i i il t Gospel-zangeres bij de gratie Gods Uitbreiding teeltreeht moet progressief verdeeld worden i Friesland kunt u bouwen Groot kunstenares met een creatief vermogen Als u denkt over een nieuwe vestiging, denk dan aan Friesland! C.N.A.-arbeiders formuleren eisen Prins Soevanna naar Khroesjtsjev VERGADERING BLOEMBOLLENCULTUUR Reservaat „Biesbosch" wordt vergroot mesje dat u niet voeSt! Blue Gillette -3 ek DINSDAG 18 APRIL 1961 FRANKFORT/MAIN, 14 april. Als je dan tenslotte tegenover haar zit na afloop van het concert, met in hart en hoofd nog de springlevende ervaring van Wat z\j zo juist met haar donkere doordringende stem heeft gezongen, bekruipt je een gevoel van schaamte. Ze is nu weer gekleed in een eenvou dige blauwe japon zonder enige op schik; met haar forse armen leunt zij op de rand van de tafel, soms Wrijft ze verstrooid met haar hand over haar wang. De beroemde zange nes Mahalia Jackson is doopop. Maar ze weigert niet naar onze vragen te luisteren. Met vriendelijke maar onderzoekende ogen zit ze ons aap te kijken. Het is alsof ze langzaam dit de ban van haar eigen liederen moet raken om de wereld van pu bliciteit rondom haar met een zekere gelatenheid te aanvaarden. Buiten aan de deur van de kleedkamer Wordt een kleine veldslag geleverd. Zaalwachters van het Franforter Pestivall-hallcomplex hun reus achtige petten steken krijgshaftig boven de krioelende groep uit bouden in een snijdende woorden strijd een horde handtekenjagers op afstand. Kreten van teleurstelling en gerammel aan de deur brengen baar niet uit evenwicht. Meer be zorgd zijn haar begeleiders op deze Europese concertreis. Zij kienen uit boe zij 's werelds meest geliefde en beroemde gospelzangeres zonder kleerscheuren naar buiten kunnen loodsen. Ze dringen aan het niet te lang te maken; maar de negerzan geres Mahalia Jackson, de vrouw, Waar honderden vanavond adem loos bijna twee uur naar hebben zitten luisteren, houdt zelf eigenlijk bet vertrek op, want zij raakt op nieuw in vuur als ze vertelt waarom zij zingt; ze laat haar handen op tafel vallen, met een klap en zegt: ••I just believe in God!" (Advertentie) „Friesland is niet alleen een land om te werken, maar ook een gebied dat rijk is aan gelegenheid tot ont spanning. Zoals bekend is het een dorado voor zeilers, maar ook vissers, jagers, kampeerders en wandelaars kunnen in Friesland hun hart ophalen. Juist in deze tijd is het van zoveel betekenis dat na gedane arbeid rust en ontspanning kan worden gevonden." tel. (05100) 28144-28145 Te Sluiskil Pakje 5 stuks 0.90 Dispenser 10 st, 1.73 -a ge- ge- an- op 11 sn er en, ien. ing Re- ten eze jst- of te der de- de ;el- SF» EEN STEM, die als een TROMPETSTOOT het koninkrijk GODS verkondig Mr. P.E. van Krevelen, lid van het College MÈgjp l%|l| van Gedeputeerde Staten in Friesland Dit zijn de 11 kernen: Bergum - Dokkum - Drachten - Harlingen - Heerenveen - Kootster- tille(gem. Achtkarspelen) - Leeuwarden - Lemmer- Oosterwolde - Sneek - Wolvega. MAHALIA JACKSON wat sister Mahalia met de gospel gaat doen. verhuisde zij uit het zuiden naar Chi cago. Daar zong zij jn de Greater Sa lem Baptist Church en werd zij wel dra opgenomen by de Johnson-singers, een groepje, dat geestelijke liederen bracht en stad en land afreisde op kos ten van de kerkgemeente in Chicago. Haar ster begon toen te schitteren, maar blank Amerika kende haar niet. Haar eerste grammofoonplaat kwam uit; zwart Amerika kocht haar; de plaat heette: ,,I will move on up a little .higher", een eigen compositie, uie bij miljoenen is verkocht. Dat was in Men kan zich met moe.ite onttrekken ®an de bekoorlijkheid van haar een voud. Wellicht is men geneigd te den man, dat dit optreden toch wel iets te maken zal hebben met ,,show"; Ame rikanen zijn nu eenmaal op dit punt r^oeiljjk te controleren. Maar wie