n VERJAARSGESCHENK VOOR MINISTER-PRESIDENT Naar een nieuwe Armenwet K huidige sas l!sC,»I:UXemburê Gedeputeerden zijn provincie verantwoording schuldig -M issionaris-boekhouder- Sociaal commentaar wrnmwmrfi crisis jpjj yi Verkeer eist zes levens Uiteenzetting van minister Toxopeus Najaarsshow Modehuis Haring De V.V.D. erkent geen recht op bijstand Functies voor blinden in bedrijf Personeel verlaat Nieuw-Guinea in groten getale Het warme Chart) van uw centrale verwarming ïP.GoriJ1! soort vermetel vertrouwen SG°h. NaT; God" 2iin" is Ut w A fi s z» t:-v fa,1dt-tentoonstelling Dag vol ongelukken Wij tonen u onze collectie van binnen- en buitenlandse huizen dinsdag 12 september a.s. in Kasteel de Hooge Vuursche Aanvang 's-middags 2.15 uur 's-avonds 8 uur Thé complet f 5. Wijziging loterij wet in Eerste Kamer Als voorbereiding hierop kamp in Boxtel Pater J. de Rooy C.S.Sp. IDEAL STANDARD LB2 KETEL. Gietijzer voor langere levensduur. Micro-fijn pasgesiepen afdichtingen. Maximaal brandstof-rendement. Ge makkelijk te wijzigen voor het stoken van vaste brandstof. Moderne vorm geving. Reeds duizenden in Europa geplaatstl Duurder hoeft niet, want beter kan niet. Liturgische weekkalender ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961 PAGINA 5 tfe^°r dr. J. Folliet, hoogleraar de t - öociai '"de sociologie aan het „Institut Lynnciai ^es Facultés Catholiques" -Jtej stelt in een bijzonder knap '1 (je °yer de algemene crisis waar- Jeerti j ledendaagse mensheid ver- '1 kori! Vraa^ rnen deze te boven *jjn ^en maS het hopen, is ?'ids 0B !ng' en hij baseert die ener- rt°hdsin t- algemeen-menselijke be- nct> enderzijds op de voort vaar "Werkzame Voorzienigheid. L°egt i,0n komt er zeker niet door, di j^^eraan toe> als men he -nt Kerk ons toesteekt, niet °tde-r T h)e mensheid kan zich haar. erk niet redden. De Kerk a heurt echter kan haar red- 0 Hiprf nie^ uitvoeren zonder r°ds eWerking van de kinderen 1 Shèid °0r w*e God Zijn tegenwoor- S lp Jn he historie openbaart. Dit v s' die het verleden ons leert: j- 'wachting, waarin niets pas- veeleer het tegendeel: een r hpir g' hie in de heldhaftigheid ï;en Sen tot uitdrukking komt. °<i °uter passieve houding is de t:>htinan heze heilbrengende ver- 'rnistT1_gl Zowel pessimisme als op- hfi; u kan tot deze passiviteit lei- oerste door het nut van een 'Nat hVerontrustiug niet in te zien, a1, j ,4. Christendom, zegt men i et trtasrriers toch niets anders is dan ?veti ,'p moeten accepteren van een een „tranendal", het laatste iQj i 1 •t vermetel veruuuwcu bescherming, die in het ver- t, KèrV°aJs he geschiedenis bewijst, ,'lozp steeds beter en rijker uit de i'°0fsc>irrises hie zij heeft beleefd, te :'5Uen - ;la deed komen. In beide ge- j,.°Udin_.s "et resultaat een apathische vch dru'i. Seen enkele reden ziet r6lr!< te maken voor een binnen- o,Men taak- tj'hgerj. ^ei'geet daarbij echter twee rs cian u urüjk kunnen wij niet an- (5 hyj' et kruis aanvaarden, dat -Selii^. jeder en allen oplegt, maar rtlJd is het onze plicht te fh te r,J)laar en te werken aan de v de Wossing van de moeilijkheden hdf.r. ®rtverkelijking daarvan. En ,jl« te u he Kerk welke crisis dan >-! r>nVr°yeri is gekomen, geschiedde rerhjk dank zij een ge- <;hein e inspanning op het totale o. yan het leven. De bijstand zegt Folliet terecht, heeft v. i r- i y, 1 romer rerecnr, neen p0ot jjjh een automatisme. Hij werkt °ds zjjB t van mensen, die mensen J,.. u "ea begrepen optimisme is de 81 is rjb,ng, een Christen waardig. van de geschiedenis, die ;he les' l^is pn6naanzien van de hedendaagse 'tekpn ?