Ang VER WEER T VR OUW ZICH IN HET st onderdrukken allerbeste is het wapen Keerzijde van de vrijheid Rijst is nog geen „paella Nederlands recept is maar een flauw aftreksel E' Doof. hoe kan ik helpen H V' Overhemden £eifhen MAIZENA DU RYEA OP 4 MAART Gebedsdag voor vrouwen r MET INKTVIS NOG SPAANSER Hoed als veilig huisje BRONNLEY Huishoudnieuwtjes op Jaarbeurs Colliers van pitten In één nacht Uw handen gaaf en zacht 9) WAARSCHUWING TEGEN TELEVISIE Geverfde boontjes van papier VRIJDAG 19 FEBRUARI 1960 Het is nogal verontrustend. En men wordt er telkens aan herinnerd als men er weer een bericht over leest in de krant. Een meisje of een vrouw, die belaagd wordt door een kwaad willend individu. Deze dingen, die het licht niet verdragen, gebeuren dan ook in het donker, des avonds laat. En heus niet alleen op eenzame bos paden, ook in de stad komt het voor, dat een vrouw, die late dienst heeft gehad bijvoorbeeld in een café, in de vroege morgenuren op straat in de stad de narigheid ondervindt, die de keerzijde is van de vrijheid, die de vrouw in deze eeuw ver worven heeft, de vrijheid om te gaan en te staan waar ze wil. Laten we eerlijk zijn, de vrouw was in het tijd perk, waar het onze een reactie op is, op een on mogelijke en onnatuurlijke wijze gebonden, maar nu ze dan de volledige vrijheid tot haar beschikking heeft, blijkt het niet altijd even makkelijk te zijn. Is het juist bij die algehele vrijheid niet nodig, zo hebben we ons afgevraagd met het oog op de vele onprettige ervaringen, waarover men telkens weer hoort, dat elke vrouw leert en weet, hoe ze zich in geval van poging tot aanranding moet verdedigen. Enige tijd geleden is het gebeurd, dat een Italiaans meisje, dat al eens zoiets had mee gemaakt, toen het haar weer overkwam, uit zelf verdediging een revolver trok en haar belager dodelijk trof. Dat is afschuwelijk. Terecht ver biedt de politie dan ook, dat een burger, zonder speciale vergunning, een vuurwapen bij zich heeft. Wij hebben ons dus dezer dagen tot de politie gewend en een gesprek gehad over de wijze, waar op de vrouw die in zovele omstandigheden ge noodzaakt is om 's avonds alleen te lopen, te fiet sen, te reizen, auto te rijden zich teweer kan stellen bij onaangenaamheden van de meest nare soort, die haar kunnen overkomen. „Een gewaar schuwd mens", zo zegt de spreekwijze immers, „telt voor twee". En wanneer men weet, hoe men, in dit geval letterlijk en figuurlijk, zijn mannetje staat, is de kans minder groot, dat men, door panische schrik bevangen, te zeer verlamd is om een verdedigingswijze te improviseren. handcreme 5? Nooit U ziet het, de hoeden zijn veilige, hoge huisjetdie hoofd en kansel geheel omsluiten. Dit doorgestikte model van soepel zomervilt is van SvendParijs. HUIDVERZORGING COMPLEXION SOAP l.so oor kleinbehuisden en beknopt wonende werkende vrouwen lijkt ons de hier af gebeelde strijkplank van Brabantia een vernuftig artikel. Het is een strijkplank, die men, als een mouwplank, maar dan in groot formaat, op de tafel zet. Dus geen sta-in-de- weg, geen opzetten en inklappen van de poten een manipulatie, waar iedereen het land aan heeft, of ze haar vingers nu een keer geknelo heeft of niet. Sommige huisvrouwen ir Frankrijk zijn ze daar nogal sterk in strijken gewoon zo op de tafel. Voor platgoed prima maar moeilijk als je een rok moet persen. Wij kennen ook werkende vrouwen die, als ze des avonds laat ontdekken, dat ze geen schoon blousje meer hebben, gauw even strijken op een handdoek op de grond. De vloer is