ROTTERDAMSE schouwburg in een geheel nieuwe gedaante In 40 dagen van afbraak naar decorum ZATERDAG FEESTELIJKE HEROPENING NATO houdt oefening een papieren Side-step Stafleden van de krijgsmacht bestuderen incidenten M BESLAG GELEGD op Potters Drie koeien en een schaap Redt eerst" I de anderee Vallende bladeren, de herfst breekt aan OM CIVIELE VERDEDIGING TE TESTEN DRAADLOOS I m Is kostbaar schilderij tijdens oorlog Berlijnse verzamelaar ontstolen? Premio Italia" voor Engeland Vanavond OP ANTIEKBEURS IN DELFT VB -Wmm 55 Intern, prijs voor en televisie radio door MARGUERITE BOURCET f In de Rotterdamse Schouwburg: is het een compleet gekkenhuis. Wie ai drempelvrees mocht bezitten bij het betreden van gebouwen die een algehele meta morfose ondergaan, hetzij omdat het leven hem te lief is, hetzij omdat hij liever niet bckalkt en bestoft te voorschijn wil komen, loopt deze week nog absoluut eerder een straatje om dan dat hij zich waagt in de heksenketel van deze schouwburgverbouwing. Directeur Herman van Luijk heeft bijna zijn veertigdaagse „vas ten" achter de rug en het is aan hem te merken. Hij voert zeven gesprekken tegelijk, heeft de gesticulaties van een toneelspeler gekregen en praat aan een stuk door alsof hij met een grammofoonnaald is ingeënt. Hij kan nu met verstand van zaken zijn „middelbaar ver-, bouwen" halen; hij deed de nodige ervaringen op in de Men wist met dit „puin" een gebouw op te trekken, dat nu bij de herbouwde binnenstad wat vreemd aandoet en her inneringen oproept aan door de tijd ge tekende burchten in Spanje en Italië. Het interieur echter stond niet zover van ons vaderlandse idee van gezellig heid af en kon beslist wat opvatting en aankleding betrof Nederlands en dus knus en huiselijk worden genoemd. Rot terdam heeft het hiermee jarenlang moeten doen, maar de maat van klach ten raakte elk jaar voller.- De stand daarvan kon men het best aflezen bij de traditionele Nieuwjaarswens. Telkens bleek dan dc tekstschrijver nieuwere en meer fnuikende varianten op papier te hebben gezet, telkens reageerde de zaal met meer instemming. Kans op een nieuwe schouwburg leek uitgeslo ten: een essentiële verbouwing, groot en kostbaar genoeg om de naam „lapmid del" niet te verdienen, bleef als enige mogelijkheid over.Tenslotte waren het niet alleen de bezoekers, die tegen al lerlei onaangenaamheden keurig en met decorum strijd voerden, maar ook de bespelers uit binnen- en buitenland. Jarenlang heeft er alleen al op dit stuk een bijzonder goede verstandhouding tussen toneelspelers en kiikers bestaan. In de Rotterdamse schouwburg werd een goedmoedige verzuchting „harder alstublieft" door de overige bezoekers met begrip aanhoord. Niet alleen de wat hardhorige heer zat er eigenlijk mee in, maar ook de directie. En zoals overal, wordt ook hier de kunst duur betaald; in de laatste begroting van de Rotterdamse gemeenteraad kwam een grote post erbij: verbouwing en restau ratie van interieur en het aanbouwen van een nieuwe foyer en een nieuwe laatste veertig dagen, een stoomcursus, die liij heeft moeten volgen omdat zijn schouwburg' niet langer meer acceptabel kon worden geacht voor de dramatische kunsten. Hij en zijn staf hebben handigheid gekregen in het ontwijken van vallende brokken kalk; dc blik is verruimd ten aanzien van kleurencombinaties, van allerlei soorten verf en bekleding, van af- en aanzuig- systemen van frisse lucht; hij heeft te maken gehad met honderd en een mogelijkheden, welke moderne binnen huisarchitecten (met veel optimisme) hebben gezien in de ruimte van een schouwburg, waarvan de muren be staan uit afgebikte stenen en oude materialen, die ge bombardeerd Rotterdam liggen liet voor wie er wat inzag. -■V-, -.V.'