vlekkenpasta Stockholm maakt kennis met Hollands burgerlijke cultuur i zonder kringen De bril siert de vrouw Haar schilderwerk mag gezien worden FRANS-AMERIKAANSE SAMENWERKING Ook deze mode had haar grillen K - ZATptjt^ag 7 FEBRUARI 1959 (V, Waardevol aardewerk PrBjnino; en evenwicht Charmant poppenhuis inwrijven laten drogen afborstelen ER HEEFT ZICH weer een groot aantal brildragende Nederlandse vrouwen aangemeld voor mededinging naai de titel „Miss Bril 1959". Aan de hand van ingezonden foto's zullen dertig deelneemsters worden geselecteerd, waaruit tenslotte negen finalisten worden gekozen. Deze verschijnen op donderdag 9 maart a.s. voor een interna tionale jury, die gaat uitmaken wie zich een jaar lang de mooiste brilledraagster mag noemen. JLC. van Lieshout zoon n. HYGIËNISCHE VLOERBEDEKKINGEN I:/'- verwijdert vlekken zónder kringen I Een poppenhuis uit het Rijksmuseum c"i onze correspondent) /J" 'let Nationaal Museum van de tf.pj,er^se hoofdstad wordt momen- een groots opgezette tentoon- gehouden van „Hollands b"1 s t h a nd we rk uit Kir A"ls,handwerk uit de Gouden j,etlvv 'i een tentoonstelling waartoe S^nitiatief is genomen door de iJipjCt's~^ederlandse Vereniging die jl,a. dit spectaculaire evenement Vjj dertigjarig jubileum luister Sl .bijzetten. Een van de doel. ];i|) 'h-gen van de Zweeds-Neder. He]] Vereniging is de belang. 7^v 1115 voor ons land bij de rtl ,;''se bevolking op te wekken Vj-j l11t le breiden alsmede de hap tu®sen Zweden en Ur. er^and te bevorderen en te ver- lSen. NUanïj ^an rï°or ^eze expositie van 5(j kunst uit de Gouden Eeuw, om ae jubilerende kunnen fc en praal die momenteel door Zwe<ierl in bet Stockholmse één Museum wordt bewonderd 11 eeSr°'e en duidelijke herinnering chan f periode waarin de vriend- mssen Zweden en Holland het v'^kk Was en de Hollandse hand- uhst een artistiek niveau had vereniging haar dienen. Want de t, 6ikt w 11 u ■u< Vettroff sindsdien nooit meer is Afen, en zij bovendien zó ty- w ^Hands was dat ze nergens t>6 tleid haar weerga heeft. i Stotbandse „Gouden Eeuw" viel th C trekken samen met de perio- a^cht in Zweden zijn grootste jjflojj °ntplooide. Koning Gustav II LÈte voerde de ene oorlog na de an- tlb hBi ..^ls gesteund door subsidies t'*ri b0,j rijke Holland; Zweden begon l^Hlsxi- ^rijkdommen te exploiteren I5 bet initiatief en het geld van [feer, ^}sierdamse bankier Louis de 6' nie zich later in Zweden ves- r bdw n. duizenden Zuidnederlandse r'tav i ''ec'en me' zic'1 meenami *1 tj ii Adolf begon aan de bouw bet s\ nburg, Zwedens tweede stad ^llg. .^dsplan werd 'ontworpen door ."se architecten; later in de 17de L9 Zi Zweedse koningin Kris- it ^en baar regerende taak ad- M door Hollandse raadslieden, [/do «er Isaac Vossius en Nicolaas R.dg 2;^!' terwijl Hugo Grotius jaren- jA. £ae6ds ambassadeur was in Pa- t,lten ,n°g talrijke andere contact eren ibssen Zweden en Nederland |A .er uit die tijd zijn aan te wij- v6eks Toezien beide landen om- m einde van de 17de eeuw |,eb en?0 r onder Franse invloed kwa- Ak beide landen toen ook in po- ''Ssstio !cllt bun grote rollen hadden v^ct 's bet Zweeds-Hollandse 9r s'ndsdien sterk verminderd, 6'^e ianden dragen elkaar nog ;>er]^en. grote sympathie toe, en werpen die tijdens de 17de eeuw door Nederlandse emigranten zijn meege nomen naar Zweden of door Neder landse diplomaten of zakenlieden ten geschenke