Bisschoppen van Veel hulpmiddelen nodig om Bijbel te kunnen lezen Vastenbrief spoort aan tot beter begrip van Gods Woord Beschernr Verkade: baanbreker voor versobering en vernieuwing Grote invloed op gehele generatie van acteurs GLAZEN TROMPETTEN, BREEKBAAR MAAR ZUIVER m Dynamiek in de landbouw GODS DIALOOG MET ONS Opbloei Fusie d'Oranjeboom en ZHB Omwisselingsverhouding 1:1 hiedt aanvaardbare oplossing RDTERSEPT Speler, regisseur en hervormer Rebellen Celebes geven zich over Ereplaats Weergave Vragen WSÊÊÊSfëT Broedercongregatie 100 jaar in Den Haag Bisschop van Rotterdam draagt H. Mis op Mr. J. A. Koch ridder orde St. Gregorius „Peptalks" „Magie" MAANDAG 13 FEBRUARI 1961 UTRECHT, 13 febr. De aartsbisschop en de bisschoppen van Nederland hebben gisteren van de kansel de jaarlijkse vasten brief laten voorlezen, die ditmaal aansloot bij de oprichting van het Nederlands Katholiek Bijbelge nootschap en de aanbieding van de nieuwe Nederlandse vertaling van het Nieuwe Testament. Wij laten hieronder de tekst van deze brief in zijn geheel volgen: - - speciaal in teak v/h.W.M.V.CURP AMSTERDAM, 13 februari Eduard Verkade is een van de grote figuren in de Neder landse toneelwereld geweest, wiens grote invloed op een hele toneelspelersgeneratie merkbaar is. Hij was dit als speler, als regisseur, bovenal als hervormer. Hij was baanbrekend op twee fronten. Enerzijds was het ver sobering en vernieuwing die hij nastreefde, anderzijds een geheel andere wijze van werken met de toneelspelers. hiU.nhet ,,Wie aandachtig de liturgie van de Kerk en vooral de H. Mis meeviert, ontdekt gemakkelijk, welke voorname plaats de H. Schrift inneemt in de li turgie van de Kerk. In de H. Mis vie ren wij het Offer van het Nieuwe Ver bond, waarvan de Consecratie en de H. Communie de hoogtepunten zijn. Maar deze offerdienst wordt ingeleid door gebeden en lezingen, door de ver kondiging van Gods Woord in Epistel en Evangelie. Deze inleiding wil ons in de juiste gesteldheid brengen, wil ons voorbereiden. Zij wil ons leren en ver kondigen wat wij in de H. Mis gaan vieren; de dood en de verrijzenis van de Heer en ons leven in Hem. Gods eigen Zoon daalde neer In on ze zwakke en duistere wereld. „Het Woord is vlees geworden en heeft on der ons gewoond" (Joh. 1,14). Hij kwam onder ons wonen om onze eigen zwak heid te ervaren, om met ons mee te gaan door dit leven, door de nood en het lijden vooral. Hij ging met ons mee tot in de diepte van de dood om uit deze diepte op te staan tot een nieuw verheerlijkt, verrezen leven. Dit is sedertdien de blijde boodschap, het Evangelie: de Heer is verrezen; wij zijn niet geschapen voor de dood, maar voor het leven; er is hoop, door lijden en dood heen komen wij tot heerlijkheid en geluk. Alle lijden, alle zelfverloochening, alle boete en vasten zijn gericht op verrijzenis en eeuwig leven. Deze boodschap vieren wij dagelijks in de liturgie. Dit verkondigt de Kerk ons dagelijks met de woorden van Epis tel en Evangelie en aan deze heilsbood schap krijgen wij deel door de viering van de liturgie. Er bestaat dan ook een intieme band tussen de liturgie en het Woord van God in de H. Schrift. De liturgie is vol van Gods Woord. In onze dagen zien wij een verheu gende opbloei van het liturgisch leven. Steeds meer beseffen wij, dat de H. Mis een viering is van heel de gemeen schap. Wij willen allen meedoen. Naarmate meer gelovigen dit vrucht baar en levend contact met de litur gie verwerven, groeit ook de behoefte aan een grotere en diepere kennis van de H. Schrift. De liturgische beweging roept een Bijbelbeweging op. Intense deelname aan de liturgie vraagt om meer contact met het levende Woord van de Bijbel, want in de liturgie spreekt de Heer tot ons en wij luiste ren; het is de levende dialoog tussen God en ons. Gods Woord richt zich tot ons en door Amen te