De glimlach van een somernacht Opstandingverfilmd 's Lands Kroniek- Drie jaar geëist voor aanval op wethouder Materialisme bedreigt mensheid de Voorlopige onvolmaaktheid Fotograaf stak in het wilde met dolkmes weg M Cynische film van Ingmar Bergman Ruim 10 mille verduisterd RESA-HILVERSUM Maximum snel heid 70 km Van roman tot stripverhaal Netnummer van Den Haag wordt 070 Chaplin krijgt een aubade Parijs vraagt Bonn om inlichtingen Pinksterbood- i schap uit 17 landen Enige radicale antivoord is levende godsdienst een 75 en nog zo jong Ambtenaar uit Ooster- 1 land veroordeeld Weg Den Haag-K dam Op bepaalde ge deelten Tumult in raadhuis van Sliedrecht Met Pauselijke zegen voor de K.R.O. Rede van prins Bernhard in Dallas Vliegramp in Mexico 26 doden Magda Janssens ,r ZATERDAG 18 APRIL 1959 PAGINA 3 ALVORENS TE BESLISSEN leea Avondlijke rondvluchten boven Amsterdam - Badend in een zee van licht lijkt de hoofdstad ^uitgestrekter i De „Rode Hand" INDEX BENADERINGS POLIS „Aurora" Herengracht 62, Amsterdam. 4- Perfectionisme, de levenshouding van hen die alles steeds perfect, volmaakt willen hebben en doen leidt noodzakelijk tot voortdurende te leurstelling. Dat kan niet anders. Ech te volmaaktheid is op aarde onmoge lijk. Die komt alleen aan God toe. Het volmaakte mens-zijn vinden wij dan ook uitsluitend in Christus. Voor ons, gewone mensen, is dat pas te verwach ten in de hemel, waar alle aardse on volmaaktheid door Gods ingrijpen de oorspronkelijk bedoelde Scheppingsvol maaktheid zal ontvangen. Tot Zolang moeten wij vrede hebben met onze we zenlijke onvolmaaktheid. Daarom is het een eerste eis van echte wijsheid onze betrekkelijkheid te leren aanvaar den. Natuurlijk betekent dat niet, dat wjj dan maar Gods water over Gods land moeten laten lopen. De parabel van de talenten is ons gegeven om ons te leren, dat wij verplicht zijn steeds naar hoger te streven. Maar dat stre ven blijft beperkt, omdat wijzelf be perkte wezens zijn. En daar hebben wjj ons bij neer te leggen. IJdelheid, eigenliefde, trots, hoogmoed kunnen ons daarbij deerlijk in de weg staan; boven onze macht grijpen veroorzaakt echter altijd narigheid. Het gaat er maar om te beseffen, dat in de gegeven scheppingsorde al het bestaande (heel de mensheid, óók de Kerk) „op weg" is naar zijn de finitieve voltooiing, naar de volmaakt heid van zijn „zijn". Uit hoofde van zijn wezenlijke beperktheid sluit dit in, dat al het bestaande die weg naar zijn einddoel al struikelende heeft af te leggen, ongeveer op de wijze van de springprocessie van Echternach, twee stappen vooruit, één stap terug. Zó is het, en niet anders. Wie wijs wil zijn, legt zich daarbij neer. Tegelijkertijd echter kan hij zijn leven lang blijven streven naar hoger, steeds hoger, omdat de volmaaktheid onbereikbaar is. Het duidelijkst komt, naar ons ge voel, dit „onderweg-zijn" naar de vol maaktheid in de Kerk tot uiting. Zij is, zoals een oud kerkelijk schrijver het uitdrukte, „in barensweeën totdat alle volkeren zijn ingegaan in haar schoot". Deze gedachte over de be stemming van de Kerk heeft H. de Lubac uitstekend uitgewerkt. Die ba rensweeën, zegt hij, duren reeds twin tig eeuwen en nog is het einde ervan niet te voorzien. Voor de gelovige Christen is dat geen moeilijkheid. Hij weet, dat de Kerk een lichaam-in-groei is, onvolledig en onvolmaakt, totdat op de jongste dag het getal der uit verkorenen compleet is. Dan pas zal het Lichaam van Christus tot zijn „mannenmaat" zijn uitgegroeid en het doel der Verlossing volledig bereikt. Op deze vervulling is vanaf het be gin de geschiedenis van het mensdom gericht. Alle volkeren dragen daartoe het hunne bij, heide nen zowel als Christenen. Vanaf zijn oorsprong is de mens op weg naar zijn eeuwige bestemming, eenvoudig omdat God het zo geregeld heeft. Het is van belang dit zó te