ZEVENTIENDE-EEUWSE RUST IN HET HARTJE VAN DE STAD Jean Adams exposeert Scheveningen Symbolen, geënt op het leven in Gered!... BOLS BILT GIN mmm „Beckett" wordt verfilmd VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1961 (Advertentie) Voor de gejaagde stadsmens lijkt het een wonderlijke droom: kleine huisjes, die l,rrgen te soezen in de middagzon. Voor de deur zo'n vierduizend vierkante meter tuin. Geen bromfietsgeknetter. Geen gillende claxons. Geen jachtige fietsers. Geen piepende banden. Geen dringende voetgangers. Alleen maar rust, vredigheid, landelijkheid. Een poes zit zich te likken op een kozijn. Twee vrouw tjes staan te praten bij een pomp. Bedoeld wordt niet een dorpje op de Moker hei of in Drente, maar het Hofje van Nieuw koop aan de Prinsegracht in Den Haag, een van de drukste wegen van de stad, waar een uitzinnig monster, dat „verkeer" wordt ge noemd, zich brullend en stinkend een weg baant. De poort, versierd met weldoorvoede engeltjes en een cherubijn met grote vlucht, die deze twee uitersten verbindt, kan dan ook gerust een magische poort genoemd worden. Het Hofje lijkt niet van deze tijd. Het "is het dan ook niet: juist deze maand bestaat "het driehonderd jaar. Midden in de stad ligt het, verborgen voor iedereen en alles. Zelfs vpor de lange vingers van de huurverhogin gen. Hier worden huisjes bewoond vanaf zestig cent per week. Het duurste doet niet meer dan negen gulden per maand. Het won der aan de Prinsegracht. Kenners en geschiedschrijvers hebben van dit hofje gezegd dat het „zijn weerga niet heeft" en dat het „mag beschouwd worden als het grootste en weelderigst aangelegd". Ruim honderd vrouwtjes hebben hier de unieke woonplek gevonden, waarvoor zij door duizenden anderen worden benijd. De wacht lijst is lang. Te lang om iedereen aan de beurt te doen komen. Vele gegadigden zien zich door de dood achterhaald nog voor zij ook maar èèn stap als bewoner in het hof hebben kunnen doen. Hoewel Johan de Bruin van Buitenwech, heer Van Nieuwkoop, Noorden en Achttien hoven ongetwijfeld beseft heeft dat hij goed werk deed door de aanleg van dit hofje voor „bejaarde vrouwtjes en oude vrijsters" mo gelijk te maken, kan hjj dit langdurige succes nooit bevroed hebben. Hij was het die bij testament vele en belangrijke goederen daar voor bestemde. De uitvoerders van zijn laatste wil kregen in 1658 van het Hof van Holland machtiging om tot het bouwen over te gaan Men deed beslist geen half werk. Aangetrok ken werd een befaamde bouwmeester, Pieter Post, een man met grote bekendheid, die de nog beroemdere tijdgenoten als Jacob van Campen en Constantijn Huygens onder zijn vrienden telde. Hij veroverde zich een plaats in de geschiedenisboeken als bouwmeester van onder meer het Mauritshuis, het Huis ten Bosch en het stadhuis van Maastricht Honderdduizend gulden was de totale bouw prijs van de monumentale poort, de ruim 60 huizen en grote regentenkamer met typische achtkantige koepel, een geweldig bedrag voor die tijd. De goede heer Van Nieuwkoop leek in zijn zorg voor de arme, oude vrouwtjes te hoog gegrepen te hebben. De eerste jaren na de totstandkoming van het hof viel de op brengst van de landerijen tegen en moesten eigendommen verkocht worden. Zelfs moest een geringe bijdrage gevraagd worden van de huursters, wat tegen de aanvankelijke be doelingen indruiste. Er werd reeds gefluisterd, dat de stichter te ijdel was geweest en de op zet te grootscheeps. Maar alles keerde zich weer ten goede en het hofje kon gehand haafd blijven. Het hofje was voorzien van pompen en in de hoeken stond volgens een geschiedschrijver „een heimelijk gemak of gemeen secreet tot gerief van de inwonende lieden". Later bleef van dat heimelijke niet veel meer over. Midden in het hof verrees een indrukwekkend gebouw, dat tot enkele jaren geleden moest dienen als „gemeen se creet". Het kreeg van de bewoners al gauw de naam van „muziektent" en zo wordt het ook nu nog genoemd, al kon het dan onlangs voorgoed gesloten worden, toen ieder huis zijn eigen „gemak" kreeg. Vrouwenruzietjes