een heerlijke uime strijktafel! Maar de houding om zo te strijken hoort niet tot de makkelijkste! De nieu we, opklapbare op-de-taf él-strijkplank lijkt ons een aanwinst. De strijkijzerhouder laat de bout hangen", vrij van het strijkdek. Het opbergen s heel eenvoudig, gewoon ophangen tegen de kastdeur. T J et draaïblad voor ontbijt- en lunchtafel is allang niet nieuw meer, maar nieuw is het idee (van dezelfde industrie) om de draaischijf te verhogen, zodat die over de kop jes heen cirkelt. Het spaart plaatsruimte. Bij het afruimen kan het plateau zo in de kast. Dat spaart tijd. Ook daar zijn we altijd maar weer op uit in deze eeuw. I _J|ro .tvi* FRANKFORT, febr. Eer Westduitse chemische induS' trie, aldus bericht U.P.I., heeft een synthetische vezel gemaal waarvan „papieren" overhem den kunnen worden vervaar digd, die weggegooid worder als ze vuil zijn. Het materiaal voor de nieu we papiersoort kan gekleurd en bedrukt worden, is even sterk als de normale stoffer waarvan men overhemden fa briceert, en is water- en vuil' afstotend. Wassen zou onver standig zijn. Deze verwezenlijking van de stoutste dromen van het ver eenvoudigd huishouden opent ongekende perspectieven. Prij zig in aanschaf wordt het na tuurlijk wél, vooral voor voi& gewend is élke dag een schoor overhemd aan te trékken. Maar van dit snel hernieuwde pro- dukt moet de industrie nu een maal draaien. De tijd is dus wellicht niet ver meer, dat ook de vrouw zegt: even een andere jurk aantrekken. Geef de pa piermand eens aan, dan kan ik deze kwijt. BABY ZEPHYR Neem. de hond mee, e 's avonds alleen uit moet. De eerste mededeling, die de politie in de grote stad ons deed, was, tot on ze geruststelling, dat het aantal binnen komende meldingen van dit soort ver grijpen niet sterk toeneemt. Maar of alles ook gemeld wordt is een tweede. Wat men in eigen kring zo hoort over verpleegsters, die 's avonds laat op een afgelegen weg fietsen of van teenagers, die worden gevolgd door een langzaam rijdende auto, en soortgelijke onver kwikkelijke brutalisering van het nor male onderlinge respect in een vrije sa menleving, is nu niet bepaald geruststel- Advertentie) maakt Uw groenten zo lekker. Sedert 1929 wordt in ons land ieder jaar op de eerste vrijdag in de vas ten de vrouwen-wereldgebedsdag ge houden. Dit jaar zal dit zijn op vrij dag 4 maart. Deze gebedsdag vindt zijn ontstaan in Amerika, waar in 1887 een groep vrouwen bijeenkwam om te bidden voor de zending. De hoofdorganisatie van de gebedsdag berust bij een comité in New York, dat ieder jaar aanwijzingen geeft voor de dag. De liturgie die in de gebedsdien sten gebruikt wordt, wordt evenwel elk jaar door een groep vrouwen in een ander land samengesteld. Dit jaar viel deze arbeid te beurt aan Canada. In dé landen, die aan de gebedsdag deelnemen het zijn er reeds 144 zorgen landelijke comité's voor de vertaling en de verspreiding der litur gie. Ook voor dit jaar heeft het Neder landse comité weer de liturgie ver zorgd, die in ons land op 4 maart ge bruikt zal worden. De diensten, waar aan vrouwen uit verschillende kerken deelnemen, worden weer geregeld door plaatselijke commissies. Het thema van de liturgie is dit jaar „Gods mede arbeiders". Ook de kinderen doen in toenemende mate mee aan de wereld gebedsdag. Een speciale commissie uit het grote comité zoekt contact met jeugdverenigingen, met hoofden van scholen om ook voor de jeugd bijeen komsten op 4 maart te organiseren. Vaak gebeurt dit op de scholen zelf, maar in enkele plaatsen o.a. Rotter