MODE VOOR DE KOMENDE WINTER MAAKT ALLES IETS LANGER Mode voor de jeugd GROTE KRAGEN OF GEEN KRAGEN Avant- garde Alle tegenstrijdigheden en onzinnigheden ten spijt Wat doet de confectie er mee? Weinig kans voor Huis Dior Strijd oin de knie DINSDAG 1 SEPTEMBER 1959 't Is een kwestie l van kunnen HOGE KAPSELS LANGE HALZEN BABY ZEPHYR i Guy Laroche is de jonge ontwerper die de (Frangoise Sagan) jeugd de bal lijkt te willen toewerpen. In zijn pétillante wintercollectie laat hij op „makkelijke" mantelpakjes een capuchon of tot capuchon omgeslagen stola dragen. Het zwarte bont is flatteus op deze pakjes, waarvan het rechter in de nieuwe rodekool kleur is en het linker in beige met ceintuur van beige suède. Als het hoedje niet naar voren kiepert op het hoofd doet de haardos het. Het staat wel grappig bij dit ionjurkje van zwart fluweel met witte kant van Maggy Rouff (foto links). Het is uit met de avond crinolines, het lange avondtoilet is smaller van rok geworden. Lanvin Castillo geeft deze wit satijnen japon (foto rechts) met blauw fluwelen bloemen en grote strik op de rug. Hfc Voor do mantelconfectie, die in ons land het belangrijkste onderdeel is van de kledingindustrie, is de wintermöde, die dus de mantels naar voren brengt, het belangrijkste. Nu hangen de winter mantels van de confectie die in septem ber in de winkels komen, midden zomer al klaar, geïnspireerd op de tendenzen van het vorige seizoen. Nadat Parijs zuil geheimen heeft prijsgegeven, wor den er dan aan de collecties nog wat allernieuwste modellen toegevoegd. En die paar centimeters, die de lengte op en neer schommelt, zijn makkelijk te wnzigen. Volgens een der mantelfabrikanten, wiens oordeel wij vroegen, zal de ze venachtste mantel met bijpassende ja- pon of rok het bij ons zeker doen. En I ook de rechte mantel met los omgesla- gen ceintuur. Die de overgang vormt naar de (flauw) getailleerde mantel, die er weer probeert in te komen. De recht naar benedon vallende mantel vanaf een verbrede schouder, zoals dé i Givenchy propageert, zal ook grote in- i vjoed hebben. De collectie van Hubert de Givenchy hebben wij helaas niet ge zien. Want deze letterlijk en figuurlijk grote couturier wenst de moijepers niet to ontvangen in de openingsweek der collecties als de verslaggevers en ver slaggeefsters uit alle landen daarvoor in Parijs zijn. Balenciaga houdt zijn deuren ook gesloten. Zodat onze voor lichting altijd maar gedeeltelijk kan. zj]n. Advertentie Want wie wil kan lekker koken. Als U j tenminste Maizena Duryea gebruikt - het ideale bindmiddel voor groenten, soepen en sausen. Pierre Cardin is de. ongekroonde koning van Parijs. Hij heeft reeds enige seizoenen de mantelconfectie sterk geïnspireerd. Voor de aanstaande winter blijft zijn silhouet los, met om de heup nonchalant omge knoopte smalle ceintuur of koord. Ook hij verbreedt de schouders met dit soort „overgooier", die zowel bij korte als halflangecmantels wordt toegepast. Het kraagloze heeft deze winter evenveel recht als de enorme kraag, die zoals op dit rode mantelpak de neiging heeft pelerine te worden. Ook .voor het cocktailuur zet hij deze losse lijn door, hier in rose gebrocheerde zij. De mode 1960 wil de vrouw in de leng te rekken, dat is duidelijk. Ook de kap sels gaan sterk de hoogte in. Veel man nequins dragen het haar strak wegge- getrokken uit het gezicht en met ^cen torentje op het. hoofd. Om dat torentje zit dan een klein hoedje of alleen maar een „hu.j" van het materiaal van de mantel of de japon. Die hoge kapsels zijn op zichzelf bijna een hoed! In ieder geval werpen hoed en haar elkaar de bal toe. Wie een lange nek heeft boft. Want die kan dan de ontelbare rijen kralensnoeren om de hals winden zoals we hebben