>rt onher de riem behoort t_h om,b\ Bedoeld is dan uiteraard Jtr'Seh r me> dat steunt op de his- f uetviipi4. j-4. j- t. jj o^ijsbare overtuiging, dat de h v telkens opnieuw geconsta- VeftrnPernt?.uwing dankt aan haar !l>hrliónsetijke waarde en boven- ■ike macht. tijj't'dan dient in onze moderne de rede leidinggevend te k. r«j. ieae lY't is r)' Waar dan een rede die be- Zii 5r te dringen tot God, door Va 6kkn i werkelijkheid pas echt *<*n irm-, r>-t_r .1 het 11 ^an- D.w.z. dat zij de hulp rjr' vr,p^e °f behoeft. Een onmis- iA-„11?vaarhe daarbij is de vrij- hp daan .°P haar beurt, wil zij Vr ziip Vïij. zi-'n. op God gericht tJhtj al is dit vanzelfsprekend Jade tijk met behulp van de hj1;- Vpr_Y'JU, 1 vomers is het, Die de eicl 'ijer t door het geloof en de j het evrijdt door Zijn genade, fet in ?evaar van ontpersoonlijking, v'Pg otgsie vorm in ontmense- %'i afd kan slechts door de svi t oonde overwonnen worden, jJJke J aBeen in staat is de men- fechte^S00nlhkheid geheel tot Isvs dP doen komen. Zij is im- Weii,enïge. die de ware liefde t 'stiis ,ln ieder menselijk wezen h een pt, en Hem, zodoende, kent iJndi„g heel enig subject, dat een hefrt Waarhe heeft en een onein 5®rk ]p.^aarh is. (Folliet.) Alleer Alleen het ,ert ons door het Sacrament ^kt«r v^tjk en het geestelijk het christelijk gezin de 'at Ycn f, ®rs bereide liefde op basis v de hdamentele gelijkheid. Het- v5b Eel^ii culele geiijKneia. nei- Yhp^aar Voor het echte geluk, kt all mens streeft. Ook dit 6ersteeen he Kerk door haar, op gezicht paradoxale, leer 'spw1 in Moeten wij soms ge- 'vQr! cQïmP beloften van een atheïs- ïiiorrrUnisme. dat alleen maar Sft?akte n'.altijd voor morgen de Sri 00wPiale gerechtigheid be- 85h h® Keric ?.r het weer uitslui- Yck, Zonder ons he voorwaarden ;r-lFiV?ardi„v,W?}ke geen ware sociale denkbaar is. De i het hoch J:nastschappij is niet ab- jv J stanri„ g 2ij totalitair zijn. Dit r-.fp'hp van de Kerk, die wel a^0hiket pp.P van he samenleving hpt hiaat enschaPPelijk welziJn ivh-sf hien tevens op wijst, dat i aï?ah v.-jJ j betrekkelijk is ten si,,h he alléén absolute God. Ie v J ln> dat zó alleen ware >'8Uv. 1 Hfip hjken is en echte YOrip® Univp W,U men de vereiste ,,'lrj r een cultuur scheppen iS>hs phetafysische kijk op we- k.^tp "S en 1 n-yxk ur vvc- h ®l)p' ^aarnn jVen' zonder het Ab- Ysti ciue]e b he gehele schaal van >3 an raaBt &11PlorelG waarden be- j. een piliet terecht. Daarom NpJo eiSp„ katholicisme, op grond wijzen'versaliteit, hier de 'fh: ^chenk1?83^' God noch Zijn ons die gaven kant v!l VereiY(' aller medewerking is 'le r,"at Wil op voor- r'r>«geilade t' biddend, dat geloof ?creckl: ]n ons Tni<cl.4l7.n ^ilr, Vpr htisd "Vs versierKen, zijn tred ahtw0orH huidige crisis met eh. u optimisme tegemoet ons versterken, zijn in - bvWf& •JS®' f i «ME v S ,;,4 fa?' Mi* (Advertentie) 26 - Als uit- kV n8 loei Jkt, hlederlands-Luxem- i'k? vanVan de „kkoord en met mede- ^6hkin„de N vemging ter bevorde- >8fi ueon vvorrtfr-an<is-Luxemburgse ?'j et u, biogra]j het museum al- Hj,%vaterk van p^bp tentoonstelling %Cc'rii„ Heer Aembrandt eehouden. JviiiilyititJoé tckeni, n 150 foto's van ü11 rt ®rtiirt hleu.!'ger en etsen, alsook vïï het ip,,. nreProducties die te- Uitk hillena'1 van de kunstenaar hbeeldenbde aspecten van zjjn De minister-president, prof. dr. J. E. de Quay viert vandaag zijn zestigste verjaardag. In verhand daarmede werd hem in de vrijdag gehouden ministerraad van het koninkrijk een zilveren sigarettendoos aangeboden door de vice-minister- president, drs. H. A. Korthals namens alle collegae die deel uitmaken van de ministerraad van het koninkrijk en de in functie zijnde staatssecretarissen. BOLSWARD, 26 aug. Vrijdagmid dag heeft zich hier op de kruising rijks weg 43 ter hoogte van de voormalige Mamezijl, een ongeluk met dodelijke afloop voorgedaan. Uit de richting Wor- kum naderde de bromfietser A. D. van der Meer uit Parrega, die geen voor rang zou hebben verleend aan het ver keer op de autosnelweg. Hij kwam in botsing met een van links