De K.A.B. in jaartallen Platina klooster jubileum Vijftig jaar K.A.B.-vakceiitrale Een halve eeuw medewerking aan maatschappelijke reconstructie Indruk van de eerste dag is niet overweldigend Spaanse ez eltj es-karavaan nadert eind van de reis Een Nederlandse sopraan, een groot artieste in de dop VAN GETRAPTE TOT ERKEND MEDEWERKER VOCALISTENCONCOURS IN DEN BOSCH op nders Hp! iHtukT!: 1 Vakcentrale in ledencijfers Loonsverhoging en huur- compensatie Veenbrand bij Vroomshoop SS. ',Sf. ÏJSEÏWSÏÏ: WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1959 PAGINA 5 TT- v. Prof.dr.N.A.Halbertsma ontvangt gouden plak Metaalindustrie Twente Kei van een Duitse heldentenor Medische missiezusters lonq 27.000 leden 1910 29798 1915 46.559 Werkloosheidsbesluit tot subsidiëring werkloosheidskasscn 1Q!>n 149.050 leden 4905 107.733 1930 154.859 io9k 196.384 »f J940 209.958 1946 MÏ.5- 1947 232.642 194g 257.335 1950 301.543 1952 334.000 1957 400.000 1957 Uittreden A.R.K.A. met 30.000 leden 1959 404.000 leden 1888 Oprichting Nederlandse R.K. Volksbond te Amsterdam. (Nog) geen specifieke arbeidersvereniging. 1889 Oprichting eerste speciale R.K. Arbeidersvereniging te Enschede. 1890 Stichting centraal verband tussen de R.K. Volksbonden. (Aanvanke lijk landelijk bedoeld). 1893 Stichting Utrechtse Diocesane Bond van R.K. Werkliedenverenigingen. 1903 Eerste R.K. Vakcongres, georganiseerd door de Haarlemse R.K. Volks bond, de bond van R.K. Werkliedenverenigingen in het Aartsbisdom Utrecht en het permanent comité voor de Ned. R.K. Vakorganisatie. 1906 Stichting Federatie van Diocesane Bonden. 1908 Tweede Nederlandse R.K. Vakcongres. 1909 Stichting R.K. Vakbureau (18 juli). 1916 Bisschoppelijk communiqué over de verhouding stands-vakorganisatie en invoering wederzijds verplicht lidmaatschap. 1925 Stichting R.K. Werkliedenverbond in Nederland, opheffing van de afzonderlijke organen Vakbureau en Federatie. Opheffing van de beide afzonderlijke kaderbladen en Stichting van Lering en Leiding. 1945. Oprichting Ned. K.A.B. Vakbonden en Diocesane Bonden worden zelfstandige deeltaakorganen van de gecentraliseerde K.A.B. Broeder Celestus van de con gregatie van de broeders van de Onbevlekte Ontvangenis te Maastricht heeft gisteren een -i||T uniek jubileum gevierd: de ze- 5%^ .~2|SiL ventigste verjaardag van zijn kloosterprofessie. Niemand die ir-JÊ^X minder van het unieke van dit Verheyens uit Rijkevoort bij Boxmeer, waartoe broeder Celes- I us, in de wereld Jozef Verheyen, jjim behoort, al helemaal geen bijzon- .'Jma? dere prestatie. De meeste Ver- II|1P^ heyens zijn negentig jaar of K ouder geworden. Broeder Celes- en nog vitaal houdt de traditie van zijn familie om oud te worden, dus wel in ere. Andere familie-tra dities neemt hij daarentegen minder goed in acht en één is hij zelfs helemaal ontrouw gewor den. Kozen alle Verhevens het beroep van hun landbouwer, Jozef deed, dit niet. Hij wilde onderwijzer worden. rtUOPHpU I flpstllS Ais veertienjarige knaap ging JJJ.UCU.C1 VjCICSLUS Jozef Verheyen daartoe naar de toenmalige normaalschool te Boxmeer. Zijn studie aldaar was maar van korte duur Niet omdat de landbouwerszoon uit Rijkevoort afzag van het onderwijze'rsideaal, maar omdat hij zich net als enkele dorpsgenoten geroepen voelde om broeder-onderwijzer te worden. Om dit ideaal te bereiken meldde Jozef Verheyen zich aan bij de broeders te Maastricht. In 1885 behaalde hij aan de broederskweekschool aldaar de onderwijzersakte en vier jaar later legde hij de eeuwige ge loften af. Het grootste gedeelte van zijn zeventigjarig kloosterleven is broeder Celestus in het onderwijs werkzaam geweest. Vijftig jaar lang als onderwijzer aan diverse broederscholen o.a. te Helmond, Veghel, Amster dam en Schiedam en na zijn pensionering in 1936 als privéleraar te Roer mond en Maastricht. Heel wat moeilijk studerende H.B.S.