zeggen stem men wij in met zijn Woord. Tot onze vreugde constateren wij dan ook in deze tijd een groeiende belangstelling voor de H. Schrift. Er wordt veel geschreven en gesproken over de Bijbel, in vele kringen wor den Bijbelclubs en Bijbelgroepen op gericht, de Bijbel wordt bemediteerd en overwogen. Dit alles is gericht op een evangelischer, een christelij ker levenswijze. Alle eeuwen door heeft de Bijbel de ereplaats bezeten in de Katholieke Kerk. De eredienst is doordrongen van Bij belse woorden en gedachten. Het litur gisch gebed is gebaseerd op Bijbelse teksten. Het evangelieboek wordt met grote eerbied omgeven. De Bijbel is de leidraad voor de verkondiging. Het Evangelie is de norm van het christe lijk leven. Want het Evangelie spreekt ons over Christus, die ,,ae weg, de waarheid en het leven" is (Joh. 14,6). De H. Schrift laat ons zien wie Chris tus is, hoe Hij in onze wereld kwam, hoe zijn komst werd voorbereid; zij iaat ons zien, hoe God in Christus nog steeds tot ons wil komen; hoe de Heer bij ons wil blijven om ons mee te nemen naar de eeuwige vreugde, waar in Hij zelf is binnengegaan. De Kerk kan daarom niet buiten de H. Schrift. De Bijbel behoort wezenlijk bij de Kerk. Vanaf het begin heeft de Kerk de Bijbel met zorg bewaard. De Kerk heeft de Bijbel doorgegeven in haar liturgie en in haar verdere ge loofsverkondiging. Want de Kerk heeft nooit vergeten, dat zij de opdracht heeft de Schriften te verklaren, zoals de Heer dat deed aan de leerlingen van Emmaus. Wij weten echter, dat door velerlei factoren de letterlijke en volledige tekst van de Heilige Schrift in de laatste eeuwen steeds minder ter hand werd genomen. Zeker, de Kerk bleef in haar officiële viering en verkondiging als de trouwe Bruid van Christus vasthouden aan de grote betekenis van Gods Woord in de Heilige Schrift, maar dit Woord bevruchtte de prediking en het geloofs leven niet zo rechtstreeks als wel ge wenst is. Men leerde de bijbelse ge schiedenis en kende de bijbelse verha len, ook hoorde men van de kansel jaarlijks dezelfde bijbelgedeelten voor lezen terwijl velen, met name de priesters en kloosterlingen In de ker kelijke getijden grote gedeelten van de Heilige Schrift lazen, doch daarnaast bleef zeer veel ongelezen. Wij zijn God dankbaar, dat Hij in onze dagen zo velen tot het oer-chrlste- lijke bewustzijn brengt, dat Gods Woord onvergankelijk, levend en krachtdadig is (Hebr. 4,12; 1 Petr. 1,23; Is. 49,2; 55, 10-11). Dit Woord, dat de kern van de liturgie vormt, is van wezenlijke ROTTERDAM, 13 febr. Het bericht inzake de in begin augustus aangekon digde fusie tussen de Brouwerij d Oran jeboom en de Zuid-Hollandsche Bier brouwerij is thans verschenen. Tot uiter lijk 1 maart a.s. zal bij de kantoren van Mees en Zoonen, Pierson, Heldring en Pierson, Labouchere en Co, Beels-De Clercq en Boon Hartslnck en de Rotter- damsche Bank de omwisseling van aan delen Z.H.B. in niet-royeerbare certifi caten van aandelen Oranjeboom (in de verhouding 1 op 1) kunnen plaatsvinden. Volgens deze omwisselingsverhouding zal per aandeel van 1000, resp. 200 Z.H.B. worden uitgereikt 2 met-royeer- bare certificaten van aandelen van 500 resp. 2 nrc's van 100 in Brouwenj d'Oranjeboom. Per prioriteitsaandeel van 200 Z.H.B. zullen 2 nrc s van 100 d'Oranjeboom worden verstrekt. Aan dit bod is de gebruikelijke voor waarde verbonden, dat een voldoende aantal aandeelhouders Z.H.B. hun stuk ken ter omwisseling zullen aanbieden. Uiterlijk 8 maart zal worden bekend ge maakt of aan deze voorwaarde is vol daan. Voor de uit te reiken certificaten d'Oranjeboom zal notering ter beurze van Amsterdam en Rotterdam worden aangevraagd. Omtrent de beweegreden, die tot het besluit van een fusie hebben geleid, zeg gen de bestuurderen van beide vennoot schappen in het gezamenlijk uitgebrach te bericht, dat het