MORELE HERBEWAPENING De oorzaak is van morele aard De enige revolutie van belang Vuur uit de hemel President Quadros verwelkomt MRA-strijdgroep Deze geweldige vloedgolf Iedereen moet deze film zien De werkelijke keus in Afrika Radiorede van dr. Frank N. D. Buchman op de wereldconferentie voor Morele Herbewapening te Caux in Zwitserland Deze rede werd op 2 juni door de AVRO over Hilversum II uitgezonden E N D Geen neutraliteit - een keus T\EZE MAAND veertig jaar geleden kwam een man naar JLs Oxford, die enige levenswijsheid had opgedaan, die enig begrip had voor de gewoonten van Oost en West en menige dag had doorgebracht met Gandhi in India en Sun Yat-sen in China. In de landstreek, die thans Kerala wordt genoemd, ontmoette hij een Engelse bisschop, die zei: „U moet naar Oxford gaan. Zij hebben daar de ervaring nodig, die U hebt opgedaan Al die veertig jaren is de overtuiging, die hij naar Oxford bracht, steeds onderwerp van levendige discussie geweest. Mensen en volken zijn in beweging gebracht door diegenen, die deze uitdaging verkozen of verwierpen. Generaal carpentier uit 1 JÉ Deze pagina wordt evenals de hele actie van Morele Herbewapening gefinancierd door de offers van mensen uit alle lagen van de maatschappij, die vastbesloten zijn om dit antwoord aan hun land en de wereld te brengen Giften en verzoeken om inlichtingen kunnen gezonden worden aan: Amaliastraat 10, Den Haag, gironummer 974 MOEDIGE MENSEN KIEZEN Advertentie "1 EN man uit Oxford, die 25 jaar lang i lid van het parlement is geweest en een rol in de oplossing van de kwestie- Cyprus speelde, sprak zich deze week in een openbaar debat uit voor deze overtuiging. Een week tevoren sprak de rector van een college er met klem over, toen hij die grootse Afrikaanse film Vrijheid voor een gehoor in Oxford inleidde. Deze mannen en velen met hen zijn van hetzelfde hout gesneden als zij, die in de geschiedenis van Engeland door hun besluit hoge begin selen tot de basis van het nationale leven hebben gemaakt. De titel van de rede, Moedige mensen kiezen, is ontleend aan een boek, geschreven door een man uit Oxford, over ditzelfde onderwerp: nl. dat moedige mensen de loop der geschiedenis veranderen. EEN van deze mensen in Oxford was professor Streeter. De boodschap trof deze grote geleerde als een trompet stoot. Zij daagde hem uit en raakte hem. In het stadhuis van Oxford zei hij in aanwezigheid van vele persoonlijk heden uit de universiteit: „Ik heb dit werk gadegeslagen met wat de diplo maten welwillende neutraliteit noemen. Vanavond heb ik een besluit genomen. Deze laatste jaren heeft de wereld situatie steeds meer reden tot neer slachtigheid en wanhoop gegeven. Er is overal veel goede wil, maar niet genoeg om onze ontzaglijke pro blemen op te lossen: oorlog, klassen strijd en economische ineenstorting." Later zei hij: „De moderne samen leving kan alleen door een moreel ontwaken gered worden. Dit kan in Engeland gebeuren. Het zal gebeuren, als degenen, die leiding geven in Engeland, leren van God hun inspiratie te krijgen en door Hem hun koers te laten bepalen. Als Engeland op deze manier bestuurd wordt, zou het de wereld redden." „Ik heb een besluit genomen." Dat is de sleutel. Elf bekende figuren uit Oxford legden de grondslag voor professor Streeters besluit. Onder hen waren: de rector van Balliol, de rector van University College en anderen, die later rectoren van colleges werden. Zij ijverden voor een rechtvaardige behan deling en een eerlijke kans voor deze boodschap. Een vloedgolf van mensen in Oxford werd erdoor in beweging gezet. Oxford werd in de wereld bekend als drager van een revolutionair geloof. Een andere grote man uit Oxford, de inmiddels overleden markies van Salis bury, zei in het Hogerhuis: „De oorzaak van de