Drukker hoort half jaar tegen zich eisen SIEBEL REMY MARTIN COGNAC Naijver tussen Antwerpen en Brussel ten nadele van Rubens Beroemde triptiek van RUBENS zeer ernstig door de tijd gehavend Joop Z. altijd op de bres voor de verdrukten5 CONSTANT Kosten van levens onderhoud gedaald Restauratie neemt vele jaren in beslag Spaaroverschot in oktober 1960 Ned. werven niet op zoek naar Engels personeel Ac Rusland weer naar a Utrechtse Jaarbeuf: V.S.O.P. paginU re> DONDERDAG 17 NOVEMBER 1960 Enkele maanden geleden werd de beroemde triptiek ..De Kruisafneming" van Rubens uit de Onze Lieve Vrouwekerk van Antwerpen met de grootste zorg naar Brussel gebracht, om er in het laborato rium van het Koninklijk Instituut van het Kunst- patrimonium van België onderzocht te worden. Want zij is zéér ziek. Deze allesbehalve gewone patiënte" werd daar toevertrouwd aan de „kli" niek" van prof. dr. Paul Coremans, bekend om zijn niet weinig gerucht makende tussenkomst in de gevallen "Van Meegeren-Vermeer. Het grootste en bekendste werkdaarom nog niet zijn beste van de Antwerpse meester schijnt al sedert 1953 een giondige restauratie nodig te hebben. De vraag is echter: wie zal dat doen, en op welke wijze zal dat geschieden? a.s. vrijdag groot nieuws voor echte mannen COGNAC, afgegaan door een grondig wetenschap pelijk onderzoek van de staat waarin het werk zich bevindt. Hiermede is men nog niet ver gevorderd. Vier technici van het laboratorium hebben tien weken lang onafgebroken gewerkt om de radiogra fie van het ensemble te maken. Hieruit alléén blijkt, hoe dwaas het gezien was de restauratie in de kerk zelf te willen doen geschieden! De radiografie heeft talrijke over schilderingen aan de dag gebfacht. Een vreemde ontdekking was een hand, die men „vond" onder de lijkwade waar in Christus van het kruis wordt neer gelaten, die na de eerste compositie was overgeschilderd. Dezer dagen is het college van ex perts bij het te restaureren werk bij een gekomen. Zij hebben nota geno men van de resultaten van een eerste „auscultatie" en kunnen zien, dat op verschillende plaatsen de verf is afge schilferd. Elders werd gezien dat res tauraties direct op het hout werden aangebracht, zonder zich om de in- grédienten te bekommeren waarmee de oude meestprs hun panelen bestre ken alvorens met het eigenlijke schil derwerk te beginnen. Men heeft nog niet alle schimmel kunnen verwijde ren. Bovendien beletten de vernisla gen en doorgesijpelde teer vooralsnog het revigoreren van het hout. Over dat alles werd door de experts grondig van gedachten gewisseld en zij kwamen overeen, in de maand maart van volgend jaar terug te komen» om een definitieve techniek voor de res tauratiewerkzaamheden vast te leggen. Deze zullen tenminste twee jaar duren. En véél geld kosten. Alleen reeds het heen en weer reizen der experts uit ver schillende landen, loopt hoog In de pa pieren. Doch dat heeft men voor Ru bens over Wat véél sympathieker is dan ruzje maken uit naijver tussen 2 steden. B. (Van een verslaggever) AMSTERDAM, 16 nov. „Verdach te heeft een duidelijke rol gespeeld in het begin van een grotere' affaire, waarin het gevaar schuilde dat Neder land een broeinest van illegale activi teiten zou worden. Daardoor zou Ne derland narigheid hebben kunnen krij gen zoals In België en Duitsland reeds bestaat En de burgers hebben er recht op dat zij van deze narighe den verstoken blijven". Dit zei gisteren mr. G. van Renesse, officier van justitie bij de rechtbank, in zyn requisitoir tegen de 48-jarige pu blicist-drukker Joop Z. uit Amstelveen, die terecht stond wegens medeplichtig heid aan valsheid ln geschrifte ten gun ste van de Algerijnse opstandelingenbe weging F.L.N. De officier va„ justitie eiste tegen hem zes maanden gevangenisstraf met aftrek. Half juni van dit jaar werd Joop Z, gearresteerd, nadat de Franse po