. V.., Zo ziet een .van de vernieuwde zijwanden van de Rotterdamse Schouwburg er uit. Een voortreffelijke combinatie van rood. (stoelen), groen (lopers en wand) en donker edelhout. Het nieuwe balkon heeft een stijlvolle vorm gekregen en de luchters aan de wand zijn juist geplaatste accenten. Voorlopig ook na de officiële herope ning) blijft de heer H. van Luijk (rechts) nog in de rommel zitten. Want achter het toneel wordt verder uitgebreid. Daar komen kantoren en bedrijfsruimten. etage achter het toneel. Eindelijk radi caal het mes erin! Men heeft in de afgelopen warme zomermaand letterlijk alles onderste boven gehaald. Een legertje werklie den is onder leiding van de gemeente architect C. H. Goebertus en de kunstschilder en decor-adviseur van Rotterdams Toneel, Nicolaas Wijn berg, in een voor deze warme dagen afschuwelijk tempo aan het breken en bouwen geslagen. Nog geen twin tig dagen geleden vondèn wij de ons vertrouwde rood wolfluwelen zaal met de wat sombere wanden totaal ontluisterd, maar toen wij vandaag teruggingen, hadden wij moeite de oude zaal in onze gedachten terug te roepen, zó fascinerend en zó totaal anders ifc de schouwburgzaal gewor den. m Wij staan nu in een werkelijke ruim te, die beider van kleur is, waar het nieuwe thcaterrood van de zeer een voudige, maar goed gevormde stoelen ons tegenstraalt: waar de diepgroene lopers voor het juist afgestemde even wicht zorgen, waar overwegend bruine edelhoutaoorten zijn gebruikt en waar de groene wijkende wanden geen som bere indruk maken, maar eerder een voorname en plezierige sfeer scheppen. Een zaal waarin men gemakkelijker zijn plaatsen kan bereiken. De beide lobben, dia vroeger vlak bij het toneel de zaal vernauwden, en. daardoor de aandacht belemmerden, zjjn verdwenen. Daardoor is met opzet getracht alle aandacht te richten op het „magische vierkant" van het toneel. Ook zal nu niemand meer gebruik moe ten maken van de opgeklapte zitting van zijn fauteuil om beter op het toneel te kunnen zien, want de helling van de zaalvloer is aanmerkelijk sterker gewor den. Het toneel zelf is gevat in een gro ter raam met een zwaarder gebouwde lijst en kan worden afgesloten met een zeer kostbaar lichtblauw toneelgordijn, waarop Guus de Ruiter in -appjiquéwerk van schitterende kleuren buitelende vo gels heeft aangebracht. Deze kunstenaar ontwierp ook boven de beide stallesdeu ren ijzerplastiekon, eveneens met de voorstelling van vogelfiguren. De rust, welke van deze zaal uitgaat, wordt be nadrukt door een voornaamheid, die nu eenmaal wordt verwacht in een schouwburgzaal. Het zijn niet alleen de perfect tegen elkaar afgewogen kleu ren, het zijn vooral ook de accenten, die met eem goed gevoel" voor plaats zijn aangebracht. Vroeger was het licht in deze zaal wat schel: nu verspreidt één grote kroon als een reusachtige melk witte tros zijn door sierlijk Venetiaans glas vallend licht, terwijl enkele tinte lende luchters het kleurenspel een apar te glans geven. De rand van het bal kon, welke eerst te hoog en te plomp was, heeft nu de sierlijke klassieke wel ving gekregen en doet denken aan de buikvorm van een arreslee. Onder dit balkon kreeg de zaal, een dubbele ach terwand, die geluidwerend moet werken en die de akoestiek ten goede zal ko men. Want als men zaterdag de gala-pre mière wil houden van Ecluard Ve termans bewerking van de bekende co- medie van Aristophanes, een amusan te visie op de samenzwering van de vrouw tegen de waanzin van de oorlog, in een volmaakt vernieuwde Rotter damse schouwburg, dan moeten in deze dagen zowel de leden van het Maasste- aelijke ensemble als de elektriciens en de stoffeerders zwoegen. Bij die heropening zal iedereen voor al benieuwd zijn naar de akoestiek. De hardhorenden kunnen ervan verzekerd zijn, dat zjj in ieder geval niet meer met akoestische problemen zullen kam pen. In de zaalwand (onzichtbaai^ is een ..elektrisch