F.A.O. beraamt campagne tegen de hongersnood KIEKEN Premier Hansen zingt de lof van Soekarno Slager maakt zich kwaad Nederlands produkt wint aan allure SPINWIEL JONGE Hemelvaart Weldoorvoede minderheid der mensheid is zich het probleem nauwelijks bewust Denemarken wil handel met Indonesië uitbreiden Na eis van f100.- vrijgesproken Uitvoer confectie in '58 meer dan honderd miljoen mips 1 oor lie kling en praktische maatregelen Tijdens diner in Kopenhagen Steeds meer Europesekleding Ex-koning Faroek onderdaan van prins Rainier Raketspecialist als bordemvasser Doopsgezinde werd Cisterciënser V B Bloesemtijd: geknipt om te VERTROUWELIJK RAPPORT OPENBAAR Hond jaagt schapen IJsselmeer in JiS§ HET POSTKANTOOR UW SPAARBANK Pater M. Deodatus Friso ten Kate WOENSDAG 6 MEI 1959 PAGINA 3 SiH8| Gevestigd in 2200 postkantoren Rente 3 °/o Tot f 10.000,- rentegevend Bovendien: u kunt er practisch altijd terecht, zolang 't kantoor geopend is - dus ook na drieën! tSkX, fag#, Tweede Surinaamse hart patiënt in Nederland Men kan lang en breed praten over de oorzaken van de steeds toenemende geloofson- verschilligheid en ontkerstening w'e een kwaal wil bestrijden, dient eerst de oorzaken ervan op te spo ren (hoe belangrijk en onmisbaar detailwerk in dit opzicht ook zij), langs een langere of kortere omweg zal men toch altijd weer uitkomen op het éne, grote punt, dat, hoe dan ook, ln alle nevenverklaringen wezenlijk Meespeelt: miskenning of veronacht zaming van de ware zin van het leven. Men denkt verschillend over die zin. Dat is altijd zo geweest en zal wel zo blijven. Het kan ook niet anders, omdat hij elementen bevat, die nu eenmaal buiten het louter-men- selijke ken- of liever ontdekkingsver- jhogen liggen. Ze behoren tot een an dere sfeer van ons mens-zijn dan die van het weten en kennen, de zeer reële sfeer n.l. van onze betrekking tot het bovenpersoonlijke, de sfeer van het religieuze, die wezenlijk be haald wordt door geloof. Allerlei fac toren, vanaf hoogmoedig en vijandig herzet tot oppervlakkige onnaden kendheid toe, kunnen ons deze uiterst Werkelijke betrekking doen ontken oen of uit het oog verliezen. Feit blijft intussen, dat de mens de waar heid omtrent zich zelf slechts kan achterhalen vanuit die betrekking, zijn betrekking tot God. Om ons die betrekking, die alle menselijke voor stellingsmogelijkheid te boven gaat, duidelijk te maken, heeft God op al lerlei wijzen tot ons gesproken, •eerst door Zijn profeten, later door Zijn Zoon". Hij blijft dit doen door Zijn Woord, Zijn Kerk, Zijn Geest. Hij móét dit doen, omdat wij anders hooit zouden weten, welke een ver heven bestemming het doel is van ons leven. Zo leert Zijn Woord ons, dat Hij de Schepper is van al het be staande, waarvan het aanvankelijke kenmerk volmaakte orde was. Door de zonde raakte die harmonie ver stoord en sindsdien is Gods heilshan- delen erop gericht de oorspronkelijke scheppingsorde te herstellen. In het centrum van dit goddelijke herstel- Werk, op de overgang van het Oude haar het Nieuwe „Verbond", staat de verlossende Menswording van Christus. In Hem openbaarde God ons het ideale beeld van de mens, dat in ons eenmaal eeuwige werke lijkheid zal worden bij het definitieve herstel der eerste scheppingsbedoe ling. Naar deze volmaakte menselijk heid, naar het eeuwig-gelukkig be staan in de hemel, waarheen de mens •iesus ons is voorgegaan, zijn wij al len op weg. Dat is de zin van ons leven: de opgang naar de volmaak te menselijkheid, Christus achterna. Dit inzicht danken wij aan' het grote heilsfeit, dat wij morgen herdenken: 's Heren Hemel kaart, de afsluiting van het goddelijk Verlossingswerk. Na de Verrijzenis keert de Zoon terug naar de Vader, haar de heerlijkheid die Hij