Arabië, de derde
wereldmacht
PUZZEL
Indiase boer strooit op akker
Geleense kunstmest
THEEPOT VELPON -theepot
DE KAT
f
t
Internationale finale in Cannes
looS
cont&t
Onze dagelijkse
Nieuwe
Verlovingsringen
kwam weer
Bouwverenigingen door
minister „uitgedaagd
Aannemer meegesleurd
cloor een vallende takel
Olie- en vetmarkt
Benoemingen
Staatsmijnen '58
VB
MAANDAG 24 NOVEMBER 1953
PAGINA 4
y
Provinciale juries
Geen touw aan vast te knopen
Assistentie voor Rens van
Dorth
541 ste STAATSLOTERIJ 4e was ie \\\st
1~*
Niet alleen kolen
Gas en stroom
Oplossing van zaterdag
Horizontaal: l. op; 3. pers, 5. krom,
as, 10. lila, 13. onze, 15. al.; 16. ik, H-
te, 19. ei. 20. r.k., 21. nr., 22. hol, 24. dm.
26. ed, 28. thema, 29. emelt, 31. blij, 32-
the, 33. neet, 34. poes, 36. lei, 37. ion, 39.
soep, 42. pook, 45. leo, 47. non, 48. fiets,
50. as6en, 52. fa., 54. r.r., 55. tas, 57. er, 58.
p.k., 59. la, 61. ar, 63. hl, 64. jo, 65. koud,
67. gans, 69. me, 70. etui, 71 emma, 72. do.
Verticaal: 1. o.I„ 2. pink, 3. pa, 4. rok,
6. rot, 7. m.o. 8. Azië, 9. se, 11. 1.1., 12-
vlo, 14. ne, 16. irene, 18. edele, 20 robe,
21 n.h., 22. halt, 23. leep, 25. ml., 27.
deen, 28. tij, 30. t.t., 33. nis, 35. sik, 38.
slof, 40, opera, 41. pest. 42. pias, 43. oK'
sel, 44. snik, 46. of. 47. n.n., 49. ir, 51. er,
53. aloe. 56. alm, 58. pond, 60 au, 62 reu,
63. ham, 04. ja, 65. km, 66. de, 67. ga, 68. so.
B. M. R. S.
ill (ril
Detective-roman door
RICO BULTHUIS
9. Alhoewel de oude Egyptenaren meesters waren in de
metaalbewerking, ging hun kunst verloren. En de Arabieren,
die in veel opzichten alleen maar de tussenpersonen waren
van het verleden en het heden, wendden zich tot de Chinezen
en leerden van hen opnieuw die vaardigheid, die ze tot een
onwaarschijnlijk hoge graad wisten op te voeren. Via Arabië
kwam de metaalbewerking naar Venetië, de poort van het
Avondland. Geelkoperen voorwerpen werden uitbundig opge
smukt met bladgoud, zilver of roodkoper. Het damasceren
(inleggen met goud of zilver) werd tot vervolmaking gebracht
in natuurlijk Damascus en later ook Mossoul.
f
ièr.
Vierde Eurevisie Song-festival
10. Een briljante naam hadden de Spaanse wapensmeden,
die de kunst van hun mohammedaanse collega's in Toledo
(messen, dolken, kromzwaarden, helmen en wapenuitrustin
gen) hadden afgekeken. Toen de Spaanse vaklieden naar
Frankrijk trokken, vonden ze daar het pad al enigszins geëf
fend: Allerlei Oosterse invloeden hadden de Westerse cultuur
grondig gewijzigd.Ook het ijzerbeslag werd door de Ara
bieren tot een speciale kunst gebracht. Het buskruit had zijn
oorsprong in de bakermat der beschaving, China, dat het al
leen gebruikte als vuurwerk. Maar de Arabieren laadden er
hun kanonen mee en schoten er steden mee in puin. De for
mule van „zwavel, houtskool en salpeter" wordt dan ook in
de 12e eeuw ergens door een Arabische schrijver genoemd,
11. Met de Arabische edelen, die Zich in hun vestingen ver
schansten, kregen de Kruisvaarders geen of weinig kans om
in contact te komen. Maar des te meer kregen ze te maken
met de boeren van het H. Land. Vandaar dan ook, dat onze
landbouw sindsdien als bij toverslag opfleurde. Groenten en
onbekende vruchten kwamen erbij: sesam, gierst, meloen,
sjalot, St.-Jansbrood, citroen, aardbei, kers en abrikoos
En de Spaanse Muzelman, de Moor bracht uit zijn verre ge
boortestreek tientallen andere gewassen mee: rijst, perziken
granaatappels en sinaasappelen, de rietsuiker, de olijf, de saf
fraan, de dadel en de vijg, de kweepeer en de pompelmoes.
12. Toen het westen eenmaal gewonnen was voor die
vruchten, ontstond er vanzelf een handel met de Levant. Ook
de wierook, de rozenolie uit Damascus en het reukwerk uit
Perzië deden hun geurige intrede in het Avondland. Specerij
en en kruiden,zoals peper, kruidnagels en gember eveneens.
