Boek voor u? Hoe de Grieken en Romeinen waren in hun dagelijkse doen Tentoonstelling in Den Haag Kledingproblemen bij Eerste H. Communie Zo is Katja Robinski begonnen De BRUINE MELKFLES staat nu al in het teken van TEGENSPRAAK In Leeuwarden wordt melk diep gekoeld afgeleverd EMIGRANTE MAAKT HOEDEN MAÏZENA DU RYEA Lange jurkjes gaan er uit Een mei-bruid uit Parijs Koel vervoeren en bewaren De Romeinse had in haar keuken ook een zeef, een vergiet, koekepannen en bak vormen. Klaptafels waren er ook al Me vrolijke keuken" redactie van Annia fi' KINDEREN KIEZEN ZELF circa f 20.000) kwam, een rustbed op 6 drachmen (f60), een leun stoel op 2 drachmen, een tafel op 4 drachmen, een krukje op 1 drachme en een bronzen was bekken op 25 drachmen, dat een mantel 20 drachmen kostte en een korte tuniek 7 drachmen cn 31/2 obool en dat men bij aan koop van tien liter tarwe te reke nen had met een uitgave van 1 drachme cn bij een liter olijfolie op 2 obolen. De omrekening van drachmen, triobolen en obolen (1 drachme, ongeveer tien gulden, was het dagloon voor een ge schoolde arbeider; twee obolen, ongeveer f3.30, was het presen- catalogus bij de tentoonstelling over het dagelijks leven in de Griekse en Romeinse oudheid, die thans gehouden wordt in het Ge meentemuseum te Den Haag en die begin volgende maand wordt opgesteld in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Als er bij de Grieken zoiets als een „Gezinsbegrotingsinsti- tuut" is geweest, dat zich geroepen voelde financiële voor lichting te geven aan Polites en Hecuba, die gingen trouwen, dan heeft het in de tweede helft van de vijfde eeuw voor Christus aan „„.„„«mind in steen het jonge stel voorgehouden, dat Viermtwintighonderd d°afeedrendilrijn?toe nooit veranderen. een huis op 2000 drachmen (d.i felisol écht kleurecht ■HM...,, DONDERDAG 21 APRIL 1960 PAGINA 7 Let op, mevrouw I Textiel Serio! ls weldadig om tussen de hevig gebj je voorlichting op huishoudelijk ovo» waarmee de huisvrouw wordt hen 1. de geest eens, te ontspan en "hot een leutig boekje over koken s<waatwassen en andere huiselijke be ep- ®.-. Een bekend gezelschap is voor hopt.h'jdrage in het vrolijke keuken- dip ,le uitgenodigd door Annie Schmidt, de h-* in een kostelijke improvisatie, tepuphivrouw, die. zuchtend voordeaan- tp Wet een volle vaat ontdekt, dat bpn°° best managersziekte kon heb- tot 'A aanraadt haar toevlucht te nemen typ» afreageermethode van de ouder- ivs» kermis: de vrolijke keuken", jna rih men alle aardewerk aan stukken jtë smijten. Vrjn'es Bouwman neemt ook de vaat ton 1aar rekening, zij het met goed- uitg. R, S. Stokvis Zonen. bf,'^ en Theo Eerdmans geven een ver- i'Oh t 6 weg over kookbelevenissen en Hpnrts spuien Carmiggelt, Eduard Elias, ,jp nri Knap en andere van onze beken ten Prr,fesssionele grappige"' scriben- «ït.al of niet zuur, en echt of kwasi Sp'n,S. gevarieerde huiselijke belevems- De illustraties van Otto Dicke lijken pen tumult van lijnen. Ze suggereren A. Bgl. -«uiuH van ïyucii. n vlotte bedrijvigheid. Het bronzen spiegeldoosje, afkomstig uit Griekenland, midden 4de eeuw voor tiegeld bij de volksvergadering) Christus, lijkt op onze poederdozen. Er achter een staande spiegel in Korinthisch ontlenen we aan de interessante werk. P(Van een medewerkster) «sen is achter de rug cn daarmede vee) zorg voor moeders, die zich - tevoren hebben bezig gehouden ,Ir pnas-aankleding van het hete i, 'n cn dikwijls ook nog van het huis. °«ral <]e laatste week voor