n
VERJAARSGESCHENK VOOR MINISTER-PRESIDENT
Naar
een nieuwe
Armenwet
K
huidige
sas
l!sC,»I:UXemburê
Gedeputeerden zijn provincie
verantwoording schuldig
-M issionaris-boekhouder-
Sociaal
commentaar
wrnmwmrfi
crisis
jpjj
yi
Verkeer eist
zes levens
Uiteenzetting van minister Toxopeus
Najaarsshow Modehuis Haring
De V.V.D. erkent geen recht
op bijstand
Functies voor blinden in bedrijf
Personeel verlaat
Nieuw-Guinea in
groten getale
Het warme
Chart)
van uw
centrale
verwarming
ïP.GoriJ1! soort vermetel vertrouwen
SG°h.
NaT; God"
2iin"
is
Ut w
A fi
s z» t:-v
fa,1dt-tentoonstelling
Dag vol ongelukken
Wij tonen u onze collectie van binnen- en
buitenlandse huizen dinsdag 12 september a.s.
in Kasteel de Hooge Vuursche
Aanvang
's-middags 2.15 uur 's-avonds 8 uur
Thé complet f 5.
Wijziging loterij wet
in Eerste Kamer
Als voorbereiding
hierop kamp in Boxtel
Pater J. de Rooy C.S.Sp.
IDEAL STANDARD LB2 KETEL.
Gietijzer voor langere levensduur.
Micro-fijn pasgesiepen afdichtingen.
Maximaal brandstof-rendement. Ge
makkelijk te wijzigen voor het stoken
van vaste brandstof. Moderne vorm
geving. Reeds duizenden in Europa
geplaatstl
Duurder hoeft niet, want beter kan niet.
Liturgische weekkalender
ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961
PAGINA 5
tfe^°r dr. J. Folliet, hoogleraar
de t -
öociai
'"de sociologie aan het „Institut
Lynnciai ^es Facultés Catholiques"
-Jtej stelt in een bijzonder knap
'1 (je °yer de algemene crisis waar-
Jeerti j ledendaagse mensheid ver-
'1 kori! Vraa^ rnen deze te boven
*jjn ^en maS het hopen, is
?'ids 0B !ng' en hij baseert die ener-
rt°hdsin t- algemeen-menselijke be-
nct> enderzijds op de voort
vaar "Werkzame Voorzienigheid.
L°egt i,0n komt er zeker niet door,
di j^^eraan toe> als men he
-nt Kerk ons toesteekt, niet
°tde-r T h)e mensheid kan zich
haar. erk niet redden. De Kerk
a heurt echter kan haar red-
0 Hiprf nie^ uitvoeren zonder
r°ds eWerking van de kinderen
1 Shèid °0r w*e God Zijn tegenwoor-
S lp Jn he historie openbaart. Dit
v s' die het verleden ons leert:
j- 'wachting, waarin niets pas-
veeleer het tegendeel: een
r hpir g' hie in de heldhaftigheid
ï;en Sen tot uitdrukking komt.
°<i °uter passieve houding is de
t:>htinan heze heilbrengende ver-
'rnistT1_gl Zowel pessimisme als op-
hfi; u kan tot deze passiviteit lei-
oerste door het nut van een
'Nat hVerontrustiug niet in te zien,
a1, j ,4. Christendom, zegt men
i et trtasrriers toch niets anders is dan
?veti ,'p moeten accepteren van een
een „tranendal", het laatste
iQj i 1 •t vermetel veruuuwcu
bescherming, die in het ver-
t, KèrV°aJs he geschiedenis bewijst,
,'lozp steeds beter en rijker uit de
i'°0fsc>irrises hie zij heeft beleefd, te
:'5Uen - ;la deed komen. In beide ge-
j,.°Udin_.s "et resultaat een apathische
vch dru'i. Seen enkele reden ziet
r6lr!< te maken voor een binnen-
o,Men taak-
tj'hgerj. ^ei'geet daarbij echter twee
rs cian u urüjk kunnen wij niet an-
(5 hyj' et kruis aanvaarden, dat
-Selii^. jeder en allen oplegt, maar
rtlJd is het onze plicht te
fh te r,J)laar en te werken aan de
v de Wossing van de moeilijkheden
hdf.r. ®rtverkelijking daarvan. En
,jl« te u he Kerk welke crisis dan
>-! r>nVr°yeri is gekomen, geschiedde
rerhjk dank zij een ge-
<;hein e inspanning op het totale
o. yan het leven. De bijstand
zegt Folliet terecht, heeft
v. i r-
i y, 1 romer rerecnr, neen
p0ot jjjh een automatisme. Hij werkt
°ds zjjB t van mensen, die mensen
J,..