oren *J®eft om te horen, hij hore! Mahalia Jackson zingt voor iedereen, die maar Wil luisteren naar vreugdevolle werke- 'Ultheid van het evangelie, een bood- s°hap, die in haar gospelsongs een ab soluut eigen geluid bezit zonder dat JWn de indruk krijgt, dat hier een of andere soliste aan het woord is, die W>or eigen godsdienst zich staat af te matten. Dit soort optreden is haar 1e J'enmale vreemd. Sinds zij een unie- 5® verschijning in de Amerikaanse en fjbropese concertzalen is geworden, is $11 dezelfde gebleven, gewoon „sister Jiahalia". Zij verliet de beslotenheid qH1 haar eigen kerkgemeente voor het /«ciële podium toen zij al lang on- de negers van de Verenigde Sta- j®h een geliefde beroemdheid was. Haar ook nu vergeet ze niet 's zondags va de kerk, waar men haar heeft ge daagd, te komen zingen. Men heeft al j malen getracht deze vrouw de al- tes van een top-ster aan te praten, fj.® meent, dat dit voor haar niet moei- ,Uk te bereiken zou zijn. Zoveel wer- jell)kheidszin heeft ze ook wel. Maar j® zegt: „ik zing nu al zo'n veertig i?*r, zowel voor mijn dagelijks brood ?.s voor de Heer. Hij heeft me die v ®m gegeven, dan is die stem ook ®or Hem. Ik heb nooit muzieklessen f®kregen, ik kan zelfs geen noot lezen, ,?*t staan dat ik iets afweet van koor- /rUcturen." En dan ineens weer dat j'Oonieke: „I just sing it; ik zing al- tf®h maar en er is geen lied, dat ik Weemaal op dezelfde manier heb ge- vOgen." Dit laatste is nu juist een de duizenden, die naar haar stem luis teren. Het getuigenis door middel van die gospelsongs draagt soms het gevaar in zich van een louter gevoelsmatige benadering van de heilsgeschiedenis der mensheid. Er is de laatste tijd nogal eens in allerlei radio- en tv- programma's misbruik gemaakt van spirituals en gospels. Vooral bij de laatste kreeg men dan de indruk met zoetige salonmuziekjes te maken te hebben. Maar Mahalia Jackson is een uitzonderlijk sterke persoonlijk heid. Wanneer zij gospels zingt, schept zij op dat moment een eigen lied voor de Heer. Alleen zij kan dit zo met een emotionele overtuigings kracht mededelen. De eerste sporen van de gospel zijn in de vroegste negro-spirituals en protestantse kerkliederen van de negers terug te vinden. Maar in te genstelling tot de spirituals zijn de gospels van jongere datum. Ze zijn ook sterk door jazz van buiten de kerken beïnvloed. Dit spontane geestelijk lied, dat zich in de loop der tijden in dé Ame rikaanse negerkerken tot een zelf standige uitingswijze van geloof en blijdschap heeft ontwikkeld en dat gospel wordt genoemd, is wel zeer tegengesteld aan bijvoorbeeld de rechttoe-rechtaan psalmen; ze ver geet haar vermoeidheid als ze zegt: „De gospel is een „salvation-song", good news just like the angels of Bethlehem were bringing good news on their own way; U zingt in uw kerk toch ook op uw eigen manier? Nu, wij doen het op de onze!" En zij voegt er aan toe dat de gospel meer gericht is op „the joy of glorious feeling", terwijl de spiritual in oor sprong het verdriet over onderdruk king tot uiting bracht. Men kan in deze ontwikkeling de geschiedenis van de steeds vrijer wordende neger volgen. Mahalia Jackson werd in 1911 in New Orleans geboren, in de stad dus van jazz, blues en Dixieland. Haar va der was havenarbeider en verdiende 's avonds wat bij als openlucht-kapper tje in de armoedige negerwijk. Maar 's zondags trok hij zijn beste kleren aan en trad op als voorganger in een kerk je. In het kerkkoor bij haar vader be gon Mahalia, vijf jaar oud, voor het eerst te zingen. Ofschoon zij woonde in een stad, die als het ware doordron gen was van jazz-inuziek, hoorde zij thuis alleen maar kerkgezangen. Na schooltijd, later, verdiende ze mee de kost als baby-verzorgster, wasvrouw en hulpje in de huishouding. Van on volmaakte opnamen en krassende