zien, dat de mensheid als een collectiviteit naar haar doel groeit. Op deze zekerheid, een bijbels openbaringsgegeven èn dus de leer der Kerk, steunt de sociale en historische visie van het Katholicisme op de we reld. Ongelovigen hebben hiertegen her haaldelijk bezwaren gemaakt. De Lu bac vat de oudste opwerpingen uit de eerste eeuwen van het Christendom zo wel als die van onze tijd aldus samen: Als Christus de enige Heiland is, zoals Zijn aanhangers beweren, waarom is Hij dan zo laat in de tijd verschenen? Waarom liet Hij zoveel mensen verlo ren gaan? Waar bleef de zorg van de Voorzienigheid, die zo groot heet te zijn, in de eeuwen vóór Zijn komst? Als de christelijke godsdienst de enig volmaakte is, dan moet God wel slecht zijn, of machteloos, of zorgeloos, daar Hij pas zo laat de onvolmaaktheid van Zijn eerste schepping wegneemt. Bij het weerleggen van deze kritiek hoeft men maar te verwijzen naar de brieven van St.-Paulus. Ook Irenaeus leerde al uitdrukkelijk, dat de algeme ne heilswil van God oorzaak en doel was van Christus' komst. Gods plan met de wereld verklaart Irenaeus al dus: Kon God de mens niet zó schep pen, dat hij vanaf het begin al vol maakt was? Wie dat vraagt, moet be denken, dat God zeker almachtig is, maar dat het schepsel, juist omdat het schepsel is, niet zonder grote onvol maaktheid kan zijn. God zal het lang zamerhand, trapsgewijze tot zijn vol maaktheid voeren, zoals een moeder haar pasgeboren kind eerst zelf voedt en het later, naar mate het opgroeit, het voedsel geeft dat het nodig heeft. Zo deed God ook, zo deed ook het vleesgeworden Woord. Al het geschapene is onderworpen aan de wet van het worden. Het staat gelijk met, buiten de wet van zijn wezen om, gelijk te winen zijn aan God, de enige, ongeschapen Volmaakte, wanneer de mens bezwa ren zou maken tegen zijn voorlopige onvolmaaktheid. De lijn van Gods plan nen loopt van de schepping, over een langzame opvoeding, naar Christus menswording en verlossing, waardoor w-y eveneens langzaam en geleide lijk opgevoerd worden naar het eigen lijke god-mens-zijn, naar de uiteindelijke gelijkenis met God1. Wat zou erop tegen zijn hier te spreken van een „boven natuurlijke evolutieleer"? God is al machtig, „maar de beperktheid, die nu eenmaal noodzakelijk uit het schepsel- zijn voortvloeit, legt een begrenzing op aan het ontvangen van Gods gaven Op dit beginsel hebben Irenaeus en de latere theologen voortgebouwd. Uit de geschriften van de Vaders en de kerkelijke schrijvers haalt de Lubac Prachtige stukken aan om dit te ver duidelijken. Bijvoorbeeld: „De wet die Adam ontving, was aangepast aan diens leeftijd, de leeftijd der mensheid, die in hem begon. God geeft immers aan elke tijd, wat die tijd past en met Zjjn onderrichtingen af naar het draag vermogen van de mens," of: „Zij, die erover klagen, dat het geloof niet eer der gegeven is, moeten zich dan ook richten tot de oogst en hem verwijten, dat hij pas zo laat vruchten draagt. Zij moeten de wijnoogst er een ver wijt van maken, dat hij pas op het eind van het jaar plaats heeft; zij moe ten zich keren tegen de olijf, dat zij de laatste vrucht is." Al deze uitingen komen neer op de onaanvechtbare overtuiging, dat de waarheid rijpenmoet in de menselijke geest. Daaraan heeft God Zijn heils werk aangepast. Ais wjj het programma van het Leidsepleintheater te Amster dam mogen geloven, dan zou niets de schoonheid van de film „De glimlach van een zomernacht" kunnen aantasten. Dit is het oordeel van een Engelse collega, die een ogenblikje bul ten zinnen is geraakt, vermoedelijk om dat hjj behoort tot de moedigen, die on middellijk aan het juichen slaan, als zij een film ontmoeten, die erg Zweeds is, waaronder zij verstaan: erg gewaagd, erg broeierig en erg erotisch. Nu, het hoeft ditmaal volstrekt niet, want de film van Ingmar