Ex-wonderkind dirigeerde
te Parijs een gala-Carmen
Via een hoge verkeershrug over
Aelbrechtskade naar Schiedam
DE KLERKeZN
RFC en Neptunus slachtoffer
Tussen orthodoxie en humanisme
I3S1!
S*i
iisy
20.
Ruimere woningwetwoningen
nodig voor intellectuelen
Zal Roberto Benzi een tweede Toscanini worden?
Té
Beeld van de toekomst in Rotterdam
Het leven
der kerken
Eerste optreden
Een grote jongen
Vragen aan minister
over kindertoeslag
Dertig doden bij bus
ongeluk in Mexico
Borstbeeld dr. A. I. M.
Kat in Haarlemse
koorschool
St.-Deusdedit houdt
tweedaags congres
Brandweer" was er
Verbum Caro
Eucharistie
Bezwaren
Geen zelf
bevrijding
Het eigene van
het vrijzinnig
protestantisme
liiili
1 1
mwmsm
IP«ti
VAST TAPIJT
COMMISSIE OORDEELT:
Premieregeling dient
verruimd te worden
Ernstig tramongeluk
in Dresden
DE KRANT KUNT GIJ NIET
MISSEN, GEEN DAG!
„BOBO" SAL KREEG
ZES MAANDEN
F
NSC
VRIJDAG 11 DECEMBER 1959
FAGMA t)
Via de krant, radio en televisie heeft men het een en ander ervaren
over de gala-voorstelling van de bekende opera „Carmen" in het
Theatre de l'Opéra, waarhij De Gaulle en talrijke buitenlandse ambas
sadeurs en bekende persoonlijkheden, mitsgaders de chic de Paris
tegenwoordig waren. Misschien juist vanwege al die grootheden en
mede vanwege de omstandigheid, dat de opera Carmen, ofschoon hon
derden malen in de Ville Lumière in de „Opéra Comique" ten tonele
gebracht, voor de eerste maal in het Theatre de l'Opéra ging, in een
heel bijzondere enscenering, werk van de beroemde regisseur Raymond
Rouleay en met de nog beroemdere zangeres Jeanne Rhodes, is er
weinig aandacht geschonken aan de dirigent van het operaorkest, de
22-jarige Roberto Benzi.
Deze Roberto Benzi is zijn muzikale i zich zjjn stijve witte boord met zwarte
ROTTERDAM, 11 december. Het gaat er dan van konten. Gisteren
is in de Rotterdamse raad het besluit gevallen, de Beukelsweg via het
Aelbrechtspiein door te trekken over een hoge brug naast de aan
wezige spoorbrug, westwaarts. Noordelijk over Spangen en naar de
Hogebanweg. Schiedam heeft zich er alreeds meer akkoord verklaard
en zal het stratenplan er op aansluiten. Zo krijgt Rotterdam dan een
nieuwe westelijke uitvalsweg.
Geen fietsers
de grote vondst van Desso!
V\e, ft Unf nlr. TV/T nor 1ir r.fI 11T - r, I-, r-, V,
loopbaan begonnen als wonderkind. Maar
in tegenstelling met vele wonderkinderen
is hij niet plotseling vanachter het voet
licht in het niets verdwenen, omdat hij
toch niet aan de verwachtingen bleek te
voldoen. Integendeel, zijn optreden bij
een gelegenheid als de gala-voorstelling
van ..Carmen" mag de bekroning ge
noemd worden van zijn periode van won
derkind. Want om als tweeëntwintigja-
rige een orkest te leiden en daarbij lauwe
ren te oogsten, moet een musicus over
wonderlijke gaven beschikken. Het won
derkind leeft nog in Roberto Benzi. Ech
ter, het is tot volledige geestelijke was
dom gekomen, zulks overigens na harde
arbeid, veel studeren en veel oefenen
en .na talrijke gewaagde experimenten
Velen, die hem na afloop samen met
andere executanten toejuichten, heb
ben vermoedelijk niet geweten, dat Ro
berto Benzi zijn eerste triomfen met een
accordeon vierde. Een voor hem nog veel
te groot instrument bespelend, haalde
hij in Italië en Frankrijk prijs op prijs
weg, om ten slotte bij een internationaal
concours van jeugdige harmonikaspelers
in Parijs in 1946 met vlag en wimpel de
eerste prijs weg te halen. Doch laten we
bij het begin beginnen.