werden gegeven aan Zweed se relaties. De tentoonstelling is ont worpen door dr. Carl Hernmarck van het Nationaal Museum in samenwer king met zijn collega van het Am sterdamse Rijksmuseum Th. H. Lun- singh Scheurleer, die ook de voorna me door Joh. Enschede in Haarlem gedrukte catalogus heeft geschreven. Het meest opvallende van de ten toonstelling is, dat het niet zozeer de duidelijke pracht en rjjkdom is die de boventoon voert, als wel de ver fijning, het evenwicht der collecties. Het wordt de bezoeker duidelijk, dat het hier geen show betreft van vorste lijke kostbaarheden in een overdaad, die overigens zo typisch is voor de barok. Nee, veel eerder is het een blik op een inderdaad magnifieke, maar toch ook volkomen burgerlijke cultuur. Reeds in de entreehal wordt men geconfronteerd met een hand- werkkunst die wellicht nog het dui delijkst het Hollandse karakter te kent: het zilverwerk. Hier kan men bjj de beroemde zilversmeden Paulus en Adam van Vianen een ontwikke ling volgen van een uitgesproken re naissancestijl via een maniëristische periode naar een weelderige barok- ornamentiek, die volgens moderne experts een opvallende gelijkenis ver toont met de z.g. Jugendstil van de laatste eeuwwisseling. Een van de mooiste stukken op deze afdeling is een zilveren schotel met symbolen voor de vier jaargetijden, vervaardigd door Rembrandt's boe zemvriend, Jan Lutma. Deze scho tel is in het bezit van het Hallwylska Museum in Stockholm, dat met de in zending van dit stuk het Zweedse aan deel van de tentoonstelling waardig heeft verrijkt. atuurlijk is ook het beroemde v Delfts aardewerk vertegenwoor digd. En wel met niet minder dan 82 stukken. Het was immers in de jaren tussen 1660 en 1740 dat dit hand werk, dat de bedoeling had het be roemde Chinese porselein te imiteren maar dat desondanks een volkomen eigen stijl ontwikkelde, zijn grootste bloeiperiode beleefde. Een waarde volle bijdrage op deze afdeling is o.a. de eivormige kruik met deksel, gede- TOi od niet alleen met 't Zweed- of J ln Hollandse hongerwin- Hollandse bloembollen die ie ,y daarvoor werden uitgeplant weedse parken. toonstelling van „Hollands Is.. Keu'handwerk uit de Gouden jjj y" is tot stand gekomen Lrijltf> ».e royale medewerking var het ^.^prlandse musea, waarom ^'•ibsmuseum, het Stedelijk a1 Br, ln Amsterdam, het Mu- "l't't$h>y.mans 'n botterdam, het 6h uls en bet Gemeentemuseum ytrf,„r*aag, het Centraal Museum coreerd met zes medaillons, voor stellende Chinese landschappen, ver vaardigd door Adrianus Kocx, en af komstig uit de particuliere verzame ling van de Zweedse graaf Nils Bielke op het kasteel Sturefors. Een ander, vooral technisch-perfeet stuk is de grote porseleinen tegel, beschilderd in verschillende nuances blauw en voorstellende een landschap met een brug, een kerk en een ruïne, vervaar digd door de Delftse meester F. V. Frytom en afkomstig uit het Rijks museum. Een van de prachtigste afdelin gen op deze Hollandse kunsthand werktentoonstelling in het Stock' holmse Nationaal Museum is onge twijfeld die van de gobelins. Koning Gustav II Adolf was destijds een goede klant van de beroemde tapijt weverijen van Spierings in Delft, en o.a. kwam hij in het bezit van de uit 12 stukken bestaande z.g. Diana- suite. Deze verliet Zweden echter weer toen koningin Kristina in 1655 abdiceerde en naar Rome vertrok. Langs verschillende omwegen