En suikerMaar mét die gloednieuwe handel ontstond er
een lastig probleem: het geldverkeer. Die moeilijkheid werd
gauw opgelost: Westerse banken plaatsten hun bijkantoren
aan de Levant en zorgden voor een geregelde uitwisseling
van de muntsoorten
De internationale finale van het vier-
de Eurovisie Songfestival zal woensdag
11 maart 1959 worden gehouden te Can- j
nes. De organisatie is in hand*, van de
Franse Omroc-ï», de R.T.F.. daar het ge
bruikelijk is. jat het winnende land van
hit laatste Songfestival deze taak op
zich neemt. Die eerste prijs op het dit
jaar te Hilversum gehouden Songfestival
werd, zoals men weet. gewonnen door i
de Franse zanger André Claveau met het j
lied „Dors mo;® amour".
Aan de internationale finale gaan de
nationale finales in de verschillende
landen vooraf. Voor Nederland is deze j
finale bepaald op dinsdag 17 februari
1959.
De beroepscomponisten en tekstdich-
ters van de lichte muziek hebben nog
tot 31 december a.s tijd om een lied
in te zenden Daarna zal de selectie van
de acht deelnemende liedjes plaats vin
den en zullen de uitvoerende solisten
worden aangewezen
Het ligt in de bedoeling om, evenals
vorige jaren het geval was, het Metro-
pole orkest de begeüeiding van de solis
ten op te dragen. Bovendien zal ellc
liedje nogmaals worden gezongen door
een andere solist(e) met een kleiner
ensemble, zodat in de uitzending van 17
februari de acht gekozen liedjes twee
maal worden uitgevoerd.
De procedure, volgens welke het Ne
derlandse lied voor de internationale
finale wordt gekozen zal dit keer ver
schillen van vorige jaren. Weliswaar
zullen de kijkers de jury vormen, doch
per provincie zal een representatieve
groep van 10 personen uit de kijkers
worden gekozen Aan het «lot van de
nationale finale zullen deze 11 jury-
groepen hun beoordeling telefonisch
doorgeven. Dit levert de attractie op.
dat direct na de uitvoering van de acht
Nederlandse liedjes bekend kan worden
gemaakt welk lied de beste beoordeling
heeft verworven.
De N.T.S. heeft de produktie van de
nationale finale opgedragen aan Piet te
Nuyl jr.. die deze functie ook bij de
vorige Songfestivals heeft vervuld.
Aangezien het niet verstandig i8 om
veranderingen aan te brengen in een
geslaagd programma-schema om het
eens te zeggen met een variant op een
spreekwoord van onze sportlievende
westerburen zal het zaterdagavond
amusement van de AVRO-televisie voor
de rest van het seizoen wel ongewijzigd
blijven: eerst de weekendshow en de
Quiz „Van je familie moet je 't heb
ben" als klap op de vuurpijl, terwijl de
filmrubriek, althans zoals deze zaterdag
jl. werd gepresenteerd, als een soort
pauze kan worden beschouwd. Want
niets is vervelender dan zonder enige
verdere toelichting een fragment uit
bijvoorbeeld de film God's Little
Acre" te krijgen voorgedraaid, waaraan
de argeloze kijker, die niet toevallig de
roman van Erskine Caldwell heeft ge
lezen. geen touw weet vast te knopen en
een happy ending'* te moeten aanzien,
dat in geen enkel opzicht door de eerder
potsierlijke dan dramatische gedragingen
van een aantal onbekende personages in
de onmiddellijk voorafgaande scènes
wordt gerechtvaardigd Als men dan toch
fragmenten uit films w:l vertonen, geven
we de voorkeur aan de door Frank
Sinatra gezongen liedjes uit „The Joper
is wild", al hebben die met film als
zodanig niets te maken. Overigens ma
ken de samenstellers van deze rubriek,
aangekondigd als een maandelijks pro
gramma over film, filmsterren en film
makers er zich met de vertoning van
uitsluitend een paar filmfragmenten wel
erg gemakkelijk vanaf. Voor iets anders
en beters hoeven ze niet eens zover van
huis. want al zijn de film-,.sterren" in
Nederland niet rijk gezaaid, filmmakers,
vooral van documentaires, zijn er ge
noeg.
In de beperking toont zich de mees
ter. Maar niet minder waardering ver
dient hij. die zich van zijn eigen beper
kingen bewust is. Daarom stellen wij
(Van onze correspondent)
De Nationale Woningraad, afdeling Zuid
Holland, hield zaterdag te Dordrecht zijn
jaarvergadering. Tijdens deze bijeenkomst
heeft de bondssecretarls de heer W.
Scheerens uit Amsterdam, een lezing ge
houden over de vraag, hoe de woningwet-
bouw zich in de toekomst zal gaan ont
wikkelen. De uitlating van minister Witte
in de Tweede Kamer, dat de woningbouw
primair in de particulier sector thuis
hoort, werd door de heer Scheerens fel
gekritiseerd. Hij noemde zulks een uitda
ging van de Woningraad en de bouwver
enigingen en vond, dat de toestand mo
menteel gespannen was.
In de plaats van de heer J. Moor uit
Rotterdam die voor zijn functie had be
dankt, werd in het bestuur gekozen de
heer P. J. van Meurs. wethouder van
Dordrecht. Een voorstel om het nog te
ontvangen deel van de contributie over
1955, groot f 3000.-, ter beschikking te
stellen van het hoofdbestuur, werd na een
uitvoerige discussie aanvaard.
