CONTACT
Nederlandse Televisie
Mij. stelt zich voor
Commerciële televisie volgens
Brits systeem
LIGA
DE SCHAT VAN SCHARLAKEN RACKHAN
Bobbie
Brok Amerikanisme van
Leonard Bernstein
Trouble in Tahiti':
kapelmeestermuziek
DE VLAMMENDE
J
it
Alfredo
IN
GREEP VAN
DE ANGST
dagpuzzle
N«2E»AMP0
DRAADLOOS
1
DE
In sfeer van onzekerheid
Wij luisteren naar.
Radio-V aticama
'M
Twee doden na
autobotsing
Bobbejaan Schoepen
Franse radiocursus
een succes
EUROPESE RADIO-PREMIÈRE VAN
OPERA VOOR DE K.R.O.
Wij kijken naar
Vanavond
UW TAFELWATER
verkoud^
Postzegelveiling
brengt twee ton op
UW TAFELDRANK.
V B
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1961
Ook
in defies
Lost
geheel
op
PAGINA 2
Groote.goden wat is
er met hem gebeu'rd
DANK ZIJ R.E.S.A..
Praktijk
Handelscorrespondentie
48
TEKST EN
TEKE. IGEN
VAN HERGÉ
meer 'k stootte met m'n
voet tegen dót dingen toen
viel 'k en mm geweer ging af
Wdt is 'tAd pitei n
Bent U gewond
ERIC DE NOORMAN
Vooi familiegebruik,
in 1 '1 li terschroefflessen
door
KARL UNSELT
Vcor famihegebruik,
in 1/1 lilerschroelf lessen
(Advertentie)
AMSTERDAM, 31 jan. „We we
ten zelfs niet zeker, of er wel com
merciële televisie zal komen".
Deze uitlating was typerend voor de
sfeer van onzekerheid, waarin vandaag
de heer W. A. Linting namens de N.V.
Nederlandse Televisie Maatschappij
i.o. (NTM), één der gegadigden naar
de concessie voor commerciële televi
sie, aan de pers mededelingen deed
betreffende opzet en doel van deze on
derneming, waarvan hij een der op
richters is.
De NTM heeft haar concessie-aan
vraag in oktober 1959, kort vóórdat
de 43, thans tot 48 aangegroeide dag
bladen hetzelfde deden, bij de regering
ingediend. Sindsdien zijn er wel con
tacten met regeringsinstanties geweest,
maar enige toezegging is niet gedaan
en nog minder werd een antwoord op
de aanvraag ontvangen.
Aangezien de kwestie van de al dan
niet invoering van commerciële tele
visie in 1959 minder actueel was, is aan
de plannen van de NTM toen geen ver
dere ruchtbaarheid gegeven. Nu de mi
nister echter de Tweede Kamer zijn
Televisienota heeft aangekondigd, acht
heer Linting, die van 1945 tot medio
1958 directeur van het Internationale
Wol Secretariaat was, die sindsdien ge
durende een jaar in Engeland bij de
commerciële televisie werkzaam is ge
weest en die thans als reclame-consu
lent in Amsterdam is gevestigd, de tijd
gekomen om aan zijn streven en dat
van zijn medeoprichters van de N.T.M.
meer bekendheid te geven, al is het
vraagstuk van de commerciële televi-
sie misschien wel actueler, maar zeker
niet, duidelijker en overzichtelijker ge--
worden.
De oprichters van de NTM, die hun
namen voorlopig nog niet gepubliceerd
wensen te zien, hoewel ze bij de re
gering bekend zijn, staan op het stand
punt, dat de commerciële televisie niet
tniiiiiiiimiiiimiiiiiiiitiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimi!
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM, 1 febr. Op zaterdag
II februari a.s. zal de Vlaamse zanger
en guitarist Bobbejan Schoepen voor
de tweede maal voor de televisieca
mera's verschijnen in het KRO-pro-
-■ gramma „Zaterdagavond-accoorden".
