■1" r- Jomo Kenyatta vecht voor onafhankelijkheid van Kenia Ont wikkelde neger maakte gebruik van wilde terreur Engelsen laten hem weer vrij Clierfi Kost 1 KENT KENT KENT Duitse verlangens voor het Concilie ZELFBEVUSTZPN VAN DE KIKOEJOE'S behoed; zame reactie MEDEDELING ENQUETE ONDER GEZINNEN Onvergetelijke dagen voor Poolse jongeren Feest rond het draaiorgel in Den Bosch d6 ia1 Vrink a/s jonge" moet?#"/ M** |ouau^ ,clca. IU V ■t K J ,n <X°', !Pd„euf O U"V had.i1. nl®? (Ü1 ?er'nlr''i een *tandW it>k 'te B i d d fr l z>cVi ööffldC ig KV^ VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1961 (Van een redacteur) T0en Ngai (God) de wereld schiep, vond hij Kenia het (ana moo'ste land van alle en die hij had gemaakt. Wf°m .koos hiJ de Mount rUstnt ,uit als zij" geliefde eerst Tegen Gikoejoe, de de Tri m.ens en stamvader van m„'"-oejoe-stam, zei hij: Als je heitjl g. hebt zal ik ie altijd roen a ie tenminste een be koel °P me doet' Later vond Gi" onder een boom een prach- De ;nx;°OSt-DuitsIancl- &UlTENLAND$E KRONIEK >merd m gela»d 'ij w002rgcl' dat het Westen het niet KstChf6 actie moet overgaan. De flict. tige vrouw, Moombi. Zij werd de moeder van alle Kikoejoe's en zij schonk Gikoejoe negen prachtige dochters. Toen deze dochters groot waren geworden, wilden zij een man hebben, maar mannen waren er niet. Gikoejoe slachtte een lam en riep Ngai aan. Toen kwamen er negen prachtige man nen voor de negen prachtige doch ters van Gikoejoe. En de Kikoe joe's werden een groot en machtig volk, het grootste en machtigste volk van heel de wereld. Mau Mau-terreur Gearresteerd Ontwikkeld man Regeringsleider? h P. LOR1LLARD - NEW YORK NIETTEGENSTAANDE de steeds sterker stijgende vraag naar de door ons hier te lande ingevoerde KENT-sigaretten, zijn wij in staat dank zij de ultramoderne Amerikaanse fabricage-methoden van onze vrienden in het buitenland onze afne mers regelmatig van voorraad te voorzien. N.V. Cigarettes Import Cy. v/h A. J. BLOK, Scheveningen de meest verkochte Ameri kaanse filtersigaret. export uit de U.S.A. over de gehele wereld. met de beroemde licht1 blauwe micronite filter. fit od* dele" ar" ks 9,nel' De »"i ,jnd :er,n>' sn eren r ilve j »- W Advertentie v<u, eilauer' die maandag nog sprak Ka "10Se''jke economische maatrege- iml( R"en het communistische blok, is dat [Sen de overl:uiginS gekomen, Pel 'C^ esten niet te hard van sta- Wm,0et '°Pen. Wellicht heeft hij van ke;iiY'n^°U de wenk gekregen, dat de sisc|j Uo°rding van de jongste Rus- in Y ukdaging in de kwestie-Berlijn \V,YrSte 'nstant'e de taak van de te Dr.trse Grote Drie is. Van die Gro- Pieest'5 Z'^n ^mer''<a en Engeland het l'iiej- E-ene'®d tot een behoedzame po- dat Ynnedy en Macmillan geloven den IJ j n ^ru't moeten droog hou- ^Ycn'1 moment nog niet ge- 8ree, 1S' om t°t een drastische in- \Vest nVef te gaan. De vrijheid van get. edijn is immers nog niet aan- BeflJ.' °n de afgrendeling van Oost- s'ip Jl' Ï0U voor de Russen een ongun- i'ebl) ^r0t,a8andistisch effect kunnen l<an °n' omdat de maatregel gezien tnistui? 11 Ü'S eeT1 erkcnning van de •teU-|Vin« van het communistische dat Vesterse Grote Drie vrezen, ^ttinY' econom'sc'ie blokkade een «en factie kan veroorzaken die tot ternayVaa[ e verhoging van de in- P'lölC SDanninrt rrr\tt 1/ttnnon loï_ SqvY.Y tot protestnota's den H°n \x 8pannin8 zou kunnen lei- ^ePaald' esten heeft zich bijgevolg S0vjet t°t protestnota's aan de ^cceriL le' 'n deze nota's is het ter van 6 p °P onwettige karak- tpsseYxlY ^uss'sche besluit de grens teq p) Y«t- en Oost-Berlijn te slui- e v esterse Grote Drie zouden eerst tot radicalere maatregelen willen overgaan wanneer bijvoorbeeld het vrije verkeer tussen West-Berlijn en de Bondsrepubliek be- zou worden. Maar Amerika, 0 >C en frankrijk geven de hoop at Knroesjtsjev