van eeuwigheid met Hem bezit, maar in de verheerlijkte mens Jesus gaat óók de met de Vader verzoende mens heid de hemel binnen in afwachting van het ogenblik, waarop de ons door Christus geschonken verlossingsmo gelijkheid bij Zijn wederkomst voor alle geroepenen volle, eeuwigduren de verlossingswerkelijkheid wordt. Zo is Hemelvaart in het heilsbe stel van de tweede schepping der Verlossing het begin van een totaal nieuw tijdperk in de geschiedenis van het mensdom. Van nu af weten wij Waarom wij leven. God zelf heeft ons de weg gewezen: in de voetsporen kan Christus naar dezelfde eeuwige heerlijkheid, die de mens Jesus nu feeds geniet. De kern van de echt christelijke levenshouding is dan ook de hoop, het wezenlijk gericht-zijn op ons komend god-menselijk bestaan, dat geen einde zal hebben. Uit die kerwachting naar de uiteindelijke en definitieve vereniging met haar Heer lééft de Kerk. Zij weet zich tijdens dit op-weg-zijn altijd en overal ge steund door Zijn mystieke aanwezig heid. Hij zou 'immers met ons zijn tot het einde der tijden en ons niet als wezen achterlaten. Die belofte is kolmaakt vervuld in de H. Eucharis tie, de overige Sacramenten, Zijn tVoord en de leiding van de Kerk door Zijn Geest. Deze heilige, ontzagwekkende fei ten kunnen wij echter slechts bena deren vanuit het geloof, waartoe Cods liefde ons geroepen heeft. Zo lang dit geloof in ons evenwel met hieer is dan het over- of aannemen kan een leer, die ons verder onbe roerd laat, kan daarvan onmogelijk korfnende kracht uitgaan, die ons 'even bepaalt. Guardini wijst er met nadruk op, dat echt geloof de erken- hing-met-heel-ons-wezen is van het koortdurende heilshandelen Gods fdet ieder van ons persoonlijk, waar door wij, als geroepenen, antwoorden °P dit handelen en de spanning op ons nemen, die vanuit de heilige ge schiedenis ontstaat t.o.v. het alge meen menselijk bestaan. Geloof heeft diet alleen betrekking op wat reeds Sebeurd is, maar ook op het nog steeds gebeurende. Daarom sluit ge loof verwachting, hoop in. Daarom 'ceft de Kerk naar dit nog komen de, naar de wederkomende Christus toe, Die alles tot volkomen klaarheid ?al brengen. Daarom is Hemelvaart 'n zjjn diepste betekenis het grote beginsel der hoop, waaraan ons leven z'jn zin ontleent. Men kan zich o.i. terecht afvra gen, of de geringe belangstel ling voor de echt christelijke hoop in ons denken en voelen niet de éigenlijke grondoorzaak is van de he dendaagse ontkerstening. Waar deze hoop niet leeft, ontgaat ons de ware zin van het leven. Hoop, niet alleen diet het oog op onze eeuwige bestem ming, maar ook in verband met de kormgeving van ons leven op aarde, dat immers van die bestemming niet 'os te maken is. Echt christelijk le ken is leven-in-afwachting, in het vas té geloof bovendien, dat God in en °nder ons leeft, „persoonlijk, heer send en handelend." Maar is het niet keeleer zó óók onder ons dat Wij het leven op aarde als iets zelf standigs, als een doel in zich zelf Raan beschouwen en daardoor het be- krip voor, het uitzicht op en de be hoefte aan de door Christus' Verlos sing beloofde voltooiing onzer men selijkheid kwijt raken? Wij hebben, éérlijk gezegd, nog nauwelijks enig besef van onze feitelijke toestand kan ergens-naar-toe-op-weg-te-ziin. En zeker staat ons niet scherp vooi) de geest, dat dit ergens-naar-toe in Werkelijkheid onze eigenlijke defini tieve gestalte en vervulling is, onze Voltooiing naar Gods beeld en gelij- (Van onze Romeinse correspondent) De directeur-generaal van de F.A.O., de Wereldvoedsel en Landbouw Organisatie, dr. Sen, heeft in de bestuursvergadering van dit gespecia liseerd onderdeel der Verenigde Naties het plan geopperd een intensieve actie op te zetten teneinde de