allereerst gewenst is een grotere ondernemingseenheid te vorrnen, die beter dan de individuele ondernemingen het hoofd ïal kunnen bieden aan de problemen, die de Euro- markt voor de bierindustrie zal bren gen. Daarnaast wordt van deze nauwe samenwerking ook in andere opzichten voOTdeel verwacht, zoals geconcentreer- de inkoop, uitwisseling van labora toriumervaring. De beide vennootschappen zijn dan ook van mening, dat in aanmer king nemende de w®derzfjdse intrin sieke waarde en de - waarde een ruilverhouding van één op één een aanvaardbare oplos- Overtuigd, dat deze fusie nuttig is en dat het omwisselingsaanbod van d'Oranjeboom als gunstig beschouwd kan worden, bevelen de bestuurde ren van beide vennootschappen nei aanbod aan. De Brouwerij d'Oranjeboom zal na het tot stand komen van de fusie zien gehouden achten uit conversie van obli gaties verkregen aandelen Z.H.B., mits binnen 6 maanden na conversie aan gemeld, in dezelfde verhouding om te ruilen in nrc's van aandelen N.V. Brou werii d'Oranjeboom. Zoals reeds eerder gemeld, zal de naam van de Rotterdamsche vennoot schap worden gewijzigd in Verenigde Nederlandse Brouwerijen d'Oranjeboom NV Het ligt tevens in de bedoeling wederzijds de leden van de di^ctie en de raad van commissarissen in eigen mulatie van inkomsten met zich mee brengen. Ten aanzien van de belangengemeen schap met de Ver. Bierbrouwerijen Keizer Barbarossa" te Groningen en de N.V. Phoenix Brouwerij te Amers foort, deelt het bericht mede, dat de overdracht van het gezamenlijk ge plaatst aandelen kapitaal ad 739.000 zal geschieden in de Brouwerij d'Oran jeboom als holding compnay. De in trinsieke waarde van deze beide ven nootschappen overtreft de huidige beurswaarde van de in ruil te verstrek ken 610.000 nrc's van aandelen Brou werij d'Oranjeboom. betekenis voor het geloofsleven van iedere christen afzonderlijk en bijzon der voor het christelijke gezinsleven. Meer dan ooit hebben wij in onze tijd behoefte aan een duidelijke visie op de zin van oris leven. De H. Schrift nu wijst ons hier de weg. In de Schrift wordt ons getekend, hoe God de zondige mensheid door de eeuwen heen geleid heeft naar de vol einding van de tijden, toen Hij zijn Zoon op deze wereld heeft gezonden om de mens te verlossen uit de zonde en te brengen tot eeuwig leven. En de Schrift leert ons, hoe iedere mens God alleen zal kunnen bereiken door zijn geloof in Jezus Christus. Gods Zoon, die voor ons is mens geworden, en door trouw aan hetgeen Hij ons is komen leren. Daar ligt de bestem ming van ons leven. In geloof in God en in trouw aan God, door Jesus Chris tus onze Heer. De Schrift is de weergave van Gods omgaan met de mensen. De Schrift vertelt ons wat God gedaan heeft voor ons en wat Hij doen wil met ons. God laat ons zien. wie Hij is, wat Hij voor ons wil betekenen, wat Hij met ons voorheeft, met welke bestemming Hij ons heeft gemaakt. Maar Hij laat ook zien, wie wij zijn, want Hij kent ons beter dan wij onszelf kennen. Op veler lei wijzen toont Hij ons, dat de toe stand, waarin wij nu verkeren, door de zonden is getekend, maar dat wij be stemd zijn om in zijn eigen goddelijk leven een eindeloos geluk te genieten. De Heilige Schrift beschrijft onze fei telijke situatie van zondigheid, van zwak geloof en gebrekkige trouw, van lijden en van leed, maar doorstraalt deze met de hoop op een eeuwigheid van heerlijk leven. Christus kwam om deze hoop te vervullen en ons mee te nemen naar deze eeuwigheid. De Bijbel staat daarom midden in ons dagelijkse leven en laat ons zien, hoe God ons in de wisselende omstan digheden van het leven op wondervol le wijze begeleidt en toespreekt, hoe Hij ons steeds leidt en verzorgt, soms op een wijze die wij niet direct ver staan; hoe Hij onze trouw op de proef stelt, ons loutert en ons zo door boete en verloochening brengt tot zijn