GROFSMEDERIJ dank zij Koninklijke steun 125 JAAR Bedrijf heeft nooit aan de oorspronkelijke opzet voldaan I Geweven sehilcleri VOLKSGEBRUIKEN IN DE HARZ Stadhuis met zeshonderd standbeelden A CONCENTRATIE ALS VEREISTE ft ge' KONINKLIJK Zijden kousen O- VicLuk Ce 1 KI XT Nlot Hn f >4lgl l|Hn '1 fes. DENNEHOÜ? NS"»» V B door Oostenrijkse marine EVEN AANDACHT VOOR N n 2S b N ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961 TiiiiHimiiiHiiMiiiniiiiimiimiiwiiiinimiiifiuiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiinmiiuiiiiMiiiiiHiiiiitiiiiiiiii1111 r:; Op 31 augustus viert de Konink lijke Nederlandse Grofsmederij in Leiden haar 125-jarig be staan. Het is een van de weinige in dustriële ondernemingen met een dergelijke lange geschiedenis, die niet zijn voortgekomen uit de am bachtelijke sfeer, maar van meet af aan is opgezet als een industrieëel bedrijf. Toendertijd met een maat schappelijk kapitaal van 2 miljoen en ongeveer 80 werknemers. Het initiatief voor de stichting is uitgegaan van William Archibald Bake, destijds luit.-kol. der artillerie in actieve dienst, die ook de eerste directeur werd een functie die hij naast zijn militaire taak moest ver vullen. Hij verkreeg de krachtige steun van de Koning. Willem I werd mede oprichter met een deelname van f 12.000,- (de op één na grootste). Bake had' voor ogen een fabriek die voor Nederland een grote leverancier van ijzer moest worden. Hij ging er daarbij vanuit dat Nederland om er, na afscheiding van België, econo misch weer bovenop te komen, eigen industrieën moest ontwikkelen. Daarvoor was in de eerste plaats ijzer nodig, en z.i. moest Nederlands afhankelijkheid in dit opzicht van het buitenland verminderen. Daar Ne derland geen ertsen bezit, moet dit ijzer uit schroot worden gemaakt. s Nt h= 4e Z acti f^hêicf001 ls de 'n S vles' bef- SóJïet e Nat V' he e in e een L Weer enkele jaren later werd de fa- mmvm z o& p JH zoa <eïk Kn ljn S,?1 1 S i ^an Sv'Ten Ne*1 n: V.6 Va S t al °nver; (;f,tende ^t> C'eken. kS ,et i N ziid Kde- c I Si® or Natafd &ke2ij N de X; ge XSar S nkt a S Xs1 Sti, ta e, Nblecti k f, sc: vj t Mi 6 g ,cn,i m., Voor 1918 telde de Oosfenrljk- Hongaarse dubbelmonarchie dubbel mee in de club van grote landen. Daarvoor hield het een glorieuze vloot in stand, uitgerust met de beste scheepsar tikelen. Wanneer de schepen van de „Kaiserliche und Königliche" vloot hun ankers lieten vallen, lagen zij veilig, want de kettingen waren van Nederlands makelij, uit de fabrie ken van de Grofsmederij. Dat de marine deze kettingen waardeerde blijkt uit de correspondentie: ge richt aan de Koninklijke Grofsme derij, een predikaat waar zij geen recht op had. Bij zulke hoge onder scheiding kon het Nederlandse Hof niet achterblijven. Deze geschiede nis bewijst eens te meer dat arbeid adelt. I liniltllllllllilllllHItllltllitMIIIIMnlttlllllttllllllllllllfmillllltHlillllHIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIItlHIIIIIIHMI»" natuurlijk zichten komen op en denken voor, die eigenlijk gol3eli"liilie L' X Deze benaming doet vreemd aan en wellicht zal men dat wij één van de moderne kunst uitingen bedoelen, waarbp men behal ve verf ook allerlei vreemde materia len gebruikt! Doch wij bedoelen met geweven schilderijen ..gobelins" ofwel wandtapijten. Ook moet je niet denken dat dit zó maar tapijten zijn zoals je die thuis ziet, ook geen Perzische tapijten, Blcn,cu zoals je die in sommige speciale win- tracht het effekt van schi kels wel eens gezien zult hebben, maar veel m0gelijk nabij te k0II1,an W/, echt. iets bijzonders: tapijten van wol randen werden bij wijze W of zijde, waarin taferelen zijn geweven, de doeken heen 'geweven. allerlei voorstellingen dus, zowel kerxe- moet zjch telkens van een dj X-..