Kennedy vrijwel zeker van benoeming Als democratisch kandidaat voor het presidentschap Vreemd verhaal Een dappere jongen Apartheid, „erfgoed der vaderen" AL EEUWEN LANG SCHEIDING VAN BLANKEN EN ZWARTEN de heidenen Als Israël temidden van Wethouder van Bergen (L.) in arrest Bezwaren tegen handgranaatbaan Erwin Mackay f Geen vreemden in Afrika Hl Geniet van Uw pijp met DOTJWE EGBERTS CONVENTIE IN LOS ANGELES BEGONNEN Reportage door Link van Bruggen VIII 4 DINSDAG 12 JULI 1960 PAGINA 5 In handige plastic tabakszak Vaght weigert Defensie vergunning te verlenen Loodsen onschuldig aan ramp met „Uranus" (Advertentie) Vs - LOS ANGELES, 12 juli (LTI) Paul M. Butler, de voorzitter van de demo cratische conventie, heelt om kwart over drie gistermiddag, kwart over een vanmorgen Nederlandse tqd, de con ventie van de democraten waarop hun candidaat voor het presidentschap zal worden benoemd, geopend. De benoe ming wordt niet voor morgenavond ol donderdagavond verwacht. Behoudens een „historische zwenking", is senator John Kennedy van Massachusetts ver zekerd van zijn overwinning. Op het uur van de opening der con ventie was hij volgens een telling van United Press verzekerd van 747% stem. Hij heeft er 761 nodig. Kennedy's belang rijkste rivaal, senator Lyndon Johnson, had 406 stemmen. Johnson weigert overigens zijn opti misme prijs te geven. Pennsylvania's sympathie voor Kennedy heeft volgens hem „onze voorspellingen van een (Van onze Limburgse redacteur) BERGEN, 12 juli Verdacht van va'sheid in geschrifte is gisteren een van de wethouders van de Noordlim burgse gemeente Bergen, wethouder S. aangehouden en in het Huis van Bewa ring te Roermond in verzekering ge steld. De valsheid in geschrifte zou in verband staan met het afgeven van on juiste en onware verklaringen inzake de overdracht van landbouwgronden. Door het afgeven van deze verklaringen was het mogelijk om tegen hoge prijzen en zonder de Grondkamer erin te ken nen landbouwgronden te verkopen voor andere dan agrarische doeleinden (o.a. grind- en zandexploitaties en bungalow- bouw). Een en ander zou in strijd zijn met art. 29 a van de wet op de ver vreemding van landbouwgronden, waar bij o.m. de grondprijzen zijn afhankelijk gesteld van de goedkeuring van de Grondkamer. Bovendien zou door de valsheid in geschrifte nadeel zijn ont staan, zodat art. 225 wetboek van straf recht op het onderhavige geval van toepassing is. De aanhouding van de wethouder heeft alhier grote opschud ding verwekt, te meer daar enige tijd geleden ook de secretaris van deze ge meente werd gearresteerd, die in ver band met bepaalde onjuiste grondtrans- acties doör de rechtbank te Roermond onlangs werd veroordeeld. DEN HAAG, 12 juli Burgemeester inr. J. A. M. Rouppe van der Voort, een wethouder en drie inwoners van Vught hebben gistermiddag hun bezwa ren tegen een handgranaatbaan op het militaire oefenterrein bij hun stad aan de Raad van State bekend gemaakt. De raad onder voorzitterschap van de heer M. A. Reinalda behandelde een beroep van de minister van Defensie tegen een besluit van B. en W. van Vught, we- r- bij de aanvraag van de minister om een vergunning voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een handgranaatbaan, c.q. voor het uitbreiden van de bestaande schietin- richting met een handgranaatbaan was afgewezen. De bezwaren van de Vugh- tenaren zijn, dat zU ernstige hinder on dervinden van het vele lawaai. overwinning voor Johnson" niet noe menswaard beïnvloed. Volgens Johnson zijn het de kranten die achter Ken nedy staan, niet de gedelegeerden op de conventie. James Francis kardinaal Mclntyre, aartsbisschop van Los Angeles, opende de bijeenkomst met een