-'ers en gymna siasten zijn door hem in de loop der jaren bijgewerkt. Les geven was ook na zijn pensionering zijn grote liefhebberij. Twee jaar geleden maakte de dokter hieraan een einde. De hoogbe jaarde broeder, zo oordeelde hij, moest nu toch eens echt rustig aan gaan doen. Broeder Celestus heeft dit advies, althans wat het lesgeven betreft, opgevolgd, voor het overige is hij evenwel nog de arbeidzame kloosterling van vroeger gebleven. Advertentie Het gebouw „Tivoli" te Enschede, waar mgr. Ariëns de grondslag legde voor de R. K. Arbeidersbeweging in Twente. dit alles zo gebeuren? Dan zijn we dus toe aan het antwoord op de vraag, wat er wezenlijk fout was. En dan zijn we ook toe aan de wezenlijke doelstellingen van een moderne arbeidersbeweging. Onmenselijke verhoudingen We spreken tegenwoordig van de we tenschap der menselijke verhoudingen. En als we dit begrip willen loshaken van de Amerikaanse inslag, n.l. dat ge zonde menselijke verhoudingen in het bedrijf uitermate bevorderlijk zijn voor goede bedrjjfsuitkomsten, dan menen we, dat met het begrip menselijke ver houding is aangegeven wat destijds wezenlijk fout was. De negentiende eeuw presenteerde aan de wereld de rekening voor een steeds toegenomen vermaterialisering. Los van God kende de samenleving eigenlijk nog maar twee gi'ote richtlijnen - de autonome rede en de materiebeheersing - en in die situa tie, in deze denkwereld was geen plaats voor overwegingen, die aan de leiders van de samenleving hun invloed, hun bezit en hun macht zouden inperken. In die tijd ontstond het gevleugelde woord: het recht van de sterkste is het sterkste onrecht. Een kleine groep intellectuelen gaf leiding aan de gedachtenwereld, een kleine groep geldbezitters beheerste de andere mensen. Iets van de oude heidense idee, dat zij die geen bezit hadden, dat zij die met hun handen moesten proberen hun brood te ver dienen, geen of een minderwaardige ziel hadden, was teruggekeerd in het gedachtenleven van de negentiende- eeuwse machthebbers. Het Nederlandse katholicisme zag zich voor de ontzaglijke taak geplaatst om een in verval zijnde kerk na het herstel van de kerkelijke hiërarchie in 1853 weer opnieuw te funderen. Het bouwen van kerken en scholen en seminaria, net aankweken van een nieuwe katholieke élite vorderde zoveel tijd en aandacht, dat ook zelfs het Nederlandse katholi cisme niet voldoende aandacht kop schenken, althans niet schonk, aan de industriële revolutie, welke zich voltrok, en aan de gevolgen, die daar noodzake lijkerwijze aan vast zaten. Ook een in dustriële omwenteling, bijdrage in het volbrengen van de goddelijke opdracht aan de mens, de aarde te beheersen en dienstbaar te laten zijn aan alle men sen, moet in Christus' naam gedoopt zijn. Maar tot dat universele karakter van het christendom kwam de Nederlandse it de reeks gedenkwaardige data, evenzovele mijlpalen in de ont wikkelingsgang vUn de Neder landse R.K. Arbeidersbeweging, koos de landelijke leiding van de K.A.B. de 18e juli 1909 uit om met goud te kronen. Op 11 september a.s. zal dit gebeuren. Een H. Mis van dankbaarheid en een her