toestand, waarin de wereld verkeert, is niet van economische, maar van morele aard." In zijn woor den klonk de overtuiging van prof. Streeter na, toen hij zei: „Als ik een uitdrukking mag bezigen, die algemeen wordt gebruikt in een grote beweging, die op dit ogenblik zich in dit land en elders verbreidt: wij hebben door God geleide mensen nodig om door God geleide volken en om een nieuwe wereld te krijgen. Alle andere opvattingen, die het economisch herstel beogen, zijn eigenlijk ontoereikend om het kwaad tot in de wortel aan te tasten." Ook hij nam een besluit. En hij nodigde de bovengenoemde man in' zijn huis uit om daar de leiders van Engeland te ontmoeten en te bespreken hoe zij gezamenlijk moreel en geestelijk leiding konden geven aan een wereld, die op het punt van ineenstorten stond. Onder de bomen van Hatfield wandelde hij met vrienden, oude en nieuwe, onder wie ook lord Lytton, die later zou zeggen, dat die wandeling een onvergetelijke indruk op hem had gemaakt. IN het oosten van Londen, de baker mat van de Engelse arbeiders beweging, waar Morele Herbewapening van stapel liep, zijn ook moedige mensen, die kiezen. Eén van hen was Tod Sloan, Keir Hardies medestrijder in de havens. Hij schreef: „Chaos kan niet de overhand krijgen, als wij ons voor Morele Herbewapening inzetten, dit beleven en in praktijk brengen. Het is wefkelijk een lachende, levende, lief hebbende, gehoorzame bereidheid om God weer de leiding te geven. Voor mij is dit de enige revolutie van belang - de verandering van de menselijke natuur - en het gebeurt." Een ander was Ben Tillett, pionier van havenarbeidersbonden overal ter wereld. Van zijn sterfbed zond hij de volgende boodschap: „Zeg Frank Buch man de strijd voort te zetten. U hebt een machtige internationale beweging. Maak er gebruik van. Zij is de hoop van de toekorr Zij zal de wereld doen terugkcreu tot gezond verstand." De graaf van Athlone, die voor het eerst in 1929 met deze boodschap in aanraking kwam toen hij gouverneur- generaal van Zuid-Afrika was, zei in het begin van de oorlog in een radio rede voor het Britse Gemenebest: „De oproep tot Morele Herbewapening is rond om de wereld gegaan en is een bron van hoop voor miljoenen mannen en vrouwen. Staatshoofden, nationale, stedelijke en industriële persoonlijk heden van alle klassen, geloofsover tuigingen en partijen hebben hierin de genezing voor die diepgewortelde ziekte van de geest verwelkomd, waaraan onze beschaving lijdt. Morele Herbewapening betekent ver andering van hart, betekent die nieuwe geest, die alle menselijke verhoudingen moet bezielen. Het betekent de wil van God tot voornaamste drijfveer te maken zowel voor iedereen afzonderlijk als voor het gezin en het volk." Dr. Frank N. D. Buchman, de grondlegger van Morele Herbewapening AARMATE de ideologische strijd heviger begon te worden, werd een groeiende menigte door het vuur van deze pioniers gegrepen. Immers alleen mensen, die in vuur en vlam staan voor wat goed en juist is, kunnen in deze tijd ooit hopen mensen te overtuigen, die met een brandende overtuiging het ver keerde najagen. „Vuur uit de hemel", aldus beschreef don Sturzo, patriot en priester uit Italië, Morele Herbewape ning in een boodschap, die hij aan de wereldconferentie in Mackinac zond. Zijn denken bezielde de Christen- Democratische partijen van Italië, Frankrijk en Duitsland, die de wereld drie grote Europeanen hebben ge schonken: minister-president de Gas ped, minister-president Schuman en bondskanselier Adenauer. Minister-president de Gasperi sprak als zijn overtuiging uit, dat Morele Herbewapening door „de wortels van het kwaad van de wereld aan te pakken het wederzijds begrip tussen mensen en volken teweeg zal brengen, waar alle mensen naar verlangen." Minister-president