Zijn vader, een musicus, geboortig uit
de provincie Piemonte, emigreerde naar
Frankrijk. Te Marseille begon hij een
kleine muziekschool, die spoedig ging
floreren, vanwege het uitstekende onder
wijs, dat er werd gegeven. In Marseille
werd Roberto geboren. Toen hij vier jaar
was, verbeterde hij, zonder nog een noot
te kennen, de fouten van de leerlingen,
door waarschuwend een vingertje op te
heffen als ze vals zongen of speelden.
Zijn vader gaf hem een kleine harmonika
en hiermede begon Roberto Benzi's gro
te avontuur in de muziek.
Zoals gezegd, eerst het spelen op con
coursen. Daarna op speciale voorstellin
gen, zodat hij het nodige geld verkreeg
om een opleiding aan een conservatorium
te bekostigen. Hiertoe verhuisden zijn
ouders naar Parijs, tot het uitbreken van
de oorlog, toen vader Benzi als Italiaan
genoodzaakt was, Frankrijk te verlaten.
Na de oorlog keerde hij terug. Roberto
had in Italië zijn muziekstudie voortge
zet zich concentrerend op het dirigeren.
Het bleek, dat het wonderkind hetwelk
evenals zovele andere wonderkinderen
misschien een deel van zijn succes dankte
aan zijn korte broekje, witte kousjes en
fluwelen pakje, een geboren musicus en
dirigent was, die elk hem voorgelegde
partituur direct beheerste en een feno
menaal geheugen bleek te hebben, zodat
hij ook zonder muziek dirigeren kon.
Reeds zijn eerste optreden als dirigent
was een succes. Dat was in de Salie
Pleyel" te Parijs, waar hij de z.g. Con
certs Colonne dirigeerde. Hierna gaf
hij een uitvoering met een conservato
riumorkest in het „Théatre des Champs
Elysées", welke het begin van een loop
baan werd, want hij kreeg talrijke uitno
digingen uit het buitenland. Hiervan wa
ren tournees door Zweden, Denemar
ken Duitsland, België, Spanje, Portugal
Italië en zelfs Hongarije en Tsjecho-
slowakije en tenslotte door Zuid-Amerika
en Zuid-Afrika het gevolg. Weer terug
gekeerd in Frankrijk dirigeerde hij. er
opvoeringen van ,,Aïda" en de „Bar
bier van Sevilla" te Marseille, Nice,
Lyon en Toulouse, waarop weer concer
ten en opera-uitvoeringen in tal van grote
Europese steden volgden, waarbij hij de
grootste orkesten dirigeerde.
Het succes heeft de jeugdige dirigent
niet uit zijn geestelijk evenwicht gebracht
Volgens zijn moeder is hij eigenlijk nog
een grote jongen, maar dat zeggen alle
moeders van hun zoons.Toch, nadat
het laatste handgeklap na „Car
men" was verstorven, rukte Roberto Ben
strikdasje af en trok zijn pullover aan,
zijn lievelingsdracht. Instede van met
de andere executanten naar het grote
restaurant van Maxim te gaan om er
het succes bij een groot déjeuner te vie
ren, haastte hij zich naar huis zijn
ouders bewonen thans een flatje en na
een stevige schotel spaghetti ging hij na
bed. om evenals gewoonlijk flink uit te
rusten. Dank zij een gezond, eenvoudig
leven heeft hij geen last van nervositeit
of van andere zenuwkwalen, waaraan
zoveel kunstenaars lijden. Tussen de con
certen door woont hij in zijn eigen villa-
tje bij Cannes aan de Rivièra, waar hij
de meeste tijd in de open lucht, maar toch
veel studerend doorbrengt.
Sommige critici hebbben hem een
waardige opvolger van een Toscanini,
een Mengelberg, een Furtwangler en
een Bruno Walter genoemd. Er bestaat
gegronde reden om aan te nemen, dat
de tweeëntwintigjarige Roberto Benzi
in staat zal zijn, ook ditmaal, evenals
vroeger aan de verwachtingen te voldoen.
Maar toch, de toekomst zal het moeten
leren.
K. H.
Roberto Benzi's moeder maakt vóór een
concert of voorstelling zijn boord en
strikje vast
DEN HAAG, 10 dec. Het Tweede-
Kamerlid Van Heivoort (KVP) heeft aan
de minister van Binnenlandse Zaken
schriftelijke vragen gesteld over een cir
culaire van de chef der hoofdafdeling
overheidspersoneelszaken van het minis
terie van Binnenlandse Zaken d.d. 17 nov.
gericht aan de secretarissen der gemeen
ten. Blijkens deze circulaire is volgens het
Kamerlid in overweging, de doorvoering
van de verhoging van kindertoelage of
kinderbijslag met twee cent per kind per
dag te beperken voor het personeel in
dienst van lagere publiekrechtelijke licha
men met een extra-progressieve kinder
toelageregeling.