HOGE PRIJZEN
5000 4215 18947 2000 18541 1000 4976 700C 9452 11858 15499 16162 16987 18636
19782 f400 2159 5497 6575 7280 10036 11355 11900 12305 12598 15222 15866 16059 21499
f 200 1090 2207 3031 4022 4124 4199 4586 4588 4804 5850 6266 6411 6516 6623 7315 9512
10168 1M08 10419 10506 11886 14234 14600 16542 16746 17232 17257 17590 18621 18637
19056 19252 20429
PRIJZEN VAN ƒ80
11201 370 387 429 489 651 687 694 755 793
829 846 949 955
1091 160 250 361 452 679
2261 468 541 707 744 784 898
3046 175 199 229 242 285 354 369 532 540
575 687 697 746 987 990
4084 092 113 115 145 148 180 237 246 403
417 499 516 596 868
5003 010 228 361 380 398 465 593 718 745
753 778 819 886
6099 107 200 231 236 335 431 518 579 610
670 779 921
7163 229 273 277 286 290 325 516 649 736
745 845 881 919 936 953
8073 186 203 491 521 563 789 831 845 859
902 923 994
9028 086 277 328 365 403 448 523 612 676
704 759 819 822 871 889 893 896 974
10039 127 137 192 245 407 455 485 606 646
754 784 806 814 842 951
12043 065 103 402 507 637 064 674 756 867
875
13018 154 190 207 264 324 361 419 621 636
824 870
14162 492 533 642 684 767 892 900
15041 131 197 734 738 814 960
16054 088 148 231 393 413 599 652 659 693
709 722 736 777 932 954 964
17022 069 152 267 294 315 346 880 895 930
995 18000
18114 135 315 343 374 454 484 641 673 722
861 982 985
19022 046 098 132 182 200 391 416 428 441
586 784 855 896 926 935 984 992
20110 173 201 206 509 513 600 639 652 686
732 779 827
21310 361 381 392 568 570 658 727 960
1052 169 200 202 274 297 321 347 373 405
409 419 435 445 450 464 489 527 540 557
561 59U 643 680 693 747 753 768 779 787
799 835 847 884 912 924 926 933
2024 029 033 053 063 096 137 167 169 187
205 237 272 295 298 302 388 443 459 499
503 507 570 582 583 607 657 677 092 693
701 712 720 778 811 872 911 940 945 967
987 997
SOOS 023 026 041 080 131 132 197 205 255
290 314 317 395 396 407 427 429 471 472
476 505 558 560 643 726 800 859 891 960
975 4000
4059 068 132 142 217 251 267 300 346 424
432 440 445 470 486 567 580 609 664 689
699 737 738 758 768 797 811 824 845 895
932 947 990
5034 136 153 196 219 232 260 262 263 269
318 347 406 419 442 447 482 498 562 592
619 645 721 725 730 786 787 812 840 846
873 945 952 971 990
8003 019 024 072 084 187 207 265 270 281
286 307 320 346 348 384 393 407 426 427
428 460 475 502 508 566 605 628 644 656
657 689 745 774 786 787 798 932 954 964
977
7013 033 052 094 102 107 108 219 253 263
289 330 333 364 372 386 388 409 426 456
517 607 616 623 654 659 686 688 733 750
780 786 799 801 816 834 856 864 908 931
979
8008 108 137 139 161 221 308 369 384 410
420 460 502 510 524 548 568 589 594 608
617 637 641 671 723 724 748 773 824 876
918 924 925 932 957 958 964
9043 064 090 094 168 181 280 286 304 395
409 457 485 510 517 535 560 561 618 622
737 749 859 935 943 10000
10005 011 033 070 125 134 158 175 180 285
293 399 463 473 475 483 502 503 516 533
595 627 633 666 688 702 722 869 912 914
980
11038 070 184 202 257 352 361 367 380 450
455 478 497 545 556 641 667 831 865 906
925 927 966 968
NIETEN
12013 051 057 089 096 109 174 183 193 198
204 243 388 426 428 439 469 494 531 542
608 684 699 762 768 780 781 797 833 849
902 923
13003 016 033 043 063 084 112 122 127 176
255 268 279 284 341 348 388 426 465 523
548 598 630 673 690 720 757 778 802 809
825 885 899 948 989 993
14045 079 105 113 135 144 146 150 186 194
223 261 279 281 307 348 356 366 396 412
464 525 528 570 590 623 635 641 643 656
670 696 697 711 725 740 748 764 768 795
804 878 879 881
15020 044 077 105 109 115 143 169 173 183
192 236 273 276 301 374 441 488 494 498
517 523 542 550 551 574 583 619 635 703
763 784 876 890 891 903 904 946 964
16028 046 076 078 086 104 128 129 216 230
271 303 307 316 333 335 336 340 342 349
356 372 374 378 400 424 509 554 565 594
605 675 704 729 750 788 790 795 798 819
924
17076 091 092 093 163 191 193 213 222 241
253 271 294 319 345 352 375 378 382 388
394 417 441 444 467 468 494 529 553 619
641 665 719 745 765 794 800 807 817 842
851 872 927 928 938 949 972
18005 065 079 117 123 150 157 184 241 273
311 335 366 368 407 524 611 671 725 739
761 768 901 918 920 926 938 940 946 976
19003 076 096 108 112 159 220 224 250 266