u "ea begrepen optimisme is de
81 is rjb,ng, een Christen waardig.
van de geschiedenis, die
;he les'
l^is pn6naanzien van de hedendaagse
'tekpn ?>rt onher de riem behoort
t_h om,b\ Bedoeld is dan uiteraard
Jtr'Seh r me> dat steunt op de his-
f uetviipi4. j-4. j-
t. jj o^ijsbare overtuiging, dat de
h v telkens opnieuw geconsta-
VeftrnPernt?.uwing dankt aan haar
!l>hrliónsetijke waarde en boven-
■ike macht.
tijj't'dan dient in onze moderne
de rede leidinggevend te
k. r«j. ieae
lY't is r)' Waar dan een rede die be-
Zii 5r te dringen tot God, door
Va 6kkn i werkelijkheid pas echt
*<*n irm-, r>-t_r .1
het 11 ^an- D.w.z. dat zij de hulp
rjr' vr,p^e °f behoeft. Een onmis-
iA-„11?vaarhe daarbij is de vrij-
hp daan .°P haar beurt, wil zij
Vr ziip Vïij. zi-'n. op God gericht
tJhtj al is dit vanzelfsprekend
Jade tijk met behulp van de
hj1;- Vpr_Y'JU, 1 vomers is het, Die de
eicl 'ijer t door het geloof en de
j het evrijdt door Zijn genade,
fet in ?evaar
van ontpersoonlijking,
v'Pg otgsie vorm in ontmense-
%'i afd kan slechts door de
svi t oonde overwonnen worden,
jJJke J aBeen in staat is de men-
fechte^S00nlhkheid geheel tot
Isvs dP doen komen. Zij is im-
Weii,enïge. die de ware liefde
t 'stiis ,ln ieder menselijk wezen
h een pt, en Hem, zodoende, kent
iJndi„g heel enig subject, dat een
hefrt Waarhe heeft en een onein
5®rk ]p.^aarh is. (Folliet.) Alleer
Alleen
het ,ert ons door het Sacrament
^kt«r v^tjk en het geestelijk
het christelijk gezin de
'at Ycn f, ®rs bereide liefde op basis
v de hdamentele gelijkheid. Het-
v5b Eel^ii culele geiijKneia. nei-
Yhp^aar Voor het echte geluk,
kt all mens streeft. Ook dit
6ersteeen he Kerk door haar, op
gezicht paradoxale, leer
'spw1 in Moeten wij soms ge-
'vQr! cQïmP beloften van een atheïs-
ïiiorrrUnisme. dat alleen maar
Sft?akte n'.altijd voor morgen de
Sri 00wPiale gerechtigheid be-
85h h® Keric ?.r het weer uitslui-
Yck, Zonder ons he voorwaarden
;r-lFiV?ardi„v,W?}ke geen ware sociale
denkbaar is. De
i het hoch J:nastschappij is niet ab-
jv J stanri„ g 2ij totalitair zijn. Dit
r-.fp'hp van de Kerk, die wel
a^0hiket pp.P van he samenleving
hpt hiaat enschaPPelijk welziJn
ivh-sf hien tevens op wijst, dat
i aï?ah v.-jJ j betrekkelijk is ten
si,,h he alléén absolute God.