pasen ken- jl 'rkte zich door een uitzonderlijke be- Djvigheid in die richting en bus, trein va tram waren voor een groot deel ge- L"' met moeders en vakantiehoudend Zau°st- beladen met schoenendozen en «ken vol goed. s kan de moeder dus even op adem rt0rnen om straks haar alles omvatten- v aandacht, te kunnen geven aan het v 'gende leest in het gezin want „gou- wrner c'est prévoir". In heel wat ge- Dbhen zal dit een eerste H. Communie S™ met. alle daarbij behorende kledmg- poblemen, tenminste als het een meis im betreft,, want voor jongens lopen de ^gelijkheden niet zo uiteen en is de p®li7.e dus minder moeilijk. Men mag k twijfelen tussen lange of koite r°ek, tussen das of strikje, maar daar i, het dan ook mee gezegd. Bovendien de gekozen kleding niet voor een dag n dat. vergoedt veel. "ij meisjes echter ligt. de zaak an- ®rs. Natuurlijk kunnen we ook voor hen h'f duurzaams kiezen: een mantei- 1 «kje 0f een witte terlenka rok met ph blazer. Dat wordt ook wel gedaan, a«r hoogst zelden, zoals men ons m .^schillende zaken verzekerde. W ant, i ?-al iedereen toegeven, dat het heel Cuk staat en nog praktisch is ook, diep J) ons hart willen we dat toch niet. Wij aiet en het kind ook niet: en dat. laat- is een factor die tegenwoordig ster- meespreekt dan ooit. „Zoek zelf maar uit. wat je het mooiste vindt is ?h heel gewoon geluid, wist ons een ,"effin Van een groot warenhuis te ver boren. Dat, lijkt ons een riskante on- ?orneming, want stel dat ze iets neel ®dUrs en wel wat erg „bruidengs jj'zoeken, want zo zijn kinderen im kers Hierop kregen we te horen dat er op geld meestal niet wordt gekeken on de appel niet zo ver van de boom valt wat de smaak betreft. Moeders, die de kinderen laten kiezen kopen Veelal nylon- met stroken, kantjes, strikjes en kwikjes èn met volumineu ze petti-coats. Of het eendagsvliegen zijn, speelt helemaal geen rol bp de koop. Er wordt om die reden wel eens een gekleurd jurkje gekozen, maar het merendeel kiest wit. Nylon heeft natuurlijk wel het voordeel, dat het niet kreukt., zodat de kinderen 's mid dags voor het Lof net zo ongerept naar de kerk gaan als 's morgens, maar al zpn er werkelijk hele leuke model letjes onder, het materiaal „leeft" naar onze smaak toch niet genoeg. Lange jurken worden nog maar wei nig gevraagd. Een modezaak met; filialen over het hele land had er nog enige hangen maar was van plan ze zo snel mogelijk iiiimiiiiiiiiitimiiiiiiimmiiiiiimmiiHiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiin te verkorten want het waren „winkel dochters". Daarentegen verkoopt een groot warenhuis in de hoofdstad er nog wel een tegen tien korte. „Weet. u, er zpn altijd moeders die geen afstand kun nen doen van hun droom: mijn dochter in het lang. en in Volendam bijvoorbeeld wil men haast niet anders. Het doet er niet. toe wat het kost. Ze hebben er al lijden voor gespaard en het moet het mooiste van het mooiste zijn. Wij hou den daar al rekening mee en kopen er maar twee per maat in zodat de kans maar klein-is dat ze elkaar tegen ko men Ook bij de aanschaf van tasjes, kransjes en sluiertjes wordt er niet op geld gekeken". Men wist, ons nog te vertellen dat de ze'ontwikkeling van lang naar kort zich in drie jaar heeft afgespeeld. Diverse (Advertentie) zaken hadden niet eens lange jurken in gekocht. Wie goed toeziet merkt dat heel schuchter tussen alle nylon in het katoen in de vorm van broderie en ba tist een rol gaat spelen. Het. doet dit aarzelend en timmert