Schuman schreef: „Morele Herbewapening brengt ons een nieuwe manier van denken, die zich uit in daden. Dit houdt niet een verandering van politiek in. Het gaat om een verandering van mensen. De democratie en haar vrijheden kunnen alleen gered worden door de kwaliteit van leven van hen, die in haar naam spreken." Bondskanselier Adenauer kent de waarde van Morele Herbewapening. Hij zegt, dat het „een onzichtbare, maar doeltreffende rol heeft gespeeld bij het overbruggen van menings verschillen tussen de onderhandelende partijen bij belangrijke internationale overeenkomsten.' Deze moedige mannen kozen. Thans dringt een wereldwijd leger voorwaarts op ieder continent. Vier weken geleden kwam een strijd groep van 150 mensen uit 24 landen aan in Brazilië, een van de hoofddoelen van het Kremlin in Zuid-Amerika. Duizenden stroomden naar het Japanse toneelstuk De Tijger, dat het antwoord op de onlusten te Tokio laat zien. Nog eens duizenden, voor wie er geen plaats was, zagen films, die antwoord geven op de strijd tussen rassen, klassen en ideologieën. De President ontbood deze strijd groep naar de hoofdstad, Brasilia. Aangevoerd door generaal Bethlem, oud-ambassadeur van Brazilië in Pakis tan en Bolivië, de man, wiens besluit hen naar zijn continent had doen komen, bracht een moderne groep van mannen en vrouwen met een brandende overtuiging een bezoek bij de President. De President hoorde de kleinzoon van Mahatma Gandhi spreken; een vroeger Mau-Mau-strijder uit Kenia; een man, die vroeger een van de belangrijkste communistische studentenleiders van Kerala is geweest; een Amerikaanse onderwijsdeskundige, die door zijn ervaring met Morele Herbewapening ertoe gekomen was zijn leven aan het negeronderwijs in Amerika te wijden; de zoon van een Amerikaanse ambas sadeur ii) Brazilië en Peru; een Indiaans opperhoofd uit West-Canada; een Nigeriaans nationalist; een lid van de bekende Japanse industriële familie Mitsui; een Frangaise, die lid van het hoofdbestuur van de socialistische partij en secretaris-generaal van drie miljoen socialistische vrouwen van Frankrijk is geweest en een Britse schout-bij-nacht, afstammeling van lord Cochrane, die Chili, Brazilië en Peru hielp bevrijden. ,E Corriere delta Sera, die dit nieuws in Italië publiceerde, schreef: „Pre sident Janio Quadros ontving vandaag een delegatie van Morele Herbewape ning in zijn ambtswoning. Hij. ontving hen hartelijk en zei: 'Ik heb het werk van Morele Herbewapening nu reeds enige jaren gevolgd. In ben ervan overtuigd, dat de wereld, zoals hij nu is, niet kan blijven voortbestaan, tenzij mensen het opnemen voor de idealen, waarvoor gij strijdt. De wanorde in de huidige wereld - op het economische, sociale en politieke vlak - is te wijten aan het feit, dat mensen zich niets meer gelegen laten liggen aan geestelijke en morele waarden. Ik heb met diepe bewogenheid naar uw overtuiging ge luisterd. Ik wil u zeggen, dat ik alles wat in mijn vermogen ligt zal doen opdat wij in Brazilië de morele waarden van onze beschaving beter zullen begrijpen.' In antwoord op een uitnodiging om deel te nemen aan de conferentie voor Morele Herbewapening, die 1 juni te Caux, Zwitserland, begonnen is, zei Quadros: 'Ik zal een persoonlijke vertegenwoordiger zenden.' Toen hij vernam, dat het Japanse toneelstuk De Tijger ter beschikking stond, telefoneerde hij de generaal, die aan het hoofd staat van zijn Militaire Huis en zei: 'Doe alles wat nodig is om De Tijger naar Brasilia te brengen. Geef instructies aan de burgemeester om het theater te reserveren, stel transport in de stad ter beschikking en zorg er bovendien voor, dat de lucht macht hun ten dienste staat, zodat dit werk in stad na stad in alle bevolkings centra ^an Brazilië bekend kan worden.'" Generaal