Samenwerking met NATUURTERREINEN O.. K. en W. koopt er steeds meer Nederland een provincie in kunst- en vermaakwereld? HCHTCOHKB'i SIRIH VAU8RAHC0UHT BISI Mahalia Jackson recordhoudster in prijzenslag Als men impresario's vraagt of Nederland in de wereld van kunst en vermaak een provincie is, zeggen ze direct nee. „Pardon, een ogenblikje," kappen ze af: er is te lefoon uit Stockholm. Voor ze weer gezeten zijn, doet een haastige blik op hun horloge hen opmerken dat om half zes hun vliegtuig gaat. En tot hun secretaresse: „Bel George in New York even en, dat is waar ook, daarna München en Lausanne." duurder dan La Calias) iiiiH wr/ri LOU VAN REES: gokker in de amusementsindustrie CöHCSRTW&ftt# Een dromerig verstild plekje, bij natuurliefhebbers bekend onder de naam „Gat van de Turfzak Om een oppervlakkig beeld te krij gen van ons uitgaansleven, kan men ook bjj zijn herinnering te rade gaan. Men kan hier wel eens iets beluisteren of aanschouwen wat in Londen, New York, Milaan. Miami of Parys niet wordt overtroffen. Maar onze verhou dingen zijn beperkt; de grote gebeurte nissen blgven incidenteel, vaak nog in gepast in het op buitenlanders gerichte Holland Festival. Veel blijft ons ont houden op het gebied van ballet, opera, toneel, cabaret en showbusiness. Van ons concertleven echter kan men zeg gen, dat het internationaal georiënteerd is. Vanouds, mag men er wel aan toe voegen. Van het overige is sinds enige jaren slechts de jazz voortreffelijk ver tegenwoordigd. De snelle groei van dit bedrijf in ons vermaaksleven is vooral het verhaal van de Amsterdamse im presario Lou van Rees. Zijn affiches hangen nu in Den Haag en Amsterdam: An evening with Ella and Oscar. Een dag na het begin van de kaartenverkoop strijken de plakkers er met rode let ters „Uitverkocht" over. In een zwarte kaartjesmarkt lopen de prijzen prompt op tot tachtig gulden. Kort daarna een nieuwe affiche voor eenzelfde concert with Ella en Oscar in Amsterdam, op dezelfde dag. Ook uitverkocht. Op het lüstje van Lou van Rees staan voor de komende weken nog namen die de liefhebbers doen watertanden, als Duke Ellington. Thelonious Monk en Maha- lia Jackson. Met de laatste, de beroem de negerzangeres van religieuze liede ren. is een honorarium gemoeid, dat waarschijnlijk voor Nederland een re cord vestigt, n.l. 25.000 gulden. La Cal- las was nog met twintig mille tevre den indertijd, evenals Mariene Dietrich. Werktijdverkorting wekt groter be hoefte aan brood en spelen. In de grote steden zijn velen al gewoon vijf-en-twin- tig gulden voor een kaartje te betalen om getuige te zijn van een topattractie. „Vorige week dineerde ik met Frank Sinatra in New York," vertelt Lou van Rees. „Ik leg hem een contract voor van een half miljoen dollar voor een rus tig toerneetje van drie maanden West- Europa, waarvan een maand in Enge land, Sinatra glimlachte en zei: Neen nog maar een borrel van my. feller, en gooi dat vod in de prullenmand." Voor de sterren in de showbusiness is Nederland bereid de hoogste gages te betalen, maar daarmee krijgt het ze het nog niet. Ze verdienen zo veel, dat het dwaze geld nog maar een bijkom- .Ugheid is. Van ai hun aanbiedingen nemen ie er af <n toe één, die hun wei ibn.t. Perry Como, Danny Kaye, Bob Hope, Gene Kelly, Betty Hutton of hoe die gunstelingen van het op amusement verzotte publiek ook heten, ze blijven liever in hun Californische luxepaleizen. Lou van Rees heeft cliën ten, die best voor een slordige tiendui zend dollar zo'n halfgod een avond in hun midden zouden hebben, zonder dat ze zullen vallen over de bijkomende kos ten voor reis- en verbiyf, verzekering, publiciteit, vermakelijkheidsbelasting, managers en impresario's. Er Kunnen ook tal van andere oorza ken zijn voor