Lichte muziek op zwarte schijven Doris Day op sfeervolle plaat te bewonderen Drie keer kwam naar Jimmetje terug hl e.rjaa,a.,'s Maastricht eert dialectschrijver Olterdissen metspeels monument MEIKEVERS O CORNWALL Namen van de maanden KEÜMISMUZIEK Bizarre humor van „maestro" Errol Garner Het stotterende eendje Volgens Bartjens' superior cool f>ipe tobacco Pockets ZELFS HELEMAAL UIT SPINAZIEVEEN jplSPIlK* ZATERDAG 6 MEI 1961 1 _ecAtar! ,tw,T PböZej?mml?& Z?Ler,.°L_de StOeP TlmréXe POeki' Het sP«t me v00r erm? Tin'ir t?é» 0eder' maar )e moet wné de mffkh8' de bel èn daar Fraaie beeldengroep van Willem Hofhuizen I J Centfi^ II ^vuit. Vne«Cfrve Jttrmij T^ANN-HOUa de'Ati!?nI,you're smiling" is een van •"UmmÏÏ tloor Doris Oay gezonden >.W»t °P de Philips-Iangspeelplaat L) 1 ®Very Kirl should know" (B 47002 hij,',. wat ons betreft willen we best Ben n gllm,ilrhen. Want deze LP bevat Doris "eveelheid genoeglijke muziek, tussen i,V' wier leven wordt verdeeld Doliv»x.„ i snorrende camera's van droom,?0 on de opname-microfoon, earrlA»„ aanvankelijk van een dans- stona ill raefls °P 12-jarige leeftijd ®en 'derdaad al op de „Bühne". jaap lat »uwrvu*cvüi enuer, iweo eind t° niaakIfi hieraan abrupt een zij fJdens de veertien maanden die de rij ziekenhuis verbleet, studeer- deed ,,Za"g. Direct na haar herstel ■.shnuoF .opnieuw haar intrede in de fes. 'S'ness", nu echter als zange- orkeuti aoen eerste contract met de sOel er Darney Rapp volgden ai Droshv e eni.aKementen by o.a. Bob nées b en Des Brown. Na diverse tour- Wood de de zangeres terug in Holly- haar'e ar z9 v'a baar impressario van schreden zette op het pad Doris n Dp deze plaat nu zingt Ui Pt "ay ..pretentieloos, sfeervol en »fint„u®n bijzondere feeling voor de tolkil°"lg touch". Zij houdt haar ver- )i\iirr.,„ n over het algemeen aan de slist bant, wat de sfeer hier be- Seóa«,t "s KOede komt. Hierbij goed aan- kest -de begeleiding van het or- '®n Harry Zimmerman. i.ei-nze nationale zangeres op het ter Bmt,van de lichte muze, Corry Phii; Gn' bunnen we beluisteren op tw-pi '133 PE, waarvan kant en 'not ,,Als 'n licht in de nacht" het 'j~e harlekijn van Granada" het m0t i5, d°en. Zoals men weet werd een f'.'Milord" Corry's come-back Liesf- ^eel 's er daarna gevolgd, en c?s m bet Frans, Duits, Engels tip ~I'aar|s- Maar hier dan een EP- lanrf»t vier melodietjes van vader- noprS?, bodem. Naast de twee ge- sp'it" z«n er n°S ..Nooit krijg ik teio bet wel wat al te sentimen- «i-fcSallade van de gevangene". ^bet Eurovisie Songfestival In Maa Mau, verzameld en Ingeleid door Raimond Bernard Phoenix 51, (Zeist). Over katten in kunst en in literatuur. 48 illustraties. Nieuwe ontdekkingen in het verre Oosten en Zuiden, door dr. Paul Herr mann (Phoenix 52). Een beschrijving van de geschiedenis van de ontdekkingsreizen in China, Ja pan en Australië, de kennismaking van de Westerse met de Oosterse bescha ving. Geïllustreerd. Kruisvaarders naar Jeruzalem, door prof. dr. C. D. J. Brandt (Phoenix 53) Een geschiedenis van de eerste Kruis tocht door de bekende Utrechtse hoog leraar in de geschiedenis van de 19e en 20ste eeuw. Geïllustreerd. De tweede zaak Dokter O., door Pie- ter Terpstra (Zwart Beertje 366, Utr.). Over de opzienbarende vergiftigings zaak te Leeuwarden. Behalve aan het proces wijdt de Friese journalist en ro mancier ook aandacht aan de achter gronden. De stemmen, door Pearl S. Buck (Zwart Beertje 367). Een nieuwe roman van de bekende Amerikaanse schrijfster. Deze keer speelt het verhaal in Amerika. Het leven is een picnic, door Jose- j phine van Gasteren (Zwart Beertje oaZ) Tj v#l# uc aiuep mmetje een kleine, grijze n» bad Jimmetje toeval- over een 'klein?