- -- €=>- •lig de naam van de Franse eir De bloeitijd valt tussen 1° de De weverij werd toen door staat aangekocht. tf vc«T# De kunst gobelins te yjtewjt'i staat daarin, dat men met afte?t steken met dunne wollen o^jidenyfS1 Winter in de Harz. Het lassen van zware, voor ankers bestemde kettingen, bij de Grofsmederij. De geschiedenis van de Grofsmederij briek uitgebreid met een timmermans werkplaats en een gieterij, waardoor het bedrijf in staat gesteld werd stoomsche pen tot in alle onderdelen in eigen be heer te bouwen. Later kwam men voor de keus: óf de scheepsbouw-afdeling laten waar ze was en elders de kettingfabriek bouwen, óf wel het gehele bedrijf overplaatsen naar een voor de scheepsbouw meer geschik te plaats, die dan wel buiten Leiden zou moeten liggen. Men besloot tot het eerste, en dit be sluit heeft ertoe geleid dat de onderne ming op de duur het terrein van de scheepsbouw heeft moeten verlaten, na daarop gedurende een 50-tal jaren op merkelijke successen te hebben geboekt, met name mét baggermateriaal De nieuwe kettingfabriek, op het ter rein „De Waard" gesticht, was zeer mo dem. De in het vuur gelaste ketting heeft thans plaats gemaakt voor elec- trisch gelaste kettingen. Voor zover dit ankerkettingen zijn worden ze vervaar digd volgens een procédé van eigen vin ding, dat omstreeks de dertiger jaren werd gepatenteerd. Gedurende de oorlogsjaren werden hier clandestien voorbereidingen ge troffen voor de fabricage van een nieuw product: krukassen. Dit geschiedde door de bouw van een 1000-tons smeedpers, waarvan de onderdelen, zodra ze gereed gekomen waren, verstopt werden. De vervaardigde krukassen zijn van het middelzware type dat in diesel-elektri sche locomotieven en in scheeps-diesel- motoren toegepast wordt. Na de oorlog werden de gieterij en vervolgens de constructiewerkplaats naar het terrein De Waard overge plaatst. De gieterij is nadien nog uitge breid en bovendien vrij sterk van aard veranderd. Tegenwoordig bestaat de productie voor het grootste gedeelte uit blokvormen, dat zijn de gietijzeren vor men, in stukgewicht van 1000 tot 20.000 kg. variërend, waarin de staalfabrieken hun staalblokken meest voor de wal- serjjen bestemd gieten. De Grofsmederij is nog steeds sterk op (le scheepsbouw georiënteerd. Het is duidelijk dat zulks bepaalde gevaren in houdt en het werd dus raadzaam geacht de hoeveelheid producten die in andere sectoren l.h. bedrijfsleven toepassing vinden uit te breiden. Het oog werd daarbij gericht op de oüeindustrle, aan welke men sinds kort pijpflenzen levert. Er bestaan in het gebied van het Harzgebergte (in Duitsland) nog tal van volksdansen en liederen, die tot op de huidige dag in ere worden gehouden. Een bijzondere vorm van zingen in de Harz is het jodelen, een eenvoudige uiting van opgewekte vreugde en onver valste, oerechte levenslust, die aan de steeds sterk ontwikkelde vrijheidsliefde van het bergvolk beantwoordde. De Jodler" werden aanvankelijk zo maar Vele andere, aan jaargetijden gebon den gebruiken zijn in de Harz nog be waard