1 FOTOWEDSTRIJD „DE WERKENDE MENS Tientallen excellente fotografen aan bod m grote Jury moeilijkheden KOBACH Nieuwe telefoongids wordt gefotogr V HupHoUand Vakkundige film van Edouard Molinaro w* Prijzen en penningen DE EILANDER Mutaties kunnen sneller worden verwerkt (K) engetal wordt netnummer 22 Circus Krone wint kort geding FONS VITAE V B goed R.K. personeels- centrale 40 jaar ZATERDAG 20 JUNI 1959 Na avondenlange heftige discussies is de jury van onze redactie het eens geworden over de beste fotografen onder de lezers en lezeressen van onze bladen. Joost Hesseling, een 17-jarige leerling van de St. Henricus Mulo in Heemstede, heeft naar onze smaak de schoonste foto gemaakt van „de werkende mens". Wij hebben in eigen kring reeds ervaren dat de beslissing van de jury de nodige gesprekken voor en tegen zal ontlokken. Zij is er niet minder onherroepelijk om. De juryleden menen dat de bekroonde foto's op de meest geconcentreerde manier het opgegeven onder werp verbeelden. Dit alles neemt niet weg dat de keuze moeilijk, heel moeilijk is geweest. Onder onze lezers bevinden zich vele tien tallen excellente fotografen en laat hun hier verzekerd zijn, dat onze keuze in geen enkel opzicht afbreuk wil doen aan hun voortreffelijk werk. Wij hebben duizenden foto's bekeken en, eerlijk, wij hebben versteld gestaan. koel- en luchttechniek 1) Joost Hesseling (17 jaar), Chrysanthemumlaan 3, Heem stede, f 400. 2) F. Bosman, Jacob van Campenlaan 66, Hilversum, f 250. 3) T. van Schalm, Leidseweg 65 bis A, Utrecht, f 100. ROMAN VAN DE LOKKENDE ZEE 1 door KLAAS TOXOPEUS tK INDEX BENADERINGS POLIS SPwP"?W? Vierhonderd gulden voor de 17-jarige Joost Hesseling uit Heemstede, die in Harderwijk deze poëtische foto maakte. Iets van de sfeer moet helaas bij afdruk in de krant verloren gaan. De heer F. Bosman uit Hilversum heeft met deze cameraman de tweede prijs behaald. Kijkend naar deze foto, ondergaat men vanzelf de spanning waarmee deze man zijn werk verricht. Ook het eigentijdse van deze foto trok ons aan. jarige fotograaf De meeste fotografen hebben zich aangetrokken gevoeld tot de handarbei ders. Dat is te begrijpen. Dit werk is beeldender dan dat van de hoofdarbei der. Desondanks hebben sommigen ook een suggestieve sfeer kunnen oproepen met de gebruikelijke papierwinkel van de hoofdarbeider als entourage. Er zijn talloze variaties gemaakt op bepaalde thema's: de boer die zijn koe melkt, de lasser die de vonken laat springen, het adembenemende werk op vele meters boven de grond enzo voort. Staat u ons toe even wat school- meesterig te zijn. Sommige fotografen hebben de werkende mens een veel te uitgebreide entourage gegeven. Deze kan op zich aantrekkelijk zijn, maar de aandacht voor het eigenlijke on derwerp wordt afgeleid. Het thema „de boer die zijn koe melkt" bijvoor- Advertentia lUiiiniiiiimiiiiiiiiMiiiim ROTTERDAM! beeld: wij waren in dit geval minder geïnteresseerd in de volledige contou ren en afmetingen van de koe, dan in de bekwaam melkende boer op zijn krukje. Soberheid kan de werking van de foto intensiever doen worden. Wij hebben foto's gezien van een schrijvende hand, niets anders dan vingers, een krijtje, een stukje school bord en wat letters. We kunnen u verzekeren dat dit volledig het beeld van de werkende mens oproept. Ster ker nog: we kunnen ons foto's van de „werkende mens" voorstellen, zonder dat er een mens op voor komt. Maar ja, dan moet men het gelegenheids kieken wel een beetje ontwassen zijn. De jury heeft het onderwerp zo vrij mogelijk geïnterpreteerd. Daarvoor leent het zich ook. Het gevolg is dan ook ge weest dat nagenoeg