®" paaltje .gelezen het- tb® ?lnS de tweede prijs naar On bjagelse zangduo ,,The Allisons", then ntana 267 139 TF twee opna- >,Tho„V?n ben: ,,Are you sure" en ailem ono Diing more". Het is maal wat aan de weke kant, maar ERROL GARNER DORIS DAY dat schijnt nu eenmaal bij al deze mogelijk te zijn. Overigens kunnen we die tweede prijs best begrijpen want in hun genre steken „The Alli sons" bepaald gunstig af bij de meeste van hun collega's. Voor de teenagers een waardevolle uitbrei ding van hun verzameling. Met kennelijk de deining nog in de benen en een weemoedige herinnering aan de witgekuifde watermassa bren gen „De Golfbrekers" onder leiding van Wessel Dekker op Philips 433 016 PE twaalf liedjes van de zee. Een groot repertoire op een klein plaatje. „An chors aweigh", Op de woelige baren, Als de tros wordt losgesmeten, Als de Zuidwester loeit" en al die andere door onze radio zo veelvuldig uitgezonden melodietjes, worden echter maar sum mier aangestipt. Aan de luisteraar kennelijk de taak ze aan te vullen. Min of meer aan deze zeemansliedjes verwant zijn wel „The march of the Skipper of the Flying Dutchman" en "The world is so wide' op Philips 318 533 PF. Eenvoudige, pittige mars muziek door de Marinierskapel van de Koninklijke Marine onder leiding van kapt. H. C. van Hjnschooten. Op jazz-gebied verschenen cr in de „Jazz Festival Series' op London FLX 3025 twee opnamen van het kwartet van Sonny Stitt. Gewoonlijk speelt Stitt alt, zo ook In de huidige groep van de trompettist Miles Davis. Op dit plaatje echter blaast hy tenor, ondersteund door een ritmegroep van piano, bas en drums. Het is overigens wel een vlakke en met gladde beroepsroutine gespeel de vertolking geworden. Neen, deze „Just you just me" en „Dancing on the ceiling" kunnen we bepaald geen „High Lights' noemen. „Gone with the wind' en „Georgia on my mind" door het Dave Brubeck-kwartet op Fontana 467130 TE komen iets beter uit de verf. Vooral de drummer Joe Morello is hier in grootse vorm. Brubeck zelf is wat aan de slappe kant, terwijl de altist Paul Desmond ons zoals gewoon lijk, weer niet teleur stelt. Speciale aandacht tenslotte voor twee langspeelplaten van beslist grote klas se. In de eerste plaats de op Fontana 680 207 TL opgenomen „Paris Jam Ses sion", met vier nummers door do be faamde Jazz Messengers van Art Bla- key. Op kant 1 is het kwintet uitge breid met de gastsolisten Bud Powell, piano, en Barney Wilen, alt. Bud Po well, eens een der groten van de nieuwe jazz-stromingen in de vroege veertiger jaren, staat solistisch nog steeds op een hoog peil, en Barney Wilen weet zich uitstekend aan te pas sen aan het Messenger-idioom. Aan de keerzijde trekt vooral de trompettist Lee Morgan de aandacht door de gave structuur en goede afwerking van zijn eigen compositie „The Midget". De tenorist Wayne Shorter stoort zich in „Niglit in Tunesia" niets aan het ra zend snelle tempo en musiceert gevoe lig en bezonken. Het solide liasspel van Jimmy Meritt en het enerverende zenoeki ho<>Hp~'r-vKrÜze Poe?' die Poe' Een aantal reportages van de wereld-1 dadelijk: Dag po?2ennekU Wn/iSt reizen van de bekende actrice. I in ,-m, feJ:oezepoeki. Wat leuk dat 'let geheim van de 7e sleutel, door Havank (Zwart Beertje 400). Dodemans Dollars, door Havank (Zwart Beertje 401). Spaanse pepers, door Favank (Zwart Beertje 402). Drie ,,Schaduw"verhalen. (Advertentie) Tobacco oi character giving you new smoking pleasure Daarom zei Jimmetje in mil onnc c 3ezepoeki! Wat leuk dat mps naaï v°mt opzoeken. Kom maa; moedér een tn' dan gaan we aai "rood vrIgen.SCh0teltje melk en wai hi^omoifé §rÜze poesje zich geen TUr,™gF-en en snorrend stapte ze a? XAl? Je aan naar binnen. Maar X-Xk ,XYan Jimmetje hield niet zo n?