-■'M Eichmann en het Derde Rijk Historisch filmdocument van Erwin Leiser Van Dam en Dame FLORENCE au Ai^r'U Peilloze afgrond van morele verwording Priest en schijven Ambtenaar ROG in eer hersteld g mMmmm MMM. NACHTWACHT Geput uit geheime Duitse archieven Geldelijke vergoedin ontslag ongedaan ZATERDAG 1 JULI 1961 38kVwu'i8osst.°?p4i5: V«' 11: n/i illlllllllllllllllllMllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIII!lllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllHllliaillllllllllllllllHIIIIIIIIIII3llllllllllllli> De Dom. met de beroemde koepel, van Florence. jubelend ten hemel en de toren van het Palazzo Vecchio te' hit zijn fors silhouet af tegen de lucht. Doch het mooiste in deze keur van nrachtgebouwen is de koepel van Santa del Fiore. Zo ligt daar Florence, de stad die in alle tijden uitnemende kunstenaars heeft voortgebracht en mannen van weten schap, met haar prachtige gebouwen. De naam .Florence' heeft op zich zelf al iets verhevens. En zo er in Flo rence een gebouw is, dat geacht kan v/orden de gehele stad te kentekenen en samen te "atten, dan is dit het Palazzo Vecchio. Eigenlijk is het meer een burcht te noemen dan een paleis". Toch is het sierlijk, ondanks zijn streng heid van lijnen en het schijnt de eeuwen, die het heeft doorstaan, te trotseren met zijn voortdurende krach tige jeijgd. De geschiedenis van Florence is zo nauw met dit gebouw verbonden, dat het bij de eerste aanblik herineringen wekt aan de burgertwisten. Dertig ja ren lang hebben in de 13e eeuw de Buondelmonti's met 42 families aan de ene zijde en de Uberti's met 22 families aan de andere zijde elkander onophou delijk bestreden. Barricades werden op geworpen in de straten, de huizen wer den tot versterkte vestingen, de adel liet van buiten gewapend landvolk ko men. Ten slotte werden niet minder dan 36 woningen van de overwonnenen met de grond gelijk gemaakt! En als het Palazzo Vecchio zulk een onregelmatig aanzien vertoont, is dit hieraa.i te wij ten, dat de wraakzucht, tot het uiterste gedreven, de architect verbood te bou wen op de gevloekte grond, waar de huizen der gehate vijanden hadden ge staan. Boven alles uit, hoog boven de vier kante massa, rijst slank, de toren, een wonderlijk werk, bijna ontstellend door zijn schitterende oorspronkelijk heid. Zo is, bij een volstrekte afwezig heid van orde en regelmaat, de indruk geweldig groots. Hetzelfde geldt voor de gehele stad, waar telkens, onverwacht en niet zelden op de meest onwaarschijnlijke plaatsen, kunst- en natuurschoon zich onthullen in steeds nieuwe en wisselende vormen. In sommige straten van het centrum, die een nog geheel middeleeuws aanzien hebben, staan kleine huisjes, dicht op elkaar, als mensen in een gedrang, met deurtjes die gaten lijken; één huis is hoog als een toren, een ander laag als een hut, het ene is breed en zwaar, het andere nietig; het ene staat wat meer naar voren, het andere achteruit, schots en scheef door elkaar. De voldoening, die Florence kan schenken aan wie zo maar, zonder vast doel, door de straten zwerft, op zoek naar kunstschatten, herinneringen aan het verleden, curiositeiten, mooie stads gezichten, is onbeschrijfelijk. De dom van Florence is een van de meest indrukwekkende gebouwen die de menselijke geest heeft ontworpen, met zijn koepel, en er naast in volmaak te harmonie van lijnen en kleuren, vro lijk in zijn bonte gratie, de toren van Giotto. Op de hoek van het plein een juweel van bouwkunst, de Loggia van Bigallo". Grote kunstenaars hebben hun oordeel uitgesproken over deze zeldzame samenvoeging van meesterwerken. Het