De heer Van Heivoort vraagt, of de
bewindsman het niet een eis van recht
vaardigheid acht. dat compensatoire maat
regelen met betrekking tot de kindertoe
slag, welke in verband staan met de af
schaffing van de subsidie op melk, voor
alle overheidsdienaren een zelfde compen
satie van kostenstijging tot resultaat moet
hebben. Voorts wordt gevraagd of de mi
nister kan mededelen, waarin de in de
circulaire genoemde beperking zal be
staan, en op grond van welke motieven de
daarin gelegen aantasting der gemeente
lijke zelfstandigheid zou zijn te verant
woorden.
MEXICO-STAD. 10 dec. (AFP) Een
ernstig autobusongeluk in Mexico heeft
gisteren aan dertig mensen het leven ge
kost, terwijl er elf zware verwondingen
opliepen. De autobus vloog bij de stad
Cuenavaca met grote snelheid uit een
bocht, kantelde en vloog in brand.
Het merendeel van de inzittenden kon
het voertuig niet verlaten en kwam in
de vlammen om. Enkele passagiers die uit
de autobus werden geslingerd, werden
zwaar gewond.
iaspÜUi
HAARLEM, 9 dec. In de Haarlemse
Kathedrale Koorschool aan het Wilhel-
minapark is gisteren, op de 8e stichtings
verjaardag van de school, een in op
dracht van de oudervereniging door
Frans Balendong vervaardigd borstbeeld
van de stichter der school, wijlen dr. A.
I. M. Kat onthuld en aan het bestur van
de koorschool overgedragen.
Nadat des avonds in de kathedrale ba
siliek door pastoor A. Kat uit Koog a.d.
aan, een broer van wijlen dr. Kat, een
avondmis was opgedragen, kwamen fa
milieleden, leden van het bestuur en ve
le vrienden met de schoolgemeenschap
tezamen in de hall en de benedenlokalen
van de koorschool.
Nadat door de leerlingen onder leiding
van de zeereerwaarde heer P. Boogaards
„Jesu Salvator mundi" van Menegali
was gezongen, hield de heer Ad Heer-
kens, muziekpedagoog uit Utrecht, als
voorzitter van de oudervereniging, een
korte herdenkingsrede, waarin hij o.a.
zeide, dat genegenheid en dankbaarheid
bij de ouders onmiddellijk na het heen
gaan van de stichter het besluit deden rij
zen, hem in zijn eigen huis, zij het slechts
in een beeltenis, bij de zijnen terug te
brengen, opdat de esprit die hem geken
merkt had, in zijn werk zou blijven voort
leven. Spreker getuigde nog van de moed
die ervoor nodig was geweest om in onze
tijd de draad van de geschiedenis weer
op te nemen en als pionier een gewijde
traditie uit eeuwen met een meer theo-
centrische levensstructuur, te herstellen,
zonder zich ooit te laten ontmoedigen
door tekort aan begrip of waardering.
De onthulling van het borstbeeld ge
schiedde door Louis Kat, eertijds een der
eerste leerlingen van de koorschool, te
vens neef, naamgenoot en petekind van
de stichter.
De koorschooljongens zongen nog een
Maria-motet „Inimicitias ponam" van H.
Lemacher, waarna plebaan Agterof na
mens het bestuur een dankwoord sprak,
waarin hij de beeltenis van dr. Kat als
verrijking van de koorschool dankbaar
aanvaardde.
Op vrijdag 18 en zaterdag 19 december
belegt de Ned. Kath. Landarbeidersbond
„St.-Deusdedit" studiebijeenkomsten in
centrum „Overvoorde" te Rijswijk.
De eerste dag komt de sociale wetge
ving en de uitvoering door de bedrijfs
vereniging voor het agrarisch bedrijf aan
de orde. Op de tweede dag wordt bijzon
dere aandacht gewijd aan de tuinbouw in
de Europese economische gemeenschap.
tin
Maar er zullen offers vallen. Twee RFC-
velden nabij de Aelbrechtskade moeten
verplaatst worden en een derde zal sneu
velen. Daar men zich vanuit het circuit
aan het Aelbrechtspiein ock een weg
rechtstreeks noordwaarts naar 't Bljjdorp-
plein denkt, ziet het er voor Neptunus
ook heel somber uit, nog gezwegen van
de volkstuinen die ten oosten van de
Abraham van Stolkweg liggen.