inti miteit. Wij zouden wensen, dat Gods Woord dagelijks werd gelezen en overwogen, dat het zou doordringen in de geest en in het hart van de gelovigen, dat het steeds meer de sfeer van het persoon lijk leven, van het gezinsleven en van het sociale leven zou bepalen. Wij ver wachten hiervan een grote opleving van het echt christelijke denken en le ven. Tevens zal dit een belangrijke bij drage vormen tot een betere en meer christelijke verstandhouding onder de christenen. In de Bijbel en in het luis teren naar Gods Woord vinden wij God en vinden wij elkaar. (Advertentie Wij zijn er echter van overtuigd, dat wij hier nog voor een moeilijke opgave staan. De H. Schrift is niet altijd gemakkelijk te verstaan, som mige plaatsen zijn moeilijk en voor al: door lange ontwenning zijn wij de sfeer kwijtgeraakt van het Bijbel lezen. En daarom rijzen er vele vra gen: waar moeten wij beginnen te lezen, welke stukken van de Bijbel zijn wel meteen geschikt om gelezen te worden, welke stukken vragen meer uitleg, hoe moeten wij verschil lende Bijbelverhalen verstaan, welke is de echte diepe heilswaarde van de verschillende boeken van de H. Schrift? Daarom zijn er veel hulpmiddelen nodig, goede en verstandige voorlich ting, juiste inleiding in het lezen van de Heilige Schrift en vooral een inlei ding in de geest en in het karakter van dit heilig boek als voortdurende samen spraak tussen God en ons. Met nadruk sporen wij u aan en in het bijzonder degenen, die een leiden de functie bezitten priesters en leken te zoeken naar de wegen die kun nen leiden tot een beter en geloviger verstaan van Gods Woord, opdat in ons waar moge worden wat de Heer door de mond van Isaias sprak: „Zoals re gen en sneeuw uit de hemel vallen, En daar niet terugkeren, zonder de aarde te drenken, Haar vruchtbaar te maken en met groen te bedekken, Zaad om te zaaien te geven, en brood om te eten: Zo is het ook met het woord uit mijn mond; Niet ledig keert het tot Mij terug, Maar wat Mij be haagt, richt het uit, Het volbrengt, waartoe Ik het zond!" (Is. 55, 10-11)." PHARMACEUTISCHE FABRIEK HILVERSUM ,.v'V-: V mai spel EDUARD VERKADE MAKASSAR, 13 febr. (UPI) Bri gade-generaal Ahmad Jani heeft giste ren in Makassar gezegd, dat 10.000 re bellen op het eiland Celebes voorberei dingen treffen zich over te geven aan de Indonesische autoriteiten. Jani zei, dat de leider van de rebellen, Lau rens Saerang, contact met hem had ge zocht en hem had verteld, dat de re bellen zich onder het gezag van Dja karta wensten te plaatsen. Jani heeft Saerang een goede behandeling van de rebellen beloofd. (Advertentie) Alle soorten hardhout ruw or In bestek leverbaar N.V. HOUTHANDEL EN ZAGEkl) I STIEI_TJES$TRAAT 42 R'DAMj TEL 70767 bestuur cu- De alasblazers van Schott und Compagnie te Maintz hebben nieV zonder moeite glazen trompetten geblazen, waarvan de klanken zufverder moeten wezen dan bij trompetten, welke van de gangbare materialen vervaardigd zijn. Helaas hoort men deze trompetten slechts zelden en zijn de instrumenten uitermate breekbaar. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 13 febr. De bisschop van Rotterdam, mgr. M. A. Jansen, heeft zaterdag in de parochiekerk van de H. Theresia van Avila aan het West einde een pontificale Hoogmis opgedra gen bij gelegenheid van het feit dat de broeders van do Onbevlekte Ont vangenis van Maria honderd jaar in Den Haag zijn gevestigd. In zijn feest predikatie herinnerde mgr. Jansen aan de vele belangrijke resultaten die de broeders van Maastricht in het katho lieke onderwijs hebben weten te berei ken. Na de H. Mis was er een bijeenkomst in de grote zaal van het scholencomplex aan het Westeinde, waar door verschei dene autoriteiten het woord werd ge voerd. Burgemeester mr. H. Kolfscho ten zei dat de broeders van het West einde zich onschatbare verdiensten heb