dam heeft men in voorgaande jaren reeds een bijeenkomst gehouden, waar aan door leerlingen zowel van chris telijke als openbare scholen werd deel genomen. In dergelijke bijeenkomsten staat een verhaal in het middelpunt, daarnaast hebben liederen en gebeden een plaats. De deelname door de katholieke vrouwenorganisaties in ons land zou geheel passen in de oecumenische gedachte, die steeds meer veld wint. Als bezwaar wordt echter gevoeld, dat de wereldunie van katholieke vrouwen sinds jaren op de Maria-dag, 25 maart, een eigen gebedsdag heeft waar men zich in elk geval aan wil houden. Daar de wereldunie met de mentaliteit in velé landen rekening heeft te houden en zich niet zonder meer aansluit, en de Nederlandse vrouwenunie weer aan de internatio naal bepaalde voorschriften is ge bonden. is thans zo bepaald, dat aan de gebedsdag van de vierde maart elke afdeling van de georganiseerde katholieke vrouwen in ons land, zo ze dat wenst, mee kan doen. lend. Het overtuigt ons steeds meer van de noodzaak, dat iedere vrouw weet, hoe ze zich moet verweren. Wij waren dan ook bij de chef van het Bureau ter voorkoming van misdrijven binnengestapt met de gedachte aan een of ander licht wapen, desnoods een alarmpistool, of een training in judo om enkele grepen te kennen, of iets der gelijks. De verdedigingsvorm, die de politie aan de hand doet is veel eenvou diger: „gillen", zei hij. „Alleen maar schreeuwen en weglopen, beide zo hard als je kunt". Dat schreeuwen waar schuwt de omgeving en daar schrikt de belager van. Geluid produceren is hoe dan ook het beste wapen. En wanneer men, alleen in huis, radeloos tegenover een indringer zou staan, gooi dan iets door de ruiten. Het schervengerinkel is een alarm voor de omwonenden en een schrik voor de overweldiger. Nee telefoon naast je bed geeft wei nig. Want in panische angst weet ie geen nummer te vinden en je hebt waarschijnlijk geen gelegenheid om het te draaien. En met een alarmpistool onder je kussen weet je op zo'n moment toch met om te gaan. Waar veel van af hangt? Van elke krachtige tegenstand dus van de eigen houding. Niet bang zijn, intimideren door een sterk inner lijk prestige. We hebben een sexuoloog eens ho ren beweren, dat een vrouw nimmer enig persoonlijk kwaad hoeft te over komen, als ze zich van binnen uit maar schrap zet, zich geen prooi voelt. Er zijn bij dreiging van bero ving toch ook vrij recente gevallen be kend van vrouwen, die door hun moedig en onvervaard optreden zowel in eigen huis als in het bankgebouw waar ze een functie bij de kas hadden, een indringer ontsteld hebben. De moeilijkheid is echter, dat het soort onverkwikkelijke avonturen, waar hebniet om geld gaat, veelal gezocht worden door maniakken. Inderdaad, het zou veel narigheid voorkomen als ze opgeborgen waren om de maat schappij voor hun ongeremde gedra gingen te behoeden. Maar de huma ne rechtspleging van nu wil ook de delinquent een kans op herstel blij ven geven. Men helpt de politie, hoe dan ook bij haar opsporende taak, die bemoei lijkt wordt door de onderbezetting van het apparaat, door na een onaange name persoonlijke belevenis, dit te melden, met plaats en tijdstip, en een signalement op te geven. Jonge kin deren maa-1 dat is een hoofdstuk op zichzelf schijnen veel sneller te zijn dan volwassenen in het opnemen en onthouden van een autonummer wanneer de man in de auto zich te genover hen misdraagt. Overigens, tot geruststelling van de ouders, die net volwassen dochters heb ben, wat het misdrijf betreft, dat nog steeds