Bergman is dit alles maar in geringe mate, zelfs op zijn meest gewaagde ogenblikken, om dat het koude cynisme, waarmee Berg man zijn spel bedrijft, al die andere kwaliteiten overstemt. De titel is dan ook fout; de glimlach is veeleer een ge grinnik om wat de mensen elkaar wijs maken, om het geluk, de liefde, de dood en het leven. Het is dus een spelletje, dat altijd wel succes garandeert, voor al als men wat slordig speelt met erotische symbolen, en dat spel weet te houden binnen de orde der a-morali- teit. Dat cynisme redt de film van verdrinking en is zo meesterlijk bedre ven, dat men wel van voortreffelijk vakwerk spreken mag. dat overigens meer dan eens door fragmenten toneel- matigheid wordt onderbroken. Een kleine opsomming zal de lezer duidelijk maken, dat Bergman een he leboel „smakelijk" materiaal tot zijn beschikking heeft gehad. Wij ontmoeten in zijn film een advocaat, wiens theolo giserende zoon uit zijn eerste huwelijk enkele jaren ouder is dan zijn, des ad vocaten, tweede vrouw. Aan een vrien din, een frivole actrice, vertelt de man, dat hij al twee jaar met dat jonge meisje getrouwd is. Dat wil zeggen: eigenlijk niet getrouwd. Het vrouwtje, lees: het meisje, is onbewust verliefd op de zoon, maar ontdekt dat pas na een ietwat koddige poging tot zelfmoord. Aan het einde van het verhaal nemen zij samen de vlucht. Maar intussen ma- kijn wij ook kennis met een militaire en zelfs militante graaf, die weer op zijn manier de liefde van zijn vrouw onbe antwoord laat en evenals de advocaat zijn troost zoekt bij de actrice. En voorts is daar nog de dienstbode, die vergeefse moeite doet om de suffe zoon te verleiden, maar tenslotte met een koetsier in het hooi schuilgaat. Dat ge beurt aan het einde van een nacht, waarin de moeder van de actrice, een uitermate cynische oude tante, op haar landgoed, vrucht van de erotische bedrij vigheid in haar jeuwgd, opgeroeide dra matis personae aan een diner bij elkaar heeft gebracht. Aan tafel worden alle denkbare spitsheden, hatelijkheden en vooral cynismen te berde gebracht, die de oplossing van alle intrigetjes aan de hand doen. Waarna de koetsier in zijn hooiberg aan het filosoferen slaat over de dwazen, de verliefden en alle anderen, voor wie de zomernacht heet te glimlachen. Die woorden van de dichterlijke dikzak slaan als een tang op een varken, om de juiste uitdruk king te gebruiken. Want er is geen dichterlijkheid aan dit alles te beleven. Wèl een geraffineerd cynisch spel met mensen en menselijke gevoelens, een zo geraffineerd spel, dat wij bereid zijn, een flits van de wijsheid te er kennen in de strekking van de film, die al dat gedoe van die onbelangrijke in dividuen op de hak schijnt te nemen. Dbg. De rechtbank te Middelburg heeft een 43-jarige ambtenaar van de gemeente secretarie te Oosterland, die een bedrag van ruim 4400,-, welk bedrag inmid dels met geleend geld is aangezuiverd, heeft verduisterd ten nadele van de reini gingsdienst Schouwen-Duiveland en een diefstal pleegde van ruim 5800,- ten nadele van de gemeente Oosterland. veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf maanden, waarvan acht maanden voorwaardelijk met een proef tijd van twee jaar en aftrek van pre ventieve hechtenis. Eveneens werd op gelegd onder toezichtstelling van de pro testants christelijke reclasseringvereni- ging. De ambtenaar kwam in 1953 tij delijk te Oosterland in dienst en kreeg vele kansen om tot verduisteringen en diefstal te geraken omdat, zoals de ver dediger het uitdrukte, „elk centraal ge zag ontbrak". Het bizarre duel aan het einde van de film van Ingmar Bergman: De glimlach van een zomernacht. Advertentie eerst nog even een prospectus aanvragen bij de Bekende Schriftelijke Cursus Praktijkd. Boekh. Fr. D. en Eng. M.B.A. Met ingang van zondag zal op rijks weg 13 (de weg tussen 's Gravenhage