aandacht te vestigen op een der nijpendste we reldproblemen van vandaag: de hon ger, iets waarvan het kleine, nog geen twintig procent der mensheid tellende part zich nauwelijks enig denkbeeld kan vormen. De Council der F.A.O. heeft, in zijn novemberzitting de sugges tie aanvaard en een commissie op dracht gegeven tezamen met de direc teur-generaal en zijn staf zulk een campagne uit te werken. Dezer dagen heeft de werkgroep te Rome, waar de zetel der F.A.O. is ge vestigd, vergaderd. Ook Nederland, een het zij in ere gezegd zeer ge zien lid der F.A.O., was uitgenodigd. De commissie heeft zich beraden over de opzet en uitwerking van het plan. De voorgestelde actie zou enige jaren in beslag nemen en uitmonden in een wereldvoedselcongres, dat plaats zal vinden op de twintigste verjaardag van de conferentie van Hot Springs, de tijdens de oorlog gehouden bijeen komst, waar de grondslagen gelegd werden voor wat heden is uitgegroeid tot de F.A.O. De werkgroep kantte zich tegen een zuivere propaganda-actie. De reeds ter tafel gebrachte suggestie om de cam pagne „Free the world from hunger" te noemen, werd afgewezen. In de eer ste plaats is een voorlichting zonder concrete perspectieven niet efficiënt genoeg en vervolgens dient men ervoor op te passen dat men de mensen in de rjjke, maar nog meer die in de arme landen niet onwillekeurig voorspiegelt, dat door een actie van enkele jaren het hongerprobleem definitief de wereld zou zijn uit te helpen. De commissie zag het verloop der campagne op twee vlakken: de voor lichting over de werkelijke situatie en tegelijkertijd een intensieve en zo veel mogelijk verbreide studie over de maat regelen, die moeten en kunnen getrof fen worden om de honger een halt toe te roepen. De F.A.O. moet bij het voorliehtings- en het studiewerk voorgaan en dit stimuleren. Vanuit de centrale der Verenigde Naties zal dit in samenwer king moeten gebeuren met andere U.N. O.-onderdelen, als de Wereldgezond heidsdienst, de Unesco, de Internatio nale Arbeidsorganisatie. Voorts zouden de regeringen der bij do F.A.O. aange sloten staten verzoent dienen te worden naar eigen keuze zeil vraagstukken aan te pakken. Verder js de medewerking van niet-gouvernementele organisaties onmisbaar: men denke bijvoorbeeld aan de I.F.A.P. (de overkoepeling der boerenorganisaties)aan lichamen als de mondiale vrouwenorganisatie en zeker niet minder aan de Kerken met hun missie- en zendingservaring. Ten laatste, maar zeker niet in de minste plaats moet de hulp ingeroepen wor den van in vele landen bestaande par ticuliere organisaties. Voor Nederland kan men daarbij aan de V.I.R.O., de N.O.V.I.B., aan Daadwerkelijke Ge rechtigheid, de Europese Beweging, het Europees Jeugdwerk e.a. denken. Want het werkelijke brandpunt der activiteiten zal komen te liggen in de medewerkende landen, uiteraard op het terrein van de voorlichting, maar niet minder op dat der studie. Voorts zal zich de noodzaak voordoen van het bijeenbrengen van een fonds ad hoe, waaruit de kosten van het totaal kun nen worden bestreden. De F.A.O. is daartoe met haar relatief klein budget niet in staat noch gemachtigd. In vérband met het laatste meldde de directeur-generaal, dat hjj bericht had gehad van de Primaat van Duits land. Daar heeft de door het Episco paat uitgeschreven collecte voor de ach tergebleven gebieden op één dag het Advertentie JONKER FOTO TOE STÉL ZEGT: Deze Perzische vrouw behoort tot de 80 procent van de mensheid, voor wie het geenszins vanzelf spreekt, dat zij er deze dag in zal slagen de leden van haar gezin te voeden. Advertentie normaal - coffeïnevrij - espresso kapitaal van 21 miljoen mark opge bracht. Een deel daarvan komt ter beschikking van de F.A.O. Van de