We Van emmer tot leven in het tijdperk van de KUNSTSTOFFEN ^Macro-Plastic I960 geeft hiervan suggestief beeld I m portret van een luchtreder m Anthony van Kampen schreef een aanvaardbare biografie De vogels van mijnheer Dupont zitten artifort artifort artifort artifort zitten m V B EEN RUIGE, NIETS EN NIEMAND ONTZIENDE FIGUUR MET VOOR- EN TEGENSTANDERS DE FABELWERELD De roep van het veen NIEUWE ROMAN VAN COR RRUÏN GEMEENTE DORDRECHT ZATERDAG 15 OKTOBER 1960 "^JerK 5!*k. wj, *S: Een forse, breedgeschouderde gestalte; een markant, ietwat gebogen gezicht, waarin de koele, staalharde blauwe ogen sterk domine ren; de grimmige lijn van de stijfgesloten lippen duidt op drift en ongeduld, diepe rimpels en groe ven getuigen van veel verdriet en enorme span ningen. Het laatste portret van een man, die Ne derland kent als een nationale held: dr. Albert Plesman. Hij startte in 1919 met het indrukwek kende avontuur van de K.L.M., maakte uit niets een wereldvermaard bedrijf en herhaalde deze historische krachttoer na de oorlog, toen er van zijn levenswerk niet veel meer over was dan één trieste puinhoop. Zijn dood in de laatste nacht van 1953 bracht algemeen ontsteltenis teweeg. De her innering aan deze luchtvaartpionier bij de gratie Gods leeft voort in woord en beeld. Aan de zoom van de Scheveningse Bosjes, op een helaas weinig spectaculair punt, verheft zich machtig en impo sant de in brons gegoten expressie van Mari An- driessén, de massieve, omhoog kijkende reus met het omgekrulde jasje. En thans, bijna zeven jaar na het overlijden, is er de biografie, in opdracht geschreven door Anthony van Kampen, de of ficiële - mag men wel zeggen - door het initiatief en de uiteraard belangrijke steun van de K.L.M. zelf. De auteur uit Bergen kreeg gegevens uit gesprek ken met nabestaanden, vrienden, kennissen, mede werkers, relaties. Hij had de beschikking over een berg documentatie - door onder-directeur en hoofd public relations, de heer Rein Vogels, voortdurend op gewenste hoogte gehouden - voor het uitschrij ven van een levensverhaal, dat enerzijds zeer aan trekkelijk leek door een lawine van bewogen de tails, gebeurtenissen, hoogtepunten, tegenslagen en controversen, anderzijds grote moeilijkheden met zich meebracht om een even vreemde als unieke mens uit te tekenen, een ruige, niets en niemand ontziende figuur, die naast tal van aan bidders ook felle tegenstanders kende; mensen, die zijn bloed wel konden drinken. J^ai, A WmsBlÊÊk «e Ondergetekende deelt mede, dat op VRIJDAG 21 OKTOBER i960 ter bem-ze van Amsterdam de verhandeling zal aanvangen van nominaal f 5.000.000.- 4 74 °/o 40-jarige obligaties I960 in stukken van nominaal i 1000.- aan toonder ten laste van de Amsterdam, Tesselschadestraat 12 's-Gravenhage, Noordeinde 41 ggTfia» (Van onze Utrechtse redacteur) ll/ e leven in het tijdperk van de Kunststoffen, waarvan de van ben,. t°t oktober in de Jaar- toonst 1. n V' Utrecht te houden ten- „Macro-Plastic I960" een kunnl ®f beeld belooft te geven. Wij niet n 1 in het dagelijks leven bijna *«ndp e»r zonder plastic steiien. Deze "omiJi! 0f beeft op technisch en eco- lin» c'' gebied een radicale oimvente- geén ,tCH'eeggebraeht. Er is schier leven reil> van het maatschappelijk zijn M'aar dit moderne materiaal niet bvloed heeft doen gelden. Ook kun^tL_°P. bet terrein van de schone bêeT«sn', 'f2onderheid op dat van de Op ide kunsten? Het antwoord daar- «n 0® weten, is bijzonder interessant v°or ?etwÜfe'd zijn er kunstenaars, die Sebru'iUn scheppingen van kunststoffen •heist maken. Zo bestaat er een knap g0, leskopje van Anneliese Römer, ge- Tpn V*1 polyesterhars. Ver ?einde een overzicht te krijgen hoe hef e mogelijkheden hier reiken, heeft B]a„..0rganisatie-comité van „Macro- lapdï een aantal jonge Neder- ip "Se kunstenaars uitgenodigd werken z?e Zenden. haa zal in Ha] C, waar de voorlichting Weri, Plaats krijgt, een aantal kunst- geKy®n' uit kunststoffen vervaardigd, bpefT0seerd worden, o.a. van de ojp «houwer S. F. W. A. Kat uit Zeist, An-,.beeldhouwer Paul R. Kingma uit I Arsfoort, de schilder-graficus Jos. k'uiw Jansen uit Rotterdam, van de Scho aars J- A- Bakken en Katinka J5< ill# A wiof Arrl o m DU WDiiPAllW ®Uten uit Amsterdam en mevrouw 's-Gravenhage. v(T0e reeds lang grote industrieën Ji6nr allerlei constructies gebruik ma- fabKVan kunststoffen en deze voor de tjj-E'cage van allerlei huishoudelijke ar- fcen ..burgerrecht" hebben verkre- moge bekend zijn, de voorbeelden hoean °P de tentoonstellingen zullen menigeen verrassen. 8<4??h na de oorlog kunstharsen zeer Scot bleken te zijn om er middel- te e series van enkele produkten uit de7;e'"vaardigen. vonden polyester on- •Aiti n reeds spoedig hun weg in de tp j'S- en bussenbouw van Werkspoor yrytrecht. In haar eigen stand op i-T cro-Plastie 1960" wordt een inte- Ka/vI «1 nkArvnirnn T-OM Enf foDTin. en. In totaal voeren deze jachten vierkante meter zeil. Behalve de jp. den, de deuren, de tafel en de kast ij?: is het gehele schip van polyester. gFj dek is vóórzien var. een anti-slip -deelte en een zee-railing. Jir dere produkten, in de afgelopen St* gelevérd, zijn: koepels voor de Torenwachten te Leiden en Utrec't, Vp'°mmen voor kleine gebouwen, drij- T s en boeien, containers, banken, slag pen enz. jjiJJe. activiteiten op het ,-<ebied van de rjr-stics van de Staatsmijnen, die met t0,le andere grote bedrijven behoren {jf bet ongeveer 13 jaar geleden opge- Tfb'e Ned. Verkoopkantoor voor che- 'sche produkten N.V. op de ten- jf?bstelling in een opvallende hoek- aabd met een vormgeving ontleend K?b enkele karakteristieke bouwele- w^hten uit de chemische industrie fj. b nog in volle ontwikkeling. De pro- «jii* van caprolactam-grondstof voor Ni. Enkalon-nylongarens en Akulon- Cp^tics die sedert de start in 1953 4iadjs enige malen is vergroot zal t<>? gevolg van de huidige verbouwing ri,Seh eind 1960 opnieuw meer dan ver geld zijn. Vri;® polyethyleenfabriek, die in het S?°rjaar van 1959 de produktie van hlamylan (gedeponeerd handelsmerk) b;8°n, wordt thans uitgebreid. De ca- r®citeit van deze fabriek zal hierdoor 1? 25.000 ton per jaar worden ge acht, di. meer dan drie maal de produktie geleden. bij de start een goed jaar het gepatenteerde Amerikaanse Dela ware procédé uit polytheen vervaardig de, naadloze vloeistofve in, voorzien van schroefsluitingen, getoond wor den. Met een gezamenlijke stand komen ook uit Draka, Veritex en Polva. Dra- ka Plastics brengt o.a. de omwente ling op het gebied van verende ma terialen: Drakacel. Den voor Neder land volkomen nieuwe kunststof, die reeds op grote schaal toepassing vindt als matras. Veritex toont de nieuwste typen kunstleder, met de laatste ont wikkelingen in prenten, kleuren en kleurcombinaties. Polva, de oudste fa- brikante in Nederland van buizen en hulpstukken uit hard pvc, geeft voor lichting en instructie omtrent de ver verwerking van Polivoltbuizen voor elek trische installaties, de Polisanitebuizen voor waterleiding, afvoer en volpijpen, de Polical gasbuizen en de Polibei spreekbuizen. Het Technisch Dureau Geveke en Co demonstreert o.a. Lumic-verlichte Advertentie nc«|. Toet rooi 74341: met de originele onderdelen plafonds, die zowel de lichttechnicus als de architect mogelijkheid bieden een goede verlichting te combineren met een estetisch verantwoorde plafond afwerking, Noury en Van der Lande komt voor het eerst uit met een nieuw produkt, Lucipal Extra, dat bijzonder geschikt is voor de plamuur op polyesterbasis, waardoor