dramatisch „handel in blanke slavinnen" heet, daarvan is, zoals deze politie-autoriteit ons meedeelde, al thans in de hoofdstad sinds zijn heuge- is nooit een werkelijk geval gesigna-' leerd. Bij uiteenrafelen bleek men nim mer een echte draad vast te houden. Onvrijwillig wordt een meisje niet weg gevoerd. Iets anders is de willigheid, de domheid ook, waarmee ze in een dui delijke val lopen en dan niet terug dur ven komen. A-ls het om deze dingen kan elk risico funest zijn. van een hond, vroeger ergens hele maal buiten, die op schemerige win termiddagen elke qag om tien voor vijf op zijn eentje door het bospad naar de tramhalte werd gestuurd om de opgroeiende meisjes, die van de school in de stad kwamen, af te halen! Hij begreep zijn beschermer- schap. „De die 's dingen, dan heeft de vrouw het zich veelal zelf op de hals gehaald. Komt het dan op verdediging aan, ook onze zegsvrouwe gaf de raad: lawaai ma ken want lichamelijk verdedigen kun je je toch niet en een welgemikte stoot is niet zo makkelijk uit te voeren. Lawaai als afweer van het Boze is zo oud als de mens. En dat een vrouw zich weerloos voelt als ze te genover een slechtaard staal, zal ook wel zo oud zijn als de wereld. Maar door de vrijheid van haar gaan en staan, heeft ze de onprettige kansen voor zichzelf vergroot. De emancipa tie dwingt haar paraat te zijn. En in een dreigend geval paniek te on derdrukken en het beste wapen, de moed tot intimidatie, naar voren te halen. A. Bgl. Advertentie (Van onze medewerkster in Spanje) r gaan jaarlijks steeds meer Nederlanders naar Spanje. Dat is mooi. Al die Nederlanders doen allemaal steevast twee dingen. Ze gaan naar een stierengevecht en ze eten een „paella". Ik woon nu meer dan drie jaar in Spanje en ben nog nooit naar een stierengevecht geweest. Ik vind het niet nodig om daarover te kunnen meepraten. Maar de „paella" heb ik leren klaarmaken en daar wil ik wel graag over meepraten. Dat ik dat nu openlijk doe, komt omdat al die Nederlandse vrouwen, die ooit in Spanje zijn geweest, plot seling de paella ook in Nederland heb ben ingevoerd. Nu gaat het met dit fantastische Valenciaanse gerecht net zo als met de Indische rijsttafel. Wie ooit een echte rijsttafel met zijn ontelbare va riaties heeft gegeten, gruwelt als zjj bij de kruidenier de pakjes gedroogd spul ziet liggen, dat brutaalweg sug gereert al de heerlijkheden van de Indische schotel te bevatten. Een soortgelijke gruwel beving mij, toen ik in een Nederlands vrouwenweek- alleen uit En hoe is het buiten de steden, op het veel eenzamer platteland, met dit alles, hebben wij bij de rijkspolitie ge vraagd aan de vrouw, die in dienst is bij de districtsrecherche van de zeden politie. Buiten is men er meer op be dacht, was haar commentaar en zal een vrouw, als ze verstandig is, als ze 's avonds uit moet, met tweeën gaan, of de hond meenemen. Nooit alleen. Dat is de beste beveiliging. Ia. een hond door de „bescha ving'zijn instinctief gevoel niet kwijt geraakt. Die speurt het kwaadwillen de element dadelijk. Die gromt en valt aan als het moet. Wij weten vrouwen op het platteland, avonds naar een crusus of naar hun club gaan, wijs ik er op", zegt ze, „als ik over dit onderwerp wel eens een voordracht houd, dat ze nooit alleen in het donker op pad moeten gaan, dat ze ook nooit een af gelegen weggetjes moeten nemen, maar zich houden aan de grote we- sen'1. De serieuze waarschuwing is natuurlijk een uitstekende preventie. Wat overigens ook geldt voor school kinderen, die op een redelijke