veld" aangebracht, dat hen in staat zal stellen met behulp van een gehoorapparaatje met uitge schakelde baterij al het gesprokene uitstekend te volgen. Of de normaal ho renden hetzelfde mogen verwachten, zal zaterdag pas kunnen worden bewezen. T.N.O. Delft heeft bij de herindeling van de zaal zijn advies hiervoor uitge bracht. Sociaal trefpuni Ook de wandelgangen cn de foyers hebben een voorname feestelijke sfeer gekregen. De beide aan de hoofdingang grenzende foyers -zijn geheel van ge daante veranderd. Zij bezitten nu na tuursteen geslepen vloeren, luchters van Venetiaans glas en verschaffen via een vrij liggende trap toegang tot dé aanwinst van deze verbouwing: de nieuwe foyer boven de ingang met een voortreffelijk venster op de torenflats van het centrum. Hier is een plafond aangebracht, waarvan wijlen de beeld houwer Raedecker met belangrijke aluminium plastieken de ontwerper is. Ook hier is verder edelhout toegepast en zijn de kleurenvariaties op bruin en beige. Ook via de oude trap, die vroe ger alleen naar bet balkon voerde, kan het publiek nu deze nieuwe foyer be reiken. En hiermee is een van de doe len van de restauratie bereikt, n.l. een vanzelfsprekende verbinding tussen wandelgangen en foyers. Hierdoor zal de sfeer van het theater als plek van het toegespitst sociale verkeer op voor treffelijke wijze uitkomen. Een schouw burg is nu eenmaal geen bioscoop, waar men zo even in eeii verloren uur tje binnen loopt. Meestal is schouwburg bezoek althans zo moet het toch ze ker zijn wat de toneelvoorstellingen be treft een gebeurtenis, die niet afge daan kan worden door de bezoekers al leen maar de te geven „kost" voor te zetten. Daar hoort nog iets bij. In Rot terdam zal dat „iets" zeker een eigen smaak moeten krijgen. De kans dat dit slaagt is groter dan tevoren. Na de gala-opening zaterdag, zaj hier een maand lang feest worden gevierd. De grote beroepsgezelschappen zullen op nieuw aan het publiek worden voorge steld. In de zacht getinte wandelgangen zal het weer gonzen van de geanimeer de gesprekken over wat gehoord en ge zien werd. Het Rotterdams Phiiharmo- nisch Orkest, het Concertgebouworkest en het Rotterdams Kamer Orkest zul len met de Nederlandse Opera kansen te over krijgen hier hun rijkdom te „to nen". Maar zover is. het nóg niet. Ver bouwingen komen eigenlijk pas twee minuten voor de heropening gereed. Voorlopig is liet nog heel wat uren een compleet gekkenhuis in de Rotterdam se Schouwburg. Maar als zaterdagavond de eerste gongslag weer klinkt, ten te ken dat het spel gaat beginnen, dan zal het, naar wij geloven, zeker het teken zijn waarop het culturele leven van Rot terdam een nieuwe periode ingaat. KRANS DUISTER :A'.y bladeren vallen, hier en overal in Europa, waar het spoedig herfst zal zijn. (Van onze Haagse redactie! Marine, leger, luchtmacht en tal van burgerlijke autoriteiten zullen deelne- nemen aan de grote stafoefening „Side step", die men van 17 tot en met 25 september in N.A.T.O.-vcrband houdt. Deze „exercitie" van de commandopos ten troepen zullen niet aan „Side step" deelnemen betreft het gebied van de Atlantische Oceaan, het Kanaal, de Noordzee en West-Europa. Vooraf gaande aan dc oefeningen is maandag in Nederland een vooroefening begonnen voor dc delen van de krijgsmacht en alle organen van de civiele verdediging. Alle ministeries nemen deel en ook alle elf provincies zijn bij deze oefening in geschakeld. Aan „Side-step" doen. van militaire zijde de drie hoogste N.A.T.O.-comman danten mee, van wie vooral de hoogste geallieerde bevelhebber in Europa voor Akoestisch probleem zaal geno- Af- tW- - si V.-'.