niet aan de weg, noch door volume noch door voyante modellen, maar haalt men zo'n exem plaar tussen de „bruidstoiletjes" uit en geeft, men zich de moeite het even goed te bekpken dan is volgens ons het pleit gewonnen. In bijna alle modezaken zpn er zulke jurkjes te vinden voor dik wijls minder dan de helft in prijs van wat sommige nylon toiletjes moeten kos ten. Voor bijvoorbeeld vijfentwintig gul den is er al iets heel aantrekkelijks te krijgen en het voordeel is dat het ook heel goed kan worden doorgedragen. Nieuw is dit materiaal bezwaarlijk te noemen: onze familiedoopjurk die bpna honderd jaar oud is, is er ook van gemaakt, maar door haar eenvoud en mogelijkheden van verwerking, met. open randen bijvoorbeeld, is het klassiek mooi. Hoe de kinderen het zullen vinden? Och, een duwtje in de richting van de goede smaak hoort toch ook bij de op voeding. Met een levende bloem in het haar en ook zonder dat, is het een smaakvol en eenvoudig geheel. Eenvoud is toch wel erg belangrijk op zo'n dag. Al te veel opschik verlegt het accent wel 'n beetje. Dat is ook de reden waar om men in sommige parochies, zoals onder andere in Antwerpen, een unifor me kleding voorschrijft: .een soort witte pij, maar naast de vrijheid die hiermee verloren gaat wordt het geheel ook wat toneelmatig. Wanneer we als ouders echter zelf in het oog houden wat het belangrijkste is en excessen vermijden dan is er verder geen regeling van bo venaf nodig. G. S.- de W. Deze expositie is ontstaan naar het voorbeeld van een soortgelijke tentoon stelling in het Louvrc. In beide gevallen is de opzet geweest met de gewone ge gevens uit het leven van alledag, met de gebruiksvoorwerpen en de snuisterij en, het huisraad, hof schrijfmateriaal enz. een beeld te geven van de Grieken en Romeinen „en pantoufles". Men kent de goden en helden, de verove ringstochten, de literatuur en de poli tieke ontwikkeling maar hoe leefden een Xenophon en een Plato, een Cice ro en een Livius? De tentoonstelling „Huis en huisraad in de Griekse en Ro meinse oudheid" is er een van de „hu- man interest". Omgerekend naar het niveau van vandaag kostte dus de Griekse man tel (himation) ongeveer tweehonderd gulden. Dit kledingstuk werd gedra gen zowel door mannen als door vrou wen. Het was een lange, rechthoekige lap, gedrapeerd van de heup naar de schouder, om dp hals gewonden hij wijze van shawl of over het hoofd ge trokken als een sluier. Kenmerkend voor alle antieke kledingstukken is, dat ze niet aangepast waren aan de bouw van het lichaam, doch gedragen wer den zoals ze van het weefgetouw kwa men, Men moest de lappen stof plooi en rond het lichaam. Het omleggen van de toga, die de galadracht werd bij de Romeinse mannen vereiste zelis de hulp van een speciaal hiervoor ge schoolde slaaf. Er bestonden strenge modieuze voorschriften voor de lengte en vorm van de slip, die over de rug neerhing en voor de plooiing van de boogvormige overslag boven de rech terknie. De kleding is ons vreemd geworden, doch de sieraden, die er bij gedragen werden, spreken ons nog altijd aan. fcr zijn zowel van de Grieken als van de Romeinen armbanden, broches en oor hangers in brons en in goud, die m onze tijd zo opnieuw gedragen zouden kunnen worden. Hetzelfde geldt voor het toiletgerei van de Griekse vrouwen. Schaaltjes, waarin kosmetische midde len bewaard werden en reukflesjes met een tuitje, dat speciaal geschikt was voor het uitsmeren van de geurige olie- en, die na het baden gebruikt