diverse problemen, zoals de te korte levensduur van het hars-versnel lermengsel nu opgelost zijn. Ook machines voor het maken van kunststoffen zuilen in grote verschei denheid ten toon gesteld worden. De Wildmod Compagnie N.V., die reeds kort na de tweede wereldoorlog de ver tegenwoordiging van een groot aantal toonaangevende buitenlandse fabrieken verkreeg, verschijnt met spuitgietma- chines, plastic-molens en droogkasten. De belangrijkste toepassing van po lyethyleen ligt in de fabricage van film, die hoofdzakelijk voor verpak kingsdoeleinden wordt gebruikt. In de toekomst zullen in de landbouw en bij de aanleg van wegen en de bouw van huizen wellicht aanzienlijke hoe veelheden nolyethyleenfilm worden verbruikt. Na film vormen de ge bruiksartikelen. die voor een groot deel in de huishouding worden aan getroffen als emmers, teilen, schaal tjes, maar ook speelgoed, de belang rijkste toepass!ng. Het wordt ook steeds meer gewaar deerd voor liet maken van flessen, vooral voor de kleinere soort, ten be hoeve van kosmetische produkten, was middelen e.d. Middelgrote flessen, zoals voor melk, azijn, wijn en andere vloeistoffen, van polyethyleen, zijn nog niet erg in zwang. Wei wordt het meer en meer gebruikt voor grote containers, drums en vaten. Een andere mogelijkheid is de toe passing voor waterleidingbuizen, om dat een dergelijke buis soepel is en als een slang kan worden opgerold. Polye thyleen is ook niet aan corrosie onder hevig. Men brengt ook wel polyethyleen als corrosie-werende laag aan op me talen voorwerpen en metaalconstructies. De Kon. Shell Groep is op de inter nationale kunststoffententoonstelling aanwezig met een ultra-moderne stand, waarvan het grondoppervlak meer dan 360 vierkante "meter bedraagt. Aardolie als grondstof In de laatste 25 jaar is aardolie een bijzonder belangrijke grondstof ge worden voor een snel nemend aan tal chemische produkten, waartoe o.m. plastics, synthetische rubbers en kunst- harsen behoren. Voor 1959 schat men Buizen van Draka plastic, hoewel ze een diameter van 200 mm hebben, zijn dat de Europese petrochemische in- vanwege het lichte gewicht gemakkelijk te hanteren. PLESMAN, Dr. Albert Plesman, foto op de omslag van het boek „Plesman, portret van een luchtreder', dat bij C. de Boer jr. te Hilversum verschenen is. ipp?jht beeld gegeven van het toene- Ua»! Reb-uik van dit moderne mate isy wat begon met enkele aocessoi- ja?, t°t van polyester een volledig zeil LA' er> een carrosserie werden gefa- s„iCeerd. Aanvankelijk werden b.v. be- j aeïTnkappen, wielbakken, plafondpla- ppn en betaaltafels voor de autobus ripbiaakt. In de nieuwe treinstellen van d? N.S. (met de z.g. hondeneus) wer- ]vn ook reeds vele onderdelen, uit po ster vervaardigd, ingebouwd. Vooral de belangrijke gewichtsbe- aparing trad als een voorname fac- *°r naar voren. Zo kon door het ver kerken van ongeveer 1.000 kg polyes- wr in de door Werkspoor gebouwde motorrijtuigen van de Trans Europ. Express een gewichtsbesparing van ongeveer 2 ton worden bereikt. Ofpaandeweg gingen de constructeurs A de verschillende ontwerp-afdelin- meer studeren op de mogelijkheden |5 dit materiaal, waarbij de verschil- laboratoria voor materiaai-be- |r°eving werden ingeschakeld. De toepassingsmogelijkheden bleken steeds TTiKer te zijn, niet het minst voor V,, de vormgeving betreft en het op- hRen van zware belastingen. -Aan de Ned. Radio Unie werd een Vak reportagewagens geleverd, waar- Wgh de carrosserie geheel van polyester Zeewaardig zeiljacht Amerika wordt thans een or- hni uitgevoerd voor een groot aantal ^myesjgj. Zo:ijachten. De lengte van k ?e zeewaardige schepen bedraagt lu 9 meter, terwijl ze 130 cm diep (Advertentie) Kinderen kunnen gerust op een