plein van Santa Croce is het Wjj bedoelen niet het schilderij van Rembrandt (dat trouwens geen nacht wacht is), maar de nachtwacht die vroeger voor de veiligheid rondtrok In de vijftiende eeuw werden in Nederland de eerste nachtwachten aangesteld In de zestiende eeuw werd besloten dat in Amsterdam de nachtwakers twee aan twee zouden gaan. In 1610 vormden zij een vaste groep, die haar eigen kapitein en sergeanten had. Het nachtelijk uur werd omgeroepen, wat meestal in de vorm van een spreuk gebeurde. kunstgeschiedenis. Die gevel heeft een Buitengewone invloed uitgeoefend op dé richting door dc bouwkunst genomen. Van binnen bezit de kerk schilderwerk dat de beste namen vertegenwoordigt, van Cimabue tot Ghirlandaio en Filippi no Lippi. De wijde ruimte van de kerk van het Heilig Kruis is versierd met Schilderwerk van Cimabue en Giotto en bezit zegetekenen uit de tijd van de re publiek. De kerk is vooral merkwaardig door de grafmonumenten van zoveel grote Italianen. Het is vooral de geniale Brunelleschi eweest, die de vermen van de nieuwe uwkunst heelt aangegeven. Hij heelt in Florence het standbeeld vernieuwd en zijn kunst beheerst de ganse eeuw. De kerk van Santo Spirito van de Heilige Geest een der mooiste katho lieke kerken ter wereld, is aan hem te danken en ook het Palazzo Pitti getuigt van zijn groot kunstenaarschap. Ner gens is het vraagstuk van grootsheid en schoonheid opgelost met zulk een een voud van lijnen als hier. En in die zelfde tijd schiep een ander genie, Donatello, de prachtige David, de bezielde figuren der profeten op de toren en de dramatische tonelen voor gesteld op de preekstoelen in San Lo renzo. In die zelfde kerk van San Lo renzo heeft Michelangelo later enige van zjjn beroemdste werken geplaatst, namelijk de grafmonumenten der Medi ci's. In de schilderkunst stond Florence vooraan en in verschillende tijdvakken heeft de Florentijnse schilderschool grote vertegenwoordigers gehad Veel werk is er te zien in kerken en paleizen, doch het meeste in drie grote musea: het Palazzo Pitti, en vooral in de „Uffizi", die de grootste schilderijenver- zameling bezit van Italië, tevens een der voornaamste van de gehele wereld. Al heeft het zijn karakter bewaard, toch is Florence een mooie moderne grote stad. De nijverheid is er flink ont wikkeld, het is een landbouwcentrum van belang. De handel bloeit er en voor al bekend is het handwerk, dat van een buitengewone traditionele smaak en be kwaamheid blijk geeft. Dit alles schenkt aan de stad leven en beweging. Rond om het oude gedeelte, dat dateert uit de Middeleeuwen en de Renaissance en dat sedert eeuwen aan Florence een onveranderlijk eigen karakter heeft ge- roveu is een nieuwe stad ontstaan. Florence heeft het vraagstuk van de moderne bouw heel goed opgelost, door zich te houden aan de plaatselijke tradi ties en deze aan te passen aan de be hoeften van onze tijd. ■iiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiitiiiiiiiHiitiiiiiiiiiiiiiimiim Scheveningen is nimmer een aparte gemeente geweest, al zijn er die menen dat in de oude tijd dit wel is geweest. Zjj vergissen zich: Scheveningen be hoorde altijd tot de gemeente Den Haag. Een wijk van de stad, niet meer! Maar zij, die denken, dat Scheveningen een gewone wijk van de stad was, vergissen zich ook! Want van Den Haag uit kon men tot 1888 toe niet zomaar in de „wijk Scheveningen" komen... Men moest tol betalen voor een tocht binnen de eigen stad. Tol betalen bij de ingang van de-grote weg die Den Haag met Scheveningen verbond. De weg, die we tegenwoordig allen kennen als de „Oude