Wereldlandbouw- en Voed- selorganisatie kunnen een reeks publikaties verwacht worden ter voorlichting over de werkelijke situatie, zoals die naar de jongste gegevens is, publikaties tevens met concrete denk beelden over de vraag in welke rich ting de problemen opgelost zouden kun nen worden. Voor Nederland zijn de onderwerpen, waarover het aan de min der ontwikkelde landen hulp op het ge bied van voorlichting e.d. zou kunnen geven, legio. Onze kennis, ook van de tropen, de tropische landbouw en eco nomie, onze centra van onderzoek en studie vormen een schat, waarvan an deren kunnen delen. Het is niet de bedoeling van de commissie, dat de voorlichting en studie uitsluitend of Hoofdzakelijk in de rijke landen zal plaats hebben. Ook de achtergebleven gebieden kun nen in dit opzicht zeer veel doen. Niettegenstaande in deze laatste Jan den juist de agrarische bevolking groot is i n Indie vormt 75 pro cent van de beroepsbevolking, in Pa kistan zelfs 80, in Italië immer nog 40, tegen bv. in Nederland slechts 12 procent is er de landbouw officieel weinig in tel. Het budget voor land bouw is geheel onvoldoende, de por tefeuille van dit departement wordt over het algemeen door tweederangs krachten beheerd. Reeds het plaatsen van de honger en zjjn bestrijdings middelen in het centrum der inter nationale belangstelling zal, zo zeide de afgevaardigde uit Indië, al een gunstige invloed hebben in de onder ontwikkelde landen, het prestige van deze tak van staatsdienst en wellicht ook zijn budget verhogen. De plannen worden momenteel tech nisch nader uitgewerkt en ter beoor deling voorgelegd, eerst aan de Coun cil en later in het jaar aan de Algemene Vergadering van de F.A.O. In ver schillende hoog ontwikkelde landen is het gevoel voor verantwoordelijkheid voor de arme verwanten, niet slechts van regeringswege, maar mede onder de burgers sterk toegenomen. Een en kele jaren durende campagne vindt zo haar basis in een bestaande bereidheid en zonder excessief optimisme mag ver wacht worden dat deze zal slagen. En het doel van een huidige actie .jNourrir les hommes", of „World fight against hunger" drukte reeds de psalmist in poëtische taal uit: „De gerechtigheid en de vrede omhelzen elkander". (vooral in kleur) De Deense premier, H. C. Hansen, heeft gisteravond tijdens een diner, dat werd gegeven ter ere van het bezoek van president Soekarno aan Denemar ken, zijn waardering voor de Indone sische leider geuit, omdat deze „zoveel heeft bijgedragen tot de groei en de welvaart" van Indonesië, aldus meldt Reuter. De premier sprak voorts on der andere de hoop uit dat de handel en de samenwerking tussen Indonesië en Denemarken zullen worden uitge breid. In zjjn dankwoord zei Soekarno dat Indonesië economisch nog steeds Een 35-jarige slager uit Stadska naal ha.d zich 2 november 1957 in een telefoongesprek met mr. G. L. v. d. Jagt, ambtenaar van het produkt- schap vee en vlees en secretaris van de commissie prijsvorming slagers- bedrijven zo ontzettend boos gemaakt over een blunder van dit bureau, dat hij onverstandige dingen had gezegd, die leidden tot het klachtdelict: af dreiging. Dinsdagmorgen stond hij te recht voor de Groninger politierech ter, mr. P. de Jong. Als getuige werd gehoord de ambtenaar, mr. v. d. Jagt, en verder werd gehoord de collega-ambtenaar A. Muiier, die het gesprek op een meeluister-apparaat had gevolgd. Een vertrouwelijk rapport van een vergadering van de commissie met al- ierlei gegevens van diverse slagers, was door een nonchalance ingesloten bij de boekhouding, die aan een slager in Stadskanaal werd retour gezonden. Die slager las met stijgende verbazing dit rapport, waarin ook enkele minder strelende opmerkingen over zijn collega