HOOGTEPUNT VAN BAROK SCHLOSZ BRÜHL, een tussen Keulen paleii verrukkelijk en Bonn expositie gewijd aan de bouwheer jaar :electen FOKKER met zijn SPIN boxen Haarlem Herinneringen van een vriend De eerste man op de maan Film van Relph-Dearden Herdenking KEURVORST CLEMENS AUGUST n Nederland is de vorstelijke bouwkunst eigenlijk nooit k0rnaan haar trekken kunnen tje^n' E>e zeventiende en acht- ahde eeuw hadden hier een bet aanzien dan in de rest van *0en grotendeels monarchaal begeerde Europa. Hier stond v a de top een brede top bur SamerdevinS een gezeten sta Serij en een ri.jke koopmans- riik e'ders een in ieder geval bii?6' soms zeer machtige en 8f, r'Oder geprivilegieerde hoog- g,al; die zijn geslacht glans en Sp,rie verleende in architectoni- exclamaties. ^"geland kent heden ten dage tie' l6le van dergel«ke paleisach- bouwwerken. Parijs heeft er Vera rev°lutie heel wat van zien w 0kdjnen, maar het platteland ^Frankrijk is nog bezaaid met ateaux, die eigenlijk meer Expositie bal eizen of paleisjes moeten heten. Sorf1611 *s eveneens rÜk aan dd jjj rt bouwwerken, om van Italië te zwijgen. Duitsland kan op lat gel3ied ook het een en ander j> .en zien, vooral tussen Main, w.b en Beierse Alpen (Residenz Ij V^burg, Brucksal, Veilshöch- Cnk1' Werneck, Pommersfelden, bUrg, Ansbach, Schlüszheim, UT^Phenburg)en dichter bij VGu and' in West-Duitsland, eifn huis bijna, tussen Keulen Ï4wT°nn' Schlosz Augustusburg in rtihl. Donderdag gaat Haarlem met feestelijk vertoon de dag herdenken, waarop An thony Fokker vijftig jaar geleden met zijn zelf gemaakte ,£pin" zijn legendarische vlucht rond de torenspits van de Oude Sint Bavo maakte. De Koninklijke Lucht machtkapel is die dag in Haarlem te gast en met behulp van een helikopter zal 's middags op het Santpoorterplein dat een halve eeuw geleden nog het weiland was, waar Fokker met zijn Spin op steeg een gedenksteen worden onthuld. In de Vleeshal wordt een herdenkingstentoonstelling inge richt, die tot titel draagt „Van Spin tot Spoetnik" en waarin een halve eeuw luchtvaartgeschiedenis in beeld zal worden gébracht. Tijdens een officiële receptie ten stadhuize zal 's middags om vijf uur het eerste exemplaar worden aangeboden van een nieuw En gelsboek over Fokker. In ver band met deze Fokkerherdenking hébben wij een gesprek gehad met wethouder J. Schippers, die Fok ker in zijn jeugd goed gekend heeft en zelfs zij het toevallig 'nog aan de ,$pin" gesleuteld heeft voordat deze de legendari sche vlucht rond de St. Baaf maakte. m&< A*# ps§£ een «esuperponeerde picturale archi tectuur, die openslaat naar een w\jae hemel, waar soms een heel pantheon in rondbuitelt. De ,,Gartsenaal" en de muziekzaal, beide weer met fresco's van Carlone, zijn heerlijke voorbeelden van decora tieve stucversiering. De Cuvilliesvleu- gel, met zeer veel stucco lustro". biedt weer iets heel anders, Franse rococo namelijk. Het gebouw zelf is dus, vooral daar het voortreffelijk gerestaureerd is, een bezoek ten volle waard. Bo vendien is het paleis omgeven door een zeer mooie parkaanleg, gedeel telijk een reconstructie naar de oude plannen van Girard. Het geheel, met de heerlijk bloeiende „Gartenparter- re", maakt een overweldigende in druk. De tuinfagade van Schlosz Augustusburg in Brühl. iets van rococo-interieurkunst, maar dan vrijwel altijd op tamelijk kleine schaal. Hier te laiide ontbraken nu een maal de hoge adel en het rijke klooster, die elders in die tijd bouw heren waren. Bovendien zal het calvi nistische klimaat zeer zeker niet gunstig hebben gewerkt op een dergelijke ,,le- bensbejahende" kunst. Dan is er nog de tentoonstelling, ge wijd aan Clemens August. Zij belicht niet alleen het. historische belang ran deze figuur, maar geeft tevens