Scherp verschil van mening over Hilton-hotelproj ecten DE ATLAS Eerste-y herinneringen radio en televisie HET LIJKIN DEMAND door GEORGE BAGBY Hoteldirecteur tegenover K.L.M.-adviseur „Er wordt met twee maten gemeten y b Exploitant van ministerie „Filibuster" werd niet getorpedeerd Mieke Winkeliers ruimden te vroeg op Vastenpredikaties in Notre Dame Strijd op hoog niveau ZATERDAG 10 JANUARI 1959 PAGINA 4 j presenteerblad Debacle ere hutdf Babydecm-zeep Niet bang Te gr pot risico enkele copieën nodig? - dan snelcopie! vele copieën nodig? - dan lichtdruk! massa's copieën nodig? - dan kantooroffset! micro-copieën nodig? - dan microfilm! Om de burgerrechten voor de negers MET KNELLENDE, SATIJNEN SCHOENTJES rv ru m 111 ill iffil B. M. R. S. Processen.verbaal in Zeeland b. m: r. s. (Van onze Amsterdamse redactie) „Klap in het gezicht ran hotellerie" en „Redding voor toerisme". Dat zijn de twee volkomen tegenover elkaar staande meningen over de voor genomen bonw van Hiltonhotels in Amsterdam en Rotterdam, resp. van de heer L. van Sterkenburg, de bekende eigenaar.directeur van hotels in Amsterdam en Noordwijk en van generaal mr. H. J. Kruis, adviseur van de directeur Verkoop van de K. L. M., een van de maatschappijen, die o.a. samen met de Holland-Amerika Lijn, participeren in het aandelen kapitaal van de Hiltonhotels. Dit pro en contra is weergegeven in het vandaag verschenen weekblad „De Zakenwereld", voor handel, industrie en financiën, zonder dat de redactie zelf, als leek op dit gespecialiseerde terrein, partij heeft willen kiezen. gressisten zal de totale Nederlandse eco nomie ten goede komen; de gehele hotel lerie zal uiteindeliïk profiteren van een grote stroom bezoekers, terwijl nauwelijks kan worden aangenomen, dat de begro ting van het Hiltonhotel niet tot in de puntjes zon kloppen, aldus nog enige van de conclusies van mr. Kruis zoals die in „De Zakenwereld" staan vermeld. De heer Van Sterkenburg vertelt, dat hij altijd heeft gestreefd naar expansie. Aankoop van Amstelhotel, l'Europe. Vic toria en Pays Bas in Amsterdam is hem niet gelukt en daarom heeft hij zich ac tief bezig gehouden met plannen voor de bouw van nieuwe hotels in Rotterdam Den Haag en Amsterdam. „Ik kwam met een tot in de puntjes verzorgde begro ting. Enkele Rotterdamse heren wilden graag een nieuw hotel, maar op een plaats die mij volkomen ongeschikt leek. En op de plaats, die ik wilde, komt nu., een Hilton Hotel." In Den Haag kocht hfl in 1956 grond en gebouw in de Zeestraat, waar nu het ministerie van Sociale Zaken zit, met de bedoeling het pand in een hotel met con greszalen te veranderen. Het ministerie wil er echter niet uit. „De overheid van Den Haag overweegt nu een plan tot bouw van een enorme congreshal ten koste van een slordige V biljoen en ik ben ex ploitant van f nisterie geworden.." In Amsterdam heeft de heer Sterken burg alleen en met anderen, alle pogin gen aangewend om een hotel op te rich ten op dezelfde plek. waar nu ook Hilton gaat bouwen. „Wij kregen geen medewer king. Em wat dus de bona fide Neder landse ondernemer niet krijgt, dat wordt op een presenteerblad aan een Amerikaans bedrijf aangeboden, naar mijn mening ten koste van de belastingbetaler", al dus de heer Van Sterkenburg die het, met zijn hoteliarsoog bekeken, twijfelachtig vindt of de, opzet van het Amsterdamse Hiltonhotel wel ooit rendabel kan wor den Hij voegt daaraan toe. dat dit ook het oordeel is van de voorlopige direc teur van Amsterdam. Hilton, de heer Feike de Boer. „Dit alles svordt alleen gedaan", zo vervolgt, de Hoteleigenaar zijn scherpe relaas.-„om de K,L.M. te helpen, opdat Hilton reclame zal maken Voor Neder land. Ik beschouw dit niet alleen als een klap In het gezicht van de Nederlandse hotellerie, maar ook als een ontwikke ling, die voor deze: gehele hotellërie fu nest kan worden." De heer Van Sterkenburg spreekt de vrees uit, dat het Hiltonhotel. dat volgens hem een noodzakelijke omzet van 7 mil joen moet hebben (evenveel als die van Amstel, Kras, Amertcain en Doelen te zamen) zijn prijzen omlaag zal gooien als het zijn rendabiliteitsdoel niet bereikt. Daarop rpoet zijns inziens dan een deba cle volgen want alle hotels in het land zullen eveneens hun prijzen moeten la ten dalen met alle noodlottige consequen ties van dien. Daarenboven denkt hij, dat in het winterseizoen bitter weinig klan ten voor de andere hotels in Amsterdam overblijven vanwege de grote zuigkracht van het Hilton complex, ook voor con gressen. Verbolgen stelt de heer Van Ster kenburg in „De Zakenwereld" tenslotte de vraag „of dit nu vrije concurrentie is in een vrij land. wanneer aldus met twee maten wordt gemeten." Generaal Krols is helemaal niet bang voor een drukkend effect op het prijsni veau. „Hilton pleegt zijn prijzen aan te passen aan de prijssituatie in ieder land afzonderlijk en er is geen enkele reden om aan te nemen, dat hij de prijzen in Amsterdam zal drukken." Volgens de K.I,.M.