wijze gewezen moeten worden op het ge vaar, dat ze nog niet knnen. In Duits land en Amerika schijnen er uitsteken de boekjes voor te bestaan. Dat het niet alleen de schuld is van de vrijheid, die de emancipatie de vrouw heeft gebracht, maar vooral ook van het verkeerd gebruik om niet te zeggen het misbruik, dat ze van die vrijheid maakt, daarover hebben we met deze politie-vrouw gesproken. En het is goed om het eens te herha len, hoe fout het is, nu de vakantie invasie van de stedeling buiten als maar toeneemt, als vrouwen in een minimum kleding, meer voor zee en strand bedoeld, schaamteloos rondlo pen tussen een bevolking, die dat hele maal niet gewend is. Deze dingen zijn nu eenmaal nooit absoluut maar altijd relatief, in elke situatie weer anders. En elke vrouw moet met haar gezond gevoel uitmaken, wat ergens wel en wat niet kan. Gebeuren er stuitende „Doof.hoe kan ik helpen?", samengesteld door P. R. Berk hout, directeur van de Joh. C. Ammansehool, Amsterdam. Al daar verkrijgbaar voor 2.-. oe geïsoleerd een dove is, kan men enigszins ervaren, als men de vingers in de oren steekt en zich een paar minuten af sluit van alle geluid. Dan dringt pas tot je door, hoe sterk je, via hetgeen je gehoor opvangt, met de buitenwe reld bent verbonden. Voor ouders van dove of doofstomme kinderen (dus doof geboren kinderen die, om dat zij nooit een stem hebben ge hoord, ook zelf niet kunnen spreken) is bovenbedoeld boekje geschreven, dat een waardevolle handleiding is voor de huiselijke omgang met een dove. Het is bedoeld voor ouders en gezinsleden, die een doof kind in hun milieu willen helpen om toch zo goed mogelijk tot ontwikkeling te komen. Daar is veel geduld voor nodig, veel tact en vooral begrip. Dit boekje kan op uitstekende wjjze helpeh dat be grip te bevorderen. Het is waar, voor de moeder is het een hele opgaaf.om in een druk gezin tijd en aandacht te vinden om met haar dove kind dat buiten de schooluren thuis is (uiteraard gaat het hier meer om kinderen, die een externe school be zoeken, dan internaats-kinderen. die alleen in de vakanties thuis zijn) be zig te zijn. Maar doet ze dit nigt, dan staat zijn ontwikkeling stil. „Men heeft de wereld van dc doven wel eens vergeleken met een film zon der geluiden en zonder verklarende on derschriften. Alles beweegt onhoor baar. Niemand spreekt. Dieren maken geen geluid. Hagel valt even geruisloos tegen de ruiten ais sneeuw. De tram, een draaiorgel, een muziekkapel, alles is even onhoorbaar. Van sommige la waaimakende dingen zal hp geluidstril lingen voelen in zijn voeten, zijn, buik of op ander» pletsen van zijn lichaam. Het is begrijpelijk, dat dit van invloed is op ziin ervaringen en belevingen." Een doof kind mist bijvoorbeeld, van af zijn ontwikkeling in de wieg] alle liefs dat van de stem van de moeder uitgaat. Daarom moet hij eens een ex tra liefkozing krijgen, een goedkeuring. Over liplezen, omgang met vriendies. behoefte aan expressie van het dove kind met tekenpotlood en verfkwast, de zorg voor zjjn apparaat met batterp, dat het draagt, staan er zeer bruikba re aanwijzingen in dit boekie. Uitge weid wordt over het visueel contact met het kind door on een gewoon zwart schpolb""d. dat in de woonkamer staat, met het dove kind te „nraten" in de vorm van snel gekrabbelde tekeninge- tjes. Och ja, het ontsiert de kamer mis schien en geeft wat krptrommel, maar wat een vreugde voor het geïsoleerde huisgenootje, als het door een eenvou dig tekeningetje, dat iemand snel maakt, begrijpt, dat iedereen