-V',: ••A-'?,:'; aandag is de vernieuwde voor het eerst in gebruik men. Wij hebben een gedeelte bijgewoond van de repetitie van „Ly- sistrata" door het Rotterdams Toneel. Het is nu een genoegen van het balkon langzaam het gezeefde zaallicht te zien dempen en het toneeJlicht te zien opko men, een belichting, die een eigen sfeer geeft aan een geheel nieuwe schouw burg. Maar de stem van regisseur Ton Dutz verbreekt de spanning als hij met enkele pittige opmerkingen schilders en timmerlieden de grootst mogelijke rust gebiedt. Het lukt niet helemaal. Telkens klinkt er van dc regisscurstoel een alarmkreet, welke slechts even wordt gevolgd door een weldadige stil te. Maar dan begint het zagen, kloppen en lopen opnieuw. Het is waarschijnlijk een van de rumoerigste repetities, die Rotterdams Toneel ooit heeft gehouden. Engeland is de grote winnaar gewor den bij de toekenning van de „Premio Italia", de jaarlijkse internationale prijs voor radio en televisie. De BBC legde beslag op twee eerste prijzen van elk 4.000 dollar voor televisiepro ducties. Als beste televisiedocumentaire werd bekroond „Een morgen op straat" van Denis Mitchell en Roy Harris, en als beste directe uitzending „Medico", een reportage van Robert Barr over de speciale medische dienst van de Britse PTT voor sphepen zon der dokter aan boord. Canada kreeg de eerste prijs voor de beste radio-uitzending op het gebied van drama voor „Strand van vreem den", geschreven door John Reeves en uitgezonden door de Canadian Broad casting Corporation. De BBC kreeg ook de prijs voor het beste hoorspel, namelijk voor de radio bewerking van Samuel Beckett's „Sin tels". De muziekprijs ging naar een compo sitie van de Italiaan Nino Rota op tekst van Riccardo Bacchelli. Een Poolse compositie, „Meffru" van Zbig- niew Wiszniewski, kreeg de prijs van Radio Italiana. De speciale prijs van de Italiaanse vereniging voor de nieuwsvoorziening werd toegekend aan een Australische radio-documentaire „De dood van een wombat (buideldier)" van Ivan Smith, een reportage over een bosbrand. (UP) In het. door de NTS verzorgde televi sieprogramma kan men vanavond kij ken naar „Het Manderson-mysterie", een film van de Britse regisseur Her- bert Wilcox met Margaret Lockwood-, Michael Wilding en Orson Welles in de voornaamste rollen. Vooraf een herha ling van de tv-reportage van de plech tige opening door de koningin van de zitting der Staten-Generaal in Den Haag, waarbij Dick van Bommel als commentator optreedt. Een herhaling van de Troonrede door de koningin, gevolgd door een dis cussie over de inhoud ervan en over de vandaag gepubliceerde Miljoenen nota, kan met beluisteren in het radio programma van de AVRO. Later op de avond brengt Guus van der Steen ver slag uit van de Hudsonherdenking in Amerika in tegenwoordigheid van Prinses Beatrix. In het radioprogramma van de KRO begint vanavond de cyclus: Pianower- ken van Gabriel Fauré, uitgevoerd door Germaine Thyssens-Valentin, die Ballade op. 19, Drie Romances op. 17 en Impromptu no. 1 op. 25 speelt. Een uitzending ovfer de Ariënshof bij gelegenheid van het gouden jubileum der centrale katholieke vakbeweging, waarbjj Dick de Vree als verslaggever optreedt, wordt gevolgd door een con cert van het Brabants Orkest onder leiding van Hein Jordans met mede werking van de prijswinnaars van het Internationaal Vocalistenconcours 1959 in Den Bosch. Nederland van groot belang is. Het gaat bij deze papieren, manoeuvre voor al om het beproeven van het logistieke systeem, waardoor men de troepen in staat stelt te vechten. De oefening is een interne zaak van staven, en er zal derhalve niets van „Side-step" te zien zijn. Bij de vooroefening in Nederland, die bedoeld is om de betrokken staven en instanties de gelegenheid te geven al vast warm te lopen, veronderstelt men de overgang van de vredes- naar de oorlogstoestand en houdt men verder rekening met verschillende oorlogsge beurtenissen en -handelingen. Het is de bedoeling, dat alle leidende functiona