Een voortreffelijk slaper Van boeken en schrijvers Van Dam en Dame Hoe te vragen? J: Gontsjarows „Oblomow" in het Nederlands vertaald Alfredo Van stukken en schijven naar Radio-V aticana ZA1 rKDAG 8 AUGUSTUS 1959 PAGINA 2 De Russische romancier Gontsja- row (18121891) combineer de zijn schrijverschap met een staatsfunctie. Uit hoofde van deze functie heeft hij eens de indruk wil len wekken dat hij wel iets voelde voor een diplomatieke missie naar Japan. Niet lang na deze in een on bewaakt ogenblik uitgesproken wens zwalkte hij al op een zee die hij na drukkelijk chaotisch vond en maar liever niet zag. De keer dat men hem bijna met geweld uit zijn hut het dek opsleepte om de grauwe massa's en de bliksem te bewonderen ver dween hij weer haastig met als com mentaar „wat een bende!" abcdefgh, Boodschap van Nasser aan Khroesjtsjev Admiraal Johnson naar Nederland Rear Admiral Frank L. Johnson, commandant van de dienst militair zee transport voor het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middel landse Zee, zal binnenkort een bezoek aan Nederland brengen. Hij arriveert dinsdag met het KLM-toestel uit Lon den, waar admiraal Johnson zijn hoofd kwartier heeft, in Amsterdam en zal in de hoofdstad het Amerikaanse koop vaardijschip ..Ailantic" van de Ameri can Banner Lines bezichtigen. De vol gende dag vertoeft de Amerikaanse marinecommandant in Den Haag. Wij kijken naar Wij kijken naar Benoemingen De avonturen van Kuif ie en Bobbie Hier zo ff-. IWAN GONTSJAROW „Deze man zonder ideeën, met de ziel van een ambtenaar en met de ogen van een gekookte vis; had God voor de grap met een scjiitterend talent begiftigd" heeft Dostojewski van hem gezegd. Gontsjarow was een briljant romancier en hij noemde zich al uitdrukkelijk een realist toen in Frankrijk de beweging nog met pamfletten liep. Jakobson heeft eens trachten uit te leggen wat een realist is: „Vraag een jongen hoe lang een vogel er over doet om naar zijn kooi te vliegen, na de afstand tot de kooi en de snelheid van het vliegen ge geven te hebben. Als die jongen vraagt „wat voor kleur had de kooi?", dan is hij een realist". Bij een realist is de scène overspoeld met realia. In dat opzicht kan men zeggen dat Gontsjarows mees terwerk „Oblomow" (onlangs in de Rus sische bibliotheek van Van Oorschot verschenen) een realistische roman is. Men weet precies in welk decorum Oblomows jeugd, waardoor hij de lezer er allemaal in zijn keuken en provisie kast staat enz. De realistische roman cier heeft het altijd als zijn ideaal ge zien de historische tijd op te roepen en te laten zien hoe zijn figuren door het fysieke en materiële milieu uit die tijd geconstitueerd werden, daarvan als het ware het product waren. Gontsjarow is zeer realistisch in zijn beschrijving van Oblomows jeugd waardoor hij de lezer laat begrijpen da. Ilja in zekere zin de logische voortzetting is van generaties in opperste zaligheid en onverantwoor delijkheid levende luiwammesen. Zeer realistisch is de schrijver ook in het creëren van de sfeer van noodlottige zekerheid waarmee Oblomow gevoerd wordt naar de vroege aftakeling, de hartvervetting en beroerte. Maar in vele andere opzichten is Gontsjarows rea lisme weldadig (artistiek weldadig) in- riiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiHiiimiiiiiifiinnmn iiiiiiiiiiiifiiiuiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiHiiiiiiiiiiiitwiiiiiiiiiiiiiiiiii consequent e.i men krijgt de indruk dat hij zijn eigen realistische theorie niet al te trouw is. Volgens die theorie mag de realist zijn materiaal alleen halen uit het leven dat in routinevormen is vast gelopen, zijn figuren moet de lezer di rect als maatschappelijke types herken nen. Over een