ineens naar het raam loopt omdat er een laag vliegtuig voorbp snorde. Overschat het belang van de tele visie niet, wordt opgemerkt. Televi sie is voor het dove kind bepaald niet, wat de radio is voor de blinde omdat de bijbehorende gesproken tekst niet snel genoeg kan worden af gelezen en begrepen. Laat het dove kind daarom niet avond aan avond voor de televisie zitten. Het zal er weinig van begrijpen. En het mist dan het veel voornamere contact met de ouders. A. Bgl. blad een recept voor een .heerlijke paella" zag afgedrukt van de hand van de vrouw van een zeer bekend criti cus bij de K.R.O. en bij deze krant. Toen ik dat recept gelezen had kon ik een gevoel van moederlijke bezorgd heid voor de bekende criticus niet onderdrukken. Kritiek maken is toch al zo'n naargeestige bezigheid dacht ik - ik ben er nu zelf een beetje ril lerig van - en als je dan ook nog zo iets eten moet Och, het zal natuurlijk best lekker zjjn, dat gerecht van dat recept. Maar een „paella" is het heus niet. Het is een gezellig rijstschoteltje. Maar een „paella", nee, daar komt echt wel iets anders voor kijken. Het is een schotel die alleen de moedige huisvrouw klaar kan maken. Want er is wel moed voor nodig. Lees maar: Je moet beginnen met een speciale ijzeren pan te kopen, een grote platte caserol van een halve meter doorsnee. Die is in Nederland heel moeilijk te krijgen en daarom volstaat een hele grote koekepan ook wel. Maar zo'n pan is dermate groot dat er geen gasvlam bestaat, groot genoeg om de hele bo dem gelijkmatig te verwarmen. Er be staat ook geen electrische plaat van voldoende omvang. Daarom gaan we de tuin in en gaan daar een fijn, laag houtvuurtje stoken. De kolenfornuizen zijn helaas allang in ons geautomati seerde vaderland afgeschaft, dus daar praat ik maar niet meer over. Dat is heel jammer, want de beste schotels komen van een kolenvuur. Een hout vuur in de tuin dus. Zei ik niet dat de „paella" iets voor moedige mensen is Het vuur mag niet te heet zijn en de vlammen niet te hoog. Voordien gaan we inkopen doen. We kopen een kip, zo tussen een malse braadkip en een soepbeest in, een half pond mager vers spek, minstens een pond dikke pa ling, knoflook, doperwten, tomaten, ar tisjokken (of andere groente die, naar gelang hst jaargetijde voorradig is) en 325 gram rijst. Dat is genoeg voor een heel eenvoudige „paella Valencia- na". De wat ingewikkelder komt later wel. We maken de kip schoon en snijden haar in twaalf stukken. Goed zouten. De paella-pan gaat op het vuur en daar in wordt in twee deciliter olijfolie het half pond mager vers spek lichtbruin gebraden. Zodra het spek kleur begint te krijgen gaat de kip erbij. Beweeg de pan af en toe en draai de stukken kip op gezette tijden om. Als alles goud kleurig gaat worden, doe er dan fijn gehakte knoflook bij (een paar teen tjes), fijngesneden tomaten, de doperw ten, de van de harde top ontdane, in stukken gesneden artisjokken en laat alles even sudderen. Dan doen we er Advertentie Het is in Parijs weer het aller nieuwste. Als kinderen deden we het ook. Kettingen rijgen van vruchten- pitten. Het makkelijkste waren de meloenpitten. Je liet ze drogen in de zon en prikte er met de naald mak kelijk doorheen bjj het rijgen. In Pa rijs koopt men nu kettingen van zon nebloempitten. Die lekkernij is dus aan de vogels ontgaan! Maar ook mengt men zonnebloempitten met gewone gedroogde witte boontjes. Het staat rustiek, maar het is, in z'n natuurlijke grilligheid, mooi. De na tuur laat alleen maar mooie dingen