gebleven. Taalkundigen zijn van oordeel, dat de Hike als wereldlijke. Vooral heiligen, rid- bedienen en zijn werk bes1® tfLf, ders, landschappen, dieren, wapens en ujt het schilderen nVL{St<o'Lfl' allerlei uitbeeldingen in prachtige kleu- woj Werd met natuurlijke ve* gev a ren. kleurd (sedert de negentien g f j Dergelijke tapijten, zeer oude uit de kunstmatige JXMftSfJld'er, MS middeleeuwen zowel als tegenwoor- waren buitengewoon he {I, dige, zijn niet bestemd om op de grond anderden na verloop icieV j j te leggen, maar dienen ter versiering sommige tapijten mat geh van erote muurvlakken in kathedralen enkele is de kleur bij ggji van grote muurvlakken in kathedralen -- ------ - ze en paleizen, en zijn gemaakt van soepe- dwenen. Toch benoude le wol en zijde. Hele reeksen werden bekoring om te zien. vervaardigd, zoals voorstellingen met de jaargetijden er op of bezigheden op Wij vermelden nog,_ de jaargetijden er op ot bezigheden op vvi] vermeiden nog, "'"^aaSi1 het land bijvoorbeeld. De grootste kun- ontwerp op karton werd ge stonaars nnaalffpn perst ontwpmen. al geheel gekleurd, voor, 1 knopte aanwüzii een zeer klein j een klein grootte van een ft van een geheel tapijt kan d jejii f stenaars maakten maar het was een ontwerpen, al geheel gekleurd =„jk geduld- knopte aanwijzingen i» werk, om ze daarna te weven. Vele ja- een zeer klein gedeelte, -- cei,j; ren werden er besteed aan een klein crootte van een vierkan e #j onderdeeltje of versiering van het ge genual namen'p^'-iangzamerhand-dc „—'vantapijt Wden soms soon op één dag bewerkt vorm aan van een lied Maar zelfs in r"JJ"Li twintig- tot veertigduizend kleurscha- het maken van zon wan" deze vorm plantten zij zich voort van mond tot mond. Er bestaan maar heel weinig nauwkeurig in noten vastgeleg de jodelliederen. De wijzen werden meestal door het volk overgeleverd. Een van de bekendste jodelliederen, de „Köhlers-Liesl", is nergens opgetekend. De ontwikkèling van de melodie van deze Jodler van C-dur tot G-dur is mu zikaal zeer interessant. Een wijd en zijd verbreid gebruik in de Harz zijn de zweepconcerten. Voor het knallen be staat een soort tabulatuur (kruisslag, bovenslag, onderslag). Oorspronkelijk diende het knallen met de zweep behal ve om de paarden aan te sporen ook als signaal, en we! heel in het bijzonder in de smalle en nauwe holle wegen van het Harzgebergte, waar geen enkele betekent, en'in'het'w^rd'.'.veen^moe6- keringen gebeH^8 ZelfT'hele verge- vele jaren duurde! ras. Het is inderdaad niet uitgesloten dat daar waar Leuven zich thans uitstrekt destijds moerasgronden zouden ge weest zijn aan de voet van de heuvels die de stad omringen. Als eerste hoofdstad van het hertog dom Brabant (in België) heeft Leuven gedurende vele jaren een veel groter aanzien gehad dan Brussel. De stad werd spoedig een welvarende streek dank zij de lakenweverijen die er opge richt werden. Op zeker ogenblik waren er niet minder dan 2.400 bedrijven. De universiteit, gesticht in 1425, mag er trots op zijn tijdens de Renaissance r?fessi 'bde r bocia Dl X ove •O he S i;d®1 bin tijd biem, hooj ?P h <dsinsti- ««"til Sd loU k mogelijkheid bestond om voor - uit te wijken. De bergopwaarts rijdende voerman gaf de naar beneden komende collega een teken met de zweep, dat hij moest wachten. Tegenwoordig worden zweepconcerten behalve bij folkloristi sche feesten in vele plaatsen nog op Oudejaarsavond