grammofoonplaten hoorde ze echter de stemmen van Ida Cox, Bessie en Cla ra Smith, Ma Rainey en heel merk waardig ook van Enrico Caruso. De ze hebben haar manier van zingen be ïnvloed. Als kind en jong meisje maakte zij vaak haar eigen religieuze teksten en melodieën, tot verwondering van de buurt en tot stichting van de arme Baptistengemeente. Dat waren eigen- ij haar eerste gospels, die ze thuis of elders onder het werk zong. In 1927 gjjh die aantrekkelijke persoonlijke be gaafdheden van deze vrouw; zij laat jgJ haar optreden zich niets gelegen J?8en aan een keurig afgedrukt pro gramma. Zij kiest op het moment naar fa„ang haar hart het ingeeft uit het rt age repertoire en het kan gebeuren, v?1 zjj er plotseling nog iets aan toe- U°®gt, een woord, een melodie, begees- gegrepen, geïnspireerd. Ze staat ij®1 gevouwen handen, of ze wan- jv*1 met kleine danspassen over het kjhium, ze klapt soms in haar handen, y!. schept op die onvergetelijke ogen- do en haar eigen kunst. En men on- hr.' ent het als waarheid en eerlijk- Mabelachtige bedragen zijn haar aan- Boden als zij bereid zou zijn andere L5res> bijvoorbeeld alleen jazz of al- ijjph blues, of ook profaan en commer- ha il afgestemde songs te zingen voor 4a? s en shows. Wij kennen nu resolute handgebaar, waarmee zij Ar», m.anagers van de lichte muze in ^fnerika te verstaan heeft gegeven, ZU alleen maar zó wil zingen zoals al tientallen jaren heeft gedaan; in in- kleine armetieriee kerk in New Or- vTT' waar haar vader op zondag ge- §rot??e greekjes^ hield, of later in de Salem Baptist Church in Chi- gVnt' *n al^es wat ZÜ zingt straalt een ®rn t- vrel'ghe door, die ook in haar rjpr'Sa liederen nog op de toehoor- uM w°rdt overgebracht. Zij ziet in gel°h£ de bevestiging van haar use leven. Op haar eigen manier tii-i.?® daarover meedelen; ze is kin- fern k'tö als ze merkt, dat d«ze fun- ^Jn®ntele blijdschap over het chris- l"zUn op deze wereld doordringt tot Een enkele keer komt de zangeres dichter bij de microfoon. Wanneer zij forte zingt, is een dergelijk apparaat volkomen overbodig. De witte robe, waarin zij graag optreedt, noemt zij een teken van blijdschap. 1944. Maar Mahalia bleef onbekend, althans in de blanke wereld. Ze j een SroePje gebroken om dat iedereen, die het goed meen de, haar had aangeraden nog slechts ais soiiste op te treden. De kans dat zij, een negerin, beroemd zou wor den, en dan :iog wel als een die alleen maar gospels wilde zingen, was eigen lijk vanzelfsprekend klein. Ze zou wel moeten terugkeren naar de bloemen winkel, die ze voor zich zelf in Chicago was begonnen. Maar het liep anders. In Europa begon haar internationale roem. franse musici ontdekten haar P aten en een Europese uitgever was bereid opnamen van haar te maken. "e triomftocht was begonnen. Acht jaar geleden kwam ze naar Europa en zong. Zo voortreffelijk, zo overtuigend gat men... het in Amerika vernam, sindsdien is er veel rondom haar ver anderd. Zij zelf is gebleven, die ze was, een eenvoudige vrouw met een groot geloof en een stem, die als een trompetstoot het koninkrijk Gods ver kondigt, die even daarna zachtjes zin gend en improviserend over woorden uit de Bijbel, vooral die betrekking hebben op vreugde, glorie eu ver wachting, mediteert, waarna zij van mezza voce met een enorme overtui ging en een geweldig omvangrijk ge- uid overgaat naar het glory, Halle luja... De Gospel heeft overeenkomsten met hymnen, blues en kerkkoormuziek; het is een ernstige kunst, die tegelijk po pulair in de goede betekenis van het woord is. Het essentiële bij deze songs is niet zozeer de muziek en de woor den als wel dat, wat de kunstenares in deze kleine scheppingen telkens weer opnieuw en telkens weer anders aan persoonlijk geloof neerlegt. Bij Ma halia Jackson wordt dit gebed uitge sproken als het gebed van iemand, die