HOOGTEPUNT VAN BAROK SCHLOSZ BRÜHL, een paleis tussen Keulen verrukkelijk en Bonn Vijftig Herinneringen van een vriend jaar geleden vloog FOKKER met SPIN boven Haarlem T' De eerste man op de maan V1 Film van Relph-Dearden Herdenking EXPOSITIE GEWIJD AAN DE BOUWHEER KEURVORST CLEMENS AUGUST zijn N«o mmm ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961 Ïa Nederland is de vorstelijke bouwkunst eigenlijk nooit aan haar trekken kunnen °men. De zeventiende en acht- anri^e eeuw hadden hier een hef r aanzien dan in de rest van 2 toen grotendeels monarchaal «regeerde Europa. Hier stond de top een brede top i atl de samenleving een gezeten Urgery en een rijke koopmans- elders een in ieder geval soms zeer machtige en bzonder geprivilegieerde hoog- ,,l die zijn geslacht glans en sorie verleende in architectoni- b® exclamaties. Engeland kent heden ten dage vele van dergelijke paleisach- bouwwerken. Parijs heeft er va de revolutie heel wat van zien ®rdvvijnen, maar het platteland h Frankrijk is nog bezaaid met r'hat *eaux, die eigenlijk meer Gleizen of paleisjes moeten heten. ®nen is eveneens rijk aan dit bouwwerken, om van Italië ?aar te zwijgen. Duitsland kan op d gebied ook het een en ander Y.e,i zien, vooral tussen Main, ojh en Beierse Alpen (Residenz i drzburg, Brucksal, Veilshöch- °im, Werneck, Pommersfelden, v°burg, Ansbach, Schlüszheim, ymphenburg), en dichter bij herland, in West-Duitsland, ak bij huis bijna, tussen Keulen yb Bonn, Schlosz Augustusburg in örühl. Expositie Donderdag gaat Haarlem met feestelijk vertoon de dag herdenken, waarop An thony Fokker vijftig jaar geleden met zijn zelf gemaakte „Spin" zijn legendarische vlucht rond de torenspits van de Oude Sint Bavo maakte. De Koninklijke Lucht machtkapel is die dag in Haarlem te gast en met behulp van een helikopter zal 's middags op het Santpoorterplein dat een halve eeuw geleden nog het weiland was, waar Fokker met zijn Spin op steeg een gedenksteen worden onthuld. In de Vleeshal wordt een herdenkingstentoonstelling inge richt, die tot titel draagt „Van Spin tot Spoetnik" en waarin een halve eeuw luchtvaartgeschiedenis in beeld zal worden gebracht. Tijdens een officiële receptie ten stadhuize zal 's middags om vijf uur het eerste exemplaar worden aangeboden van een nieuw (En gels) boek over Fokker. In ver band met deze Fokker her denking hébben wij een gesprek gehad met wethouder J. Schippers, die Fok ker in zijn jeugd goed gekend heeft en zelfs zij het toevallig nog aan de ,(Spin" gesleuteld heeft voordat deze de legendari sche vlucht rond de St. Baaf maakte. een gesuperponeerde picturale archi tectuur, die openslaat naar een wijde hemel, waar soms een heel pantheon in rondbuitelt. De „Gartsenaal" en de muziekzaal, beide weer met fresco's van Carlone, zijn heerlijke voorbeelden van decora tieve Stucversiering. De Cuvilliésvleu- gel, met zeer veel stucco lustro", biedt weer iets heel anders, Franse rococo namelijk. Het gebouw zelf is dus, vooral daar het voortreffelijk gerestaureerd is, een bezoek ten volle waard. Bo vendien is het paleis omgeven door een zeer mooie parkaanleg, gedeel telijk een reconstructie naar de oude plannen van Girard. Het geheel, met de heerlijk bloeiende „Gartenparter- re", maakt een overweldigende in druk. De tuinfacade van Schlosz Augustusburg in Brühl. iets van rococ o-interieurkunst, maar dan vrijwel altijd op tamelijk kleine schaal. Hier te lande ontbraken nu een maal de hoge adel en het rijke klooster, die