-adviseur hebben de Nederlandse hoteliers, op enkele uitzonderingen na, se dert de bevrijding waarlijk niet hun best gedaan om de overheid te overtuigen van de noodzakelijkheid van uitbreiding en modernisering van de hotelruimte. Een of meer grote moderne hotels zijn absoluut nodig, zo zegt hij en hij wijst op de scherpe tegenstelling tussen Am sterdam en Kopenhagen, in welke laatste stad mede door de activiteit van de S.A.S. het aantal bedden sinds 1945 praktisch verdubbeld is met 3000, terwijl Amster dam een vermeerdering zag met ruim 800 tot 2900. „Velen waaronder de K.L.M., menen dat dit een ernstige achterstand betekent welke met name tot uiting zal komen wanneer het trans-atlantische verkeer geheel in het straaltijdperk komt en Ne derland het in sterke mate moet hebben van passagiers, die via Amsterdam vlie gen naar andere bestemmingen. De S.A.S de grote concurrent van de K.L.M. zal dit verkeer in 1961 in haar eigen hotel behoorlijk kunnen opvangen. Wij blijken in Amerika een slechte naam op hotelgebied te hebben gekregen. Een groot luxe of eerste klas hotel in Amsterdam vinden de - - Amerikaanse reisbureaus een dring.epdej5A-f: noodzaak." ""Sn,-. Generaal Kruis verklaart, dat K.L.M., H.A.L. en andere participanten ,in het Hiltonproject de stellige overtuiging heb. ben, dat geen enkel Nederlands hotel- bedrijf in staat is aan de verregaande eisen, die hierbij gesteld MOETEN wor den. te voldoen en dat het aantrekken van een vaderlands hotelbedrijf een veel te groot risico insluit. „Alleen een concern zoals dat van Hil ton kan datgene bereiken, waarnaar wij streven: het stimuleren van het toeristen verkeer via Nederland. Per jaar geeft Hilton f 15'/s miljoen uit voor gezamen lijke publiciteit en dat kan een Nederlands hotelbedrijf nu eenmaal niet." Aantrekking van meer toeristen en con- Burgemeester mr. G. van Hall van Am sterdam heeft, zoals wij reeds berichtten, in zijn Nieuwjaarsrede eveneens verklaard van mening te zijn. dat het Hiltonhotel geen nadeel zal betekenen voor de reeds C0PIEEH 01730-25377 Aanhangers van uitbreiding van de rech ten voor negers hebben gisteren in de Amerikaanse Senaat een nederlaag gele den. Zij wilden het recht tot onbeperkt de bat, dat alleen de Senaat kent, beperken. De desbetreffende motie werd verwor pen met 60 tegen 36 stemmen. In het ver leden heeft een klein aantal senatoren uit de zuidelijke staten van dit recht gebruik gemaakt, om te beletten dat er gestemd word over voorstellen, die de negers stem recht en andere rechten garandeerden, anwezige gerenommeerde hotels in del Deze praktijk staat bekend onder de naam hoofdstad. I „filibuster". „Soms dóet ie het weieens niet", zei Paultje van 8 geheimzinnig, „maar als je met je vinger hard meedraait, dan komt er echt wel muziek uitIn zijn grote, bruine ogen, vonkten de pretlichtjes! Zijn oudere broer Henk van 14, twee dejaars lyceum, legde zwijgend een plaat met een flinke hap eruit, op de aftandse grammofoon en zwengelde een eind weg. Hij dééd het zowaar, nee, toch, moest hij hem weer even op gang helpen!. „Ik heb hem voor een riks bij een uitdrager gekocht, maar er zit nog een goede motor in, ziet u", verontschul digde de eigenaar zich. „Vindt u hem echt gék?" vroeg hij aarzelend. Natuurlijk schudde ik mijn hoofd en bleef de heilige ernst zelve. Alleen, toen Ruby Wright midden in zijn vertolking van „Bimbo" verstek liet gaan „Hu, geeft niks", zei de achtjarige assistent, „het is toch een mieterse plaat, maar omdat er zoveel kras sen in zitten, kregen we hem er voor niets bij. Voor helemaal geen geld", verduidelijkte hij nog eens. „Moet u déze plaat eens horen, die is nog helemaal heel." Ik luisterde aandachtig, maar hielp eerst eendrachtig mee die motor op toe ren te krijgen. Och, dat was leuk. „Whispering" een oeroude en dus soli de foxtrot, gespeeld door niemand min der dan de band van Paul Whiteman Een eerste balherinnering, die plots weer levend werd. Ik zag me weer in die meterswijde, lange blauwe baljurk, de bijpassende satijnen schoentjes, als schroeven, vooral knéllende schroeven om mijn enkels Doodongelukkig zat ik daar, moeder- kje bij die pal- w lamme schoe nen maar vilt vpor het gemak! Zoals de H'.B.S.