of op Nieuwjaarsdag gegeven, meestal door de voerlui voor hun bazen, waarbij vaak aanzienlijke geschenken worden verdeeld. Vroeger werden de koningen van Hannover ter gelegenheid van hun bezoek aan het Hannoverse deel van de Harz met zweepconcerten begroet. Een kleine wetenschap op zichzelf is het concert van de Harzer koeklok- ken. Oorspronkelijk dienden de klokken om jonge dieren, die nog niet gewend waren aan het kuddeverband en waren afgedwaald, terug te vinden. Later ont wikkelde zich uit dit practisch gebruik een kunstig samengesteld klokkenkoor. Iedere klok heeft haar eigen benaming en is afzonderlijk gestemd. De klanken der klokken vormen samen een melo die. Zoals wij onze pianostemmers ken nen. zo heeft de Harzbevolking haar koeklokkenstemmers. elkaar een werkelijke Europese vermaardheid Het terrein in De Waard aan dc Hoge Rijndijk in Leiden waar de belangrijkste afdelingen van de Grofsmederij gevestigd zijn. Te weten de gieterij en de ket- in een fraai gedenkboek door de heer tingfabriek. Ook vindt men daar de constructiewerkplaats en de flenzenfabriek, J. J. Vis beschreven is niet over rozen alsmede de matrijssmederij. De foto laat zien dat er nog voldoende ruimte is gêgaan -■--11-j-u t vuiAoimntji Al bij de oprichting had Bake het oog gericht gehad op de spoorweg Amster dam-Haarlem, die toen in voorberei ding was en hij maakte er direct werk van. de levering van de rails in opdracht te verkrijgen. Dit is gelukt, maar de nriis was brzonder laag en bleek ver liesgevend. Bovendien had men de fa bricage niet direct onder de knie en kon men dus niet op tijd leveren. Om de boete niet te veel te laten oplopen heeft de Grofsmederij toen een gedeelte in Engeland besteld. Het resultaat van deze nare geschiedenis is geweest een verlies van circa 50.000. De verhou ding tussen de commissarissen en de directeur werd gespannen, zodat Bake al in 1840 zijn ontslag nam. Door het grote verlies op de rails was-er een ernstig tekort aan kapitaal, waarin men door leningen voorzag. Ook daarbij zijn de leden van het Ko ninklijk Huis meermalen bijgespron gen. Overziet men nu de geschiedenis van het bedrijf dan kan men vaststellen, dat het nimmer aan de oorspronkelijke op zet heeft voldaan, dat na een aarzelend begin de koers werd gericht op de scheepsbouw en tenslotte zelfs overwe gend eigen scheepsbouw is bedreven. Hoewel men deze tak van nijverheid noodgewongen moest verlaten is het be drijf toch nog steeds voor een groot deel toeleveringsbedrijf voor de scheepsbouw gebleven. Maar in het bijzonder ln de laatste decenniën, werd er naar ge streefd de relaties met andere indus trieën te versterken. Het resultaat van deze ontwikkeling is een grote veelzij digheid en elasticiteit. In 1862 werd de fabriek grondig ge reorganiseerd. Omstreeks 1870 kwam er echter een ernstige economische terugslag, die de onderneming bijna het leven kostte. Men besloot in ieder geval de productie van stafijzer te staken, en nog gedurende en kele jaren verkeerde men in dubio of men het bedrijf al of niet zou voortzet ten De omkeer ten goede kwam als ge volg van het besluit, een sleephelling te bouwen voor de reparatie van schepen, welk besluit ertoe geleid heeft, dat bin nen enkele decennia het aanzien en het karakter van de onderneming volkomen veranderden. Het sncces met deze scheepshelling was nl. zo groot, dat men ln 1880 besloot ook zelf binnenschepen