Bethlem schrijft in de pers over de invloed, die van deze strijd groep uitgaat: „Voor de eerste keer ontmoet het communisme op dit continent een positief alternatief en voor het eerst wordt het gedwongen terug te trekken. In Morele Her bewapening heb ik een ware revolutie gevonden. Wij Brazilianen worden voor de uitdaging gesteld deze revolutie zowel aan communisten als aan niet- communisten en anticommunisten door te geven. Velen van ons waren verward tengevolge van onze morele compro missen. Ik heb door verandering klaarheid gekregen. Wij moeten wak ker worden. De ideologische oorlog woedt reeds om ons heen. De weg, die Brazilië inslaat, volgt Zuid-Amerika. De toestand is hoogst ernstig. Een oud minister van buitenlandse zaken heeft mij gezegd: 'Cuba heeft ons op de rand van oorlog gebracht. Morele Her bewapening kan de laatste hoop zijn. Als Brazilië dit aanvaardt, zal de wereld het aanvaarden.' De minister van oorlog zei: 'Wij zullen alles doen, wat wij kunnen, om Brazilië tot hoofd kwartier van het antwoord te maken. U hebt in Morele Herbewapening de idee, die zal zegevieren.' In de Katholieke universiteit van Sao Paulo, waar, naar men zegt, 80% van de studenten pro-Castro zijn, zei een priester-professor: 'Sinds u uw films en toneelstukken hebt vertoond en onze universiteit hebt toegesproken, zijn er geen politieke betogingen meer geweest. Morele Herbewapening wordt overal besproken.' Een missionaris, die uit noord- Brazilië was gekomen, waar de com munisten kleine legers en guerilla- benden in de heuvels trainen, zei: 'Brazilië is er net zo aan toe als Spanje voor de burgeroorlog. Kunt u mijn vrachtauto volladen met uw literatuur, zodat ik die in alle steden langs de Amazone kan verspreiden De eigenaar van een nationale courant zei mij: 'Velen van ons hebben hun geloof verloren. Wij hebben het dank zij Morele Herbewapening weer teruggevonden.' De president-directeur van de grootste krant van Zuid- Amerika zei: 'Morele Herbewapening is niet alleen een idee op mars. Het is een leger op mars. Onze krant staat u ter beschikking. Iedereen moet met deze idee bereikt worden.' „De onontkoombare keus voor Zuid- Amerika," aldus de slotsom van generaal Bethlem, „is Morele Herbewapening of communisme. In deze strijd zullen wij nooit overwinnen, tenzij wij mensen veranderen. Wij zijn erop uit, een schoonmaak te houden in ons land en in de wereld. Ik heb besloten mijn hele leven voor deze strijd te geven." Frankrijk, dienaar van zijn vader land in menige veldtocht en oud bevelhebber van de Centraal-europese landstrijdkrachten in de NAVO, die naar Brazilië vloog om zich bij deze strijdgroep te voegen, richtte het woord tot eeh massaal gehoor in Rio de Janeiro. „Uit het hart van de beste mensen," zei hij, „moet deze geweldige vloedgolf van Morele Herbewapening opwellen die over het communisme zal zegevieren. In deze ideologische oorlog moeten wij het communisme confronteren met een andere ideologie en deze is Morele Herbewapening. Ik ben er ten volle van overtuigd en daarom ben ik hier om een oorlog te voeren. Wij hebben tactiek, strategie en middelen nodig. Sommige mensen denken dat een strategie tot stand komt doordat mensen, die de verantwoorde lijkheid dragen op politiek gebied, de hoofden bij elkaar steken, maar ik geloof dit niet. Ik heb de afgelopen tien jaar in de kranten veel gelezen over mannen, die in Washington, Parijs en andere grote hoofdsteden geconfereerd hebben. Maar het ant woord zal komen van alle vrije mensen die voor Morele Herbewapening strijden." Arbeiders en militairen vinden op basis van deze ideologie eenheid. Damasio Cardoso, militante leider van havenarbeiders van Rio, zei tegen al zijn mede-arbeiders en hun gezinnen: „Ik bid God, dat wat in mijn gezin is gebeurd, in elk