denkingsrede, uit te spreken door staats secretaris dr. G. J. Veldkamp, zullen de waardige en sobere uitdrukkingsmidde len zijn van de vreugde, die er in de katholieke arbeiderswereld is om een 80-jarige gespecialiseerde arbeid in het totaal van haar 70-jarige vruchtbare Werkzaamheid. Het is de moeite waard om op een moment als dit na te gaan, waarom juist deze datum werd gekozen, Waarom onder alle belangrijke gebeur tenissen in het leven van de K.A.B., de stichting van de gecentraliseerde vak beweging extra in de publiciteit wordt gebracht. De betekenis van de katholieke vak beweging kan men niet afmeten naar de hedendaagse verschijningsvorm al leen. Er zijn er te veel in den lande, die de K.A.B. slechts bezien als een insti tuut, dat voornamelijk looneisen stelt en geen ander doel schijnt te kennen dan materiële welstandsverbetering voor de aangesloten leden. Daarom is het goed, eens in de geschiedenis terug te grijpen en de wording van de vakbeweging te zien als de noodzakelijke specialisatie in de algemene bewogenheid, welke in de arbeiderswereld was gegroeid^ tegen de mensonwaardige toestanden, die zich in loop van de negentiende eeuw had den ontwikkeld. We zien hier al twee begrippen aan geduid: algemene bewogenheid en specialisatie. Het is moeilijk een an dere naam te vinden voor het verzet van de getrapten en dodelijk gewon den tegen een maatschappij en tegen maatschappelijke opvattingen, die er de oorzaak van waren, dat op miljoe nen werkersschouders een pijnigend slavenjuk was gelegd. Wanneer we met een enkel woord aan die voorheen zo onchristelijke en onmenselijke verhoudingen herinneren is het niet met een rancuneus gevoel, of om de borst sterk naar voren te steken; wat heeft die gecentraliseerde katholie ke vakbeweging toch veel weten tot stand te brengen! Maar wèl willen we het doen om accent te geven, niet aan het feitelijk, maar aan het wezenlijk foute in de samenleving van de negen tiende eeuw. Natuurlijk was het feitelijk fout. dat arbeiders 80 tot 100 uur per Week moesten werken voor een geldbe drag, dat ternauwernood de naam loon Verdiende. Feitelijk was het fout, dat ze Weggestopt waren in z.g. huizen, die, indien men ze krotwoning zou noemen, de letter „k" nog te veel hebben. Feite lijk was het fout, dat deze mensen geen enkel recht hadden, dat oud-zijn het zelfde was als armlastig. Dat alles waren feitelijkheden, die, indien we de bijzon derheden nog eens nalezen bij Brugmans of bij Roland Holst-van der Schalk, ons doen gruwen en die noodzakelijkerwijze de vraag naar voren dringen: hoe kon Henri Hermans, wiens leven een voort durende strijd is geweest voor de sociale belangen der katholieke arbeiders. Hij richtte in 1898 te Boxmeer de katholieke Volksbond op. W. C. J. Passtoors, een der eerste katholieke sociale werkers, oprichter van de Nederlandse R. K. Volksbond. maar met groot wantrouwen gade sloegen. En nog in 1923 schreef Jos Veldman in zijn overigens zo voor treffelijke Gedenkboek: ach, hoe doelloos werden tal van daden in dien tijd gesteld. Velen wierpen zich met al hun kracht op de jonge en groeiende katholieke vakbewegingmet algehele verwaarlozing en verontachtzaming van het werk der plaatselijke werklieden verenigingen en den diocesane bond". Inmiddels werd steeds duidelijker, dat de grote maatschappelijke strijd voor betere, d.w.z. dus voor meer christelijke verhoudingen zich steeds meer zou voltrekken, minstens zou wor den gemarkeerd door de bedrijfsver- houdingen. In 1920 