elders in die tijd dé bouw heren waren. Bovendien zal het calvi nistische klimaat zeer zeker niet gunstig hebben gewerkt op een dergelijke „le- bensbejahende" kunst. dagen nodig. H. HORBACH (Illustraties ontleend aan de zeer fraaie catalogus van Schlosz Augustusburg, uitg. M. Du Mont Schauberg, Keulen). Dit alles nu vindt men in Brühl: een klassieke barókbouw met een wëeldè- rigp rococodocoratio van Zeer hoge kwaliteit. Voortreffelijke decorateurs warén voor de bouw^mgetrokken, zo als de beroemde frescoschilder uit het Oostenrijkse barokmilieu Carlo Carlo ne, de enorm knappe stuccateurs Arta- rio, Castelli, M-orsegno en Brilli. De stuccateur speelt in de late barok en in het. rococo een zeer belangrijke rol. Het zijn ook waarlijk geen kunsthand werkers meer, maar grote kunstenaars. Zij lossen de wanden van de interieurs op in één speelse decoratie. Men hoeft de wandafsluiting niet meer aan te kle den met schilderijen: de wand zelf wordt decoratief element, vervluchtigt in een sierlijk samenspel van zwierige rocaille-motieven. Het trappenhuis hier is een wonder van bouw- en sierkunst geworden, een van de mooiste en allerrijkste in zfjn genre. Hier is opnieuw iets te zien, dat typisch is voor deze stijlperiode: een plafondfresco (van Carlone), dat de ombouwde ruimte moet vergroten door (Van een onzer verslaggevers) wee jongens reden langs de rand van Haarlem om een luchtje te scheppen. Het was eind augustus 1911. Het einde van de vakantie was in zicht. Dc beide jongelui trapten op hun strenge tweewieler, de pet naar de mode-eisen destijds achterstevoren op liet hoofd, langs het weiland opzij van de Kleverparkweg. Plotseling werd hun aandacht getrokken door een flinke tent. De jongelri trokken er op af en vonden daar tot hun stomme verbazing hun vroegere schoolkameraad, Ton Fok ker, die bezig was zijn zelf gebouwde „Spin" in elkaar te schroeven. We hoor den het verhaal van deze ontmoeting dezer dagen uit de mond van een van de fietsende jongelui. Hij zetelt nu in liet Haarlemse stadhuis als wethouder van Economische Zaken: de heer J. A. Schippers. Ton Fokker en Jan Schippers hadden beiden op de H.B.S in de Jacobijne- straat gezeten. Ton was een jaar jon ger dan zjjn kameraad. Ze hadden el kaar uit het oog verloren, toen de on gedurige en moeilijke Ton Fokker naar Duitsland waa vertrokken om er iets over vliegtuigtechniek te leren. Het pakte anders uit. Ton Fokker leerde er vliegen, want van vliegtuigbouw bleek hij meer te weten dan zijn leer meesters in Mainz. Op 16 mei 1911 haalde hij er met glans zijn vliegbre vet. Iljj had het niet kunnen laten, om tijdens de proefvlucht zijn publiek en de examencommissie in opperste ver bazing te brengen met zijn gevaarlijke bochten. Tonny Fokker vloog toen zijn „Spin", een inderdaad spin-achtig toe stel van draden en linnen, waarin echter voor het eerst in de aviatiek autoge- nisch gelaste stalen buizen waren toe gepast voor de rompbouw. Jan Schip pers en zijn vriend keken hun ogen uit. Dit was 'wel het laatste wat zij van Fokker hadden verwacht. Ze hadden Clemens August als aartsbisschop en keurvorst van Keulen. an net duo Michael Relph-Basil Dearden, of van ieder van hen afzonderlijk, hebben we meer dan één redelijk geslaagde Brit- se film gezien. Zo'n film bewoog zich dan in de sfeer van de farce, had söms het karakter van een slapstick- geval, maar bereikte niet het niveau van de Ealing-comedies in hun beste tijd. Van Dearden herinneren wi) ons .League