zich uit in de bijna chaotische vormen- loze wijze van de gospelsong. Wie de strakke klank van onze kerkmuziek ge wend is zal aanvankelijk even verbijs terd zitten luisteren. Maar de ernst, die deze vrouw beheerst, de muzikale uitdrukkingswijze van haar stem, de dramatische spanning van de gekozen woorden, het geloof in wat ze zingt, de ongedwongenheid van haar om vangrijke persoon, de vriendelijke knik naar het publiek als dit meer 'liederen verlangt, kortom haar hele donkere persoonlijkheid, die geen duistere reli giositeit maar alleen vitaliteit ver raadt, overtuigen voorgoed. Zaterdag nacht 22 april zingt zij in het Concert gebouw te Amsterdam. Het zal op nieuw fascinerend en ontroerend waar zijn. Ze zei alleen nog voordat ze dood moe naar haar hotel kon terugkeren: „ik hoop niet dat ze daar in Neder land met me mee in de handen klap pen. Het is wel eens gebeurd dat mensen in de zaal d't deden. Ze meenden het goed, maar ze ruïneer den het concert. Dü is mijn manier van gelovend zingen, die moet u me laten." En dit getuigt van een grote liefde voor de gospel en ook van werkelijkheidszin. FRANS DUISTER. MOSKOU, 18 april (UBl) I)„ vroe gere neutralistische premier van Laos. Prins Soevanna Phoema, is vanuit Moskou vertrokken naar Sotsji aan de Zwarte Zee voor besprekingen met de ui die omgeving vakantie houdende premier Khroesjtsjev. Inmiddels is bekend geworden, dat Soevanna zijn vertrek naar Washington heeft uitgesteld. Aanvankelijk zou hij dinsdag naar de Verenigde Staten ver trekken. Inlichtingen worden u verstrekt door: de Industrialisatie-raad der Friese Kernen, Sophialaan 1, Leeuwarden. HAARLEM» 18 april De agenda van de vergadering van do Koninklijke Al gemene Vereniging voor Bloembollen cultuur, gisteren in de tuinzaal van het Haarlems Concertgebouw gehouden, zag er onschuldig uit, maar de behandeling vergde toch nog enkele uren. De dis cussie ontspon zich vooral rond liet voorstel van de afdeling Enkhuizen, die voorstelde stappen te ondernemen om bü verdere uitbreiding van het teelt- recht, die uitbreiding gelijkelijk over al le teeltrechthouders te verdelen. Men wilde op die manier voorkomen, dat de grote kwekers een veel te grote uit breiding krijgen ten opzichte van de kleine. Het voorstel werd echter op ad vies van het hoofdbestuur verworpen, maar de vergadering ging wel accoord met een tegenvoorstel van de afdeling Heemskerk, waarin gevraagd werd die uitbreiding progressief te verdelen. De vergadering wilde die verdeling echter niet doen geschieden aan de hand van de zogenaamde meetbon, maar volgens het geregistreerd teelrecht per 1 augus tus. Aanvankelijk bespeelden de sprekers allemaal hetzelfde Ihema. De jonge kwe ker moest geholpen worden. Een der af gevaardigden stelde zelfs; „Als een schreeuw moet het doorklinken Er moet iets gedaan worden voor de jon ge mensenDe voorzitter verklaarde echter, dat de toekenning van teeltreeht aan jonge kwekers een heel andere kwestie is. Daaromtrent kon hij mede delen, dat er een andere regeling op komst is, die soepeler werkt. Ten aan zien van het Enkhuizer voorstel merkte hij op, dat het niet consequent is, bij uitbreiding van het teeltreeht die uit breiding gelijk op te delen. Want dat zou ook betekenen, dat bij beperking van het teeltreeht ook die beperking, ge lijk op moest gaan, ten nadele dus van de kleine kweker. Hij meende ook, dat de progressie niet zo simpel is als ze wordt voorgesteld. In de loop der jaren heeft het vak een belangrijke weer standskracht opgebracht, waarin het teeltreeht een belangrijk aandeel heeft. Men mag nu niet tot een regeling ko men, welke die weerstand verzwakt. Maar niettemin is de progressie ook om sociale redenen te verkiezen boven gelpkheid. Aan de discussie scheen aanvankelijk geen eind te'komen. Maar tenslotte wist de