groeien. Interessanter is een ketting van exotische pitten uit Brazilië, die rood gevlekt zijn. Maar het meest bizarre collier is van abrikozenpitten die men gevernist heeft, afgewisseld met geelgeverfde kersenpitten en roodgeschilderde witte boontjes. Zo'n ketting kost ook eventjes tegen de dertig gulden. Maar er zit veel werk aan, want in elke harde pit moet een gaatje geboord worden. Een paar jaar geleden droeg ieder een in Frankrijk colliers van gedraai de schelpjes, die men aan de Bretonse Normandische kust vond. Wjj hadden er zelf een paar handvol geraapt en wilden de tandarts vragen om er gaat jes in te boren! Maar dat is er nooit van gekomen. De man zal ook wel wat anders te doen gehad hebben Vrouwen van primitieve volksstam men weten al lang, dat schelpen en vruchtjes en pitten een mooie versie ring vormen. Het zal een teken zijn, dat de „overbeschaafde" vrouw is uit gekeken op wat de sieraden-industrie voor haar maakt, dat ze zich weer keert tot het doodgewone moois, dat voor het oprapen ligt. AIs alles gaar is, gaan er twaalf slakW bij, die we zoeken in de tuin- een laurierblad bij en een grote tb®® lepel paprikapoeder. Goed roeren e circa anderhalve liter echte bouillon t° voegen. Als de kip goed gaar is we er de in acht stukken gesneden ke paling bij entwaalf vette sl® ken, die we, voordat we het vuür ben aangestoken op de zonnige in de tuin hebben gezocht. Werkeju gewone slakken, hele dikke zijn ker! We schudden de pan nu zo, n alles goed verdeeld ligt. Als de s heel hevig kookt, strooien we «r gram rauwe rijst over heen, wat s® fraan en eventueel wat zout. Nu n' meer roeren. Alleen de pan even wegen om het vocht te verdelen. O rijst mag vooral niet te gaar zijn, ,k net goed, dat onze tanden er nog w'e mee hebben. Dat is dan een hele simpele ,,P'®e Valenciana" voor vier personen. Dat is iets anders dan de vooraf? kookte rijst met een bouillonblokje, *®t restjes vlees, een garnaaltje en groente van het Hollandse recept. Willen we de „paella" een beetje Spaanser maken, dan kan er het v' rol' llf h® ide" gende bij. Tegelijk met de kip, een ons per persoon van het bot gesne varkenscarbonade en een verse wor® van minstens een ons per eter. Te?® Hjk met de paling, een gefileerde ton? in schijfjes gesneden inktvis, per Pef soon vier mosselen, twee langoustine of voor ons allen een hele kreeft. Dat is allemaal voor een pae''' heus nodig. Wie me niet gelooft m°f maar naar Spanje gaan en daar een gopd eethuis een echte uitgebr®'' de Paella bestellen. Als hij zin hëe' dat fantastische gerecht te ontlede®' vindt hij alles wat ik hier heb op?® noemd en misschien nog wel vneet' Een „paella" maken is een ku®s' die lang niet door alle Spanjaard® wordt verstaan, zoals niet alle nen een goede rijsttafel kunnen P1"' ken. Natuurlijk is het een kostbare z®®1^ al die ingrediënten in Nederland kopen. aOp elke markt in Spanje v®®' koopt men een „paella-complet®' een fris assortiment van alles wat bjj hoort. Maar koop nu eens in derland geen hele kip, maar wat ger poulet, paling en droge wi hi®' m®' zoals schelvis (in plakken gesnede®' en wat mosselen. Dat is niet du®r' Maar vergeet nooit, dat de rijst g®'1' moet worden met alle ingrediënt®" samen en nooit met een bouillonbl®"' je vooraf mag worden gekookt. D®( heeft die rijst geen smaak en verlieS de schotel het recht „paella" ?e' noemd te worden. MARGREET VAN (Advertentie) de zachtste voor uw kleine schat Goedgekeurd door de Ned- Verg. van Huisvrouwen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 4