een overzicht van kunst en kunsthandwerk in deze tijd en laat tevens iets proeyen van de toenmalige levenssfeer. Men ziet er zeer mooie schilderijen, meu bels, faience en porselein, kristal, prach tig zilver en metaaldrijfwerk, de enorm rijke kerkgewaden van de „ca- pella Clementina" wapens en jaehtge- reedschappen, munten en penningen, boeken en pamfletten ontwerptekenin gen voor architectuur' en kunstnijver heid, beeldhouwwerk, kortom een mer a boire voor de liefhebber. Voor de werkelijk belangstellende is het aan te raden de catalogus te kopen, een boek werk van ruim 500 pagina's, zeer mooi uitgegeven voor een opmerkelijk lage prijs. Dit boek is cultuurhistorisch een monumentje. Het bevat een schat van gegevens over het Rijnland en Westfa- len en is daarbij rijk geïllustreerd. Voor een bezoek aan Brühl moet men zeker een halve dag uittrekken, wil men enigermate een overzicht krijgen. Daarna mag men niet verzuimen ook de Schioszkapelle in het Franciskaner- klooster te bezichtigen, vijf minuten wandelen van het paleis' gelegen. Daar is in alle glorie herrezen een der mooi ste baldakijnaltaren ter wereld. In het niet zo verre land van Münster vindt men trouwens ook zeer waardevolle monumenten: Residenz Münster, Erb- drostenhof, Clemenskirche. Ook hier voor heeft men maar een of twee dagen nodig. H. HORBACH (Illustraties ontleend aan Een detail van het befaamde grote trappenhuis van Schlosz Augustusourg. de zeer fraaie catalogus van Schlosz Augustusburg, uitg. M. Du Mont Schauberg, Keulen). Dit alles nu vindt men in Brühl: een klassieke barokbouw met een weelde rige rococodecoratie van zeev hoge kwaliteit. Voortreffelijke decorateurs waren voor de bouw aangetrokken, zo als de beroemde frescoschilder uit het Oostenrijkse barokmilieu Carlo Carlo ne. de enorm knappe stuccateurs Arta- rio, CastelK, TOorsegno en BriLli. De stuccateur speelt in de late barok en in het: rococo een zeer belangrijke rol. Het zijn ook waarlijk geen kunsthand werkers meer, maar grote kunstenaars. Zij lossen de wanden van de interieurs op in één speelse decoratie. Men hoeft de wandafsluiting niet meer aan te kle den met schilderijen: de wand zelf wordt decoratief element., vervluchtigt in een sierlijk samenspel van zwierige rocaille-motieven. Het trappenhuis hier is een wonder van bouw- en sierkunst geworden, een van de mooiste en allerrijkste in zijn genre. Hier is opnieuw iets te zien, dat typisch is voor deze stijlperiode: een plafondfresco (van Carlone), dat de ombouwde ruimte moet vergroten door (Van een onzer verslaggevers) Tvree jongens reden langs de rand van Haarlem om een luchtje te scheppen. Het was eind augustus 1911. Het einde van de vakantie was in ziclit. De beide jongelui trapten op hun strenge tweewieler, de pet naar de mode-eisen destijds achterstevoren op .liet hoofd, langs het weiland opzij van de Kleverparkweg. Plotseling werd hun aandacht getrokken door een flinke tent. De jongelui trokken er op af en vonden daar tot hun stomme verbazing hun vroegere schoolkameraad, Ton Fok ker, die bezig was zijn zelf gebouwde „Spin" in elkaar te schroeven. We hoor den het verhaal v,an deze ontmoeting dezer dagen uit de mond van een van de fietsende jongelui. Hij zetelt nu in het Haarlemse stadhui» als wethouder van Economische Zaken: de heer J. A. Schippers. Ton Fokker en Jan Schippers hadden beiden op de H.B.S in de Jacobijne- straat gezeten. Ton was een jaar jon ger dan zijn kameraad. Ze hadden el kaar uit het oog verloren, toen de on gedurige en moeilijke Ton Fokker naar Duitsland was vertrokken om er iets over vïiegtuigtechniek te leren. Het pakte anders uit. Ton Fokker leerde er vliegen, want van vliegtuigbouw bleek hij meer te weten dan zijn leer meesters in