wand, bekleed met Suwide een kunststof- produkt van de Helmondse Textielmaatschappij tekenen. Met een spons kan alles weer verwijderd worden. dustrie ongeveer 2 miljoen ton raffina derij- en aardgas en 2 tot. 3 miljoen ton ruwe en geraffineerde olie verwerkte- voor de fabricage van chemische pro dukten. De Chemische Werke Hüls heeft een stand met een onder- en bovenverdie ping in de Bernhardhal. Parterre ral zich een zeifingerichte bioscoop bevin den om de bezoeker zo efficiënt moge lijk over het kunststoffenprogramma van deze industrie in te lichten. Op beide verdiepingen van de stand zijn kunststofelementen verwerkt. Zo be staat de vloer van de bioscoop uit syn thetische rubber, die op schuim-pvc is gelijmd, een stof, waaruit ook het pla fond van de bioscoop is gemaakt. De verlichtingselementen parterre zijn achter polyester golfplaten verbor gen. Voor de kunststofbekleding van da trap uit betonplaten, die naar de bo venverdieping voer,, is een copolymeer van polyvinylide-enchloride en po- lyvinylchloride gebruikt. Enfin, men kan zo doorgaan. Een aantal vitrines en toonbanken geven een overzicht van enkele gro te groepen gebruiksartikelen, waar voor Hüls de grondstoffen levert. We noemen Vestolen-emmers (van lage- druk polytheen), die uiterst zwaar be last kunnen worden. Naast een em mer die nieuw van de fabriek komt, zal eenzelfde emmer prijken, die reeds gedurende 10 maanden op de vismarkt in de vissershaven van Bremen voor het uitladen van vis is gebruikt. Van Leer en Verma exposeren in hun gezamenlijke stand in de Bernhard hal een geheel nieuw, uit polytheen ge blazen vat, naar keuze geplaatst in een stalen of waterbestendig triplex buiten- vat. Tevens zal er een reeks volgens en Polyester-jacht, gebouwd door IVerkspoor. IJsselmeer. Tijdens een proefvaart op Halbo C. Kool heeft bij de Arbeiders pers te Amsterdam De Fabelwe reld doen verschijnen, een bloem, lezing uit de fabels zoals die overal ter wereld en in alle tijden zijn ont staan. Uit deze onmetelijke overvloed kon in nog geen 200 blz. tekst uiter aard slechts weinig worden overgeno men. Uit wat in lndië en Afrika aan fabellitteratuur aanwezig is. werd maar weinig overgenomen. Het sprekende dier uit die streken komt slechts een enkele maal aan bod. De verzamelaar heeft zich in hoofdzaak tot West-Europa beperkt. Een enkele Rus en Amerikaan zijn ook nog vertegenwoordigd maar in hoofdzaak blijft Aesopus aan het woord en zijn adepten: de Fransman Jean de la Fontaine en diens wat minder be kende en wat latere landgenoot Jean de Florian. Voor Duitsland levert Lessing een aantal dierverhalen, alsook Clau dius. Voor Nederland zijn het vooral Cats, Vondel, Goeverneur en Biiderdijk cüe Kool ons voorschotelt. Wie met het genre wil kennismaken zij De Fabel wereld van harte aanbevolen. Hoe klein de bloemlezing ook is, ze geeft een ruime sortering dierverhalen, in vers vorm en proza. De zgn. Aesopische fabels werden door de verzamelaar na verteld. Nederlandse auteurs zorgden voor de vertalingen van buitenlandse teksten van jongere fabeldichters. Het boekje is behalve smaakvol ook stevig uitgegeven. Deze volkswijsheid der eeuwen en van vele landen is voor 7,90 in de boekhandel verkrijgbaar. Een romantisch verhaal, dat voor al gewaardeerd zal worden door de minnaars van de vrije natuur. De titel wijst er reeds op, dat het zich afspeelt in eeh moerassig land. Daar leiden de enige nog overgebleven be woners een vrij primitief bestaan. Zij voorzien in hun onderhoud door vissen en het zoeken naar slakken, voor de mensen in de grote steden van Frank rijk, waar men de gefingeerde plaats Marais aan de oevers van de Loire moet situeren, een delicatesse. Grappige, maar ook trieste belevenissen ondervin den de twéé