liet niet zo- ver r r lvnr ^OgelaLL jn K herd odi Komen. Zij willen de |V'ernio'i'fi open houden voor een NvestiP8'n den6esprel< over de NvenSenS I u'ts'and en Berlijn. Zij druL- Qp n'et te zwichten voor rp hen '6| d°or de Westberlijners i et'iin<. W|° uitgeoefend. De West- '«eft 6 ')Urgemeester, Willy Brandt, !?t nol-Y?0 «"oei laten. maar dat het ^Ieke rw mlsrj v'nden zelfs t&ercj pY'iYffh te gematigd gerea- 3°adsrn "J|'^rs vinden zclls dat de cn v0ore K ^'aar een belangrijke re- ^'c'1 lie «fY G '^"gkig die het VVcsten onY?pge!egd, is ook, dat men 'itsl-i, 'i Oost-Berlijn en Oost- \Vi||v'VVilde v°orkomen. v'i'i ||p, 'ar|dt heelt reeds gesproken ^liiiirl ,?evaar van een tweede HPn ^^dhed,, maar de Westerse mo- lT sheven niet naar „appease- rn d.Ud Mledy en Macmillan heb- xY. «een o l |genoeS gezegd, dat zij 't-Bp.l? pr'js de vrijheid van y'enSetl n zu"en opofferen. Zij S^''sin„ 'K'1^ Seen voortijdige toe- 8 Vap het Berlij lijnse con Bovenstaand verhaal is het „Bock Genesis" van de Kikoejoe-stani in Ke nia, zoals de Kikoejoe's het heden ten dage nog aan elkaar vertellen. Deze treffende geschiedenis, geboren uit het volk zelf, in de loop der eeuwen onge twijfeld steeds mooier en indrukwek kender geworden, verbeeldt op een pak kende manier het zelfbewustzijn van de Kikoejoe's. Inderdaad vormen de Ki koejoe's een imponerend volk. Zij zijn de grootste en machtigste stam van heel Kenia en het is niet verbazingwekkend, dat de Kikoejoe's vroeger dachten, dat Kenia de hele wereld was. Van deze machtige stam is ongetwijfeld de mach tigste man: Jomo Kenyatta („Branden de Speer"). Dat was hij al in 1946, en hij is het gebleven, ondanks het feit, dat hjj ruim zes jaar in gevangenschap heeft doorgebracht en lange tijd daarna als balling leefde in Noord-Kenia. Pas m maart van dit jaar werd Jomo Kenyatta overgebracht naar Maralal, een plaatsje in de buurt van Kenia's hoofdstad Nairobi. Ook daar genoot hij echter nog geen bewegingsvrijheid. Die heeft hjj eerst deze week teruggekre gen, omdat ook het Britse gouvernement in de loop der jaren is gaan begrijpen, dat politieke onafhankelijkheid voor Kenia een onmogelijke zaak is zolang Jomo Kenyatta niet zijn handen vrij heeft om mee te doen aan het politieke spel. Alle Kikoejoe's, en ook vele andere negerstammen in Ke nia, zien in hem nog altijd een natio nale held. de grondlegger van hun op handen zijnde vrijheid. De „wind van verandering", die over Afrika waait, heeft inder daad héél veel veranderd, Jomo Kenyatta was acht, negen jaar geleden ook in Europa al geen onbeken de figuur. Hij was dat echter niet als gerespecteerd politicus of als de moge lijke eerste minister-president van zijn onafhankelijk geworden land, maar als de man die beschouwd werd als de lei der van de gevreesde terreurorganisa tie, die zich onder de naam Mau Mau een beklemmende reputatie van wreed heid en niets en niemand ontziende mee dogenloosheid verwierf. De Mau Mau, strijdend voor de vrij heid van Kenia, vermoordde in totaal 84 blanke kolonisten en 1500 Kikoejoe's, die heulden" met het Britse bestuur. Engeland moest een sterke troepen macht inzetten om de fanatieke Mau Mau-ers te bestrijden. Regelmatig kwam het tot felle gevechten, waarbij in totaal meer dan tienduizend negers het leven lieten. Bovendien werden tien duizenden arrestaties (eens meer dan 35.000 op één dag) verricht. Met veel moeite werd de terreur van de Mau Mau overwonnen, maar de eenmaal op gang gekomen onafhankelijkheidsbewe ging in Kenia kon niet meer worden stilgezet. Nu, acht jaar later, krijgen de zwarte inwoners van Kenia er wonen in dit land 92 maal zoveel zwar ten als blanken langzaam maar zeker ook zónder terreur hun zin. Was Jomo Kenyatta inderdaad de leider van de Mau Mau? De Britten verdachten hem er sterk van, arresteerden hem op 21 oktober 1952 en veroordeelden hem op 8 april 1953 tot zeven jaar gevangenis straf. Kenyatta was op het moment van zijn arrestatie de leider van de Kenyan African Union (K.A.U.), op dat mo ment de belangrijkste politieke partij van de Keniase negers. Het was de partij van de Kikoejoe's, maar ook an dere stammen van Kenia hadden er een onderdak in gevonden. Walter Ode- de volgde Kenyatta als K.A.U.