meisjesfiguur uit zijn roman „Het ravijn" heett Gontsjarow gezegd dat dat niet Nadja (zo heette zij) was, maar een meisje levend in een bepaalde tijd, in een bepaald milieu, op een bepaald moment van haar ont wikkeling, een van de vele meisjes waarover men bij wijze van spreken struikelt. Is Oblomow een dergelijke veelvuldig voorkomende maatschappelijke verschij ning? Men kan hem een symbool noe men van de in ledigheid en traagheid vegeterende landadel, maar hij is nog veel meer dan dat en in dat alles be lichaamt hij net persoonlijk thema van de schrijver. Men zal beslist destijds niet gestruikeld zijn over dergelijke voortreffelijke slapers die het grootste deel van de dag op de divan doorbrach ten, het society-leven naar de maan wensten en met hetzelfde gemak heen stapten over de beslommeringen van' hun in staat van faillissement verke rend, veraf gelegen landgoed, maar die evenwel een ongeëvenaard vermogen hadden tot imaginaire activiteiten op het gebied van de wijsbegeerte, de kunst, de liefde en zelfs van hun land goed. Deze en volgende week plaatsen wij eerste prijzen, waarna weer enige eer ste publikaties volgen. No. 37 is een tweeling. Door ver andering van slechts één stuk, of ver plaatsing ervah krijgt de opgave een geheel andere oplossing. Enkele compo nisten wijden aan dit thema, af en toe, hun krachten. Het toernooi, waaruit wij no. 37 hebben genomen, schijnt dit als voorwaarde gesteld te hebben. Dit troffen wij ook in de tweede prijs, die later een beurt krijgt. Als de zwarte pion op e6 wordt ver vangen door een zwart paard, vervalt die oplossing, om voor een andera plaats te maken. Deze aardighed is een leuke afwisseling, No. 38 is gecompliceerd en de op lossing, menen wij, ligt niet zo voor de hand. PROBLEEMOPLOSSINGEN No. 31. J. C. Morra. Opl. 1. Pb5—a3: enz. No. 32. A. Akerblom. Opl. 1. Dd8— b6 dreiging 2. Pc5—b7t enz. 1Te3 (Tf2) 2. Pe6:f, Ke4 3. Pg5 mat. 1Tg3 2. Pb3t, Ke4 Pd2: mat. Correspondentie betreffende deze ru briek te zenden aan P. A. Koetsheid. Huize St.-Bernardus, Sassenheim. No. 37. J. Morice le pr. Themes 64, 1358 Mat in 3 zetten. No. -38. H. L. Musante. le prijs Arbejder Skak 1957-11 Mat in 2 zetten. PROBLEEM VOOR GEOEFENDE OPLOSSERS No. 3338 van H. J. H. W. Vrinten te Tilburg. PROBLEEM VOOR BEGINNERS No. 578 van C. C. H. Swinkels te Schiedam. Wit speelt en wint. Oplossingen kun nen ingezonden worden tot 15 sept. a.s. aan B. H. M. Stevens, Eikenlaan 36, Heemstede. OPLOSSING van No. 3331 van J. Fakkeldy te Amsterdam. Wit speelt naar: 38, 35, 34, 14, 38, 31, 8 en wint. Een heel aardig vraagstuk met ver rassende momenten, bijv. bij de zet 2014. De aanvangsstand is heel goed; de siotstand biedt geen effecten meer. Wit begint en wint. Oplossingen van de nummers 578 en 579 kunnen tegelijk ingezonden worden tot 1 sept. a.s. aan bovengenoemd adres. OPLOSSING van No. 57- an A. A. Polman te Bussum. 34—29, 23X43, 49x27, 22X42, 33X2, 42—47 of? 48—42, 47x29, 25—20, 25x15, 2X47 en wint. In goede stand is hier een leuk gegeven verwerkt, waarbij de meersiagen het goed doen. Een onzer lezers merkt terecht op dat deze auteur de geestelijke vader is van veel moois op het dambord. HET PARTIJSPEL De R.-k. damclub D.D.D. te Alkmaar is ook een graag geziene tegenstander in de hoofdklasse van de Prov. NE. Dambond. Dat men in de kaasstad wel wat van dammen weet moge blijken uit de volgende partij, welke L. Verver speelde met de zwarte stukken, voor de competitie. 1. 31—27 17—21; 2. 36—31 21—26; 3. 41—36 19—23; 4, 34—30 14—19; 5. 30—25 19—24: 6. 25X14 10X19; 7. 33—28 11—17: 8. 27—21 16X27; 9. 31X11 6x17; 10. 39—33 5—10; 11. 44—39 10—14; 12. 40—34 1—G; 13. 5044 7—11; 14. 44—40 11—16; 15. 37—31 26X37; 16. 42x31 17—21; 17. 