het wegblijven van ver blindende sterren, zelfs in het brutale vlak van de „show-biz." Taalmoeilijkhe den bijvoorbeeld. Indertijd heeft de im presario Jo van Doveren een reeks artiesten van het I ranse chanson, van Trenet tot Les Frères Jacques naar Nederland kunnen halen doordat hy zich begunstigd wist door een modev oor- keur voor het Franse chanson en een daarmee gepaard gaand snobisme. De gages lagen niet zo astronomisch hoog, zodat de entreeprijzen een uitgaand pu bliek des te gemakkelijker konden ver lokken. Maar taalmoeilijkheden maken het risico voor Lou van Rees te groot om bijvoorbeeld een Victor Borge, de favoriete komiek aan de piano, te en gageren. Snobisme voor de Engelse taal is er niet, en om te kunnen gillen om de dreunende moppen van virtuoze Vic tor, moet men het basic English wel ontstegen zjjn. Lou van Rees voelt, zich wel thuis in dit woelige wereldje. Zijn glanzen de aap Moppie klimpt op zyn schou ders als hij achter zjjn bureau nog wat telefoontjes afdoet eer hij weer uit vliegt naar verre streken. Als op alle impresariaten hangt het in zijn kan toor aan de Weesperzjjde vol met affi ches. Secretaressen zijn druk tikkend aan contracten, brieven, telegram men, personalia, aanvragen voor werkvergunningen enz. De halve wereld hangt bij hem aan de lijn. ..Nee jong, dat is onbetaalbaar. Uiterste prijs? Ken je één Nederlands orkest, dat per week meer dan 300 gulden per persoon verdient? Nou dan". „Hey George, yes, fine...!" „O Bern al. juffrouw? Nog twee mi nuten New York, geeft u 'm daarna maar.,. Bye George... Mittag Hermann. Nein, Lionel Hampton voel ik niets meer voor..." Dan verhaalt hij ons hoe sinds die Hampton-rel in het Amsterdamse Con certgebouw de smaak van de jazzlief hebbers in ons land verbeterd is. Het publiek is nog overwegend jong, maar het luistert muisstil, is gaandeweg even deskundig geworden als de ook aanwe zige deskundige vakmusici van Neder- iiiiiMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMtiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiimiiiiiimi iiiiiiiiiiMiiiiiniiuiHiiiiiiiiiimiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii landse symfonie-orkesten, die iets van de virtuozenkunst willen afkijken. Van huis uit is Lou van Rees amuse mentsmusicus. Hy reisde veel met ver schillende orkesten en spijkerde zijn ken nis in een reeks talen duchtig bij. Met een Engelse vriend zette hij na de oor- In de kleedkamer met de zangeres Ella Fitzgerald. De dnmtaetr J&b Main «MMé-Uon Raas en een administratrice. log een uitwisselingsovereenkomst op E tussen Nederlandse en Engelse orkes- ten. Dat werd het begin van zijn im- E presariaat. Zijn Engelse collega Harold Davison werd de grote man van Groot- Brittannië. „Hij is er miljonair mee ge- worden, ik niet. Daarvoor is ons land E te klein." Tien jaar geleden organiseer- de Lou van Rees hier de eerste jazz- concerten, met Gillespie, Jazz at the E Philharmonic en Chet Baker. Hij haal- de er zware stroppen moe, al kwamen de nog grotere stróppen een paar jaar E later. Wat kwam luisteren was veelal een fluit- en joelpubliek. Maar nu on- geveer alle beroemdheden van het e jazz-milieu in Den Haag en Amster- dam zijn opgetreden, kan men dat on- mogelijk meer zeggen. Behalve kri- E tisch, is het publiek ook veeitalliger geworden en kapitaalkrachtiger. Vandaar E dat Lou van Rees nu met zekere regel- E maat de keien durft te engageren, of een paar concertdata van zijn buiten- E landse collega's voor Nederland durft te kopen. Zestienduizend gulden voor E het Ellington-orkest, evenveel voor dat van Count Basie. wat meer of wat min- der van de grootheden er omheen, het 5 hindert niet. De zalen puilen uit, al wil de organisatie voor een langere Europe- I se toernee de impresario