Ie v J ln> dat zó alleen ware
>'8Uv. 1 Hfip hjken is en echte
YOrip® Univp W,U men de vereiste
,,'lrj r een cultuur scheppen
iS>hs phetafysische kijk op we-
k.^tp "S en 1 n-yxk ur vvc-
h ®l)p' ^aarnn jVen' zonder het Ab-
Ysti ciue]e b he gehele schaal van
>3 an raaBt &11PlorelG waarden be-
j. een piliet terecht. Daarom
NpJo eiSp„ katholicisme, op grond
wijzen'versaliteit, hier de
'fh:
^chenk1?83^' God noch Zijn
ons die
gaven kant
v!l VereiY(' aller medewerking is
'le r,"at Wil op voor-
r'r>«geilade t' biddend, dat geloof
?creckl: ]n ons Tni<cl.4l7.n ^ilr,
Vpr htisd "Vs versierKen, zijn
tred ahtw0orH huidige crisis met
eh. u optimisme tegemoet
ons versterken, zijn
in
- bvWf& •JS®' f i «ME v
S ,;,4
fa?' Mi*
(Advertentie)
26
- Als uit-
kV n8 loei Jkt, hlederlands-Luxem-
i'k? vanVan de „kkoord en met mede-
^6hkin„de N vemging ter bevorde-
>8fi ueon vvorrtfr-an<is-Luxemburgse
?'j et u, biogra]j het museum al-
Hj,%vaterk van p^bp tentoonstelling
%Cc'rii„ Heer Aembrandt eehouden.
JviiiilyititJoé tckeni, n 150 foto's van
ü11 rt ®rtiirt hleu.!'ger en etsen, alsook
vïï het ip,,. nreProducties die te-
Uitk hillena'1 van de kunstenaar
hbeeldenbde aspecten van zjjn
De minister-president, prof. dr. J. E. de Quay viert vandaag zijn zestigste verjaardag. In verhand daarmede werd hem
in de vrijdag gehouden ministerraad van het koninkrijk een zilveren sigarettendoos aangeboden door de vice-minister-
president, drs. H. A. Korthals namens alle collegae die deel uitmaken van de ministerraad van het koninkrijk en de in
functie zijnde staatssecretarissen.
BOLSWARD, 26 aug. Vrijdagmid
dag heeft zich hier op de kruising rijks
weg 43 ter hoogte van de voormalige
Mamezijl, een ongeluk met dodelijke
afloop voorgedaan. Uit de richting Wor-
kum naderde de bromfietser A. D. van
der Meer uit Parrega, die geen voor
rang zou hebben verleend aan het ver
keer op de autosnelweg. Hij kwam in
botsing met een van links naderende
ersonenwagen en was op slag dood.
ijn vrouw, die op de duo zat, werd
met een zware hersenschudding ver
voerd naar het Sint Antonius ziekenhuis
te Sneek. De chauffeur van de perso
nenauto, de heer A. Meester, werd niet
gewond. Op dit kruispunt hebben zich
deze week nu al drie aanrijdingen voor
gedaan.
BREDA Op de rijksweg Etten-
Roosendaal is vrijdagavond de twintig
jarige M. de Bruin uit Rucphen om het
even gekomen toen hij betrokken werd
bij een verkeersongeval. Hij zou op
onvoorzichtige wijze de rijksweg zijn
overgestoken en is daarbij in botsing
gekomen met een auto, bestuurd door
de heer W uit Bergen op Zoom. Liggend
op het wegdek is hij direct daarop over
reden door een personenauto, bestuurd
floor mej. V uit Roosendaal. Het slacht
offer was op slag dood.
GELEEN Nabij „De Kluis" is de
vierjarjge Maria Meyers aangereden
door een auto en op siag gedood. Het
ongeluk gebeurde, toen het kind plotse
ling overstak voor de naderende auto.
GEMERT De zesjarige Janneke
van Lieshout kwam vrijdagavond onder
een vrachtwagen. Zjj is ter plaatse
overleden. Het kind verleende met haar
fiets geen voorrang aan de van links
komende vrachtwagen.
APELDOORN Op de niet-beveilig-
de spoorweg-overgang in de Waterloose-
weg werd de negenjarige Pieter Mole
naar door de trein Enschede-Amster-
dam gegrepen. Het jongetje, dat de
spoorwegovergang op de fiets wilde
passeren, werd op slag gedood.