stonden. Hij zei tot hem: „Nou, jü bent ook niet zo'n beste. Je staat bij de he ren in Den Haag niet zo goed bekend." Daarop liet hij hem het relaas lezen. Verdachte werd woedend en belde het produktschap vee en vlees op. In dat telefoongesprek stelde hij dat toen hij een fout maakte hij van de commissie 200 boete kreeg, dat de commissie nu f 200 boete moest be talen vanwege de grove blunder en dat hij eiste dat de commissie naar Stadskanaal kwam om het dossier te rug te halen en de zaak te bespreken. Getuigen stellen dat zij zich bedreigd De Fashionweek speelt zich vrij on gemerkt in Amsterdam af deze week vol van gedenk- en feestdagen, die overal de vlaggen naar buiten brengt en veel drukte in de stad, die wemelt van de buitenlanders. Die buitenlan ders, vooral Duitsers, die hier zijn bin- nengezwermd onderscheiden zich in hun kleding nauwelijks vap de Neder landers, wat een levend bewijs is van de hoog opgevoerde uitwisseling van confectie tussen Nederland en zijn buurlanden. Het Nederlands Economisch Ver bond van de Confectie Industrie pu bliceert tijdens deze halfjaarlijkse con- fectiehandelsweek zoais steeds enige cijfers die de stand van zaken aange ven. -De grootste afnemers van onze kledingindustrie zijn België en Luxem burg en West-Duitsland. Het vorige jaar ging voor ruim 71 miljoen naar genoemde landen, dat is zowat 70 pet. van de gehele export. Maar uit deze landen kwam er ongeveer een gelijk kwantum aan kleren binnen. Waarbij de japonnen en de deux pièces verre in de meerderheid waren, terwijl bij onze uitvoer de mantels overheersten. Wij kenis, ons uiteindelijk god-mens worden! Wij zijn te sterk aan de aar de gebonden om het verlangen de Heer te volgen naar waar Hij ons is voorgegaan onze levenshouding te doen bepalen. Waar moet dan de kracht vandaan komen de velerlei spanningen aan te durven en te ver werken, die voortkomen uit ons leven in twee werelden: de tastbare wer kelijkheid hier op aarde en tegelijk de verwachting van de veel belang rijker werkelijkheid van het eeuwig leven buiten deze aarde? Als wij eerlijk zijn, moeten wij toe geven, dat de grondfout hier ligt: Wij hebben niet de moed ons leven te zien en te aanvaarden zoals het werkelijk is: een voorbereiding op, een opgang naar de voltooiing van on ze menselijkheid. Dat betekent tevens dat ons bestaan op aarde maar tijde lijk, voorbijgaand, betrekkelijk en vooral wezenlijk onvolmaakt is. Dat leert ons het geloof. En echte wijs heid eist, dat wij deze goddelijke be schikking want dat is het in vertrouwvolle overgave aanvaarden. Dan pas en dan pas alléén krijgen wij de echt-christelijke kijk op het le ven, die het verschil erkent tussen het tijdelijke en het eeuwige, het bij komstige en het wezenlijke, het on volmaakte en het volmaakte, het be trekkelijke en het absolute. Daar door bagatelliseren wij de problemen van het leven niet, verre vandaar. Maar wij leren ze zien in een ander licht, het licht der eeuwige, onver anderlijke waarheid. Wat wij nu nog te veei verabsoluteren zal dan, in zijn begrepen betrekkelijkheid, juist worden gewaardeerd, eri dit nieuwe oordeel zal ons leven de door God bedoelde richting geven. Wat komen gaat is door de verlossing hier op aarde reeds ten dele vervuld; als voorschot door het oneindig rijke le ven der genade, ons deelgenootschap aan het goddelijk leven. Ons aardse bestaan beweegt zich daarom tussen vervulling en verwachting. Moeilijk heden zijn er genoeg en vele daar van vinden hun oorsprong in het dub bele karakter van ons leven. Het is ons voorrecht dat daar, waar onze krachten te kort schieten in het vin den van de juiste oplossing, God zelf de helpende hand biedt aan ieder, die in volledige, gelovige overgave op Hem vertrouwt. Zo