Vijf jaar geleden trad hij op in het
toenmalige programma „KROcodil" als
debutant Dij de KRO-televisie. De thans
35-jarige zanger heeft in de tien jaar,
dat hij het show-vak uitoefend, zijn re
pertoire een meer internationaal tint
je gegeven. Met zijn „Stetson" in de
hand heeft hij in de afgelopen jaren
zijn Cowboy-liedjes gebracht op tour
nee'S naar IJsland, Denemarken, Frank
rijk en de Verenigde Staten. Groot suc
ces,, boekje hij ook kortgeleden in Oos
tenrijk. Dé ster van Bobbejaar Schoep
pen, zoon van een Vlaamse smid, die
r begonnen is met zingen voor de sol-
daten, rijst nog steeds.
Hij is overigens niet de enige buiten-
landse gast in „Zaterdagavond-accoor
den". Teddy én Henk Scholten ontvan-
gen- verder o.a. de jonge Ierse harpis-
te Deidre O'Callaghan, die oude Ierse
balladen speelt en zingt. Folkloristische
dansen uit Griekenland zullen worden
gepresenteerd door het danspaar Dros-
r sos eTanta.Verder zal o.a. optreden
de'muzikale „fantaisiste" Annie Fratel-
1 lini uit ^arijs, dochter van een van de
befaamde muzikale clowns ,,De Fratel-
lini's".
in handen moet komen van grote ad
verteerders of andere groepen, die be
lang hebben bij de reclame. Zelf stam
men zij uit middelgrote handels- en
industriebedrijven. Volgens hen dient
de concessionaris onder eigen verant
woordelijkheid de programma's te ver
zorgen, zonder dat de adverteerder
daarop enige invloed kan uitoefenen.
Teneinde zekerheid te hebben, dat de
programma's, waarin de reclame vol
gens het Britse systeem aan het begin
en het einde en gedurende natuurlijke
onderbrekingen zal worden opgenomen,
voor ieder aanvaardbaar zijn, zal, in
dien de «NTM de concessie krijgt, de
beoordeling ervan worden toever
trouwd aan een Raad van Advies, be
staande uit Wim Bary, voorheen KRO-
regisseur en -producent, thans direc
teur van de Stadsschouwburg te Til
burg; prof., dr. W. H. Hellinga, hoog
leraar aan de gemeente-universiteit
van Amsterdam; mevr. B. Kortekaas-
den Haan, presidente van de Neder
landse Huishoudraad te Driehuis; drs.
J. Hepdrick Mulder, algemeen secre
taris van het Prins Bernhardfonds, te
Amstelveen; prof. dr. A. Oldendorff,
hoogleraar aan Technische Hoge
school te Eindb mr. H. Schadée,
hoofdredacteur .De Gids" te Rot
terdam en dr. Victor E. van Vriesland,
letterkundige, te Amsterdam.
De NTM heeft de beschikking over
een aanloopkapitaal van een half mil
joen. Krijgt zij de concessie, dan zal
voor het eerste jaar technische in
stallaties en 350 man personeel naar
raming !een kapitaal van 20 miljoen no
dig zijn, waarvan het grootste deel uit
een emissie in kleine coupures moet
komen.
Alles hangt echter af van de beslis
sing, die' het parlement naar aanlei-
ding van de Televisienota met betrek
king tot de commerciële televisie zal
nemen. Een besluit, waarvan men, zo
lang de inhoud van de nota niet bekend
is, met geen mogelijkheid kan zeg
gen, hoe het zal uitvallen en dat, ge
zien de omvang, het belang en de ge
compliceerdheid van de materie, nog
wel enkele jaren op zich zal laten wach
ten. Zelf rekent de NTM er op, niet
vóór 1963 aan het werk te kunnen gaan,
als nogmaals tenminste binnen
niet al te lange termijn een beslis
sing in haar voordeel zou worden ge
nomen.
DEN HAAG, 31 jan. De Franse
radiocursus, die de heer P. Dailly met
een aantal medewerkers namens de
„Mission universitaire et culturelle
geeft, trekt zeer grote belangstelling.
Op het ogenblik hebben zich 18.000 leer
lingen laten inschrijven. Steekproeven
hebben aannemelijk gemaakt, dat het
aantal luisteraars naar deze cursus op
60.000 tot 70.000 kan worden geschat.
(Advertentie)
toch nog het
(Examen juni of dec. 1961)
Vraagt p.o. ons prospectus. Het kan U een
jaar studie schelen. En tijd is geld
R.E.S.A. - HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursuj).