De heer L. Platenburg (kath.), onder
de indruk van de onlangs (5 dec.) door
de Raad voor de Lichamelijke Opvoeding
geslaakte noodkreet, deed uitkomen dat
zijn fractie, hoezeer ook overtuigd van
een nieuwe uitvalsweg, ernstige beden
kingen had tegen de aantasting van elk
recreatief element, Met klem bepleitte
hij het behoud van de bestaande sport
terreinen en hij meende dat het zij het
dan met enige moeite wel mogelijk
moest zijn, de wegverbinding daarvoor
iets anders te projecteren. En wanneer de
bezwaren daartegen onoverkomelijk zou
den zijn, dan wenste hij een dusdanige
gang van zaken bij de aanlegwerken, dat
de sportbeoefening bij het overstappen
van de oude terreinen naar de nieuwe,
niet onderbroken zou behoeven te wor
den.
Zowel de heer J. G. v. d. Ploeg (soc.)
als mevr. ir. A. Kuiper-Struyk (lib.) wil
den gaarne weten, of vastgehouden zou
worden aan de intentie, de nieuwe brug
niet meer dan eenmaal daags te openen
voor het scheepvaartverkeer. De heer v.
de Ploeg had verder menen te bespeuren,
dat de nieuwe verkeersbrug niet zou zijn
bestemd voor wielrijders en bromfietsers.
Hij drong tevens aan op bespoediging van
het werk aan Rijksweg 20 (naar Hoek
van Holland) voor zover deze op Rotter
dams gebied komt.
De heer ir. P. Boersma (chr. hist.) had
velerlei wensen. Hij hoopte, dat men een
plan voor een ondertunneling van de Ael
brechtskade bij de Lage Erfbrug spoedig
tegemoet zou kunnen zien en hij meende,
dat er nog wel een tweede nieuwe weg
naar het westen en dan evenwijdig
Protestantisme in Taizé
Op de jaarvergadering van
de Nederlandse Protestanten
bond heeft prof. dr. K. A. H.
Zoals men weet zijn er de laatste tgd verschillende pro
testantse kloosters gesticht. Eén daarvan, dat van Taizé
in Frankrjjk, is zeer bekend geworden. De broeders wijden
zich onder leiding van hun overste, Roger Schutz, aan
contemplatie, aanbidding en arbeid. Zij zijn vooral oecu
menisch ingesteld; hun bidden en werken is op de her- Hidding over het bovenstaand
onderwerp het volgende ge
zegd, zoals het persbureau der
Ned. Herv. kerk meldt. De
onbevredigende situatie van
het vrijzinnig protestantisme
hangt samen met een alge
meen gebrek aan zelfkennis.
Met het orthodoxe christen
dom heeft het vrijzinnige het
geloof gemeen, dat God als de
laatste waarheid zich persoon
lijk in Christus heeft geopen
baard. Het onderscheidt zich
van de orthodoxie in haar ka
tholieke en protestantse vor
men, doordat het dit christe
lijk geloof in beginsel nooit
eenzijdig op zich zelf stelt en
het niet uit het verband van
de totale evolutie van het
eniging der kerken gericht. Zij leven volgens de evan
gelische raden in armoede, gehoorzaamheid en zuiver
heid. Hun publicaties verdienen bijzondere aandacht. Op
enkele daarvan willen wij hier wijzen. Vooreerst dan:
„Vivre l'aujourd'hui de Dieu", par Roger Schutz, prieur
de Taizé. Les presses de Taizé, 1959 pp. 144. Dit boekje is
de duidelijke neerslag van de opvattingen, die in de ge
meenschap van Taizé leven. Evenals de „Michaelsbruder-
schaft" dat in Duitsland t.a.v. het Lutheranisme doet, zo
streeft men er hier naar het Calvinisme de weg-terug te
wijzen naar zjjn katholieke bronnen. Men bestudeert de
H. Schrift aan de hand van de oude Kerkvaders en tracht
het Calvinisme te zuiveren van die elementen, welke
hoofdzakelijk hun ontstaan danken aan de tijdsomstan
digheden van de eerste jaren der Reformatie. Deze men
taliteit eenmaal gegeven, hoeft het niet te verbazen, dat
men verscheidene katholieke opvattingen en praktijken
hervonden heeft. Maar dit betekent nog geen terugkeer
tot Rome. Wel verbreedt men aldus gemeenschappelijke
grond. En dat is in beginsel geen geringe winst. Het
boekje van Roger Schutz spreekt in dit opzicht duide
lijke taal.
godsdienstig bewustzijn der
mensheid wil lichten. Het er
kent dus principieel alle an
dere godsdiensten als echte
openbaring en acht zulk een
erkenning noodzakelijk voor
een goed verstaan van de
eigen godsdienst. Want de
mens kan nooit iets begrijpen
dat hij buiten het verband
plaatst waarin het thuis hoort,
en slechts door de ander te
ontmoeten kan hij tot zich
zelf komen en zichzelf begrij
pen.