-voorzit ter op, maar ook hij werd later gear resteerd. Toen werd Tom Mbcya de machtigste man in de partij, totdat in 1953 de gehele K.A.U. door het Britse gouvernement werd verboden. In maart I960, na de conferentie in Londen over Kenia's onafhankelijk heid, werd de K.A.N.U. opgericht, de Kenyan African National Union, waarvan Tom Mboya secretaris-gene raal werd. Het bestuur van deze par tij weigerde mee te werken aan de vorming van de eerste regering van Kenia, zolang Kenyatta niet zijn vol ledige vrijheid had herwonnen. Een uit de K.A.N.U. ontstane tweede par tij, de K.A.D.U. (Kenyan African De mocratie Union) stelde zich aanvan kelijk op hetzelfde standpunt, maar veranderde later van koers en bleek plotseling bereid wél ministers voor de regering af te staan. Maar zon der de K.A.N.U. (die bij de eerste algemene verkiezingen van februari 1961 achttien zetels veroverde in de wetgevende vergadering, tegen de K.A.D.U. 11) is en blijft Kenia een politiek onbestuurbaar land. Vele Europeanen zien in Kenyatta nog altijd hét prototype van de onontwikkelde neger, de zwarte wildeman die amok maakt te gen de Europese suprematie terwijl hij en zijn landgenoten hun eigen land niet eens zélf kunnen besturen. Dit oordeel over een ontwikkeld man als Kenyatta uiteraard een gevolg van de ge- dachtenassociatie die hij oproept met de Mau Mau raakt echter kant noch wal. Jomo Kenyatta verbleef vijftien jaar in Groot-Brittannië, waar hij eerst Engelse letterkunde studeerde en daar na antropologie en economie aan de be roemde London School of Economics. Hij behaalde daar ook een academi sche graad. Kenyatta maakte boven dien grote reizen door Europa. Hij stu deerde enige tijd aan de universiteit van Moskou. Hij trouwde mot een En gelse vrouw, Edna Clark, die hem één zoon schonk. In 1945 richtte hij in Lon den, samen met Kwame Nkroemah, die in dat jaar eveneens in de Engelse hoofdstad studeerde, de Pan-Afrikaanse Federatie op. Een paar maanden later organiseerde hij, met Nkroemah, in Manchester het vijfde Pan-Afrikaanse Congres. In 1946 keerde Kenyatta terug naar zijn vaderland, waar hij al gauw de grote man werd van do K.A.U. Als geen ander heeft hij gevochten voor de onafhankelijkheid van zijn land. Dat hij de leider was van de Mau Mau, is nooit bewezen, maar dat hij met de ze organisatie nauwe banden onderhield wordt door vrijwel niemand betwijfeld. Kenyatta, dat is duidelijk, wordt door de blanke kolonisten in Kenia gehaat met een dodelijke haat. Niettemin staat het vast dat de zwarte bevolking van Kenia ba- zal worden in eigen huis. Terwijl Kenyatta in se vangenschap verbleef, haalde Tom Mboya de hete kastanjes uit het vuur. Hij was de be langrijkste man op de conferentie van maart 1960 in Londen, waarin de toe komstige onafhankelijkheid van Kenia in principe werd geregeld. Toen Mboya in zijn land terugkeerde werd hij door de negers begroet en bejubeld als een tweede Ngai. Maar ook Tom Mboya zegt en schrijft, dat Jomo Kenyatta de eerste minister-president van Kenia moet wor den. „Alles wat ik heb gedaan, heb ik gedaan in zijn geest", zei hij onlangs. Het ziet er naar uit, dat Kwame Nkroema niet de laatste Afrikaan is geweest, die door de Engelsen eerst in de cel werd gestopt, maar er latei- werd uitgehaald om regeringsleider te worden van een onafhankelijke natie. Laten wij het vandaag nu eens niet over Berlijn maar