-band deze „Whispering" spoeide,-ik.droomde finaqj. wég.Om wakker tm.schrikken van de stem van Ruud EHing, dié me voor dc Volgende dans vroeg. Ruüd. de favoriet van de H.B.S., van het'zwembad, van 't voet bal- en korfbalveld. De adonis, waar voor heel de meisjesschaar fel bonzen de en van slag geraakte harten had Tjee, wat een eer!. Kleintjes keek ik hem aan en wees naar mijn kousevoeten! „Ik zit hier juist zo lekker, want die rschoenen doe ik niet meer aan, nóóit meer", zei ik opstandig. „Ik ga straks met de broers met een taxi naar huis en dan geeft dit niets. Het is trouwens ook veel te warm om te dansen". Zo, dat had ik even fijn voor elkaar gefikst, tenslotte hoefde hij helemaal niet te weten, dat ik geen syllabe van dansen kon, maar zo verguld geweest was met die uitnodiging. Naar dans les mocht ik pas, als ik mijn einddi ploma had, maar dat hoefde die vijfde- jaars H.B.S.-er niet te weten, hij was waarachtig al arrogant genoeg..! „Ik zal je wel goed leiden. Als je zachtjes meetelt, merkt niemand, dat je niet dansen kunt", zei Ruud met een bemoedigende lach. Ik bloosde diep, stomvervelend op dat ogenblik en daar om bukte ik me maar, om naar die ver maledijde schoentjes te kijken, hoe kwam ik daar nu weer in? Mét de schoenlepel van Ruud, die hij nonchalant uit zijn smoking viste, luk te dat wonderwel. En toen zweef den we weg op de tonen van „The Ja panese Sandman", óók muziek van Paul Whiteman. Ik luisterde met vuur rode wangen naar zijn stem, het liefst had ik die knelgevallen aan mijn voe ten meters ver weer weggeschopt, maar over zijn schouder heen zond ik een triomfantelijke blik naar de broers, die maar raar met die meisjes rondhup pelden. Bij ons zat er tenminste tempo en ritme in. Ik kreeg er opeens zó de smaak van, dat ik Ruud voorstelde, nu maar op blote voeten verder te dansen, maar dat mocht (helaas) niet. „Tante, nu komt „The Japanese Sandman", gespeeld door diezelfde Paul Whiteman", verstoorde Henk op eens mijn gedachtengang, ja, wat een dans was dat geweest. O straks met de grote reünie zou ik hem die platen laten zien, of, nee, toch maar niet doen. Henk draaide intussen nog meer oude bekenden. „Du solist der Kaiser meiner Seele sein", uit de operettë Das ?Fa- vorit". Thoms Denijs in ,,'t Hemel huis", „Slapedoe", weer een fox trot, nu van Jack Hylton: „Do shrimps make good mothers", en „Wembling at Wembley", om vlot te besluiten met „The King's Horses" en „Das ist die Liebe der Matrosen. „Ik ga dat ding helemaal slopen en dan zal u eens wat horen", zei Henk optimistisch. En om dat doel te berei ken, heb ik maar wat in zijn spaar pot gegeven. Tenslotte krijgt dat joch ook een lamme vinger van dat mee draaien enhet was tóch weer even leuk, om aan mijn eerste balavond her innerd te worden ZATERDAG Urtzendd'ns vanuit Eng Transit Camp te Ho-eik van Holland. Golflengte 25 meter. 22.00 uur Verzoekplaten. 23.00 uur WaIsmelodieën. 23.30 uur Voor Jong en Oud. 24.00 uur Vervolg verzoekplaten. 01.00 uur Sluiting. ZONDAG 11 JANUARI HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nws. 8.18 V.h. platteland 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, caus. 10.00 Gramm. 10.35 Boekbespr. 10.45 Cabaret 11.15 Omri ork. 12.00 Gramm. 12.30 Sportspiegel 12.35 Gramm. 13.00 Nws en S.O.S.-ber. 13.07 Caus. IS.1? Me- ded. of gramm. 13.20 Gevar. progr. v. d. strijd krachten 1400 Boekbespr. 14.20 Strijkkwart. 14.55 Tertulia bij Anita en Juanita 15.15 Strijk kwart. 15.50 Dansork. en sol. In de pauze: gr. 16.30 Sportrevue 17.00 Theaterork. en sol. 17.30 V.d. jeugd 17.50 Nws., sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Korte Doopsgezinde kerkd. 19.00 V.d. jeugd 19.30 De Open Deur 20.00 Nws. 20.05 Ge var. muz. 20.45 Voordr. 21.15 Koorzang 21.30 Voordr. 21.35 Meded. 21.40 Gevar. muz. 22.10 Act. 22.25 Sopr. en piano 23.00 Nws. 23.15 Sport uitsl. 23.2024.00 Met de Franse slag. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00. NCRV. 12.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nws. 8.15 Gramm. 8.25 Plechtige hoog mis 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Gramm. 10.00 Muz. caus. 10.15 Klankb. 10.30 Kerkdienst 11 Vragenbeantw. 11.45 Caus. 12.00 Gramm. 12.15 Apologie 12.35 Pianorecital 13.00 Nws. 13.05 Caus. 13.10 Hoorsp. met muz. 13.30 Lichte muz 13.45 Boekbespr. 14.00 V.d. jeugd 14.30 Kamer- ork. 15.00 Sopr. en orgel 15.25 Caus. 15.35 Muz. caus. 16.00 Sport 16.30 Vespers 17.00 Geref. kerkdienst 18.30 Sopr. en orgel 19.00 Kerkelijk nws. 19.05 Koor en orgel 19.30 Caus. 19.45 Nws. 20,00 Sketch 20.15 Cabaret 20.45 Promenade ork. en soliste 21.20 Caus. 21.30 Hoorsp. 22.10 Gr 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 24.00 Utrechts Stedelijk ork., koren en sol. Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12.20 Verz. progr. 13.10 Krit. 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Klankb. 14.40 Gramm. 15.00 Wenken v.d. tuin 15.30 Ork. conc. 16.40 Onbe kend 17.15 Vragenbeantw. 