litie op 10 mei een valse Franse iden titeitskaart op een Algerijn had ge vonden. De kaart bleek na een inten sief speurwerk vervaardigd te zijn in de drukkerij van Joop Z. in Amstel veen. Enkele maanden later werd hij door de rechtbank op vrije voeten ge steld. In verband met deze kwestie Portret van Rubensgegraveerd door een tijdgenoot Copyright A.C.L., Brussel CoiisT*»t DE ALLERMOOISTE GOUDEN VERLOVINGSRING ALLE GLADDE EN BEWERKTE MODELLEN VINDT U BIJ SPECIAALZAAK Rotterdam: Stadhuisplein 24-26 Coolsingel 50 Nwe. Binnenweg 227 Oen Haag: Lange Poten 11 Amsterdam! Kalverstraai 123 CONSTANT EN SIEBEL-DUBBELE GA.RANT1E DEN( HAAG, 16 nov. Het landelijk prijsindexcijfer van het levensonderhoud voor gezinnen van hand- en hoofdarbei ders, zoals dat maandelijks door het Cen traal Bureau voor de Statistiek wordt sa mengesteld op basis 1951 - 100, vertoonde van medio september tot medio oktober een daling van één punt. Het indexcijfer, inclusief AOW daglde van 128 tot 127 en exclusief de AOW daalde het cijfer van 123 tot 122. Binnen de sector „voeding" gaven de indexcijfers voor groente en fruit een be langrijke daling te zien. Voorts viel een daling te constateren bij de prijs van bruine bonen en eieren. De orijs voor kaas lien op. Hierdoor daalde het index cijfer voor de voeding van 125 in septem ber tot 123 in oktober. Bij de plaatselijke spaarbanken is in de maand oktober 1960 123.5 miljoen ingelegd en 111,1 miljoen terugbetaald. Het spaaroverschot bedraagt dus 12.4 niljoen tegen 10.3 miljoen in de voor afgaande maand en 4.3 miljoen in ok tober 1959. Het overschot in oktober is derhalve loger geweest dan in september, een 'erschijnsei dat zich in een reeks van aren niet heeft voorgedaan. Een der- iel ij k-e van het normale patroon afwij kende ontwikkeling viel eveneens in luli jl. waar te nemen, toen het spaar- >verschpt dat van juni overtrof. Het totaal der spaaroverschotten in de •erste 10 maanden van 1960 beloopt 225,7 miljoen en overtreft derhalve de esultaten van de overeenkomstige pe- iode van 1959 (ƒ223,4 miljoen) Het ge- .amenlijke inleggerstegoed van de spaar banken die onder toezicht staan van de Nederlandse Spaarbankbond bedraagt thans 2732.7 miljoen. van valse identiteitskaarten, valse loonstaten en valse francs voor Al gerijnen in Frankrijk, heeft de poli tie ook een Haarlemse chemigraaf, 'n Amsterdamse redactiestenograaf, een Duitse monteur en een Griek ge- gearresteerd. Joop Z. wordt ervan beschuldigd zijn drukkerij beschik baar gesteld te hebben voor het ma ken van valse identiteitskaarten voor in Frankrijk wonende Algerijnen en ook daadwerkelijk te hebben meege holpen aan het drukken van valse for mulieren. Hij gaf het merendeel der beschuldi gingen wel toe. Rustig en bedaard stond hij voor het verdachtenhekje. Zo nu en dan bracht hij verbeteringen aan. Wanneer de president, tnr. J. Heintz. de getuigenverklaringen voorlas. Opnieuw werd de hele geschiede nis, nu in het openbaar ontrafeld. Op een zaterdagavond in november 1958 was hij opgebeld door een vroegere schoolvriend, de Haarlemse chemi graaf. Deze had hem gevraagd of hij „voor een beunhaasje" van zijn druk kerij gebruik mocht maken. De nog niets vermoedende Joop Z. had zijn toe stemming gegeven en nog dezelfde avond verscheen de vriend met een pak gemerkt papier en cliché's. Toen Joop Z. de cliché's zag, vroeg hij, waar voor die wel bestemd waren, waarop de vriend hem de zaak uitlegde. Hij had desondanks zijn drukkerij beschikbaar gesteld. Dat hij ook per soonlijk meegewerkt had valse identi teitspapieren te drukken ontkende hij pertinent. Hij had slechts de letter- hoogte van een zetmachine geregeld om te voorkomen, dat zijn materiaal kapot zou gaan Er waren geen financiële voorwaar den gesteld. Slechts de onkosten, die hij door het beschikbaar stellen van zijn machines maakte, zouden