Grootste wonder Bij onverwachts bezoek bent u gered, als u BOLS Silver Top Dry Gin in huis heeft. U kunt er alle kanten mee uit voor goede cocktails en long drinks. Arbeidsvoorwaarden zeevaart goedgekeurd Gageverhoging van 10 SURINAME Gratieverzoek daderè aanslag afgewezen TERMIJN-SPAARBANKBOEKJES RENTE 3 Vi °/o SPAARBANK VOOR DE AMSTERDAM STAP De moeilijkheden werden zelfs zoda nig overwonnen dat het hof In 1886 met een aantal huisjes kon worden uitge breid. Architecto nisch een achteruit, gang van het zeven- tiende-eeuwse hof, zij het dat de „nieuw bouw" met zijn trapgeveltjes verscholen ligt achter het retrentenhuls. En ook nu kan nog volstaan worden met het vra gen van een gering bedrag. dat nauwelijks njg „huur'' genoemd kan worden. Voor de meeste vrouw tics, die moeten rondkoman met e'en klein pensioen of geringe ondersteu ning, is deze lage huur een niet te ver smaden voordeel, afgezien dan nog van het rustige karakter van het hofje, dat het tot een uniek oord maakt. Voor al leenstaanden zijn de huisjes groot ge noeg: beneden één kamer en keuken, hoven één kamer en dan nog een zol dertje. De techniek is ook hier doorgedron gen, al vertoont zij dan in haar ver schijningsvormen een grillig patroon: zo is er geen gas, maar staan er hier e:> daar wèl televisietoestellen in de kamertjes, een geschenk van zoon of dochter in goede doen of zuinig ge spaard van een pensioentje. Dat er geen gas is, valt te wijten aan de rentmeester, die het zo'n jaar of der tig geleden voor het zeggen had in het hofje. De aanleg van de leidingen zou de gemeente voor haar rekening nemen als er voldoende belangstelling voor zou zijn. De rentmeester, die zelf uit een klein dorpje kwam. vond die nieuwigheid maar gevaarlijk voor de voiwtjes. Voel gevaarlijker dan de losse petroieumstelletjes die zij ge bruikten. Hij ried hun af gas te ne men en bij een kleine rondvraag bleek al gauw dat het voor het gasbedrijf ntet lonend was alle huizen aan te sluiten. Er zijn §r ook nu nog maar enkelen, die van het stadsgas profi téren. Elektriciteit Is er inmiddels we! gekomen en voor water behoeft niet meer gêpompt te worden. Een wasmachine voor de deur van zo'n zeventiende-eeuws huisje zou een schreeuwend anachronisme zyn, maar de aloude wastobbe met stamper, waar mee een vrouwtje achter in het hofje bezig is, is een beeld dat zo lukt te zun weggewaaid van een schilderij van een oude meester. Het vrouwtje voelt niets voor een foto; zij zou vermoedelijk slechts poseren voor de man die in een fluwe len wambuis met het penseel in de hand achter de schildersezel plaats neemt. De man, die met milde alles beziet 'en bestuurt is Theodorus Snijders; 33 jaar geleden heeft h« de sleutel van de poort van zijn voorganger in ontvangst genomen. Hu moet de kleine vrouwenruzietje3 buleg gen, de huurpenningen in ontvangst ne men, de klachten behandelen. Hij moet nu de vragen beantwoorden van de vrouwtjes of er feest is bi) het drie honderdjarig bestaan. ,,Een koffietafel of een feestavondje" antwoordt hij dan. Geen omkijken heeft hij naar de poort aan de Prinsegracht, die permanent is afgesloten met een hek, waarvan de doorkijk op het hof menige gehaaste wandelaar op zijn schreden doet terug keren. „We maken alleen gebruik van de zij-ingang in de Warmoezierstraat, want met twee poorten zou het een rei zen en trekken worden door het hof, ten koste van de rust", zegt de heer Snij ders, „Bovendien zijn de bewoonsters ge wend als ze uitgaan de sleutel op het slot te laten zitten, ramen open te laten en de deur te laten aanstaan." De zij-ingang, waar ond°r een met zwierige letters geschreven latijnse tekst een zakelijk email bordje hangt met „Sluiten s.v.p.", wordt door Snij ders elke avond om elf uur afgesloten. Dan moet iedereen binnen zijn. Om zes uur 's morgens kan men er weer uit. En als Snijders vijf minuutjes te laat is 's morgens staan er al vrouw tjes te trappelen van ongeduld: ze wil len naar de Vroegmis. Van de verborgenheid van het hof heeft de heer Snijders in de oorlog een dank