of Gentlemen" en „The smallest show on earth", van Relph „Rockets Galore", een grove variatie op het fameuze Whisky Galore". Dit duo tekent nu voor de film „Man in the moon" (De eerste man op de maan). Relph had de produktie m handen. Dearden voerde de ï'egie. Een grappige film met enkele geslaagde in vallen, die echter het peil van de inzet niet volhoudt. Het begin zal zeker de hilariteit op wekken. Men maakt kennis met een zekere William Blood, die zoveel is als een menselijk proefkoniijn. In het „kou- decentrum" wordt hij aan vele tests on derworpen, maar hoe abnormaal deze proefnemingen ook zijn, BlOod ver toont geen enkele afwijking. Hij wordt overgeplaatst naar het. „zeeziektecen trum", maar voor hij hier de geleer den opnieuw zal verbazen met zijn hoogst ongebruikelijke gezondheid wordt hij gecharterd door het „atoom centrum" dat proeven onderneemt om een man naar de maan te lanceren. Hier is William eerst goed op zijn plaats. In competitie met enkele andere he-men wordt hij aan koude- en w irmte-tests onderworpen, wordt hij niet een snel treinvaart in het rond geslingerd Jr,° om wordt hi) wetenschappelijk „klaai gestoomd" voor zijn reis naar de maan. Men heeft tot dan toe diverse leuke fragmenten kunnen noteren. Ook een dosis originele kritiek op de weten schapsmensen die alles en nog wat wil len onderzoeken. En daarnaast heeft men plezier gehad in een vlotte schets van de saaie Engelse zondag. Maai men heeft niet over het hoofd kunnen zien, dat de film op een even conven tionele als ongeïnspireerde wijze in el kaar is gezet. Daar werkt zeker ook tos mee hét vlakke spel van de maanreizi- BëlerëFnH^cSPPnTmnkWri1k' 7789 ^'«fd had, niet kón weten wat Vertolkt doo? Kenneth More, die *£at httzhnn'jïffv» wms leven 1S', ®e? bepaalde selecte *Q geroutineerd schijnt te worden dat -°9r zeó'-zS,n .POgtteke activiteiten soms groep zal wel in zekere zin waar h„ *roor wn dergelijke rol zijn hand niet omdraait met alle gevaar van een te geringe Interesse van de zijde van de toeschouwers. Het slot van de film is verrassend, maar het is een verrassing die niet spiritueel of verfijnd is.. Er moest een dwaas einde komen. Nu daar heeft men dan voor gezorgd. Over de kwaliteit ervan heeft men zich het hoofd niet gebroken. Men ziet Blood plaats ne men in zijn ruimteschip. De reis schijnt v°rst Y^usburg 's gebouwd door keur- 0ns V-Jemens August. Zijn naam zegt Doo ,derlanders weinig. Geboren in v°or s Wittelsbacher prins, bestemd 17-j c, geestelijke stand, wordt hij in Miin-Aekozen tot vorstbisschop van y»ns 7r en van Paderborn, in 1722 te- 24 aartsbisschop van Keulen, in jteshoiSr n°f tot vorstbisschop van Hil- bl'üet in 1728 bovendien van Osna- 3«r.KJn 1732 van Hoch en Deutschmie- Va,j' Men ziet: een enorme culminatie tVaf Nke en wereldlijke macht, pion i„V00r soort man was hij? Een "ittsi i „Hausmachtpolltik" van de Van „Jbacher? Een typisch voorbeeld öun-^Pdtisme? In ieder geval in West- j'gurè een van de meest stralende kfcr ri1 van het ancien-régime. Zeer ze- 'om? n groot kerkvorst, al had hij y<tn ,ueer vrome buien: het bestuur ujj uftm verschillende bisdommen liet schoonste schepping, Schlosz Au gustusburg. Dit paleis is trouwens op zich zelf reeds de moeite van een be zoek meer dan waard. Het is een bouwwerk van Johann Konrad Schlaun de grootmeester van de West- faalse barok, hofarchitect van Clemens August, mc' als medewerkers Joh. Bal- thasar Neumann (Residenz Würzburg, Bruehsal St. Paul in Trier), die