47—42 21—26; 18. 49—44 26X37; 19. 42x31 27. Weliswaar heeft wit enig tempovoordeel, joch de zwarte stelling is hecht en ?terk. 20. 31—27 7—11; 21. 46—41 12—17; 22. 34—2D 23X34; 23. 40 X 20 15 X 24 24. 27—22 18x27; 25. 32X12 8X17; 26. 33—32 lefIS: 27. 41—37 18—23; 28. 36—31 4—10; 29. 31—27 10— 15; 30. 44—40 14—20; 31. 39—34 9—13; 32. 4039. Hier was 3430 mogelijk sterker geweest. 2429; 33. 33X24 20x29; zwart trekt ten aanval. 34. 27—22 17—21; 35. 34—30 11—17; 36. 22X 11 16X7; 37. 28—22 7—11; 38. 37—31 11—17; 39. 22X11 6x17; 40. 48—42 13—18; 41. 40—34 29X40; 42. 45X34 15—20; 43. 39—33 20—24; 44. 31—27 21—26: 45. 2721. Hier lag 3328 meer in de Jijn, doch wit probect eens iets anders, waartegen z.wart toch weer het goede antwoord vindt. 26—31; 46. 21x12 18X7; 47. 33—38 3—9: 48. 28—22 9—14; 49. 32—27 31—36; 50. 42—37 7—11; 51. 27—21. Wit moet dit wei toelaten 2329; 52.34x23 19X26; 53. 30X10 26—31; 54. 37X26 36—41. Remise. Een tamelijk tamme partij, waarin vrij goed positiespel gegeven werd. Toch kon het wel eens blijken bij nauwkeurige analyse, dat er ergens winst verzuimd is. Wie toont dat eens aan? Plat als een trottoir gelijk de bour geois ii) westelijke realistische romans pleegt te zijn kan men Oblomow on mogelijk noemen. Hij is integendeel een fijnzinnig man met prachtige ideeën en idealen, ook al wordt nooit duidelijk waaruit die bestaan, zo min als de lezer er achter komt wat voor schitterende gedachten en plannen de vrouw heeft waarop Oblomow verliefd wordt, ook al kan de auteur daar bladzijden lang oven vertellen. Gontsjarow heeft zelf eens verklaard waarom zijn lievelings figuren zulke fijnzinnige geesten zijn: „Ik ben niet zo'n realist dat ik het ide aal uit het óog verlies", heeft hij ge zegd. Men weet dat een realistische roman reëler moet zijn dan het echte leven, coïncidenties en toevalligheden mogen in zo'n roman niet gebeuren, in tegen stelling tot het leven waar toevallig heden om zo te zeggen aan de lopende band voorkomen. Met welk een einde loos geduld doktert de realistische ro mancier niet aan de ontmoetingen tus- seh zijn personages om er voor te zor gen dat zij elkaar in alle natuurlijkheid tegenkomen. Gaat men het eerste deel van Oblomow lezen, dan wordt men er door getroffen, dat bij de op zijn divan van een groots en onstuimig leven dro mende held onophoudelijk de bel over gaat ofschoon hij zelden bezoek pleegt te krijgen. Het lijkt erop of de auteur zich in dit geval even weinig bekom mert om de waarschijnlijkheid en rede lijkheid van het op- en afgaan van de figuren als de maker van het klassieke treurspel, Hij schijnt aan het realisme zijn voeten af te vegen en alleen uit artistieke overwegingen al deze bezoe kers in zijn roman en bij Ilja te bren gen om ons het beeld van deze geluk kige luiwammes i.elkens opnieuw en telkens weer anders voor ogen te bren gen en ons iedere keer weer te laten horen hoe Ilja Oblomow zijn respectie velijke bezoekers beklaagt omdat zij zich bijvoorbeeld tot plicht gesteld heb ben ambtelijke stukken uit te werken, vervelende be_zoeken af te steken en volgens hem geen tijd meer overhouden President Nasser van de Verenigde Arabische Republiek heeft in een bood schap aan premier Khroesjtsjev van de Sovjet-Unie verklaard, dat zijn land „niet door manoeuvres en intriges kan worden misleid" en dat liet zich steeds tegen het imperialisme zal verzetten en steun zal verlenen aan landen, welke hun vrijheid en onafhankelijkheid verde digen, aldus meldt Reuter. Volgens ïadio Cairo verklaarde presi dent dit in antwoord op de gelukwensen van de Sovjet-premier ter gelegenheid van het feit, dat zeven jaar geleden koning Faroek werd verdreven, Nasser ■verklaarde zich ook ingenomen