Ook opleidingen voor M.B.A. en S.P.D.
Hoofdcorr. Frans, D. en Engels, V.T.H.-
dipl. en Tolk-Vertaler F., D. en Eng.
(Van een verslaggever)
HILVERSUM, 1 febr. Een merk
waardig soort opera zal zondag 13
maart over de KRO-radio te beluiste
ren zijn, als dan de Europese radiopre
mière gegeven wordt van Leonard Bern
stein's „Trouble in Tahiti". Gisteren
zijn er de opnamen van gemaakt on
der leiding van de Russisch-Amerikaan-
se dirigent Albert Catell, met het Pro
menade-orkest, de sopraan Laura Cor-
monte, de bas Rom Kalma en een zang
trio bestaande uit Yvonne Oostveen, Ge
rard de Vos en Henk Dorel.
De dirigent Albert Catell noemt de
beroemde, wel eens met „one-man-
show" betitelde „Lennie" Bernstein zijn
grootste vriend. De 49-jarige Catell is
ook cellist in deze hoedanigheid heeft
de KRO ook een recital van hem op
genomen. Hij heeft in Leipzig zijn con
servatoriumstudies gemaakt, is daarna
met kleinere ensembles en als solist
door een groot deel van de wereld ge
trokken. Hij heeft in de orkesten van
Toscanini en Stokovski gespeeld, is le
raar geweest aan een conservatorium
in Israël en heeft in de oorlog in Cairo
o.a. het Middle-East Symphonie Orches-
tre geleid. Thans treedt Albert Catell
als gastdirigent op in tal van steden.
Hij vertelde uitvoerig over de acti-
Golflengten: 31.10 m; 41,38 in;
48,47 m; 196 m.
Uitzending; 22.15 uur.
VRIJDAG 3 FEBRUARI
Leeronderricht van Pius XII over
echtscheiding.
DAGELIJKS
21.00 uur Gezinsrozenkrans in
het Latijn o.a. op '96m.
(N.B.: Programma-wijziging voor
behouden vanwege actualiteiten)
DONDERDAG
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente
man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Voor
de vrouw. 11.15 Bas en piano. 11.35 Gram.
12.00 Promenade ork. 12.30 Land en tuin-
mouwmeded. 12.3e Lichte muz. 12.50 Le
zing. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00
.Pianoduo. 14,30 V. d. vrouw. 15.05
Hoorsp. 15.45 Gram. 16.00 Gevar.progr.
17.30 Dansmuz. 18.00 Nws. 18.30 Lichte
muz. 18.45 Sportpraatje, 18.55. Gesproken
brief. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nws.
20.05 Brabants ork. en solist. I. d. pau
ze: plm. 20.55-21.15 Voordr. 22.00 Lat.-
Am. muz. 22.30 Nws. 22.45 Journ. 23.00
Sportact. 23.10 Nwe gram. 23.55-24.00
Nieuws.
t FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
HILVERSUM II, „98 m. KPO7.00 12.10 Operettemuz. 14.05 Solistenconc.
Nws. 7.1o Gram7.30 V. d. jeugd. 7.40 16.40 Kamermuz. 17.10 Gram. 17115 Or-
Gram. 7.45 Nws. 8.00 Kaarsenwijding en gelrecital. 18.30 Gram. 20.00 Ork. conc.
en Lichtprocessie. Daarna: Plechtige 22.25 Gram. 23.10 Gram
Hoogmis. 9.30 Gram. NCRV: 10.00 Gram
I?™ Morgendienst. 10.45 Gram KRO: BRUSSEL 324 m: 12.03 Amus. ork.
U-OO V d. zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.35 Lichte muz. 13.15 Kamermuz. 16.06
12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Piano- Franse les. 16.21 Kamermuz. 16.40 Gram.
spel. 12.2o Land- en tuinb. meded. 12.38 18.20 v. d. sold. 18.50 Sportkron. 19.40
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zon- Pianorecital. 19.50 Polit praatje 21.15
newijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Volks- Omr. ork. 22.15 Lezingen
liedjes m. gitaarbegeleiding. NCRV:
14.00 Gevar. progr. 14.30 Omr. ork. en 484 m: 12.02 Gevar. muz. 12.30 Ham-
solist. 15.15 Gram. .15.30 Koorzang. 16.00 mondorgelspel. 13.15 Gram. 14.13 Ka-
Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Piano- mermuz. 15.15 Koorzang 15.30 Gram.
recital. 16.45 Gram. 17.30 Gram. 17.40 uj.30 Lichte muz. 17.30 Pianorecital.