baar gebruik gemaakt door het te ge bruiken als onderduikadres. Kwamen Haagse Hofje van Nieuwkoop bevat een geheimzinnig atelier wijsheid dit s de portier Een stukje zeventiende eeuw, dat niet door een wasmachine wordt verstoord. In het Hofje van Nieuwkoop wordt nog de wastobbe met stamper gebruikt. SCHEVENINGEN, 11 aug. In het recente werk van de schilderende priester uit het midden-Limburgse, Jean Adams, ontdekt men dat de vroe gere beloften, bij tijd en wijle ingelost, een duidelijker aanzien hebben ge kregen. Er is een nieuwe kleur in zijn werk gekomen, die wijst in de richting van een strakkere picturale oplossing, van wat hem er toe moet gedreven hebben nu al jaren zo blijmoedig te schilderen. Om dit te ondergaan hebben wij een bezoek gebracht aan de Kunsthandel Cojean in de Stevinstraat te Schevenin gen, war een aantal doeken van Adams is tentoongesteld. Men heeft daar twee jaar lang geprobeerd een dergelijke expositie in te richten en nu is het dan gelukt. Jean Adams heeft schilderijen en tekeningen beschikbaar gesteld en tot begin september zal men ze bij Cojean kunnen zien. Schevenin gen in deze tijd wil zeggen: strand leven, dagjesmensen, de traditionele pootjesbaders, toeristen en badgasten, de oosterburen inbegrepen. En in deze wirwar van koffers en picknickmandjes torsende lieden in wijken die voor maanden een geheel oneigen karakter hebben gekregen, is de tentoonstelling van Adams' werk een aparte noot. Niettemin zullen de liefhebbers de kunsthandel Cojean weten terug te vin den voordat zij gehoor geven aan de lokkende roep van het strand- en boule vardleven. Men heeft Albert van Dalsum be reid gevonden deze expositie te ope nen. Jean Adams is een vriend van de toneelspeler. Zij zijn twee arties ten, die vriendschap voor het leven hebben gesloten. Van Dalsum vertel de bjj de opening hoe hij pastoor (toen nog) Adams heeft leren kennen. Dat was na afloop van een toneel voorstelling. Hij werd toen uitgeno digd bij Adams te komen logeren. „Wij hebben toen een gesprek gehad tot diep in de nacht over de verhou ding religie-kunst." Hij was blij, dat hij nu het werk van zijn vriend, dat zo sterk religieus is geïnspireerd, kon aanbevelen aan iedereen, die maar wilde zien. Op deze tentoonstelling hangen een veertig werken. Er zijn enkele bekende bjj, zoals het fors opgezette zelfportret en de etherische Annunciatie. Deze werken voeren orr in bepaalde zin langs het impressionisme. Maar de re ligieuze gedachte, die in onderwerp sfeer duidelijk wordt, heeft hier y. een aparte verbeelding gekregen, al zal men misschien zeggen, dat weinig variaties op dit thema bedaci zijn. Wat ons echter meer interessee is de wijze waarop Adams de laa_„n jaren tracht te ontvluchten aan ®L. zekere gelijkmatigheid. Moet men gen dat hij een schilder is, die ,,va.?,gn de aarde iets van de hemel heeftwin vastleggen"? Dit zal ongetwijfeld tweede natuur zijn geworden. Belli® kan men op duizend en één manie" En het is wel zeker, dat de PJieSLj- Adams sinds hij werd vrijgesteld de kunst, zoals dat heet, zich meer a* „Man met vis", een schilderij van Jean Adams. de Duitsers een enkele keer toch nog, dan zei hij dat het hof bij het zieken huis St. Joannes d- Deo hoorde, dat er aan grenst, waarna ze weer snel verdwe nen. Dat het in werkelijkheid in het ge heel niet bjj het ziekenhuis behoort, verdriet het bestuur van het zieken huis genoeg. Al sinds jaren slaat het een begerig oog op dit uitgestrekte, aan grenzende stuk grond. Het grootste wonder van het Hofje van Nieuwkoop echter is nog steeds onbesproken gebleven. Want dat is niet de huur van zestig cent per week voor een heel huisje, niet net ontbreken van gas in het centrum van de derde stad van Nederland, niet het gebruik van wastobbe en stamper anno 1961. Het grote wonder van het Hofje van Nieuw koop, geweven bovendien iri een net van geheimzinnigheid, is het atelier van de vroeger beroemde schilder Willem van Konijnenburg. Dat atelier is geves tigd in de monumentale regentenkamer van het huis, dat het hofje aan een zijde