be landde een der stukken later in het bezit van het Rijksmuseum in Am sterdam. zodat het nu voor de eerste keer'sinds 1655 in Zweden te zien is. Onder de overige negen gobelins, waarvan er nog drie afkomstig zijn uit Nederlands bezit, bevinden zich ook de drie z.g. Pergola-tapijten, gede coreerd met tuintaferelen tussen ko lommen, met bloemen en dieren op de voorgrond. Deze drie tapijten, die toebehoren aan baron Rutger von Es sen op kasteel Skokloster nabij Stock holm, vormen de helft van een zesde lige suite. Ze zijn vervaardigd in Holland maar niet gesigneerd. Noe men we van deze afdeling tenslotte ook nog het geweven tapijt „Scipio's edelmoedigheid", vervaardigd om streeks 1617 door Franciscus Spirin- gius, naar een schets van Carel van Mander jr., en eigendom van het Stockholmse Nationaal Museum. De hier genoemde afdelingen zijn alle smaakvol opgeluisterd met voorbeelden van diverse meubel typen, waarvan vooral de machti ge, indrukwekkende bergkasten. op vallen die zo typisch waren voor de barok, en die, ook al waren ze be stemd voor het bewaren van de klein ste voorwerpen, werkelijk „gebouwd" delijk spreekt uit de elf schilderijen die deze tentoonstelling van -Holland se handwerkkunst uit de Gouden Eeuw als het ware afronden en waar van vooral Pieter de Hooghs „Vrou wen bij de linnenkast" en Jan Steens „Sint-Nicolaasfeest" zo goed de sfeer aangeven. Het kan niet anders; deze oer-Hol- landse tentoonstelling in het Stock holmse Nationaal Museum moet wel het doel bereiken dat de jubilerende Zweeds-Nederlandse Vereniging er mee voor heeft: de belangstelling voor ons land te wekken en uit te breiden en de oude vriendschap tussen de twee landen, waaraan deze tentoonstelling zo nadrukkelijk herinnert, in leven te houden en te verstevigen. Ad muitos annos, Zweeds-Nederlandse, in de zelfde stijll helpt direct tegen etensvlekken, vet, teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz. verwijdert vlekken Royale tube f.1.95 LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Imp. v. Polycolor-K2r-Placentubex-Margret Astor-Mouson-Blendax Eer. ovale wandtegel van porcelein, beschilderd in blauw, rood, groen paars en zwarte kleuren. De tegel zelf is gedecoreerd met het wapen van ko ning Frederik 1 van Pruissen 1713) in een medaillon met de Pruissische orde van de Zwarte Adelaar met daar boven de koningskroon. waren met een zware maar tofeh be heerste staatsie en pracht. Tot de categorie meubelen wordt ook gerekend het stuk dat verreweg de meeste aandacht trekt van het publiek en dat inderdaad ook die aan dacht verdient, namelijk het beroem de poppenhuis uit het Amsterdamse Rijksmuseum. Het is meer dan twee meter hoog, twe&-en-een-halve meter lang en zeventig centimeter diep, en is voorzien van een echte gevel met ramen en deur. Als men de gevel opent ziet men een benedenverdie ping, met kelder en keuken, een tus- senverdieping met salon, zijkamer, eetkamer en trap, een bovenverdie ping met slaapkamers en kinderka mer en een zolder met twee kamers die ingericht zijn als waskamers, alle vertrekken tot in de kleinste details gemeubileerd en ingericht, zodat men een allercharmantst beeld krygt van het Hollandse burgerleven van die eeuw. Het is tenslotte ook het Hollandse burgerleven, de Hollandse liefde voor het huiselijke gezinsleven die zo dui- ONDER DE VELE jaarlijkse „Mis ses" is „Miss Bril" een