Beursber. 17.45 Politiekapel. 18.1a Sport- 18.30 Jazz 22.10 Gram.
rubriek. 18.30 Gram. 18,50 Sociaal pers
pectief. 19.00 Nws. en weerber. 19.10
Praatje. 19.15 Vocaal-ensemble. 19.30
Radiokrant.. 19.50 Polit. lezing. 20.00 Ge
var. progr. 21.30 Gram. 21.50 Periodie
ken Parade. 22.00 Orgelconc. 22.30 Nws,
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe-
spr. 23.00 Gram. 23.30 Muzikale lezing.
23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 13.00 Ork. conc. 14.10 Quiz. 16.00
Lichte muz. 20.00 Gram. 21.30 Gram.
22.30 Cabaret. 0.06-0.36 Kamermuziek
NTS: 20.00 Joum. NCRV? 20.20 Act
20.30 Die Entführung aus dem Serail
opera. 22.30 Dagsluiting.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. kind. (Regionaal progr.
18.25 NDR: Progr. overz. 18.30 NDR:
Die Nordschau. 18.45 WDR: Hier un<:
Heute. 19.25 NDR: Madonna der Zigeu
ENGELAND, BBC Light progr. 15.00 en ner. WDR: Wens iets). 20.00 Joum. 20.21
247 m: 12.31 Lichte muz. 13.00 Gevar. Documentair progr. 20.50 Toneelstuk er
muz. 13.31 Progr. v. d. arb. 14.00 Gevar. laatste nws.
muz. 15.00 V. d. vrouw. 16.00 Gevar. muz
.17.48 Gram. 18,31 Lichte muz. en ber. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
20.31 Hersengvm. 21.00 Samenzang, ie, 00 V d 1eued 19 70 Snnrtnroer 20 00
Lichte muz.
23.40 Jazzmuz. 0.31 Lichte muziek.
NDR-WDR 309 m12.00 Gevar. muz.
13.15 Lichte muz. 16.00 Filmmuz. 16.45
Dansmuz. 17.35 Ork.conc. 19.15 Jazzmuz.
22.15 Amus. muz. 23.15 Lichte muz. 0.10
Dans. en amus. muziek.
progr. 22.00 Wetensch. progr. 22.30 Nws
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 De Socialistische gedachte. 20.00
Nws. ,20.30 Quiz. 21.30 Speelfilm. 22.30
Nws.
viteiten die Bernstein tentoon spreidt,
o.a. als vast dirigent van het New York
Symphonie Orchestre, waarmee hij
veel tv-uitvoeringen met uitleg en veel
jeugdcohcerten in de Carnegie Hall
geeft. Intussen vliegt deze spectaculai
re musicus van het ene werelddeel naar
het andere om, al of niet met een groot
concern, als sponsor, uitvoeringen tt ge
ven. Intussen heeft, zoals wellicht be
kend, Bernstein ook muziek van zichzelf
op papier gezet, waaronder enige musi
cals die wel eens aanleiding hebben ge
geven tot de vraag of de beroemde Len
nie niet vooral in de amusements-busi
ness thuis hoort. Maar daar maakt men
in de States niet zo gauw een probleem
van als in Europa.
Het ópera'tje dat nu voor zijn Euro
pese radio-première staat, roept ove
rigens dezelfde vraag op, bij de Neder
lander althans. Het dateert uit '53 toen
studenten in de buurt van Boston er
een uitvoering van hebben gegeven-.
Drie jaar later ging het officieel in
première voor de NBC. Enige tijd ge
leden is het ook in Keulen op de plan
ken verschenen, maar het Duitse pu
bliek voelde er zich, volgens de diri
gent Catell, niet bijzonder toe aange
trokken, ten minste niet zozeer als het
publiek dat in het New Yorkse City-
centre de eerste planken-uitvoering van
deze 40 minuten durende opera gezien
heeft.