rissen van de civiele verdediging op landelijk en provinciaal niveau worden geoefend. Het is nog niet mogelijk ge bleken de steden in te schakelen. Redelijke eisen Bij de civiele verdediging gaat het om de inwendige veiligheid, de burger lijke verdediging, de sociaal-economi sche en de morele verdediging. De burgerlijke verdediging omvat de ver plaatsing en bescherming van de be volking, 'de volksgezondheid, de drink watervoorziening, de volkshuisvesting, de kunstbescherming, de telecommuni catie, het vervoer, liet verkeer en de waterstaat. De voedselvoorziening, de energie en de arbeidsvoorziening vallen onder de sociaal-economische verdedi ging. De voorlichting, het onderwijs en de opvoeding, het maatschappelijk werk en de ontspanning zjjn tezamen de ele menten van de morele verdediging. Het gaat nu om de vraag of de or ganisatie van de civiele verdediging aan redelijke eisen van doelmatig heid voldoet. Met andere woorden: Zal de civiele verdediging in oorlogs tijd in staat zijn een bijdrage te leve ren ter ondersteuning van de militai re verdediging? Van Nederlandse zjjde nemen vier honderd personen uit de civiele sector aan de oefeningen deel. Van militaire kant is de deelneming beduidend groter. Men kan deze schatten op enkele dui zenden. Men werkt met telefonisch» mededelingen. De staven zullen beslui ten moeten nemen. Van de gebeurtenis sen en „incidenten", die men 'krijgt voorgeschoteld zal men dag- en log boeken bijhouden, die men later bestu deert. In de organisatie voor Nederland heeft het Defensiestudiecentrum een grote rol gespeeld. Men verwacht daar tijdens de oefening bezoek van leden van de regering, en van militaire en andere burgerlijke autoriteiten. Op militair gebied zal men tijdens de oefening voortdurend op N.A.T.O.-ni- veau samenwerken. Op civiel gebied zal dit niet gebeuren. De regering zelf neemt niet deel, maar zal aspecten van de oefening wellicht achteraf bespre ken. Van belang is bij voorbeeld de vraag of de bestaande wetgeving vol doende is. Reuter heeft uit Athene gemeld, dat daar gisteren een soortgelijke oefening is begonnen. Daar wordt verondersteld, dat er een algemene oorlog met atoom wapenen is uitgebroken. Op de Antiekbeurs te Delft heeft een deurwaarder zaterdag, in opdracht van de Amsterdamse advocaat mr. Th. Sprey, beslag tot terugvordering ge legd op een schilderij van Paulus Pot ter, dat het eigendom is van de hoofd stedelijke kunsthandel P. de Boer die het werk op de Antiekbeurs exposeert. De advocaat heeft dit gedaan op ver zoek van de erfgenamen twee doch ters van wijlen de Berlünse kunst handelaar Walter Heilgendorf. Een der dochters is met haar man naar Amster dam gereisd, toen zij vernam dat het schilderij dat volgens haar mededeling deel heeft uitgemaakt van de kunst- 3 llllllilllllllllllllllllllllllë: Ook van buiten heeft de Schouwburg een ng'oreuze verandering ondergaan. Al thans aan de voorgevel. De ingebouwde ,,doos" is de nieuwe foyer, waaraan zon grote behoefte was. üllllllllllllllilllllll 25 Lodewijk II aarzelt niet. Met verwilderde ogen werpt hij zich op het beeld, tilt het met beide arrnen op, neemt een aanloopen de buste valt in de koninklijke tuin aan scherven. Met deze wilde dissonant werd de bruiloftsmars van Lohengrin voor altijd besloten. I HET THEMA VAN DE SYMFONIE Het lijkt een film, die de titel „herfstnevels" zou kunnen dragen. Twee series beelden, honderden mijlen van elkaar opgenomen, door een handige montage afgewisseld. Begeleidende muziek: een prelude van Chopin melancholiek en teer. In Beieren: mist Mist ook in Engeland Een weg in Beieren, slingerend tussen spookach tige dennen. Een laan van kastanjebomen, ontbladerd door dc noordoostenwind, doorweekt door de Engelse fog. Het kleurloze water van een meer, huiverend i tussen onzichtbare oevers: Starnberg. Een ander water, vaal, stromend tussen vochtig gras: de Theems. Het silhouet van een jongeman. I Het silhouet van een jong meisje. Hun gedachten, verward, weifelend, door ruimte en mist als verdwaalde vogels tevergeefs naar elkaar op zoek. Herfstnevels Sofie Charlotte maakte een inzinking door. In de dagen, onmiddellijk na de breuk met Lodo wijk II, had zij zich enkel bevrijd gevoeld. „Ik begrijp niet, dat de koning zich na alles wat er is ge beurd, nog in Müncbcn durft laten zien," schreef -Elisabeth op 19 oktober in een van verontwaardi ging ziedende brief. „Maar ik ben blij, dat Sofie de dingen zo goed opneemt." Zij kon er des te beter iegen naarmate zij ze zelf had uitgelokt. „God weet," voegde de keizerin eraan toe, „dat zij niet gelukkig geweest zou zijn met zo'n man." (Het was wel hoog tijd geworden dat. te bedenken!) „En ik hoop nu echt. dat zij er spoedig een vindt die veel aardiger is. Maar wie?" Maar wie? Voor Sofie Charlotte niemand anders dan Ferdinand Philippe d'Alengon. Toen het eerste gevoel van- bevrijding vervlogen was, begon zij te wanhopen aan haar toekomst. De angst en de droef geestigheid. waarvan de kiemen sinds haar kinder jaren in haar ziel sluimerden, waren door de morele schokken van de laatste maanden naar een top punt gedreven. Niets kon haar opbeuren. Vruchteloos bleef zij piekeren. Wantrouwen vergiftigde haar humeur- De hertog van Alengon was naar Engeland vertrokken. Zou hij nog aan haar denken? Mis- schien was hij al lang verloofd. En zelfs al was hij vrij, zou hij iets in haar zien? Op vijfentwintigjarige leeftijd zou een man die kennelijk vreugde in het leven schept, er wel weinig voor voelen de ondank bare rol van trooster te spelen. Sofie Charlotte sloot zich thuis op. Zij sloeg zelfs de uitnodigingen van Elisabeth af, die haar naar Wenen wilde lokken met de bedoeling haar van gedachte te doen veranderen. De keizerin stond afkeurend tegenover de.neiging tot eenzaamheid die zij bij haar jongste zus opmerk te, en nam voor het eerst van haar leven met onmis kenbaar genoegen de houding aan van een even wichtige en verstandige vrouw die goede raad uit deelt: „Wij vinden, schreef zij aan haar moeder, „dat er geen enkele reden bestaat waarom Sofie Charlotte zich terug zou' moeten trekken. Niet zij', maar alleen de koning behoort zich te schamen. Als ik haar was, zou ik juist veel uitgaan, naar het .heater en zo. Ik zou precies leven als tevoren." (6 december 1867). Maar Sofie Charlotte had helemaal geen zin meer om te leven als tevoren: slechts één mens ter wereld telde er voor haar nog mee, één over wie zij volslagen in het onzekere verkeerde. Al die tijd verlangde hij naar haar. Zij was niet meer de verloofde van de Beierse koning. Zijn nauwgezet geweten stond hem nu toe aan haar te denken. Enkele dagen na hun doortocht door Beie ren weerklonk in de kranten 'in alle toonaarden de echo van het helse lawaai in de paleistuin. In de levendigste kleuren hingen zij een beeld op van het gebroken vaatwerk in de tuin en zij spaarden de koning niet om zijn houding jegens Sofie Charlot te te hekelen. Wrede beproeving voor een ridderlijk man om de vrouw van zijn hart ten prooi te zien aan de nieuwsgierigheid van Europa, zelfs wanneer men over haar lot en haar persoon de meest vleien de en ontroerende opmerkingen rondstrooit! Zou zij niet ontroostbaar blijven over de verloren illusie? Hoe moest d'Alengon daarachter komen? En wie kon bovendien voorzien hoe de trotse patriarch van Bushy" tegenover een eventuele verbintenis met haar zou staan? Maanden verliepen Geen contact, geen nieuws. Alleen onzekerheid. Plotseling, tegen het einde van de winter, kwam er een derde tussenbeide, tussen die twee al te terug houdende geliefden die, elk overgegeven aan de eigen dromerijen, gevaar liepen tot in