en Rotterdam) een maximum snel heid van 70 km. per uur gelden. DU blijkt uit een in het staatsblad ver schenen K. B. Dc maximum snelheid geldt voor gedeelten van de weg bui ten de bebouwde kom, waar het ver keer in twee richtingen moet gebruik maken van één rijbaan; voorts op ge deelten van de weg waar verkeer in één richting op een rijbaan rijdt, maar waar een inhaalverbod geldt in ver band met het uitvoeren van werken, en tenslotte op het viaduct dat is gelegen tussen km. 17.371 en km. 18.055 in de gemeente Rotterdam. Tolstoi's beroemde, niet zijn beste, boek „Opstanding" is wellicht het meest verfilmde uit de romanlitera tuur. Het bevat een overvloed aan fei telijkheden en conflictsituaties om er een nelodrama uit te puren van h^t soort waar een groot publiek zich be- hagelijk verdrietig bij voelt. Geen der bewerkingen is inmiddels een klassiek voorbeeld geworden van een geslaagde herschepping van de ene naar de an dere kunstorde. Hetgeen wel te verkla ren valt uit het feit, dat de inhoud van de roman, datgene dus wat men tussen de regels door leest, geen uitgesproken filmstof mag heten. En vervolgens omdat de roman zijn allure ontleent aan de literaire vorm, die bij de film geen aequivalent kreeg. Zo heeft Rolf Hansen, die de regie voerde over deze Italiaans-Duitse co- produktie, zich dan weer bepaald tot het in scène zetten van een reeks ge beurlijkheden uit het boek en deze sa men te voegen tot een cinematogra fisch schouwspel. Van de geest van Tolstoi's werk is in deze zoveelste verfilming niets meer te bekennen. Alle tragiek is dusdanig geromanti seerd en letterlijk en figuurlijk in de Sissi-kleuren gezet, dat men slechts kan spreken van een in technische perfectie uitgevoerde draak, waarin berokkenen en zich onophoudelijk he keren, zonder dat daartoe enigerlei aanvaardbare reden wordt kenbaar gemaakt. „Het heeft zo in het draaiboek gestaan. Wat dit overigens inhield was allemaal van het dikste melodramatische hout. De jonge, rijke vorst Dmitri, die het dienstmeisje Katoesja verleidt en met de gevolgen laat zitten. De ondergang van Katoesja, die in de goot terecht komt en beschuldig! vferdt van mede plichtigheid aan een moord, haar ver oordeling tot 12 jaar dwangarbeid, te wjjten aan de lafheid van Dmitri, die in de jury zat, maar zich terugtrok. Dan de gevangenis, wroeging en beke ring op alle fronten. Dmitri wil het goedmaken, reist mee naar Siberië en wil Katoesja trouwen. Hij weet door zijn invloed en een dure advocaat re visie van het vonnis te verkrijgen, waar op vrijspraak van het meisje volgt. Maar een huwelijk met hem accepteert ze niet, zodat de filmroman eindigt met een afscheid en de suggestie, dat Dmi tri zich verder zal wijden aan de lots verbetering en reclassering der gevan genen. uiigevuerae araaK, waarin 'ff8 hun handelingen drijft, negeert de film dit allemaal en zien we alleen de feiten als in een stripverhaal uitgebeeld. Horst Buchholz als Dmitri en Myriam Bru als Katoesja zjjn van het begin tot het eind glamour-verschijningen, aan Mier gees- telijke strijd en kwellingen men nergens kan geloven. Zodat onze conclusie luidt, dat we hier met een commercieel volks stuk te doen hebben in het roemruchte genre van „Anna". Het interlokaal centrum van de ruim 130.000 telefoonabonnees van de plaatse lijke dienst van het district 's-Graven- hage, d.w.z. van de telefoonnetten waar van het netnummer met 017 aanvangt, zal binnenkort belangrijk worden uit gebreid. Het aantal verbindingslijnen binnen het district en naar en van an dere districten in ilederland wordt' nl. met 40 procent vermeerderd, zodat het verkeer straks beter kan worden ver werkt en de abonnee minder door de bezettoon zal worden geplaagd. Deze uit breiding, die in verschillende fasen tot stand komt, gaat gepaard met de invoe ring van he' verkorte