éfl un e5' 2e was bang dat Poeze- ZJt u, beetjes garen van haar brei- „éuar zou maken. En dat ze aan de franjes van het tafelkleed. Die poes moet weg, zei Jimmetjes moeder, al gaf ze haar lekkere melk met kleine stukjes brood erin. Mag Poezepoeki niet één nachtje by ons slapen? vroeg Jimmetje. En Jim metjes moeder, die dan niet van poes jes hield, maar zoveel te meer van klei- ne Jimmetje, zei; nou vooruit dan maar, één nachtje dan. n^zeéoikiaVHyd ?P®clde Jimmetje met •n i ad een touwtje ge- v leeg garenklosie en als drumwerk van de leider Art Blakey zijn hier weer in al hun facetten aan wezig. Met B 47011 L (Music Maestro Plea se) in de serie Jazz Gallery heeft Phi lips een goede keus gedaan. Dit is nameiyk een opname waarin het ty pische pianospel van „Maestro" Er- rol Garner zeer goed tot zyn recht komt. Gainer werd in 1921 in Pitts burgh geboren en leerde op 3-jarige iceftyd pianospelen. Aanvankelijk werkte hij op river-boats, maar ai spoedig volgden programma's voor de radio. Gedurende de late dertiger jaren ondernam Garner veel tournées. In 1950 gaf hy zyn eerste recital in de New Yorkse Town Hall. Errol Garner werkt veel met een begeleidingsgroep van bas en drums. Zo ook hier. Zijn spel met de typische ritmiek van de linkerhand tracht de wisselwerking tus sen jazz en entertainment voortdurend in balans te houden. De benaming maestro is dan ook zeker op zyn plaats. Er valt goed en spontaan piano spel te horen, gekleurd met die typische bizarre Gamer-humor. Een greep uit het repertoire: „Honeysuckle Rose Am t she sweet, Lover, Summertime" Poezepoeki. hy"dat door de keg &arenkl°sje "en zeDoeki er anL trok' holde Poe" Poezenoeki „n t6raan- 's Nachts slieP schuur En X oude deken in de Jimmetie al h„ Y0l&ellde morgen ging nóTsTé ér nog Vr?,e? k«ken- of 7-Ün Fnt hét Hid Is- speelde ermee d om naar school te feen met Poé??s J'mmetjes moeder al- 2hi= «éJSt ^?er' Kunt U soms een lief ffmmXiSi m? jUiken> melkboer? vroeg Hllh-ïP er- jawel mevrouw, dért? Tit^hit BÜ °"S in Melkbussen- I kf we?d h, el ,met muizen. Poezepoe- wnm-1? oen kartonnen doos gedaan, een Paar ronde gaatjes zaten. twaalf uurk ziiéé"?61^ sip' toen hij om Het klosie rtfet h p.0esJe niet meer zag. nln hét I" Melkbussendorp j Poesje intussen wat on wennig rond te snuffelen. Het rook er lekker naar muizen, dat wel. Maar ner gens was een kleine jongen, die met een klosje aan een touw voor hem uit holde. En toen het avond werd, liep Poezepoeki weg uit Melkbussendorp en ze zocht net zolang tot ze het huis van Jimmetje weer gevonden had. Moeder, moeder, Poezepoeki is terug riep Jimmetje, terwyi hy met het snor rende poesje weer naar binnen holde Zozo, zei de moeder van Jimmetje en ze dacht meteen weer aan de bolletjes van haar breiwerk en aan de franjes van haar tafelkleed. Maar ze mag toch écht niet voor goed hier blyven, zei ze toen. Nog één nachtje, bedelde Jimmetje En Jimmetjes moeder, die nog altijd niet van poesjes hield, maar zovéél te meer van kleine Jimmetje, zei: nou vooruit dan maar. Een nachtje dan. Die hele avond speelde Jimmetje met Poezepoeki en 's nachts sliep het poesje op de oude