leert het-feest van Hemelvaart ons de zin van het leven verstaan. Alleen uit geloof kunnen wij dit in zicht verwerven. Moge daarom mor gen ons aller vurig gebed uitmonden in de bijbelse smeekbede: Heer, ver meerder mijn geloof. Advertentie normaal - coffeïnevrij - espresso zijn en blijven een mantelland. In 1958 overschreed het bedrag waarvoor de Nederlandse kledingindus trie exporteerde de ƒ100 miljoen, wat een mijlpaal is in de geschiedenis van de confectie-industrie. De stijging van de uitvoer is vooral toe te schrijven aan de heren- en jongens-bovenkle- ding. In 1958 bedroeg de totale uitvoer ruim 102 miljoen. De totale invoer was 110 miljoen. Zijn tot nu toe de nabije buurlanden West-Duitsland en België de grootste afnemers, verwacht mag worden, dat door de slechting van de tariefbarrières door de Nederlandse confectiefabrikan- ten meer aandacht zal besteed wor den aan de andere landen van het Euromarktverdrag. Bijv. is de Franse markt gemakkelijker bereikbaar ge worden.. Steeds meer gaan we met de intensivering van de uitwisseling naar een „Europese" kleding. Het is dan ook langzamerhand van zelfsprekend geworden, dat de buiten landse pers aanwezig is bij de handels show die tijdens de Fashionweek wordt gegeven voor de modejournalis ten. Ditmaal is die show 's avonds herhaald voor het grote gezelschap van zowat 500 buitenlandse detaillisten die hier zijn om te kopen. Gistermid dag was de presentatie voor de mode pers in het Victoriahotel, waarbij een goede dwarse doorsnee werd gegeven van wat de Nederlandse kledingindus trie voor de komende winter te bieden heeft in de verschillende prijsklassen. Zoals steeds waren de mantels daar bij verre in de meerderheid. Men kan zeggen, dat het Nederlandse produkt over het algemeen wint aan allure. De mode is op het ogenblik rustig, zonder wilde sprongen en grillen. De zuiver heid van lijn, het materiaal en de ge acheveerdheid moeten het doen. Die waren bij hetgeen werd getoond over het algemeen wel te vinden. De man tels hebben grote, even afstaande kra gen, er is veel lila, mantelcostuums hebben een zeven-achtste jasje, al of niet met omgeknoopte ceituur. Opval lend bij de regenmantels is de terug keer naar de klassieke trench-coat in effen tint. Wat ook winst aan stijl bete kent! De synthetische materialen blijven in opmars. Een vederlicht ski-jack van vuurrode nylon is gevoerd met isother- myl, een regenjas van ninoflex, heeft een voering van wit orlon bont. Zoals steeds excelleerden de suède-mantels van onze meest vooraanstaande leren kledingfabriek met internationale faam. Een bijzonder onooi soepel leren pakje bestond uit een bronskleurig le ren rokje en een wit jasje gebiesd met brons. De nieuwste lange suède jassen hebben een kraag van vossebont. Opmerkelijk was een lange soepele roestbruine leren bloesse, bedrukt met een wit marmeren dessin. Bij de man tels werden hoedjes gedragen als steeds gecreëerd door de vooruitziende ontwerpster, die, als het voorjaar nog nauwelijks begonnen is, al een gooi moet doen naar wat de nabije toekomst de vrouw op het hoofd zal zetten. A. Bgl. Pakje voor de komende winter, getoond op de show voor de buitenlandse pers tijdens de Fashionweek. Op het schiereiland Marken zijn dins dag drie schapen en twee lamme ren door een hond het IJsselmeer in gejaagd en verdronken. De schade toe gebracht aan de eigenaar, de heer K. Zeeman, bedraagt f 450. Advertentie .O»"'., I [I l| voelden en dat er 200 was geëist, maar verdachte zei dat weliswaar in deze trant was gesproken, maar dat hij eiste dat de commissie naar Stadska naal zou komen om excuses aan te bie den, hetgeen intussen nimmer is ge schied. Uit de desbetreffende vragen van de politierechter bleek dat