netnummer 070 voor de aangeslotenen in de gemeenten 's-Gravenhage, Rijswijk en Voorburg. Dit verkorte netnummer vergt minder apparatuur. De zeer uitgebreide werkzaamheden voor de ombouw, die in de stille uren moeten worden verricht, maken het noodzakelijk de overgang in vier etappes uit te voeren. Ter gelegenheid van het feit dat het 31 mei a.s. 150 jaar geleden zal zijn dat Jos. Haydn stierf zal de Amsterdamse oratoriumvereniging „Zang en Vriendschap" op 24 april in het concertgebouw een uit voering geven van „Die Jahreszeten". Charley Chaplin heeft donderdag ttjn 70ate verjaardag gevierd. Uit alle delen van de wereld kwamen gelukwensen binnen. Maar hij en zijn vrouw Oona waren vooral opgetogen over de zanghulde, die schoolkinderen brachten voor hun villa „Manoir de Ban", welke een uitzicht bie.dt over het meer van Genève. Als eerste luchtvaartmaatschappij in Europa is Martin's Air Charter vrijdagavond gestart met rondvluch ten bij avond. Onder ideale weers omstandigheden hebben we de ope- ningsvlucht meegemaakt boven Am sterdam in de PH-Mac, het slanke tweemotorige vliegtuigje dat aan ne gen passagiers plaats biedt èèn in de cockpit naast de piloot en waarin gedurende het afgelopen jaar meer dan tienduizend mensen over dag een rondvlucht hebben gemaakt. In .luchtcorridor 275", die maar 400 meter boven de grond ligt. Op dezelfde plezierige hoogte, waar een wereldstad een keurige maquette lijkt hebben we gisteravond de mil- ioenen pinkelende lichtjes van Am sterdam onder ons door zien trekken. De start van het einde van de start baan aan de zuid-zijde van Schiphol is al onmiddellijk een verrassende be levenis De uitgestrekte Haarlemmer meer die van het lage vliegtuigje uit in diépe duisternis lijkt gehuld, komt met tal van verdwaalde lampjes plot seling tot lichtend leven zodra het toe stel maar een paar meter boven de grond is. De gele lampen, die de start baan aan weerszijden afbakenen, blijken opeens een kilometers lange reeks te zijn die aan het einde overgaat in een waarschuwende rode streep. Daar zit de PH-Mac echter al zoveel meter boven de grond, dat het felle lichtba ken van Schiphol, vertrouwelijk knip ogend schuin onder het toestel door glijdt. En dan ontvouwt zich onmiddellijk al Amsterdam, uitgestrekter naar het schijnt dan men het overdag van de lucht uit ziet, badend in een zee van licht in tal van kleuren. Aan de fel uitschietende^ neon-lichtreclames in rood, groen en blauw herkent men al gauw het Leidse- en het Rembrandts- plein. Het strakke stratenpatroon van de nieuwe wijken vormt duidelijker dan overdag een scherp contrast met de kleine, rommelige straatjes van de oude binnenstad. De grachten zijn 's avonds moeilijker te herkennen. Des te beter de schepen in het IJ, die met honderden lichtjes in het water weer spiegelen. De ondernemende 27-jarige Martin Schroder zes jaar geleden nog straaljagerpiloot en nu directeur van Martin's Air Charter met een eigen luchtvloot en een staf van deskundig vliegend- en grondpersoneel heeft naast de avondlijke rondvluchten nog andere plannen die hjj in de naaste toekomst hoopt te verwezenlijken. Op de eerste plaats zal het aantal rond vluchten worden uitgebreid, zodra be- ,™el de tweede voor dit doel zo uitstekend geschikte De Havilland „Dove en een maand later de derde zal worden afgeleverd. Voorts wil hij het aantal charter-vluchten 143 in 't 8t2Sein ,iaaF belangrijk opvoeren. En tenslotte heeft hij bij het rijk een concessie aangevraagd voor eeii gere gelde luchtlqn tussen Rotterdam en Londen Er vliegen nu enkele Britse maatschappijen op deze route, zodat aangenomen mag worden dat Den Haag een Nederlandse maatschappij de vergunning hiertoe niet zal weige ren, zo merkte Martin's Air Charters jeugdige directeur terloops op. De tien-persoons „Dove", waarmee in het afgelopen jaar meer dan