wel eens op- E schepen met een tekort van enige tien- E duizenden. „Dan moet je alleen maar E blij zijn dat je het nog kunt betalen. Een maand later kun je het trouwens E terugverdiend hebben." Het instituut van dc nachtconcerten E is toevallig ontstaan. „Ik hel) wel ver- E wijten van mensen gehoord, die vragen of dat nou wel moet. Maar een jaar E of wat terug zat ik er een paar keer voor, dat ik op zaterdagavond geen zaal kon krijgen, terwijl ik mijn afspra- ken met artiesten al gemaakt had. Xk E probeerde het in alle nood 's nachts. Ze kwamen even goed, zelfs met auto's E uit Groningen en Eindhoven. Die men- sen maakten er een heel week-end van. E Daar juist in Amsterdam de zalennood altijd dreigde, ging ik er hier mee door. E Ik ontliep daarmee op de duur ook de concurrentie van de televisie." Als men de serieuze jazz tot de amu- sements-industrie rekent, kan men vast- E stellen, dat Lou van Rees met eigen risico en eigen activiteit („Ik heb zeven E jaar lang twintig uur per dag ge- E werkt") het publiek hiervoor heeft op- gebouwd, hetgeen misschien in minde- re omvang, ook voor andere takken van kunst en vermaak mogelijk moet zijn. De grammofoonplatenindustrie kan ver- tellen dat het percentage van serieuze jazzliefhebbers in ons land altyd ver- rassend laag lag. Deze kring uitbreidend en hun smaak vormend, heeft Lou van Rees ze gewonnen voor zjjn exclusief- E ste voorstellingen. Behalve Mariene Dietrich heeft Lou van Rees ook andere illustere theaterfi- guren hierheen gehaald, als Josephine Baker en Judy Garland. Niet ingaand op de vraag of hun kunnen en beroemd- l heid dit waard waren, kan men vaststel- j len dat elke keer ver over de duizend j mensen 25 gulden neertelden om de voor- stelling te zien. Voor een nog komend j optreden van Edith Piaf werkt hij sa- men met een Nederlandse collega, zo- j als wel eens meer gebeurt. Edith Piaf heeft voldoende aan een gage van 10.000 j gulden. Als alle impresario'r daar nu aan gaan trekken en tegen elkaar op- bieden, wordt de toegangsprijs onnodig verhoogd en blijft er slechts voor één wat over als de zaal volloopt. „Ik ben een gokker in het vermaak", j zegt Lou van Rees. Hij is bij dit spel j een groot ondernemer in het naar amu- sement haker.de Europa geworden. Hij zorgt voor een band in Hilton-Istanboel, voor een cabaret in een Keiler in Mün chen, hü zet in Juan les Pins een festi val op poten of in Blokker. „Of Nederland een provincie i» in de wereld van kunst en vermaak? vroeg u. Nee hoor," beweert hg. HENK SUÈR Waarschijnlijk hebt u nog nooit ge hoord van het Grevenbroek, ge meente Ruurlo, en als we u vertellen, dat dit „een vegeta- tiekundig belangrijk moerasperceel tje" is ter grootte van 1 ha, zult u zich vermoedelijk niet naar de Achter hoek spoeden om het te gaan bezich tigen. Als de voorjaarszon u naar bui ten lokt, zult u waarschynlijk evenmin op de gedachte komen, een bezoek te gaan brengen aan de „Sompen en Zooislagen" in dc gemeente Vlijmen, zelfs al weet u, dat het hier gaat om een eendenkooi in een drassig elzenbos, omgeven door graslanden waarop u het smalbladig kruiskruid kunt aantreffen. Toch zyn er fijnproevers die er zich in hoge mate over verheugen, dat deze terreinen als natuurmonument zijn aan gekocht door het ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, dat dit jaar vijf miljoen mag besteden voor het aankopen van reservaten. Het bezit van het ministerie beslaat al meer dan 7.000 ha, verdeeld over 150 terreinen In alle delen van het land. Noord-Brabant, Drente, Gelderland en Limburg hebben er de meeste: resp. 28, 24, 24 en 21. In deze provincies lig gen ook diverse grote terreinen, die meer beantwoorden aan het beeld dat het woord „natuurmonument" by ons oproept: indrukwekkende