werden, overbruggen een afstand van twee do zijn eeuwen. Bepaald verrassend is een bronzen Griekse spiegeldoos, die open geklapt, kon worden: het is namelijk precies het model van de poederdoos zoals we die nu kennen. Bij het keukengerei ziet men iets soortgelijks. De vormgeving mag dan in de loop der tijd wat veranderd zijn (welbeschouwd niet eens zoveel; maar men heeft vroeger toch dezeli- de dingen nodig gehad als thans. De keukenuitzet van een Romeinse m oe eerste eeuw na Christus omvat heel wat stukken, die ons nog zeer ver trouwd zijn: een zeef en een vergiet, koekepannen, een casserole en een bakvorm, die met z'n uithollingen aan een poffertjespan doet denken. De maaltijden bij de Grieken waren (Advertentie) stoffen met het FELISOL-etiket zijn kleurecht! Let U dus voortaan op FELISOL, De' vrouw die de handen uitstrekt naar het kind, dat de dienares aanreikt, is een Attisch grafrelief »n marmer uit 420 v Chr. Het onthult iets over de kleding, de haardracht, de sierlijke stoellijn. doorgaans eenvoudig. Men deed z n ont bijt met brood, gedrenkt in wijn De lunch bestond uit platte ronde koeken van gerstemeel met sla, uien, knoflook of andere groenten. Het avondmaal om vatte een visgerecht, een hoofdschotel, waarbij slechts bij uitzondering vlees werd opgediend en een eenvoudig des sert, zoals kaas, fruit en koekjes, ge zoet met honing. Eerst onder invloed van de Romeinse overheersers kreeg het eten bij de Grieken een luxueus karakter. De Romeinen gebruikten bij hun ontbijt ook kaas, honing melk en eieren Het Romeinse avondmaal be stond uit een voorgerecht van eieren, sla, rauwe groenten, oesters of cham pignons, een ingewikkeld samengestel de hoofdschotel met vlees- en wildge- rechten en'een dessert, meestal vruch ten of gebak. Tijdens de maaltijden werd er weinig gedronken. Na het avondmaal volgde echter in bepaalde gevallen het drinkgelag, opgeluisterd met spel en dans. Van de verlichtings middelen, waarover Grieken en Romei nen des avonds beschikten, moet men zich niet te veel voorstellen: de olielam pen hebben in de huizen vermoedelijk evenveel rook als licht verspreid. Er staan op deze tentoonstelling twee maquettes, die een goede indruk geven van de royale behuizing der voorname burgers op Delos in de tweede eeuw voor Chr. cn te Pompei in de eerste eeuw na Chr. Daarbij moet er echter wel de nadruk op gelegd worden, dat het in beide gevallen om woningen van welge- stelden gaat. Het gewone Griekse gezin beschikte meestal slechts over één ka mer, die alleen licht kreeg door een smalle deuropening, welke tevens moest dienen als afvoerkanaal voor de rook van de stookplaats. De Romeinen ken-" den voor het gewo ne volk complexen huurhuizen, die veel gemeen hebben met onze moderne etage woningen. Onder het huis raad, dat op deze expositie te zien is, viel ons op een bronzen tafeltje, af komstig uit Hercu- laneum; een tafeltje met drie verstelbare poten en een af neembaar rond blad. Het gehele geval kan in elkaar ge schoven worden. Waarom de Ro mein, die destijds dit tafeltje liet ma ken, een inklapbaar meubelstuk heeft gewenst, is niet meer te achterha len. Vermoedelijk is hij in goede doen geweest en had hij dus wel een huis met enige ruimte, doch het treft nogal wanneer men ziet, dat een ambachts man in de eerste eeuw na Chr. in zijn constructie al even ingenieus is geweest als de he dendaagse fabrikan ten, die voor onze kleine woningen al lerlei opvouwbaar, inklapbaar en weg- werkbaar