310 315 358 374 398 431 466 474 509 519
568 615 646 654 683 716 726 755 852 878
904 925 929 968 974 988
20007 011 014 047 087 124 125 153 162 165
202 236 248 271 293 301 312 335 356 378
384 394 431 443 473 483 505 512 515 579
580 587 626 627 651 659 660 692 697 729
787 825 828 911 942 988
21008 009 022 041 055 061 082 136 139 143
211 220 262 288 300 311 325 352 433 479
498 512 530 561 577 581 595 607 631 689
710 755 768 834 841 851 891 895 910 922
933 936 970
het bijzonder op prijs, dat Rens van
Dorth zaterdagavond liet assisteren door
D.ck Binnendijk Het resultaat van deze
samenwerking was even verheugend als
amusant Alleen menen wij. dat hij de
cadeautjes-geverij beter kan overlaten
aan Sint-Nicolaas en aan Mies Bouw
man in haar quiz-programma, dat zoals
steeds voor een bijzonder onderhoudende
climax zorgde
In de Weekendshow. die weer vol af
wisseling was, hadden de door Daphne
Kiernander ingestudeerde dansjes een
spectaculair aandeel, dat evenwel een
tikje teveel de klassieke Hollywood-
exhibities bevatte en te weinig op de
Nederlandse huiskamer was afgestemd.
Vrijdagavond is in het Wilheltnina-
gasthuis te Amsterdam de 58-jarige aan
nemer B. J. Krimp overleden aan de
verwondingen, die hij tengevolge van een
val van een dak had opgelopen. Hii was
de» morgens bezig op het dak van een
vier etages hoog huis aan de Baansjesweg
te Amsterdam rollen teerpapier met be
hulp van een bok omlaag te takelen.
Toen hij de laatste twee rollen, die als
tegenwicht voor de bok hadden gediend
liet zakken, sloeg de 6tellage om. stortte
omlaag en sleurde de heer Krimp mee.
Nadat in oktober de Noordamerikaanse
talken sterk waren opgelopen (ca. 12
per ton), bleef de markt in november tot
dusver onveranderd. Het leek er zelfs op,
of er weer een kleine inzinking voor de
deur stond, want enkele bijkomende bie
dingen werden geaccepteerd. Woensdag
waren afladers echter eerder weer iets
vaster. De produktie neemt slechts lang
zaam toe, maar daar staat een betere
vraag in de USA zelf tegenover, aldus
bfericht de fam, Bessem De Schepper te
Rotterdam,
In Zuidamerikaanse talken werden weer
enkele afdoeningen gerapporteerd, tot
prijzen, die tegenover Noord-Amerika
aantrekkelijk zijn. In inlandse technische
vetten ging een en ander om tot onver
anderde prijzen.
In de plantaardige sector is de situatie
voor cocos- en palmpitolie bepaald wild
te noemen. De laatste tijd moesten wij
reeds voortdurend sterke prijsverhogingen
melden, in de afgelopen 14 dagen steeg
de prijs niet minder dan ca. f 15,per
100 kg! Palmpitolie daarentegen bracht
het niet verder dan een verhoging van
In ons vorig bericht konden wij nog
juist gewagen van een eindelijk verbeter
de stemming voor de liquide oliën. In de
eerste week van deze berichtperiode heeft
dit zich flink doorgezet. De handel was
levendig en tenslotte werd ca. f 5,— per
100 kg meer betaald. Daarna bleef de
markt zo hangen, In de laatste dagen
stond alleen grondnotenolie weer extra
in de belangstelling van de kopers.
In overeenstemming met de ruwe oliën
stegen de prijzen van cocos/palmpitvet-
zuren fantastisch; desondanks werden ze
betaald. In de overige vetzuren viel niet
veel te beleven.
Kolonel W. Bakker, commandant vaa
de vliegbasis Woensdrecht, is m:t ingan,
van 1 december benoemd it comman'
dant van de luchtvaartopleiding, welk
commando hij reeds enige tijd waarnam-
Luitenant-kolonel H. Diehl zal in zijn
plaats tot commandant van de vliegbasis
Woensdrecht worden benoemd. Thans is
hij secretaris van de Verenigde Chefs
van Staven in 's-Gravenhage.
Op 2 december zal op Woensdrecht
de officiële commando-overdracht plaats
hebben.-—-===
Horizontaal: 1. inhoudsmaat (afk.),
ex-russisch heerser, 7. gewicht (afk.),
insekteneter, 10. bericht, 12. leeftijd (Eng->>
13. godheid, 15. boom, 17. vreemd" mun»
18. jongensnaam, 19. vallei, 20. deel v.
trap, 22. muziekteken, 23. cijferen, 24-
venster, 26. hoofd (Fr.). 28. geheel de
jouwe (Fr. afk.), 29. watering, 31. straf'
werktuig, 32. bijbelse figuur, 33. persbu*
reau, 34. drank, 35. zaad (Eng.), 37. veer,
39. deel v. d. bijbel (afk.), 40. platte ge"
bakken steen. 41. natuunkundeterm (afk-)
Verticaal: 2. weermacht, 3. voorzetsel-
4. morsdoekje, 5. het zij zo, 6. rondhout.