zien dragen. Het doet een beetje denken aan de vrouwen van een bepaalde stam, die geringde harde halskragen dragen om hun hoofd hoog op te schroeven! De leren ceintuur hoort bij de winterjurk 1960. Zulke losse klepjes ziet men overal opdui ken. Ze breken de saaiheid. Ook aan dit groene jurkje van Bob Bugnand. Alle -. hnterjurkjes van de couture zijn in dit rustige genre. Veel beverbont, hier als voyante „voering" in een creatie van Pierre Palmain. Kort jasje, met dasje van hetzelfde in de hals, om de knie gebonden rok, enorme oorbellen, reitze strik op de hoed. Dit geheel uit de collectie Saint Laurent/ Dior heet „Avant Garde". Wie volgt? Op een Parijs terrasje, midden in het modecentrum streken begin augus tus in de openingsweek van de wintercollecties enige goedgeklede vrouwen, met glimmende bijoux aan pols en oren, naast ons neer en be gonnen haastig, zonder op of om te zien, op een blocnote te tekenen. Ze roerden het glas niet aan dat de gargon voor hen neerzette, ze tekenden. En ze deden het met een gespannen concentratie alsof iets hen op de hie len zat. Zonder twijfel waren hier „kodae's" aan het werk, zoals men ze in Parijs noemt. Vrouwen met een „fotografisch oog" die, als de nieuwe mo dellen van de haute couture getoond worden, als koopster van één model binnenkomen en van de rest die ze zien, bliksemsnel ieder detail opnemen. Het als het ware in hun hoofd fotqgraferen en vasthouden tot na de show. Dan grijpen ze naar hun potlood en leggen het kostbare nieuws vast. Dezer dagen is er een groot schandaal aan het licht gekomen van een modellendiefstal voor een Amerikaanse mode-uitgaaf, waarbij een Oosten rijkse spionne was betrokken, die zich uitgaf als journaliste. Het is dan ook heel begrijpelijk, dat de couturiers hun creaties zo lang mogelijk weg stoppen voor het publiek. En pas een goede maand na de shows, nu dus op 1 september, toestaan, dat dé hele wereld mag zien wat ze voor nieuws bedacht hebben. En dat nieuwe is, zoals gewoonlijk vol tegenstrijdigheden. Zelfs -over de verlenging van de rok zijn ze het niet allemaal eens. Maar de tendens om de rok wat langer te maken is er absoluut. Al zullen de bloemige teen agers, die in het straatbeeld van de ze zomer het kniekorte rokje hebben doen overheersen, vast geen centime ter toegeven, zolang Yves Saint Lau rent, de ontwerper van het huis Dior, die jong is en zich inspireert op de jeugd, de rokken kort houdt. De collecte die Yves Saint Laurent ons trouwens voor deze winter heeft laten zien, was niet om au sérieux te nemen. De Amerikaanse confectie schijnt er toch nog wel iets uit geput te hebben om in de massa-kleding te interpreteren. Maar een „blijvertje" zal dat malle, aan de knie bijeengeno men rokje niet zijn, dat u op de voorpa gina heeft kunnen bekijken. Het tuniek-idee is zich overigens wel in de mode aan het vastzetten. Na de heel korte mantelpak-manteltjes, die we nu al enige seizoenen hebben, keert de mode weer terug tot het meer uitge rekte silhouet. De jasjes worden lan ger en alle mantels neigen naar drie kwart en zevenachtste. Taille is er voor op straat niet bij, wel in de japon nen. De ongekroonde koning van de Pa- rijse mode is Pierre Cardin, die leer ling bij Dior is geweest. Zijn nieuwe lijnen zullen de confectie over de hele wereld zeker sterk beïnvloeden. Met zijn zeer knappe, eigen stijl maakt hij mantels, een soort huls om het lichaam, die het figuur niet accentueren maar het toch tot leven brengen. Zijn signa- Een zwart en rode ruit voor deze ongemene mantel van Nina Ricci. De wijdte is formidabel, ook van de mouwen. Grappig contrast met het zwart suède kalotje. tuur voor dit seizoen is de ongetailleer de, rechtvallende mantel, met een kwa- si nonchalant