te gaan bouwen, waartoe een ploeg scheepsbouwers uit Kinderdijk in dienst werd genomen. voor de voorgenomen uitbreidingen. Op het oude terrein aan de Leidse Zuidsingel zijn de machinefabriek en de smederij ondergebracht. Het laat zich aanzien dat op de lange duur concentratie noodzakelijk zal zijn. De vele investeringen die hiermee gemoeid zijn maken dat met deze concentratie nog wel enkele jaren ge wacht zal moeten worden. gehad te hebben. Het is in die periode dat een jonge prins, geboren in deze gewesten, onder leiding van een be jaarde monnik studeerde. Deze zou eens paus worden onder de naam van Adria- nus VI, terwijl zijn leerling de beroem de Keizer Karei werd. Enkele eeuwen later zou de universiteit in de straten van Leuven een andere denker zien wandelen, stichter van een seminarie voor wijsbegeerte, de toekomstige kar dinaal Mercier. Dit zijn enkele namen, die Leuven voorop mag stellen om te getuigen van zijn glorietitels. De gedenktekens van de stad vertel len trouwens genoeg over haar rijk ver leden. Zjj zijn even talrijk als prach tig. Eerst zullen wij de kerken noe men: Sint-Pieter, Sinte Geertruide, Sint Jacob. Leuven heeft ook heel wat bur gerlijke gebouwen en onder deze een vermaard stuk: het stadhuis, in spits- boogvormige vlammenstfjl uit de vijf tiende eeuw. Niet minder dan driehonderd stand beelden aan dit gebouw vertellen de glorie die Leuven gekend heeft en waar op de stad zo terecht fier is. Ook een andor gebouw verdient de aandacht van de bezoeker: de nieuwe bibliotheek van de universiteit. Evenals in de Middeleeuwen zijn de scholen en gebouwen van dc universi teit in de vier hoeken van de stad ver spreid. Uitstekend uitgerust z(jn som- lat zij zeker de Amerikaanse universiteiten niet moeten onderdoen. De omgeving van de stad is werke lijk prachtig. Dezer da gen was het vijfentwintig jaar geleden dat de re gering Fran co aan het bewind kwam. Dit feit werd ook gememoreerd met een emissie van twaalf postzegels, waaraan wat afbeel dingen en uitvoering betreft veel zorg werd besteed. De tekeningen op het eerste zestal zegels herinneren aan de burgeroorlog die tot 1939 woedde: 70 ct. vredesengel, -duif en vaandel der overwinning; 80 ct. overtocht Straat van Gibraltar door Spaanse Marokko-troepen onder bevel van Franco; 1 Pta allegorische voorstel ling bevrijding Alcazar; 1.5Ö Pts ver woeste universiteitswijk met triomfboog; 2 Pts Ebro-veldslag en 2.30 Pts over winningsparade. De hoogste waarden brengen de voor uitgang van het land gedurende de laat ste 25 jaar in beeld: 2.50 Pts scheeps- bouwindustrie; 3 Pts ijzerindustrie; 5 Pts landkaart van Spanje met stuwmeren; 6 Pts beeldhouwwerk „Dama de Elche" en stuwdam en 8 Pts mijnindustrie. De 10 Pts tenslotte draagt de beeltenis van Franco. Duitsland (Bonds republiek). Door middel van een 20 Pf. werd begin deze maand de aandacht gevestigd op de Duitse radio-, tele visie- en grammo foontentoonstelling, die van 25 augus tus tot 3 september a.s. te Berlijn wordt gehouden. Als te kening werd de voor deze expositie ontworpen affiche gebruikt, voorstel lende de beer (uit het wapen van Berlijn) met televisie scherm, radiomast en grammofoonplaat. Groot-Brittannië. Binnen het 'tijds verloop van een maand zullen binnen kort tot driemaal toe speciale postzegels worden uitgegeven; een unicum in de geschiedenis van de Britse posterijen! Op 28 augustus wordt het 100-jarig ba- staan van de rijkspostspaarbank her dacht met de uitgifte van drie zegels (2H d„ 3 d. en 1 s. 6 d.); op 18 septem ber ter gelegenheid van de tweede con ferentie van de Europese Post- en Tele communicatie-administraties (C.E.P.T.) volgen een 2. 