UTRECHT In het Antonluszieken-
huis is de 31-jarige draglinemachinist
C. G. Verbeek uit Wijk bij Duurstede
overleden. Hij werd donderdag, naar
het zich eerst liet aanzien, slechts licht
gewond bij een botsing op het ver
keersplein Oudenrijn. De heer Verbeek
zat achter op de scooter van de heer
P. van Beest uit Soesterberg. Voor de
stoplichten remde de heer Van Beest
af, maar de scooter slipte op het natte
wegdek en botste tegen de rechterkant
van een Duitse personenauto. De heer
Verbeek raakte beklemd en brak zijn
linkerbeen. De oorzaak van het over
lijden is bij de politie onbekend.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 26 aug. Het is niet
anders dan vanzelfsprekend, dat de ge
deputeerden van een provincie voor het
door hen gevoerde beleid verantwoor
ding schuldig zijn aan de provinciale
staten, door wie zij zijn benoemd. Dit
heeft de minister van Binnenlandse Za
ken, mr. E. Toxopeus, geantwoord tij
dens een mondeling overleg met een
bijzondere commissie uit de Tweede
Kamer over het ontwerp voor een nieu
we provinciewet. Enige leden van die
commissie hadden gezegd niet in te zien
waarom gedeputeerde staten een ver
antwoordingsplicht ten opzichte van de
provinciale staten zouden moeten heb
ben voor de wijze, waarop zij toezicht
hebben gehouden op de gemeentebestu
ren. Gedeputeerden ontlenen dit toe
zicht op de gemeenten immers niet aan
een opdracht van provinciale staten.
Deze leden vroegen de minister of de
voorgestelde verantwoordingsplicht van
gedeputeerde staten niet zal kunnen
leiden tot kritiek in de provinciale sta
ten, die in feite gericht zou zijn tegen
de Kroon. Het geval kan zich immers
voordoen, dat een gemeentebestuur van
een besluit van gedeputeerden in be
roep gaat bjj de Kroon, en dat gede
puteerde staten daarbij in het gelijk
worden gesteld. Desondanks zouden de
provinciale staten kritiek kunnen uit
oefenen op het door de gedeputeerde
staten gevoerde beleid.
Naar het oordeel van de minister en
van de overige leden van de commissie
mag men echter verwachten dat de
provinciale staten zich in een dergelijk
geval zullen beperken tot kritiek op het
eigen, algemeen beleid van gedeputeer
de staten zonder dat daarbij de beslis
sing van de Kroon in het geding komt.
In de commissie werd het probleem
van de, met het ambt van gedeputeer
de onverenigbare betrekkingen, ter
sprake gebracht. Het wetsontwerp is op
dit punt niet waterdicht, zo meende een
lid. Het gaat om functionarissen van
bijvoorbeeld provinciale elektriciteits
maatschappijen en van stichtingen, die
volledig door de provincie worden ge
subsidieerd.
De minister zei echter, dat het aan
de wijsheid van provinciale staten kan
worden overgelaten om een dergelijke
functionaris niet tot gedeputeerde te
benoemen.
Verzoeke tijdig uw plaatsen te reserveren hij Modehuis Haring,
's-Gravelandseiveg -£6, Hilversumtelefoon 0 29 50 - 1 Jf.6 21.
(Van een medewerker)
Sinds een grote reeks van jaren
wordt er tot op het hoogste niveau
gesproken, geschreven en gedis
cussieerd over een radicale ver
nieuwing van de Armenwet. Aangezien
de huidige wet van 1912 dateert, is dat
niet verwonderlijk, daar er de laatste
halve eeuw wel iets is gewijzigd, niet
alleen in de feitelijke menselijke ver
houdingen, maar vooral in het sociale
denken. Hoe verder nu dat moderne so
ciale denken zich ontwikkelt, hoe dui
delijker de bezwaren tegen de huidige
Armenwet aan het licht treden en hoe
groter derhalve ook de urgentie van
een nieuwe wet gaat spreken. Inmid
dels is het al ruim 14 jaar geleden dat
een „Staatscommissie vervanging Ar
menwet" werd ingesteld; het is al
weer jaren geleden, dat het eindrap
port van die commissie gereed kwam
en... als praktisch niet bruikbaar stuk
in het archief werd opgeborgen. Op
zijn minst moet gezegd worden dat mi
nister Klompé met wenste in te gaan
op de proeve van een wet, die aan het
eind van bedoeld rapport was opgeno
men.
