootaalmoezenier. Presbyter assistens was gewestelijk aalmoezenier, territori aal bevelhebber zuid, luit- kol. Th. Op Het Veld. De predikatie werd gehouden door ma joor-aalmoezenier G. Veldhuis, die de na druk legde op de troost die ieder christen putten kan uit de wetenschap dat er een weerzien is in het hiernamaals. De ere- en dodenwacht rond de katafalk en op het hoge koor werd betrokken door mili tairen van het Regiment Limburgse Ja gers uit Venlo. De laatste film van Nederlandse bo dem, „Fanfare" van Bert Haanstra blijkt nu toch eens werkelijk een groot publiek succes te zijn. In de afgelopen weken werd de film door 553.970 men sen bezocht. Zij loop thans in dertien theaters voor de vierde week. Minister Luns is niet van mening, dat de commissie van bijstand voor de reha bilitatie van Indische oorlogsslachtoffers te langzaam werkt. Het Tweede-Kamerlid de heer De Graaf (K.V.P.) had in schrif telijke vragen kritiek op deze commissie geoefend. Zijns inziens was er sprake van schadelijke en onverantwoorde traag heid. De minister zegt nu in zijn ant woord, dat hij deze mening niet deelt, ge zien het vele werk dat de commissie te verrichten heeft en de moeilijke aard daarvan. Ultimo 1957 is besteed een bedrag van ruim 132 miljoen gulden, aldus de mi nister. In totaal zijn ter behandeling 70936 vragenlijsten ontvangen. Daarvan waren er eind oktober van dit jaar 68473 afge daan. noloog C. F. A. van Dam. Hemmingway's „The Old Man and the Sea'1 zes toneel stukken van Shakespeare en Moby Dick. Tot zijn voornaamste publikaties beho ren: Enkele Gedichten (1924). Dood en Leven (1926), Hemel en aarde (1927). Ma ria Lecina. Et in Terra, Afscheid. Negen Balladen (de ballade van de boer). Or pheus en Euridice (1941). Verboden Ver zen. De wereld van de dans. Toneel en dans, Twee eeuwen danskunst Ik zie ik zie wat gij niet ziet (1937). 100 avonturen met een pollepel. De gewaarschuwde re:- ziger, Tristan en Isolde (1944). Ik vaar ik vaar waar gij n.iet vaart en Zeven en twintig stokpaarden (1951). Shakespeare-vertalingen: Het spel der vergissingen, Romeo en Julia. Midzo- mernachtdroom en Winteravondsprookje. Het bestuur van het Bedrijfschap voor de Detailhandel in Me'k- en Zuivelpro- dukten heeft in zfjn openbare ver gadering te Utrecht de ontwerp-ver- ordeningen bedrijfsinrichting zuivel handel en bedrijfsinrichting melkhandel goedgekeurd. Hierin zijn, hier en daar gewijzigd, de bepalingen van de verorde ningen van de bedrijfschappen „oude stijl" voor zuivel, voor margarine, vetten en oliën en voor phiimvee en eieren, die op 1 januari 1959 vervallen, overgenomen. In de nieuwe verordeningen wordt o.m. bepaald, dat de verkoopruimte uitslui tend als zodanig mag gebruikt, dat zij in zindelijke en goed onderhouden staat diemt te verkeren en dat deze ruimte niet mag worden gebouwd of ingericht in de directe omgeving van andere lokaliteiten of ruimten, die voor een zodanig doel worden gebruikt of die in een zodanige toestand verkeren, dat de kwaliteit van de in de verkoopruimte aanwezige pro- dukten nadelig kan worden beïnvloed. De verordeningen treden onmiddellijk in werking. Voor reeds gevestigde onder nemers is de datum van inwerkingtreding vastgesteld op 1 januari 1962, zodat deze drie jaren hebben om hun bedrijven bij de nieuwe bepalingen aan te passen. Om een inzicht te verkrijgen in het verloop van de kosten en opbrengsten in de melkslijtersbranche, zal men het Eco nomisch Instituut voor de Middenstand machtigen een onderzoek in te stellen bij 150 bedrijven. Op de eerstkomende openbare verga dering van het produktschap voor zuivel zal de „ontwerp-zuivelverordening 1958, dagelijkse levering en bezorging van melk" worden behandeld. Het bestuur van het bedrijfschap besloot aan het pro duktschap