7. soort zweep, 9. geslacht. 11. betogen.
12 godin, 14 beelden opbrengen, 16 aarde"
werk, 21 water in Utrecht, 22 sportterrn.
25 plaats in België, 27 deel v. e. muziek
instrument, 29 bergplaats, 30 moesplant.
36 Frans voegwoord, 38 geogr. aanduiding
(afk.)
(Van onze correspondent)
„Staatsmijnen 58", zo heet de over
vloedig geïllustreerde publikatie van
66 grote bladzijden, die de voorlich
tingsdienst van de Staatsmijnen in
Limburg dezer dagen voor het eerst
heeft uitgebracht. Ze zal door andere
soortgelijke worden gevolgd. Waarom?
In het directionele voorwoord kan men
lezen: „Het is onze mening, dat onze
talrijke personeelsleden zo goed mo
gelijk op de hoogte moeten blijven van
de ontwikkelingen die zich in ons be
drijf voordoen. Naarmate de Staats
mijnen verder groeien en naarmate ook
in elke sector meer voorzieningen moe
ten worden getroffen om een doelmatig
bedrijfsbeheer te verzekeren, wordt
het steeds moeilijker om zich van het
Staatsmijnbedrijf een volledig beeld
te vormen. Derhalve is de gedachte
gerezen om van tijd tot tijd een uit7
gave te laten verschijnen, waarin be
langrijke ontwikkelingen meer diep
gaand kunnen worden beschreven."
Daarom dus deze kloeke aanvulling
van de Nederlandse personeelsbladen
met op het omslag een sprekend de
tail uit een van Henri Jonas' Limburg
se landschappen.
De inhoud is zeer gevarieerd. Het gaat
over de fabricage van plastiek, over
schachtenbouw, over de mijnbouw afge
beeld op postzegels en over nog veel meer.
Ook voor „niet-staatsmijners" staan er
heel wat interessante zaken in beschre
ven en uitgebeeld. Misschien zelfs met
name voor hen, want wie in Nederland en
zelfs in Limburg denkt eraan, dat de
Staatsmijnen nog wel wat meer doen
dan zwarte kolen uit een diepe put naar
boven halen? Het Stikstofblndingsbedrijf
en de chemische bedrijven te Geleen zijn
even boeiend als onbekend. En uit het eer
ste artikel in deze eerste aflevering van
„staatsmijnen 58" kan men leren, dat zo
wat de hele wereld profiteert van wat in
de Limburgse mijnen wordt gemaakt en
gedaan.
Wie weet er bijvoorbeeld, dat van de
totale omzet van de Staatsmijnen 630
miljoen gulden in 1957 één-derde deel
wordt verkregen door export? Nochtans is
dat zo. De afzet van kolen in het buite«-
land is uiteraard niet groot. Het is de
laatste weken al vaak genoeg gezegd:
Nederland moet zelfs veel kolen invoeren
om zijn behoefte te kunnen dekken. Maar
de cokes gaat voor meer dan de helft
de grens over en is daar erg beroemd.
De produktie van kunstmest uit het stik
stofblndingsbedrijf wordt voor 40 en die
van chemicaliën voor 60 procent geëxpor
teerd. Pek gaat van Geleen naar Duits
land, Amerika, Italië en Japan; alcohol
naar Italië, Griekenland en Hongarije;
caprolactam naar Spanje en Polen. En
de boer die voortploegt in India, strooit
Geleense kunstmest op zijn akker.
Van het gas dat de Staatsmijnen fa
briceren, trekken 300.000 gezinnen tussen
Vaals en het eiland Tholen profijt. Om
dat mogelijk te maken heeft men 700
kilometer leidingen moeten leggen. Daar
naast dient het feit vermeld, dat de Staats
mijnen zorgen voor tien procent van alle
elektriciteit welke in Nederland word',
verbruikt.
Ten slotte is er nog de uitvoer van idee-
en. Financieel is die natuurlijk niet zo
erg belangrijk, maar voor het prestige
van de Nederlandse mijnbouw en het Ne
derlands vernuft des te meer. De Staats
mijnen beschikken momenteel over enkele
duizenden oktrooien - uitvindingen die in
de Limburgse bedrijven werden gedaan en
uitgewerkt. De maatschappij Stamicarbon,
speciaal met dit doel opgericht, verhan
delt die over de hele wereld. Zo komt het.
dat de manier van kolen wassen, zoals die
in ons land werd ontwikkeld, thans wordt
toegepast in twintig landen van Europa,
veertien van Afrika, twaalf van Azië. elf
van Zuld-Amerika en voorts in de Ver.
de Staten, Canada en Australië, van Ghana
tot Brazilië, van Noorwegen tot Zuid-Afri-
ka. Zo kan men ook chemische procédé's
de moderne multuschaaf en de Emma-
cokesstoker („een bestseller!") in andere
landen en continenten dan het onze tegen
komen. De eenvoudige aanduiding „Staats
mijnen in Limburg" is inderdaad een
naam met wereldklank.