wor den vergoed. Na zijn arrestatie had Joop Z. tegenover de politie verklaard, dat hij voor het drukken van de iden titeitskaarten toestemming had gege ven, omdat hij opkwam voor alle ver drukten, °P de wereld. Een andere verklaring voor zijn medeplichtigheid luidde, dat hij het zaakje eerst wilde aanzien en bespioneren om dan te zijner tijd tc bevoegder plaatse hier van mededeling te doen en daarmee de organisatie te ontmaskeren. De officier van justitie kwam in zijn requisitoir op de verklaringen van do publicist terug. Aan geen van beide ex cuses voor de medeplichtigheid zei hi) waarde te hechten, gezien dc persoon lijke medewerking van verdachte en ge zien ook de aanschaf van het vele ma teriaal dat voor het maken van dP iden titeitspapieren nodig was. „Als hij de organisatie wilde ontmaskeren, had hij na de echte ontmaskering door de poli tie met feiten moeten komen," aldus de officier, die verdachte beschreef als iemand, die graag m enthousiast In een sfeer van geheimzinnigheid wil leven, maar vergeten is dat de tijd van 1945 nu voorbij ls. De verdediger, mr. J. G. Petersen, vroeg de rechtbank een drukker te la ten opreoepen, die volgens hem bij de politie onjuiste verklaringen had afge legd die zijn cliënt tot nadeel strekken. Deze man bleek echter met onbekende bestemming te zijn vertrokken. Daarop vroeg de verdediger de zaak aan te hou den. doch dit verzoek wees de recht bank af. In zijn pleidooi zei mr. Petersen, dat verdachte altijd op de bres ge slaan heeft voor de vervolgden en de verdrukten. Dat had hij tijdens de oor log gedaan als verzetsheld. En na de oorlog was hij naar Berlijn geweest om mensen uit de Sovjet-zone, die naar het westen wilden vluchten, te helpen bij het passeren van het „IJze ren Gordijn". Bij de Hongaarse op stand was hij opnieuw de verdrukten te hulp gesneld. „Al die keren", zo vertelde de verdediger had hij gehol pen door valse identiteitskaarten of persoonsbewijzen te drukken. De medeplichtigheid in deze Algerijnse affaire is ook ontstaan uit de over tuiging. dat hij daarmee mensen-in- nood helpt. „Hij heeft de Nederlandse wet met voeten getreden om de wetten van de mens na te streven," aldus mr. Peter sen. De officier van justitie antwoordde hier nog op. dat Nederland een naam heeft op te houden onder andere wat betreft de vrijheid van drukpers, maar dat deze naam alleen wordt opgehouden wanneer daarbij volgens de wet gehan deld wordt. Uitspraak dinsdag 29 november. 1 fa!' ROTTERDAM, 16 november. gens een bericht in de „Daily nise zouden agenten van Neder'3 eJt scheepswerven op het ogenblik poging doen om ervaren vaklieden te halen naar Nederland te em>8r^,e(i De „Express" zegt, dat scheepsbou^, en nationale leiders van de verei»"^, gen van scheepsbouwtecbnici ^e..eefi' gende week In Londen zullen bil komen om deze zaak te besprek® Yl'Q&P Bij de grote Nederlandse sen werven is over een dergelijke aC' gij Engeland echter niets bekend- Verolme wordt stellig ontkent, da' «p in Enigeland op zoek zo-u zijn naar v^, soneel voor de Nederlandse vv'c.i,jl6 „Af en toe komt er wel eens een c; ,j3- aanbieding, maar dan uit eigen tief". Van der Giessen en jjsS®' Scheepswerven te Krimpen a. d- x ge- noemt het bericht pure fantasie. dachte aan een weff-actie in En® jO is zelfs nooit opgekomen". Ook scheepswerf Wilton-Fijenoord te dam wordt het „wonderlijke be^ met klem ontkend. De contactgroep werkgevers in de Metaalnijverheid klaart eveneens, dat van een po! Engelsen naar Nederland te - niets bekend is. Bij de scheeps^'^i wordt zelfs vastgesteld dat de in Engeland hoger liggen dan hier' werf-actie zou dus weinig nut he Het is niet onwaarschijnlijk ®a,l3cft Britse vakverenigingen met dit .eji' het pad willen effenen voor een tuele claim tot loonsverhoging- AMSTERDAM, 16 nov. Uit Af ken van het Nederland—'U.S.S.R-*J®T g.S'L, te Moskou