het oneindige op elkaar te blijven wachten. Nog eens betoonde prinses Clementine zich de red dende engel in huwelijkszaken. Sinds de nherfst ver moedde zij, dat er bij haar neef een of andere hei melijke idylle in het spel was. Er moest immers een reden zijn, waarom hij zich plotseling niet meer voor de infante of de aartshertogin bleek te interes seren. Eindelijk bracht een brief van de hertog van Nemours aan het licht wat er aan de hand was. De hertog van Alengon had het erop gewaagd zijn geheim toe te vertrouwen aan de patriarch en deze, niet wetend wat hem te doen stond, stortte zijn hart uit bij zijn zuster. Men schreef elkaar veel in die eensgezinde familie. Lange epistels schrokken nie mand af. De hertog van Nemours stond niet afwij zend tegenover het verlangen van zijn zoon, verre vandaar. Hij vond diens voornemen „uitstekend". Het geslacht Wittelsbach keurde hij ten volle waar- Hij dacht er niet aan zich de vernedering van een dig verenigd te worden met dat der Bourbons. Maar hij wilde zich niet op gevaarlijke wegen begeven, weigering op de hals te halen. Prinses Clementine, die nauwe betrekkingen met de Beierse adel onder hield, kon bij een bezoek aan München gemakkelijk het terrein verkennen. Men kwam dan vanzelf te weten, of de verlatene werkelijk ontroostbaar was en, in het andere geval, of de jonge Alen'on niet toevallig een goede herinnering bij haar had achter gelaten. (Wordt vervolgd) collectie van haar vader en dat „Drie koeien cn een schaap" heet, op de An tiekbeurs hing. Een afbeelding van het schilderij met opgave van herkomst was zowel in de catalogus van de kunsthandel als in die van de beurs op genomen. Haar advocaat verkreeg machtiging van de president van de rechtbank te Amsterdam om beslag te doen leggen. Zjjn cliënte was n.l. be vreesd, dat het doek, waarop een bord je „verkocht" hing, naar Amerika of elders zou gaan. Intussen bleek dat het werk aan een bekende Nederlandse kunstverzamelaar is verkocht. De heer Heilgendorf had het schilde rij met andere kunstvoorwerpen uit zijn collectie tijdehs de oorlog op zijn landgoed nabij Berlijn opgeborgen, om te voorkomen dat, de verzameling ver loren zou gaan. Toen hij echter in ok tober 1945 naar zijn landgoed ging, dat inmiddels achter het ijzeren gordijn was komen te liggen, taleek het schil derij van Potter, en ook andere kunst werken, te zijn gestolen, aldus het ver haal van zijn dochter. Het merkwaardige is, dat in 1929 de Amsterdamse kunsthandel het schilde rij al in zijn bezit heeft gehad en het toen verkocht aan de familie Heilgen dorf. Mr. H. E. Tenkink, een medewer ker van de kunsthandel, deelde mee, dat de firma het schilderij van een bo nafide Amsterdamse handelaar als tus senpersoon heeft gekocht van een kunst handelaar te Hannover. Deze nu kreeg het doek ongeveer tien jaar geleden aan geboden van een dame, die zou heb ben medegedeeld, dat zij een familie lid van Heilgendorf was. Eerst had zij het werk aangeboden aan de toenmalige directeur van het museum te Brunswijk. Omdat, het museum indertijd niet over de nodige financiën beschikte, verwees de directeur de dame naar de kunsthan delaar te Hannover, die het schilderij kocht. Nu wil het toeval, dat deze di recteur, die tegenwoordig General-Di- rektor van de Berljjnse musea is, in ons tand vertoeft. Hij heeft aan de Am sterdamse kunsthandel toegezegd dat hij een schriftelijke verklaring zal afge ven over hetgeen tien jaar geleden met het schilderij is geschied. Van zaterdag 19 september tot en met zondag 11 oktober zal in de zalen der Maatschappij „Arti et Amicitae" te Amsterdam. Rokin hoek Spui, de tweede groep der in drie gedeelten gesplitste najaarstentoonstelling worden gehouden van werken vervaardigd door leden der maatschappij.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 6