Mainz. Op 16 mei 1911 haalde hij er met glans zqn vliegbre vet Hii had het niet kunnen laten om tiid'ens de proefvlucht zijn pubhek en de examencommissie in opperste ver bazing te brengen met zijn gevaarlijke bochten Tonny Fokker vloog toen zijn Snin" 'een inderdaad spin-achtig toe stel van draden en linnen, waarin echter voor het eerst in de aviatiek autoge- nisch gelaste stalen buizen waren toe gepast voor de rompbouw. Jan Schip pers en zijn vriend keken hun ogen uit. Dit was wel het laatste wat zij van Fokker hadden verwacht. Ze hadden Clemens August als aartsbisschop en keurvorst van Keulen. Vo^üstusburg is gebouwd door keur- schoonste schepping, Schlosz Au- °hs V^emens August. Zijn naam zegt gustusburg. Dit paleis is trouwens op IVOo ^erlanders weinig. Geboren in zich zelf reeds de moeite van een be- V<br als Wittelsbacher prins, bestemd zoek meer dan waard Het iseen ïna geestelijke stand, wordt h« in bouwwerk van Johann Konrad MüL.eekozen tot vorstbisschop van Schlaun de grootmeester van de West- y^its ?r en van Paderborn, in 1722 te- faalse barok, hofarchitect van Clemens 17% tot aart^hi^rhon van Keulen, in August, mc als medewerkers Jon. Bal- n°M tot vorstbisschop van bil- I?e""fla"n (Residenz Würzburg, ^üclr in 1728 bovendien van Osna- Bruchsal St. Paul in Trier), die hier Vjh 1732 van Hoch en Deutschmie- van ei1 ziet; een enorme culminatie Westelijke en wereldlijke macht. P'öh"; Vo°r soort man was hij? Een 'ttf.i i de „Hausmachtpolitik" van de Va(1 b'Sbacher? Een typisch voorbeeld Pmto^Putisme? In ieder geval in West- Tl II. mnoet C t VP I PP lip Bnichsal St. Paul in Trier), die hier zijn rijkste trappenhuis bouwde, en de befaamde meester van het rococo Frangois de Cuvilliés (Cuvillésthe- ater Münehen o.a.). De tuinen wer den ontworpen door Girard (Schlüsz heim, Belvederegarten Wenen), een van de beste leerlingen, de beste van Le Nötre. «üitsio uslr*e: in ïeaer gevai m nw.- rSUrB nd een van de meest stralende *«r van het ancien-régime. Zeer ze- j groot kerkvorst, ai had hij [Jg tllCl Van 7peer vrome buien: het bestuur nij, verschillende bisdommen liet Om Schlosz Augustusburg te waar- ler>deBi "et kerkelijk loven betreft, gro- deren js enig begrip voor stijl en le- over aan zijn vicarissen en venssfeer van de achttiende-eeuwse ?i8'rzeic, Bovendien een onzeker en Upper wel nuttig. Talleyrand heeft jtarz-jT»- Bovendien een <--i> upper teh wel nuttig. Talleyrand heeft istaatsman, heen en weer ge- eens gezegd, dat iemand, die niet vóór >üsSen t>a?s in zÜn sympathieën werct 17gg gdgefd had, niet kón weten wat "d-nla, .pcieren, Habsburg' en Frankrijk, leven ;s Voor een bepaalde selecte voor ziin politieke activiteiten soms groep zaj dit wel in zekere zin waar Pttlser, Plotselinge en subjectieve im- geweest zijn. Het begin van de acht- Ipt bepalen. In eik geval wel t;ende eeuw, dat was de hoogbloei van ?SUur e?n historisch belanewekkenae de barok en het hoogtij van het rococo, vta.eCp' een grixit bouwheer, een {-wee verwante stijlen, die de Nederlan- °te k?)5' die cultuur-historisch van ders over het algemeen slecht kenhén Petekenis Is. afgezien van enkele monumenten van de Hollandse barok zoals het Paleis Al mi kIi Knura op de Dom die echter, beïnvloed nuyU3iU3uui3 door het Franse classicisme, toch een deze man nu is, omdat hij heel ander karakter heeft dan de Ita- Ce*honderd jaar geleden gestorven liaanse barok; afgezien ook van enkele ««n tentoonstelling gewW to 4)n roooco-geveldecoraties en hier en daar Yan het duo Michael Relph-Basdl Dearden, of van ieder van hen afzonderlijk, hebben we meer dan één redelijk geslaagde Brit se film gezien. Zo'n film bewoog zich dan in de sfeer van de farce, had soms het karakter van een slapstick- geval, maar