gebed. Kardi naal Mclntyre zei dat de ernst van het ogenblik duidelijk kan worden geacht. Hij wees er de gedelegeerden op dat hierdoor op hen een grote verant woordelijkheid rust. Een verantwoor delijkheid, gedeeld door miljoenen Amerikanen „die uw dellbereringen met gespannen aandacht en bezorgd heid zullen volgen". Aan het jongste lid van de Ameri kaanse senaat, de 35-jarige Frank Church uit Idaho, viel de eer ten deel, de grote openingsrede uit te spreken. Uit deze zogenaamde „Keynote speech" bleek, dat de partijpolitiek van de de mocraten in het komende jaar gericht zal zijn op „een machtig streven om de Amerikaanse grondbeginselen te doen herleven, het Amerikaanse aan zien in de wereld te herstellen en de kracht van de Verenigde Staten weer op te bouwen". „Wanneer wij onze krachten bunde len, kunnen wjj de „dodelijke wedloop tussen de vrije wereld en het commu nisme winnen", go verklaarde Frank Church. Hij drong aan op een krachtigere de fensie en net beschikbaar stellen van meer geldmiddelen voor het ruimteon derzoek om Rusland op deze gebieden voor te blijven. s Waarom, heeft de Russische regering eerst gisteren verklaard, dat op 1 juli een Amerikaans verkenningsvliegtuig boven de territoriale wateren van de Sovjet-Unie werd neergeschoten? Washington had er anderhalve week geleden geen geheim van gemaakt, dat een militair zesmotorig straal vliegtuig van het type RB-47 vermist werd in het gebied ten noorden van Noorwegen. Door Moskou werd toen gereageerd met de mededeling, dat een Russisch vaartuig zou helpen zoeken naar overlevenden. Bovendien werd vorige week in Oostenrijk door een lid van het gevolg van Khroesj- tsjev verklaard, dat de regering van de Sovjet-Unie geen enkele aanwij zing had, dat het toestel boven Rus sisch gebied zou zijn neergestort. Nu wordt medegedeeld, dat het vliegtuig wel degelijk de Russische grens heeft geschonden. Is Khroesjtsjev wellicht bij zijn terugkeer in de Russische hoofdstad door invloedrijke politieke of militaire figuren in het Kremlin overgehaald om het geval van de RB-47 op te blazen tot een nieuwe U-2 affaire? Na het neerstorten van de U-2 op 1 mei hebben de Russen enige dagen gewacht met hun onthul lingen en zij hebben de Amerikanen toen kunnen verstrikken in tegen strijdige en verwarrende verklarin gen. Misschien hebben zij Washington nu weer in de val willen laten lopen. Men kan ook opmerken, dat als de Amerikanen hun spionagevluchten boven de Sovjet-Unie hadden willen voortzetten, zij dat niet met laag- vliegende bommenwerpers van het type RB-47 zouden hebben gedaan. Een RB-47 vormt een al te gemakke lijk doel voor de Russische luchtver dediging. Als de RB-47 inderdaad een ver kenningsvlucht heeft gemaakt langs de Russische grens, en als het vlieg tuig daarbij per ongeluk die grens heeft overschreden, geeft dat Moskou nog geen reden om zoveel ophef te maken van het incident. De Russen maken zelf voortdurend verkennings tochten langs de grenzen van wester se landen, niet alleen met vliegtuigen, maar ook met duikboten en zoge naamde vissersvaartuigen. Er zijn de laatste tijd herhaaldelijk berichten geweest over Sovjet-vaartuigen die zich op verdachte wijze in of nabij de territoriale wateren van andere staten ophielden. Men krijgt de indruk, dat de Sov jet-Unie de nieuwe affaire vooral wil gebruiken in de campagne tegen de Amerikaanse buitenlandse bases. In- Engeland zou ongerustheid gewekt moeten worden over de vraag of van Britse vliegvelden Amerikaanse toe stellen opstijgen voor spionagevluch ten boven de Sovjet-Unie. In Noor wegen zou men zich zorgen moeten gaan maken over de militaire samen werking met de V.S. Tenslotte zou het Russische verhaal