hoofdpersonen Ragris en Plgnolle, rondom wie de auteur nog een stelletje andere interessante typen tot leven brengt. Een van hen is ;«n nu rijke industrieel, begonnen als vod denman en uit dezelfde streek afkomstig. Op het toppunt van zijn succes en ener gie gekomen, kan hij de ,,roep van het veen niet weerstaan, in het genoemde tweetal vindt hi1 uitstekende makkers. Alles bij elkaar genoeg stof voor een gezellig boek, te meer, daar er nog een aardige romance doorheen is geweven. Jammer, dat de stijl zo plechtstatig is, wat vermoedelijk wel aan de verta ling zal liggen. Het is ook niet alle maal zuiver Nederlands. LA. ,,De roep van het veen", door Geor ges Montforez (vertaling ACM. Spij- kerbocr-Mons). Boekencentrum N.V., 's-Gravenhage. Wagcmans Sc van Tuinen N.V. Fabrikonte Yor, Artifort-meubelen en Efteda-mótrótsen Maastricht ,,De vogels van mijnheer Dupont', ver schenen bij C. F. Callenbach hebben wi, ondergaan als een beklemmend spel van herinneringen, dat in acht tafere len de levensbalans opmaakt van de m-< aardse goederen ruimschoots be deelde hoogbejaarde mijnheer Dupont, in zijn glansrol bijna doorlopend voor het voetlicht. Op deze centrale figuur concentreren zich alle schijnwerpers en van haar leidt geen overdaad aan dé cor de aandacht af. Met een statisch praatstuk heeft het verhaal louter dialogen afgewisseld met nu en dan een alleenspraak (al of niet in droomtoestand) veel gemeen. De spanningwekkende dynamiek ont spruit geheel aan de psychische bewo genheid van deze eigenzinnige grootva der, wie niets zozeer ter harte gaat als het behoud van het familiebezit, of schoon hij zelf door verkeerd aange wende „ouderliefde" oorzaak is ge weest dat het financiële evenwicht in de familie min of meer te loor is gegaan. De innerlijke strijd van deze eenza me bewoner van een patriciërshuis hij deelt het enkel met zijn even oude huishoudster en het daarmee gelijke tred houdend proces van zijn seniele af takeling vormen de inhoud van het dra ma. Daar spelen ook onder meer zijn beide kinderen en twee kleindochters in mee, maar bovendien een collectie imi- tatie-siervogels, door zijn vader in de loop der jaren uit alle windstreken ver zameld, De geheime opdracht dier vo gels kan hier beter niet onthuld worden, omdat dan het verhaal, als in een de tective-stuk, aan spanning zou inboeten. De volle nadruk valt dus op de ziels conflicten van de man, die in zijn laat ste levensjaar voordurend wordt gemar teld door de twijfel - zijn dochter heeft die wakker gemaakt - of hij ondanks zijn veilige beleggingen, wel goed heeft ge handeld ten opzichte van zijn nage slacht en van de samenleving. Diverse actuele problemen passeren hierbij de revue, waaronder dat van de zogeheten „achtergebleven gebieden" (dit klinkt inmiddels alweer verouderd, nu „on der-ontwikkelde landen" of liever nog ..nieuwe staten" de voorkeur heeft) in dramatisch opzicht van het meeste be lang lijkt. Het orthodox-protestants milieu, waarin het verhaal speelt, maakt het begrijpelijk dat in de gedachtenwisse- ling herhaaldelijk een beroep wordt ge daan op h"t voorbeeld van Christus en dat grootvader-zelf min of meer wordt achtervolgd door Salomons „Predi ker", hem staag vermanend, dat alles „ijdelheid" is. Merkwaardig is, dat voor Clara, door haar echtgenoot ver onachtzaamd en door idealisme bewo gen tot het bekostigen van de studie van een jongeman, de wettelijke for maliteiten van een echtscheiding vol doende blijken om rustig aan de huwe lijkstrouw te verzaken. O andere redenen is de lezer be vreemd, als hij door telepathie invloed blijkt te' kunnen uitoetenen op het oor deel van de oude man over zijn omge ving. Het is een deus ex machina, die een ontknoping moet forceren. Niettemin is het