schreef Henri Her mans bijna een hele jaargang van Het Roer, maandschrift van de federatie van diocesane bonden, vol over het grote vraagstuk van de bedrijfsorgani satie. Steeds duidelijker werd, dat in dit ontwikkelingsproces de vakbonden, en dus zeker de vakcentrale, struc tuurelementen van een gezond maat- schappijbestel zouden moeten zijn. Zij kenden en kennen derhalve zeer onderscheidenlijk een nabij en een ver wijderd doel. Het nabije doel is en bluft waakzaam te zijn, dat de nu ook als mer-s meetellende arbeider een recht vaardig aandeel heeft in de toenemende rijkdom en welvaart van onze samenle ving. Het verwijderde doel was en is te zc -gen, dat die samenleving een christelijk gezicht krijgt en houdt. Daar om is het dwaas te veronderstellen, dat de vakbeweging niets te maken zou heb ben met persoonlijkheidsvorming. Wil len de menselijke verhoudingen christe lijk zijn, dan zullen p de eerste plaats de mensen christelijk moeten zijn. Maar laten we christelijk niet vereenzelvigen met veel naar de kerk gaan en vurig bidden. Goed, dit is essentieel en on misbaar, maar bekwaam vakmanschap, Prof. dr. N. A. Halbertsma uit Zeist, pionier van diffuse verlichting, is door de vereniging van lichtdeskundigen (illuminating engineering society), wel ke te San Francisco congresseert, on derscheiden met de gouden medaille voor 1959. Dr. Halbertsma was de eerste deskundige die zich al in 1914, kort na dat de eerste praktische gloeilampen in de handel waren gekomen, bezig hield met spreiding van het licht. Dinsdagmorgen elf uur zijn de vijf Spaanse caballero's, toekomstige stu denten aan de landbouwhogeschool te Wageningen, de Nederlandse grens bü Wernhout-Wuustwezel gepasseerd. Zo als men weet hebben zij de tocht uit Spanje afgelegd met het Spaanse plat- telandsvervoer dde de ezel. Zij be dwongen met hun drie rijdieren de Py reneeën en naderden met een snelheid van 30 tot 35 kilometer per dag ons land. Het plan per ezel naar Nederland te reizen is gerijpt, nr 'it een aantal Am sterdamse studenten, die deze zomer een bezoek aan Spanje brachten, te paard de route hadden gevolgd, die eer tijds door de legendarische Don Qui- chote met zijn trouwe dienstknecht San- cho Pancha volgens de schrijver Cer vantes door <V Spaanse contreien is ge maakt. Het oelangrijkste ezeltje is ongetwij feld Platero, naamgenoot van het An- dalusische ezeltje Platero, hoofdfiguur uit het beroemde boek van de Nobel prijswinnaar Juan Ramon Jimmenez. Platero namelijk zal ten geschenke wor den aangeboden aan prinses Irene als blijk van hulde en sympatie aan ons vorstenhuis. In Spanje heeft men ken nis genomen van de vele succesvolle goodwillreizen van prins Bernhard naar de Spaans sprekende landen in Zuid-Amerika. Tevens heeft men er kennis genomen van het feit, dat prin ses Irene met veel animo de studie der Spaanse taal ter hand heeft genomen. Vandaar de geste haar Platero ten ge schenke aan te bieden. Ook de beide andere ezeltjes zullen Spanje niet terugzien. Reverte en Pe rez zjjn respectievelijk bestemd voor de landbouwhogeschool te Wageningen en voor een liefdadig doel. Het in fraai rood leder gebonden logboek van de reizigers bevat onder meer handtekeningen van de burge meesters van vele Franse steden en dorpen die door de reizigers werden gepasseerd. Verder staan er de goe de wensen in van de Nederlandse am bassadeur in Madrid, mr. W. Cnoop Koopmans en dt eerste handelssecre taris van deze ambassade, jhr. L. Quarles van Ufford. Intussen