4 en 10 d., terwijl de bij eenkomst van de Commonwealth Par liamentary Association op 25 september postaal herdacht zal worden met de emissie van een 6 d. en een 1 s. 3. d. Nu de dames vrijwel uitsluitend ny lon kousen dragen kunnen wij ons bijna rnige gebouwen zo modem, dat zij voor niet meer voorstellen dat enkele tien tallen jaren geleden veel zijden kousen werden gedragen. Maar in de grijze oudheid bestond de kous niet eens! De Romeinse dames omwikkelden de be nen met fijne linnen stroken. In het midden van de zestiende eeuw begon nen zö (onder de zeer lange kleding) grove gebreide kousen te dragen. Mannen droegen het eerst zijden kou sen. Je kent zeker van afbeeldingen uit je geschiedenisboekje voorname perso nen die een kuitbroek dragen. Ook op schilderijen zie je die dikwijls afge beeld. Bij die broek, boven de knie, be hoorden de zogenaamde „broekkou sen". In Spanje kwamen deze in de zes tiende en zeventiende eeuw het eerst ln de mode; daarna vrijwel in alle an dere landen. De eerste (zwarte) zijden dameskou sen droeg Koningin Elisabeth van Enge land (eind zestiende eeuw), die ze uit Spanje liet komen. De zijderups teelt werd daar begonnen en moerbei bomen werden speciaal aangeplant. Het dragen van zijden kousen was tot in de negentiende eeuw een weelde. Maar toen het vervaardigen van kunst zijde bekend was, werd de wereld over stroomd met machinaal geweven kunst zijden kousen. Thans worden nylon kousen >i* I i* Wandtapijt, voorstellende een echtpaar onder een baldakijn (door dragen) uit de vijftiende eeuw. wel Thans het meest begeerd. v "'8 -VH -HA i y „illen^.A Dennen worden uit verscn' e i v_- van Europa aangeboden. stammen kwamen uit het "■nehf? (langs de Rijn afzakkend)- PL.' hoeveelheden treft men in ^gOt en aan, zelfs op zeer grotesta«jL)L'r De H. Johannes aanschouwt de Wijzen. (Wandtapijt uit de 14e eeuw). takken van dennen rechthoekig op de stam, y,zjg wone ronde kwasten aan'wzitt?ti. zijn; deze zijn zeer hard, los en hebben vaak eenkenb,V' kleur, hetgeen als een onderscheiding van vuren beschouwd. rS, Dennehout bevat geen,,jeeiWs genstelling met vuren. A boom verwond wordt kan scheiden voor wondheling- In de vorm van allerifL-fl en paaltjes wordt in Ne<4 vj fj dennehout aangeboden. gch);j> dennehout, HU dit, doch hout van p. «iVfl'ME 1 IVUQU: Frankrijk. Vijf beroemde Franse to neelspelers, afgebeeld in hun voornaam ste rol, treft men aan op een serie zegels, die onlangs werd uitgegeven. Op de 0.20 fr. komt Champmesle voor als Roxane, op de twee zegels van 0.30 fr. Talma als Oreste en Rachel als Phèdre, terwijl de beide waarden 0.50 fr. als tekening dragen Raimu als Cesar en Gerard Philippe in de rol van Le Cid. Oostenrijk. Van de onlangs versche nen serie. Künstlerhaus Wenen zün de zegels van 1 en 1-50 Sch. niet meer af zonderlijk aan de postkantoren verkrijg baar. Ze worden alleen verstrekt bij aankoop van een complete serie. Nau welijks zes weken na de uitgifte blijkt deze reeks dus reeds schaars te zijn. jlmbc, <-!!