ben verworven voor generaties jeug dige Hagenaars. Zij verdienen hiervoor hulde en waardering. Vervolgens werd gesproken door de president van de bij zondere raad van de St. Vincentiusver- eniging, de heer E. Wezenberg. Het was op verzoek van deze instelling dat de broeders indertijd naar Den Haag zijn gekomen. Waarderende woorden werden er ook gesproken door mgr. mr. F. Op de Coul, directeur van het katholieke centraal bureau voor onder wijs en opvoeding. Ook sprak de alge meen overste van de broeders, broeder Avellinus. Hij deelde mee dat de mo gelijkheden worden onderzocht voor vestiging van de broeders in Spanje, 's Middags was er een druk bezochte receptie waarop velen de broeders met bet „Haagse eeuwfeest" kwamen ge lukwensen. UTRECHT, 13 febr. In Huize „St. Hieronymus", het tehuis voor bejaar den, Elat geleid wordt door het R.K. Parochiaal Armbestuur, heeft mr. J. A. M. Koch, notaris cn voorzitter van dit bestuur, uit handen van deken mgr. A. Wiegerink zaterdagmiddag de ere tekenen ontvangen, behorend bij het rid derschap in de Orde van de H. Gre gorius de Groote. Deze hoge kerkelijke onderscheiding is hem toegekend van wege zijn vele verdiensten, ook in tal van andere functies op maatschappe lijk en sociaal-charitatief gebied. De verscheidenheid daarvan was op te maken uit het aantal instellingen, dat bij deze korte maar geanimeerde plechtigheid vertegenwoordigd was. Het is begonnen, zoals de heer Koch in zijn dankwoord zelf zei, met het verzoek van de toenmalige kapelaan Wiegerink, die voorzitter was van de R. K. Jeugdcentrale in 1927, om van de ze instelling secretaris te worden. Rector J. Doesburg, de latere voorzit ter van de R.K. Jeugdcentrale tekende mr. Koch als een flegmatiek en onver stoorbaar, maar zeer trouw en goed hartig man. De voorzitter van de St. Gregorius- verenigine en het Katholiek Instituut voor de Kerkmuziek, prof. dr. Jos Smits van Waesberghe S. J„ prees de grote bereidwilligheid van de heer Koch tel kens wanneer op zijn deskundigheid als penningmeester een beroep werd ge daan. Om het eerste nader aan te duiden komt men niet uit met het woord to neelbeeld. Hij verlangde eigenlijk al leen een podium, dat toneelspeler en toeschouwer in één ruimte samenbond, met achter het spel een niet storende achtergrond van rEiimte bepalende kleu ren en lijnen. Niet meer dus het schil derij van kleurige coulissen, gevat In de toneellijst. Hij wilde het rechtstreek se, ongestoorde contact. Zoals bij een voetbalwedstrijd iedere toeschouwer ook voetballer is, zo is bij het meer gees telijke spel van het toneel ook iedere toeschouwer een toneelspeler, en niets fde werking van dit wederzijdse In de weg staan. Het was dus een versobering, die hij beoogde om de fundamentele waarden van het toneel in de volle aandacht te Hier werd ook elders in Europa voor gevochten, Gordon Craigh in Engeland, Adolf Appia in Zwitserland getuigden met hun werk, dat de scènische illusie alleen kan bestaan uit de ongestoor de houding van toneelspeler en toe schouwer. Licht en ruimtewerking wa ren de middelen, om de toneelspeler te Steunen. Reeds Verkades vroegste en sceneringen van Elckerlyc en Lance- loet van Denemarken, van Hamlet, van Romeo en Julia, van Macbeth, de Koopman van Venetië, ook van „De vertraagde film" van Herman Teir- linck, waren hier frappante voorbeelden van. Zijn samenwerking met de archi tect Wijdeveld, die de toneelbouw deed ontstaan van de Gijsbrecht, van Saint Joan en Shaw, van Julius Caesar, ga ven monumentaliteit aan deze verso bering. Verkades manier van werken met de spelers was anders dan men toen ge wend was. Voor zijn tijd waren er eigenlijk alleen maar metteurs-en-scè- ne, die er zich toe beperkten de toneel spelers te wijzen hoe zij zich voorstel den dat de acteurs moesten gaan en staan. Toen Verkade ging regisseren, werd dat