kijkt de Spaanse ambassa deur in ons land, de hertog van Buena uit naar de aankomst van zijn onder nemende jonge landgenoten en hij hoopt, dat ze tijdig genoeg zullen aan komen om hun opwachting te maken op de nationale tentoonstelling van de koninklijke vereniging Het Nederland se trekpaard, die 15 en 16 september in 's-Hertogenbosch zal worden gehou den. christelijke gemeenschap van de negen tiende eeuw niet toe. Het is daarom begrijpelijk en verheu gend tevens, dat het juist priesters wa ren, die uit christelijke en priesterlijke bewogenheid scherp zagen en zich her innerden, dat Christus' Kerk begonnen is als de Kerk der armen. Ariëns had het leed gezien van de werkers in de zwavelmijnen op Sicilië, van de mar merhouwers in de Abruzzen en hij zag het leed van de spinners en wevers aan de mechanische weefstoelen in Ensche de. Hij wist, dat het christendom hier een taak had, hij wist, dat betere men selijke verhoudingen bevorderen een op dracht was van Christus aan alle men sen en hij is zijn veldtocht begonnen. Het is merkwaardig, dat vóór de oprich ting van de eerste arbeidersvereniging in Enschede, Ariëns in het Weekblad voor Oldenzaal een pleidooi houdt voor een z.g. broederschapsbond. Een gedach te, die later door Willem Passtoors in Amsterdam werd gerealiseerd in de stichting van zijn Volksbond. Maar zo ver was de wereld nog niet. Slechts weinigen, vooral onder de leken, zagen het verband, zagen dit verband tussen godsdienst en leven, dat Christus' opdracht veel verder ging dan een avond- en morgengebed, kerkbezoek en een gift voor de armen. En zo werd Ariëns al in 1889, het jaar zelf van zijn eerste arbeidersvereni ging, gedwongen om zijn vereniging niet alleen vormingsinstituut te doen zijn voor de arbeiders, maar tevens strijdorgaan. De eerste staking bij Morsman en ter Kuyle in 1890 werd een volslagen mis lukking, omdat er geen strijdmiddelen waren, geen weerstandskas, geen licha melijk gezonde mensen, geen organisa tie-inzicht, geen verstandelijke begaafd heid onder de arbeiders. Dan vloeit dus uit die algemene bewogenheid de spe cialisatie voort, die we vakbeweging noemen. Maar dan gaat zich tevens iets merkwaardigs voltrekken in de op mars zijnde arbeidersbeweging. De materie trekt nu eenmaal duidelijker dan geestelijk voedsel. Het is een waarheid, waarmee we -altijd rekening moeten houden, waarop we bedacht moeten zijn., willen we een misgroeien van de samenleving voorkomen. Er waren er, die zozeer hechtten aan de algemene arbeid, dat ze de speciali satie dooor middel van de vakbeweging Standbeeld te Enschede van rn.gr. Ariëns, pionier der Katholieke Arbeiders beweging. een goed verstandelijk niveau, een be hoorlijk cultureel peil, dat moeten ge volgen zijn van die christelijke instel ling. Heden en toekomst En als we dan nu de plaats van die vakbeweging bezien en haar taak en op dracht voor de nabije toekomst be schouwen, is het duidelijk wanneer we zeggen, dat de specialisatie binnen de landelijke centrale gehandhaafd moet blijven. De vakbeweging is niet meer te vergelijken met de vakbeweging van voor de oorlog. In het landelijk geheel draagt zij bewust een stuk verantwoordelijkheid mee voor heel de sociaal-economische ontwikkeling. Haar arbeid voor de vor ming van de mens verricht zij zowel door middel van de vakbonden als door middel van de diocesane bonden. Deze laatste zijn in de loop der jaren gewor den tot betrekkelijk zelfstandige deel taakorganen voor de algemene materiële geestelijke