geen enkele foto afgekeurd hoefde te worden alleen om dat het onderwerp niet de opgave dekte. Moeders en vaders die ons prachtige foto's van hun baby's stuurden, konden duidelijk maken dat ook deze kinderen hun „werk" hebben, en erop zitten te zwoegen. De uiteindelijke verzuchting van de jury is: konden wij maar honderd prijzen uitreiken. Maar dan waren er nog altijd drie keer zoveel fotografen geweest, die een prijs verdiend had den. Wees dus niet teleurgesteld als u niet bij de winnaars zit. Wij weten dat u - althans velen van u - een be kroning verdiend heeft. Wij hebben u verteld dat u tegelijkertijd meedingt in de fotowedstrijd van de Vereniging Nederlands Fabrikaat en de Stichting ter bevordering van de Amateurfoto grafie. Al uw foto's hebben wij door gezonden naar hun adres. Daar zetelt een andere jury, die uw foto wellicht een beter lot toebedeelt. Voor terug zending van de foto's zorgt - als u een geadresseerde en gefrankeerde enve loppe hebt ingesloten - de Vereniging Nederlands Fabrikaat. Advertentie Hoofdprijs voor zeventien- BÉ (Van onze Haagse redacteur) Van lood gaat men over op papier, lïat is de zeer ingrijpende technische wijziging, die de P.T.T. en de Staats drukkerij hebben ingevoerd bij de ver vaardiging van de nieuwe telefoongid sen. In het verleden moesten alle ad ministratieve gegevens voor de tele foongidsen verwerkt worden in lood. Twee soorten boeken (de districtsgid- sen en de landelijke gidsen) moesten volledig worden gezet. In de letterlijke zin van het woord hanteerde men tot nil toe 8.5.(KMI kg lood. Bij de nieuwe telefoongidsen wordt de tekst getikt en daarna overgebracht op een haan karton, die in een auto- I matische snijmachine tot kaarten wordt gesneden met een snelheid van honderd exemplaren per minuut. De losse kaarten worden vervolgens met een razende snelheid gefotografeerd (11.500 kaarten per uur), waarna de montage van het filmmateriaal en de copie langs de normale weg kan ge- I schieden op de offset-drukplaat. Door 1 de mogelijkheid van fotografische ver groting kan men dezelfde abonneever meldingen in de plaatselijke gidsen met een grotere letter drukken dan in de landelijke gids. Per dag doen zich in de gegevens van de telefoonabonnees circa zeven- I honderd mutaties voor. Vroeger moes ten al deze veranderingen in het lood I worden verwerkt; men zou kunnen zeggen, dat er een loden kaartsysteem was. Nu krijgt men een gewoon papie ren kaartsysteem, dat uiteraard veel gemakkelijker te hanteren is. Bij een cartotheek van 1,2 miljoen vermeldin gen speelt deze verandering een zeer belangrijke rol. Het zal in de toekomst mogelijk zijn een maand na het afslui ten van de laatste correctie een nieuwe telefoongids af te leveren. Men kan de gegevens voor een van de zes delen van de nieuwe landelijke gids in onge veer een dag filmen. De meeste t.jjd gaat heen met het drukken en binden van de gids. HimiiMmfiiMiMiimmiimiimHiniHimimiiimiNiimiHiiui De P.T.T. vraagt aan het publiek bij telefoonzaken de letter „K" en het, woord Kengetalniet meer te gebruiken. Men staat voor de invoe ring van het internationale automa tische telefoonverkeer, waarin deze verouderde uitdrukkingen verwarring zullen wekken. Een telefoonabonnee wordt in de landen, die onderling automatisch verkeer toelaten, aange duid door drie nummers: een landen- nummer, een netnummer en een abonneenummer. Hierbij leidt de term „kengetal" tot misverstanden. Derhalve wordt verzocht in plaats hiervan het woord „NETNUMMER" te gebruiken. In het internationale automatische verkeer krijgt men ook moeilijkheden met de letter K. In sommige