volkomen anders. Hij haatte toneeltrucs, speelroutine en vakfinesse, als deze tenminste in plaatsen, met daarin als centraal pUIlt de toneelspeler-. -ra louter uiterlijkheden resulteerden. y heeft prachtige resultaten bereikt ao zijn bekend gebleven „peptalks", - een ieder die hem deze hoorde 8eVrd warm maakten voor de rol, die y had te spelen. Op deze wijze verm e hij, dat de stijl van zijn opvoering® ontstond uit een afgedwongen eenhei Zij was een door overtuiging gewon» vrije creativiteit van zijn toneelspeier_j Zijn geheim was het, dat hij de bar.'t ste futiliteiten in tekst en situatie w te voorzien van een psychologische B.c tergrond, die tot resultaat had, dat stuk dikwijls ver werd verheven ven de feitelijke gegevens, waarvan schrijver het had voorzien. Geen bootsing vroeg hij van zijn sPel®L,l maar herschepping; niet het zogenaai de kruipen in de huid van een anne maar het opsporen van een facet de eigen persoonlijkheid, waarm® men de te spelen rol innerlijk kon naderen. Als speler heette hij beperkt le- migen zeiden zelfs dat hij in het B heel niet kon spelen. In ieder geval, UGCi IHwt '*171A opL.iL.lE, —li o sfft figuren die hij op het tonee heeft 8 zet, waren scherp omlijnd, als m de etsnaald gegrift. Zij misten daa. volle kleur, die sorn»»_ door soms de gen zeker toen zo graag den gezien maar zij waren van een wo dere scherpte en ontleding. Zij warL.. uit de geest niet slechts uit het ve stand omlijnd en bleven toch vreemd aan het gevoel, alhoewel bijna niet toegelaten leek. Zijn Hamlet is, voor wie hem B zien hebben, onvergetelijk geblevei uitstekend boven andere interna» nale groten. Zijn Hamlet was f zei Albert van Dalsum eens de eerste plaats een verbeten vecht tegen een wereld, waarvan VeUIlL It-'gtJIl tftfll WCiau, wooiva» - kespeare zegt, dat zij was „als e •- - -• ~-gLO' ieu -Tl vol Een wereld, waarvan hij vCf„r de dat hij er lijfelijk in moest gaan, maar waar vervuilde tuin, die schoot in 't za® r Grove_en geile dingen woek'ren h»*j, ten ondet geest aan ontstegen zou zijn bij »®s laatste „de rest is stilte". Het een grote innerlijke curve dus, door de geestelijke geladenheid m wijis de lijn vertoonde van een koor*' curve. Men zou het woord „magie" kunne» kiezen om de toneelspeler Verkade kenschetsen. Hij voelde zich aangetro ken tot figuren als „de magiër" Chesterton en de tovenaar „Parace sus" van Schnitzler. Zijn creaties „De Duivel", van Molnar en zijn •<t> schop van Bènares" in „De' dien» knecht in het huis" waren de twee tersten in deze magische spanning® Hiérbij was hij dan ook een van de vv die nige werkelijke society-spelers derland heeft voortgebracht. ee*y bezielde en Ee^u kunstenaars. Verkade was een driftige leider van mens -.vas hij een gentleman van t vvelijks te omschrijven charme, v hij als perfectionist vaak moest ven onder de door hemzelf gestel maat moest hem herhaaldelijk veron ten. Maar zolang hij als régiss® bleef werken heeft hij talloze kun*.}, naars door zijn idealisme, zijn m ,e lect en zijn geest geïnspireerd tot en schone daden. Wie nagaat, wat Nederlands toneel thans is, zal c stateren, hoe sterk zijn invloed da»r werkend is. RUTTffN' /n Brabant, en ook in Zee land, is door samenspel van allerlei instanties: onder wijs, voorlichting en NCB, in de laatste tien jaar een aar dige stap vooruitgezet. Ik zou willen zeggen, dat hier een dy namische boeren- en tuinders- stand aan het ontstaan is, a is niet opziet tegen investeren en moderniseren. Als dit samenspel blijft bestaan en nog versterkt wordt, zijn er in de toekomst juist in het zuiden in de land en tuinbouw goede mogelijkhe den, zij het voor een betrekke lijk beperkt aantal mensen. Dit zei ons ir. J. Wellen, directeur- secretaris van de Noordbrabant se Christelijke Boerenbond, die per 1 mei benoemd is tot direc teur-generaal voor de Landbouw. Hij