nogmaals zijn bezwaren ken baar te maken tegen de in deze verorde ning voorkomende bepaling, dat melk handelaren en ondernemers van zuivel fabrieken verplicht, zijn hun produkten iedere dag aan huis te bezorgen. Wie menen mocht, dat de titel van hyper-pioderne makelij is, vergist zich deerlijk; want Lesley Storm te on zent reeds bekend om haar „Toontje heeft een paard getekend" en „Zwarte crêpc-de-chine" heeft hem ontleend aan Shakespeare, die in zijn „Midzo- mernachtsdroom" de grappigheid aan een der handwerker-acteurs van het „drama" „Pyramus en Thisby", die alle rollen ook de partij van de leeuw wil spelen, in de mond legt. Terwille van de gevoelige edclvrouwen onder het publiek, die de speler niet durft te laten schrikken, zal deze dan zo „lief lijk brullen als een duivekieken of een nachtegaal". Hoe nu deze titel de inhoud dekt van het blijspel mag ieder die naar de voor stelling komt zien en dat was bij de première weer een uitverkocht buis „voor zichzelf beantwoorden," aldus do toelichting der Haagsche Comedie. We geloven niet, dat er velen waren onder de goedlachse „doorsnee"-toe- schouwers, die het geval niet reeds in de loop van de animerende voorstelling „door" hadden. Aangezien Lesley Storm geen al te gecompliceerde „intrige" ont wierp en haar dialoog zich voor drie kwart wijdde aan Ceres, de godm van de vruchtbaarheid wier problemen nog altijd de meeste attractie vormen ook voor het moderne publiek moet de „brullende" vogel wel spoedig ont dekt zijn in de. persoon van de van huis uit Amerikaanse lady Dungavel tien jaar getrouwd en moeder van zes beeld schone meisjes, die beter gezegd als een blaffend maar niet bijtend hondje haar echtgenoot weerstreeft in zijn verlan gens naar een zoon en opvolger voor zijn agrarische familieaangelegenheden. Dat dit verzet van de om de plezier tjes en de eer getrouwde Emma op niets bij uitzondering ook wel gevonden wor den). In een neven-rol voldeed Gijsbert Tersteeg als raadgevende oom opper best; maar het optreden van Jules Croi- set als surrogaat-zoon leek ons om de nulliteiten die de schrijfster hem liet zeggen, een mislukking. Dan kreeg Ine ke Brinkman betere kans en zij buitte die uit als het oudste dochtertje van de zes (de overige gingen wel op reis maar we kregen ze niet te zien). Deze vroeg- uitloopt blijkt overduidelijk wanneer rijpe Jane bjeek wej wat olK) Voor haar M 1 i..l w—U r. J a I„(in n p nV* "1 ti t i 99 Het is eenvoudig ondoenlijk om een compleet overzicht te geven van wat er allemaal is gebeurd op het Herfstlaer van de Katholieke Jeugdbeweging (ver kenners) van het bisdom Rotterdam. Tus sen de 600 en 650 leidsters en leiders waren in de Maasstad bijeen. Bisschop, hoofdcommissaris en hoofdaalmoezenier waren er naast diocesane en districts functionarissen en zaterdag hebben ze beslag gelegd op ongeveer alle publieke zalen, welke restaurant Engels en het Groothandelsgebouw te Rotterdam maar te bieden hadden. Ze spraken allemaal één taal, rond- Hollandse verkennerstaai en daarom zal de toren, die ze nu gezamenlijk gaan bouwen, geen Babelse toren worden, die halverwege blijft steken. Het wordt een kwestie van stug sparen, minstens vijf jaren lang, w ant het bijeengebrengen van 52.000 gulden is geen peuleschil. Zo veel moet de toren gaan kosten van het nieuwe seminarie van het bisdom Rot terdam. Weinig in vergelijking met de 6 miljoen voor de overige bouw. maar veel als je het bijeensparen moet. „En als hij dan staat, wel, dan houden we het Herfstlaer eens in het seminarie", zei mgr. M. A. Jansen tijdens het ont bijt, zondagmorgen, op de dakverdieping van het Groothandelsgebouw. Een klein stukje van de toren kan al worden be taald, want bij een collecte aan de ka- 'lih!eer dan 200 Nederlandse oorlogsinva- van