over de RB-47 de neutrale volkeren in de wereld tot de overtuiging moeten brengen, dat de Amerikanen met spionagevluchten de wereldvrede in gevaar brengen. De Sovjet-verklaring van gisteren geeft aanleiding tot heel wat vragen en in de westerse wereld is de Rus sische interpretatie van het incident met der Amerikaanse bommenwerper dan ook zeer sceptisch ontvangen. KIEL, 12 juli De Duitse loodsen, die betrokken waren bij een aanvaring tussen twee Nederlandse schepen in het kanaal van de Noordzee naar de Oost zee, zijn beiden onschuldig verklaard aan dit ongeluk, waarbij twee mensen om het leven kwamen. In dit kanaal voeren de 500 brutore- gisterton metende „Uranus" en de 3000 ton metende Themis" recht op elkaar in. De echtgenote van gezagvoerder F. Daale en derde machinist Ji Brouwers verloren hierbij het leven. Hel „Seeamt Flensburg" dat de schuldvraag van deze aanvaring behandelde sprak de loods van de „Uranus" vrij. De loods van de Themis" kreeg waarderende woorden voor de redding van de opvarenden van de „Uranus", waarbij hij een belangrij ke rol gespeeld had. Bij de uitspraak van het „Seeamt" had als overweging gegolden, dat de „Uranus" te dicht onder de zuidwal gevaren had en daardoor de „Themis" recht voor de boeg was gekomen. ére 17-jarige leerling van het Baarns Lyceum, Er- win Mackay, is voor de kust van Joegoslavië verdron ken als indirect gevolg van een moedige daad. Vorige week be reikte de moeder van de jon gen, via het ministerie van Bui tenlandse Zaken te Den Haag, het verschrikkelijke bericht, dat haar zoon tijdens zijn vakantie reis was omgekomen. Gisteren vernam zij, hoe haar kind het slachtoffer was geworden van zijn opofferingsgezindheid en dapperheid. Een Berlijnse tourist, die het ongeluk in Joegoslavië had mee gemaakt, heeft ginds het ver haal van de tragische gebeurte nissen aan een Nederlandse va kantieganger gedaan, die bij zijn thuiskomst onmiddellijk verslag uitbracht aan de familie van de omgekomen jongen. Erwin Mackay uias onlangs met zijn tent voor een vakantie reis naar Joegoslavië vertrok ken. Vorige week woensdag had hij dicht bij Dubrovnik in een camping aan de Adriatische Zee zijn tent opgezet, toen hij plot seling zag, hoe een klein meisje dreigde te verdrinken. Hij aar zelde geen ogenblik) het kind te hulp te snellen en hij slaagde erin het meisje veilig aan de kant te bren gen. De ouders van het kind, Duitse touristen, waren dolgelukkig, en zij bedankten de jonge redder hartelijk voor zyn flink en bekwaam optreden, waardoor hun dochtertje gespaard was gebleven Erwin die uitgeput was van de grote inspanning, rustte wat in zijn tent Toen hij zich niet meer vermoeid voelde, ging hij zwemmen, maar de redding had kennelijk te veel van zijn krachten gevergd. Hij, die zojuist een medemens van verdrinking had gered kwam zelf in de golven om, waarschijnlijk tengevolge van een hartverlamming. Het 'stoffelijk overschot werd naar een ziekenhuis gebracht. Erwin is vrijdag begraven op het katholieke kerkhof van Dubrovnik. Erwin een leerling van de gymnasium-afdeling van het Baarns Lyceum, was enige' tijd geleden gekozen tot lid van het leerlingenbestuur van zijn school Hij was trots op de titel van senior, die aan deze functie verbonden was Hit iras belast met het organiseren van sportevenementen en onlangs heeft hij zich nog zeer verdienstelijk gemaakt met de voorbereiding van Interlyceale sportwedstrijden. Vrijdag wordt in de St.