slottafereel van het drama het allerbest geslaagd. Heel sug gestief is de minutieuze beschrijving van het verwarde denkvermogen, dat als een carrousel rondtolt in het laatste stadium der vatenverkalking in de her senen. De ene idee verdringt de andere en alles tuimelt over en door elkaar als in een moderne mengmachine, totdat een hartaanval de genadeslag toe brengt. De uitgever zegt op de flap, dat de schrijver zich in dit boek tot een roman cier van grote allure ontwikkelt, wo zijn geneigd daar voor een goed deei mee in te stemmen. L. HAZELZET De vlotte, zingende pen van Anthony ven Kampen, zoals wij die leerden ken nen en waarderen in zijn boeken over de zee, heeft het verhaal van dr. Albert Plesman in chronologische volgorde, d.w.z. van de Haagse bakkerszoon, de voetballende en vechtende belhamel uit de eenvoudige Balistraat tot de beroem de en veel bewierookte luchtkoning ongetwijfeld boeiend beschreven met tal van frappante voorvallen en de welhaast onvermijdelijke journalistieke versierseltjes. (In dit geval soms ver velende mythologische vergelijkingen). Anthony van Kampen gaf het als titel „Plesrrian, portret van een luchtreder", een vlag die de lading met ere dekt. Uit de schat van gegevens, die Van Kampen verwerkte, verschijnt inder daad het portret van een reder, van een bikkelharde, listige, veeleisende, als zakenman zonder enige romantiek le vende man; groot en bewonderd in zijn werk dat hem volledig opeist, klein en eenvoudig in de naar verhouding weini ge ogenblikken dat hij echt thuis is, of met zijn vrouw Suze langs het strand loopt, luisterend naar het lied van de zee, ruisend over de vloedlijn. Anthonv van Kampen heeft gewe ten, dat hij zich met het schrijven van dit boek op glad ijs begaf, dat hij er nooit in kon slagen de figuur van Plesman tot ieders tevredenheid weer te geven, om de doodeenvoudige re den, dat er vele duizenden Plesman- nen bestaan in de herinnering van al degenen die hem kenden. Plesmannen, gevormd door eigen visie, inzicht en verbeelding, de een meer, de ander minder lijkend op het originele model. De schrijver berustte, dan ook by voorbaat in het feit, dat hij een in complete, onvolledige biografie zou schrijven, waarin Plesman voor de een tot leven zou komen, voor de ander een vreemde, een vertekende zou blijven. Wü hebben Van Kampens verhaal in één ruk uitgelezen, geboeid als wij wa ren door de grillige kronkels en bochten in de weg naar de gouden top, die Ples man aflegde. Hij' ieefde voor ons als het eerzuchtige luitenantje, dat in het wielriidersdepot van kapitein Dudok van Heel op de tweewieler heel wat mans was, meer dan ooit aan de stuur- knuppel van de vliegmachine waarmee hij overweg kon als een goed, maar ze ker niet briljant vlieger. We zagen hen hollen en ploeteren voor de ELTA, de grote luchtvaarttentoonstelling in Am sterdam-Noord een grandioos succes en zoals Van Kampen 2egt, ..de bakermat van de K.L.M. die in 1919 werd opge richt. Wij zagen ook de eerste vliegers als Geijssendorffer, Sillevis en Scholte, voorzichtig en behoedzaam indeKLM- Fokkers stappen. Op 17 mei 1920' was daaraan de maiden-vlucht voorafgegaan en wel van Amsterdam naar Londen in een van Engelsen gehuurde open De Havilland DH-16 met als vlieger Jerry (Advertentie) Exemplaren van een Bericht zijn bij ondergetekende verkrijgbaar. Shaw en een iTassagier. de journalist M. J. v. d. Btggelaar van De Maasbo de. Dan de enorme groei en ontwikke ling, Plesman actief op alle fronten, heersend achter zijn bureau, nauwkeu rig in het controleren van zijn personeel en galant en vriendelijk bij aankomst en vertrek van elk vliegtuig, waarbö hij er persoonlijk voor zorgde, dat het de passagiers aan niets ontbrak en eigen handig warme stoven