Scheveningseweg' Het Scheveningse volk, dat altijd voor de Hagenaars de fijne kost uit de Noord zee in zijn netten verschalkte, kon nooit gemakkelijk van de kust naar de stad komen in vroeger dagen. Een tocht door het mulle zand wachtte de Scheveningse visvrouw, die de „Hollandse Nieuwe" naar de gravenstad moest brengen. Onze dichter-diplomaat Constanten Huygens (1596-1687) was de man, die de eerste stoot heeft gegeven tot de aanleg van een weg tussen Den Haag en Scheveningen. Den Haag eindigde in die dagen, waar thans het Noordein de eindigt. „De nuttigheid en het voordtel van de ze Steenwegh", aldus Huygens in zijn ontwerp, „bestaet ten eenen in 't Ge- mack, ten anderen in 't Gewin". En dat „gewin" zat in de tol, die Huygens aan het begin van zijn „Zee- straet", zoals hij de weg noemde, ge plaatst wilde zien. Doch hij was niet al leen de man van de zakelijke kant der dingen. Hij gaf aan hoe deze weg moest worden aangelegd en beplant. Een van de voorschriften uit zijn ontwerp behan delde zeer speciaal het tegengaan van zandverstuivingen. De zeewinden brach ten de Scheveningse wegen steeds onder 'iiwre-adf^-^-rrBTMiYrlijni—■irTifnr inniniiir Straat Florence, met op de achtergrond de Dom met klokkentoren. De Scheveningse Zeestraat, thans de oude Scheveningseweg. De ontwerper was de dichter-diplomaat Constantijn Huygens. het zanu en om de „Zeestraet" ervan te vrijwaren, ontwierp Huygens langs de weg een tweetal „dijken". Delen van deze dijken bestaan heden ten dage nog langs de Oude Scheveningseweg. Ko mende van Scheveningen kan men die ter linkerzijde nog altijd zien: daar ligt een verhoogde weg. Rechts is er nog een klein gedeelte van over, n.i. langs het buiten Zorgvliet. En ook gaf Huy gens aan, dat deze weg beplant moest worden met een dubbele rij elzen. La ter, toen bleek, dat de zandgrond vruchtbaarder was dan men dacht, kwamen er eiken, iepen en kastanjes bij. En toen dit alles was volgroeid, toen de beplanting in enkele eeuwen e n lommerrijke rechte weg had opge leverd, spraken buitenlanders niet ten onrechte van „de schoonste laan van West-Europa!" Van oudsher waren de inwoners van Scheveningen vrijgesteld van tol beta len. Maar Hagenaars en vreemdelingen, die Scheveningen wilden bezoeken, moes ten eerst offeren aan de tolbewaarder, die ter hoogte van het huidige Vredes paleis de hand ophield. Er waren hele tarieven voor, voor voetgangers, rijtui gen en ruiters, voor vrachtwagens en lastdieren. Tol betalen raakte uit de tijd, vooral toen de uitbreiding van Den Haag ook nog andere wegen naar Scheveningen openstelde. Na 1888 was de toegang tot de Oude Scheveningseweg vrij. Het oüde tolhuis kan men heden ten dage nog zien, maar de eisen van het' ver keer deden het oude tolhek verdwijnen. Een stuk historie van Den Haag en zjjn badplaats leeft thans alleen nog maar verder in tekening en fotografie. Kijkje op de binnenplaats van het nationale museum te Florence. Portret van Constanten Huygens. Het proces, dat de jo'isre jjtnat Israël ■voert tegen Adoli Eicn- mann en de nieuwe actualiteit, die de Jodenvervolging in Duitsland daardoor hééft gekregen, zijn voor de Zweed Erwin Leiser aanlei ding geweest orn volgens een reeds eerder door hem toegepaste methode onder de titel „Eichinann en het Derde Ryk" een film samen te stellen, waar in hij de omstandigheden en achter gronden tracht te belichten, die de man, voor wié het uur van menselijke afrekening thans heeft geslagen, iieb- hen gebracht tot de onvoorstelbare da- den, waarvoor hij thans terechtstaat. Evenals indertijd in „Mein Kampf" Leiser, die zelf het scenario voor zijn film schreef en de regie voerde, i.