omgeknoopte smalle cein tuur, losjes om de heup. Dat hij van grote kragen houdt, weten degenen die de mode van nabij volgen. Voor deze winter maakt hij ze weer, soms dub belgevouwen en toch niet aanliggend tegen de hals. Trouwens, de enorme kraag, uitgroeiend tbt pelerine, pro beert weer voet aan de grond te krij gen. Men spreekt dan van Russische invloeden. En die zullen er ook wel zjjn, want de collectie Dior is immers in Moskou geweest en de uitwisseling met Rusland staat ineens overal in de belangstelling. Helena Rubinstein is er ook al geweest met haar schoonheids preparaten, voor de Amerikaanse ten toonstelling in Moskou en Gaylors Hau- ser, van het worteltjessap en de rauwe spinazie is er de vakantiemethoden gaan bestuderen om te weten, hoe de Russen zich dan ontspannen. Voor een Siberische winter zijn ook de bontkragen, bontvoeringen en bontmanchetten. En de stola of bont shawl om het hoofd geslagen tot ca puchon. Dat zou wel eens een stunt kunnen worden. Guy Laroche liet zijn pittige mannequins telkens hun entree maken met over het hoofd een stola, die een capuchon was of kon worden. „En cagoule" noemt men dat in Parijs. Wat de schouders doen? Ze heb ben neiging tot breder worden, hoe wel er ook nog genoeg „gewone" ron de schouders zijn. Maar de Romaan se (schouder)boog heeft de neiging om wat opgevuld te worden. Iets heel nieuws, dat de schouders abrupt verbreedt, is, wat de Fransen noe men de „chasuble". Het is de lijn van het eeuwenoude mouwloze over- gewaad waaruit dus ook het kazui fel is ontstaan. En aangezien men in deze tijd steeds op zoek is naar de kern van de dingen, is het niet zo gek, dat een modecreateur terug grijpt op wat klassiek is in de kle ding. En het mouwloze overkleed is dat. In vele vormen komt men het tegen in de haute couture, onder meer bij Guy Laroche. Ook kort, even over de taille en licht blousend in de rug. Is het dan van bont, dan kan het van een japon van dikke wollen stof zoals ze nu zijn een originele wintermantel maken. De lange mantels zjjn of zo wijd, dat men er bijna met zijn tweeën in kan of ze hebben neiging om de taille te doen raden. De japon speelt in de haute couture voor overdag een geringe rol en is er vooral als basis voor de ja pontailleur. Maar de harige, pluizige stoffen waar ze dan van gemaakt wor den, ook ais deel van het mantel com plet, worden soms wel heel warm en vachtachtig voor binnenshuis. A. Bgl. Yves Saint Laurent wil de rokken bo ven de knie, en dat terwijl de gehele tendens van de wintermode is om ze j wat langer te maken. Het is toch ook absurd om met de koude van het ko mend seizoen totaal geen rekening te houden! In zün programma geeft Saint Laurent geen centimetermaat aan voor de roklengtc, zoals de meeste huizen wel doen. En die verschilt nogal. Lan vin geeft achtendertig centimeter van de grond af, wat redelijk is. Dat is iets langer dan de mode voor deze zomer voorschreef. Maar eigenlijk kan men zo precies met centimeters niet werk- ken, want de lengte heeft met de ver houdingen te maken en daarin zit voor iedereen individueel een subtiel ver schil. Overigens kan men over de mil limeters, waar men zich in de mode wereld zo druk over maakt, nu ook weer niet vallen. En per slot spreekt de leeftijd van de draagster ook een woordje mee. Diors opvolger heeft bij de jeugd in de gunst willen komen, want voor de jeugd kan het niet kort genoeg. Maar hij heeft veel kritiek te verduren. Of hij veel navolging vindt zal moeten blij ken. Van rose satijn is dit avondtoilet van Jean Patou. Het empire-achtige is er bij de lange avondjaponnen, die de hoog-romantiek verlaten hebben, nog veel. Advertentie de allerbeste voor baby

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5