de afdeling Limburg der Ne- H<undse Bond van Militaire Oorlogsinva- V,?1 hebben gisteren in Aken deelgeno- *ta5 aan de oorlogsherdenking in deze *Ibkt" m. zei: zei: „Dit is een teken van vriend- Oom® voor u en voor uw stad en 'n sym- V°or onze bereidheid om samen met ruistocht voor vrede, vrijheid en peldeuren van het Weeshuis aan de West Kruiskade, waar de Herfstlaerdeelnemers de door de bisschop opgedragen mis bij woonden, werd al gecollecteerd voor dit doel. In de kapel had de bisschop allen reeds toegesproken om het bewustzijn levendig te houden aan de apostolische verantwoordelijkheid van de jeugdlei- ding. Deze is te groter, naarmate de omgeving in dit geval de jeugd sterker de beïnvloeding van de lei ding ondergaat. Het vuur van de jonge christengemeenschap als die van Thes- salonica (epistel) zal zijn als het gist in het deeg van de samenleving (evan gelie). Er was nog meer voor de bisschop, dan de toren-toezegging. Dat was een pakket bloembollen van het district Bol lenstreek. „zy zullen een sieraad zjjn voor mijn stadstuin", zei de bisschop, „maar ze zijn ook een symbool. De jeugdbeweging zie ik als één groot bollenpakket, dat van mijn bisdom één groot bloemenveld moet maken". Heeft het voorgaande allemaal betrek king op de zondag, zaterdag was het Herfstlaer al geopend door wnd. diocesaan commissaris W. M. Bitter. Tijdens de avondboterham sprak hoofdcommissaris mr. F. Janssens over enkele proble men in de verkennersbeweging, nl. de aanpassing van de methodiek en het bij zonder sterke leidersverloop. Het „Doe mee!", <je kreet die reeds in 1936 het verkennersorgaan „Goudland" sierde, heeft zijn actualiteit behouden. Ook dit Herfstlaer stond in het teken van de enthousiasmering van nieuwelingen. Zaterdagavond zullen die nieuwelingen de ogen wijd open van verbazing heb ben gehad, toen zij, zwervend door het Groothandelsgebouw, van de ene activi teit in de andere werden betrokken. Hier werden poppenkastpoppen gemaakt, daar spoelen voor „spijkermotortjes" die wel dra zoemend lichtjes lieten branden, ver derop zat een dichtgepakte zaal samen liedjes in te studeren en een groep zee verkenners had meer belangstelling voor touwwerk, midden in de Beatrixzaal. Zelf* de biljartzaal van „Engels" was voor een deel bij het festijn betrokken, men kon het zo gek niet denken, of men zag he le groepen leidsters en leiders ijverig be zig nieuwe techniekjes ontdekkend ei be oefenend en inspiratie opdoend voor trepen en horden. we de „intrige" van de Britse schrijf ster als een kaartenhuis zien ineenstor ten, ondanks de elkaar tegenwerkende stuntelige pogingen van haar met spoed uit de States ontboden ouders om de dreigende breuk te voorkomen. Voor dit laatste zorgt de nog niet geperver teerde menselijke natuur, goddank! En de „doorsnee"-toeschouwer gaat met de troostende gedachte naar huis. dat de vurig verbeide zoon toch voor de happy ending heeft gezorgd. Aan de toneel-technische verzorging van het illustere geval ontbrak maar weinig. Het was gesitueerd in een kas teel der Schotse Hooglanden, waarvoor Eline van Dreght 'n keurig bibliotheek decor had ontworpen. Elisabeth Andersen was het niet-bij- tende keffertje (of de lieflijk „brullen de" duif) en vond in haar ijlings over stag gaande rol een kolfje naar haar hand. Niet op de laatste plaats om de modieuze toiletjes die zij droeg, maar in hoofdzaak omdat haar de voorname pose zo goed afgaat. Frans van der Lingen was haar hard werkende adellijke echtgenoot en ge zien de pijnlijke situatie bracht hij het er lang niet slecht af. In ceremonieel gewaad liep hij met een kilt rond. De te hulp geschoten schoonouders van de boer-edelman werden gespeeld door Kitty Kluppell met Cees Laseur (van wie ook de regie en de vertaling); de eerste als