huisraad uitdenken T. E. WA ie het vak kent als ze gaat emi- W greren, zegt mevrouw Katja Robinski, een der eerste hoeden- ontwerpsters van Nederland, heeft geld in haar vingers. In Australië bijvoor beeld draagt iedere vrouw een hoed als ze zich „kleedt" voor een bridge- middag, maar er zijn uitsluitend con- fectiehoeden te koop. Iets persoonlijks is er niet bij. Een vakvrouw, die er zich gaat vestigen en een eigen collec tie kan ontwerpen en verkopen, kan er een bestaan maken. Zelf heeft mevrouw Robinski ervaren wat het betekent voor een vrouw, als het leven je in moeilijke omstandighe den brengt, je verdiensten in je vingers te hebben, onafhankelijk van elke werkgever. Als Russische heeft ze, toen haar levensloop zich wijzigde, in Parijs het hoedenvak geleerd bij „Agnes" en sinds de bevrijding zich in Amster dam gevestigd. Niet als. de enige, die hoeden ontwerpt voor vrouwen, die een hoed kiezen als een bijou, maar wel als een van de weinige ontwerpsters tus sen de toenemende clan van al of niet artistiek doende ontwerpers, die zich in het hoeden creëren uitleven. Toch is er een wezenlijk verschil of men de ontwerpende man een eigen creatie voor de spiegel ziet passen om te voelen hoe de hoed „zit" of de ont werpende vrouw. De man distancieert zich er van, hij is zelf belachelijk met een bloemenhoedje op zijn hoofd. De vrouw die een hoed creëert IS haar hoed. Katja Robinski heeft op een avond maakt Uw groenten zo lekker. De mei-bruid van Maggy Rouff uit Pa rijs heeft een boe ketje lelietjes van dalen zoals men in Frankrijk elkaar op 1 mei geeft in de ceintuur ge stoken van haar romantische lange bruidsjapon. Die is tweedelig: het lijfje is van wit te batist, de rok van batist met tussen- gezet satijn lint. De sluier zit hoog op het hoofd door de hoge bloemen van het kroontje. IT1 r is heel wat stof opgewaaid rond- i om de bruine melkfles, sinds er in het westen des lands en vooral in Amsterdam een regen van klachten is geweest over het spoedig zuur wor den van de melk, die in bruine flessen wordt afgeleverd. In de bruine fles wordt de melk eerder warm, want het donkere glas houdt de warmte meer vast dan'het gewone doorzichtige glas; de melk bederft dus spoediger. De bruine fles heeft liet dan ook hij som mige slijters cn hun klanten verbruid, nog voordat die goed bedoelde nieuwig heid de kans heeft gehad op grote schaal te doen wat ze doen moet, namelijk de melk lekkerder en gezonder houden. Lekkerder omdat er in donker glas geen oxydatie van de melk optreedt, gezon der omdat donker glas het vitamine- gehalte voor 80 pet. bewaart. Doorzich tig glas doet. noch het een noch het an der. De melk, in het licht gezet (het hoeft niet eens in de zon te zijn) heeft na een uur al een bijsmaakje door het oxyderen, en de vitaminen zijn zo goed als verdwenen. Maar doorzichtig glas absorbeert de warmte niet en dat na deel heeft de donkere fles wel. En dat is dan ook de „pijn", die zich is gaan openbaren bij tie melk, gedistribueerd in bruine flessen, toen het weer wat milder werd. Melk is er in ons koeienland .in over vloed en zolang de koe rustig in de wei staat te grazen en te herkauwen, is al les met haar melk best. Het is ook nog goed als het witte vloeibare voedsel na fabriekmatige bewerking watge schrokken door afromen en pasteurise ren. maar loch acceptabel geflest In de koelcel klaar staat om bij de klant te worden. Maar dan begint het drama. Het drama van het slijten, om niet te zeggen, net