bereikte niet het niveau van de Ealing-comedies in hun beste tijd. Van Dearden herinneren wij ons „League of Gentlemen" en „The smallest show on earth", van Relph „Rockets Galore", een grove variatie op het fameuze „Whisky Galore". Dit duo tekent nu voor de film „Man in the moon" (De eerste man op de maan). Relph had de produktie in handen. Dearden voerde de regie. Een grappige film met enkele geslaagde in vallen, die echter het peil van de inzet niet volhoudt Het begin zal zeker de hilariteit op wekken Men maakt kennis met een zekere William Blood, die zoveel is als een menselijk proefkoniijn. In het „kou- decentrum" wordt hij aan vele tests on derworpen, maar hoe abnormaal deze proefnemingen ook zijn, Blood ver toont geen enkele afwijking. ïRl wordt overgeplaatst naar het zeeziektecen trum", maar voor hjj hier de geleer den opnieuw zal verbazen met zijn hoogst ongebruikelijke gezondheid wordt hij gecharterd door het „atoom centrum" dat proeven onderneemt om een man naar de maan te lancet en. Hier is William eerst goed op zijn plaats. In competitie met enkele andere he-men wordt hij aan koude- en wirmte-tests onderworpen, wordt hi) met een snel treinvaart in het rond gerimgerc-- kort om wordt hij wetenschappelijk „klaar gestoomd" voor zijn reis naar de maan. Men heeft tot dan toe diverse leuke fragmenten kunnen noteren. Ook een dosis originele kritiek op de weten schapsmensen die alles en nog wat-Wij len onderzoeken. En daarnaast heeft men plezier gehad in een vlotte schets van de saaie Engelse zondag. Maar men heeft niet over het hoofd kunnen zien, dat de film op een even conven tionele als ongeïnspireerde wijze in el kaar is gezet. Daar werkt zeker ook toe mee het vlakke spel van de maanreizi- ger, verto'kt door Kenneth More, die zo geroutineerd schijnt te worden dal hij voor een dergelijke rol zyn hand niet omdraait met alle gevaar van een te geringe interesse van de zijde van de toeschouwers. Het slot van de film is verrassend, maar het is een verrassing die niet spiritueel of verfijnd is. Er moest een dwaas einde komen. Nu daar heeft men dan voor gezorgd. Over de kwaliteit ervan heeft men zich het hoofd niet gebroken. Men ziet Blood plaats na men in zUn ruimteschip. De reis schijnt Kenneth More in zijn ruimtepak als de eerste man goed te verlopen.. Hij komt aan in een troosteloze vlakte. Dit moet dan de maan zijn. Maar het eerste wat hij aantreft is een biiiye conserven. Ge- brulken de maanbewoner» dezelfde bllkgroenten a'9 wa" Velen zullen zich zondem twufel met deze film goed amuseren. Men kan er in ieder geval van zeggen dat hij op het juiste tijdstip is gelanceerd. hem eigenlijk nooit anders gezien dan als knutselaar, die alleen maar toestel len in elkaar prutste om er de gekste capriolen mee uit te halen. Zij herinner den zich, hoe Ton Fokkei ooit bij een weddenschap om een gulden, van het dak van de botenloods van de Roei en Zeilvereniging aan het Zudder Bui ten Spaame het water in gefietst was. Ze herinnerden zich hoe Ton Fokker het gepresteerd had om een gammel bootje te laten kapseizen zonder zelf een nat pak te halen. Terwijl het bootje kiepte, had hij kans gezien om vliegens vlug op de boven liggende onderkant van de boot te kruipen. Ton Fokker was er de man niet naar om zijn gesleutel aan de „Spm" in de tent aan de Kleverparkweg te onderbreken voor een vriendschappe lijke kout. Als de jongelui herinne ringen op wilden halen, goed, maar dan werkte hij door en de beide jon gelui konden hem helpen, als ze wil den Jan Schippers en zijn vriend zetten hun fietsen tegen elkaar en begonnen dapper schroeven en dra den en een wiel aan te dragen. Ton Fokker was juist uit Mainz aangeko men met zijn gedemonteerde „Spin". Hij wilde zijn