deken in de schuur. Maar de volgende morgen, toen Jimmetje naar school was, kwam de bakker en Jimme tjes moeder zei: kunt u misschien een klein grijs poesje gebruiken bakker? O jawel mevrouw, zei de bakker. Bij ons in Meelwormerdam zitten veel muizen. Weer werd Poezepoeki in een kartonnen doos met gaatjes gedaan. Ze kreeg een stukje spek mee voor onderweg. De bak ker zei: welbedankt mevrouw. En weg was Poezepoeki naar Meelwormendam. Het viel Jimmetje tegen, dat hy om twaalf uur zyn poesje al niet meer zag, Iiiiiiihiihimiiiii inel Maastrichtse „quar- c,0o. 'Min", d; Grote öe' raat, gelegen in van musea, rflt Yn c°nservalornim, -Pe«ls X"derda£ 11 mei een Ïh MAASTRICHT 4 mei «tellend Fons Olterdlssen, ge- dissenmonument. Met steun "et Maastricht'»» boeid luisterende kinderen en van het gemeentebestuur, het r r latin" j enkele figuren uit de bekende bedrijfsleven, vele Maastrich- opera „Trjin". De Maastricht- tenaren, o.w. ook emigranten se kunstenaar Willem Hof- zoals ereburger prof. dr. ir. huizen, die ook het aan de- P. Debye, en niet te vergeten zelfde straat geplaatste mo- de bewoners van het Bosch- BrT*s •nonumpnt »^th,',Va nument „Levensvreugde" straatkwartier, waar Fons Ol- aih; Van ,je 04 fphri.Xi iQ9ï heeft ontworpen, vervaardig- terdissen 12 december 1865 - "Sl- ïeoruari 1S23 werd geboren en altijd heeft Draaimolens blijven op de kermissen de belangstelling van de jeugd trekken. Kermismuziek is iets aparts, en meest- c.an mengelmoes van allerlei orgel- geluiden. Vrijwel iedere grote kêrmis- ïnrichting had vroeger een eigen muziek kV.f-7'_y draai-of orkestorgels, kopermuziek de variététheaters of l^ieine circus sen. Wy willen niet beweren dat orgel- Ï^Djver ovc«êdlnbrU dlatect- de de fraaie Meidengroep, dlera„„V^'ksver^c"er en Een speciaal voor deze ge- t\, et ons Olterdissen. legenheid samengesteld comi- v» 6 ster,»?1110.1}' bestaat uit té. waarvan de heren V. Ver- rdigd zitbanken, ver- min en P. Bovens, resp. voor- tm °udp voSl. materiaal van zitter en secretaris zijn, heeft 'e br.m 'ff, en vijf jaar lang geijverd voor '""Zen beelden, voor- de onriehtinv van een niter- nen jeét/t/"6 ■'eu?Td.,'lee/t ol vriendschap gesloten met de van Willem Hofhuizen en kijkt geboeid naar gewoond, zijn de benodigde gelden 25.000,bijeenge bracht Gaarne had het comité het monument in het Boschstraatkwartier ge plaatst willen zien, maar dit plan stuitte op be zwaren van het gemeentebe stuur. De Boschstraat, aldus het gemeentebestuur, telt al monumenten genoeg. In 1905 werd hier o.a. een standbeeld voor de uitvinder van het lichtgas prof. P. Minckeleers opgericht. De grote ijvcraar voor dit monument was Fons Olterdissen, die toen onmo gelijk kon voorzien, dat hij daarmee de meest ideale plek voor zijn eigen monument verspeelde. Overi .is is het comité inmiddels ook ver zoend met de door de ge meente aangewezen plaats, aangezien de Looierstraat een geliefde buurt bij toeristen is. Het Olterdissen-monumcnt leent zich erg, zo meent het comité, voor „vakantiekiek jes." Bij de onthulling van het monument dcor de burge meester van Maastricht mr. W. baron Michieis - Kesse- nich zal de voorzitter van de Limburgse dialectvereniging ..Veldeke", de heer H. Loon- tjens een korte levensschets van Fons Olterdissen geven, terwijl enkele duizenden schoolkinderen, samen met stedelijke zangkoren en da Koninklijke Harmonie, de slotzang van Oiterdissen's Fons Olterdissen vertelt „kemikke opera": „Trijn de Begijn" zullen uitvoeren. De ze slotzang, waarvoor Guus