gezin in de havens zal gebeuren. Wij zijn of vóór God of tegen God. De keus voor ons allen is Morele Herbewapening of commu nisme." De Katholieke priester in de havens, die, voordat Cardoso veranderde, niet de wijk, waarin zeshonderd havenarbeiders en hun gezinnen wonen, kon binnengaan, voegde hieraan toe: „Aan de vruchten zult ge hen kennen. Morele Herbewape ning is een boom. U kunt haar vruchten zien. Morele Herbewapening is een veel krachtiger wapen geworden dan de militaire wapens van Rusland of Amerika. Het krachtigste wapen is absolute eerlijkheid, reinheid, onzelf zuchtigheid en liefde. Ik wil hier ver klaren dat Morele Herbewapening in mg een vriend, bewonderaar en mede werker heeft." De begaafde kunstenaar Louis Byles uit Jamaica, nog geen 150 km van Cuba, spreekt namens velen in Zuid-Amerika en het Caraïbische gebied, wanneer hij zegt: „Wij hebben nog maar weinig tijd." Hij speelt in de film De Bekroning de rol van de overtuigde communist, die gegrepen wordt door het vuur van een betere ideologie. Hij heeft kort geleden deze film aan de leiders van zijn eiland laten zien. Een van de regerings ambtenaren zei: „Dit is geen film. Dit is God. Wij moeten het onmiddellijk aan heel Jamaica laten zien. Het is precies wat wij nodig hebben." werd. Wij moeten nu alles geven voor de herbouw van het land." Zij vroeg haar kinderen naast haar te komen staan en zei tot ieder van hen: „Ver geef mij. Ik ben vol haat geweest en heb jullie in haat opgevoed." Een voormalige districtssecretaris van de Mau-Mau zei: „Verbittering is de ziekte in ons land geweest. Vanuit mijn hart en mijn gezin verspreidde die zich als een vuur, totdat er overal bloed vloeide en chaos heerste. God geve ons allen nieuwe harten, zodat wij nog op tijd in orde kunnen brengen, wat ver keerd is." OP de recente conferentie voor Afri kaanse staatshoofden te Monrovia werd een speciale voorstelling van De Bekroning met daverend applaus be groet. „Wij zijn u dank verschuldigd," zei President Tubman. „Iedereen in het land moet deze film zien." Hg voegde eraan toe: „Ik zal alles wat mogelijk is in het werk stellen om dr. Buchman deze zomer in Caux te ontmoeten." Twee van de zes bladzijden van het aan de confe rentie gewijde nummer van The Liberian Age brachten het nieuws van Morele Herbewapening en legden er de nadruk op, dat „Afrika verloren kan gaan in het drijfzand van het materialisme van Oost en West. Leiders van Afrika ver welkomen Morele Herbewapening, om dat het de hechte grondslag is, waarop een continent vrij van haat, vrij van angst en vrij van hebzucht opgebouwd kan worden." President Tubman is het eens met de maharadja van Mysore, die ter gele genheid van een voorstelling van De Bekroning zei: „De enige hoop voor de mensheid is, dat wij geen duim breed wijken voor de machten van het kwaad, of zij van binnen of van buiten komen. De menselijke natuur is van dien aard, dat het niet vanzelf spreekt, dat in een futloze of onverschillige wereld het goede automatisch over het kwaad zal zegevieren. Het is van het grootste be lang, dat wij dit werk van Morele Her bewapening met onverflauwde ijver voortzetten. De bewapening van morele beginselen is onzichtbaar, maar is weergaloos sterk en het daarbij beho rend leger omvat de hele mensheid of zou die althans moeten omvatten. Laten wij allen, zowel enkelingen als volken, zelf dienst nemen in dit leger." Vanuit Genève, waar het lot van be langrijke delen van het Aziatische en Rangoon door honderd monniken en hogere ambtenaren. Zij zijn juist ont vangen in Oxford door de rectoren van twee colleges, door de burgemeester van de stad en de voorzitter van de stu dentenvereniging. Men liet hun de kamers in Christ Church zien, waar dit werk veertig jaar geleden is begonnen. Deze woorden