verlaat dan een werkkring die hem bijzonder dierbaar is geweest en een organisatie, die veel aan hem te danken heeft. Want aan het samenspel en aan de dynamiek waarvan hij bij zijn afscheid kan gewagen, heeft ir. Wellen een niet te schatten bij- drage geleverd. Zijn klare en nuchtere betogen zijn bij de Bra- ~tvT 11 bantse boeren aangeslagen. Ir. I y I \1/ p I I pn Wellen heeft heel wat van die J.J. J tt V^J-JA-aU. N CIL pe b?e d°e n 6 d o artniite n"heet hij gesproken, zeker meer dan duizend lezingen," schat hij zelf. Hij deed het graag, omdat by juist door het dtree* contact met boeren en tuinders dicht bij het werkelijkeagrarische lflje stond. „In Den Haag wordt dat natuurlijk stukken minder, merkt nieuwe directeur-generaal met spijt op. Zijn grote Brabantse vriendenk zal hij eveneens verliezen, maar ook in dit opzicht blijkt ir. Wellen e nuchter mens. „Het zal daar ook wel lukken om vrienden te vinden ~- heb er trouwens al zitten en met de diensten waarmee ik te maw krijg, heb ik in het verleden^yejljontyctjehad."^ „n Nijmegen, aanvankelijk een boerenbedrijf, maar later wera ny secretaris van polderdistrict en hield hij er mee op. Toch heeft ir. Wellen ook zelf in het bedrijf gewerkt, nl. in de oorlogsjaren, toen hij was ondergedow 'tre«f; op de boerderij van zijn oom in zijn geboorteplaats. Hij was, na het doo lopen van de HBS aan het Canisiuscollege, m militaire die Tijdens de meidagen van 1940 was hij korporaal bij het pantserafu geschut in Bergen aan Zee, waar hij bij de capitulatie gedemobilisee werd. In september trok hij naar Wageningen, maar daar moest hu zv studie in het voorjaar van 1943 onderbreken, toen het tekenen van loyaliteitsverklaring aan de orde kwam. Na de bevrijding zette hy studie richting akker- en weidebouw voort en in 1947 studeerde af als landbouwkundig ingenieur. Tijdens zijn na-oorlogse studiejaren ui hij penningmeester van de studentenvereniging St. Franciscus Xavenits- In 1947 kwam de toen 27-jarige ingenieur als consulent voor de jauv boeren in de NCB. „In die tijd had men nogal wat zorg over de to®'co'»An mogelijkheden van de jonge boeren. Beroepskeuze en emigratie moes nog gestimuleerd worden." Ir. Wellen bezocht in verband hiermee diver emigratielanden. In 1950 ging hij met een team drie maanden pP tourn door de V.S. en Canada. Enkele jaren later bezocht hij ook Zuid-Amen* waar hij op verzoek van de regering de mogelijkheden van vestiging katholieke boeren in Chili bestudeerde. Vier jaar geleden heeft hij, sarw,. met de huidige directeur-generaal, ook een bezoek gebracht aan Rum"! aan de landbouwtentoonstelling en aan een aantal kolchozen en „De tentoonstelling was fenomenaal; zoiets is hier nog nooit vertoond. MV indruk was verder, dat het onderwijs en het onderzoek in Rusland op ho peil staan, maar dat de praktijk veel minder is. De tuinbouwproduw laten in vergelijking met de onze nog veel te wensen over, maar de fcL" sische consument is ook nog niet zo verwend als de consument in het wester Twee jaar geleden is ir. Wellen, samen met mgr. Bekkers, anderma naar de V.S. geweest, om te proberen, de vestiging van Indische New landers in Californië te bevorderen. Hij was intussen eind 1950 tv>ee secretaris van de NCB geworden. In 1953 werd hij secretaris, later directe™ secretaris. De leiding van de dagelijkse gang van zaken in de macnw Brabantse boerenorganisatie lag sinds 1953 in zijn handen. t lr. Wellen is getrouwd en vader van vijf kinderen, drie jongens en tw meisjes; de oudste is acht jaar. In zijn vrije uren houdt hij zich graag °~*te met tuinieren, „om naast al het „zitwerk" wat lichamelijke inspanning hebben" en in de late avonduren neemt hij vaak een niet te zwaar P° boek ter hand, ook al weer met een nuttig nevendoel: het bijhouden de talen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 4