hier zijn rijkste trappenhuis bouwde, en de befaamde meester van het rococo Francois de Cuvilliés (Cuvillésthe- ater München o.a.). De tuinen wer den ontworpen door Girard (Schlüsz heim, Belvederegarten Wenen), een van de beste leerlingen, de beste van Le Nótre. ,■11, wa't ■f'ieinneuue Om Schlosz Augustusburg te waai" i hdePi_ et kerkelijk leven betreft, gro- deren ;s enig begrip voer stijl en le- »aP',ttei °Uer ann 7-Un vicarissen en vensgfeer van de achttiende-eeuwse Bovendien een 'hgevrt1 s,;aatsma tn.lJWu als m-i ,i - et'Ji» KtM&tJKU, uat leitiniiu, uic mei vv/v/l jus h;j m zijn sympathieën werd 17g9 gejref(1 hadi n|et ^ón weten wat 1 leven is. Vpor een bepaalde selecte „""r iwuurac •«•'iT" groep zal dit wel in zekere zin waar Ph!Sen - j plotselinge en subjectieve lm- gewees^ zyn. He7 begin van de acht- Spb. liet han.iA» t„ „iir ct»vnl wel j„, j_ i UD II Cf» ^tl WCC/iM iict UCgHi VtUl Cl" ttuiil. ,'."htcr i'et bepalen. In elk geval wei yende eeuw, dat was de hoogbloei van ■j?Uui- Tn historisch belangwekkende jje bgfok en het hoogtij van het roéocö pa®cënnn o-en Shoot bouwheer, een (wee verwante stijlen, die de Nederlan- *r°te bétob - cultuur-historisch van der!j over het algemeen slecht kennen lekenis is. afgezien van enkele monumenten van I de Hollandse barok zoals het Paleis AliniKtllsbUra op de Dam die échter, beïnvloed y -* door het Franse classicisme, toch een tw?? deze man nu is, omdat hjj heel ander karakter heeft dan de Ita- Kenneth More in zijn ruimtepak als de eerste man op de maan. l ^honderd jaar geledén gestorven liaanse barok; afgezien ook ve een tentoonstelling gewijd in zijn rococo-geveldecoraties en hier van enkele en daar goed te verlopen. Hij komt aan in een troosteloze vlakte. Dit moet dan de maan zijn. Maar liet eerste wat hij aantreft is een blikje conserven. Ge bruiken de maanbewoners dezelfde bllkgroenten als wij? Velen zullen zich zonder twijfel met deze film goed amuseren. Men kan er in ieder geval van zeggen dat hij op het juiste tijdstip is gelanceerd. Gr. hem eigenlijk nooit anders gezien dan als knutselaar, die alleen maar toestel len in elkaar prutste om er de gekste capriolen mee uit te halen. Zij herinner den zich, hoe Ton Fokke. ooit bij een weddenschap om een gulden, van het dak van de botenloods van de Roei en Zeilvereniging aan het Zuider Bui ten Spaame het water in gefietst was. Ze herinnerden zich hoe Ton Fokker het gepresteerd had om een gammel bootje te laten kapseizen zonder zelf een nat pak te halen. Terwijl het bootje kiepte, had hij kans gezien om vliegens vlug op de boven liggende onderkant van de boot te kruipen. Toft Fokker was er de man niet naar om zjjn gesleutel aan de „Spin" in de tent aan de Kleverparkweg te onderbreken voor een vriendschappe lijke kout. Als de jongelui herinne ringen op wilden halen, goed, maar dan werkte hij door en de beide jon gelui konden hem helpen, als ze wil den. Jan Schippers en zjjn vriend zetten hun fietsen tegen elkaar en begonnen dapper schroeven en dra den en een wiel aan te dragen. Ton Fokker was juist uit Mainz aangeko men met zjjn gedemonteerde „Spin". Hij wilde zijn vroegere stadgenoten en vooral zijn ouders en zijn zuster Toos laten zien wat hij in Duitsland gepresteerd had. De Koninginnedag van 31 augustus leek hem daartoe een mooie gelegenheid. Het was in die dagen ge bruikelijk, dat zo'n nationale feestdag gevierd werd met demonstraties van allerhande nieuwigheden: de bioscope en de vliegmachine. Er