is gebleken, dat de v' besloten heeft weer deel te ne ^ni5 n de Utrechtse jaarbeurs. Op de te et ee voorjaarsbeurs in 1961 zal zij 10 nationale gezamenlijke inzending men. JsJ re3 FINE CHAMPAGNE Bémy Martin maakt uitsluitend F1*1 Champagne - in één enkele V.S.O.P. Vraag daarom Réxny^***' <3An kunt U er te allen tijde verzot® van zijn volmaakte Cognac te IMPORT krij*®* Ltv#rin| tlUen via de handel telde een tiental restauraties in de XlXe en twee in de XXe eeuw. Sommigen vragen zich af wat daarna van het oor spronkelijk werk is overgebleven. Gedurende de eerste wereldoorlog was de „Kruisafneming" ondergebracht in de kelders van het Museum van Scho ne Kunsten te Antwerpen. In het begin van de tweede oorlog had men er in de kerk zelf een bomvrije schuilplaats voor -gemetseld. Daarin moet het aan lucht hebben ontbroken, want toen het werk daar werd uitgehaald lagen centime ters dikke schimmel op de verf. Niet al leen de lagen vernis, maar ook kleuren waren aangetast, waarop hier en daar blaasjes waren ontstaan. Om 't kostbaarste" bezit van hun hoofd kerk niet 'naar Brussel te moeten zien vertrekken, hadden Antwerpse „experts" gesuggereerd de restauratie van de „Kruis afneming" in de kerk zelf te doen geschieden! Het heeft lang geduurd en er is héél wat gepalaverd alvorens eindelijk be sloten werd de „zieke" te Brussel te onderzoeken. Het kunstwerk dat honder den jaren in de kerk had gehangen, moest in dezelfde stand, dus rechtstaande wor den vervoerd. Ook met het klimaat moest bij het transport naar de hoofdstad reke ning worden gehouden. Men koos: een zachte lente-avond. Volgens de vreem de experts kon dat vervoer, mits inacht neming der nodige voorzorgen, zonder gevaar geschieden. De overbrenging naar Brussel was een evenement. De 3 panelen werden in plas- tieke zakken gestoken en door vervoer- specialisten vertikaal op goed bescherm de wagens geplaatst. Er was een afzon derlijke wagen voor het middenpaneel en één wagen voor de twee zijpanelen. In een derde wagen volgden de gespeciali seerde werklieden der transportfirma. Gemotoriseerde gendarmen reden vóór, naast en achter de wagens met de schilde rijen. In de steden werd in een tempo van twintig kilometer gereden, op de autowe gen tegen veertig kilometer. Auto's wer den Uit de onmiddelijke omgeving gehou den, om brandgevaar te voorkomen. Het konvooi legde de afstand Antwerpen- Brussel af in drie en een half uur. Het lossen der panelen en het overbrengen in speciaal ingerichte lokajgn in het In stituut, duurde drie uur. Er bestaat eensgezindheid over de op vatting dat restauratie moet worden voor- Een college van Belgische en internationale „experts" werd benoemd, waarvan verwacht wordt dat zij op deze vragen een antwoord zullen kunnen geven. Daar onder zijn er uit de National Gallery van Londen, het Rijksmuseum, het Louvre, m Rome, München, New York, Antwerpen en Brussel. Die keuze werd hier niet alge meen aanvaard. Niet zonder reden kijkt men verwonderd op als men in dat college van Belgische zijde als „expert" een architect vindt naast een hedendaagse k schilder die nooit blijk heeft gegeven van enige kennis der e'n ,'wië ambtenaar, die een verwoed voorstander en verdediger van de abstracten is. Wie dat college heeft benoemd, weet men niet met zekerheid. Men heeft geleed, dat he Ministerie van Openbare Werken er verantwoordelijk voor is. Maar dat zal wel een bewering van Brusselse „zwans" zijn. Daar staat tegenover, dat men er een Belgisch kunsthistoricus met internationale faam en tevens de beste Rubenskenner van het land, prof. dr. Leo van Puijvelde totaal bulten heeft gelaten. Nog een ander vreemd aspect is, dat tot de „experts" ook behoren de pastoor-deken van de Ant- werpse Onze Lieve Vrouwe en de burgemeester van de Scheldestad, allesbehalve specialisten op kunsthistorisch gebied. Doch men