komen van een man op zijn 83e verjaardag, die een lang leven in vele delen van de aarde, waar hij mensen ontmoette en leerde kennen, heeft doorgebracht; een man, die in 1915 de eerste van acht bezoeken bracht aan Japan en daar te gast was bij dege nen, die de grondslagen voor het mo derne zaken- en bedrijfsleven van Japan legden: baron Sakatani en burggraat Shibusawa, wiens kleinzoon, een mi nister van financiën, wiens achterklein zoon en zelfs wiens achter-achterklein zoon deel uitmaken van deze strijd macht. Zij komen deze zomer samen met oud-premier Kisji en andere voor aanstaande Japanners naar Caux om eenheid te smeden tussen de staatslie den van de vrije wereld. Zij zetten het werk voort, waarvan generaal Ho Jing- tsjin, oud-premier van China, zei: „Meer eenheid is tussen de volken van Azië tot stand gebracht op de confe rentie van Morele Herbewapening op de Filippijnen dan in tien jaren van diplomatieke activiteit na de oorlog. Deze woorden komen van een man, die persoonlijk bevriend is geweest met de onderkoningen en gouverneurs van India en met de mannen, die hen bestreden en die beide groepen tot el kaar bracht; die uit eigen waarneming op de hoogte is van de problemen van Afrika sinds 1929 en die ruim vijftig jaren de staatslieden van Europa en Noord- en Zuid-Amerika kent. H'J heeft twee materialistische ideologieën zich zien ontplooien en hij heeft de vernietiging in twee wereldoorlogen, de terugtocht der vrijheid en thans de opmars van een machtig antwoord gezien. Vï/IJ staan voor een wereldrevolutie. Slechts drie mogelijkheden blijven ons. Wij kunnen toegeven en er zijn er, die dat juist willen. Of wij kunnen het uitvechten en dat betekent het risiko van een wereldomvattende zelfmoord. Of wij kunnen een betere ideologie aannemen, die ons de volgende stap vooruit voor de communistische en ook voor de niet- communistische wereld laat zien. Wat Een strijdgroep van Morele Herbewapening verlaat het Algemeen Hoofdkwartier van de Force Publico Politietroepenin Sao Paulo, na te zijn ontvangen door de commandant. De groep stond onder leiding van de Braziliaanse generaal H. Bethlem (links) en generaal Inoue uit Japan. Ook aanwezig waren William Pawley V.S. wiens vader ambassadeur in Brazilië en Peru is geweest; Rajmohan Gandlii, kleinzoon van Mahatma Gandhi; Ifoghale Amata Nigeriaen Koitsji Morita, voorzitter van de Japanse Internationale Studentenconferentie 120.000 leden). Er zijn moedige mannen voor nodig om het continent van Afrika te bevrijden en een te maken en te redden. Philip Vundïa, die gekozen werd om als woord voerder op te treden voor de 600.000 Afrikanen van Johannesburg en een van de oprichters van de goudmijn- werkersbond is, zegt: „Er heerst grote verbittering in ons land. Zuid-Afrika wordt gebruikt om het Oosten op basis van huidskleur van het Westen te scheiden, maar waar het werkelijk om gaat is niet huidskleur, maar karakter. Niet alleen de blanken moeten in Zuid- Afrika veranderen. Wij moeten óók ver anderen. Wij hebben het nodig en ik wil, dat ieder dit beseft." Vundla verkoos de ideologie, die een heid brengt en verwierp verdeeldheid. Zijn keus kostte hem bijna zijn leven, dat extremisten hem probeerden te ont nemen, maar zijn standvastigheid heeft bij vriend en vijand respect afge dwongen. In Kenia, dat wederom bedreigd wordt met bloedvergieten en chaos, stond de afdelingssecretaris van een Afrikaanse partij voor de keus tussen twee ideologieën. Hij zei: „Ik bezat een vliegkaartje naar de communistische conferentie van Afrikaanse leiders. In plaats daarvan ging ik naar de confe rentie voor Morele Herbewapening. Ik wist niet, dat er dergelijke mensen waren, die vastbesloten zijn drastisch af te rekenen met haat, angst en zelf zucht. Onze leiders zijn naar die