sollen met ne flessen, in zon en daglicht. Er moet echter veel melk verbruikt worden in ons land, wiilen we de produktie kwpt raken, dus moet de melk als drank be mind worden. Dat betekent dat ze lek ker moet zijn, want hoe lekkerder de melk, hoe meer handen er naar grijpen. Lekkerder blijft de melk in donkere fles sen, die het oxydeer-smaakje voorko men. Ergo: bruine flessen. Dat is één het westen van het land, waar nu een week of acht de melk in bruine flessen wordt geleverd. De klachten zpn, voor al in Amsterdam, dat de melk m de bruine flessen gauwer zuur wordt. Wij hebben over die kwestie met een aantal melkbedrljven en slpters in 's lands westen gesproken en heel verschillende reacties gekregen. De ene melkcentrale beweerde van de gehele afgifte van bruine flessen geen énkele klacht te hebben ontvangen. reden. Een andere reden is, dat in Zee land, da streek die van voile melk druipt, de vraag naar losse melk gro ter was dan van flessenmelk. Om de fles er in te krijgen wilde men iets nieuws proberen. Dat nieuwe was de bruine fles. Nog beter was net geweest als men rode flessen had genomen, want rood glas houdt de warmtestralen èn de oxydatie èn vitammenverlies tegen, maar rood glas zou te duur zijn. De brui ne fles deed dus naar intrede, onge veer in oktober, in Zeeland en Noord- Brabant, naar voorbeeld van Zweden, Finland, Denemarken cn de Ver. Sta ten. In de koude maanden waren er geen klachten. Maar niet het warmere weer begon de narigheid, met name in Een ander ervaart, dat de klanten noch do slijters na anderhalve maand "esteld zijn op het verder ontvangen van de bruine flessen. Een melkfa briek, die nog met de proef bezig is en per dag drieduizend bruine fles sen omzet, heeft nog geen aperte wei gering geboekt. Maar enthousiast zpn de slijters en de huisvrouwen nu ook weer niet. De bezwaren van de huisvrouw tegen het bruine glas zpn, afgezien van de warmte-opname, dat ze niet kunnen zien hoeveel melk er nog in de aangebro ken'fles zit en bij de nieuwe fles zien ze de roomlaag niet. Het nadeel, dat een melkfabriek signaleerde is. dat bu het schouwen in de spoelmachines, er eer der ongerechtigheden blijven zitten ln de donkere flessen dan in de lichte. Het er in gehamerde „spoel om die fles" zal bij de bruine fles door de huisvrouw ook misschien eerder worden nagela ten. De kans op verontreiniging bli de duizenden flessen die daags in omloop zijn is dan ook groter. Ons nationale researchinstituut voor de melk, het NIZO in Ede, blijft de melk in de bruine fles de band boven het hoofd houden, ook al stijgt de tempera tuur van de melk wat meer dan in de lichte fles. Proefondervindelijk staat vast dat melk die (in goede conditie) in de bruine fles gaat, twee dagen goed kan blijven bij een temperatuur van 21 graden. Maar. zo vraagt men zich daar af, waar heeft de melk, die de klach ten gaf, tpdens het slijten aan bloot ge staan; of gaat misschien de huisvrouw achtelozer om met de melk in de brui ne fles, menend, dat die nu overal wel tegen kan! Hoe ook, de bruine fles heeft voor- en nadelen. In Leeuwarden is de Leeu warder Melk Industrie zojuist begon nen met de afgifte van melk in don ker glas. Iets nieuws daarbij is, dat de fabriek de melk diep gekoeld aan de melkhandel levert, die zo modern geoutilleerd is, dat zij de melk ook diep gekoeld bij de huisvrouw kan af leveren. Leeuwarden staat hier lande lijk bovenaan. Wanneer het plan van uniforme melkwagens geheel voltooid zal zpn, zal de