Volgens prof. Hidding zit de
orthodoxie te zeer vast aan
de typische denkvormen van
de Westerse cultuur, die op
grond van haar verworteling
in Israël en Hellas, ook in de
wetenschap de volstrekte ob
jectiviteit boven alles stelde.
Het is echter de grootheid van
onze op zichzelf zo ongeluk
kige tijd, dat op elk terrein
de eenzijdigheid en de onmo
gelijkheid van zulk een ob
jectiviteit steeds scherper
wordt doorzien en het zijn al
leen de orthodoxe kerken, die
in gezelschap van positivis
tische, communistische en an
dere dogmatische ideologieën
deze objectiviteit hooghouden.
Dit heeft uiteraard tot ge
volg. dat dit christendom steeds
sneller van de moderne cul
tuur vervreemdt, die juist be
zig is dit bijgeloof aan de
objectieve waarheid te over
winnen. Het vrijzinnig pro
testantisme gelooft evenwel,
dat de christelijke openbaring
al twee duizend jaar geleden
de mens in beginsel van zijn
gebondenheid aan alle z.g. ob
jectiviteit heeft verlost.
iiiniiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiHiiimiiiiiiimiiiiiimiiiitmiiMiiiniiNiuiiiiHiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiimiiiiiiiiiiimiimimimmiiiimimim
De auteur bespreekt eerst
de geestelijke noden van on
ze tijd. Vervolgens behandelt
hij de waarde van het be
schouwende leven in over
eenstemming met de christe
lijke traditie. Tenslotte ko
men de evangelische raden
•aan de orde, zoals ze in Tai
zé beleefd worden. Bijzonder
belangrijk is het hoofdstuk,
waarin Schutz zijn ideeën over
de eenheid der christenen uit
eenzet. Niet alleen noemt hij
de verdeeldheid een kwaad,
niet enkel spoort hij met
klem aan tot hereniging,
maar hij onderstreept zeer
nadrukkelijk, dat het gaat
om een zichtbare eenheid, dat
deze reeds hier op aarde ver
wezenlijkt behoort te wor
den, omdat dit Christus' wil
is. Dit is, vervolgt hij, de
prijs, de voorwaarde voor de
bekering der wereld. ..Al
léén onze zichtbare eenheid
is in staat de wereld te be
wijzen, dat wij kinderen zijn
van dezelfde Vader, trouw
aan dezelfde Christus". Hij
wijst op de noodzaak van ge
sprek, gebed, geduld en ne
derigheid. De verschillen mo
gen niet verdoezeld worden
uit vals irenisme, men mag
niet tevreden zijn met enkel
maar gemeenschappelijk chris.
telijk handelen, eenheid in
de zin van federalisme is niet
de eenheid, die Christus be
doelt en evenmin is men ver
antwoord met wachtenop de
uiteindelijke, eschatologische
eenheid der parousie. Reuni-
onisme en integralisme wijst
hij af en ieder, die alle rech
ten handhaaft van een waar
heid, die hij in oprecht ge
loof aanvaardt, in nederig
heid bezit en Vol liefde aan
anderen mededeelt, respec
teert hij. Kardinaal Gerlier
schreef aan Roger Schutz te
hopen, dat dit boek zijn le
zers zou leren altijd in de
wereld present te zijn in
trouw aan Christus, vol ac
tieve bezorgdheid voor de
eenheid.
Andere publicaties van de
broeders van Taizé, waar
voor het woord opzienbarend
op zijn plaats is, zijn te vin
den in het tijdschrift: „Ver
bum Caro" (Delachaux Sc
Niestlé. Neuchéter). Het be
vat artikelen over de juiste
betekenis van het kerkelijk
ambt, de bisschop, de tradi
tie en vooral over de Eucha
ristie.
Henry Chavannes schrijft in
no. 50 b.v. aldus Herder-
Korrespondenz na een ana
lyse van de leer van St. Tho
mas over het Avondmaal,
dat deze bij zijn verklaring
van de transsubstantiatie geen
„materialistische" tegenwoor
digheid van Christus aan
neemt, terwijl toch Calvijn,
zonder dit te weten, slechts
die Rooms-katholieke „leer"
over de Mis met nominalisti
sche begrippen te lijf ging.