-Nicolaaskerk te Baarn een-Requiemmis opgedragen voor zijn zielerust. Zijn familieleden, rijn leraren en zijn medeleerlingen, die diep bedroefd zijn over zijn plotse ling heengaan, putten troost uit de wetenschap, dat Erwin zijn jonge leven heeft afgesloten en bekroond met een daad van grote naastenliefde. De Gelofte-kerk die in Pietermaritzburg werd gebouwd, ter herdenking van de overwinning van de boeren bij de Bloedrivier, die het eirtde van Dingaan en zijn Zoeloeheirscharen betekende (1838). Een van de leiders van de „Groote Trek Pieter Retief, was voordien vermoord. Naar hem is de plaats, waar dit gedenk teken is opgericht, o.m. genoemd. tussen de heidense volkeren. Aan Is raël was niet alleen de taak opgedra gen de naam van Jehova in ere te hou den, maar het moest zich ook vrq van vermenging met de heidense volken houden. Vermenging tussen blank en gekleurd was reeds voor de Afrikaner van de achttiende eeuw een ware gru wel. Daarom kon hij de heidenen in generlei opzicht als zijn gelijken be schouwen. God had tussen hem en de heidenen een definitieve schelding ge bracht, en het was niet aan de mens gegeven die scheiding te verwijderen. Het gevaar, waarin de blanke bijna da gelijks verkeerde, verscherpte de tegen stelling tussen hem en de heiden nog meer. Het werd een kwestie van zelf behoud. Als de blanke niet zorgde, dat hij meester van de toestand bleef, liep hij niet alleen gevaar uit zijn vaderland verdrongen te worden, maar hij zou ook spoedig door de moordzuchtige hei denen uitgeroeid zijn". Al meer dan twee eeuwen geleden kon een Afrikaner niet erger vernederd worden, dan wanneer hij op gelijke voet met de niet-blanke behandeld^werd. Uit documenten, die in het gemeente-ar chief te Kaapstad bewaard worden, blijkt dat een aantal burgers uit het district Stellenbosch in 1788 weigerde aan militaire oefeningen deel te nemen, omdat er een korporaal was aangesteld, die „swartachtig van Coleur en van Heidenen afkomstig" was. De opvattingen van Jean Jacques Rousseau, die in Europa met de „edele barbaar" was gaan dwepen, beroerden ook enigszins de Kaap. Op 't laatst van de achttiende eeuw schreef commissa ris-generaal Nederburgh, dat ,,er lieden gevonden worden, ontaard genoeg om de voorrechten, welke de Schepper hun boven anderen hunner natuurgenoten geschonken heeft, tot het bederf van de ze ongelukkigen te gebruiken". De boeren, die zich dagelijks tegen de kaffers moesten beschermen (kafir, een Arabisch woord, betekent heiden) keerden zich vol walging af van de zen delingen, die geen door God gewilde scheiding tussen blank en niet-blank wil den erkennen. Generaal Janssens, "ou- verneur van de Kaap tijdens het kort stondige Bataafse bewind, schreef in 1805 aan Den Haag: „Ik zoude den Raad bidden het zendelings genootschap van Rotterdam te nodigen provisioneel geen nieuwe zendelingen na herwaarts te zendenAlgemeen zijn de zendelin gen ellendelingen zonder opgeklaarde denkbeelden; zij doen zeer ^eel kwaad en te vergeefsch zoek ik uit te vinden welk goed zij doen.Zij leren die men- schen (de wilden) cenige voor- hen ten minste onbegrijpelijke woorden, of zo dezelve eenigsints meenen te begrijpen is het om er verkeerde en schadelijke gevolgen uit te trekken". Kort daarop ging de Kaap voor goed in het bezit van Groot-Brittannië over. En hoe meer verlichte denkbeelden er 'ingang vonden in 1828 werd zelfs de gelijkstelling tussen blanken en niet- blankcn verordineerd! des te verbit terder werden de Boeren. De houding van de Britse overheid deed tenslotte een groot aantal Afrikaners besluiten de kolonie te verlaten en een eigen staatV te stichten. De „Groote Trek" werd begonnen, die uiteindelijk in de uitroeping van de Boerenrepublieken de verkondiging des Evangeliums on der de Heidenen aangaat, dit kunnen of mogen wij volgens des Heercn woord niet tegengaanWij zullen ons daar tegen dan ook niet verzetten, maar hetzelve bevorderen, wanneer