vlekkenpasta zonder kringen Imre Komor ontdekte artistieke begaafdheid rnassa Rapportcijfers inwrijven laten drogen afborstelen Wordt U gekweld ^AXEKDAG 17 JANUARI 1959 feT 0 T ^ie'Pt c'irect tegen etensvlekken, vet, t\ £m teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz. Via figuurzaag en tandartsen-cement Handwerk Holle chocolade Zelfs soepbeen verwijdert vlekken Royale tube f.1.95 n'nii chocolade-voetje gezet en daarna wordt er chocola omheen gegoten. Eventuele decoraties worden er door vaardige meisjes op aangebracht. Specialisten hebben het uiterlijk en de samenstelling van te voren ontworpen. Die decorateurs zijn echte duizendkunstenaars met grote liefde voor hun vak en een veelzijdig in zicht in de mogelijkheden, die de grondstoffen, waarmee zij werken, kunnen bieden. Vandaar die keur van prachtige bonbons, die wé op hoog tijdagen of als we zo maar eens goed voor de dag willen komen aan onze gasten presenteren. Fragiele staniol-mandjes met minuscule cho colade-bloempjes, kostelijke bouw sels van verrukkelijke paté's met no ten, amandelen of nougat, die de meest verwende snoepsters of snoepers! doen watertanden. verwijdert vlekken - zónder kringen LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Imp. v. Polycolor-K2r-Placentubex-Margret Astor-Mouson-Blendax En dan zijn er de heel aparte bon bons, de zoete meesterwerken van hun vaardige kunstenaarshanden, die zij stuk voor stuk zelf vervaardigen. Die ware beeldhouwwerkjes van cho colades, patés, suiker en allerlei an dere ingrediënten, die de heren der schepping te onzer ere kopen omwil le van de prachtige verpakking, om vatten het grote geheim tussen ons en deze geraffineerde kenners van onze kleine zwakheden. Denk daar eens. aan als weer zo'n prachtige handbeschilderde doos met lint en cellofaan een feest voor uw tong en verhemelte aankondigt. Lekkernij per transportband samengesteld. (Advertentie) ketel allerlei kruiden, suiker en zo nodig ook melkpoeder aan de pasta is toegevoegd. De pasta smaakt na het mengen al heel goed. Alleen ligt ze soms nog wat korrelig op de tong. Maar ook dat euvel wordt afdoende uit de chocolade geholpen. In een reeks ondiepe reservoirs ondergaat de pasta een zo stevige walsbewerking, dat tenslotte een olie-gladde massa ontstaat, waarin geen korreltje meer is te onderkennen. De fabrikanten van de kwaliteitsprodukten, waaraan ons land zijn naam op de wereld markt dankt, zijn daarmee echter nog niet tevreden. Weer wordt de pasta overgeheveld in een geweldige ronde kuip. Een ingewikkeld systeem van schoepen, rollen en grijpers neemt de chocolade-massa onder een tempera tuur van 50 tot 60 graden onderhan den. Het vetzuurgehalte wordt tot een minimum teruggebracht en de houdbaarheid van de chocolade tot de hoogst mogelijke graad opgevoerd: 24 tot 36 uur lang wordt de zware geurige brij door de schoepen uiteen geslagen, door de grijpers gerekt en door de rollen geperst tot een op zichzelf al heel smakelijk half-fabri- kaat ontstaan is. of andere toevoegsels giet men de pasta in vormen, die via een lopende band op een zogenaamde dribbelbaan terechtkomen, waar ze getrild en ge schokt worden tot alle luchtblaasjes er uit verdwenen zijn. De gevulde vormen passeren een koelbaan, waar de produkten stijf worden. Dan wor den ze uit de vormen geschud, het geen met het oog op breuk niet ge heel gemechaniseerd kan worden en verdwijnen via de geheel geautoma tiseerde verpakkingsmachines naar de magazijnen en koelhuizen. aoor rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Uw toevlucht tot Togal. Het middel dat kan baten, waar an dere falen. Laat "U dus niet langer kwellen, maar gebruik Togal. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag Bij apotheek en drogist f o.95. f 2.40 en f 8.88. Een kast als een etalage vol sierlijke voorwerpen van de heer Komor. IN ONZE beide vorige artikelen hebben wij uitsluitend gehandeld over de z-g. vorderingen-cijfers, het cijfer, dat een aanduiding dient te zijn van de stand van kennis of vaardigheid van de leerling. Dit maal willen wij het hebben over een paar andere soorten cijfers, die nog tamelijk veelvuldig onze rapporten plegen te sieren of ontsieren. NATUURLIJK, er zijn duidelijk constateerbare gevallen van ijver, en dito van luiheid. Maar er is een grote middenmoot, waarbij de bil lijkheid gebiedt niet anders dan met voorzichtigheid en behoedzaamheid een oordeel te vormen (als men tot werkelijke oordeelsvorming kan ko men!). Verstandig lijken mij die scholen te handelen die ten eerste voor de vlijtcijfers niet de 110- schaal hanteren, maar slechts een paar aanduidingen gebruiken, en die vervolgens als regel er het zwij gen aan toedoen en slechts in dui delijke of werkelijke twijfelgevallen een aantekening op het rapport plaatsen. Zou het niet beter zijn, het hele vlijtcijfer maar te laten vallen en daarvoor in de plaats de leerling zo individueel mogelijk te volgen in zijn ups en downs en als er aan leiding toe is, met hemzelf te pra ten, resp. contact op te nemen met de ouders? Het kille cijfer bedriegt hier maar al te gemakkelijk. Van de ouders uit gezien: overtuig er u al lereerst over, op welke wijze en volgens welke maatstaven de vlijt cijfers aan de school van uw kind Anders is het met holle en gevul de massa-artikelen. Daarvan worden de beide delen in twee matrijzen ge goten, welke tijdens het „dribbelen" omgekeerd worden, zodat de overtol lige chocolade uit de vormen via een rooster in een reservoir kan worden opgevangen. In de vormen van de matrijzen vormt zich dan een laagje chocola, met een dikte zoals we die van de sinterklaasfiguren kennen. Datzelfde gebeurt met de contra matrijs. Beide matrijzen worden te gen elkaar geklemd, gekoeld van el kaar genomen en het holle paasei of welk andere figuur men maakt, kan er uit genomen worden. Daar is op de eerste plaats het z.g. vlijtcijfer. Het bedoelt een aan duiding te geven over de ijver, waarmee onze pupillen zich aan de hun opgelegde taak wijden. Wij be vinden ons hier, naar mijn mening, op erg glad ijs. Als het gaat over vorderingencijfers kunnen wij zeg gen, dat de stand van iemands ken nis inderdaad op zekere hoogte door ons meetbaar is; het is dan nog slechts één stap naar een systeem van symbolen (cijfers) om de re sultaten van die metingen overzich telijk uit te drukken. Het wil niet zeggen, dat hier geen problemen liggen; integendeel, zelfs grote. Maar in heel deze materie zit iets objectiefs, iets wat aan de hand van omschrijfbare normen grijpbaar is. Populair gezegd: de leerling weet het of hij weet het niet, en wij be-' schikken over enige maatstaven (re petitie, proefwerk enz.) om dit te constateren. De oorzaken van dit al of niet weten doen aan de constatering zelf niet veel af. De oorzaken kunnen veelsoortig zijn: onvermogen, ver strooidheid, luiheid, ziekte enz., maar het geconstateerde feit blijft hetzelfde. Het vlijtcijfer bemoeit zich echter juist met die oorzaken en begeeft zich hiermee op een ter rein, dat aan velerlei onzekerheden onderhevig is. Uit die oorzaken kiest het er één uit: ijver, of het tekort aan ijver. Nu wil echter het onge luk, dat aan het doen van die keu ze nogal wat haken en ogen zitten. Het is niet altijd zó eenvoudig als het op het eerste gezicht misschien zou lijken, om uit te maken of een leerling ijverig of niet-ijverig is. Daar is op de eerste plaats al de vraag, wat ijver of