« IA, IV6I 'VC Suriname. Op augustus komen vijf zegels in om loop ter gelegenheid van de Jamborette 1961, een bijeen komst in Suriname van padvindsters uit vijf Caraïbische landen. De serie bestaat uit: 8 2 ct. met een pad vindster erop die aan het seinen is, 10 3 ct. een die de groet brengt. terwijl op de 15 4 ct., 20 5 ct. en 25 6 ct. diverse taferelen uit het kampleven voorkomen. Het is ons niet bekend waarvoor de toeslag bestemd is. SUfttN Advertentie V Wellicht hebt u, verwoede wedstrijd- bridger, enig inzicht gekregen in de attracties die het robberbridge u zou kunnen bieden en waarvan gij uzelf tot nu toe verstoken hebt gehouden. Maar afgezien van de attracties, is het rob berbridgespel zo belangrijk omdat het zo doeltreffend mogelijk datgene aan kweekt. dat in elke sport of spel voor succes een der eerste vereisten is; concentratie. Zodra vier spelers om de bridgetafel hebben plaats genomen zal diegene de meeste kans op succes hebben, die er in slaagt alle kleinere en grotere ge beurtenissen die zich. zelfs buiten de directe inVloed van het spel, voordoen, te registreren en op de juiste wijze uit te leggen. Juist in het robberspel, waar in het erop aankomt met mooie kaarten zoveel mogelijk te winnen en met slech te kaarten zo weinig mogelijk te ver liezen, is goede concentratie onont beerlijk. Het volgende voorbeeld uit een rob berbridgepartij is in dit verband zeer illustratief: 4 H V 8 3 9 O A 8 5 3 <|>AE93 N W O A B 9 7 2 C? H 4 O H V H 10 8 4 Zuid opende met 1 schoppen, west paste, noord bood direct 4 Sansatout (azen vragen), zuid 5 ruiten, waarna noord nogal vrijmoedig het eind bod bepaalde op 6 schoppen. West speelde hartenaas voor, op tafel (noord) harten 9, oost harten 10 en zuid harten 4. In slag 2 speelde west ruiten 10 na en de zuidspeler won deze slag met ruitenheer. Hoe nu verder? Technisch moet men dit spel spelen op de mogelijkheid, dat één der tegen spelers naast de Vrouw óók 4 ruitens bezit, waardoor er een dwangpositie kan ontstaan door het afspelen van alle troeven. Zuid had echter opgemerkt, dat oost, na enig overleg, in slag 1 de harten 10 had bij gespeeld. Om welke reden zou oost die hoge kaart hebben bijgespeeld? In harten kon voor OW niets te ver dienen zijn in de eerste plaats lag er maar één Q open op tafel, in de tweede plaats zag zuid, dat oost de hartenheer niet had en dus niet om die reden zo hoog bijgooide. Zou oost misschien ruiten-naspel wenselijk ach ten? West had ruiten 10 nagespeeld, de tafel had Aas en zuid zelf O Heer- Vrouw; oost kon dus maximaal in rui ten de Boer-9 met één of meer kleine kaarten hebben gehad en d&t kon dus evenmin een reden zijn om te „signa leren" Advertentie) 4>h- A® Ss ri *ti j °Plc lit boi iT Zijn. Sj v0oi Vj Wel Si' Wei V'"tlM, Sm net 1110 ,'ltSkt >i Neen de oplossing ffj ger: oost had natuurlijk jS vrouw en hij (oost) was (ea zo bang, dai west met Ki*. ye? ,e' A komen en dat daardoor k pj« +i<j eruit gesneden zou worde» Oos p dan dat risico te lopen, W» door het bijspelen van ee:p zijn partner af te houden j 1 klaveren. Op deze basis speelde o,( af en won het contra w tij inderdaad klaverenvrou Jrft slechts 3 ruitens) bleek te i w'®cji U zult wellicht zegge+ S ij A liridge gaat deze redener op Inderdaad, doch doe»\yj spelen van robberbridge .ujSl ct Ji Sta Dl merkingsgave voor en de.2efl "f van dergelijke gebeurten^ anTi cfoIrnxroolrL z-ivfrtTYT Ql bridge is de beste IeerS;d£ iemand een werkelijke 01 maken! Y4& A nvprtpntip i.ecr

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 20