gewoon over eten hebben. Eten is een belangrijke zaak. Zo belangrijk zelfs, dat men geen gefundeerd oordeel over Berlijn of over wat dan ook kan ontwik kelen zonder op gezette tijden voldoende voedsel tot zich te nemen. De kost gaat voor elke geeste lijke baat uit. Slechts in het hierna maals doet de kost in het geheel niet meer terzake. En dat zal dan wel een van de redenen zijn, waarom wij straks wolkeloos gelukkig zullen wezen. Maar laten wij nu eens, verscheur de mensenkinderen als wij zijn, het eten geestelijk benaderen; Dat kan. Jaren geleden heb ik eens met de inmiddels overleden dichter Weru- meus Buning gesproken. Hij was, zo als U weet, behalve poëet nog culi nair expert ook en hij was bij uitstek een man, die het nuttige aan het nuttige en het aangename aan het aangename wist te koppelen. Hij bekende mij bij die gelegenheid een aartsvijand te hebben. En hij voegde er aan toe: „Ik heb nooit geweten waarom ik zulk een hekel aan de vent had, tótdat ik ontdekte wat zijn lievelings gerecht was." „Welk was dat dan?", vroeg ik. Ik zal nooit de uitdrukking van af schuw, die op zijn gebaarde gezicht verscheen, vergeten toen hij ant woordde „Griesmeelpudding met bessen sap." Nu had ik stokvis verwacht, en het viel mij dus enigszins mee, maar ik moet toegeven dat die slag van de griesmeelpudding mij ook voldoende trof. Wie eet er nou met welbehagen griesmeelpudding? Het omgekeerde is mij overigens ook overkomen. Op een keer zat een heer met zulk een verlekkerde over tuiging tegen mij aan te praten over de voortreffelijkheid van met truffels gevulde gebraden gans, dat ik nog maar een verlangen had: met truf fels gevulde gebraden gans eten en dan sterven. Toen ik het naderhand eens dééd, stierf ik inderdaad zo on geveer. Laten wij uit dit alles nu ook een les trekken. Deze: wij bekennen ons om te beginnen met z'n allen tot ver se raapstecltjes. Daarna gaan wij eens verder praten. Want over smaak valt tegen alle andersluidende ge ruchten in - wel degelijk te twisten. Over Berlijn trouwens ook. (Advertentie) Toen Tom Mboya, de huidige leider van ae Kenya African National Union (K.A.N.U.) Jomo Kenyatta in diens ballingsoord in het noorden van Kenya bezocht, maakte hij deze foto van de man, die volgens de Engelsen de leider was van de Mau Man. In 1952 zei hij: „Ik weet niet waar en wanneer ik wercl geboren. Ik schat dat ik ongeveer vijftig jaar oud ben." DÜSSELDORF, 18 aug. (KNP) Aan kardinaal Frings, aartsbisschop van Keu len, aan kardinaal Döpfner, benoemd- aartsbisschop van München, en aan de andere Duitse leden van de concilie commissies is een groot pakket met wensen en verlangens van de Duitse katholieke gezinnen ten aanzien van het Concilie overhandigd. Dit is het resul taat van het initiatief, dat de Katholieke Duitse Vrouwenorganisatie heeft geno men. In haar weekblad „Frau und Mut ter" heeft deze organisatie een uitge breide enquête op touw gezet onder de abonnees. Hierop is zeer uitvoerig en door zeer velen gereageerd. Zowel kar dinaal Frings als kardinaal Döpfner be groetten het initiatief met vreugde en verklaarden, dat zij uit het resultaat van de enquête vele waardevolle aan sporingen hebben geput. De wensen van de Duitse katholie ken blijken voor een belangrijk deel betrekking te hebben op de liturgie viering. De meeste antwoorden geven uitdrukking aan het verlangen, dat bij de Misviering een groter gebruik van de moedertaal mogelijk moet worden gemaakt. Met name voor de verkon diging van Gods woord in Evangelie en Epistel bepleit men het gebruik van de moedertaal. Een andere belangrijke wens betreft de rijkdom van de H. Schrift, die thans niet voldoende in de lezingen van de H. Mis tot uiting komt. Heel veel geën quêteerden iringen erop aan, dat de kerk zal afstappen van de jaarlijkse cy clus van