van jongst- gecreëerde. De verkiezing is een ge beurtenis van de laatste jaren, die toch wel reeds een verandering zal hebben teweeg gebracht in de vrou welijke waardering voor de bril. Tot voor kort was zeker iedere vrouw het erover eens dat het dragen van een bril een wrede noodzaak was, met als gevolg dat deze noodzaak het vaak moest afleggen tegen het gevoel van afkeer dat men voor dit instrument koesterde. Al zal bij velen deze afkeer misschien onbewust nog wel zijn blijven bestaan, de meeste vrouwen en meisjes hebben ondertussen echter reeds gemerkt dat het dragen van een bril in het geheel geen afbreuk hoeft te doen aan hun charme en aantrek kelijkheid, en deze zelfs kan verhogen. Het is, zoals gezegd, niet altijd zo geweest. De bril heeft meer tijden ge kend van „laag-" dan van „hoog-con- junctuur", de bril is meer „miskend", dan gewaardeerd, al zijn toch ook zelfs wel brillen-rages voorgekomen. Het is alles bij elkaar een vrij wisselval lige geschiedenis, even grillig als die van de mode. In China was de brilledrager vroeger aan een strenge etiquette onderworpen. Hij moest een ge kleurd doosje op de arm dragen, en ontmoette hij een meerdere, dan borg hij snel zijn bril in het doosje. Was hij daartoe niet in staat, dan werd van hem verwacht dat hij voor dit ongepaste feit met veel strijka ges zijn excuses aanbood. In de elfde eeuw slaagde een Ara bische geleerde, Ibn el Heitham, erin een formule te vinden voor de vergro ting van een voorwerp bij het kijken door een glazen bolsegment. Twee eeuwen later schreef de franciscaner monnik Roger Bacon in zijn „Opus Majus", dat „glazen bolsegmenten een voortreffelijk hulpmiddel zouden kunnen zijn voor grijsaards en 5en die zwakke ogen hebben, want zij zouden daarmee schrifttekens, al waren ze nog zo klein, op voldoende grootte kunnen zien". In 1285 werden in Italië de eerste lenzen geslepen van kristalglas. Deze lenzen hadden de vorm van bolseg menten, d.w.z. aan één zijde vlak, aan de a..dere zijde volrond, die met de vlakke zijde op de geschriften werd gelegd. Het waren dus leesglazen, of zoals ze werden genoemd „leesste- nen". Later werden deze glazen onge veer midden tussen oog en geschrift moesten met de hand voor de ogen worden gehouden. Later ging men er toe over de bril aan het hoofd te bevestigen, en toen ontstonden de z.g. riembrillen: de lenzen werden in een lederen band bevestigd en deze band werd om het hoofd gebonden. DE EERSTE MODE-GRIL op bril- lengebied ontstond in het midden van de zeventiende eeuw. De brillen wer den nog niet door eenvoudige burgers gedragen: dit was een voorrecht voor slechts enkelen, en dus een teken van welstand. En, het is maar één stap verder, of iedere welgestelde draagt een bril. Hoe deftiger de drager zich nu wilde voordoen, hoe groter de bril. De glazen kregen allengs de grootte van een hand. Deze van oorsprong i Spaanse excessen sloegen natuurlijk spoedig over naar andere landen. De huidige vorm van de bril, dus een montuur voor twee glazen, aan de kanten van heugels voorzien, is in het begin van de achttiende eeuw in Engeland ontstaan. Eerst dan ging ook de vrouw belangstelling tonen voor de bril, die tot dan uitsluitend tot het domein van de man behoorde. Nu ontstond ook in Frankrijk een brillenrage. Lorgnons en lorgnetten kwamen in de mode. De lorgnons be stonden uit een glas, dat veel gelijke nis vertoont