andere conferentie gegaan met een kalebas vol met de wateren der vrijheid. De com munisten hebben er gaten in geprikt en onze vrijheid stroomt eruit. Morele Herbewapening zal de lekken stoppen, zodat ware vrijheid kan blijven voort bestaan. Ik moet het licht van dit ant woord geven aan ons land in duister nis." Een vroegere leidster van de Mau- Mau, die acht jaar gevangen heeft ge zeten, zei: „Hier is mijn haat tegen de blanken opgehouden. Wij vrouwen hebben er veel toe bijgedragen, dat ons volk in de verkeerde richting geleid 5^ - Studenten in de rechten van de Katholieke universiteit van Sao Paulo luisteren nam ideologie van Morele Herbewapening. De belangstelling was zó groot dat colleges moesten worden afgelast. De vice-president van de studentenvereniging zei..Dit ts de ideologie, die wij nodig hebben." Een Katholieke priester middenvoegde aan toe: „Uhebt hier iets gezaaid, dat geweldige vruchten zal voortbrengen. Hel is dringend nodig." het Afrikaanse continent op de confe renties over Laos en Algerije besproken wordt, sprak een Zwitsers hoofdredac teur voor een van de krachtigste radio zenders van Europa, die miljoenen mensen aan beide zijden van het IJzeren Gordijn bereikt. Hij zei: „Tussen de verwarring wegens de grote verschei denheid van plaatsen van samenkomst, perskamers, delegatiehoofdkwartieren en politiebewaking bewegen zich de mannen en vrouwen van Morele Her bewapening, die van Caux, hoog boven het meer van Genève, naar beneden zijn gekomen en die met een zeer overtui gend besef van toewijding zowel vriend als vijand hun Pinksterboodschap brengen. Deze spreekt immers ook over het overwinnen van moeilijkheden in de samenkomsten van politici van Oost en West en haalt de uitspraak van Schuman aan, dat hij alleen in Caux aanmoediging en hoop had gevonden." De idee, die de Boeddhistische landen weet te winnen, kan beslissend zijn voor de toekomst van Azië. Vooraanstaande personen uit Japan, Laos, Cambodja, Zuid-Vietnam, Thailand, Birma, Cey lon en India zijn ervan overtuigd, dat Morele Herbewapening de ideologie met het antwoord is. Het Boeddhisme zal vermoedelijk binnenkort de staats godsdienst van Birma worden. Vijf hoge abten uit dit land zijn naar Caux ge komen om te bespreken, hoe de Boed dhistische wereld in de ideologische strijd gemobiliseerd kan worden. Deze eerwaarde personages werd uitge leide gedaan op het vliegveld van wij nooit met enige kans van slagen kunnen doen, is de situatie een beetje oplappen door net te doen alsof de fundamentele geschillen niet bestaan of er niet toe doen en evenmin door te veronderstellen, dat een ideologische uitdaging beantwoord kan worden met uitsluitend economische, politieke militaire middelen. In de tegenwoordig® tijd zijn absolute morele maatstaven niet meer alleen een kwestie van het privé-leven. Zij zijn de voorwaarden voor het voortbestaan van onze landen- Wij moeten het vuil in ons nationale leven, ons politieke leven, ons econo mische leven, ons leven op school en in het gezin wegbranden door een ver andering in mensen. Waar ook mensen een ander mens in hun leven de plaats laten innemen, die alleen aan Go toekomt, daar is slavernij begonnen- „Mensen moeten kiezen door God t worden geregeerd of zij veroordelen zichzelf ertoe door tirannen overheers te worden." In de strijd tussen goed en kwaad »e' staat geen neutraliteit. Geen land ka op een goedkope manier gered worden- Het zal ons het beste deel van ons leve" en de bloem van onze volken kosten °n. de mensheid te redden. Als wij heleni<,a alles voor God inzetten, zullen J overwinnen. „Dan doet de man van moed zijn keuS' Terwijl de lafaard 't vechten staakt Tot velen volgen zonder vrees Geloof, door hen tot dan verzaakt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 8