tienduizend passagiers pen rondvlucht hebben gemaakt. De officier van justitie bft de Dordtse rechtbank heeft vrijdag een gevange nisstraf van drie jaar met aftrek on der toezicht stelling en voorwaardelijke terbeschikkingstelling geëist tegen een 37-jarige fotograaf, die 3 december van het vorige jaar een wethouder van Slie drecht, de heer A. Baars, zodanig met een dolkmes heeft verwond, dat diens rechteroog operatief moest worden ver wijderd. Do man was poging tot dood slag, subsidiair poging tot het toebren gen van zwaar lichamelijk letsel ten laste gelegd. De officier zei in zijn requisitoir dat de verdachte iets verminderd toereke ningsvatbaar te achten is, maar dat hij zichzelf toch zeer wel onder controle kan houden. De fotograaf had de wethouder in de trouwkamer van het Sliedrechtse raad huis, vóór een vergadering, opgewacht en hem gevraagd om intrekking van het besluit van B. en W., waarbij hem de toegang tot het raadhuis bij trouwplech tigheden was ontzegd. Toen de wethou der hem had gezegd, dat daar niets aan te doen was, had hij een dolkmes te voorschijn gehaald en zich op de heer Baars gestort en had in het wilde weg gestoken. Een politieagent moest de wet houder ontzetten. De wethouder verklaarde (ep dit werd door de agent van politie en door een koopman bevestigd) dat verdachte op een gegeven ogenblik zijn arm had opgeheven en dat hij niet anders dan de genadestoot had verwacht. Het gesprek tussen hem en de fóto- graaf was aanvankelijk kalm verlopen. Aan de fotograaf was het werken tij dens trouwplechtigheden onmogelijk ge maakt, op grond van bepaalde klachten, die over de man waren geuit. Toen de wethouder de fotograaf had gezegd dat er niets aan te doen was, had deze ge vraagd: „Zijn dat uw laatste woörden?" Op het bevestigend antwoord van de wethouder had de fotograaf zich met het getrokken dolkmes op hem gegooid en hem verschillende malen gestoken. Net toen de wethouder de laatste steek verwachtte, werd er luid op de ruiten gebonsd, waarop de fotograaf zijn arm liet zakken. Op vrijwel hetzelfde mo ment was de politieagent naar binnen gestormd, die ingreep. De agent, ge roepen door een koopman, die lawaai in dc trouwkamer had gehoord en door de ruiten had gezien, dat er werd ge vochten, verklaarde zijns inziens net op tijd te zijn gekomen. Ook de koop man had gedacht dat het laatste uur van de wethouder geslagen had. De fotograaf ontkende de bedoeling te hebben gehad de heer Baars te do den. Hij had hem slechts bang willen maken, maar was in zijn drift te ver gegaan. Hij zei in de heer Baars de man te hebben gezien, die hem „het brood uit de mond had willen stoten." De officier meende niet dat verdach te naar het raadhuis was gegaan met het vooropgezette doel de heer Baars te doden. De poging tot doodslag achtte hjj echter wettig en overtuigend be wezen. De verdedigster, mevrouw mr. Bran- bergen-De Niet, bestreed op juridische gronden dat verdachte schuldig zou zijn aan poging tot doodslag. Volgens haar had hem poging tot mishandeling in drift gepleegd ten laste moeten worden gelegd. Zij bepleitte een clemente straf. Van de zijde van het Westduitse mi nisterie van buitenlandse zaken is mee gedeeld, dat de Franse ambassade in Bonn het ministerie om bijzonderheden heeft gevraagd over verklaringen van de officier van justitie in Frankfurt over een organisatie, genaamd „De Rode Hand". De Franse regering heeft °zieh over die verklaringen „verrast" getoond. De officier van justitie, dr. Heinz Wolf, had óp een persconferentie mee gedeeld dat leden van „De Rode Hand" verantwoordelijk zjjn voor drie recente bomaanslagen in West-Duits- land op twee mannen die wapens naar Noord-Afrika zouden hebben vervoerd. Hjj voegde daaraan toe dat deze or ganisatie naar alle waarschijnlijkheid samenwerkt met. de Franse militaire inlichtingendienst. Eerste