De tekst, die ook van Bernstein is,
geeft de reacties van een willekeurige
Amerikaanse vrouw weer na het zien
van de film „Trouble in Tahiti". Ze
vertelt er haar man van. Het gaat al
lemaal in een sterk ironische trant, die
vooral Amerikaanse toestanden com
mentarieert en daardoor wel enigszins
buiten de belangstellingssfeer van niet-
Amerikanen ligt.
De muziek karakteriseert Catell, zo
als hij ons liet weten, niet onverdien
stelijk als „kapelmeestermuziek". Tal
van stijlen zijn er met grote handig
heid (zegt de dirigent) of met nogal
wat brutaliteit (zou een ander kunnen
zeggen) door elkaar gegooid. Men
hoeft geen vakman te zijn om er hier
bij Uitg.
Casterman
6. Behoedzaam gaan Eric en Svein voort langs het spoor der
nomaden, dat geleidelijk afbuigt naar net zuiden. Van de nomaden
zelf is niets te bekennen; Sveins stemming wordt er dan ook niet
beter op. De lange Sakser vult de tijd met het uitdenken van de
vreselijkste straffen voor de nomaden, als hy ze ooit te pakken
mocht krijgen, dochvporlopig lijkt het daar weinig op. Het spoor
voert nu regelrecht naar het zuiden, waar Eric de blauwe lijn van
en daar Puccini en Strawinski uit te
halen. Dan zitten er jazz-achtige frag
menten in (met vibrafoon en slagwerk)
en stukjes die men wellicht het liefst
aan de thans wel overjarige Andrew-
sisters zou willen toevertrouwen. Alles
bijeen dus een merkwaardig brok Ame
rikanisme. Albert Catell zou het hier
mee echter niet willen afdoen. „Er zit
van alles in en toch is het echt Lennie,
die barstens vol vreemde invloeden zit,
maar een persoonlijke muzikale taal
spreekt."
Wij zullen eens goed luisteren: Bern
stein is wel een man gebleken die zijn
publiek kan bezighouden.
HILVERSUM, 1 febr. In het t.v.-
programma van de K.R.O. presenteert
Fred Rombouts weer zijn „Music Box",
waarin optreden Carole Vernay, Melle
Wiersma, Los Chilenos en de King
Brothers. Melle Wiersma, de Neder
landse pianist, die over de hele wereld
bekend werd als de componist van „The
Penny Serenade", speelt eigen composi
ties.
Manus v. d. Kamp maakte de daarna
volgende filmreportage „In gemeen
schap van goederen", waarin over het
leven van de Zusters Augustinessen
wordt verteld. De reportage is opge
nomen in alle plaatsen, waar deze nog
jonge congregatie is gevestigd. In elk
huis is een speciaal facet van het werk
gefilmd: de zorg voor overspannen
moeders en voor ouden van dagen, de
hulp aan ongehuwde moeders, het
werk voor de opgroeiende jeugd en de
arbeid onder de mijnwerkers.
De filmrubriek „Camera" van A.
van Domburg en de derde les Neder
lands van het Avondcollege, die dit
maal over „contaminaties" gaat, com
pleteren het programma.
(Advertentie)
(Advertentie)
SPA
VEGHEL, 1 febr. Onder de ge
meente Veghel, nabij het kerkdorp Ma-
riaheide is gistermorgen een personen
auto door tot nu toe onopgehelderde
oorzaak tegen een stilstaande vracht
auto gereden. Een der inzittenden, de
33-jarige heer Z. uit Uden, was op slag
dood. De tweede inzittende, de onge
huwde 20-jarige Van B„ eveneens uit
Uden, werd zo ernstig gewond, dat hij
in de loop van de ochtend in het zie
kenhuis is overleden.
De personenauto, waarmede beiden
op weg waren van Uden naar hun werk
op een metaalfabriek in Helmond, is
geheel vernield.