landen bestaan de gewone telefoonnummers niet alleen uit cijfers, doch ook uit een aantal letters. De „K" komt daar bij niet steeds overeen met de nul, zodat de netnummeraanduiding in een briefhoofd, aanvangende met een „K", onvermijdelijk een verkeerde verbinding of geen verbinding ten gevolge zal hebben. Op deze grond wordt met klem aanbevolen de „K" te vervangen door: NUL. iiiiiiiiiiiiimiiiimimHiiiiiiifiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiMiiiii Het is voor de P.T.T. een grote stap geweest om op dit nieuwe procédé over te gaan: de eerste ervaringen zijn ech ter al van die aard, da.t men straks ook de girogids fotografisch wil laten zetten. De nieuwe apparatuur bij de Staatsdrukkerij heeft slechts geringe investeringskosten gevergd: 247.000. De Staatsdrukkerij verwacht, dat het nieuwe procédé teven goede dien sten kan bewijzen bij het vervaardi gen van de zeer uitgebreide onder delen-catalogi voor de strijdkrachten. De directeur, de heer Th. H. Oithe- ten, zei vrijdag op een persconferen tie te Den Haag: dit is ook de enige methode om ooit een catalogus te maken voor de Koninklijke Biblio theek. Bij het drukwerk voor de telefoon gidsen worden particuliere bedrijven betrokken. Het vervaardigen van de be roepengidsen, die in enkele plaatsen verschijnen, 'zal men in de toekomst wellicht geheel aan andere bedrijven overlaten. Vraag Uw winkelier doos Hup Holland sigare" met kleurenfoto's van tft' Divisie voetballers op bandjes. De sigaren genot om te roken, bandjes een vreugde 0,11 te verzamelen in hetsmaa^ volle album, met beschi"1! ving door Ir. A.v. EmmeneSl dat straks verschijnt. De heer T. van Schalm uit Utrecht verdiende met deze genuanceerde opname van de vrouw-aan-de-was de derde prijs. Bij reproduktie in de krant boet de foto jammer genoeg iets van haar gevoeligheid en intimiteit in. Vrijdag heeft de president van de Groningse rechtbank mr. C. J. J. W. van Groeningen uitspraak gedaan in het korte geding tussen 't bekende Duitse circus Krone en het Nederlandse cir cus Boltini. De zaak was aanhangig ge maakt door het Duitse circus en werd woensdag door de rechtbank behan deld. De rechtbank besloot dat de inter nationale circusshow van Boltini de naam Kroonen in het vervolg niet meer in zijn reclamecampagne mag voeren. Elke overtreding van dit verbod zal de directie van het HollandsP circus op een dwangsom van 1000 gulden ko men te staan. Kroonen is de naam van de musicus Bob Kroonen. die vroeger in het circus orkest optrad maar nu al enige weken ziek in Dordrecht verblijft. Het circus Boltini had op de affiches met grote letters de naam van deze musicus ver meld zonder er bij te vermelden, dat dit een lid van het orkest was. De di recteur van Boltini werd tevens ver oordeeld tot het betalen van de kosten van het geding. Moord op een moordenaar in de film „Un témoin dans la ville" hl de jonge Franse regisseur' Edouard Molinaro bewogen kan hebben in zijn film Un témoin dans la ville (Een getuige moet ver dwijnen) een stof te behandelen, die men in vrijwel alle misdaadfilms terug kan vinden, is ons een raadsel. Van de jonge mensen, die op het ogenblik in Frank rijk de film bestormen zou men mogen verwachten dat zjj vóór alles hun visie op de maatschappij eens duidelijk en agressief gestalte zouden geven, of dat ze althans in hun vormgeving een nieu we aanpak der verworvenheden zouden demonstreren om te herstellen wat in de loop der jaren aan industriële gemeen plaatsen tot stand Is gekomen. Nu, wat dit laatste betreft, kan men Molinaro gerust het compliment maken dat hij met succes gestreefd heeft naar een