zulks overeenkomstig Gods woord na waar heid gedaan wordt en gewerkt wordt om eerst van de onbeschaafde Heide nen beschaafde schepsels te maken, op dat er ware Christenen uit mogen voort komen ter eere des Heeren, opdat door hun alsnog onbeschaafd zijnde, het wa re Christendom niet gelasterd of in verachting gebrocht worde... Verder be geren en stellen wij vast dat indien de prediking des Woords aan Kaffernatiën gedaan wordt, zulks niet in onze kerk- gebouwen gedaan zal mogen worden...." !e Gereformeerde gemeente van Oran je Vrijstaat zegt o.a.: „Wij belijden één heilige algemene Christelijke kerk en dus de ware geloovige kleurlingen hou den wij voor een gedeelte daarvan Maar tot nog toe zien wij niet uit het woord des Héeren dat wij hen daarom in dezelfde maatschappelijke regten moeten laten delenen dat zoude met het oog op de natiën die ons hier omringen, voor de blanke bevolking eene staatkunde zijn tot haar eigen on dergang en tot verderf dier natiën zel ve...." Compromis Tvjdehs de besprekingen, welke in verband met de opstelling van de con stitutie van de Unie van Zuid-Afrika gehouden werden (1909), kwam het be leid, dat in de Kaapkolonie ten aanzien van de niet-blanken werd gevolgd, in botsing met de aparthoidsleer van de voormalige Boerenrepublieken. Gene raal Christiaan de Wet stelde toen heel duidelijk dat geen vijf procent van zijn mensen achter de voorgestelde unifi catie zouden staan, als alle niet-blan ken politieke rechten zouden krijgen. Als compromis kwam toen uit de bus, dat de niet-blanken in de Kaapkolonie het kiesrecht zouden behouden, doch dat dit de kleurlingen en naturellen de rest van de Unie onthouden bleef. Dit compromis heeft de voor strik te apartheid zijnde Afrikaners nooit kunnen bevredigen. „Tensy die natu- turellekiesreg van Kaapland bir.ne 'n wysiging ondergaan", verklaarde premier Hertzog in 1929, „sal die na- turellenkiesreg van Kaapland binne veertig jaar' na die Noorde (Oranje Vrijstaat en Transvaal) uitgebrei wees, wat een van die grootste treur- spele in die geschiedenis van ons volk sal wees". Het gelukte de Nationale Partij pas in 1936 de naturellen op een aparte kies lijst geplaatst te krijgen. Hun werd het recht toegekend drie blanke vertegen woordigers naar de Volksraad en vier naar de Senaat af te vaardigen, doch door de toesplitsing van de apartheids- waan hebben dezen nog geen twee maan den geleden voor goed de politieke are na moeten verlaten. In de vijftiger ja ren is het de Afrikaners ook na een lange worsteling gelukt de politieke rechten van de Kaapse kleurlingen dus danig te bekorten, dat ze weer even ver zgft als honderdveertig jaar geleden. Een Indiër met zijn kleinkinderen voor hun huis in Durban. De Afrikaners en tot op zekere hoogte ook de Britten vragen begrip voor de apartheid, de segregatie. Men kan dit ook wel hebben, al behoeft begrip voor de apartheid als erfgoed der vaderen geenszins in te slui ten, dat men ook begrip voor de apartheid in de Verwoerdiaanse versie I'eeft. Hiermede wordt de kern geraakt van de wereldberoemde, Zuidafri- kaanse problematiek. De tijden zijn veranderd en met ben de gewoonten en de zeden. Wat in vroeger eeuwen als ook in ethisch opzicht juist en lecbtvaardig werd gezien, is door andere opvattingen achterhaald, vooral door een groter respect voor de waardigheid van de door God geschapen mens. „Of het nu heter is, of slechter", heeft Smuts al vele jaren geleden gezegd, „het oude Afrika is verdwenen, en de blanke rassen moeten de nieuwe situatie, waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn, onder ogen durven te zien". Het is dan ook in Zuid-Afrika, waar de apartheid als leer het on derwerp