een ver-Amerikaanste be moeial; de laatste (die bij zijn opkomst als pas-herstelde warm werd beapplau- disseerd) als een erg sentimentele maar doortastende Amerikaan (die zullen er leeftijd (9 jaar) maar ze werd zo schat tig en charmant gespeeld, dat de „door- snee"-toeschouwers haar met een open doekje beloonden. In het stuk wordt een- en andermaal nogal gemakkelijk gesproken over de Amerikaanse vlotheid met echtschei dingen. Overigens is de spot vrij ge moedelijk, al betreft hij nu en dan tere onderwerpen. Aan het slot ovationeel applaus en bloemen voor de drie dames en de re gisseur. Burgemeester Kolfschoten woonde in zijn loge de voorstelling bij. Wij maakten er voor kort aanmerking op, dat het programma door de Konink lijke uitgegeven nog steeds in woord en beeld de gegevens bevatte inzake de vier gezelschappen, die de schouwburg geregeld bespelen, maarvan het vorige seizoen. Daarom verheugen wij ons dat daaraan een einde is gekomen en een gloednieuw decor is uitgedacht voor de diverse stukken die het Haagse publiek zal voorgeschoteld krijgen. In afwachting blijkbaar van de nieu we tableaus de la troupe en hun conter- feitsels wordt voorlopig de toeschouwer onthaald op een weinig artistiek histo risch en toneel-technisch overzicht no pens de schouwburg zelf en niet het minst zijn hyper-moderne elektro magnetische installatie voor de toneel belichting. Ten aanzien van deze laat ste is de „commentator" zo heet te genwoordig iemand die iets toelicht erg kwistig met de term „middels", die in geen Nederlands woordenboek alsnog is te vinden. L. F. En wanneer dit al dan nog niet over tuigend genoeg was, dan heeft zondagmid dag de rede van de ere-J»oofdkwartiercom- missaris E. M. Schüttenhelm velen noe wel iets te zeggen gehad. De heer Schüt tenhelm, die referendaris ten departe ment van O. K. en W. is, maakte dui delijk, hoe ec paast het .voorrecht ook De bisschop van Rotterdam neemt een pakket bloembollen van het district „Bloembollenstreek" in ont vangst. nog de plicht van het leiderschap be staat, een plicht tegenover de gemeen schap. waarvan weinigen zich bewust zijn Velen beroepen zich op gebrek aan tijd, maar veelal is dit een excuus oni zich niet te binden. Men wil even dit doen en even dat: het leven iaagt op en leidt uiteindelijk tot niets. De vrije tijdsbesteding ten gunste het opgroeiend geslacht is een goede daad. ook ten op zichte van degene, die die goede daad stelt. Immers het opkijken van de jeugd naar de leider maakt, dat deze zichzelf gaat bezien in kritische zin. Het spel wordt echter pas goed gespeeld wanneer jongeren en leiders samen offers brengen en ook samen de geldelijke lasten dragen. Het leiderschap is geen baan, maar een voorrecht en enige financiële tegemoetkoming zou leiden tot onvrijheid tegenover de jeugdbeweging. Het grote verloop in de leidersfuncties zag de heer Schüttenhelm als een symptoon van de tijdgeest, die aanzet tot voortdurend wis selen. Een vasthouden van assistent-lei ders zou kunnen liggen in een delegatie van verantwoordelijkheden door de lei ders, zodat assistenten zich niet als wei nig nutte helpers voelen. De diocesaan commissaris van de de heer F, R, M. Meltzer, die Nog éénmaal flikkerde het licht dat heel de muziekwereld vóór de oorlog scheen te verhelderen aan de kim van het Haags concertle i. Van Ottcrloo en zjjn Residentie-Orkest, henevens de grote alt-solist William Primrose, hebben nog eenmaal een poging rnomer om de muziek van Hindemith, hier door een imposant werk als Der Schwanendreher vertegenwoordigd, ingang te doen vinden. Men staat vooral bij het opus van de Duitse componist met respect tegenover het vakmanschap waarmee zowel het solo-instrument, de door Hindemith zelf eenmaal met zoveel voorliefde en kenn:s