«p-v- I
radio en televisie
Maandag
22.00 Verzoekplaten
22.45 Bing Crosby Show
23.15 Hersengymnastiek
24.00 Grammofoonmuziek
00.30 Sluiting
DINSDAG 25 NOVEMBER
Hilversum I. 402 m. 7.0024.00 KRO.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gramm. 7.30 Idem 7.45
Morgengebed en liturg, kalender 8.00 Nws. 8.15
Gramm. 8.50 Voor de vrouw 9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kinderen 10.15
Lichtbaken, caus. 10.30 Gramm. 11.00 Voor de
vrouw 11.30 Zangrecital 11.50 Als de ziele luis
tert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok 12.03
Gramm. 12.30 Land- en Tuinbouw medd. 12.33
Gramm. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer
13.20 Gramm. 13.30 Amus. muz. 14.00 Gramm.
14.35 Voor de vrouwen van het land 14.45 Gevar.
progr. 16.00 Voor de zieken 16.30 Ziekenlof 17.00
Voor de jeugd 17.40 Beursberichten 17.45 Rege-
ringsuitz.: Rijksdelen overzee: Het Surinaamse
bos - van natuur tot cultuur, caus door drs.
J. P. Schulz 18.00 Lichte muz. 13.20 K.V.P., pol.
caus. 18.30 Metropole ork. en soliste 19.00
Nws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje 19.30 Gramm.
20.30 Ja, met mij 20.35 Kamerork. en solist
21.40 Aan de poorten van een nieuwe tijd, caus.
22.10 Pianotrio 22.45 Avondgebed en litur. kal.
23.00 Nws. 23.15—24.00 Gramm.
Hilversum II. 298 m. 7.00 AVRO 7.50
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gramm.
VPRO: 7.50 Méditation AVRO: 8.00 Nws. 8.15
Gramm. 9.00 Gym. voor de vrouw 9.10 De
groenteman 9.15 Gramm. 9.4 Morgenwijding
10.00 Gramm. 10.50 V. de kleuters 11.00 Gramm.
11.15 Voor de zieken 12.00 Orgelspel 12.20 Rege-
ringsuitz.: Landb. rubriek 1. De betekenis van
veevoederkernen 12.30 Land- en Tuinb. meded.
12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of
gramm. 13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber.
14.00 Piano a quatre mains 14.25 Gramm. 14.40
Schoolradio 15.00 Voor de vrouw 15.30 Hobo en
piano 16.00 Zijn justitie en politie gebaat door
de hulp van helderzienden en telepaten?, caus.
16.15 Gramm 16.30 Voor de jeugd 17.30 Jazz.
18.00 Nws. 18.15 Pianospel 18.30 Amateurprogr.
18.55 Paris vous parle 19.00 Voor de kinderen
19.05 Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Cabaret
20.55 Gramm. 21.45 Act. 22.00 Toneelbeschou
wing 22.15 Muzikale caus. 22.40 Orgelconc.
23.00 Nws. 23.15 Beursber. v. New York 23.16
New York calling 32.21—24.00 Orgel, zang en
viool.
Engeland, BBC Home service, 330 m.
12.00 V. d. scohlen. 13.00 Schots ork. 13.55
Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Discussie. 14.55 Inter
mezzo. 15.00 V. d. scholen. 16.00 Klankb. 16.30
Hoorspel. 17.00 Gramm. 17.45 Caus. 18.00 V. d.
kind. 18.55 Weerber. 19.00 Nws. 19 15 In the
South-East. 20.00 Hoorspel. 21.00 Örk.conc. 22.00
Nws. 22 15 Caus. 22.45 Örk.conc. 23.45 Pari.
overz. 24.00 Nws. 0.06—0.36 Pianorecital.
Engeland, BBC Light progr. 1500 en 247 m.
12.00 Voordr. 12.15 Mrs Dale's Dagb. 12.30
Nws en orgelspel. 13 00 Gram. 13.30 Nws en
progr. v. d. arb. 14.00 Lichte muz. (Om 14.30
Nws). 14.45 V. d. kind. 15 00 V d. vrouw (Om
1530 Nws). 16.00 Dansmuz. (Óm 16.30 Nws).
15.45 Fabrieksfanfare. 17.30 Nws en Mrs Dale's
Dagb 17 45 Orgelspel. 18.15 Pianospel. 18.30 Nws
en gevar.' progr. 19.45 Hoorspel. 20.00 Jaul. 20.25
Sport. 20.30 Nws en Have a go! 21.00 Gevar.
progr. 21.30 Nws en gram. 22 00 Hoorspel. 22.30
Nws en ork.conc. 23.30 Nws. 23.40 Dansmuz. 0 30
Nws en lichte muz. 0.551.00 Nws.
NDR/WDE, 309 m.
12.00 Lichte muz 13.00 Nws. 13.15 Amus.muï-
16.00 Ork.conc. 17.00 Nws. 17.45 Gramm. 19.00
Nws 19.20 Gevar. progr. 21.45 Nws 23 30 Viool'
recital 2400 Nws. 0.101.00 Dansmnziék.
Frankrijk S. 280 en 285 m.