de be trokken ambtenaren, die de fout heb ben gemaakt persoonlijk wel excuus hebben aangeboden aan een aantal sla gers, maar dat de commissie als zo danig geen excuus heeft gemaakt. De officier van justitie achtte afdrei ging in dit geval we] bewezen. Hij kon zich indenken dat verdachte razend is geweest op de commissie, want derge lijke fouten mogen niet voorkomen, maar hij had zich moeten beheersen. Hij eiste 100 boete subs 25 dagen hech tenis. De politierechter kon zich de woede ook wel voorsteilen. Op juridische gron den concludeerde de politierechter dat de tenlastelegging niet bewezen was en sprak verdachte vrij. Wel gaf hij hem de waarschuwing voortaan voorzichti ger te zijn met zijn ook in boosheid uitgesproken woorden. Prins Raillier van Monaco heeft ex- koning Faroek van Egypte het Mone- gaskisch staatsburgerschap verleend, aldus meldt Reuter. Hij zal thans alle voorrechten krijgen die de bewoners van dit land genieten, zoals vrijdom van belastingen en vrijstelling van mi litaire dienst. Een week geleden is Faroek in Monaco aangekomen. weinig is ontgonnen en dat de eco nomische exploitatie van het land in feite een van de g.'ootste economische en financiële problemen van vandaag is. „Wij weten dat wij hulp zullen moe ten hebben voor de oplossing van deze problemen, maar wij vragen niet om hulp in de vorm van liefdadigheid. We kunnen betalen met onze bodemrijk- dommen en met de snel toenemende bedrevenheid van ons volk", aldus de president. Soekarno wordt in Denemarken onder meer vergezeld door de Indonesische minister van buitenlandse zaken, Soe- bandrio. De minister gaf gistermiddag kort na aankomst in Kopenhagen een persconferentie, tijdens welke hij onder meer ontkende dat Indonesië poogt de twee blokken in de wereld tegen el kaar uit te spelen, „Een dergelijke po litiek kan men slechts enkele weken volhouden", zo merkte hij op. Soeban- drio wilde op de vraag, welke houding Indonesië aanneemt ten aanzien van de Tibe, -nse kwestie slechts volstaan met de opmerking, dat Indonesië afke rig is van kolonialisme in elke vorm. H;j meende dat communistisch China in staat moet worden gesteld „haar rechtmatige plaats" in de Verenigde Naties in te nemen. Soebandrio en zijn Deense ambtgenoot, en eventueel ook de ministers van handel van beide lan den zullen de mogelijkheid van de uit breiding van de handel bespreken. Een der knapste Duitse raketspecia listen in de tweede wereldoorlog, dr. Friedrich W'igand. heeft de afgelopen twee jaar als bordenwasser gewerkt in het ziekenhuis van Calgary, in Canada. Toen hij er genoeg van kreeg, schreef h(j een brief aan zijn oude vriend Wern- her von Braun. de Duitse raketspecia list die in de Verenigde Staten werkt. HÜ werd onmiddellijk aangenomen. Wigand is gisteren uit Calgary naar het centrum voor raketondtrzoek van het Amerikaanse leger te Huntsville in Alabama vertrokken, aldus meldt de „Calgary Herald". Met het K.L.M.-ljjnvliegtuig uit Para maribo 's dinsdagavond in ons land aangekomen de zeventienjarige Suri naamse hartpatiënt Eddy Lie-a-Ling. De behandeling van Eddy in het Wilhelmi- nagasthuis te Amsterdam wordt moge lijk gemaakt door een geldinzameling, die de liefdadigheidsclub van de Suri naamse radio omroep A.V.R.O.S. heeft gehouden. De K.L.M. bood een gratis reis aan van Paramaribo naar Neder land. Ongeveer een maand geleden kwam het eerste hartpatiëntje, Ingrid Haime, in ons land aan. Advertentie Toen de 20-jarige Friso ten Kate, zoon van een textielfa brikant in Arnhem en telg van een oud doopsgezind geslacht, te Enschede de hogere textiel school ging bezoeken, om zich te bekwamen voor zijn latere taak als opvolger in vaders fa briek, heeft hij allerminst kun nen vermoeden als pater