Pinksterdag zondag 17 mei zal de KRO om acht uur 's avonds voor de vijfde maal de Pinksteruitzending „Veni Creator" verzorgen uit zeven tien landen. Paus Joannes, die in 1955 als patriarch van Venetië de eerste Pinksteruitzending besloot in de San Marco aldaar, heeft het verzoek van de KRO deze uitzending met een persoon lijk woord en de Pauselijke zegen te besluiten welwillend aanvaard. In deze uitzending zullen een Pink- sterboodschap uitspreken: mgr. dr. B. J. Alfrink, aartsbisschop van Utrecht, Franciscus Kardinaal König, aartsbis schop van Wenen, mgr. J. J. Weber, bisschap van Straatsburg, William Kar dinaal Godfrey, aartsbisschop van West minster, mgr. L. J. Suenens, bisschop coadjutor van Mechelen, Julius Kardi naal Döpfner, bisschop van Berlijn en Giovanni Kardinaal Urbani, patriarch van Venetië. Tot besluit van de uitzen ding spreekt de Paus en geeft hij de Pauselijke zegen. Verwacht wordt dat de buitenlandse radio-omroepen even als vorige jaren deze uitzending van de KRO zullen overnemen. Advertentie inlichtingen omtrent deze nieuwe vorm van levensverze kering, gebaseerd op kosten von levensonderhoud, wor den verstrekt door de erkende assurantie tussenpersonen en de N.V. Levensverzekering-Mij Prins Bernhard heeft vrijdag een rede gehouden op de wereldconferentie over godsdienst en vrijheid, die te Dallas in Texas wordt gehouden. De rede was getiteld: „De aanval van het materia lisme op de mens." De Prins wees o.m. op de „weerga loze mogelijkheden" die onze tijd biedt. Hij noemde o.m. de vrijheid die ver schillende rassen en klassen pas hebben verworven en de gevolgen hiervan op politiek, cultureel en godsdienstig ter rein en vestigde de aandacht op de con tacten die er tussen de volkeren en rassen van de wereld zijn gelegd. Dit duidt er op dat er zich een nieuwe toe komst opent, een toekomst van een heid en veiligheid, aldus de prins. Maar in scherp contrast hiermee staat het feit van het IJzeren Gordijn in Europa en Azië, dat elk doeltreffend contact tussen de twee wereldblokken feitelijk onmogelijk maakt. Boven de talloze mogelijkheden en beloften voor de toekomst hangt als een zwaard van Damocles de dreiging van de ont zaglijke beweging geworteld in het his torisch materialisme, waaruit het com munisme is ontstaan. En dit communis me bestaat uit een fanatieke en zelf verzekerde mensengemeenschap, die vastbesloten is een wereldrevolutie te ontketenen. Het georganiseerde mate rialisme is totalitair en kan niet bevre digd worden door middel van alles, al dus de Prins. De Prins houdt dit gevaar echter niet voor het enige. Het materialis me bedreigt de mensheid ook en misschien wei op een nog gevaarlij ker wijze van een andere kant, al dus de Prins. Wjj kunnen de wereld niet verdelen in zwart en wit, zwart aan de ene kant van het IJzeren Gordijn en wit aan de an dere. Wjj zien ons niet alleen geplaatst voor het theoretische materialisme. Er bestaat ook nog zo iets als het prakti sche materialisme dat ontstaat uit de feitelijke ontkenning van God in het le ven van alledag. Uit de geschiedenis, zo zei de Prins, is gebleken dat geen land of cultuur ten onder is gegaan louter en alleen door een aanval van buiten af. De neergang ging altijd gepaard met corruptie in het land of binnen het ver band van de cultuur zelf. „Ik ben min der bang voor het theoretische commu nisme dan voor het feitelijke." Het enige radicale antwoord op de uitdaging van het materialisme is een levende godsdienst. En de beste manier om God te dienen is het dienen van zijn naaste. Als God in waarheid en op rechtheid wordt erkend, wordt de waar digheid, vrijheid en onafhankelijkheid van de mens volledig geëerbiedigd. Hierover zijn alle godsdiensten het vol komen eens. Een Mexicaans Iijnvliegtuig, dat op weg was van Mexicali naar Mexico, is gisteren ten