66
(Vertaling van Jean H. P. Jacobs)
Toen hij somber in zijn kamer terugkeerde, zag hü
op zijn bureau een stapel stukken liggen, die een bo
de daar intussen moest hebben neergelegd. Hij deed
de ramen dicht en nam achter het bureau van de
chirurg plaats. Hij bleef een tijdje naar de stukken
kijken. Ze bevatten bevelen, verordeningen en richt
lijnen en al die bevelen, verordeningen en richtlijnen
waren genummerd. Misschien morgen al zou een
boer, een handwerksman of een kleine fabriekseige
naar worden opgehaald en men zou hun niets anders
zeggen, dan dat zij op grond van richtlijn of bevel ol
verordening nummer zo en zoveel gearresteerd wer
den. Die nummers waren ais in het geheim opge
stelde strikken, waar iedereen in vast kon geraken,
die bij een of andere dienstinstelling van het reus
achtige apparaat in ongenade gevallen of alleen maai
opgevallen was. En onder die in allerlei clausules
gevatte tekst, die door een kil brein waren uitge
dacht, moest hij nu zijn naam zetten, opdat de teksi
naar het uiterlijk een schijn van gerechtigheid en
rechtmatigheid zou verkrijgen/voorzover het om za
ken ging, die tot zijn ambtsgebied behoorden. Die on
dertekening was een farce, dat wist hij, en toch
greep hü de pen en sloeg de eerste map open, als ge
hoorzaamde h(j aan een wet die veel overeenkomst
had mét die der zwaartekracht.
Er werd geklopt en nadat hij „binnen" had geroepen,
r 1 -*i ,-iin referendaris binnen, een lange, slanke man
met een smal hoofd, wiens hoog voorhoofd verstand
en een koel brein verried. Hü was slordig gekleed.
Zün broek was van een andere stof dan zün jas,
waarvan de mouwen bü de ellebogen glommen.
Goeden morgen, minister, zei de ambtenaar
met afgemeten beleefheid en wachtte, totdat Lüde-
cke hem een hand gaf. Toen nam hü een stoel en
zette zich vlak naast zün minister. Hü begon over de
5 stukken te spreken en deed dat op een docerende
S manier. Zün juridische gronden en toelichtingen wa-
ren precies en werden In de zin van de ontwerper
2 der verordeningen voorgedragen. Intussen schoof hü
Lüdecke een met kleine lettertjes beschreven blaadje
toe, dat deze terstond üverig begon te bestuderen,
2 terwijl de referendaris zelf zpn uiteenzetting vervolg-
5 de. Deze dwaze manier vap doen had iets toneelach
tigs en leek op een van buiten geleerd lesje. Men
kon het alleen begrijpen, als men bedacht dat in dit
vertrek ergens een microfoon was aangebracht, die
wantrouwige mensen de geheimste gedachten en ge
woonten verried van degene die in deze kamer werk
te en van diens bezoekers, teneinde deze op een goe
de dag door middel van een bandapparaat met zich
zelf te confronteren en te beschuldigen, zodra zü zich
als saboteurs of minstens als remmen op de vooruit
gang verdacht gemaakt hadden.
Ludecke knikte, toen hp het briefje gelezen en aan
de referendaris teruggegeven had, boog zich voor
over en fluisterde de ander iets in het oor. Daarop
boog ook de referendaris zich naar het oor van de
minister over en gaf hem het gevraagde antwoord.
Het ging over een nieuwe en diep ingrppende maat
regel van Dr. Hager, de chef van de controlecom
missie. De maatregel had iets van de listigheid der
anopheles, de malariamug, welker steek het bloed
oesmet met de verwekker van de malariakoorts.
De twee mannen zwegen even en lieten hun gedach
ten de vrüe loop. Toen realiseerde Ludecke zich hun
situatie en begon ineens te praten, over de handel
met het westen, over rationalisatie van de industriële
oedrüven en over de ervaringen, die men in Sovjet-
Rusland al op dat gebied had opgedaan, terwpl de
referendaris met samengeperste lippen erbij zat te
glimlachen.
Plotseling werd de deur opengestoten en in de ope
ning. ervan stond, gekleed in een bruine, leren jas,
Dr. Hager. Zpn handen slaken in de zakken van zpn
jas. hü scheen de deur met zijn voet te hebben open-
getrapt. Zpn ogen waren smalle spleten waarin koud
en scherp zün blik glinsterde als de diamanten pun
ten van een glassnpder.