üncnmann en het Derde R'ijk" samen gesteld uit authentiek film- en fotoma teriaal, dat hij in dé loop der jaren heeft verzameld en waarvan verschil lende, nog nimmer tqypren in het open baar vertoonde fragmenten afkomstig rijn uit geheime Duitse archieven, dié ba de val van. Hitler in handen van de geallieerden zijn gevallen. Hoezeer de schuld van Ëichmann ook bioge vaststaan en hoezeer men de door hem aan de Joden en in hen aan hele mensheid bedreven gruwelda den ook moge verafschuwen, het blijft de vraag, in hoeverre het juist is om, zo lang zjjn zaak sub judice is, op de uitspraak van zijn rechters vooruit te lopen. 'Of Leiser zich door deze .overweging hij 'de samenstelling van zijn film heeft l«ten leiden, dam wel 'dat hij daartoe door gebrek aan materiaal werd ge drongen er is nergens ook maar één filmopname gevonden, waarvan met absolute zekerheid kan worden vastgesteld, dat Adolf Ëichmann er op voorkwam is moeilijk uit te maken. Zeker is echter, dat de getoonde beel den, waaronder tal van door Ëichmann ondertekende documenten, geen recht streeks antwoord geven op de vraag, ln hoeverre Ëichmann initiatiefnemer .)vas dan wei slaafse, maar niettemin Overige opvolger van gegeven bevelen, .Krjjgt men Ëichmann dus niet te z'en, in wat men met een hier aller minst toepasselijke term zijn glorietijd 2ou kunnen noemen, wel heeft Leiser opnamen van de man in de beklaag denbank-te Jerusalem op dramatische en boeiende wijze tussen het historische filmmateriaal weten te verwerken. Ma teriaal, dat opnieuw en zo mogelijk op bog gruwzamer wijze dan in zjjn eerste film de uitwassen toont van het Hitler- regime: vernietiging van miljoenen, die imiimiiHiiiiiiMinimummilium in de ogen van het Duitse Herrenvolk t°t minderwaardige rassen behoorden. Beter nog dan in „Mein Kampf" heeft Leiser in zijn nieuwe film, waar bij dr. L. de Jong, directeur van het rijksinstituut voor Oorlogsdocumenta tie, die zich persoonlijk garant stelde voor de authenticiteit van het gebruik te materiaal, een sober, terughoudend en objectief, maar vooral instructief commentaar spreekt, weten door te dringen tot de wortel van het kwaad: de prediking van een nieuwe opportu nistische leer, die zich losmaakte van de bestaande christelijke en humanis tische moraal en die de euthanasie aanprees als het economisch en soci aal aangewezen middel om de maat schappij van geesteszieken en andere onvolwaardigen te verlossen. Na een indruk te hebben gegeven van de opkomst van Hitier en zijn tra wanten, toont de film, hoe stap voor stap en consequent hun leer in praktijk werd gebracht en hoe de vervloekin gen, die Hitler in zijn redevoeringen op brallende toon tegen de Joden uit braakte en die toën door velen, waar schijnlijk zelfs ln eigen land, min of meer als loze dreigementen werden be schouwd, afgrijselijke werkelijkheid wer den in de ghetto's en in de gaskamers en verbrandingsovens van de concen tratiekampen, waarheen de door Ëich mann gedirigeerde treinen uit alle de len van Europa honderdduizenden slachtoffers aanvoerden. Niettemin valt uit hetgeen de film laat zien althans bij een eerste en door de hoeveelheid van de getoonde feiten overrompelende kennisneming niet met zekerheid op te maken, dat Adolf Ëichmann veel meer zou zijn ge weest dan wat hij voor zijn rechters voorgeeft te zijn: een ondergeschikt ambtenaartje, dat men hoogstens een al te grote Ijver bij de opvolging van de hem gegeven bevelen zou kunnen verwijten. Evenals de eerste film van Erwin Leiser is ook dit historische document door de centrale