schoof onder ver kleumde damesvoeten. Het onvergetelij ke avontuur van de Uiver, Parmentiers succes in de Melbourne-race, de oorlog, zijn arrestatie en de vrijwel totale ver nieling van zijn K.L.M., die hij na de bevrijding grootser en machtiger dan ooit herbouwde. De Plesman, zoals Van Kampen hem ziet, was meedogenloos voor zichzelf en voor iedereen met wie hij werkte. Hij was de grove baas, die hen, tegen wie hij ..meneer" zei, onverbiddelijk op straat zette en wiens „effe bij me kom- me" vast en zeker een fikse schrobbe ring inhield. Vooral in dat laatste was de mun „die vloekte als een dragonder en zelf tal van nieuwe vloeken produ ceerde," zeer bedreven. Tegen zijn kor te, snijdende stem kon niemand op, zelfs zijn grote tegenspeler Anthony Fokker niet. Van Kampen schrijft over zijn ru zies in de hoogste kringen, waar bil Ples man onverbrekelijk op zijn standpunt bleef staan, zelfs al waren de bewijzen tegen hem, over het weglopen van zijn vriend en grote financiële medewerker Hans Martin, dat hij als verraad be schouwde, en het gevecht met de kop pige Zeeuw Bellaert over de plaats van vestiging voor de nationale lucht haven, het enige gevecht dat Plesman verloor. Misschien heeft Van Kampen aan de ze beslist moeilijke kam van Plesman te weinig aandacht besteed, is hij te snel over deze feiten heen gestapt en laat hjj de luchtvaartpionier zelf te wei nig aan het woord. Van de andere kant geeft hij de mens Plesman alle kansen in zijn ontroerende brieven uit het Sche veningse Oranjehotel in de bezetting en kijkt hij door de harde bolster van de luchtkoning heen bij de vele zware rampen, die Plesman troffen, en in de verhouding tot zijn wederhelft, mevrouw Susanne Plesman-v. Eljk, een van Van Kampens voornaamste bronnen aan wie hij het boek ook heeft opgedragen. Wij hoorden Piesmans felle, bijtende stem in dit portret van een reder, bitsend te gen zijn mensen, grof maar duidelijk te gen de autoriteiten en vol ironie en spot voor wie bij hem kwam solliciteren. In dit verband volgen wij Van Kampen in het wilde verhaal van een man, die hij de K.L.M. komt werker, maar nog even door „baas De Pies" moest wor den gekeurd. „Denk erom, dat je je niks aantrekt van wat hij zegt," had den ze de man ingefluisterd. Plesman vroeg toen de angstige, maar zeer begaafde sollicitant nog maar net op zijn stoel zat: „Wat zou jij doen als er hier een hoop stront In die hoek lag?" De man kon geen woord meer uitbrengen en werd niet aangenomen. Een paar jaar later werd hij, omdat hij zo goed was, door Plesman weer voor een laatste keu ring ontvangen. En weer vroeg hji: „Wat zou jij doen, als hier een hoop stront in die hoek lag?" De man zei doodnuchter: „Och, meneer Plesman, ligt die hoop er nu nog?" Hij werd meteen aangenomen. Anthony van Kampen heeft Plesman uit hoofde van zijn journalistieke be roep slechts een enkele keer ontmoet. Voor hem was Plesman dezelfde grote krachtfiguur zoals deze dat was voor de doorsnee-Nederlander. Er zijn er die zich hebben afgevraagd waarom de K.L.M. de opdracht voor het schrijven van een biografie over Plesman niet aan een Ingewijde heeft gegeven. Wij geloven, dat de K.L.M. juist heeft gehan deld met het kiezen van deze „vreem deling in de luchtvaart" en voor het wereldje dat Plesman opbouwde, een schryver aan te wijzen, die voldoende afstand kon nemtfn van de luchtreder en zpn K.L.M, om de legendarische fi guur van I lesman dicht te benaderen, zowel in ziin grootheid als directeur- generaal als in de onbuigzame vechtjas in. ,rnen'ngsverschillen met andere rote iuchtvaartcoryfeeën. Het portret van een luchtreder is er een alleszins aanvaardbare levensbeschrijving door geworden. HAVE THOMAS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 9