Geheimzinnigheid in het vroegere atelier van de schilder Willem van Konibien- bura waar in aeen achttien jaar ook maar iets veranderd is. De b.oemen hanaen verdord naast het Mariabeeld; op de achtergrond zit een pop moedeloos tn een stoel. afsluit. Sinds zijn dood in 1943, achttien jaar geleden dus, is er vrijwel niemand meer in die kunstwerkplaats geweest. Een enkele maal is er iemand snel een schilderij weg komen halen om daarna gehaast te vertrekken uit die omgeving, waar het leven als op een foto van een vroeger tijdperk is verstild. Met spe ciale 'toestemming van de hoogbejaarde weduwe van de schilder hebben wy ons daar, tot grote verbazing van de por tier, die dit privilege voor onmogelyk had gehouden, van kunnen overtuigen. Hij moet er een enorme smeedijzeren sleutel voor te voorschijn halen, zo een van het formaat waarmee Petrus vol gens de afbeeldingen is uitgerust. Een stoffige wenteltrap leidt naar de enor me eikenhouten deur, die toegang tot het hoogheiligdom verleent. Op de tre den liggen in het stof zwaar gehavende ingelijste tekeningen, die zich om zoveel troosteloosheid van de muren hebben laten vallen. Het atelier is ontroerend. Alles is er nog net zo alsof de schilder elk ogenblik terug kan ke ren: een boek ligt opengeslagen op de tafel met het roodpluchen kleed. Daarnaast een kandelaar met een half afgebrande kaars. Onafgemaakte schil derijen overal. Bruinverdorde anjers en varens hangen omlaag uit debloem- bakjes, die aan dunne draden naast een spierwit Mariabeeld zweven. De lichtinval komt voornamelijk uit het raam aan de noordzijde, maar stre pen zonlicht kieren ook door de nu halfverteerde gordijnen, die het voor de schilder schadelijke zonlicht moes ten buitensluiten. Een halfvergane pop hangt moedeloos in een stoel met trijpen bekleding. Gereedschap en pen selen liggen voor het grijpen op tafel tjes. Voor de monumentale schouw staat een nog niet voltooide ,,St. Joris en de draak". Aan andere schilderijen zijn papiertjes geplakt van tentoon stellingsplaatsen, waar ze zijn ge weest: tot in Amerika toe, Ook de architectuur is indrukwekkend. Het verval is daarom des te triester. De eikenhouten plafondbetimmering in de hoogte lijkt weg te rotten, de tand des tijds is hoorbaar aan het knagen. Jammer van zo'n zaal die uniek is in Den Haag. De oudste bewoners van het hof herinneren zich de schilder nog goed. Ook de portier, de heer Snijders weet nog hoe de taxichauffeurs hun „mijnheer Willem" drie, vier keer per dag naar het atelier brachten. „Hij was altijd vriendelijk, voor iedereen, hoog en laag. Hij had vele onderscheidingen, maar hij droeg ze nooit. En zo zwierig als hij zijn hoed wist af te nemen." Vglö jaren heeft de heer Van Konij nenburg in dat atelier gewerkt. Hij heeft er onder meer zijn St. Thomas van Aquino gemaakt voor een klooster in Zwolle, een acht meter hoog werk, waaraan hij tien jaar is bezig geweest. In de geheimzinnige sfeer van het stof fige atelier lijkt zijn geest nog te leven. Niets is er veranderd. Net zo min als in het hele Hofje van Nieuwkoop, dat deze maand zijn 300- jarig bestaan viert. In alle rust en waar digheid die het aan zichzelf verplicht is. Advertentie) ooit als mens heeft bezonnen op heilsgeschiedenis. Daarom is dat sPe- fieke „katholieke" niet alleen herkfji baar in zijn schilderijen, die een uitstek vroom gegeven tot onderweg hebben („Christus met doornen kroond", „H.Hart", „St.Jan de Doper maar juist ook in zijn landschappen in de portretten als de „Oud-Strijder en dv „Visser uit St.Tropez". Gezien 0 schandaal-kronieken uit de 'a -pts plaats zou men menselijkerwijs 5 heel anders verwachten. Maar Adai?, geeft terug wat hem, zoals hjj dat Whj door de ogen is „gestroomd". teren met net penseel? Goed, maar wel overdacht en ordenend. Jean Adams kent het symbool, het is geënt op een omgeving, die ontvankelijk als hij is voor schoonli®^,, met een eigen openheid opneemt. de wijze waarop hij dat doet is zo e«= voudig, dat men er bijna, verknoeidy zijn door theorieën, achteloos aid' voorbij zou