In no. 51 publiceert Pierre-
Yves Emery een uitvoerige
studie over het Eucharisti
sche Offer naar de opvattin
gen van de gereformeerde
Franse theologen uit de 17e
eeuw. Hij wil aantonen, dat
in de huidige gereformeerde
theologie veel verloren is ge
gaan van de liturgische in
zichten, welke men destijds
over het offerkarakter van
de Eucharistie nog bezat.
Bij gelegenheid van het
vierde eeuwfeest van Calvijn
publiceerde de theoloog van
Taizé, Max Thurian, een
boek, dat, ofschoon in wezen
protestants, toch ook een
aanzienlijke stap vooruit be
tekent. De titel luidt: „L'Eu-
eharistie. Mémoria] du Seig
neur, sacrifice de graces et
d'intercession". Delachaux Sc
Niestlé, Neuchatel 1959. Het
boek was bij de drukker, toen
Paus Joannes XXIII het Al
gemeen Concilie aankondig
de. De auteur droeg toen zijn
werk op aan zijn katholieke
broeders als bijdrage tot het
werk van het Concilie, waar
van hij hoge verwachtingen
heeft. Tenslotte wordt ver
meld, dat dit boek weten
schappelijke research is en
theologisch de gemeenschap
van Taizé niet bindt. Daar
staat echter tegenover, dat
de pas uitgegeven „Eucharis
tische liturgie" van Taizé
heel wat verder gaat dan tot
nog toe in protestantse kring
gebruikelijk is.
Thurian's boek is bijbels-
exegetisch. Hij nadert zeer
dicht de leer van Trente over
het Misoffer. Christus heeft
gewild, en de Apostelen be
doelden hetzelfde, wanneer
zij van een liturgische ge
dachtenisviering spreken, dat
de Eucharistie het eenmaal
'door Christus aan het kruis
gebrachte verbondszoenoffer
werkelijk opnieuw zou tegen
woordig stellen. Omdat Chris
tus het Avondmaal als offer
heeft gevierd eist de door
Hem geboden herhaling de
werkelijke tegenwoordigheid
van Zijn mensheid onder de
gedaanten van brood en wijn.
In het hoofdstuk over de wer
kelijke tegenwoordigheid zegt
Thurian zeer positief, dat de
katholieke leer der transsub
stantiatie geen ander doel had
dan tegenover een spirituali-
serende symbolische verkla
ring vast te houden aan de
realis braesentia Christi in de
Eucharistie. De auteur heeft
zelfs kritiek op de leer van
Calvijn, die volgens hem te
sterk onderscheid maakt tus
sen de twee naturen in Chris
tus. waardoor deze tegenover
elkaar komen te staan. Ook
maakt Calvijn de H. Geest te
veel tot „instrument van Chris
tus". Het dogma van Chalce
don eist meer aandacht!
Thurian besluit zijn studie
met enkele stellingen over de
werkelijke tegenwoordigheid,
die van katholieke zijde ern
stige kritiek vragen. Over het
algemeen echter is dit boek
als oecumenische gespreksbij
drage een waarlijk grote
winst.
Het vrijzinnig protestantis
me heeft twee hoofdbezwaren
tegen alle orthodoxie: de vrij
wel totale negatie der andere
godsdiensten, die de weg tot
zelfkennis verwerpt en het
geloof aan een wezenlijk on
christelijke, en thans ook we
tenschappelijk verouderde vol
strekte objectiviteit, die de
mens niet toekomt. De prak
tijk der Ned. Herv. kerk is
hiervan een volledige beves
tiging-
Beide bezwaren gelden, zij
het op geheel andere manier,
ook t.a.v. het humanisme. Het
vrijzinnig protestantisme voelt
zich sinds eeuwen met dit hu
manisme verbonden in diens
waardering voor de mens, juist
omdat in de christelijke open
baring God mens werd. Met
het humanisme verwerpt het
't dogma van de historische
zondeval als een verrationali-
seerde mythe, al betekent dit
allerminst een optimistische
visie op de mens. Het ziet
echter met name de mense
lijke autonomie, die bovenal
het humanisme typeert, in
nauw verband met de chris
telijke openbaring, en op dit
punt scheiden zich dan ook
de wegen.