persoonlijke formulering, die de re gels erkent en weigert er misbruik van te maken. Dat misbruik heeft jarenlang bestaan in de toepassing van het geluid in een mate die geen tucht meer kende en een vermijden van de stilte, die blijk baar in de geluidsfilm door afwezigheid behoorde te schitteren. Molinaro ge bruikt het geluid, waar het nodig is, ziet af van de naargeestige begeleidmgs- muziek, die zoveel films ongenietbaar maakt en laat geluid en stilte optreden als tegenspeler van de visuele beelden. De ervaring heeft geleerd dat deze toe passing de enige methode is die tot ar tistiek succes leidt. Men moet het in strument naar zijn aard bespelen. De kritiek die verzuimt daarop te wjjzen, verloochent zichzelf en geeft toe aan een gemakzucht, die haar overbodig maakt. Niet alleen op het stuk van geluid komt Molinaro fris voor de dag; hij monteert ook zijn beelden met een za kelijkheid, die een buitengewone vak kennis demonstreert. In de meeste frag menten vertelt hij niet meer dan strikt noodzakelijk is. zodat hij een maximum aan feitelijkheden bereikt, met een maximum aan suggestiviteit verteld. Zo ontstaat bij de waarnemer een spanning Advertentie gebedenboek voor I JONGE MANNEN j milium De beschikbare erepenningen met inscriptie worden toegekend aan: C. J. J. Janse, Oostsingel 15, Schiedam (De Tijd-De Maasbode). A. Houweling, Bastiaansstraat 10, Haarlem (Nwe. Haarlemsche Courant). N, Bot, Da Costakade 124II, Amsterdam (De Nieuwe Dag). A. Trompert, Bussinghstraat 44, Rotterdam <W.) (Het Nieuwe Dagblad). öilillillllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliilillllllliï 3 Een zwaardere stem antwoordde: ,,Als de kar maar blieft draaien ister niksstukken! Ze blijft wel met de («op op zee, hoor. Maar als je 't mijn vraagt, dan lag ik nou ook liever hoog in 't nest, achter de batterij van Grietje!" Hedwig Hedland, die met de handen over elkaar gevouwen bij tafel zat, begon om die opmerking van de visser te lachen. ,,Die lui denken nog aan hun vrouwen als ze tot hun hals toe in het water staan, vader!", zei hji. Chris Hedland grijnsde. Hedwigs moedei had het blijkbaar niet gehoord. Haar zoon herhaalde zijn uitspraak voor haar, doch zij schudde een beetje treurig het hoofd. Zij hield niet van grap pen in uren als deze. Hedwig begreep het wel. Zij had een broer gehad, die gebleven was in een vlie gende storm bij Jutland. De jongen voer op zo'n driemast gaffeischoener uit die oude tijd. Tijdens elke storm bad moeder Hedland in stilte voor al die mannen en jongens op zee, mensen zoals haar broer, die misschien in hun angst vergaten aan God te denken. Toen haar broer voer bestond er nog geen radio, die de achterblijvers precies op de hoogte hield van de strijd die er in de stormnacht gevoerd moest worden. In deze moderne tijd was een scheeps ramp soms zoiets als een hoorspel, althans voor vele eilanders. Maar hoe zou het de vrouwen van die zee lui te moede zijn als zij hun mannen hoorden in dat geweld daarbuiten? Voor Clara Hedland had de nood van de mensen op zee geen sensationele kanten meer. De zee was een monster mèt of zonder radio en doodsangst is alleen maar verschrikkelijk. Sensatie daarin te zoeken is erger dan liegen en ste len tegelijk! Hedwig draaide aan de knoppen van het toestel. Opeens was de kamer berstensvol geluid. Scherp en gejaagd klonk het uit de luidspreker: Mayday Hedwig sprong op en rukte de deur open. Tegelijk met een stormvlaag die de kranten van de tafel joeg, vloog Willem de Peperkorrel (zo genoemd om I rlo umnitL-oidron hinnon Wil mayday.?.... maydayThis is coaster „Luxzijn geringe afmetingen) de