Sindsdien hoorden we over dit on
derwerp eens per jaar, n.l. bij de be
groting van het Departement van maat
schappelijk werk, steeds weer verkla
rend dat „aan de vervanging van de
Armenwet 1912 met bekwame spoed
wordt gearbeid". Bij de laatste begro
tingsbehandeling heeft de minister toe
gezegd dat in 1961 een „Wet bijstand
levensonderhoud" in ontwerp gereed
zou komen. Bij de behandeling van de
wet tot inperking van het verhaals
recht bleek in de Tweede Kamer een
grote eenstemmigheid over de nood
zaak hiervan en hieruit hebben we des
tijds afgeleid dat de zaak in alle partij
en en fracties in studie is. De eerste
DEN HAAG, 26 aug. De Eerste
Kamer zal, de door de Tweede Kamer
goedgekeurde wijziging van de lotenj-
wet op 12 september in behandeling
nemen, onder voorbehoud echter, dat
het eindverslag tijdig gereed zal zjjn.
BREDA, 26 augustus Vrijdag is
het tien-jarig zoontje van de familie
Dank uit Raamsdonkveer m de „Don-
ge" te water geraakt en verdronken.
Eerst na twee uur dreggen heeft de
politie het stoffelijk overschot kunnen
vinden.
(Van onze correspondent)
DEN BOSCH, 26 aug. Mede als
gevolg van de activiteit van de bijzon
dere bemiddeling der gewestelijke ar-
beidsbureaux is in de afgelopen jaren
ook voor blinden de mogelijkheid tot het
bekleden van functies in het bedrljfs-
HOLLANDIA, 26 aug. De „Nieuw-
Guinea Koerier" geeft een overzicht in
cijfers van de personeelsuittocht in Ne
derlands Nieuw-Guinea, een vraagstuk
waarvoor het blad een oplossing drin
gender dan ooit nodig acht. Het gouver
nement aldus de „Nieuw Guinea
Koerier" heeft het zwaarst onder de
uittocht te lijden. Wanneer alle plaatsen
die op de personeelsformatie voorko
men, bezet zouden zijn, zou Nederlands
Nieuw-Guinea 6500 ambtenaren teilen.
Thans zijn er van deze 6500 plaatsen
slechts 4900 normaal bezet. Daar
naast zijn er echter 750 mensen in
dienst op plaatsen waarvoor zjj eigen
lijk niet gekwalificeerd zijn. Wanneer
men dus in totaal 850 vacatures consta
teert heeft men nog een te rooskleurig
beeld van de situatie.
Om de diensten goed te laten func
tioneren mag het vacature-percentage
hoogstens 10 pet bedragen, zo verne
men we van deskundige ziide. Voor het
overheidsapparaat van Nieuw-Guinea
betekent dit een maximum van 650.
Het feit dat er 850 werkelijke vacatures
zijn en er 750 plaatsen zwak bezet zijn
is overal merkbaar. Er zijn echter en
kele speciale knelpunten Namelijk het
administratief personeel, het technisch
personeel, het onderwijs, het politie
personeel en het personeel van gezond
heidszorg.
Het politieapparaat is in de Nieuw-
Guinea-raad bij de begrotingsbespre
king herhaaldelijk onder de loep geno
men. Inderdaad dringt zich hier een
somber toekomstbeeld op.
leven sterk gegroeid. Het blindeninsti
tuut voor meisjes, de Wijnberg, heeft in
verband daarmee een activiteit onder
nomen, in de vorm van een kamp op
Moorwijk" te Boxtel, welk kamp erop
gericht is de meisjes enige voorberei
ding te geven voor hun functie in aet
maatschappelijke leven.
Onder leiding van de maatschappe
lijke werkster van het instituut, mej.
A. Jansen, drie onderwijzeressen en
drie assistent-jeugdleiders, zijn daar 23
blinde of -echtziende meisjes bijeen,
die daar een kamp beleven dat, zij het
op aangepaste wijze, in wezen niet ver
schilt van de kampen die andere groe
pen van jeugd kunnen beleven. Het
programma van spelen en tochten ma
ken in de vrije natuur is echter aange
vuld met bezoeken aan diverse bedrij
ven in de omgeving, waar de meisjes
op deskundige wijze worden rondge
leid en zü kennis kunnen maken met
de sfeer en de werkwijze in die bedrij
ven, waar voor hen wellicht later een
kans bestaat om er zelf ook tewerkge
steld te worden. Ook hebben verschil
lende Brabantse kunstenaars zich be
schikbaar gesteld om op Moorwijk iets
over hun werk te komen vertellen en
dat op aangepaste wijze te illustreren.