vroegere stadgenoten en vooral zijn ouders en zijn zuster Toos laten zien wat hjj m Duitsland gepresteerd had. De Koninginnedag van 31 augustus leek hem daartoe een mooie gelegenheid. Het was in die dagen ge bruikelijk, dat zo'n nationale feestdag gevierd werd met demonstraties van allerhande nieuwigheden: de bioscope en de vliegmachine. Er werd honderd uit gepraat op het „vliegveld" aan de Kleverparkweg. Hoe dat nu eigenlijk moest, met die koeien op het weiland? wilden de jon gelui weten. Tonny Fokker vertelde, dat met de boer een afspraak was gemaakt, dat het vee tijdig op afstand zou wor den gebracht. Een ander probleem: de ho^e vlaggemasten die ter gelegenheid van de Koninginnedag langs het wei land waren geplaatst, zouden op ver- ANTHONY FOKKER zoek van Fokker worden weggehaald, omdat ze hem wel eens last zouden kunnen bezorgen. Hij had ook graag ge zien, dat de wilgenstruiken verwijderd zouden worden, die langs één kant van het terrein stonden. Die eis was niet ingewilligd, maar Fokker had goede hoop dat de wind uit .de goede hoek zou waaien, zodat hij niét bij het opstij gen al meteen over de wilgen zou be hoeven te klimmen. Ais de wind mee zat, zou hij in een andere richting kun nen starten. De jongeheer Schippers kende de Fokkers van vrij nabij. Hij had met Toos Fokker op het particuliere be waarschooltje aan de Jacobijnestraat gezeten en zijn jongere broer was op de lagere school van meneer Huibregts aan de Wilhelminastraat een klasgenoot van Tonny Fokker geweest. Hij was verschillende keren bij de Fokkers aan de Kleine Houtweg te gast geweest op kinderpartijtjes. Hij kende vader Fok ker als een gestrenge, wat excentrieke man, die er een gewoonte van maakte om hetgeen voor die tijd beslist on gewoon was blootshoofds en zonder jas midden over straat te wandelen. Mevrouw Fokker was een lieve, harte lijke dame, die veel met de kinderen optrok. Vader en Tonny Fokker lieten er zich weinig aan gelegen liggen. De oud-planter Fokker trok zich het liefst terug om wiskundige problemen op te lossen, waarin hij zjjn grootste liefheb berij vond. En Tonny was altijd op zolder aan het knutselen. Echte vrienden had de jonge Fok ker niet. Daarvoor was hij te weinig gemeenzaam met zijn omgeving. Hij ging helemaal op in zijn techniek en de zolder van het herenhuis aan de Kleine Houtweg was zjjn domein. Door de elektrische stroom te schakelen op de deurknop, voorkwam hij tot angst van de gillende gedienstige dat men zjjn domein zonder zijn me deweten betrad. Voor wat omvang rijker werk trok hij naar een stal houderij achter zijn ouderlijke woning, in de werkplaats waarvan hii telkens weer nieuwe ideeën uitwerkte. Zijn specialiteit was apparaten, waarmee hij griezelig roekeloze stunts kon uit halen. Een echte technische weten schap bestond toen nog niet en Tonny Fokker had trouwens een broertje dood aan leren. Van de HBS van dr. Brongersma aan de Jacobijnestraat moest hij verdwijnen omdat hii nlet leren wilde. Hij wilde niets dan knutselen, prut sen en technieken. Ai het andere was voor hem overbodige ballast. En dat knutselen was: uitproberen. Niets was tevoren berekend of op papier gezet. Zijn intuïtie hielp hem zijn apparaten te bouwen en met zjjn zeldzaam gevoel voor evenwicht wist hij alle praktische onvolkomenheden weg te werken. Zo is zijn „Spin" ontstaan en zo wist hp met de „Spin" zijn rondje om de Bavotoren uit te voeren. Die intuïtie en dat even- wichtsgevoel hebben bem tot een dei allergrootste luchtvaartpioniers ge maakt, een man die acbteraf boyendien de zakpliikheid bleek te bezitten om zijn vindingen te gelde te heeft hii verdiend, al heeft het geld hem nooit edit gelukkig kunnen maken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 27