woonkeuken binnen Hij v - - i tt j_ I J! n«h/Mlehonn imn 6nt ai onH an coaster „Lux"! „Vader! Moeder!" riep Hedwig op gewonden uit. „Horen jullie dat? Een coaster in nood misschien wel vlak in de buurt?" Hij regelde nog wat aan het toestel en gespannen wachtten de drie mensen in de kamer op de herha ling van het noodsein, die na anderhalve minuut ge geven zou worden. Hedwig zat zó dicht bij de luid spreker, dat bij het zoemen van de stroom kon horen. Clara Hedland keek naar het goudkleurige luidspre- kerdoekie alsof dat een filmscherm was, waarop zij alle gebeurtenissen aan boord van de „Lux" kon vol gen. Zij zag de marconist, met de mond pal op de microfoon, zweetdruppels op het. voorhoofd: zij zag de mensen op de brugin de machinekamer...... op het sloependek, gereed om boten te strijken. Zij had daar zo haar eigen voorstelling van. Z\i zag de ménsen op het. schip in close-ups, zoals bij een film. Maar allemaal hadden zij één gezichtdat van haar broer, dat zo uitdagend en trots stond. Anderhalve minuut lang hing de stilte in de kamer. Toen kraakte het even en weer was er diezelfde stem: „MaydaymaydaymaydayThis is coaster „Lux"coaster „Lux"en daarna: Maydaycoaster „Lux"My position iS Hedwig sprong overeind toen de positiemelding doorkwam. „Dat is maar een paar mijl hier van daan, vader!", riep hij opgewonden. Chris Hedland maande zijn zoon tot stilte. Hoorbaar nerveus vervolgde de stem van de radio man aan boord van de „Lux": „Rudder broken...... Heavy northwest galeforce 8...... drifting ashoretowboat-assistance wanted immediate ly Abrupt zweegt de stem. Onmiddellijk kwam er antwoord. Het klonk veel rustiger bemoedigend bijna: „MaydaymaydaymaydayHallo „Lux"LuxThis is tugboat Received mayday „Gelukkig!" zuchtte Clara Hedland. „Ze hebben contact met de „Holland". Maarzij schrok .die moet helemaal van het andere eiland komen! Bij dit weer is dat ondoenlijk!" Ze bogen zich weer voor de luidspreker, toen er plotseling dringend op het venster werd geklopt. was de onbezoldigde onheilsbode van het eiland en zijn boodschap gold ook deze keer een ongeluk. „De boot moet uit, Chris!" hijgde hij. „Direct met je paarden naar net strandD'r zit een Zweed buiten...... Hij loopt wis en waarachtig aan de grond, jong!" „Dat moet de „Lux" zijn!", riep Hedwig uit. Ach ter hem kraste de radio: „Maydaycoaster „Lux"drifting ashoresee lighthouse north west I-Iij sprong op en liep snel naar de stal, de Peper korrel bi.ina ondersteboven lopend. In de kamer kwetterden de stemmen van de kuststations en de in nood verkerende „Lux" door elkaar. „Have cou rage, „Luxhave courageriep de mar conist van de sleepboot „Holland" zijn Zweedse col lega via de radio toe. Clara Hedland drukte de han den tegen de oren. Haar man was Hedwig nagelo pen naar de stal. In zijn armen droeg hl) een vracht oliegoed en een paar hoge waterlaarzen. Hij wierp Hedwig de stapel toe, zeggend: „Ga jij deze keer. zeun! Ik blijf bij moeder. Die wordt nog sta pelgek met die radio. Vort!" Hedwig schoot snel de lange laarzen aan, hulde zich in de lange oliejas en plantte zich de zuid wester op het hoofd. Zijn vader ging intussen voort met het optuigen van de beide paarden. Het was alsof de dieren voelden wat er in de lucht hing. Hun neusvleugels bewogen nerveus, als roken zjj de branding reeds. Ook de dieren kenden de gela denheid van deze minuten voor het uitrukken van de strandreddingboot. Zij waren er jarenlang in ge oefend, de boot uit de schuur, over het strand en door de woeste branding te trekken. Buiten was het dik van regen. De wind was zo hevig geworden, dat de adem Hedwig als het ware