Deoda- tus, Cisterciënser, in Brazilië te recht te komen. En toch werd toen de kiem voor zijn roeping gelegd, want daar is hij zich voor het katholicisme gaan interesse ren, meer uit sportiviteit en ter bevrediging van intellectuele nieuwsgierigheid, maar toch maar met het gevolg, dat hij eind 1945 in de H. Hartkerk te Arn hem werd gedoopt. Zijn omgang in de textielstad met zonen van Brabantse fabrikanten deed hem ontdekken, dat hij een verkeerd oordeel over de katholieken en hun leer had. Hij sloeg er „Het katholiek ge loof" van dr. Ignatius Klug op na en ging eens praten met de gees telijkheid van de St. Jozef paro chie aan de Oldenzaalsestraat. Van zijn vakstudie kwam in die oorlogsjaren niet veel en hij ver diepte zich alleen in theologie, filosofie en moraal. Hoe meer hij studeerde, des te meer voel de hij, dat hij katholiek moest worden, waarmee hij echter ge wacht heeft tot na de oorlog, om zekerheid te hebben, dat hij niet handelde onder de druk van trieste omstandigheden. „Maar dan wil ik ook priester worden" had hij toen al meteen besloten. Van zijn ouders had hij een grote godsdienstzin meegekregen en op cateche- satie had de dominee gezegd, dat hij predikant moest worden. Nauwelijks katholiek, vervoegde Friso ten Kate zich bij de Salesianen in Ugchelen om Latijn en Grieks te leren, want hij had de H.B.S bezocht. Wijselijk raadde de directeur van het college 'voor late roepingen hem aan eerst maar eens in de wereld rond te kijken. Pas katholiek en dan meteen zo'n stap Friso ging het wereldlijk avontuur tegemoet en diende drie jaar als oorlogsvrijwilliger bij het L.S.K. in ons voormalig Ned. Indië, maar bleef zijn roeping getrouw en keerde in januari 1949 te Ugchelen terug. Hij meende zijn geestelijk ideaal het best verwezenlijkt te zien bij een beschouwende orde. Zijn leidsman adviseerde de Benedictijnen, maar tijdens een kort verblijf te Oosterhout oordeelde hij hun leven voor zijn aard te gestyleerd. Op de terugreis stapte hij uit bij de Cisterciënsers in Nieuwkuyk, zich de Cisterciënsers van d t strenge observantie in Diepenveen herinnerend, waar hij een paar maal op bezoek was geweest. Hij trad er in 1951 in en op zekere dag las hij over een stichting van de Cisterciënsers in Brazilië, een Duitse nederzetting, die met heel veel moeilijkheden kampte. In oktober 1952 trok hij er heen en deed in dat klooster te Itaporanga in de moderne industriestaat Sao Paulo zijn grote professie, in tegenwoordigheid van zijn ouders, die juist zijn broer, directeur van de K.L.M. in Columbia, bezochten. In 1956 ontving hij te Sorocaba de heilige priesterwijding en mocht 4 januari van dit jaar in de kerk, waar hij gedoopt is, vlak bij het huis van zijn ouders aan de Bakenbergseweg in de Gelderse hoofdstad zijn eerste plechtige H. Mis opdragen. Pater Deodatus vertoeft nog steeds bij zijn ouders, want aangewezen als professor in het kerkelijk recht, waarvoor hij volgend jaar te Itaporanga gaat studeren, moet hij voor zijn overste eerst met de bedelnap rond gaan. Er is in die uitgestrekte parochie dringend een kerk nodig, zowel voor de vele daar wonende emigranten als voor de kloosterlingen. Er wordt nu een dubbele kerk gebouwd, die echter schatten geld kost. Drie kwart van de bouwsom is vanwege dé slechte bodem nodig voor de fundering en alleen het betonijzer vraagt reeds de kapitale som van f 100.000. Pater Deodatus heeft weinig relaties met katholieke families. Vandaar, dat wij hem even aan V voorgesteld hebben met vermelding van het gironummer 852624 t.n.v. mevrouw A. ten Kate-Bergsma. Zijn moeder is een dochter van wijlen bekende burgemeester van Enschede en voorzitter van de A.N.W.B.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 3