filmkeuring uitsluitend toegelaten voor personen boven 18 .jaar. Ftn Corso Rotterdam, 18 jaar. Onder het pseudoniem Don Deer lieell de filmacteur Don Murray in samenwerking met Joseph Landon voor zijn film „The Hoodlum Priest" (De Gangster-pater), die hier te lande wordt vertoond onder de vrij kleurloze titel „Stad zonder ge nade". het scenario geschreven, dat hij ontleende aan liepaaide facetten uit het leven van pater Charles Dismiss Clark, een .lenuïet., die in de Verenigde Staten algemeen bekend -verd door zijn reclas- seringswerk onder de gevangenen van St,-Louis. Zelf speelt Don Murray de titelrol in zijn film. die hij liet regis seren door een onbekende jongeman, Irvin Kershner genaamd, die nlieen bij de televisie enige ervaring had opge daan maar die met dit debuur met een bewijst te beschikken over een on miskenbaar talent, dat voor een rea listische sfeertekening op te. waarderen vtjjze gebruik maakte van de goedkope café's, de sloppen en de stegen van St.- Louis. Het werk van pater Clark, die het vertrouwen van de onderwereld weet te winnen, omdat hij haar taal spreekt en om<}at hij de plannen van de misdadi- géfg,. die zij nem toevertrouwen, niet a»n dé autoriteiten bekend maakt,, hoe pel h!1 alles, doet om hen van hun voor nemei) at te brengen, dient als achter grond voor eer. verhaal over een jonge ex-gevangene, die hij op het goede pad probeert te brengen, maar die tenslot te met zjjn leven boet voor een mis daad, waarvoor hij niet volledig ver antwoordelijk is. Irwin Kershner en Don Murray als co-producent van de film hebben een grimmig en serieus drama afgeleverd, dat een felle aanklacht inhoudt tegen de doodstraf en tegen een maatschap pij, die weigert een ongelukkig mede mens de helpende hand te reiken. Maar een drama, waarin de waarheid soms omwille van het effect geweld is aan gedaan, waarin bepaalde psychologische achtergronden schematisch zijn geble ven en waarin situaties en bijfiguren voorkomen, die zó uit het kaartsysteem van de Hollywóodse studio's Hjken te zijn gelicht, zoals het knappe rjjke meis je, dat zich op het eerste gezicht ver heft op de misdadige beschermeling van pater Clark, de beroemde advo caat, die zich op een enkel verzoek van de pater gratis met diens verdediging heiast en de snode journalist, die uit persoonlijke rancune het werk van de pater te gronde tracht te richten. Maar ondanks deze feilen is ,.The Hoodlum Priest" een eerlijke, goed be doelde film, die om het ongewone en sympathieke gegeven en om de boei ende regie van Kershner meer dan ge wone aandacht verdient. Ftn. Tlialia Rotterdam, 18 jaar. No 229 is 'n keurig tempoprobleem, zoals we maar zelden ontvangen. De slcutelzet mag gezien worden en het variantenspel bezit ft grote verschei- dei?ih<no' 230 is het schijnspel de opzet geweest cn dit wordt door de sleuteizet veranderd. probleemoplossingen No 223 E. Tchelebi. Opl. 1. Lc7-f4 dreiging 2. Td7-c7 mat. No. 229. A. M. Voorting, Haarlem Eerste plaatsing mat in 2 zetten Probleem voor geoefende oplossers. No. 4034 van J. Sus te Heemstede. Noj.,22t; Har'ong (naar J. Opde- noordt). Opl. 1. e2-e4 dreiging 2. Lc6-b5 mat. Alles wat deze rubriek betreft te zen den aan P. A. Koetsheid. Huize St. Ber- uardus, Sassonheim. Correspondentie: A. J. v. R. te E. Beide zijn tot mijn spijt onjuist. A. H. te R. no. 222 en no. 223 zijn niet Juist. No, 230. Dr. H. L. Musante Die Schwalbe, april 1961 mat in 2 zetten Probleem voor beginnende oplossers. No. 674 van Th. de Zwart te Sassenheim Wit speelt en wint; oplossingen kun nen ingezonden worden tot 13 aug. a.s. aan B. H, M. Stevens, Eikenlaan 