Dat zijn bijvoorbeeld de beeldhouwer
Van Amelsvoort uit Boxtel, de heer M.
van Hamont, klarinettist van Het Bra
bants Orkest en mej. Cia van Boort
van het poppentheater De Schelleboom
uit Oisterwijk.
Pater Jan de Rooij wordt 2 ok
tober zeventig jaar. In zijn ge
boortestad Alkmaar, waar hij
momenteel op vakantie is ver
telde hij ons het verhaal van zijn
leven, dat voor een belangrijk
deel is bepaald door een onvol
komen gehoororgaan. Dit is er
namelijk de reden van geweest,
dat hij zijn missiepost in Tangan
yika moest verlaten om een
boekhoudersbaan in Parijs te
aanvaarden. Daar voert hij nu op
het generalaat van de missiecon
gregatie van de Paters van de H.
Geest de financiële administratie
van heel deze congregatie, waar
van hij dus de opperboekhouder
is. Van die boekhoudkundige
kennis legde zijn Alkmaarse
schoolmeester B. Garritsen in
1903 de grondslag, toen Jan de
Rooij van de school stapte naar
de brouwerij van Joseph Witte,
een broer van Jan Witte, later
Broeder Everardus, bekend als
het Heilig Bruurke van Megen.
In die brouwerij moest Jan de
Rooij de boeken bijhouden; het
kwam hem later van pas.
Maar tussen toen en nu ligt
een bewogen leven. Hij ging stu
deren bij de Paters van de H.
Geest in Weert, waarna hij jet
noviciaat te Leuven voltooide.
Toen werd hij naar huis gestuurd, omdat hij bijna stokdoof was jeworden.
Jan de Rooij werd niet mismoedig; vol vertrouwen ging hij naar Lourdes.
Langzaam, maar gestaag kwam daarna de verbetering
na vijf jaar zover was gevorderd, dat hij zijn studie kon voortzetten en be
kronen met de priesterwijding, die hij ontving uit handen van mgr. Micara,
nUDatSwas 27^augustus 1922. Tien jaar werkte hij vervolgens in de
van Tanganyika, eerst in de rimboe, daarna als leraar aan de normaalschool
in Moroqoro, waar hij aan leerlingen van 13 tot 60 jaar les gaf m alle vak
ken -zonder leerboeken, want die waren er niet Te voet of op een ezel
bezocht hij 32 bijschooltjes in de wijde omgeving. Het Kishwahili beheerste
hij perfect; hij maakte er een grammatica van en schreef het leven van
Mohammed in deze taal. En nu nog, na dertig jaar spreekt hij vlot Kish
wahili, dat hij een zeer logische taal noemt. Hij bewoog zich ook op me
disch terrein en maakte een studie van de endemische parasieten, aie aller
lei, vaak dodelijke ziekten onder de negers veroorzaakten. Dankzij zyn
kennis kon hij honderden patiënten van de dood redden.
In 1932 werd missionaris De Rooij naar Nederland geroepen om een
jaartje rust te nemen. Na drie maanden was hij echter al econoom van
het missiehuis in Weert, waar hij ook Engelse les gaf en de zieken ver
zorgde. In 1934 werd hij procurator van de Nederlandse provincie aer con
gregatie en missieprocurator. Aan het groot-seminarie te Gemert aoceercte
}iij weer zonder leerboeken animisme ethnografie. Als leraar in
deze vakken werd hij ook verbonden aan het missiologisch instituut te Nij
megen, waar tijdens de oorlog een vijftigtal jonge priesters, die bestema
waren voor de missie, doch daarheen wegens de oorlogsomstandigheden
niet konden vertrekken, op hun taak werden voorbereid. Op vijftigjarige
leeftijd ging pater De Rooij Arabisch leren. Daar deed hij drie jaar over,
toen kon hij de Koran lezen ei. in Nijmegen de Islam doceren.