en culturele vraagstukken, waarvoor de arbeidswercld van vandaag no<-, staat. Het is verheugend de ontwikkelings lijn in de verhouding stands vak organisatie tot op onze dagen te mogen volgen. De diocesane bonden bereidden door tal van congressen en studiebijeen komsten het ontstaan van de Nederland se katholieke vakbeweging voor. De diocesane bonden, of hoe dan ook die al gemene arbeid t.z.t. vorm zal vinden, hebben in wezen nog dezelfde opdracht als die zij zichzelf stelden aan het eind van de vorige eeuw, zoals die geaccen tueerd werd door het Vakcongres van 1903, zoals die benadrukt werd in het Bisschoppelijk Mandement van 1954; die algemene arbeid blijft de basis, waarop de gespecialiseerde arbeid van de vak beweging wordt voortgezet en afge bouwd. Gouden K.A.B., gouden vakbeweging binnen de K.A.B.. gij hebt het recht het hoofd fier te heffen; gij hebt het recht met een zekere trots te wijzen op de arbeidersstand van vandaag, die goed gekleed en gevoed, werkelijke woningen zijn tehuis mag noemen; die over het algemeen gewaardeerd en erkend wordt, niet langer als de loonslaaf maar als de medewerker in het bedrijf, die een kostbaar element is in de Nederlandse welvaartsstaat. Katholieke vakbeweging, vijftig jarig bestaansfeest is slechts een rustpunt in onvermoeide bijdrage aan een wezenlijke, d.i. meer christelijke omgroei van de mensenlijke verhou dingen. Uw invloed bleef niet beperkt tot het katholieke volksdeel. Zij mil derde revolutionnaire bewegingen en bracht een harmonie in het volk, waar wij allen trots op mogen zijn. Gij hebt de fundamenten voor een bewoonbaar gemeenschapshuis voor de toekomst: Blijf op de steigr uw arbeid verrichten. JOH. ZWANIKKEN Voorzitter van de Utrechtse Diocesane Bond der K.A.B. (Van onze correspondent) Toen dinsdagmorgen in Den Bosch de deuren van het Internationaal Vo calistenconcours voor de belangstel lende waarnemers geopend werden, bleken er voor de demi-finale 28 vo calisten aan te treden, het nog altjjd respectabele restant, dat de tijdens de voorafgaande dagen door de jury achter gesloten deuren p-ingerichte slachting had overleefd. Een dikke honderd gegadigden waren er geweest, waarvan de helft sopranen, de zan gerswereld moet gecribléerd zijn van sopranen. Er stonden op deze dag nog altüd 13 van de oorspronkelijke 52 op de ljjst, benevens vijf alten (de mezzo's inbegrepen)zes bassen en baritons en vier tenoren, met welk laatste aan tal de organisatoren zich inzonder heid ingenomen toonden. Moeder Natuur is even kwistig met sopranen als schriel met tenoren. Achtentwintig vocalisten in totaal wer den dan van de ochtend tot een flink De werknemers, werkzaam in de grootmetaalindustrie in Twente, zullen met terugwerkende kracht van 1 augus tus de 5 procent loonsverhoging krijgen, alsmede een huurtoeslag. Voor de uur loners zal de 5 procent loonsverhoging in het algemeen integraal voor alle werknemers boven de 23 jaar worden toegepast, plus 5 et. per uur huurbijslag, die ook in de toeslag zal worden door berekend. In het algemeen komt het neer op ongeveer 10 procent verhoging. De werkgevers in Twente hebben bij het vaststellen uitdrukkelijk gesteld, dat incidenteel hiervan afgeweken kan worden hetzij voor Individuele gevallen, hetzij voor groepen en dan zowel naar boven als naar beneden. Indien onderne mingen van deze uniforme regeling me nen te moeten afwijken zal met de vak organisaties overleg worden gepleegd. Voor de jongeren werkzaam in de grootmetaal is