geworden is van een diepgaand gewetensonderzoek, waarin van verheugende vormen van zelfkritiek kan worden gesproken. Verwoerd, die de voetsporen van Malan en Strijdom drukt, vergeet dit wel eens, als hem in het buitenland verweten wordt, dat hij de klok aan het terugdraaien is. De felste bestrijders van zijn rassenleer bevinden zich niet huiten, maar binnen Zuid-Afrika. Hun kan toch zeker geen gebrek aan begrip voor de bijzondere omstandigheden in Iiqt land worden verweten, wat natuurlijk iets anders is dan gebrek aan waardering voor bet apartheidsbeleid van de Nationale Partij. Volgens de Afrikaners worstelt de Unie met een probleem, dat nergens elders aangetroffen wordt. Ter staving hiervan wordt aangevoerd, dat geen land ter wereld zulk een bonte bevolkingsverscbeidenlieid vertoont als het hunne. Ook wordt naar voren gebracht, dat, met uitzondering misschien van Indië, in geen land ter wereld zulk een verschil in beschavingspeil bestaat als in Zuid-Afrika. Transvaal en Oranje Vrijstaat resul teerde. Piet Retief, een van de leiders, die later door de Zoeloe-koning Dingaan werd vermoord, sprak voor het begin van de barre tocht al het voornemen uit dat ,,wij zodanige regulatiën zullen vast stellen die de behoorlijke betrekking tusschen meester en dienaar zullen be waren". En Anna Elizabeth Steenkamp motiveerde do uittocht door te verwij zen naar „de gelijkstelling van de niet- blanken met de Christenen, strijdig met de wetten van God en het natuurlike onderscheid van afkomst en geloof. Dat het onverdraaglijk was voor elke fat soenlijke Christen om onder zulk een last te buigen, waarom wij, ons dan liever verwijderen om des te beter ons geloof en leer in zuiverheid te behou den". In de Kaapkolonie, waar de niet-blan ken dus op hetzelfde voetstuk stonden als de blanken waren geplaatst, besloot de Synode van de Nederduitse Gere formeerde Kerk in 1857, dat „de ge meenten uit de heidenen opgerigt: of nog op te rigten hare Christelijke voor- regten in een afzonderlijk gebouw of gesticht genieten zullen". In Natal, dat in 1845 een Britse kolonie werd, geno ten de niet-blanken geen politieke rech ten, evenmin als dit ooit in de later ge stichte Boerenrepublieken het geval is geweest. Twee beginselen hebben de Afrika ners van de negentiende eeuw geleid. Het eerste was, dat vermenging van rassen uit den boze is. Het tweede, dat er in de verhouding blanke-niet-blanke nooit van gelijkstelling sprake kan zijn. In de constitutie van Oranje Vrijstaat van 1854 werd bepaald, dat de burgers van deze staat „zullen bestaan uit blan ke personen in den Staat geboren". Niet-bianken konden dus geen burgers worden. Een nog duidelijker taal spreekt de constitutie van Transvaal van 1858. „Het volk wil geen gelijkstelling van gokleurden met blanken ingezetenen toestaan", staat daarin o.m., „noch in de Kerk noch in de Staat". In de vroegste jaren van de repu blieken vragen twee besluiten bijzon dere aandacht. Het eerste, afkomstig van de Nederduitse Gereformeerde ge meente Lijdenburg, luidt o.m.: „Wat De Zuid-Afrikaners Beieren en Brit ten gelijk beschouwen zich zeker niet als vreerridelingen op het Afrikaanse continent. Hun stellipg is, dat de Hotten- totten en Bosjesmannen, die de mannen v&n Jan van' Riebeeck in 1652 aan de Kaap aantroffen, geleidelijk uitgestor- yen zqn. Toen hun voorvaderen van het zuiden naar het noorden trokken, wa len de Bantoe-stammen in tegenoverge stelde richting in beweging. Hieruit v°lgt, dat de aankomst van beide ras- fan in hot hart van de tegenwoordige Unie onc.sveer op het zelfde tjjdstip heeft plaats gevonden. De zwarten heb- ben dus niet het recht het land als hun exclusieve tehuis te