In 1947 riepen zijn superieuren, voor wie de boekhoudkundige kwaliteiten
van pater De Rooij niet onopgemerkt waren gebleven, hem naar Parijs,
waar hij belast werd met de financiële administratie van de gehele con
gregatie. Deze taak bracht hem in een negentigtal huizen van de congre
gatie in Europa en in de missie; hij voerde overal een uniforme boekhou
ding in en maakte de economen in al die huizen daarin wegwijs. Dit ver
gemakkelijkt zijn taak aan de top in Parijs. Daar vindt hij nu ook nog tija
voor wat zielszorg.
Elk jaar komt hij enkele maanden naar Nederland. Een groot aeei van
zijn vakantie brengt hij dan zoek in de bibliotheek van het Afnka-Museum
in Berg en Dal. Hij heeft ook nog een hobbie, namelijkpostzegels ver
zamelen. Zijn zakelijke correspondentie helpt hem daarbij. Hij heeft dui
zenden exemplaren en wil graag met andere verzamelaars ruilen.
Na zijn 70ste verjaardag, die hij bij zijn zuster in Alkmaar hoopt te vie
ren, gaat pater De Rooij weer terug naar zijn bescheiden, maar belangrijke
post in Parijs. Van boekhouder werd hij missionaris en van missionaris
weer boekhouder. Na tien jaar missiefront doet hij nu al bijna dertig jaar
zijn bescheiden, maar belangrijk werk aan het missie-thuisfront!
die thans van deze studie blijk geeft is
de V.V.D.in een brochure, getiteld
„Op weg naar een wetsontwerp bij
stand levensonderhoud".
We hebben met belangstelling maar
zonder al te grote verwachtingen van
dit rapport kennis genomen. Dat we
teleurgesteld zijn over de inhoud kun
nen we nauwelijks zeggen: onze ver
wachtingen ten aanzien van breed so
ciaal denken in liberale kringen zijn
niet bepaald hoog gesteld. Tot op zeke
re hoogte valt het rapport nog mee,
omdat de commissie de overheids-
plicht erkent om mensen in nood te hel
pen. Men gaat zelfs nog een stap ver
der door die plicht een rechtsplicht te
noemen. De teleurstelling wordt opge
roepen door het feit dat men de conse
quenties van dit standpunt niet wenst
te aanvaarden. De plicht van de over
heid om bijstand t.e verlenen „aan de
gene, die zich het levensonderhoud
niet kan verschaffen" erkennende,
wordt er als het ware aan toe gevoegd,
dat nu de arme mensen niet moeten
gaan denken dat ze ook ergens recht
op hebben. „Onze commissie kan dit
zogenaamde recht op ondersteuning
niet overnemen. Zij ziet het begrip
„recht op ondersteuning" voorbehou-
den aan het verzorgingsgebied der so
ciale wetgeving, waarbij algemeen
geldt, dat de verplichting tot premie
betaling de basis vormt voor een recht
op uitkering." Nog afgezien van de
merkwaardige opvatting over sociale
verzekeringswetten die uit dit citaat
spreekt vragen we ons toch af, of men
zich hier niet met een woordenspel
tracht te wringen uit een groeiende si
tuatie waarin het sociale recht vaak
duidelijker gaat spreken dan het strikt
juridische. Dat er in liberale kring
mensen zijn die zelfs van die overheids-
plicht niets willen weten, wisten we
reeds lang, maar blijkt nog eens duide
lijk uit het feit dat mr. E. A. J. Schel-
tema-Conradi aan 't hier besproken rap
port een minderheidsnota toevoegde,
waarin ze o.m. zegt: „Op het ogenblik
is er aan een dusdanige ingrijpende
verandering m.i. geen behoefte. De
Armenwet heeft zich bijzonder goed
aan de veranderde tijden aangepast,
althans in haar toepassing en er valt
goed mee te werken Met een redactie
verandering van enkele artikelen, b.v.
van art. 28 zou kunnen worden vol
staan". Voor zover het rapport waarde
heeft voor een blijkbaar zeer aanstaan
de discussie, wordt het door deze op
merkingen van mr. Scheltema wel le
lijk afgezwakt.