beoefende altviool, als het sterk-geredu- ceerde orkest cn de geh structuur van dit rond 25 minuten '•'urend werk is be handeld. Op dit punt heeft men vooral bij de Duitse componisten geen klagen. Er heerst daar een Tüchtigkeit en een Gründlichkeit die van de muzikale com positie veelal een handwerk maakt, iets bijna fabrieksmatigs, waaraan slechts éen ding mankeert de bezieling, oftew d" innerlijke noodwendigheid, die iedere schepping van de menselijke geest, zeker in de jachtvelden van de Muzen als vruchtbeginsel kent. Eerst hierdoor ont snapt een werk aan tijd en ruimte en doet het voortleven los van momenlele stijlbeginselen. Nu doet het zonderlinge feit rich voor dat de muziek van Hinde mith vóór de oorlog als de lichtfakkel van de toekomstige toonkunst werd aan gezien, terwijl dit licht nè de oorlog slechts een zwak schijnsel vertoont, nau welijks in staat om in en kleine cirkel tal van prominenten had begroet, ont hulde, dat het diocees bezig is met de verwerving van een buitencentrum waar ook de jeugdleiders van het bisdom hun vorming kunnen ontvangen, ter vervan ging van het aan de militairen verloren Staelduin. En voorts zal de jeugdbewe ging met een bouwolaat-actie de semina- riebouw gaan steunen. Tenslotte zou er nog veel meer over het Herfstlaer te zeggen zijn geweest Ve len verdienen lof. o a de menage van En gels, de met Tierelantijnen medewer kende troepen maar een speciale oluim mocht wel op de hoed van commissaris W. Schelberg. bij wie de organisatie in goede handen was. van ingewijden wat glans te verspreiden. Is het omdat deze componist in de ma terie is blijven steken, in het loutere handwerk voortreffelijk bedreven, maar zonder innerlijke noodzaak? Ook een niet-alledaags werk als Der Schwanendreher, hier met veel over'ui- ging door dirigent, orkestleden en solist weergegeven, draagt te veel de kenmer ken van het „Zeitgemasse", van een be paalde mode of stijlmanier, om na een kwareeuw nog te kunnen boeien. Men kan nog steeds de vernuftigheid bewon deren waarmee Hindemith oude. Duit e volkswijzen op eigen ma-ier door 't solo instrument als het orkest laat omspelen. Doch mgn ontkomt anderzijds niet aan de indruk van een te nadru'. ':«lijke mu- siceertrant, van een té bewuste klank constructie, een te harde zakelijkheid waartussen volksliedjts als „Der Schwa nendreher", waaraan dit Concerto z'n titel ontleent, worden gesmoord en bij voorbaat een verstikkin-sdood tegemoet gaan. Zo is het eerste deel van een bij na soldateske marsvaarddgheid in z'n hoe. kige, gepunteerde ritmiek. Het tweede deel daarentegen begint als een sonate, een duo voor altviool en harp, waarop wonderlijk genoeg een fugaconstructie op het eind wordt geëtaleerd. De finale is een opeenstapeling -an klankeffecten, van krampachtigheden om tot een goed einde te geraken, doch die iedere warke- iijke synthese mist. Zo de muziek, zo was ook het spel van de grote artiest Primrose: hard, onver biddelijk, nuchter-zakelijk en verbluffend van techniek. Het concert werd ingeleid door het Adagietto uit de rlésienne-Suite van Bizet. zulks ter herdenking van 't schie lijk verscheiden van een der zeer ge waardeerde altisten van het Residentie- Orkest, de heer G. P etveld. Het stuk werd met voelbare piëtei en overgave door het strijkerskorns van dit orkest ge.peeld, waarna enkele ogenblik'-en stilte in acht werden genomen. De fan fares uit Rimsky-Korsokow's „La grande Paques russe" het oorspronkelijk als inleiding van dit concert bedoeld stuk die hier het ..Resurre. ven de Dag der Verrijzenis verbeelden, en met stra lende klankgevins werden gespeeld, had der geen treffender tegenhanger kunnen rijn van Bizets muziek bij de herdenking van deze dode. M. M.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 3