voor de huurbijslag de volgende regelipg van kracht geworden. Werknemers van 21 en 22 ontvangen boven de 5 procent loonsverhoging 4 ct. uurloonsverhoging, van 19 en 20 jaar 3 ct., van 17 en 18 jaar 2 ct, en van 15 en 16 jaar 1 ct. Zij die beneden de 23 jaar in het verleden een huurtoeslag ge noten zullen deze blijven ontvangen, zij het dan gedeeltelijk als toeslag. Ook de vrouwelijke werknemers zullen een loonsverhoging van 5 procent ontvan gen. Over de doorwerking van de huur- compensatie is geen afgerond stand punt bepaald. Ten aanzien van de be- ambtenlonen willen de werkgevers zich een grotere vrijheid van handelen voor behouden dan voor de uurloners. Wel is het de bedoeling om de 5 procent en de huurcompensatie integraal toe te passen, waarbij voor de jongeren een zelfde aflopende regeling zal worden opgezet voor de huurcompensatie, als bij de uurloners. Men moet er evenwel rekening mee houden dat na de invoe ring van voornoemde verhoging de tot nog toe gegeven huurtoeslag van 2.60 per week komt te vervallen. stuk in de avond afgewerkt. Allemaal een lied, een oratorium-aria en een ope rafragment. Begeleiders draafden af en aan, de jury luisterde zwijgzaam, Manus Willemsen, de voorzitter, sprak door een luidspreker de zangers in vijf talen zeer onberispelijk toe en de belcantisten in de zaal keurden en ge noten op deze markt, waar het puik der zoete kelen zich stelde. Een jaarlijks weer even gezellig bedriji. voor wie al thans de hartstocht van het bel canto te pakken heeft. De indruk van deze eerste dag was voor de meeste groepen niet overweldi gend. Onder al deze sopranen was er welgeteld een, dm ik zonder aarzelen voor een eerste prijs in aanmerking zou willen brengen, een Duitse sopraan. Dat zij zich één keer vergiste in een co loratuur en er uitraakte, zal de jury haar hopelijk niet als een onvergeef lijke zonde aanrekenen. Het zou flauw zijn en de finale bovendien van de zwaarste mededingster in deze groep beroven. Voor de tweede prijs kon men enkele sopranen in aanmerking achten te ko men. Er is een Engelse bij, die hier ook het vorige jaar was en zich toen tot in de finale heeft gehandhaafd, vasthou dend en gelijkmoedig. Er zijn er nog enkeier die een goed figuur hebben ge slagen. Allen hebben hun gebreken, maar ook hun aantrekkelijkheden. Ver schillenden echter zijn een eind onder de maat gebleven. Er waren drie Nederlandse sopra nen bij, waarvai. er, naar mijn gevoe len, slechts één een kans behoort te maken, een ras-artiestje, oer-muzi- kaal, zeer intelligent, een en al leven en bewonderenswaardig kundig woe kerend met een snippertje aan stem volume. Een groot artieste in de dop, of om in het beeld te blijven: in de kern van haar stem, in dat heel klei ne kerntje, dat haar hele stem is. Wat zal de jury daarmee doen? Mis schien is het alleen maar voor ons, toehoorders, een probleem en hele maal niet voor de jury. Juryleden, zo stel ik mij voor, geven nuchtere cijfers en als de som daarvan hoog genoeg is, komt de betrokkene in de volgende afdeling. Zo niet, dan is het afgelopen. Maar voor een eenvoudig liefhebber in de zaal, die zijn emoties niet in exacte cijfers uitdrukt, is zo'n zangeresje toch een geval, dat aan het hart gaat. Wat de alten en mezzo's betreft, ze lijken vrij zwak, de zwakste groep in ieder geval van het concours. Men kan er niet veel vertrouwen in stellen. De te noren liggen verdeeld. Er is een kei van een Duitse heldentenor, nu nog jong ,over een aantal jaren een Sieg- mund