evangelies en epistels om door meerjaarlijkse cycli ook de andere de len van de H. Schrift in de voorlezing i tijdens de H. Mis te betrekken. Velen uiten het verlangen naar een inniger contact met de sacramenten, bij voorbeeld door de aanwezigheid van de moeder bij het doopsel van haar kind, en door verhoging van de leeftijd van het Vormsel, dat zal moeten worden ontvangen bij het binnentreden in de vol- 1 wassenheid. Velen gaven ook uitdruk king aan hun wens bij bepaale gelegen heden onder twee gedaanten te kunnen communiceren. Ook de vraagstukken, die het prakti sche christelijke leven opwerpen worden diepgaand in de enquête behandeld en beantwoord. De huwelijksproblematiek kreeg hierbij een belangrijke plaats. In de antwoorden op de betrokken vragen onderstrepen zeer velen de noodzaak van een intensievere godsdienstige voor- c bereiding op het huwelijk voor verloof den. Voor do jonggehuwden wordt aan gedrongen op voorlichting op het gebied van de huwelijksmoraal teneinde de „dienst aan het leven" op verantwoorde wijze te kunnen vervullen. Bijzondere hulp vragen velen tenslot te voor degenen, die onder de conse quenties van een ongeldig gesloten ge mengd huwelijk lijden. Hun dient de mo gelijkheid te worden gegeven weer aan liet. sacramentele leven van de kerk deel te hebben. Frankrijk In Nimes is een benzine- opsiagplaats met 136 000 liter benzine uitgebrand. Een chauffeur van een tankauto werd licht gewond. (Rtr.). In de van takken gemaakte letters staat er „Varta" te lezen boven de toegang tot het met hoog geboomte omzoomde weiland in het koninklijk park Boschloo, dat deel uitmaakt van iiet Kroondomein bij Apeldoorn en dat bij hoge uitzonde ring als bivak beschikbaar is gesteld voor de Pools-Engelse padvmdsters. „Varta" is oud-Pools voor ons woord „kampvuur". Sinds 3 augustus heb ben deze Poolse ballingen, 28 in totaal, hier hun kampement opgesla gen. En op het landgoed Spelderholt te Hoenderloo hebben 26 Poolse pad- vindsters hun zomerbivak. Nog enige dagen. Want maandag komt er een einde aan hun kampement in ons land. Hun verblijf in deze fraaie om geving, waarvoor zich vooral de in Den Haag woonachtig zijnde heer en mevrouw Langelaar (mevr. Lange- laar is een Poolse van geboorte en fungeert als leidster bjj het padvind- sterskamp) veel moeite hebben ge geven om alles tot in de puntjes voor elkaar te hebben, zullen de Poolse jongeren niet licht vergeten. Want tijdens dagtochten werden ook Amsterdam, Utrecht, Oosterbeek, Arnhem en Driel bezocht. Op de eerste zondag maakte men een trip naar 's lands hoofdstad, de tweede zondag werd een uitstapje gemaakt naar Utrecht en op de feestdag van Maria Hemelvaart bezochten de Pool se jongeren het Airborne-kerkhof te Oosterbeek, waar ook Poolse para chutisten hun laatste rustplaats heb ben gevonden. Vooral deze herden kingstrip heeft diepe indruk gemaakt op de Poolse ballingen. Bij de gedenk steen op het Airborne-kerkhof werd een krans gelegd met als opschrift „Namens de Poolse padvinderij in ballingschap". De krans werd gedra gen door een padvinder en padvind ster en namens de Pools-Nederlandse kolonie door een meisje in de origi nele Poolse klederdracht. Nadat het Poolse volkslied was gezongen en de graven waren bezocht, plaatsten alle Poolse ballingen hun handtekening in het gastenboek van het kerkhof. In een hotel te Renkum bood het ge meentebestuur van Renkum het Pool se gezelschap een maaltijd aan, waar na een kort bezoek werd gebracht aan Arnhem. Vervolgens reden de extra bussen naar Driel in de Be tuwe, waar het comité „Polen-Driel" in de r.k.pastorie voor een ontvangst zorgde. In de katholieke kerk alhier woonden de Poolse jongeren de H.Mis bij, die tot intentie „voor de vrijheid van Polen" werd opgedragen. Tijdens het Misoffer zongen de jongeren Poolse