36, Heemstede. Met dit probleem presenteert zich weer een nieuwe auteur aan onze op- lossersschare, een problemist, die we van harte welkom heten. We zqn >z0 gelukkig een hele serie fraaie problemen van hem ontvangen te hebben voor onze rubriek, we twijfelen er niet aan of de oplossers zullen er van genieten. Oplossing van No. 4027 van Toni Kleböom te Rotterdam. Wit speelt naar: 39-33, 21 42 32, 41, 3, 39, 20 ,6 cn wint. Na eerst wat klein werk gemaakt te hebben heeft deze jonge problemist een poging gewaagd aan wat zwaarder ka liber. De stand is niet fraai ^t partii- oogpunt bezien doch de ontleding L heel aardig en goed verborgen. DE ZOMER - SERIE Ofschoon de weersgesteldheid ons soms wel doet twijfelen geeft de kalender toch aan dat het zomer geworden is en zo bieden we dan onze oplossers de ge bruikelijke zomer-serie ter oplossing aan. Ditmaal is de serie geheel gewijd aan het werk van de jonge, veelbelo vende problemist Leen de Rooy te Am sterdam. Men zal ontdekken dat dit meestal heel mooie bewerkingen zijn op soms lastige eindmotieven. Het vinden van de soms diep verborg-sn ontledingen ook e^L-7a®r. scnoegen en we zien dan lossing tegeèan?ogeStteUinS de ttr°°m °P' Hier zijn de opgaven: 99 'io ?sW'«HfStD 7- 13, 15' 21, k 29, 31', 33, 50. St' °P H' 20' 24' 26' No. 2. zw. 10 st. op 1, 2 7 in IR 20, 23, 25, 36, 40. wit 11 5{. op 6 11 16 17, 26, 27, 31, 32. 37, 42, 48. No. 3. zw. 11 st.'op l, 4. B, 10 li 12 13 17, 20, 21, 25. wit 11 st. op' la' 22' 23 28. 29, 34. 35, 39, 40, 43, 4B No. 4. zw. 9 st. op 1, 4, 10, 13, 18, 22, 28 29, 36. wit 10 st; op 15, 16. 21, 27, 3h 38, 39, 42, 46, 48. Wit begint en wint; oplossingen van de nummers 673 en 674 kunnen tegelijk ingezonden worden tol 15 juli a.s. Oplossing van No. 670 van C. C, H. Swinkeli- te Schiedam. 31-27, 22x42, 33x11, 7x16. 43-38, 42x33. 39x8, 2x13, 34-30, 25x34, 44-40, 35x44, 30x8 en wint. Een aardig stukje slagwerk dat aan de praktijk ontleend zou kunnen zijn Zoals men ervaren zal hebben gaan i'.o schijnoplossingen met op. No. S. zw. 12 st. op 2, 8, 10, 14, 16 17 19, 20, 21, 24, 33, 39. wit 11 st. op 13, 18, 23 26, 27, 30, 32, 35, 37, 40, 47. No. 6. zw. 11 st. op 7, 12, 14, 16/20, 22 26, 40. wit 12 st. op 23, 28/33, 36. 39, 4143, 49. No. 7. zw. 9 st. op 6, 8, 9, 11, 26, 29, 33 34, 36. wit 10 st. op 25, 27, 31, 37, 38. }l' 42', 43. 47, 49. No. 8. zw .8 st. op 6, 19, 23. 29, 33, 35, 36, 39- wit 8 st, op 16, 28. 27, 32, 40, 4247 50. 31No°T0.6,zw!T2 st. op 1. 6/9, 11, 12. 17, 20 21, 25, 39. wit 12 st. op 15, 19. 22, 23', 24, 26, 28, 29, 37. 42. 48, 50. Voor alle problemen geldt: wit speelt en wint; de oplossingen kunnen inge zonden worden tot 1 sept a.s. Er wor den wederom 5 prijzen beschikbaar ge* steld: f 5, f 2.50 en drie damwerken. Bij het noteren van de oplossingen is het voldoende alleen de zetten van wit te vermelden, tenzij zwart keuze heeft. Aan allen: veel damgenoegen en goed succes! Don Murray als pater Charles Dismas Clatok, SJ (Van onze correspondent) AMERSFOORT, 30 juni De voor malige ambtenaar van het Rijks Op- voedings Gesticht te Amersfoort, de heer J. P. de Wilde, die na een conflict over beleidskwesties met de directie was ontslagen, is door de minister van justitie, mr. A. C. W. Beerman, in eer hersteld. De minister heeft de betrok kene doen weten dat hij het ontslag in trekt en daarom ook afziet van hoger beroep tegen de uitspraak van het amb tenarengerecht te Utrecht, dat de heer De Wilde in het gelijk had gesteld. De minister zegde vooris een finan ciële tegemoetkoming toe aan de voormalige ambtenaar van liet R.O.G. die