Olterdissen de muziek schreef, is een lofdicht op de schoonheid van Maastricht. muziek op de kermissen verdwenen is, gelukkig hebben nog. talryke inrichtin gen hun eigen muziekvoorziening. En fraaie orgels kun je nog steeds op de kermissen bewonderen. Maar de gram mofoonplaten, pick-ups en bandrecor ders met versterker kwamen op het ker misterrein en jaren geleden is men be gonnen om het mengelmors van geluiden meer ineen te smelten. Grote lunaparken verzorgen meestal zelf de muziekvoor ziening. Er worden op verschillende plaatsen van het terrein grote luidspre kers aangebracht. Ook voor of in de ker- mlsinrichtingen zelf. En vanuit één cen traal punt laat men de diverse muziek nummers horen. Tegenwoordig plaatst men op dit centrale punt een bandrecor der met geluidsversterker. Langzaam draait de geluidsband door de toonafnemer en gaat via de ver sterker naar de luidsprekers op het ter rein. Ook kan men overschakelen op een microfoon om een bericht om te roepen. Zyn er op het kermisterrein onderne mingen die zelf een orgel hebben en draaien zy dat liever zelf, dan zwijgt de muziek vanuit het centrale punt op verschillende momenten van de dag. Het klosje met het touw stopte hy maar weer in zijn broekzak. En hij ging met zyn vriendjes lovertje spelen. Maar hy was geen vrolyke rover, want Poezepoe ki was weg. In Meelwormerdam liep het gryze poesje ook alweer te snuffelen. Muizeholletjes waren er genoeg. Maar er was geen enkele kleine jongen, die met hem spelen wou. En 's avonds liep Poezepoeki weg uit Meelwormerdam en ze zocht net zolang tot ze het huis van Jimmetje weer gevonden had. Moeder, moeder, Poezepoeki is al weer terug! schreeuwde Jimmetje, ter wijl hy en het snorrende Poezepoeki naar binnen stoven. Zozo, zei de moeder van Jimmetje en alweer dacht ze aan haar breiwerk en de franjes. Maar ze mag hier niet blij ven. hoor, zei ze toen weer. Toch nog wel één nachtje? vroeg Jim metje. En Jimmetjes moeder, dié nog altijd niet zo erg van poesjes hield, maar zoveel te meer van Jimmetje, zei: voor uit dan, één nachtje nog! Maar de volgende morgen, toen Jim metje weer op school zat, kwam de groenteman aan de deur. Die woonde heel ver weg, in Spinazieveen. Kunt u soms een kléine, grijze poes gebruiken? vroeg Jimmetjes moeder. Jawel me vrouw, zei de groenteman. By ons in Spinazieveen hebben we veel last van muizen. Gelukkig had moeder nog een kartonnen doos, met een paar ronde gaatjes erin. Ze gaf Poezepoeki een stukje kaas mee voor onderweg. De groenteman zei: dank u beleefd mevrouw. En weg was Poezepoeki, naar Spinazieveen. Jimmetje had wel gedacht, dat Poeze poeki om twaalf uur weg zou zyn. Hij ging met zijn vriendjes voetballen, maar een vrolyk voetballertje was hij niet. En ondertussen liep het grijze poesje helemaal in Spinazieveen en dacht: hier is het ook al niets voor my, want er is nergens een jongetje dat met me spelen wil. En 's avonds liep ze weg en ze zocht en zocht en zocht, net zolang tot ze het huis van Jimmetje weer gevon den had. Maar dat lukte niet zo vlug. Eindelijk zat ze toch weer op de stoep Moeder, moeder, Poezepoeki is hele maal uit Spinazieveen terug gekomen! riep Jimmetje. Helemaal uit Spinazie veen, zei Jimmetjes moeder en ze was zó verbaasd, dat ze niet eens meer aan de bolletjes van haar breiwerk of aan de franjes van haar tafelkleed dacht. Mag ze vannacht hier blijven? vroeg Jimmetje. En Jimmetjes moeder, die het poesje nu toch wel een beetje lief begon te vinden, maar die natuurlijk nog veel meer van haar