17.30 Miiz. caus 18.00 V.d. kind. 18.50 Caus 18.55 Werker. *19.00 Nws. 19.15 Journ. 19.45 Amus. muz. 20.30 Am nws brief 20.45 Godsd klankb. 21.25 Liefdadig- heidsoproep 21.30 Hoorsp. 22.00 Nws. 22.15 Hoor spel 23.00 Cello en piano 23.35 Caus. 23.50 Epi loog 24.00 Nws. 0.060.36 Fluit, hobo en clave- cimbel. Engeland, BBC Light Programme. 15.00 en 247 m. (Van onze correspondent) In Zeeland, o.m. in Middelburg, Vlis- singen. Goes en Terncuzen zön veie win keliers, voornameigk in de textiel maar ook in de schoenenbranche, gever baliseerd, daar zU de Uitverkoopwet zou den hebben overtreden. Dat is geschied na een actie van de Economische Controle Dienst. Zoals bekend, begint de opruimingstfld, dio negentien dagen mag duren, pas op 15 januari. Deze termijn is vastgesteld door het hoofdbedrijfschap detailhandel. De betrokken winkeliers verkochten ech ter reeds voor die datum goederen voor uitverkoopprijzen. De Franse kanselredenaar pater Carré O.P. zal dit jaar de vastenpredikaties in de Notre Dame te Parijs houden- Als on derwerp heeft hij gekozen: „Het ware ge zicht van de priester". De reeks van pre dikaties sluit aan bij de verschillende ac ties, welke in Frankrijk worden gevoerd ter stimulering van de priesterroepingen. Aldus meldt het K.N.P. 12.00 Have a go! 12.30 Kerkdienst 12.55 Ber. 13.00 Verz. progr. 14.15 Lichte muz. 14.45 Ge var. progr. 15.15 Idem 15.45 Filmprogr. 16.30 Lichte muz. 17.30 Hoorsp. 18.00 Gevar. progr. 19.00 Lichte muz. 1930. Gèvar. progr. 20.00 ld. 20.30 Nws. 20.35 Gramm. 21.30 Samenzang 2200 Gevar. progr. 23.00 Lichte muz. 2330 .Nws. 23.40 Gramm. 0.30 Lichte muz. 0.50 Avondgebeden 0551.00 Nws. NDR-WDR. 309 m. 12.00 Ork. conc. 13.00 Nws. 13.10 Amus. conc. 15.00 Gevar. muz. 16.30 Dansmuz. 18.15 Symf. ork. 1840 Sopr en piano 1900 Nws. 21.30 Lich te muz. 21.45 Nws. 22.15 Amus. muz. 24.00 Nws. 0.05 Ork. conc. 1.154.30 Gevar. muz. Frankryk 3 280 en 235 m. 12.00 Nws. 12.05 Symf. ork. 13.35 Hoorsp. 15.45 Operette 17.30 Gramm. 17.45 Ork. coup, 19.30 Gramm. 19.40 Lichte muz. 20.10 Franse muz. 22.10 Gramm. 22.45 Nws. 22.50 Gramm. 23.53—24.00 Nws. Brussel 324 m. 12.05 Gramm. 12.15 Amus. ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus. ork. (verv.) 13.00 Nws. 13.15 V.d. sold 1400 'Grartim 15.30 Sport 1645 Gramm. (Om 17.15 Nws.) 17.15 Gramm. 17.30 Sportuitsl. 17.37 Gramm. 17.52 Omr. ork. 18.30 Godsd. half uur 19.00 Nws. 19.30 Gramm. 20.00 Gevar. pr. 21.30 Gramm. 2200 Nws 22.15 Gramm. 23.00 Nws. 23.05—24.00 Gramm. Brussel 484 m. 12.15 Gevar. muz. 13.00 Nws. 13.10 Gramm. 14.30 Symf. ork. en solist 15.30 Gramm. 16.30 Idem 17.00 Nws. 17.05 Gramm. 19.30 Nws. 20.00 Operette -21.15 Gramm. 21.30 Hoorsp. 22.:: Nws. 22.55 Idem 23.00 Jazzmuz. 23.55 Nws. TELEVISIE DUITS-progr.: 12.0012.50 Int. borreluurtje 14.30—14.55 V.d. kind. 15.30 TV-spel 17.30—18:45 Zaal-handbalwedstr. 19.0019.30 Hier und heute 19.30 Weekjourn. 20.00 Cabaretprogr. 21.10 Schaatskampioenschappen kunstrijden. FRANS-BELG.-progr.: 11.00—11.30 Hoogmis 18.00 Gevar. muz. 19.00 Aventures sous les mers 19.30 Feuill. 20.00 Nws. 20.35 TV-spel 22.05 Voordr. en chansons. Daarna: Wereldnws. VLAAMS-BELG.-progr.15.00—16.30 Eurovisie: Rep. intern, ski-jumping te Dortina d'AmpezZo Italië 19.00 Feuill. 19.30 Nws. 20.00 Quiz.progr. 21.00 Doc. film 21.25 Gevar. muz. ZONDAG Uitzending van-uit Eng Transit Camp te Ho-e'k van Holland. Golflengte 25 meter. 22.00 uur Anders dan gewoon. 22.45 uur Hersengymnastiek. 23.30 uur Operettemuziek. 24.00 uur M-uziek voor mij. 00.30 uur Sluiting. MAANDAG 12 JANUARI HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA 10.00 VP RO. 10.20-24.00 VARA. 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gramm. 8.00 Nws. 8.18 de matrijspoort. (Om 9.35 Waterst.) 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Morgenwijding 10.20 Gramm. 10.55 Dansmuz. 11.30 Pianorecital. 12.00 Dansork. en sol. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Hammondorgelspel 13.00 Nws. 13.15 Voor de middenstand 13.20 In- str. octet. 13.45 Caus. 14.00 Strijktrio. 14.30 hoor sp. 15.25 Gramm. 15.45 Zestig minuten voor bo ven de zestig. 16.45 Volksmuz. 17.00 Pianoduo. 17.20 Roemeensork. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws en comm. 18.20 Lichte muz 18..40 Oude muz. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Muzikale caus. 19.45 Regeringsuitz. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz 20.30 Cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Marim ba. 22.10 Trombone-enx. 22.30 Strijkork. 23.00 Nws. 23.15 Lichte muz. 23.40-24.00 Gramm. HILVERSUM II 298 M. 7.00-24.00 NCRV. 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gramm. 7.50 een woord voor de dag. 8.00 Nws. 8.15 Gramm. 