bij de mond werd afgeknipt. Buiten de beschutting .Holland"van het huis en de bomen werd het zo mogelijk nog erger. Woeste stormvlagen dreigden de jonge eilander een enkele keer van de benen te slaan. De paarden kregen vlokken schuim om de mond, die langs hun flanken wegvlogen ais stuifsneeuw. De onderkoelde regen deed Hedwig de ogen dicht knijpen. (Wordt vervolgd). die niet door de feiten maar door formulering der feiten wordt verwe»; Waaruit dan weer blijkt, hoe belang rijk de vorm moet genoemd word® Wat het verhaal betreft: Een rflA smijt een vrouw uit de trein en ontdoe zich aldus van zijn maitresse. Hij tres aan de noodrem. Er komt een rechtsza® uit te voorschijn. De man wordt ve'; dacht maar bij gebrek aan bewijs vrf' gesproken. Als hij 's avonds thuis koó1 ontmoet hij de man van zijn vriend®: Deze krachtpatser slaat hem neer, harrf hem op, suggereert op die manier ee zelfmoord, maar rekent buiten de waar" want ais hij de villa van zijn slac», offer verlaat staat hij aan de poort 0"' in oog met een taxichauffeur, die eC kwartier voordien door de eerste mo°l denaar is besteld. Bang dat hij zal beK kend worden, besluit hij de chauffe uit de weg te ruimen. Hij moet de?' témoin dans la ville kwijt zien te r ken. achtervolgt hem dagenlang, w'f eindelijk in zijn taxi terecht te kon®'L en laat zich naar een eenzame plaAt rijden, wordt echter ontdekt, vermoei de chauffeur, die intussen kans gez',e heeft zijn telefoon met de centrale verbinden, zodat zijn verloofde alaf j* en alle andere telefonisten het gespr„e en de moord horen. Daarna stuiven 9 taxi's in de stad rond om de moor® naar te zoeken, die eindelijk, door 1 tallen wagens ingesloten en door lichten verblind, zijn einde vindt. TuSj,|i al dit geweld door springen nu en 0 tafereeltjes te voorschijn die bondig m'., raak het leven-van-alle-dag der chauffeurs in beeld brengen. De jacht op de moordenaar duur' {l lang. »Het kon niet op. Molinaro bef)i er te veel plezier aan beleefd, zou kunnen zeggen. Maar overigens is a(t spanning niet van de lucht en dit dsWj, men alleen aan de rake manier vertellen, die onder andere ook te p den is in het suggestief gebruik v fi licht en duisternis. Aan de stof ligt niet, want vrijwel alles wat we te z krijgen hebben we al eens waarge men. Zelden echter zo vloeiend en drukwekkend geobserveerd en °ve ïtt> bracht. In dat opzicht is de film p, een aanwinst en Molinaro een vakm die de Franse film wél gebruiken kpt>p De R.K. Centrale van burgerlijk, ov*jt heids- en semi-overheidspersoneel gisteren in haar jaarvergadering te y.j. Haag haar veertigjarig bestaan gevw^ Nadat in de morgen in de kerk YaIW H. Antonius van Padua een miso1 j, was opgedragen door pater E. A'jpi Frantzen O.E.S.A., werd in de irnó M een bijeenkomst gehouden in n Central, waarbij de voorzitter, de p A. C. M. Weijters, een rede uitSPUf Over het onderwerp „Overleg en °v leggen" sprak de hoofddirecteur neelszaken bij de P.T.T. Namens de jjt nister van Binnenlandse Zaken mr. G. H. van Herwaarden een &e„et' wens over. Onder de genodigden den opgemerkt prof. mr. N. E. H- pi- Esveld, voorzitter van de centrale c ef missie voor georganiseerd overleg'^11 mr. Chr. G. Matser, burgemeester Arnhem, die voorzitter is van het traal orgaan ter behandeling van meenschappelijke personeelsaangew® heden. Advertentie Inlichtingen omtrent deze nieuwe vorm van levensverze kering, gebaseerd op kosten van levensonderhoud, wor den verstrekt door de erkende assurantie tussenpersonen en de N.V. Levensverzekering-MÜ „Aurora" Herengracht 62, Amsterdaf'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 8