na zjjn ontslag drie jaar geleden, bleef wonen 111 de dienstwoning van het R.O.G. Hij zal geen gebruik maken van de geboden gelegenheid om als ambtenaar terug te keren naar het Rijks Jongens Internaat, doch geeft de voorkeur aan een functie als beheerder van het woonwagenkamp te Amersfoort, waar voor hi.i per 1 oktober a.s. een vaste aanstelling verwacht Een van de meest bekende punten van Florence: het Palazzo Vecchio Het Florentijnse landschap (Italië) mis te in vroeger tijden die kleuren en lijnen, welke nu aan de heuvels hun gratie ver lenen en frisheid van tinten aan de vlakte. De stad zelf verrees trots, som ber, dreigend, met haar 150 dikke to rens, haar gekanteelde muren en haar watergordel van grachten tegen de donkere achtergrond van de heuvels, toen nog niet bestipt met huizen en be kleed met het grijsgroen der olijven, maar met bos bedekt en het zwarte loof van cypressenbomen. In het omliggende land ontbraken nog de wealderige buitenverblijven en de bloeiende geurende tuir.en. Het zag er toen heel anders uit dan nu en alleen flonkerde, aan de overzijde van de Arno, het vergulde mozaïek van de kerk van San Miniato. Het middeleeuwse Florence lag bin nen zijn stenen wallen, slechts op ver dediging bedacht, een woud van spitsen, dicht op elkaar, tot de Renaissance kwam en de oorlogsdriften tot bedaren bracht en een zachtere geest schiep. Zo ontving Florence langzamerhand zijn tegenwoordige karakter en werd de strenge en tegelijk lieflijke kunststad die haars gelijke niet heeft. De rivier de Arno, als een zilveren lint, doorslin gert de stad in gi-illige bochten en ver dwijnt in d verte uit het gezicht. In brokkelige l'.nen rijzen uit de huizenzee, hier hoger, daar lager, de tinnen en kroonlijsten van oude' gebouwen. Aan de andere zijde van de Arno steekt het Palazzo Pitti boven alle andere uit, een zaam tegen een groene heuvel. En overal in het rond daken en spitsen en de to rens van de beroemde kerken. De kleu renrijkdom van de toren van Giotto "ijst meest karakteristiek. Hier spreekt alles van het verleden, al zijn daarvan weinig sporen overgebleven. Hoeveel feesten, hoeveel ridderspelen heeft dit plein niet gezien! Hier boeide Sint Bernardinus heel Florence met zijn welsprekendheid. Hier kwamen Giuliano en Lorenzo dei Medici als overwinnaars uit het toer nooi van 1468 te voorschijn. Op de achtergrond van het plein staat de kerk van Santa Croce. Hier spreken voorwaar de stenen! Het Pa lazzo Pitti, het statige Koningspaleis en de zuivere mooie lijnen van het Palaz zo Strozzi, en van de Medici's, en nog zoveel andere adellijke woningen zqn van vierkante stenen opgetrokken, zo dat ze vestingen lijken en dat waren er ook enkele inderdaad in de burgertwis ten tijdens de Republiek. In het rond er omheen, torens, kerken, kapellen, meesterwerken uit de 15e, 16e en 17e eeuw! De wijze waarop de straten zich wen den en elkaar kruisen, de stand van de gevels, alles werkt mee om u te ver rassen met een of ander onverwacht ge zicht, dat niet zelden aan toneeldécors doet denken. Santa Croce en Santa Maria Novella zijn de twee oudste kerken van Florence. Zij zijn feitelijk opgericht door twee mannen, van wie de grote godsdiensti ge kracht van de 13e eeuw ir uitgegaan: Sint Franciscus, die aan de Christenen leerde hoe zij zich moesten gedragen en Sint Dominicus, die leerde hoe zij moes ten denken. De Apostel der goede wer ken en de Apostel van het Geloof. De kerk van Santa Maria Novella, met haar aantrekkelijke sierlijke gevel, is van het grootste belang voor de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 17