kleine Jimmetje hield, zei: nou ja, dat is goed hoor! Maar stel je voor, toen Jimmetje de volgende dag uit school kwam, was Poe zepoeki nog steeds by Jimmetjes moe der thuis. Is er niemand aan de deur geweest, die ons poesje hebben wou? vroeg Jim metje. O ja, zei moeder: de kaasboer uit Karnemelkoord. De schoenmaker uit Veterdorp. En de bloemenvrouw uit Blommetjes-buiten. Maar ik geloof dat Poezepoeki toch altijd terug zou komen. Ze houdt zoveel van myn kleine Jimme tje. Nu hou ik haar maar hier. Hoy-hoy-hoy, riep Jimmetje. En Poe zepoeki holde snorrend achter het klosje aan. Poezepoeki was bly, Jimmetje was blij en zelfs Jimmetjes moeder was een beetje blij. Maar weet je wie nog het blijste waren? De muizen van Melkbus sendorp, van Meelwormerdam en van Spinazieveen. En als je weten wilt waarom, dan mag je drie keer raden. LEA SMULDERS. Kwè-hè-hekroept Filomeentje, 't allerliefste matereendje. „Kwè-hè-hè-hè-hek". „Filomeen" zegt Vader Kwakkel, „Schei toch uit met dat gehakkel. Dit is geen gesprek". „Kind" zegt Moeder, „praat wat vlotter. Filomeen, dat naar gestotter is toch geen gehoor! Hap nou niet naar waterbellen. Kom, wat wou je ons vertellen? Praat eens rustig door". „Kwè-hè-hek" zegt Filomeentje, 't allerliefste watereendje. „Kwè-hè-hè-hè-hek. Mmmmoedertje, het waterhoentje gaf me onverwacht een zoentje. Is dat nou niet gè-hè-hè-hè-hèk?" VERA WITTE Meikevers vinden wy leuke insecten, maar de boeren vinden dat niet! Ze zyn door hun vraatzucht schadelijk voor de landbouw en houtteelt, want zy eten de blaadjes van de loofbomen en hees ters. De meikever, ook wel mulder of mo lenaar genoemd, komt meestal in de meimaand uit de grond te voorschijn. Voordien leeft hy als een larf of en gerling in de grond. Dat zyn kleine wormpjes, die met een soort gryptan- den door de aarde kruipen. Enkele ja ren blyven die larven in de grond en eerst in het derde jaar wordt zo'n larf een pop (als van een vlinder). Zodra het warm weer wordt en het zonnetje gaat schynen, wordt het een kever en komt dan boven de grond. Maar dan gaat hy zich te goed doen aan de blaad jes van struiken en heesters. Meikevers leven slechts enkele we ken. Dan zoeken zy de grond weer op, waar ze een gat graven en eieren leg gen, waaruit de larven komen, die weer drie jaar in de grond blyven leven. De jeugd vangt graag Meikevers. Men maakt een draadje aan een pootje vast en laat de kever dan vliegen, 'terwijl men het draadje vasthoudt. Dat is na- tuurlyk niet mooi van de kinderen. Al is het dan een insect, zelfs een schade lijk insect, toch mag men een diertje niet kwellen. In noord Brabant zingen de kinderen er een liedje by: Meulenerke (molenaar) tel je geld En ga dan nog eens ^liegen. Anders komen de dieven, Die nemen je mee naar het veld En stelen al je geld. In elke landstreek wordt dit versje an ders gezongen, maar laten wy de beest jes toch vooral niet kwellen. De neus van deze jongen is wel een ongewone plaats voor een meikever. p geestige cn rake wijze heeft Fonr Olterdissen het leven van het-Maas- tricht-rond-de-eeuw- wisseling in tal van humo ristische schetsen vastgelegd. De verzamelde werken, waartoe behalve „Trijn de Begijn", nog een opera in Maastrichts dialect behoort, lil. „Kapitein Küpenick", zijn thans heruitgegeven. Niet al leen als schrijver, maar ook als organisator en sociaal voorman heeft Fons Olterdis sen tijdens zijn leven veie diensten aan de Maastrichtse gemeenschap bewezen. Moderne kermisattractie. Cornwall in Groot-Brittannië is een lange driehoek