landschappen als de Strabrechtse Heide by Heeze, een gebied van 660 ha, waar ook de minder gespecialiseerde natuurliefheb bers aan hun trekken kunnen komen. Het departement, dat deze ongerepte brokken natuurschoon in eigendom heeft, biedt die gemiddelde liefhebber ook alle kansen: in principe zjjn alie terreinen voor liet publiek toeganke lijk; alleen by kleine en kwetsbare stukken zal men soms een bord aan treffen met de mededeling: „Alleen voor wetenschappelijk onderzoek". Dat zijn dan stukken als de genoemde Som pen en Zooislagen, waarvoor het grote publiek toch geen belangstelling heeft, maar die voor het behoud van bepaal de flora- en fauna-elementen en voor het natuurwetenschappelijk onderzoek van grote waarde zijn. Amateurorni thologen en andere gespecialiseerde liefhebbers kunnen in het algemeen ook deze terreinen bezoeken, als ze de moeite nemen, even contact te zoeken met de natuurbeschermingsconsulenten in de betrokken provincies. Staatsnatuurmonumenten zyn er in Nederland nog niet zo lang 011 men kan pas sinds 1954 van een bewust aankoopbeleid spreken. In dat jaar werd op de begroting' van O. K. en W. voor het eerst een post van drie mil joen uitgetrokken voor het verwerven van natuurterreinen, aan de hand van een in 1953 vastgesteld aankoop plan van de voorlopige natuurbe- schermingsraad. Dat betekende gelukkig niet, dat er in Nederland voordien nog geen na tuurreservaten bestonden. De Vereni ging tot Behoud van Natuurmonumen ten dateert al van 1905 en haar bezit is nog altijd meer dan twee keer zo omvangrijk als dat van O. K. en W. Het ministerie loopt daarop wel snel in, al is er bij het aankopen van natuurter reinen geen sprake van concurrentie tussen particuliere organisaties en i staat, maar juist van intense saraen- i werking. Het bedrag van vijf miljoen wordt b.v. niet per se besteed aan i eigen aankopen van het ministerie; een i groot deel verlaat de ministeriële kas in de vorm van subsidies aan de par- ticuliere natuurbeschermingsinstanties, die bij het kopen van nieuwe terreinen 50 pet. van het aankoopbedrag uit 's lands schatkist kunnen krygen. Als de beschikbare middelen op deze ma- i nier worden besteed, kan precies twee keer zoveel worden veiliggesteld als i wanneer het geld wordt uitgegeven voor eigen aankopen van het ministe- j rie. Maar de middelen van Natuurmo- I numenten en provinciale landschappen j zyn helaas beperkt en bovendien zyn I er tal van natuurterreinen cjie voor de- ze instellingen niet interessant zijn, b.v. omdat ze een ingewikkeld en kostbaar beheer vergen. Het ministerie van I O.K. en W. kan dit overlaten aan het onder dit departement ressorterende dienstvak natuurbescherming van Staatsbosbeheer, dat weer deskundige beheersadviezen kan krijgen van het Rijksinstituut voor Veldbiologisch On- derzoek ten behoeve van het Natuur- behoud, het RIVON. Een natuurreser- vaat is n.l. maar zelden een gebied, E waar men de natuur helemaal aan zichzelf kan overlaten. De meeste na- E tuurterreinen zijn op weg naar een eindstadium dat een of andere vorm E van bos is: plassen verlanden, heide- velden begroeien en wil men ze in de- zelfde vorm en met dezelfde flora en fauna bewaren, dan moet voortdurend E deskundig worden ingegrepen. Ondanks alle aankopen zijn er nog E altijd talloze natuurterreinen die niet in veilige handen zijn. Het aankoop- E plan, waarvoor de z.g. „fietsclub' in de oorlogsjaren de gegevens ver- E zameld heeft en dat na de bevrijding voortdurend dooi; de natuurweten- E schappelijke commissies is herzien, is nog maar voor een fractie gereali- seerd. Toen in 1954 met de aanko» pen werd begonnen, dacht men het in tien jaar tijd te verwerkelijken; bet Het natuurreservaat „Veerslootslanden" bij Staphorst (object van O. K. en t levert dit romantische plaatje op met het spiegelbeeld van een molen, 1vaarrf het 1vater op peil gehouden wordt. al te vaak, de bestemming van l'O en natuurgebieden, al of niet met hulp van het befaamde artikel 20, S hele plan zou ongeveer 30 miljoen vergen. Sindsdien is het aankoopbud get, na een tijdelijke besnoeiing in de periode van de bestedingsbeperking, met bijna 70 pet. gestegen, maar in tussen zijn de grondprijzen nog ster ker omhoog gegaan. Dit is voor een deel het gevolg geweest van de op heffing van de prysbeheersing voor niet-landbouwgronden, waardoor de kunstmatig laaggehouden prijzen zich hebben aangepast aan het normale Westeuropese peil. Voor veel natuur- en recreatieterreinen zijn en worden echter abnormaal hoge pryzen ge vraagd en betaald, omdat men spe culeert op bestemmingswijzigingen. Helaas zyn de regelingen op het ge bied van de ruimtelijke ordening nog verre van waterdicht en lukt het nog wyzigd te krijgen, zodat men bouw- of ontginningsplannen gaan uitvoeren. Dat dergelyke S!L eulaties ook wel eens ongegrond t\e is gelukkig gebleken uit de reed1, historie van het landgoed De Hame dat dankzy een ministerieel veto rij aangetast is gebleven en inmiob^ in veilige handen is gekomen, n.l- het Limburgs Landschap. „De staat en de particuliere saties kunnen onmogelijk alle bela'^, rijke natuurterreinen door aankoop ligstellen," zegt het hoofd van de wa ling natuurbescherming van het terie van O.K. en W., mr. F. OorthC. „maar we zijn van mening, dat dit., jg niet hoeft. O.K. en W. is al jaren be met het voorbereiden van een natc 1 beschermingswet, We werken op 'p, ogenblik hard aan het voorontwe^ Het is geen geheim, dat de opzet 1 j- deze wet is, dat het ministerie bep3^. de terreinen kan aanwijzen als schermd natuurmonument. Zo'n wyzing legt de eigenaar bepaalde perkingen op, zoals ook de wet op monumentenzorg dat doet." er Overigens zullen de natuurbesc' mers ook dan nog niet kunnen Natuurmonumenten blijven in ;|1d dichtbevolkt en zich snel ontwikkri land altijd gevaar lopen, zelfs a's„|F- zyn aangekocht. Dat is duidelijk ken uit de opheffing van De Beer- ,j> terrein was in handen van een sriji" overheidsinstantie: de stichting NanLjS monument De Beer, die vrij geriü^ft; gecapituleerd heeft voor de Europy Dat is, dunkt ons, het zwakke PUI .(Ci1 het verwerven van natuurmonuri16' door de staat. Als de minister van fensie een staatsnatuurmonument ^11 dig heeft als militair oefenterrein.hpfji zyn Kit collega van O.K. en W. het „jJTP nooit zo stijf houden als een veren'riyK als Natuurmonumenten, die er vri'jLji- een nationale rel over kan nri jr Toch zou ook Natuurmonumenten ,<>- Europoort vermoedelijk niet hebben gengehouden en de redelijkheid ^r biedt zelfs de meest fervente na' '„ji' beschermer toe te geven, dat een lionaai ecónomisch belang van jij liber Europoort móet prevaleren het behoud zelfs van een uniek B' als De Beer. Het is trouwens wei Fpl om op te merken, dat De Beer nog niet helemaal verdwenen is: va,.li4p'; 1200 ha zijn er voorlopig 900 ongo (11,i 7firlnt Hp ^tprns: pn Hp «phnlpk'stólr X Functionarissen van Staatsbosbeheer kunnen veel vertellen óver de flora en fauna in de natuurreservaten. In hel „Leersumse Veld" luistert een groep schooljongens mot grot» zodat de sterns en de scholekstei' heel wat armslag hebben. En w wat voor vogeldorado's straks 7 ontstaan vóór de nieuwe Dèl men? De Nederlandse natuurbesc fil ming heeft gelukkig niet alléén te ken met aantastingen, er is oüaji &e wel eens sprake van expansie- J? fA Knardijk is een vogel-reservaat liet groeien, dat-i5elanc»st<?Hirfg. |lf heel de wereld. En daar komt vl - put t&Mogoort. .nff V1C LANGEN11

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 4