Zwijgend stond hp de minister en zpn referendaris
op te nemen, wiens linker hand centimeter voor cen
timeter langs de kuit van zün linkerbeen schoof, ter
wpl hp dit tegelpkertüd onmerkbaar wat optrok. Ein-
delpk had zpn hand de omslag van zijn broek be
reikt. en het gevaarlijke briefje verdween in de rand.
Dr. Hager scheen deze manoeuvre, die door het
schrüfbureau gemaskeerd werd, niet bemerkt te heb
ben.
Als men u daar zo ziet zitten, begon Hager met
bijtende spot, zo dicht en knusjes bp elkaar, zou men
niet denken dat men in het kantoor van een minis
ter zat. Het Rjkt meer op een scharrelpartü, mpne
heren.
Lüdecke stond op en vroeg koeltjes:
Wat wenst u? Hp was zich de waardigheid van
zijn ambt bewust en vastbesloten haar tot het uiter
ste te bewaren, alhoewel zün hart hem in de keel
klopte.
De referendaris was eveneens opgestaan en had zpn
stoel opzü geschoven.
Hager stootte met zpn voet de deur dicht en kwam
tot midden in de kamer. Zpn gelaatskleur was, nu
in het volle daglicht gezien, geel en vaal en onder-
de vooruitspringende jukbeenderen lagen diepe scha
duwen. Nog altijd hield hij zijn handen in de zakken
van zpn jas. Dat maakte een indruk van verachting
en tegelijkertijd machtsbewustzijn.
Gaat u zitten, beval hp en nam zelf plaats in
de fauteuil van de dode grondbezitter. Hij sloeg zijn
benen over elkaar. Lüdecke nam hem koel op en
legde een onverschillige uitdrukking in zpn blik, na
dat hij zichzelf bezworen had, vooral geen angst te
tonen.
Mag ik u, doctor Hager, er attent op maken,
zei hp toen met rustige stem, dat u zich in het
dienstvertrek van een minister bevindt?
Het ontging hem niet, dat Hager een ogenblik
onthutst was en zich op de lippen beet.
(Wordt vervolgd)
LETTERGREEPRAADSEL.
moes; 11. men, Napels.
tefl'
(Advertentie)
DEN HAAG, 1 febr. Gister»^
heeft de Haagse makelaar J. L- 0P
Dieten de laatste hamerslag gegeve'
de veiling van de postzegelnalatensj- „e'
van wijlen lr. D. J. Klink, die z°ai°0d-
meld een belangwekkend aantal Mei"
zegels van de eerste uitgifte in "5 v-8'1
land (1852) bevatte. Het eindbedrag ,8rt'
de veiling kwam op ƒ202.000. Aaf, pOd-
kelijk was de raming gestejë f u'
een gebergte ontwaart. Laat in de middag zien zij eindelijk he
eerste levensteken van de nomaden; een aantal ijle rookzuilen vei"
raadt de plaats, waar ze hun kamp opgeslagen hebben. Na verloop
van enige tijd zien ze ver weg op de vlakte een cirkel van tenten-
„Nou Sveintje, daar heb je ze," zegt de Noorman. „Als jij een
manier weet om deze hele bende op hun kop te geven, zeg het dan-
Ik vind het een onmogelijke onderneming."
MOCO
Horizontaal en verticaal dezelfde
den invullen. 4.
1. dans; 2. wandkleed; 3. linnengoede'
met houtlagen die niet vast aaneen*
groeid zijn; 5- gewicht; 6- toorn.
Oplossing van 31 januari
Horizontaal: 1. onwrikbaar; 2. 'f3. 5'
vaan; 3. slalom, two; 4. hak, opti<T'eri'
O.T., breien; 6. oele, Mekka; 7. fnu'jtiK'
ei; 8. blanken, 9. ale, tam; 10- b
Verticaal: 1. okshoofd, B.M.; 2. 113 3- 5-
are; 3. wrak, Lublin; 4. ral, BeileIV. 7-
ivoor, ka, verkennen; 6. kampemendefl'
ba, tienkamp; 8. antiek, emoe; 9. we"'
el; 10. rook, ai, Oss-