Friese melkdistributie de modernste van ons land zijn. Brui ne flessen, gekoeld aan de huisvrouw afgeleverd Daarbij steekt de melkslijterij, zoals die nu in het westen geschiedt, wel erg af: veelal nog in open karren, de flessen open en bloot in het licht. Maar dat verandert na 1 januari 1961 als de wet de afgesloten melkkarren verplichtend stelt. Och en wie weet helpt al dit ge harrewar over donkere flessen de melk in karton waar geen lichtstraal door heen kan een eindje verder op weg. Want die is min of meer op stal gezet met de dooddoener: de huisvrouw vindt de verpakking, die een paar cent meer kost, te duur. „Maar het komt er na verloop van tijd toch van", zei een melk-deskundige ons. Voorlopig zitten we echter nog met de glas-chaos. 1 A.Bgl. Soepele kreton van witte ribszij met zwarte margrieten bedrukt. in haar modern, verzorgd, bloemrijk interieur een aantal hoeden voor ons opgezet terwijl ze vertelde over de privélessen die ze in de wintermaan den geeft aan een groepje van hoog stens drie vrouwen, alleenstaande vrouwen, die weduwe zijn of geschei den en die naar Canada, naar Austra lië of Zuid-Afrika willen meestal om te emigreren naar hun kinderen. In drie maanden leert ze ze zoveel van het vak, dat ze voor het winter- en het zomerseizoen een collectie kunnen ma ken en modellen kunnen copiëren. „Ik leer ze de toonladders", zegt ze, „als ze aanleg hebben kunnen ze daar zelf verder mee componeren". Het is ook wel te begrijpen dat een ras hoedenontwerpster iets van het vak dat haar zo sterk bezielt wil doorgeven. „Een hoed", zegt ze, terwijl ze van het gordijn op de brede vensterbank een flinke kier wegschuift, die een spiegel blootgeeft, en uit het ingebouwde schuif- kastje er onder achteloos een slappe hoed neemt, „een hoed moet zitten en staan en chic hebben en flatteren. Het moet niet zo zijn als je een nieuw hoog model op hebt dat je man zegt: zet dat ding af dan ben je tenminste jezelf". Ze praat van onder een soepele ge bloemde hoed met donkere rand. Alles in deze collectie is geïnspireerd op de breton. Je kunt de randen van haar slappe hoeden rondom opslaan maar heb je een slechte dag dan sla je de rand naar beneden waardoor je gezicht meer schaduw krijgt. Dat doe je ook aan het strand. Met één hoed moet je veel kunnen doen is haar uitgangspunt. Haar adaptabele hoeden zijn van on- gedroomd mooi Frans materiaal waar- Helemaal met de hand is dit cocktail hoedje gemaakt van grijze en witte bloembladen. Modellen Katja Robinski. bij, wat het zomerse ajour stro betreft, ;de natuur zichzelf overtreft in verfij ning en schakering van naturel tinten. Haar hoeden „zitten" niet alleen, als op het hoofd gegroeid maar haar sport- hoeden tolereren ook, dat je er óp gaat zitten! En dat is wel het grootste com pliment, dat je in deze tijd, waarin alles snel mee op reis moet kunnen, des noods erbij gepropt in een tas, kunt geven. Als Katja Robinski voor een vrouw die zich veel moet laten zien en re presentatief moet zijn in haar functie, een hoed maakt, dan neemt ze eerst de persoon op zoals de schilder, die 1 een portret gaat maken. Een hoed die goed is, die je dus 's ochtends op zet én dan weet dat je er de hele dag „goed" mee bent, is een steun. Hoe het hoedloze van deze tijd te overwinnen zal zijn? „Geef Brigitte Bardot honderdduizend gulden als ze er een opzet en het is gebeurd." Daar zijn we het wel mee eens. A. Bgl, 1 i d. G u-ü-iÊ

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 7