Het humanisme doet geen
poging om deze vrijheid,
waarvan het rationele en ze
delijke aspect alle nadruk
ontvangt, in het mens-zijn te
funderen, maar laat ze geheel
op zich zelf staan, precies zo
als de orthodoxie dit met hel
Christendom doet, aldus prof
Hidding. Maar zoals deze
godsdienst uitsluitend te ver
staan is in het verband dei
voortgaande openbaring, die
in de geschiedenis der mens
heid aanwijsbaar is, zo is de
vrijheid van de mens alleen te
verstaan in het verband van
de totale menselijke existen
tie met haar gebondenheid
aan natuur, geest en ge
meenschap en met de de
mensheid hieruit bevrijden
de kracht die het vrijzinnig
protestantisme in de geschie
denis van het godsdienstig
leven der mensheid werkzaam
ziet- u
De autonomie is op zichzelf
beschouwd een abstract aspect
van een totaliteit, die ook hier
niet genegeerd mag worden,
maar die in haar geheel moet
worden erkend, wil de vrij
heid werkelijk zin krijgen, en
wel als het mysterie van 't to
tale zijn. Dit heeft de mens te
erkennen om er in een levend
contact mee te blijven, zoals
dit in de godsdienst gebeurt.
Slechts dan wordt hij telkens
opnieuw bevrijd, hetgeen no
dig is, omdat geen mens zich
zelf alleen bevrijden kan.
Hierin schuilt het eigene
van het vrijzinnig protestan
tisme, dat het in de aanvaar
ding van het veelzijdige ge
heel die vrijheid en die ruim
te heeft gevonden, die voor
een levend geloof noodzake
lijk zijn. Door zich hiervan
veel sterker bewust te wor
den, kan deze vrijzinnigheid
een bewuste en krachtige een
heid vormen, die op volko
men duidelijke en eerlijke
wijze kan samenwerken met
de orthodoxie en het huma
nisme aan de taak, die de ge
zamenlijke verantwoordelijk
heid tegenover de wereld hen
allen oplegt.
De voorzitter van de Ned.
Protestantenbond, dr. C. van
de Berg, wees verder nog op
de belangrijke rol die het vrij
zinnig Chistendom zou kunnen
spelen bij de bevordering van
een betere verstandhouding
tussen de vertegenwoordigers
van de grote godsdiensten.
Ook heeft het tot taak het be
vorderen van de aanpassing
van de taal en de methoden
der kerken aan de huidige
stand der wetenschap. Ten
slotte stelde spreker, dat voor
een christelijke gemeenschap
de liefde meer is dan het ge
loof en dat bij de beoordeling
van de vraag of de Protestan
tenbond inwendige groei kent,
men zich eerst moet afvragen
of men liefde heeft onder
elkander, want alleen daaraan,
zeide hij, worden Christenen
herkend en erkend.
aan de spoorlijn naar Schiedam nodig
zou zijn. Het was hem tegengevallen, dat
niet tevens een algeheel nieuw plan voor
het Marconiplein in het project was op
genomen. Alle sprekers waren teleurge
steld over het verlies van sportgele-
genheid.
Wethouder Bavinck zeide ten aanzien
van het sportcomplex aan de Abraham
van Stolkweg, dat een andere oplossing
dan de voorgestelde onmogelijk was, om
dat de verkeerswegen vloeiende bochten
en geen hoeken moesten vertonen. De
weg naar het Blijdorpplein staat nog niet
geheel vast, maar men zal bij de verdere
uitwerking zoveel mogelijk rekening met
de recrerftiebelangen houden.
Men rekent op het eenmaal openen per
dag van de toekomstige brug, maar een
enkele maal zal daarop wel eens een uit
zondering moeten wórden gemaakt. Die
brug krijgt zulk een sterk hoogteverloop,
tot 5.5 meter, dat zij niet geschikt zal zijn
voor fietsers. Voor bromfietsers zou er
wellicht een oplossing te vinden zijn. De
op Schiedams gebied aansluitende weg
zal worden doorgetrokken tot de noorde
lijke wijken van Vlaardingen.
De aanleg van het gedeelte Rijksweg 20
op Rotterdams gebied zal nog wel een
jaar of vijf vergen.
De oplossing van het verkeersprobleem
op het Marconiplein zal een kostbare aan
gelegenheid worden. Dat zal zeker ge
beuren, maar het heeft tijd nodig.
Hl■vsnraM
A*
Desso-deskundigen zijn er In geslaagd tapijt te maken -
vast tapijt, de ideale vloerbedekking dat een slijtweer-
stand heelt die vele malen groter is dan die van welk
ander tapijt ookl De combinatie van wol, samenge-
sponnen met 15% nylon en een bijzondere weef-
techniek maken Dessolon tot de ideale vloerbedekking.
Warm, gloedvol van kleur en welhaast onverslijtbaar.