of een Parsifal. Helaas munt hij uit noch door intelligentie noch door mu zikaliteit, dit komt vaker zo voor on der tenoren. Een uit Boedapest over gekomen tenor hij is eigenlijk doctor in de economie is muzikaal genoeg, maar hij moest een heel lichte bariton zijn. Hfc heeft zich opgedreven, wat hem natuurlijk in het hoge piano parten speelt. Er is ook een bescheiden, maar evenwichtig geschoolde lyrische tenor uit België. Verreweg de sterkste groep vormen de bassen en de baritons. Wel drie van de zes komen mij uitmuntend voor. Er is een echte zwarte bas bij uit Engeland met een sten. als een tuba, voorts een heel lichte bariton uit Nederland, zeer fraai in alle registers en een virtuoos, die met de zangkunst goochelt, jammer genoeg op een nogal geëffemineerde manier, die hem toch het grote moment der diepe ontroering, dat ieder ogen blik lijkt te zuller aanbreken, bij herha ling doet missen. En er is een Zwitser se speelbaritc die niet eens een veel minder fraaie stem heeft dan Erich Kunz, en nauwelijks minder geestig heid in de voordracht. Men wacht het nu maar af wat de ju ry beslist. De ervaring heeft geleerd, dat zij met haar cijfers (en de specia listische hobbies, waar die cijfers uit resulteren) een mens danig teleur kan stellen. De spanning is in ieder geval hoog gestegen in Den Bosch. LEO HANEKROOT Honderd militairen van het dertiende bataljon gardefuseliers „Prinses Ire ne" uit Schalkhaar zijn, nadat hiu: hulp dinsdagmiddag om vier uur was inge roepen, uitgerukt naar een veenbrand te Bruine Haar, gelegen vlak bij de Duitse grens nabij Vroomshoop. Uit Enschede waren inmiddels reeds mannen van de luchtdoelartillerie op het terrein van de brand aangekomen. De brand, een heide- en veenbrand, brak omstreeks half vier uit en breid de zich uit over een grote oppervlakte. De Vriezenveense brandweer begon met het blussingswerk. De burgemees ter van deze gemeente zag de toestand echter zo ernstig in dat hij meende ook om militaire hulp te moeten ver zoeken. Later bleek de brand nogal mee te vallen, vooral doordat de be strijders van het vuur hulp van de wind kregen. Ongeveer 15 ha veen, hei en bos grond brandden af. De noordoosten wind dreef de vlammen in de richting van een opslagplaats met miljoenen turven. Om kwart over vijf was de brandweer met het blussingswerk zo ver gevorderd, dat nog slechts smeu lend hout uitgeslagen moest worden. In de duinen op Schouwen is door brand 5000 vierkante meter begroei ing verloren gegaan. Vorige week don derdag brak drie maal op een dag een duinbrand uit. Gisteren ging 3000 vier kante meter verloren. Het gebrek aan bluswater noopte de brandweer de vlammen met vuurzwepen te lijf te gaan. Tot nu toe brak in totaal tien maal in de duinen brand uit, waardoor een flink stuk natuurschoon verloren ging. Op 15 september zullen bij de medi sche missiezustem de eeuwige geloften afleggen: te Imstenrade zr. M. Caritas Reimert, Luttenberg (O.) en zr. M. Cu- nera Veldkamp, Luttenberg (O); tè Pendzwa (Belgische Kongo) zr M. Bar bara Vernooy, Cothen (U.). De eerste professie zullen doen: zr Marina Merk.;, Helmond, zr M. Cle mentine Damen, Naaldwijk en zr. M. Carla Wessels Sittard De volgende' postulanten zullen op die dag het habijt der medische missiezus ters ontvangen: Els Schuurman, Hil versum, Hanny Heselaars, Amsterdam en Ageline Ruiter, Alkmaar en te La- wang (Indonesië) Els Tan Teng Nio, Cheribon en Elisabeth Sarwestri, Solo.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5