westen van de haven plaats Hemosillo neergestort, zo heeft de New Yorkse radio gemeld. Men vreest dat de 26 inzittenden om het leven zijn gekomen. Een ooggetuige heeft verklaard dat het toestel een noodlanding trachtte te maken. Een van de motoren ontplofte echter waarna de vleugels in brand raakten. Na een tweede ontploffing stortte het vliegtuig neer. Het was eigendom van de maatschappij „Tigres Voladores". jagda Janssens is vandaag vijfenzeventig jaar oud om niet te zeggen: jong. Van die vijfenze ventig jaren heeft zij er negenenvijf tig dan het toneel doorgebracht. Vol gend jaar komt zij dus weer voor ge lukwensen in aan merking. En van die negenenvijftig jaren toneelleven heeft zij vijfen veertig jaar in Ne derland gewoond en gewerkt. Reken maar uit: in 1914 was Magda Jans sens onder de stroom vluchtelin gen, die na de inval van de Duitsers in alle haast Antwer pen verlieten om hun heil te zoeken over de Nederland se grens. Sindsdien hebben wij, toneelliefheb bers, ons in haar aanwezigheid ver blijd. Het begon met voorstellingen van de cyclus „Fientje Beulemans", door een Belgische C? ^TL?et ee? gehoord succes, dat zowel Magda Janssens als John Gobau met en slag beroemd maakte in Nederland. Beiden zijn dan onmisbare figuren in onze toneelwereld herhaaldelijk toegejuicht met grotere hartelijkheid dan de ouders van Magda ooit had den durven dromen toen zij hun jeugdige dochter verboden, zich in de sinjorenstad met het toneel m te laten. Achtereenvolgens heeft mevrouw Janssens gespeeld bij Royaards, Saal- born Arnoldi, Van der Lugt, Van Dalsum. Bij alle grote gezelschappenin Driekoningenavond, de Getemde Feeks, Maria Stuart, Gijsbrecht De Dood van een Handelsreiziger en tal van andere stukken, waarvan de opsom ming een hoofdstukje apart zou vergen. Een van haar mooiste rollen iieb- ben wij altijd. Badeloch gevonden, een figuur, waaraan zij zoveel u-arme menselijkheid wist te verlenen, dat zij als de meest levende rol uit het stuk te voorschijn kwam.. Dat was overigens het geval met al haar rollen Geschoold in de praktijk van onze meest bloeiende toneelperiode mei een duidelijke voorkeur voor het constructieve ambacht, dat zij volmaakt he heerst, verschijnt met Magda Janssens altijd een mens ten tonele een ae- zonde, sympathieke, liefhebbende vrouw met moederlijke allure en rol verheffende menselijkheid. uitu/e en -vol Zij vult het toneel met oprechtheid, straalt vertrouwen uit, geeft eerliik vakwerk te zien en neemt door haar persoonlijkheid jong en oud mee on reis in de toneeldroom. Het vage sous-enten du, waaraan zoveel halTe talenten zich op het toneel en de film plegen over te geven met een beroep op de moderne speeltechmek, is een talent als Magda Janssens vrïemd Haar hele doen en laten geeft te kennen dat zij er een afkeer ,,n„ hl?* Haar gebaar, haar dictie, haar houding zijn recht op de man af helder en zonder de vaagheid die voor gecompliceerdheid moet doorgaan ZB wil met meer schijnen dan zij is, maar zij is dan ook heel wat, namelijk de meest innemende actrice van ons vaderlands toneel, de vrouwèlikste vrouw en de moederhjkste moeder. Welke rol zij ook speelt, haar toTeelleef jd verwijst haar burgerlijke leeftijd naar het rijk der fabelen. Een75%ar0e mevrouw Janssens aan de Amstel is een onloochenbaar feit een 73-jarae Magda Janssens op de planken is vooralsnog onvoorstelbaar want talmt en techniek gaan bij haar zo trouwhartig samen, dat deze eioenschamfen die zij m enorme mate bezit, haar tot een altijd jeugdige en driftig leende persoonlijkheid vormen, die geen leeftijd kent, tevenae Onze gelukwens van vandaag vertolkt dan ook ons oprecht verlangen, mevrouw Janssens nog dikwijls en nog vele jaren op het toneel te zien bewonderd door een publiek dat heel veel van haar houdt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 3