zien. Levenshouding >>De Nederlanders, die in 1652 naar Kaap gingen om daar een volks planting te stichten", aldus dr. G. D. bcholtz, hoofdredacteur van „Die Transvaler", „namen een bepaalde le venshouding met zich mee, die part en «cel van een bredere, Europese levens houding was. De Europese volkeren wa- ren het christelijke geloof toegedaan, en "at bracht scheiding tussen hen en niet- christelijke volkeren. Zo was de hou- d,nS tussen christelijke volkeren onder- nK anders dan die tussen christelijke en "iet-christelijke volkeren. Tot de ne gentiende eeuw b.v. gold het volken- r,,,'ht alleen voor de christelijke volke ren". „Wat voor de staat gold, gold ook voor het individu. De blanke christen van Westeuropa trok een definitieve scheidslijn tussen hem en iemand, die van een ander geloof, of die heiden was. K(| was alleen bereid een ander als zijn geiUke te beschouwen, wanneer deze het a'1"184,®1))!16 geloof aanvaard had. Zo dra dit gebeurde, vielen alle scheids- Iqnen weg". Aan de Kaap ontmoetten de Nederlan ders de heidense Hottentotten, onder \vle slechts enkele bekeerlingen wer- ?erj gemaakt,. Gemengde huwelijken Kwamen dan ook zelden tot stand; ntutenechtelijke omgang was er wel. Kort na de stichting van een neder zetting aan de Kaap de Oost-In- ~>sc j Compagnie wenste haar sche pen daar te bevoorraden - werden om>'3en rï°°r de overheid genomen m een strenge scheiding tussen blan- u en niet-blanken te hqndhaven. ""et trouwen van onse Nederlanders ve h Vri^ Semaeckte Slavinnen moet en worden", beval commissa- PïT8eJleraal Hendrik Adriaan van itot Drakenstein o.m., toen hij 1685 de Kaap bezocht. A ml. SK')00rte van een blank volk op ■n "sc bodem is een centraal feit vniv geschiedenis van Zuid-Afrika. Dit werd de erfgenaam van de levcns- eschouwing, welke door de Nedcrlan- •j, r naar de Kaap was gebracht en die !L,r,.eC£ste Piaats 'iet calvinisme wortelt. Zelfs in de primitieve en ar- si "msDr.dighcden, waaronder AtriiWNKir» vsm de achttiend© eeuw gedwongen waren te leven, bleven ze trouw aanshun godsdienstige tradities. Gouverneuri Joachim van Plettenberg, die in 1778 een reis naar het binnenland maakte, schreef in zijn verslag over de mensen, die bij de Sneeuwbergen woon den: „In dezen armoedigen toestand, vond men evenwel dat die Huisgezin nen voorzien waren van zodanige Boe ken, als hun bij gebrek van gqlegent- heijd tot den openbaren Godsdienst ver strekten om deselve in hunne Huisge zinnen te kunnen oefenen: meestal wa ren zij zedig, redelijk wel onderleid en Sterk verlangende na cenen Lceraar, zo om 't nut van den openbaaren Gods dienst, als om 't gebruijck der H. Bonds- zegelen". Op zijn langzame tocht naar het bin nenland werd de Afrikaanse boer met steeds meer niet-blanken in aanraking gebracht. De laatsten vormden voor hem een ernstige bedreiging, daar zqn gezin, zjjn vee en zijn andere bezittingen voortdurend in gevaar verkeerden. De Oost-Indische Compagnie bleek niet be reid te zqn soldaten naar het binnen land te sturen. De blanken moesten voor hun eigen bescherming zorgen en al in 1715 werd een strafexpeditie tegen de Bosjesmannen georganiseerd, welke uitsluitend uit boeren bestond. „Het ligt voor de hand, dat de blanke boer, die op zijn eigen kracht staat moest maken om zich tegen de heide nen te beschermen", zegt dr. Scholz, ,,op de duur een bepaalde houding •'te genover deze mensen zou ontwikkelen. De godsdienst, die hi van zqn Neder landse voorvaderen gekregen had, belet te hem om zich met de heidenen te ver mengen. Hq gevoelde zich bij uitstek de drager van de christelqke bescha ving, en zo gevoelde hq zich als Israël

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 5