9.00 V. d. zieken 9.30 V. d. vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gramm. 11.30 Radio Phil- harmonisch ork. 12.23 Voor boer en tuinder 12.30 Land- en tuinb. meded. 12 33 Gramm. 12.53 Gramm. en act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gramm. 14.05 Schoolradio. 14.30 Prome nade ork. en Omr. koor. 15.10 Gramm. 15 40 Vo caal ens. 16.00 Bilbellezing. 16.30 Strijkkwart. 17.00 V. d. kleuters. 17.15 V. d. jeugd. 1730. Gramm. 17.40 Beurgber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Orgelspel. 1830 Fries progr. 18.45 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19;00 Nws. en weer ber. 19.10 Nederl. volksliederen. 19.30 Radio krant 19.55 Qp de man, af. 20.00 Qramm. 20.30 Hoorsp. 21.55 Gramm. 22.00 Caus. 22.15 Sopf. en piano. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15-24.00 Gramm. Engeland, BBC home serv. 33A m. 12.00 V. d. scholen 13.00 Test Match 13.10 Ork. conc. 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Gramm. 14.40 V. d. scholen. 16.00 Koorsp. 17.30 Ork. conc. 1800 V d. kind. 18.55 Weerber. 19.00 Nws. 19.15 In the South-East 20.00 Ork conc. 21.00 Klankb. 21.30 Gevar. progr. 22.00 Nws. 22.15 Hoorsp. 24.00 Nws. 006 036 Kla rinet en piano. Engeland, BBC Light progr., 1500 en 247 m. 12.00 Voordr. 12.15 Mrs. Dale's Dagb. 12.30 Nws. en Fabrieks Fanfare 13.00 Gramm. 13.13 Sport 13.30 Nws. en gevar. muz. 14.00 Lichte muz. (Om 14.30 Nws) 14..45 V. d. kind. 15.00 V. d. vrouw (Om 1530 Nws) 16.00 Ork. conc. (Om 16.30 Nws.) 16.45 Lichte muz. 17.30 Nws. en Mrs. Dale's Dagb. 17.45 Muz. en voordr. 18.30 Nws. en gevar. progr. 19.45 Hoorsp. 20.0f Journ. 20.25 Sport 20.30 Hoorsp. en nws. 21. Lichte muz. 21.30 Nws. en lichte muz. 22.00 On bekend 23.15 Gramm. 23.30 Nws. 23.40 Swinff- muz. (Om 0.30 Nws) 055100 N..ws. NDR-WDR 309 m. 12.00 Jazzmuz. 13.00 Nws. 13.15 Ork. conc. 16.00 Idem. 17.00 Nws. 17.44 Lichte muz. 19.00 Nws. 1930 Symf conc. 21.45 Nws .22.10 Lichte muz. 23.00 Lichte muz. 24.00 Nws. 0.10 Dans muz 1.15-4.30 Gevar. muz. Frankrijk 280 en 235 m. 12.00 Nws. 12.05 Ork. conc. 13.30 Gramm. 13.50 Idem. 14.30 Orgelconc. 15.00 Ork. conc. 16.00 Idem 1730 Gramm. -18.05 Kamermtiz. 20.00 Symf. ork. 23.10 Zang en piano 23.53-24.00 Nws. Brussel: 324 m. 12.00 Gramm. 12.30 Weerber. 12.34 V. d. land bouwers 12.42 Gramm. (Om 12.55 Koersen> 13.00 Nws. 13.15 Gramm. 14.00 Schoolradio 15.45 Instr. trio 16.00 Koersen 16.02 V. d. zieken 17.00 Nws. 17.10 Gramm. 17.35 Boekbespr 17.45 Gramm. 13.00 Franse les. 18.15 Vlaamse lierle ren 18.20 Protestantse uitz. 18.30 V. d. soldaten 19.00 NwS'. 19.30' Gramm. 20.00 Idem. 21.00 Kunstkaleidoscóop 21.15 Gramm. 21.30 Amus. ork. 22.00 Nws-, 22.15 Zang en piano 22.55 Nws. 23,00 V. d. zeelieden. Brussel 484 m. 12.00 Gramm. 13.00 Nws. 13.10 Gramm. 14.15 Kamerork. 15.30 Gramm. 16.05 Idem. 17.00 Nws. 17.10 Gramm 1720 Pianorecital 17.50 Gramm- 18.40 Idem. 19.30 Nws. 22.00 Nws. 22.10 Pia norecital 22.55 Nws. TELEVISIE NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. KRO: 20.20 Sportgebeurtenissen. 20.40 Film- en theaterkron- 21.10 Zangrecital. 21.30 Documentair progr. DUIT§> PR^GR.: 17.00 V. d. ,kind. 17.30-18.00 Documentaire film. 19.00-19.30 Hier und Heute. 20.00 Journ. 20.20 Weerber. 20.30 Middenduits dagboek.' 21.00 Rep. 21.20 Tekenfilm. FRANS-BELG. PROGR.: 19.00 Sport 19..30 V. d. vróuw 20.00 Nws. 20.35 Avec le sourire. 21.35 Rep. 22.15 Wereldnws, .VLAAMS-BELG. PROGR.: 19.00 V. d. jeugd- 19.05 Reizen zonder paspoort. 19.30 Nws. 20.15 Interview. 20.25 Filmprogr. 20.40 Quizprogr* 21.10 Speelfilm 21.55 TV-rebus. 22.25 Wetensch. progr. 22.55 Nws. In de hoogste regionen van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij T. W. A. woedt een felle strijd: de Franse stewardessen willen namelijk als goede Franqaises de mode stipt volgen. Ook wat de lengte van de rokken aangaat. Aan de andere kant van de oceaan is men echter niet zo voor de rokken tot de knie. Het gevolg is dat er nu twee soorten uniform door de gastvrouwen in de lucht gedragen worden. 