12.00 Nws. 12.05 Ork.conc 14 10 Recital. 14.40
Ork.conc. 17.00 Instr. kwart'. 17.25 Gramm 19.18
Klass. muz, 20 00 Kamerork. 21.50 Gramm. $3.2>3
24.00 Nws.
Brussel, 324 en 484 m.
824 m.
12.00 Gramm. 12.15 Pianorecital. 12.30 %eer-
ber. 12.34 Pianorecital (verv.) (Om 12.5
sen). 13.00 Nws. 13.11 Gramm. 14.00 School
radio. 13.45 Gramm. 16 00 Koersen. 16.02 Vlaam
se muz 16.30 Gramm. Ï7.00 Nws. 17.10 Bazuin*
kwartet. 17.15 Fagot en piano. 17 45 BoekbespL
18.00 V ,d jeugd. 18.30 V. d. sóld. 19.00 ivvs.
19.30 Gramm. 19.50 Syndikale kron. "0.00
Gramm. 20.30 Idem. 21.00 Ork.conc. 22 00 N^s-
22.15 Gramm. 225523.00 Nws
484 m.
12.00 Gramm. 13.00 Nws. 13.10 Gramm. 14*45_
Ork.conc. 15.30 Gramm. 16.05 Idem. 17.00 N*'="
17.10 Gramm. 18.30 D'iscographie. 19.30 Nw®-
20.00 Ork.conc. 22.00 Nws. 22.10 Vrije tijd. 22*>
Nieuws.
TELEVISIE
N.T.S.
20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Openb**i
kunstbezit, caus. 20.30 Documentaire film 20-43
Muzikaal intermezzo. 21.0022.30 Speelfilm
Duits programma.
17.00 Voor de kinderen 17.3018.00 Voor Q
vrouw 19.00—19.30 Hier und Heute 20.00 Jour*-
20.15 Speelfilm. 2130 Discussie.
FransBelgisch programma.
19.00 Waalse spiegel 19.30 Liichtvaartkrcu»;
20.00 Nws. 20.45 Televisiespel 22.15 Solistencon
eert 22.45 Wereldnieuws.
VlaamsBelgisch programa.
19.00 De Socialistische Gedachte en Actie 19-V
Nws. 20.00 Documentair programma 20.25 Spec
film 21.45 Nws. 22.10 Stommingsprogr.
(Advertentie)
Italiaanse
Franse
Amerikaanse
modellen
Juweliar-Horloger
29).
Houd uw mond. Schei uit zèg. Nee
mevrouw, in hemelsnaam., daar heeft
geen mens mee te maken.. Oom Onno
zal woest zijn., zwijg alstublieft en laat
de ouwe Philip zijn beroerde wafel dicht
houden. Ik meen het mevrouw. Er is al
rottigheid genoeg in de familie.
Maar Fritsje, ik vroeg alleen maar
of.
Mevrouw.,U houdt op of ik ga weg.
Ik neem het u een beetje kwalijk. Stel
je voor, dat Keetie het hoort. Ik doe een
beroep op u, kom Van Der Linden, kom..
Hij ging weg en liet de dame staan,
die met twee in de hals gekropen onder
kinnen wegschreed. Woedend, beledigd,
Lacherig tegen Philip in de verte.
Dat rotwijf, raasde Frits. Dat kreng
verpest overal de sfeer met haar roddel-
koelt.
Drink het weg, zei Piquet. Frits schonk
twee glazen vol.
Proost zeg.
Hij dronk in een teug. Hij dronk drie
borrels achter elkaar, en toen lachte hij
weer.
Zo'n oud rotwijf, zei hij.
Een half uur lang bleef de toestand on
veranderd. Frits dronk ontzettend veel en
Piquet merkte, dat de man er niet te
gen kon. Omdat het jongmens steeds
spraakzamer werd, moedigde Piquet hem
aan. Na enige tijd wist hij, dat Frits „zo
maar" was gekomen, niet was gevraagd
en tóch lekker kwam. Om te zuipen en
om te pesten. Hij wilde Keetie zien.
En Keetie kwam.
Eerst moest iedereen gaan zitten. De
aanwezige meisjes schonken koffie. Ze
presenteerden koekjes en bonbons. Er
was een beeldmooi meisje bij. Piquet ver
gaapte zich schaamteloos. Hij dacht: Bel
la heeft haar knecht, ik mijn theoreti
sche slipper.
Wie is dat meisje, Voswindt?
Die daar? Dat is de Venus van Milo
In het mager. Wat is die borrel sterk
zég. Ik voel me onlekker. O hemel, daar
heb je Keetie. Ik had maar liever niet
moeten komen. Ga mee zég.
Piquet haalde zijn schouders op. Hij
zag, dat er van achter de opengeschoven
schuifdeuren een jonge vrouw te voor
schijn kwam. Toen ontdekte hij ook een
vleugelplano en besefte, dat hij een uur
lang naar vervelende muziek moest luis
teren en wie weet, naar gillerig gezang
van een in het gillen begaafde dilettante.
Hij had weer alle aandacht voor het jonge
blondje, dat vlak naast hem was gaan zit
ten en hem begrijpend en liefjes toelachte,
toen ze naar Frits keek. Want Frits hikte
plotseling. Hij leunde tegen de verwar
ming aan en dat is niet bevorderlijk om
nuchter te worden.