met Khroesjtsjevs verklaring dat ..de Sov jet-regering, door haar oprechte en on zelfzuchtige steun uit te breiden en met de V.A.R. op basis van wederzijds voor deel op economisch en cultureel gebied samen te werken, slechts een edel doel nastreeft, n.l. de handhaving van de vrede, de vrijheid van de volkeren en hun veiligheid en' onafhankelijkheid". om zich zelf te zijn en te voelen dat ze leven. De roman Oblomow zit voortreffelijk in elkaar: het thema van de luiwammes die een rijk en boeiend leven leidt in de imaginatie wordt iq velvariaties gesteld: door zijn ontmoetingen met minder talentvoile nietsnutters, met parasieten, met een enkele begaafde ac- tieveling, met de liefde in de persoon van Olga (de ideale vrouw) en met de liefde in de persoon van zijn hospita (een dame uit de heffe des A>lks die kamers verhuurt en bij wie de ten leste geheel aan lager wal geraakte Ilja een laatste toevluchtsoord vindt). De interesse die deze roman nog steeds vermag te wekken komt niet het minst door de vaardigheid waarmee de schrijver realistische procédés toepast en die op het juiste moment weer aan zijn laars lapt of misschien moet men zeggen door zijn vermogen om voor realistisch te laten doorgaan wat wij niet als zodanig zien. Oblomow werd goed vertaald door Wils Huisman. I. A. Gontsjarow, Oblomow. Roman in vier delen. Vertaald uit het Rus sisch door Wilê Huisman. Van Oorschot 1958. JAN VAN DER ENG Het informeren naar bepaalde „controles" in partner's hand, waarvan in artikel 3 dezer serie iets werd verteld, staat bekend als de conventie der askingbidsDeze as kings zijn niet zo eenvoudig en ver eisen enige studie; het geheel van de theorie is te veelomvattend voor deze artikelenserie misschien dat ik deze eens afzonderlijk zal behandelen. Een zéér eenvoudig voorbeeld van asking bids wil ik toch geveh: WEST OOST AHB863 4V10 94 A H V 3 O 8 6 5 O 9 6 3 O 10 82 A H V West opent met 2 schoppen (sterk), oost steunt tot 3 schoppen; de troefkleur „staat nu vast". Elk verder kleurbod is nu (als men deze conventie speelt) een askingbid. West is uiteraard geïnteresseerd in wat zijn partner in ruiten bezit daarom biedt west „4 ruiten" en oost is thans verplicht het conventioneel voorgeschreven antwoord te geven. Daar oost géén Aas, Heer, renonce of single- ton in ruiten heeft, moet hij .thans „afwijzen" en doet dit, door eenvoudig naar de overeengekomen troefkleur te rug te lopen dus door „4 schoppen" te bieden. West weet nu, dat er ten minste 2 versliesslagen in ruiten zijn en biedt niet verder. Het is duidelijk, dat indien in het oostspel de ruitens en klaveren verwisselen A H V en 10 8 2) OW groot-slam in schoppen zullen kunnen makcfi. In dat geval echter zal bost, nadat de westspeler met 4 ruiten „gevraagd" heeft, niet behoeven af te wijzen doch, beginnende met een ant woord van „5 ruiten" Aas of renon ce in die kleur) de weg kunnen inslaan die tot tenminste een klein-slambod leidt. Als u de askings niet kende, zult u na lezen van het vorenstaande wellicht onder de indruk zijn van de mogelijkheden en haastig besluiten deze conventie óók te gaan spelen. Wacht u, tot u er méér van weet. De askings zijn niet slecht, maar hebben in bepaalde gevallen toch óók nadelen. Stelt u zich voor als OW het eerstge noemde spel dezer rubriek in handen te hebben en mee te doen aan een parenwédstrijd. U „vraagt" netjes in ruiten, komt er achter dat u in diq kleur te zwak bent en ge stopt af op 4 schoppen. Echter de tegenpartij heeft uw verhaal óók gehoord, infor meert naar de betekenis van 4 ruiten en ge moet dat uitleggen; het resultaat is dat de tegenstanders zeker met rui ten zullen uitkomen en u niet meer dan 10 slagen zult maken. Aan andere tafels