2). Hij kwam naar mijn tafeltje toe en boog zich over me heen. Die laatste vijf cognacjes, zei hij fluister- zacht, die had je moeten laten staan. Ik probeerde het hem duidelijk te maken. Ze be grijpt de situatie niet, zei ik. Maar u doet dat wel, denk ik zo. Die kelner heeft een goede baan, voor zover die hier goed genoemd kan worden. In die tent hier krijgt hij behoorlijk fooi, en eén werkman hier in Madrid verhongert als hij zo'n baantje met fooien niet heeft, en als hij niet het een en ander kan bijverdienen op de zwarte markt. Die arme ke rel zou liever gewoon op zijn benen staan en een echte man zijn, maar wat moet hij anders doen dan krui pen, en buigen om zijn baantje te houden. Als u dat aan de jongedame duidelijk kon maken, zou ze wel inzien dat het niet grappig meer is. Hij legde zijn hand op mijn schouder. Iemand, die het gezien had, zou het een vriendelijk gebaar ge noemd hebben. We hadden kameraden kunnen zijn, die een praatje met elkaar maakten. Maar ik wist wel beter.Ik kon zijn hand voelen en die deed al lesbehalve vriendelijk aan, hoe gewoontjes die ook op mijn schouder lag. Je verveelt ons, ventje, zei hij, en zijn stem was zo zacht, dat ik hem nauwelijks kon verstaan. Mis schien ben je dronken, of misschien heb je een ra re opvatting over een lolletje. Hoe het ook is, we hebben er tabak van en we gaan wel ergens anders heen. Maar ik zou niet graag hebben, dat je dacht, dat ik er tussenuit knijp. Ik vind zo'n gevalletje aardiger, als ik niet in een openbare ge legenheid ben en als ik geen dame bij me heb. Mijn naam is David Horsham en ik logeer in het Flori- dahotel. Plaza Callao, iedereen ken 'je de weg er naar wijzen. Als je weer nuchter bent en je wilt eens aankomen om je excuses te maken, dan zal ik je graag ontvangen. En ga je liever door met dat gijntje, dan kunnen we wel een geschiktere tijd en een hetere plaats uitzoeken. Hij draaide me de rug toe en klapte in zijn han den. Een kelner kwam toegelopen. Tegen hem sprak de jongeman ook in het Engels. Het hinderde niet, dat de kelner er geen woord van verstond. Mijn Engelse vriend schreeuwde niet, maar hij sprak erg duidelijk en zijn bedoelingen drongen door. We gaan weg, zei hij. Ik zou graag direct mijn rekening hebben. Laat de ober hem maar brengen. Hij nam de tas van het meisje, gaf die haar en hielp haar uit haar stoel. De ober had het natuur lijk gehoord en hij had de bedoeling begrepen. Hij reageerde volkomen in stijl: Hij gromde wat tegen een paar van zijn ondergeschikten en in een ogen blik had hij de rekening in zijn handen, en een groot boek in fluweel gebonden onder zijn arm. Daar kwam hij al aan een en al onderdanigheid nu. Had u maar gezegd, dat u haast had, zei hij, met verwijt in zijn stem. Hij liet het aan dever- beelding van de jongelui over zich voor te stellen, wat voor ongelooflijke service hij wel betoond zou heb ben, als hij geweten had, dat zijn klanten zo'n haast hadden. We hadden de tijd aan ons zelf, zei de jonge Engelsman koel, maar we hebben geen lol in die voorstelling van u. Heel onze eetlust is erdoor ver dwenen. Geeft u mij de rekening maar. De ober wuifde met de rekening op verzoenende wijze. Gij Engelsen, zei hij glimlachend, „gij begrijpt niets van discipline. Dit slag mensen is niet vatbaar voor een andere behandeling. Zoiets moet je nu eenmaal zo nu en dan doen om ze bij de tijd te houden. Heilzaam is het als een geneeskundige be handeling. Een injectie is het, hoe zegt u zoiets ook weer?Een waarschuwingsschot! De jongeman griste de rekening uit de hand van de ober. Hij keek even naar de eindcijfers, haalde een duizend-pesetabiljet uit zijn zak en duwde bil jet en rekening in obers hand. Graag spoed met het wisselgeld, zei hij. Wij Engelsen zijn een raar volk. We lunchen in een res taurant,'niet in een ziekenhuis!.. De ober klapte met de hielen en boog. Hij gaf het geld en het papier aan een piccolo en de jongen haastte zich weg voor het wisselgeld. Van onder zijn arm haalde hij het grote boek te voorschijn en sloeg het open. Met nog een hielklak bood hij de ver trekkende een vulpen aan. Wilt u mij het genoegen doen ons gastenboek te tekenen? vroeg hij. Het enige antwoord was een koude blik. Het was een blik, die hem duidelijk maakte, dat David Hors ham liever in de hel wou branden, dan dat de „kelner" ooit zijn handtekening in het gastenboek zou krijgen. De ober wendde zich tot het meisje. Madame, zei hij, boek en pen aanbiedend. Ze nam de pen en hield het boek zó, dat ze erin kon schrijven. Ja ze schreef en uit de bewegingen van haar hand kon ik opmaken, dat ze breeduit schreef, met de nodige tierelantijnen. Het wisselgeld kwam en Horsham rukte het bijna uit de handen van hét jochie. Hij pakte de arm van het meisje en loodste haar het restaurant uit. Op weg naar de deur ontmoetten ze hun eigen kelner. Horsham stopte de man een fooi toe en weg waren ze. Ik schoof het bord met de resten van de reebout weg. Ogenblikkelijk was de ongelukkige kelner, aan mijn tafeltje. Na de voltooiing van het oesteropenen hoefde hij de markies niet langer ten dienste te staan. Hij had zijn witte handschoenen weer aange trokken en ik kon de bobbel zien van een haastig aangelegd verband daaronder. Smaakt de reebout niet, mijnheer? vroeg hij. De reebout is best, zei ik, maar wat ik gezien heb lustte ik niet! O, alstublieft, zei de man, het is heus niets. Ik was