met de helft van een to neelkijker uit onze tijd. Er kwam een „jalouzie-lorgnon" in zwang, waarin een schuin spiegeltje was gemonteerd. Als men door een handig in het mon tuur verborgen gaatje keek, kon men zien wat achter of naast zich gebeur de. Het was in het Frankrijk van die dagen een onmisbaar hulpmiddel voor bespionneringen in salons. Spoedig werden nog meer geraffineerde mid delen verzonnen, zo werden in waai ers en in de randen van hoeden spie gelende en vergrotende glazen aange bracht, waardoor de dames naar har telust hun omgeving konden bespion- neren, zonder op te vallen. Met de salons verdwenen ook de ja- louzie-lorgnons, de waardering voor de bril daalde met'het verminderen van de charme. Tot voor kort. Nu houden zich ar tistieke ontwerpers en schoonheids specialisten bezig met het zoeken naar nieuwe vormen. Voor iedere vrouw een bril. En het mooiste en semble krijgt een prijs: Miss Bril. Het kan verkeeren, zei Bredero. getiuuden cn omstreeks 130U werd de bril in gebruik genomen. Deze eerste, z.g. „klinknagelbril- lenwaren reeds lang bekend van middeleeuwse schilderijen, maar pas in 1935 werden enkele van dergelijke exemplaren gevonden in het koor van het klooster Wienhausen, onder de planken van het koorgestoelte. Zijn naam dankt deze bril aan de eigen aardige constructie: beide lenzen werden door een houten later ijze ren ring omgeven. Deze ringen had den ieder een steeltje, waarvan de uit einden met een klinknagel aan elkaar werden vastgeklonken. Deze brillen toonkamers mathenesserlaan 247 - tel. 33846-34329 t Lltl V_^6ilTIddl IVIUSGUlTl V^idp Museum de Lakenhal 'Af onb- 6r? 'le'; Prinsenhof in Delft. z.^n verschillende stukken <5at S..ui* diverse Zweedse musea Zlin dan voornamelijk voor- Twee zilveren brandewijnschalen, afkomstig uit het Rijksmuseum, vervaardigd door Johannes Brusvelt, Leeuwarden en Lolle Jeltes, Bolsward. De acht kanten van de eerste zijn gegraveerd met symbolen voor de vier elementen en figuren met wapenschilden. De tweede (rechts) is gegraveerd met symbolen voor de vier elementendeugden en een wapenschild. NET NA DE OORLOG bestond in Parijs een al leraardigst klein coutu- rehuis gehouden door de jongste couturier van Parijs, zoals men toen ook al zei. Alwynnkwam met uitstekende collec ties en ,ver!:te samen met een vriend, Bob Bug- nand geheten; naar ik meen knipte deze de modellen en zorgde voor de afwerking. Beiden hadden bij Path gewerkt. Hadden de jongelui een commercieel aangelegd man naast zich gehad dan zouden zij het stel lig hebben kunnen vol houden, Jammer genoeg was dit niet het geval en na enige jaren moesten ze het huis Alwynn slui ten. Alwynn ging naar Bel gië en werkt in de con fectie en van Bugnand hoorde men verder niet spreken tot hij verleden jaar op een lumineus idee kwam. HIJ OPENDE in New York een couturehuis. dat echter zijn ateliers in Parijs heeft en in Parijs ontwerpt hij ook zijn collectie, die dan naar Amerika gaat. In New York wordt een patroon van het door de klant uitgekozen toilet ge maakt. Dit moet natuur lijk tot in de kleinste bij zonderheden perfect zit ten; is dit het geval dan gaat het patroon per vliegtuig naar Parijs, waar de japon in de eigen ateliers wordt ge maakt. Nog geen drie weken later krijgt de klant haar japon thuis gestuurd. Moeten er kleine veranderingen plaats vinden, dan wórdt dit door een speciaal daarvoor