Wij hebben Dessolon voor U in 6 moderne kleuren.
Komt U eens kijkenvast tapijt Is geen luxe meer;
er is nu Dessolon. Breedte 120 cm., per meter 24.50.
Dus per M2 50
a
BINNENWEG "City Centrum"
BEIJERLANDSELAAN
ROTTERDAM DEN HAAG UTRECHT VLISSINGEN
DEN HAAG, 9 dec. Wil men voor
de groep beoefenaars van intellectuele
beroepen iets bereiken inzake de huis
vesting, dan zullen er iets ruimere en
daardoor iets duurdere woningwetwo
ningen moeten worden gebouwd. Hier
bij is tevens nodig een verruiming voor
bijzondere gevallen van de van rijkswe
ge toegestane woontechnische mogelijk
heden. Voorts zal het nodig zjjn iets
goedkopere premiewoningen te bouwen,
eenvoudig van aard, maar ruim van op
zet, voor een huurprjjs, die niet te ver
ligt boven die van de woningwetwonin
gen. Voor bijzondere gevallen moet men
dan de premieregeling financieel ver
ruimen in de geest van de in 1957 inge
voerde bepalingen.
Dit is de conclusie van de commissie
Huisvesting en Intellectuele Beroepen
van de stichting ter bevordering van
de samenwerking op federatieve grond
slag van organisaties van beoefenaars j
van intellectuele beroepen. Deze com- i
missie heeft een statistisch onderzoek j
gedaan naar de wijze van huisves-
ting van intellectuelen. Hierbij stelde j
zij o.m. vast, dat voor alleenstaanden
de huisvestingstoestand het slechtst is.
Voor hoofden van deze huishoudens I
drukt de woningnood even zwaar als I
voor alle hoofden van huishoudens met
een inkomen van ƒ6000,- en meer per
jaar. Uit de wijze van legering maken
de rapporteurs op, dat in bepaalde ge
vallen genoegen wordt genomen met een
minder goede wijze van legering, om
daarmee ruimte vrij te maken voor een
tweede of derde woonvertrek.
Voorts kwam vast te staan, dat er
een aanmerkelijke gaping zit tussen de
huren van woningwetwoningen ƒ80,-
per maand) en die der premiewoningen
ƒ140,-). Het is juist in deze gaping, al
dus is de commissie van oordeel, dat
zich de huurprijs bevindt, welke aan
vaardbaar geacht moet worden voor
een grote groep van beoefenaren van in
tellectuele beroepen.
Er zit "dus voor diegenen in deze
groep, die meer dan zes maar minder
dan tien mille per jaar verdienen in de
thans te bouwen nieuwe woningen, nau
welijks een mogelijkheid. Daarbij komt,
dat de woningwetwoningen in het alge
meen minder aanvaardbaar moeten
worden geacht voor deze groep, omdat
beoefenaars van intellectuele beroep*'
specifieke wooneisen stellen, zoals ex
tra ruimte om te kunnen studeren.
BERLIJN, 10 dec. (Reuter) Bij een
tramongeluk in Dresden (Oost-Duitsland)
zijn gisteren elf mensen om het leven ge
komen en verscheidene ernstig gewond.
De aanhangwagen van de tram is in een
bocht ontspoord en daarna omgeslagen.
Negen inzittenden werden op slag gedood,
twee passagiers overleden tijdens het ver
voer naar het ziekenhuis. Er zijn vijftig
mensen gewond.
DEN HAAG, 10 dec. De recht
bank in Den Haag heeft Vladih1^
„Bobot" Sal, de Zuidslavische voet
baller tegen wie een aanklacht wege"5
meineed was ingediend, veroordeeld tot
zes maanden gevangenisstraf met si'
trek van voorarrest.
De aanklacht werd ingediend nadaj
Sal op verzoek van Ajax op 25
1957 door de rechter-commissaris tof'
W. J. Borgerhoff Mulder in Den Haa»
onder ede was verhoord. Sal werd
het voorjaar van 1957 zowel door Aja*
als door de voormalige beroepsvoetbal'
club „Amsterdam" gecontracteerd.
Zuid-Slavië beweerde, dat het con
tract met Ajax niet op 23 februari 19JL
was getekend, doch pas op 16 maart.
de 23e februari heeft Sal contact ée'
had met „Amsterdam".
Ook tijdens het getuigen-gehoor i11
Den Haag hield Sal vol dat hij pas °P
de 16e maart onder druk zij'1
handtekening onder het contract
Ajax had gezet. Hierna diende Aja*
een aanklacht wegens meineed in.