erg slordig, onvergeeflijk was. het. Je was niet slordig, beste kerel. Dat meisje, dat zoeven wegging, had je mes weggenomen. Ze nam het weg en liet het in haar tas glijden. Dat meisje? fluisterde hij. Onmogelijk! Wat zou ze aan mijn mes hebben? Het zou maar vislucht aan haar tas geven. Toch zag ik, dat ze het deed, hield ik vol. Ik ben Amerikaan en ik ken toeristen. Ze halen de gekste grappen uit. Ze pikken souvenirs mee en ze begrijpen niet, wat het betekent, op te moe ten passen voor je baantje. Hij schudde treurig zijn hoofd. Het is vreemd, zei hij- Mag ik u iets anders brengen inplaats van de reebout? Nee, dank je. Ik moet niets anders hebben. Zou het helpen, als ik de ober er eens bijhaalde en vertelde, wat ik gezien heb? Dan weet hij ten minste, dat het jouw schuld niet was. O, nee meneer, alstublieft niet, zei de kelner haastig. Beter zand eroverMisschien zou ik u kunnen dienen met een heerlijk kleintje koffie met cognac. Ik hoefde me er niet verder mee te bemoeien. De arme geluksvogel had de storm overleefd en hij wilde er verder niets meer van horen. Hij vroeg me geen slapende honden wakker te maken. Het eni ge, dat ik voor hem kon doen, was te handelen of er niets gebeurd was. Er stond al een ontijdig af gebroken bezoek op zijn zwarte lijst. Denkelijk dacht hij, dat tóch niemand mijn verhaal zou geloven. Ik ben er niet eens zeker van, dat hij dat zelf wel deed! Om hem zoveel mogelijk op zijn gemak te stel len, liet ik me door hem wat fruit en kaas bren gen, met het kleintje koffie met cognac, zoals hij had voorgesteld. Toen ik klaar was, bracht hij mijn rekening en tevens het gastenboek ter tekening. Dat had ik verwacht en ik had zitten broeden op een goeie steek. Ik zou schrijven: „Het eten kon niet beter, maar de manieren niet slechter". Ik schreef het niet. Het zou ook maar weer tegen de kelner worden uitgespeeld. Ik liet het bij mijn naam: Geor ge Bagby, New York City. Vóór ik echter het boek sloot, keek ik eens goed naar de handtekening boven de mijrie. „Sally White, The Willowtrees, Georgia". Inderdaad: de tierelantijnen stonden er. Sally White had zo zou je het kunnen noemen een uitzonderlijk handschrift. Half schoolmeisje, half di plomaat van formaat. Ze zette kleine rondes boven de i's zoals een schoolmeisje het zou doen, maar de staart van de y en de dwarsstreepjes door de t's waren zwierig verlengd tot een sierlijke om lijsting van de overige letters. Dat gaf er het ouder wets-eerzame aan. Het geheel zag er uit, als een goede achttiende-eeuwse ets. „Een eigenaardige hand voor een oestermesdieveg- ge, dacht ik terwijl ik het boek sloot. Met opzet gaf ik de kelner een veel te grote fooi én ik vertrok. HOOFDSTUK 2 Nu wil ik het helemaal niet laten vóórkomen of ik een of ander voorgevoel had. Het was er niet. Gedurende de eerste uten na die lunch kon ik de gedachte aan Sally White en David Horsham maar niet van rhe afzetten. Maar dat betekende helemaal niet, dat ik enig idee van dreigend gevaar had. Eigenlijk voelde ik helemaal niets. Madrid leek me precies eender te zijn als anders. De eeuwige ro zen stonden in bloei op het Paseo del Prado. Op de Plaza Bibeles zat de dikke dame in steen nog steeds op haar stenen voertuigje te midden van de fontein. De zon scheen. Er was precies genoeg wind om het zand op te laten stuiven op die plaat sen, waar men de rozen had omgespit ten behoeve van de nieuwe ondergrondse, maar weer niet zo erg, dat het stof je in je gezicht woei. De straten wa ren heet, zoals ze in Madrid altijd zijn, gevuld met de gewone dringende menigte, de chic geklede adems de onberispelijk geklede mannen, de zwaar bewa pende politie en soldaten. Dan was er nog het „andere slag", omdat het „andere slag" er nu eenmaal altijd Is daar in Ma drid. Dat zie je echter maar zo nu en dan. Dit „andere slag" volk is niet goedgekleed, ziet er niet onberispelijk uit. Het zijn de bedelaars en de zwarte handelaren. Ze slenteren niet rond, want ze lanter fanten in de schaduw. Ze schuilen in een deurope ning, of achter de pilaren van de voorgalerij. Ze staan naast je voor je er erg in hebt, en zelfs dan weten ze zichzelf bijna onzichtbaar te maken. Dan merk je minder van henzelf als van hun schoen poetsbankjes, hun blinde ogen, hun Zwitserse hor loges, hun verminkte ledematen en hun Amerikaan se sigaretten. Dat kunnen sigaretten zijn, maar even goed pakjes, zorgvuldig volgestopt met zaagsel.... Madrid zag er dus prezies eender uit als anders, maar toch leek het verschillend: ik schepte er geen behagen in, zoals gewoonlijk. Telkens als ik een man van de guarda Civil passeerde, betrapte ik me erop, dat ik met misprijzen keek naar zijn stijve zwarte steek van gelakt leer. Die steken