in het uiterste zuid-wes ten van Engeland, aan de ene kant be grensd door de Atlantische Oceaan aan de andere kant door Het Kanaal, en van de rest van het land gescheiden door de rivier de Tamar. Het is een land van rotsachtige kusten en stranden, van heidevelden en heuvels afgewisseld door rykbeboste valleien. Ook de bevolking heeft iets aparts. De ware Cormshman stamt af van een van de Keltische rassen en enkelen onder de ouderen zijn nog „helderziend" en heb ben de vreemde kracht om komende ge beurtenissen te voorspellen. Het is een taai en onafhankelijk ras van zeelieden en vissers, bestand tegen de woeste zee- en die 's winters de kust beuken. In het verleden was Cornwall gemak- kelyker bereikbaar via de zee dan via land en sinds de tijd dat Phoenicische kooplieden naar Cornwall kwamen om tin te kopen, hebben vele zeevarende na ties de kust bezocht. Hier en daar is het bloed dat de bewoners van Cornwall door de aderen stroomt vermengd met dat van de Spanjaarden en Bretagners- zeelieden die met meisjes uit Cornwall trouwden en zich vestigden in hun gezel lige kleine dorpen. Zendelingen uit Bretagne en Ierland brachten het Christendom naar Cornwall Maar ook op dit gebied blykt de zelf standigheid van de bevolking uit het aan- tAl outie kerken gewyd aan plaatselyke hemgen, die in andere landen onbekend zyn - St. Levan, St. Sennen, St. Buryan, St. Just en vele anderen. Dicht bij de grens van Devon be vindt zich het geheimzinnigste en meest legendarische district van Cornwall, Tin- tagel met de ruïnes van het kasteel, 300 voet boven de zeespiegel, waar Ko- 'ung Arthur werd geboren en waar hy later hof hield. 1 Het is wel eens aardig om na te gaan waar de namen van de twaalf maanden vandaan komen, die gezamenlijk ons bur- gerlyk jaar vormen. Januari komt van Janus, een Romein se god, die twee gezichten had. Hy was de bewaker van alle deuren en gangen. Februari was een Romeinse feestdag L?iY;]7?,rgi ,enis en reiniging. Aanvan- 'Leze 29 dagen, maar één dag gegeve?? a genomen en aan Augustus Maart was vroeger de eerste Romein se maand. Het jaar bestond toen uit tien maanden. Deze maand werd ge noemd naar Mars, de Romeinse oorlogs god. April is afkomstig van het Latynse asperire, dat betekent openmaken of opengaan. In april gaan alle knoppen open en botten de bomen uit. Mei is afgeleid van het Latynse woord jnaius: het eerste of vrolijke deel van het leven: de tyd van bloemenschoon- heid en blijde levenslust. Juni. In het Latyn: Junius, ter ere van ue godin Juno. Juli was eerst Quintilus, maar werd later veranderd ter ere van Julius Cae sar, die op de twaalfde van die maand werd gekozen. Augustus, ter ere van keizer Augus tus, was eerst Sextilis en had in totaal 30 dagen. Eén dag werd er bygevoegd om deze maand even lang te maken als juli. September komt van het Latynse sep- tem: zeven, oktober van acto acht, no vember van novem: negen, en decem ber van decern: tien. Jullie hebt vast cn zeker wel eens ge hoord van de uitdrukking „Dat klopt volgens Bartjens". Sommigen maken er zelfs van „volgens Bartje", maar weten jullie ook waar- deze uitdrukking van daan komt? Nu, Bartjens was hoofd van een school in Amsterdam en later in Zwol ie Hij leefde van 1584 tot 1645. Voor zijn leer lingen schreef hij een rekenboekje, dat spoedig op heel veel scholen in gebruik kwam. Elke schooljongen leerde in die tyd rekenen „volgens Bartjens" en deze uitdrukking leeft nog voort tot op de dag van heden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 15