liederen. Nadat de voormalige strijd gebieden van de Poolse airbornes in het Betuwse land waren bezocht, werd in de pastorie de avondmaaltijd gebruikt, waarna men terugkeerde naar de kampementen in de omge ving van Apeldoorn. Het gezelschap bestond bij deze trip uit rond 140 personen. Want ook de bijna 80 Poois-Nederlandsc jonge ren met hun leiders(sters), die ge durende enkele weken in een vakan tiehuis te Apeldoorn hun vakantie doorbrengen, maakten deel uit van het gezelschap. Drie Pools-Engelse meisjes genoten het voorrecht op het paleis Het Loo te worden ontvangen. Bij deze gelegenheid boden zij aan de dame du palais jonkvrouwe L.baro- nes Van Hogendorp voor prinses Wil- helmina een curiositeitenalbum over Krakov aan. Van de heer A. J. Zielicki, super visor van het jongenskamp op liet landgoed Spelderholt, vernamen wij dat er een organisatie vertakt over 22 Janden van Poolse verkenners in ballingschap is. Het hoofdkwartier van deze organisatie is in Londen gevestigd. Engeland zelf telt niet minder dan 4000 Poolse padvinders en padvindsters, die op hun school vrije zaterdag een speciale Poolse school bezoeken, waar bij de vakken het accent op Polen ligt. Ook leren de ballingen hier Pools lezen en schrijven en de vaak ontroerend mooie Poolse volksliederen. In Den Bosch hebben do draai orgelmannen donderdag hun glo riedag beleefd, toen daar duizen den belangstellenden naar de Pa rade waren gekomen om getuige te zijn van het nationaal draaiorgelcon cours, dat hier tot een ongekend suc ces is uitgegroeid, mede dank zij de sfeer die dit unieke plein al meteen aan het festijn meegaf. 's Morgens hadden de deelnemende orgels: de grootste en mooiste uit het hele land ten getale van een dozijn, al rondritten door de buitenwijken van Den Bosch gemaakt en voor het begin van het concours zijn ze in een luisterrijke optocht van de Markt naar de Parade getrokken. Daar stond een jury, bestaande uit de heren Marinus Ogier, Sjef van Bal- kom en frater Wiliibrordus van Loos broek gereed om de prestaties van de orgels en hun „bespelers" te gaan waarderen. Die jury had 1 riialve op klank, repertoire en tempo ook nog te letten op hét uiterlijk cn de ver zorging van de deelnemende orgels, zodat ze aan haar taak de handen vol had. De muzikale prestaties werden af gewisseld met boeiende en gezellige praatjes van mr. Romke de Waard die velerlei wetenswaardigheden wist te vertellen over orgels, orgelbouw, orgeldraaien en die het meeleven van zijn toehoorders trachtte op te wek ken voor het behoud van het draai orgel in het Nederlandse straatbeeld. Hij meende dat ook de overheid hier, evengoed als voor een beiaard, een bijdrage voor over zou kunnen heb ben. Na het eigenlijke concours, volgde er nog een „amateur-wedstrjjd" die voor de Bosschenaren zeker even spannend was: een vjjftal bekende Bossche persoonlijkheden heeft toen zijn krachten beproefd op het be faamde orgel De Arabier en werd daarbij gejureerd door een drietal orgelmannen uit Den Haag en Am sterdam. Die kenden de eerste prijs toe aan Zoete Lieve Gerritje en de tweede aan burgemeester mr. R. Lambooy. Even later kwam de andere jury met haar uitslag voor de dag:, zjj had de eerste prijs voor de straatorgels toegekend aan De Bloemenmeid uit Den Haag en De Cello uit Amster dam terwijl zij bovendien een eerste prijs met lof der jury toekende aan De Snuffel uit Amsterdam en De Pod uit Ptotterdam. Dc eerste prijs voor de concertorgels ging naar De grote Gavioli uit Zaandam. De beker voor het best onderhouden orgel, uitge loofd door de Heineken's Brouwerij, werd behaald door De Waterpoorter uit Schiedam. Het festijn werd be sloten met een bal-champêtre op de Markt dat door drie grote draaior gels muzikaal werd verzorgd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 5