van de Staatspolitie horen eigenlijk slecht bij deze tijd. Ze hebben iets Napoleontisch en ze doen je aan de Carmen denken. Eigenlijk moesten ze er nogal komisch uitzien, zo boven op die zelfvoldane, sla perige gezichten van de Guardia Civil* ze moesten eigenlijk leuk lijken, maar zo is 'het niet: Ze maken een lelijke barse indruk en op die namiddag maak ten ze me wild. Ik had een probleem op te lossen en ik had tijd nodig om er nuchter en klaar over te denken. En je kunt nu eenmaal niet nuchter en helder denken, als je drie-, viermaal per minuut uit je humeur wordt gebracht. Ik moest nadenken. Nadenken over Sally White en David Horsham en over mezelf. Ik wil helemaal niet beweren, dat ik ongerust was over mijn toestand. En zeker was ik niet bang. Maar ik voelde me een dwaas. Dat irriteerde me. Het ergste was1 en dat is altijd als je geïrri teerd bent dat ik maar niets kon bedenken' zon der nog meer op een'dwaas te lijken. Daarover was ik het al spoedig mét mezelf eens géworden, maar desondanks' had ik er helemaal geen zin in om de zaak verder maar te laten varen'. Ik mompelde zelfs in mezelf, terwijl ik daar zo voortwandelde. „Je kan jezelf nog erger voelen dan een dwaas". Daar kwam het allemaal op neer. Ik had Hors- hams naam en adres. Als ik een vent was dan ging ik hem opzoeken. En wat dan? Hij had zelf een aantal mogelijkheden opgenoemd. Ik kom mijn excuus maken, of als ik daar meer zin in had kon ik het uitvechten. Het was natuurlijk onmogelijk mijn excuus te gaan aanbieden. Het idee alleen maakte me woest en ik begreep, dat ik als ik er maar lang genoeg over dacht uit eindelijk naar de „Florida" zou gaan om alles uit te vechten. Ik trachtte me mijn bezoek aan Horsham voor te stellen: Ik zou proberen hem alles uit te leggen. Ik kon hem zeggen, dat ik een Amerikaan was, en dat ik heel wat meer ondervinding had van Ameri kaanse vrouwen, die een trip naar Europa maken dan hij in de verste verte kon hebben. Ik kon hem Vertellen, hoe gemakkelijk ze huilen. Hoe ge neigd 3e zijn, alles maar luchthartig op te vatten, hoe ze denken buitenlands alles maar te mogen doen. Ik kon zelfs uitleggen, hoe flauw de Ameri kaanse lolletjes zijn. Ik was er niet zeker van, of ik hem kon verklaren, hoe vooral dat speciaal soort zuidelijke vrouwen er behagen in schept moei lijkheden te veroorzaken door hun ijdelheid, die groeit als er mannen om haar willen vechten. Het was wel duidelijk, dat David Horsham er geen woord van zou geloven, of minstens niet, dat dit alles ook op Sally White zou kunnen slaan. Wat voor bewijs kon ik aanvoeren? Hij zou heus haar tas niet gaan nasnuffelen voor dat oestermes. Hij zou het haar niet eens vragen. Daar was hij te veel heer voor. Ik mompelde geringschattend over zulk soort he ren, maar ik hoefde mezelf niets wijs te maken. Ik wist, hoe het zou aflopen. Ik zag mezelf al bezig dat alles op te dissen, voorzover hij tenminste daar nog naar zou willen luisteren. Op een bepaald ogenblik zou hij zich gedrongen voelen me een opstopper op mijn neus te verkopen en dan zou ik me weer verplicht voelen hem hetzelfde te doen. Ik probeerde mezelf al maar in te prenten, dat het geen enkele zin had door te gaan met zo'n on zinnige zaak, die alleen nog maar onzinnger kon worden. Maar steeds probeerde ik me voor te hou den, dat ik niet bang was voor David Horsham. Ik had eigenlijk niets bijzonders te doen in mijn ho tel op dat uur van de dag, maar hoe gaat het? Je loopt maar zo'n beetje doelloos rond en dan kom je opeens tot de ontdekking dat je gewoonte getrouw de weg naar huis bent ingeslagen. Maar eigenlijk deed ik dat weer niet. Het hotel, waar ik logeerde, was juist aan de andere kant van de Pla za Espana, en aangezien het hotel vlak naast een geweldig groot bioscooptheater van diezelfde naam lag, kon ik het moeilijk missen. En tóch liep ik het voorbij, maar dat was eigenlijk onbewust. Ik liep er gewoon langs en liep verder naar het kruispunt van José Antonio en de Plaza Cal lao. Onbewust moet ilc gewacht hebben tot de ver keerslichten op veilig stonden, want ik herinner me helemaal niet, hoe ik aan de overkant ben gekomen- Er zijn heel wat beroerde kruispunten op de wereld en Qök Madrid is er niet vrij van; maar de Plaza Callao, met zijn twee verkeersagenten, zijn verkeers lichten en de wilde alarmschei als de lichten veran deren is toch wel een van de beroerdste. Hoe dan ook: het eerste wat ik ontdekte was, dat ik overgestoken was en dat ik vlak voor hotel Florida stond, terwijl heel Madrid, naar het me toescheen, langs me heen draafde. Vraag me niet, waarom ik niet naar binnen ging om naar Horsham te vragen. {Wordt .vervolgd).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 4