aanvaardt die aanwezigheid op grond van de overweging dat de pastoor-deken en de burgemeester !n die raad zetelen omdat de „Kruisafneming" aan de stad Antwerpen behoort, die ze aan de kerk in kwestie in brnikleen geeft. Dat is niet alles. Onder de „experts" uit Antwerpen zijn er, die Zich in den be ginne met hand en tand tegen het onder zoek te Brussel hebben verzet, er in fei te nog tegen zijnt. Zij ageerden onder het motto: dat men te Antwerpen even goed schilderijen kan restaureren als te Brussel. En als het waar is, zeiden zij, dat de laboratoria van het ultramo dern uitgerust Kon. Instituut van het Kunstpatrimonium veel geperfectio- neerder zijn dan wat men daar ie Ant werpen tegenover kan stellen dat men de apparaten van die laboratoria dan maar naar de Scheldestad moest brengen Het is bekend,, dat de „Sinjoren" een al lesbehalve bescheiden mening over zich zelf hebben, en dat zij Brussel doorgaans niet kunnen luchten. Maar zóveel „es prit de clocher" oftewel „dorpsgeest" is toch wel wat overdreven. Rubens moet het dan maar ontgelden. Van die en ook van andere zijde wordt verder met gloeiende kogels geschoten naar het hoofd der staatslaboratoria, doc tor chemicus Coremans, onder wiens toe zicht de eventuele restauratie zou door gaan, alhoewel deze al de supervisie heeft gehad over merkwaardige restau raties van niet minder beroemde werken dan de „Rubens" integendeel name lijk twee grote van Eijcks: de H. Maagd metdonateur kanunnik van der Paele uit het Stedelijke Museum van Brugge en: de wereldberoemde Lam Gocjspolyp- tiek uit de Gentse St. Baafs. In deze ruzie wordt zelfs depolitieke kleur van een der acteurs van de strijd er oij gesleept Het spreekt vanzelf, dat een werk als de „Kruisafneming", waarvan naast de artistieke ook de materiële waarde niet zijn te schatten, heel wat problemen stelt als het op restaureren aankomt. Daar zijn alleen al de afmetingen van dit reusach tig gewrocht. Het middenpaneel is 4 m. 48 hoog en 3 m. 66 breed; de twee zij panelen hebben dezelfde hoogte en zijn elk 1 m. 31 breed. Het geheel weegt on geveer anderhalve ton! Het ene zijpaneel stelt een heremiet voor, het andere de legende van Christoforus. De „Kruisafneming" werd geschilderd in opdracht van de Gilde der Kloveniers voor de Lieve Vrouwekerk van Antwer pen, waar zij al sedert 't jaar 1612 hangt. Zij onderging in de loop der eeuwen tal rijke restauraties, de ene soms nog on deskundiger dan de andere. De panelen zijn van eikenhout. De gehele triptiek werd ln 1794 als oor logsbuit onbedekt cn op een door paar den getrokken vrachtwagen in weer en wind naar Parijs overgebracht, vanwaar zjj eerst ln 1815 onder niet betere voor waarden, naar Antwerpen terugkwam. De transporten in dergelijke omstandig heden hadden een barst veroorzaakt in het middenpaneel, dat uit zeventityi ho rizontaal geplaatste panelen bestaat. De zijpanelen hebben elk zes horizontale en zeven verticale planken. Het langzaam „werken" van hout in de loop der eeu wen, kon niet anders dan nadelig zijn voor de schilderij zelf. Na de terugkeer uit Frankrijk, werd getracht de cohesie der planken te her stellen met klampen van sparhout, die men in de eik schroefde. Verder werden kleinere stukken hout geplakt teg«n de voegen der panelen die van elkaar wa ren losgegaan Men behandelde dat als of men met eën schip had te doen: men kalefaterde de voegen met teer, waar door het „werken" en ademen" van het hout werd verhinderd. Het werk werd een eerste maal schoori- -gemaakt door leerlingen van Rubens in fragment van een der zijpanelen, 1623i dus siechts elf jaar na zijn plaat- voorstellende de legende van Smt sing jn de kerk. Er volgden verschil- Christoforus lende reinigingen en restauraties in de Copyright A.C.L., Brussel XVIIe eeuw idem in de XVIIIe; men

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 4