lopen. Zijn landsehapP.T aarne naar zuid-Frank" wij PIET VAN DER EIJk' DEN HAAG, 11 aug. Het college van rijksbemiddelaars heeft de door werkgevers en werknemers in de koop vaardij ingediende voorstellen tot het per 1 augustus 1961 wijzigen van enige arbeidsvoorwaarden goedgekeurd. Al dus deelt de Raad van Bestuur voor de Zeevaart mede. De wijzigingen, die een deel zijn van de herziemngsvoorstellen waarover ver dere onderhandelingen nog gaande zijn, werden door het bedrijfsleven in de koopvaardij urgent geacht. Aan de goed keuring verbond het college onder meer de conditie dat de hernieuwde c.a.o. een looptijd van twee jaren zal moeten hebben, zulks gerekend van 1 augustus 1961 af. De rhans goedgekeurde wijzigingen betref ien het toekennen van een halve werkdag verlof voor elke zaterdag middag, waarop de bepalingen om trent ae dienst op zee dan wel die op dagen van aankomst en of vertrek van toepassing zijn, ongeacht of werk zaamheden dienen te worden verricht, een bepaling dat dé zaterdag niet ais een hele maar als een halve werkdag verlof wordt beschouwd, een algeme ne gageverhoging van tien procent en een verlenging van de jaarlijkse va kantie met drie dagen. HOLLYWOOD, 10 aug, Het toneel stuk „Beckett" van de Franse schrijver Jean Anouilh, dat ook in ons land met succes werd opgevoerd, zal worden ver filmd. Paramount heeft de filmrechten verworven en onder leiding van pro ducent Hal Wallis zal het volgend jaar een begin met de opnamen worden ge maakt. Peter Glenvilie, die het toneel stuk op Broadway regisseerde, heeft zich bereid verklaard ook de film te regisseren. Beckett" wordt een van de belangrijkste Paramount producties van het komende jaar. PARAMARIBO, 11 aug. De re gering van Suriname heeft aan een comité dat zich heeft gevormd voor het verzoeken van gratie voor de da ders van de „bomaanslag" op het Sta tenlid J. A. Pengel, medegedeeld dat er voor gratie geen termen aanwezig zijn. De drie daders die zich nog in de gevangenis bevinden, zijn veroor deeld tot gevangenisstraffen van respec tievelijk 4 jaar, vier en anderhalf jaar. De straffen zijn opgelegd met af trek van de tijd, die zij,, vanaf 11 maart 1960, reeds in arrest waren. Brittannië Iemand heeft „St.- Petrus" gestolen uit de kathedraal van Canterbury. Woensdag ontdekte men dat een verguld beeld van St.-Pieter, ongeveer 25 centimeter hoog, uit de rij van de 12 apostelen, die voor het mid denschip stond opgesteld, was verdwe- :n. (UPI). MOSKOU, 10 aug. (Tass) Gisteren is hier het vijfde internationale congres over biochemie geopend. Het wordt bij gewoond door geleerden uit 57 landen, onder wie een groot aantal Nobelprijs winnaars. De conferentie duurt zes dagen. hij gaat gaarne naar zuid-Fran*"^ en de plaatsen waar de door hern 0 bewonderde Cézanne heeft geleefd gewerkt zijn in een vlekkerige kleurrijke compositie opgebouwd, *.0 der echter dat zij tegen een cubis aan hangen, dat, gezien zijn liefde vy de werkwijze van Cézanne, in deze j en voor zijn persoonlijkheid mispla» zou zijn. Opmerkelijk is hoe de kleur fr*sJs gebleven en hoe, ondanks een s° minu' 'euse uitwerking, de klaarn niets heeft geleden. Er zyn enkele d ken bij, die wijzen op een vereenvtiL digde sehilderstrant. Het Zijn schilde.,,, en waarop bomen voorkomen; ze 2 J meer „gespannen" dan de landschot, pen, waarbij de schilder duidelijk plezier in de kleur alleen heeft unjL; leefd. De kleuren zijn daar directer worden. Het is alsof hij zijn hand h®t ingehouden en de lust om het feest v het oog te vieren heeft omgebogen n?s\e een hardere vorm. De tekening "Nejcji- in de Provence" wijst ook in deze r'g ting. En het opent naar onze m<yrn een heel nieuw gezicht op de ontwik ling in het werk van Jean Adams- Advertentie Ingaande 14 augustus met een opzeggingstermijn van drie maanden Een ideale belegging voor gelden welke U niet op korte termijn nodig hebt. Nadere inlichtingen worden verstrekt door alle kantoren van de Hoofdkantoor: Singel 542 - 548 Telefoon: 020 - O.'i JC63

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 4