echter heeft men zonder askingbids toch 6 schoppen gehoden, die dus down zouden kunnen. De tegenpartij Iweet echter niets van de zwakte in ruiten en speelt b.v. voor; de lachende west maakt nu 13 slagen! Maar zelfs als men aan een andere tafel géén klein-slam geboden heeft doch gewoon 4 schoppen, blijft de kans bestaan dat door het maken van 2 of 3 overslagen die tegenstanders een veel beter resultaat behalen dan u. Uziet hier de zwakke kant van de askingbids zij vertellen de te genpartij óók zoveel. Dat is niet erg, als de controle in de gevraagde kleur aanwezig is, doch wel kan dat erg zijn als men zwak is in de gevraagde kleur. Nog steeds niet zijn we aan het einde van de gangbare slamconventies. Er zijn nog een paar onderwerpen die u moet kennen om een algeheel beeld van de mogelijkheden te hebben. Populair on der sterke spelers (vooral in Engeland en Amerika) zijn de „cuebids", die men enigszins zou kunnen aanduiden met „controle-tonende biedingen" Wat dat nu weer voor geheimzinnigs is zult tl de volgende maal kunnen lezen. MIMIR. ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 v. h. platte land. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Caus. 10.00 Lichte muz. 10.30 Boekbespr. 10.40 Ca baret. 11.15 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nws. en SOS-ber. 13.07 Caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. v. d sold. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamermuz. 15.20 Klankb. 15.45 Clavecimbelrecital. 16.00 Amus, muziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.50 Nws., sport- uitsl. en sportjourn. Daarna: Wereldkam pioensch. wielrennen. VPRO: 18.30 Kerkd IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Causerie. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Hoorsp. 21.20 Gram. 21.40 Caus. 21.55 Gram. 22.20 Journ. 22.35 Gram. 23.00 Nws. 23.15-24.00 Lichte muz. en gram. HILVERSUM II, 298 m. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie deren. CONVENT v. KERKEN: 10.00 Ge reformeerde kerkd. NCRV: 11.30 Gram. 11.45 Vocaal ens., ork. en sol. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Gram. 12.55 Gram. 13.00 Nws. 13.05 Caus. 13.10 Ballroomork. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Gram. 15.10 Caus. 15.20 Gram. 16.05 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ned. Herv. Kerkd. 18.00 Causerieën. 18.30 Rep. NCRV: 19.00 Kerkel. nws. 19.10 Jeugdkoren 19.30 Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.35 Pleis teractie 1959. 20.45 Gram. 21.20 Caus. 21,30 Hoorsp. 22.15 Pianospel. 22.45 Avondge bed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Gram. ENGELAND. BBC Home Service, 330 m: 13.40 Operamuz. 14.30 Kamermuz. 18.45 Lichte muz. 23.06-23.36 Gram. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.00 Verz. progr. 13.15 Gevat, progr. 14.15 Gev^r. muz. 15.30 Gevar. muz. 17.00 Interviews en gram. 18.00 Po pulaire liedjes. 19.35 Verz. progr. 20.30 Samenzang. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Ge var. muz. 22.40 Gram. 23.30 Lichte muz. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Solistenconc. 13.10 Ork. conc. 14.30 Volksmuz. 15.00 Operetteconc. 16.30 Dansmuz 18.15 Ork. conc. 18.50 Tenor en piano 20.00 Ork. conc. 22.15 Dansmuz. 23.00 Lichte muz. 23.15 Gevar. muz. 0.05 Ork. conc. 1.15 Ge var. muziek. FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.). 280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 15.45 Ope ramuz. 17.30 Gram. 17.45 Ork conc. 19.40 Lichte muz. 20.15 Kamermuz. 22.50 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.15 Ork conc 12.34 Ork. conc. 13.15 V. d. sold. 14.00 Gram. 17.05 Gram. 18.00 Zang en piano 19.30 Gram. 20.45 Fanfare-ork. 21.30 Lichte muz. 22.15 Dansmuz. 