voorzitter, jhr. mr. dr. O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden, tot stemmen te komen, toen de vergadering zich zwaar-technisch verdiept had in de kwestie „meetbon geregistreerd teeltreeht". Het voorstel Heemskerk (inclusief meetbon) werd verworpen met 694 stemmen tegen, 298 vóór en 250 blanco. Met dezelfde stemmenver houding werd het voorstel-Heemskerk aangenomen, maar dan met het geregis treerde teeltreeht. Met algemene stemmen ging de ver gadering accoord met het op verzoek van de afdeling Wassenaar gecorrigeer de voorstel van het hoofdbestuur, om in de statuten vast te leggen, dat „perso nen, die naar de mening van het hoofd bestuur in belangrijke mate betrokken zijn bij het bloembollenbedrijf alleen als lid, doch niet als donateur kunnen wor den ingeschreven". Het voorstel van de afdeling Overveen-Bloemen-daal om voor de vergunning Tussenhandel tenminste 250,- te berekenen aan makelaars en tussenpersonen werd op advies van het hoofdbestuur met grote meerderheid van stemmen verworpen. DEN HAAG, 18 april. „Het minis terie van O., K. en W. zal in de toe komst vierhonderd gronden en wateren in de Biesbosch, die van natuurweten schappelijke betekenis zijn, aankopen. De uiteindelijke grootte van het reser vaat de Biesbosch, dat op het ogenblik ongeveer 756 ha bedraagt, zal afhan gen van de tijd waarin de voorgeno men aankopen tot stand kunnen wor den gebracht. Dit hangt weer ten nauwste samen met de bereidheid van de eigenaren tot verkoop van de gron den en wateren". Dit deelt de staats secretaris van O., K. en W., mr. Y. Scholten, mede namens minister Kort hals van Verkeer en Waterstaat, mee in antwoord op vragen van het Kamer lid Van Meel (K.V.P.). Uitdrukkelijk stelt de bewindsman, dat de aankopen door het ministerie van O., K. en W. niet van invloed zijn op het tijdstip, waarop de minister van Verkeer en Waterstaat het rapport over de Biesbosch de Tweede Kamer zal aanbieden. Volgens staatssecretaris Scholten wordt het uitblijven van het bewuste rapport veroorzaakt door de uitermate grote gecompliceerdheid van de verschillende vraagstukken. In ver band met het feit, dat ingrijpende ver anderingen aan de Biesbosch niet voor 1968 kunnen worden uitgevoerd, omdat eerst dan het Haringvliet en Volkerak gullen zijn afgesloten, acht minister Korthals het niet verantwoord het on derzoek naar een oplossing van de ver schillende vraagstukken te forceren, al dus de staatssecretaris. (Advertentie) SLUISKIL, 18 april Naar schat ting zeshonderd arbeiders van de „Com pagnie Néerlandaise de l'Azote" zijn gisterenavond naar Axel getrokken, om daar een vergadering bij te wonen die was belegd door de drie vakcentrales. Deze bijeenkomst werd gehouden om dat het personeel van dit bedrijf grie ven had over het loonpeil. Vorige week werd zoals bekend in verband daarme de een proteststaking gehouden voor het hoofdkantoor van dit stikstofbin- dingsbedrijf. In de gedachtenwisseling tussen vak bondsleiders en leden is nu tijdens een vrij rumoerige bijeenkomst besloten de volgende voorwaarden ter verwezenlij king aan de directie voor te leggen: verbetering van de pensioenen, gratis autovervoer en vrij fietsengeld, verde re verkorting van de arbeidstijd, ver hoging van de premies, kledingvergoe- ding en herziening werkklassificatie, ge baseerd op genormaliseerde methoden. Terwijl er kreten weerklonken als „geen voldoende tegemoetkomingen, dan maar plat" sloot de presiderende vakbonds leider de vergadering. SENSATIONELE OMMEKEER IN HET SCHEREN: NIEUWE Hoe u zich tot nu toe ook hebt geschoren, zodra u Blue Gillette EXTRA gebruikt weet u wat perfekt scheren is. Alsof er geen mesje in het apparaat zit: zó zacht, zó gemakkelijk. U bentschoneren glad der dan ooit tevoren. EXTRA OVERAL VERKRIJGBAAR

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 9