ingericht ate lier in New York ge daan. De stoffen en het borduursel zijn dus al tijd Frans en het schijnt dat de Amerikaanse da mes dat juist bijzonder °P prijs stellen. Zijn tweede collectie wilde Bufnand eens la ten zien aan de Parijse Pers en aar inkopers die nog in de hoofdstad verblijven. De modellen zijn goed uitgevoerd, misschien wat veel naar de Amerikaan se smaak door erg vee, zilverborduursel. Eén japon heeft bij de Fran sen vooral een welver diend succes; ze is var, zwarte mousse'ine met grote witte noppen en gedragen op een wit zij den rok, waarvan aan de zoom ongeveer 10 cm on der de mousseline uit komt. Die witte strook is afgezet met een zwari fluwelen lint; de cein tuur bestaat uit precies zo'n lint en het toilet heeft een grote witte mousseline-kraag, die een eind over de schouders valt. De avondjaponnen val len bijna t„t de enkel en zijn in de regel van met kralen bezette tule en worden erg Amerikaans gevonden, wat in dit ge val betekent dat ze niet eenvoudig genoeo zijn. De mantelpakjes héb ben korte jasjes, die van achteren iets langer val len en geen nieuws bren gen maar wel jeugdig en vrolijk staan. ABRIKOOS GEEL, al le kleuren van zuurtjes en dat zijn er heel wat porselein-blauw en al le nuances van groen worden door Bugnand gekozen voor zijn twee de collectie. Na een enkele collectie kan men geen oordeel vellen over een coutu rier; maar zijn idee van een collectie tonen in Amerika en uit laten voe ren in Parijs is origineel en het vermelden waard. De Parijse couturiers doen dit niet; hun Ame rikaanse collectie wordt, zo ze daar niet wordt ontworpen, in ieder ge val daar uitgevoerd. Een in Parijs gemaakte japon heeft voor veel Ameri- kaansen stellig bekoring, ze weten heel goed dat ln Amerika niet hetzelf de atelierwerk bestaat ils in Parijs. DINY K.-W. Jong geleerd is oud gedaan HET IS VERBAZEND, hoevele huisvrouwen tegenwoordig de verf kwast ter hand nemen om bijvoor beeld de keuken eens een opfrissertje te geven. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat alleen om financiële redenen, om dat t zelf doen" meestal voordeliger is? Ach, het beroep van huisvrouw is vooral in onze tijd. veelomvattend en zwaar. En in 't zelf schilderen blijkt de huisvrouw als 't ware een compen satie te vinden voor haar geestelijke oververmoeidheid. Dit werk geeft haar de rust terug, die haar psychisch evenwicht herstelt. De vrouw is van nature bij haar werk nauwkeuriger en kritischer dan de man. Ook haar schilderwerk mag gezien worden; zij doet het graag en zij beschouwt het als een erekwestie het ook zo goed mogelijk te doen. De kinderen spelen het spel maar wat graag mee. Overal waar wat te „kliederen" valt, zijn ze als de kippen bij. Maar wat zou er van de zojuist geprezen geestelijke rust terecht ko men, als mama elke minuut moet op letten, of Elsje niet op haar eigen manier tracht mama te helpen en maar vast begint de voor haar bereik bare plekjes van de keukendeur te schilderen? Gelukkig voor mama en voor Elsje heeft een Nederlandse lak fabriek dit „praktijkgeval" voorzien! Zij brengt een laksoort in de handel, die volkomen gelijkmatig uitstrijkt en geen strepen nalaat. Laat Elsje rustig mama helpen, kwaad kan het niet. In tegendeel zelfs. Mama schildert pret tiger en geruster, als zij Elsje in haar veilige nabijheid weet

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 9