22.50 Lichte muz. 23.05 Gram. 23.30 Jazzmuz 23 50-24.00 Gram. 484 m: 12.15 Gram. 17.05 Verz. progr 17.45 Gram. 20.00 Rose et Colas, opera. 23.00 Jazzmuz. KRO: 9.00 Hoogmis. NCRV: 20.00 T.V.- spel. 21.35 Dagsluiting. 21.45 Pauze. Ge zamenlijk progr. v. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sport in beeld 22.30-22.43 Wereldkampioenschappen wielrennen. Golflengten: 25m'67;" 31ml0; 41m21; 48m47196m2. Zondag 9 augustus 22.15 uur - Op zoek naar de ge heimen van Sint Petrus' graf. Maapdag 10 augustus 22.15 uur: De Pauselijke Missie intentie voor augustus: ,,Heer, geef, dat de priesterroepingen in de mis sielanden toch niet mogen afstuiten op gebrek aan geld". Woensdag 12 augustus 22.15 uur - Een klaverblad uit de tuin van Sinte Clara in Assisië. Donderdag 13 augustus 17.00 uur: Colombina di Noy, so praan, zingt muziek van Bassani. Mozart, Bellini, Puccini en Mascagni; aan de vleugel: Anserigi Tarantino Vrijdag 14 augustus 22.15 uur - GEEN UITZENDING! (N.B.' Programma-wijziging voor behouden vanwege actualiteiten). DAGELIJKS 21.00 uur: Gezinsrozen krans in het Latijn. (196m). DUITSE TELEVISIEPROGR 12.00 Intern, borreluurtje. 13.00-14.00 Eu rovisie: Wereldkampioensch. boogschie ten te Skarpnaeek b/Stockholm. 14.30 V. d. kind. 15.00-18.30 Intern, tenniskam- pioensch. v. Duitsland. (Regionaal progr.: WDR: 19.00-19.25 Hier und Heute). 19.25 Nws. 19.30 Eurovisie: II monde della Lu- na, opera. 22.00 Weekjoyrn. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Eurovisie: Festival Salzburg: I] Monde della Luna, opera v. Haydn. (I. d pauze: 20.35 Nws., act. en journ.) 22.15 Filmprogr. 23.00-23.15 Overname NTS. Rep. wereldkampioensch. wielrennen '59 FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 11.00-11.30 Hoogmis. 16.00-17.00 Act. 19.30 De laatste der Mohicanen. 20.00 Jeurn. 20.40 T.V.-spel 22.10 Liederen. 22.30 We- reldnws. MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA 7.00 Nws. 7.10 Gymn, 7.20 Gram 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. (9.35- 9.40 Waterst.) VPRO: 10.00 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Gram. 10.40 Voord'r. 11.00 Lichte muz. 11.35 Gram. 12.00 Pro- menade-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Gram 13.00 Nws.- 13.15 Caus. 13.20 Lichte muz. 13.45 Caus. 14.00 Hedendaagse muz 14.35 Hoor spel. 15.40 Gram. 16.00 Zestig minuten v. boven de zestig. 17.00 Oude liedjes 17.15 Vakantietips. 18.00 Nws. en comm 18.20 Lichte muz, 18.50 Act. 19.00 Gram 19.15 Regeringsuitz. 19.30 Lichte muz. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20,30 Klankbeeld. 20.55 Gram. 21,00 Holland Festival: Con- cèrtgebouwork. en solist. (In de pauze: ±21.45 Voordr.). 23.00 Nws. 23.15-24.00 Gram. HILVERSUM II, 298 m. NCRV. 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.13 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 V, d. zieken. 9.30 Gram. 9.40 V. d. vrouw. 11.00 Gram. 11.20 Voordr. 11.40 Gram. 11.55 Lichte muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. uf act. 13.00 Nws. 13.15 Ork. conc. 13.45 Gram. 14.10 Radio Filharm. ork. 14.30 Gelijk oversteken. 15.30 Gram. 16.30 Ka mermuz. 17.00 V. d. kleuters 17.15 Gram. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Orgelspel. 18.30 Friese uitz. 18.45 Jazzmuz. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Vocaal ens. en orgel. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30 Hoorsp. 21.15 Marinekapel. 22.00 Parle ment. comm. 22.15 Koormuz. 22.45 Avond- overd. 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15-24.00 Gram. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 12.00 Ork. conc. 13.10 Gram, en comm. 14.00 Mars- en walsmuziek. 19.30 Henry Wood Promenade concerts. 