De bezwaren immers tegen de
volkomen verouderde Armen
wet zijn velerlei. Om er zo maar
voor de vuist weg een aantal op
te noemen: de denigrerende toon waar
op door de gehele wet over „armen"
wordt gesproken; de volstrekte afwe
zigheid van enig recht; de secundaire
plaats in de bijstand aan hulpbehoe
venden welke aan de overheid wordt
toegekend (art. 28)de beruchte
schrielheid welke uit art. 29 spreekt en
waardoor ook zeer te waarderen pogin
gen van landelijke overheidszijde om
nood van behoeftigen iets te milderen,
bij voorbaat worden getorpedeerd;
liet zo mogelijk nog meer beruchte on
derzoek bij de bijstandvragende en
vaak bij diens gehele familie (vooral
art. 57), zijn wel de meest, duidelijke.
Hier doet men met enkele redactiewij
zigingen niets aan. Daarom is het
lammer dat de V.V.D.-commissie
ónder voorzitterschap van prof. C. W.
de Vries het feitelijk recht dat zjj aan
bijstandbehoevenden in de vorm van
beroepsrecht wil toekennen, niet tevens
erkent als een recht dat past in artikel
22 van de Universele Verklaring van
de rechten van de Mens: „Een ieder
heeft als lid van de gemeenschap recht
op maatschappelijke zekerheid en heeft
er aanspraak op, dat door middel van
nationale inspanning... de economische,
sociale en culturele rechten, die onmis
baar zijn voor zijn waardigheid en voor
de vrije ontplooiing van zjjn persoon
lijkheid verwezenlijkt worden."
Men begrijpe ons goed: We denken er
geer ogenblik aan een pleidooi te hou
den om maar lukraak hulp te verlenen
aan ieder die er om vraagt. De waar
digheid van de menselijke persoon is
ons minstens even heilig als bij welke
liberaal ook. En dat respect betekent
dat we een zo groot mogelijke verant
woordelijkheid bij het individu willen
laten. Als iemand op andere wijze dan
met geld geholpen kan worden om
zijn zelfstandigheid te (her)krijgen, dan
menen wij dat hij daar recht op heeft
en dat het dan derhalve de plicht van
de overheid is zodanige hulp te verle
nen. Maar zulk een hulp, of als het
niet anders kan tijdelijke of blijven
de hulp in geld, mag niet langer een
beschamende of vernederende situatie
in iemands leven scheppen. En dat ele
ment laat het V.V.D.-rapport onaange
tast.
i.cvertentie)
Schrijft u voor
I inlichtingen aan:
Ideal Standard
(Holland) N.V.,
Willem Fenengastraat 2j, Amster
dam, Tel. 945811, of wendt u tot
een erkende C.V.-installateur, die
u graag zal inlichten.
u.'f>
NADRUK VERBODEN
Zondag 27 augustus: 14e zondag na Pink
steren, eigen Mis, credo, pref. v. d. H.
Drie-eenheid, —groen—
Maandag: H. Augustinus, bisschop-belijder-
kerkleraar, eigen Mis, 2e geb. H. Hermes,
wit
Dinsdag: Onthoofding v. d. H. Joannes
de Doper, eigen Mis, 2e geb. H. Sabina,
rood
Woensdag: H. Rosa van Lima. weduwe,
Mis Dilexisti, 2e geb H.H. Felix en
Adauctus, wit—
Donderdag: H. Raymundus Nonnatus, be
lijder, Mis Os justi, —wit— Haarlem,
Breda; O.L. Vrouw Middelares van alle
genaden, eigen Mis, 2e geb. H. Raymun
dus Nonnatus, pref. v. d. H. Maagd
Maria, wit—
Vrijdag: Mis van de zondag. 2e geb H.
Egidius, 3e geb H.H. Twaalf Broeders,
—groenofwel vanwege de terste vrij
dag v. d. maand: Votiefmis v n n.
Hart, 2e geb. v. d. zondag, 3e geb ri.
Egidius. pref. v. h. H Hart. wit—
Zaterdag: H. Stephanus, belijder, eigen
Mis 1wit—
Zondag 3 september: 15e zondag na Pink»
steren, eigen Mis, credo, pref, v. d. H,
Dr ie-eenheid, —groen