werd honderd uit gepraat op het „vliegveld" aan de Kleverparkweg. Hoe dat nu eigenlijk moest, met die koeien op het weiland? wilden de jon gelui weten. Tonny Fokker vertelde, dat met de boer een afspraak was gemaakt, dat het vee tijdig op afstand zou wor den gebracht. Een ander probleem: dc hoge vlaggemasten die ter gelegenheid van de Koninginnedag langs het wei land waren geplaatst, zouden op ver- iiiiiiiiiiiiititiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii ANTHONY FOKKER zoek van Fokker worden weggehaald, omdat ze hem wel eens last zouden kunnen bezorgen. Hij had ook graag ge zien, dat de wilgenstruiken verwijderd zouden worden, die langs één kant van het terrein stonden. Die eis was niet ingewilligd, maar Fokker had goede hoop dat de wind uit de goede hoek zou waaien, zodat hij niet bij het opstij gen al meteen over de wilgen zou be hoeven te klimmen. Als de wind mee zat, zou hij in een andere richting kun nen starten. De jongeheer Schippers kende de Fokkers van vrij nabij. Hij had met Toos Fokker op het particuliere be waarschooltje aan de Jacobijnestraat fezeten en zjjn jongere broer was op e lagere school van meneer Huibregts aan de Wilhelminastraat een klasgenoot van Tonny Fokker geweest. Hij was verschillende keren bij de Fokkers aan de Kleine Houtweg te gast geweest op kinderpartijtjes. Hjj kende vader Fok ker als een gestrenge, wat excentrieke man, die er een gewoonte van maakte om hetgeen voor die tijd beslist on gewoon was blootshoofds en zonder jas midden over straat te wandelen. Mevrouw Fokker was een lieve, harte lijke dame, die veel met de kinderen optrok. Vader en Tonny Fokker lieten er zich weinig aan gelegen liggen. De oud-planter Fokker trok zich het liefst terug om wiskundige problemen op te lossen, waarin hij zijn grootste liefheb berij vond. En Tonny was altijd op zolder aan het knutselen. Echte vrienden had de jonge Fok ker niet. Daarvoor was hij te weinig gemeenzaam met zijn omgeving. Hij ging helemaal op in zijn techniek en de zolder van het herenhuis aan de Kleine Houtweg was zijn domein. Door de elektrische stroom te schakelen op de deurknop, voorkwam hjj tot angst van de gillende gedienstige dat men zijn domein zonder zijn me deweten betrad. Voor wat omvang rijker werk trok hij naar een stal houderij achter zijn ouderlijke woning, in de werkplaats waarvan hij telkens weer nieuwe Ideeën uitwerkte. Zjjn specialiteit was apparaten, waarmee hij griezelig roekeloze stunts kon uit halen. Een echte technische weten schap bestond toen nog niet en Tonny Fokker had trouwens een broertje dood aan leren. Van de HBS van dr. Brongersma aan de Jacobijnestraat moest hij verdwijnen omdat hij niet leren wilde. Hij wilde niets dan knutselen, prut sen en technieken. Ai hei andere was voor hem overbodige ballast. En dat knutselen was: uitproberen. Niets was tevoren berekend of op papier gezet. Zijn intuïtie hielp hem zijn apparaten te bouwen en met zijn zeldzaam gevoel voor evenwicht wist hjj alle praktische onvolkomenheden weg te werken. Zo is zijn „Spin" ontstaan en zo wist hjj met de „Spin" zijn rondje om de Bavotoren uit te voeren. Die intuïtie en dat even wichtsgevoel hebben hem tot een der allergrootste luchtvaartpioniers ge maakt, een man die achteraf bovendien de zakelijkheid bleek te bezitten om zijn vindingen te gelde te maken. Miljoenen heeft hij verdiend, al heeft het geld hem nooit echt gelukkig kunnen maken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 11