22.30 Recital 23.06-23.36 Pianospel. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.00 Gevar. muz 12.30 Nws. Daarna: Gevar. muz. 13.00 Gevar. progr. 14.15 Mars- en walsmuz. 15.00 Lichte muz. 15.45 Amus. muz. 20.00 Gram. 21.30 Nws Daarna: Gevar. progr. 22.40 Gevar. progr NDR/WDR: 309 m: 12.00 Amus. muz 13.15 Operettemuz. 14.15 Kamermuz. 15.15 Twee piano's. 16.00 Ork. conc. 17.45 Ge var. muz. 19.35 Ork. conc. 22.10 Jazzmuz. 22.30 Lichte muz. 23.00 Gram. 0.10 Dans muz. 1.15 Gevar. muz. FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.), 280 en 235 m: 13.05-13.50 Gram. 14.30 Ge wijde muz. 15.00 Gram. 16.00 Ork. conc 17.00-17.30. Gram. 18.05 Kamermuz. 19.16 Gevar. muz. 20.00 Festival v Salzburg: Ork. conc. 22.25 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42 Gram. 13.11 Gevar. müz. 14.00 Ork conc. 13.35 Gram. 15.00 en 15.30 Idem 15.45 Gram. 16.02-16.45 Gram. 17.10-17.45 Gram 18.00 Bulgaarse volksliederen. 18.30 V. d. sold. 19.30 Festival v. Salzburg: Ork. conc. 21.00 Pianorecital. 21.30 Amus. muz. 22.15 Gram. 4Ö4 m: 12.00 Gram. 13.15 Gram. 14.00 BBC symf. ork. 15.00 Operettemuz. 15.30 Zang. 16.05 Lichte muz. 17.10 Gram 17.20 Koorzang. 17.55 Gram. 18.40 Gevar. muz. 20.00 Gevar. muz. 22.14 Gram. NCRV: 17.00-17.30 V. d. jugd. DUITSE TELEVISIEPROGR. 15.00-18.45 Intern, tenniskampsch. van Duitsland. (Regionaal progr NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier und heu te. WDR: 19.25 Briefkaarten uit Amerika NDR: 19.30 Vader' is de beste: Typisch vader). 20.00 Nws., act. en weerber. 20.25 Vraag- en antw.spel. 21.30 T.V.-spei. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Nws., act., journ. en sportoverz. 20.15 Tekenfilm. 20.40 Speelfilm. 22.15 Nws. en journ. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Sportber. 20.00 Journ. 20.35 De ge schiedenis v. d. wals. 21.45 Filmrep 22.15 Wereldnws. Mgr. W. Mutsaerl.s, bisschop van 's Hertogenbosch, heeft benoemd tot rector van Reinier van Arkel te 's Her togenbosch en archivaris van het bis dom de zeereerwaarde heer H. A. G. Hens, 'onder gelijktijdig eervol ontslag als pastoor te Esch; tpt pastoor te Esch de weleerwaarde heer H. A. C. Beex, die directeur-hoofdredacteur blijft van de St. Jansklokken; tot assistent te 's Hertogenbosch-H.H. Harten op verzoek van de provinciaal der paters van de H.H. Harten pater G. W. J. van Hei voort SS.CC., onder gelijktijdig eer vol ontslag aan pater .G P. Verwetj SS.CC.tot kapelaan te Eindhoven-Pr Michaël op verzoek eveneens van de provinciaal der paters van de H.H. Harten pater P. H. Schoutsen, die assis tent was te Eindhoven-H.H. Harten; tot assistent te Geldrop-Zesgehuchten op verzoek van de provinciaal der pa ters van de H. Geest pater H. van Put ten C.S.Sp.' Bij besluit van het college van cura toren van de Technische Hogeschool te Eindhoven is met ingang van 1 september benoemd tot wetenschappe lijk hoofdambtenaar in vaste dienst bij de afdeling der werktuigbouwkunde, groep warmtetechniek, ir. J, J. H. Wit- hoff en is met ingang van dezelfde da tum benoemd tot wetenschappelijk hoofdambtenaar a in vaste dienst bij de afdeling der scheikundige technologie, groep onderzoek-centrum, dr. D. Hei- kens. Ad npripvrie DE ZONNETEMPEL door HERGE 90 G by Uitgaverii Cailerman Jij mij geweren geven, sen or kapitein rijnu is 't mijn beurt eweren denka Zorrino Zornno hebben geen keuz naar, verdorie maakte Bobbie dat geluid?...Wat moet dat betekenen DodenfluitKuifje Inca 's maken fluiten met beenderen van de doden.. deze fluit werd uit 'n scheenbeen gesneden!... En de gu/zigeBobbie geblazen hebben muzi kale heenderen Copyright P. I. B. Bo* 6 Copenhagen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 2