De gastheer praatte tegen de mensen
over Keetie. Het blondje ademde verlan
gend naar de vrijheid, evenals Piquet.
Er werd in de handen geklapt en Keetie
zei iets van „sonatine". Ze begon vrijwel
direct op de vleugel te spelen en 't werd
eindelijk stil. Frits hikte en stak zijn tong
uit. Het blondje beet zich op de knokkels
van haar mooie handjes en amuseerde
zich met iets van verlegenheid en mede
lijden tegelijk.
Piquet wilde niet doorlopend naar het
meisje kijken en keek dus naar de pia
niste. Hij voelde zich plotseling koud
worden van schrik. Keetie had lang haar,
bijeengehouden door een spang. Ze droeg
een avondjurk van zilverwitte zijde. Het
nogal sterk opgemaakte gezichtje was niet
mooi, maar verre van lelijk en wél zo
interessant als het kopje van Piquet's
buurvrouwtje. Keetie was inderdaad iets
heel bijzonders en vooral een verras
sing, omdat ze geen gezicht trok, of
ze in een ictroen beet.
Ik word zo beroerd zég.klaagde
Frits zachtjes. Piquet staarde naar Kee
tie. Hij dacht:
Dat Bella zich kan omtoveren, dat
weet ik, maar wat Keetie Muller hier
uithaalt is meesterwerk! Heksenwerk!
Tegelijk zocht hij een uitweg. Hij moest
verdwijnen voor „Keetie" hem zag zitten.
Ze zou haar sonatine kunnen bederven.
Ze zou nog veel meer kunnen bederven.
Wil ik je even wegbrengen? fluis
terde hij tot Frits, die weer hikte en hem
hulpeloos aankeek. Het meisje trok Pi
quet zachtjes aan zijn mouw. Ze fluisterde
dicht aan zijn oor:
Hier is een deur. achter dit gordijn.
Zal ik u de weg even wijzen?
Ze stond zacht op en gleed met onna
volgbare gratie naar het gordijn toe. Pi
quet sjorde een beetje aan Frits, maar
die kon nog behoorlijk wegkomen en zon
derdat veel mensen 't zagen, verdween 't
drietal naar de gang.
Daar was het koel. Bijna koud. Frits
leunde tegen de muur en hij begon te
schelden. Hij roep: Dat rotwijf zal oom
Onno inlichten en dan zijn we allemaal
„voor de poes". Ik houd van haar. Keetie
en ik zjin zonder herrie uit elkaar ge
gaan. Ze is tien jaar ouder dan ik en
tien jaar geleden ging dat best. Theore
tisch tenminste. Wat moet ik later met een
oude vrouw?
Het meisje kleurde tot achter haar
schelpoortjes.
Kom mee, Frits, zei ze. Dan gaan
we even in de studeerkamer zitten.
Het is allemaal om de centen begon
nen Keetie is net zo'n haai als de rest.
Ze hebben elkaar altijd al vermoord om
dat misselijke geld. Ik wou, dat mijn va
der maar koekebakker was geweest.
Je hebt ook rijke bakkers, vond Pi
quet. Het meisje kneep hem in zijn hand.
Toe, meneer, toe, laten we hem even
naar de studeer
Nee, zei Frits. Ik ga niet naar de stu
deerkamer. Daar kan oom Onno ieder
ogenblik binnelopon. Maar ik voel me al
weer beter. Het kwam door die verwar
ming. Laten we liever boven gaan zitte"
in de logeerkamer. rt(j
Hij liep de trap op, zich vastgrijp®1'
aan de leuning en steunen op de arm y
Piquet. Het meisje volgde zwijgend.
baar kon het haar weinig schelen, in v g0
ke situatie zij was opgenomen, als men
nu en dan maar even naar haar -rit
De logeerkamer was een ruim, vierK» j
vertrek, een omgebouwde zolder. De
deuren, die er waren, sloten kasten en
dere gedeelten van de zolderetage
Frits Voswindt ging op een divan ,lig?eJ!e
Zijn onpasselijkheid ging snel over
koele omgeving, maar nu vertoonde hu -j
le sporen van te zijn aangeschoten,
lachte zonder aanleiding en zei:
Drie is te veel. -te
Omdat hij geen antwoord kreeg. gn
hij nog een paar flauwe aardigheden
verzocht toen om een glas water. „as
Toe Van der Linden, geef een e^g
water, dan knap ik op en dan gaan
klappen voor Keetie. eetn
Piquet keek om zich heen. Hij z»e 'jjjjt
glas en geen water en hij dacht )efoUd-
aan Catherina Muller. Dus de "jiter-
ster" was inderdaad geen h"'®"0]:--.*!!?
Maar wat voerde ze uit op Catteno
Hij vroeg: „Oof
Is juffrouw Muller altijd bang
katten? mf-
Frits zwaaide overeind, vroeg wie j
frouw Muller was. 0ta-
Ik bedoel datik bedoel ae y
niste, hakkelde Piquet. ban*
O Keetie? Zeg Els, is Keetie
voor katten?.... Wat zeg je daarja,
verdomme bang voor „grvoif^'