niet-ijver precies is. Is het pure feit, dat een leerling zijn lessen kent, al ijver" te noe men? Ik geloof er niets van, even min als van het tegendeel. Achter beide gevallen kunnen de heel ver schillende achtergronden liggen, die ten geheel andere beoordeling mee brengen, en die niet altijd even ge makkelijk onderkend kunnen wor den. De „knappert", die er zijn hand niet voor hoeft om te draaien, zal hoge cijfers kunnen halen zonder dat hem het morele aureool toe komt, dat de kwalificatie ijverig" toch altijd min of meer suggereert. Het speelse kind, dat het goed meent, maar toch altijd maar weer uit z'n concentratie schiet, verdient dit aureool misschien veel meer. Ik heb heel wat rapporten onder het oog gehad waarop vorderingen- en vlijtcijfers gestadig parallel liepen: wees verzekerd, dat daar iets niet klopte. Zo zou er nog veel meer opgemerkt kunnen worden. Produceert men een hol chocolade- produkt met een vloeibare vulling dan wordt die vulling in de holle vormen gespoten voordat de beide helften tegen elkaar worden geklemd en ook dat is vrij eenvoudig. Ingewikkelder wordt het proces als men bonbons met vaste vullingen gaat maken. Dan wordt eerst de vul ling gereed gemaakt, meestal vloei baar gegoten in zogenaamde poeder- bakken. De vulling wordt op een gegeven worden; en vervolgens be nut het vlijtcijfer (dikwijls het goe de niet minder dan het slechte) voornamelijk voor een pedagogisch contact met de betreffende leer krachten. Vergeet niet dat met na me inzake de achtergronden van de behaalde studieresultaten die juist voor de opvoeding van belang zijn het contact tussen ouders en school noodzakelijk is. Zij beiden maken het kind mee van uit geheel verschillende situaties, die hem er daarom ook vaak een geheel andere kijk op geven. Vaak kan dan ook pas door de wederzijd se aanvulling het juiste oordeel ge vormd worden. Tenslotte nog een enkel woord over het nog steeds voorkomende cijfer van gedrag. Uit mijn eigen jeugd kan ik me nog goed herinne ren, dat wij een hoog cijfer min of meer als een schande beschouwden en de aldus geprezenen een beetje meewarig bekeken. Nu op rijpe leef tijd geloof ik nog altijd, dat we toen gelijk hadden. Welke gezonde jeug dige wil er nu als voorbeeldig gelden?! En terecht! Ons katte- kwaad hoorde er bij, zonder meer; het moest door onze opvoeders in goede banen geleid, maar niet in cijfers uitgedrukt worden. Gedrag- cijfers lijken mij ronduit ondingen. De leerkrachten moeten de jeugdige capriolen als wijze opvoeders op vangen en er verder niet over pra ten (althans niet in rapporten). Veeleer moeten ze ongerust worden als die bokkesprongen ontbreken. Pas als er ernstige dingen aan de orde komen is er reden, niet om rap portcijfers te gaan geven, maar om met de ouders te praten, want dan moet er „opgevoed" worden, maar dat heeft met cijfers niets uit te staan. E. Pelosi S.J. ■- Mt Een miniatuur zette Imre Komor in een ebbenhouten lijstje, dat werd in gelegd met ragfijne staafjes trekt u de wenkbrauwen maar op uitge zaagd soepbeen. Het effect is verras send goed. Bij al dit werk valt steeds op hoe groot Imre Komors decoratieve be gaafdheid Is. Maar evenzeer hebben wij bewondering voor het eindeloos geduld bij het precies passend maken van zijn inlegwerk en het afpolijsten. Hijzelf is daarover erg bescheiden. „Ik doe dit alleen voor mijn plezier," zegt hij. En omdat hij uit ervaring weet, welk een vreugde er gelegen is in het doen van creatief werk, zou hij anderen willen aansporen ook eens iets te proberen; ook eens aan een werk van hun handen hun hart mee te geven. Het sorteren van uw bonbonne tjes geeft vele handen werk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 9