naderende ersonenwagen en was op slag dood. ijn vrouw, die op de duo zat, werd met een zware hersenschudding ver voerd naar het Sint Antonius ziekenhuis te Sneek. De chauffeur van de perso nenauto, de heer A. Meester, werd niet gewond. Op dit kruispunt hebben zich deze week nu al drie aanrijdingen voor gedaan. BREDA Op de rijksweg Etten- Roosendaal is vrijdagavond de twintig jarige M. de Bruin uit Rucphen om het even gekomen toen hij betrokken werd bij een verkeersongeval. Hij zou op onvoorzichtige wijze de rijksweg zijn overgestoken en is daarbij in botsing gekomen met een auto, bestuurd door de heer W uit Bergen op Zoom. Liggend op het wegdek is hij direct daarop over reden door een personenauto, bestuurd floor mej. V uit Roosendaal. Het slacht offer was op slag dood. GELEEN Nabij „De Kluis" is de vierjarjge Maria Meyers aangereden door een auto en op siag gedood. Het ongeluk gebeurde, toen het kind plotse ling overstak voor de naderende auto. GEMERT De zesjarige Janneke van Lieshout kwam vrijdagavond onder een vrachtwagen. Zjj is ter plaatse overleden. Het kind verleende met haar fiets geen voorrang aan de van links komende vrachtwagen. APELDOORN Op de niet-beveilig- de spoorweg-overgang in de Waterloose- weg werd de negenjarige Pieter Mole naar door de trein Enschede-Amster- dam gegrepen. Het jongetje, dat de spoorwegovergang op de fiets wilde passeren, werd op slag gedood. UTRECHT In het Antonluszieken- huis is de 31-jarige draglinemachinist C. G. Verbeek uit Wijk bij Duurstede overleden. Hij werd donderdag, naar het zich eerst liet aanzien, slechts licht gewond bij een botsing op het ver keersplein Oudenrijn. De heer Verbeek zat achter op de scooter van de heer P. van Beest uit Soesterberg. Voor de stoplichten remde de heer Van Beest af, maar de scooter slipte op het natte wegdek en botste tegen de rechterkant van een Duitse personenauto. De heer Verbeek raakte beklemd en brak zijn linkerbeen. De oorzaak van het over lijden is bij de politie onbekend. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 26 aug. Het is niet anders dan vanzelfsprekend, dat de ge deputeerden van een provincie voor het door hen gevoerde beleid verantwoor ding schuldig zijn aan de provinciale staten, door wie zij zijn benoemd. Dit heeft de minister van Binnenlandse Za ken, mr. E. Toxopeus, geantwoord tij dens een mondeling overleg met een bijzondere commissie uit de Tweede Kamer over het ontwerp voor een nieu we provinciewet. Enige leden van die commissie hadden gezegd niet in te zien waarom gedeputeerde staten een ver antwoordingsplicht ten opzichte van de provinciale staten zouden moeten heb ben voor de wijze, waarop zij toezicht hebben gehouden op de gemeentebestu ren. Gedeputeerden ontlenen dit toe zicht op de gemeenten immers niet aan een opdracht van provinciale staten. Deze leden vroegen de minister of de voorgestelde verantwoordingsplicht van gedeputeerde staten niet zal kunnen leiden tot kritiek in de provinciale sta ten, die in feite gericht zou zijn tegen de Kroon. Het geval kan zich immers voordoen, dat een gemeentebestuur van een besluit van gedeputeerden in be roep gaat bjj de Kroon, en dat gede puteerde staten daarbij in het gelijk worden gesteld. Desondanks zouden de provinciale staten kritiek kunnen uit oefenen op het door de gedeputeerde staten gevoerde beleid. Naar het oordeel van de minister en van de overige leden van de commissie mag men echter verwachten dat de provinciale staten zich in een dergelijk geval zullen beperken tot kritiek op het eigen, algemeen beleid van gedeputeer de staten zonder dat daarbij de beslis sing van de Kroon in het geding komt. In de commissie werd het probleem van de, met het ambt van gedeputeer de onverenigbare betrekkingen, ter sprake gebracht. Het wetsontwerp is op dit punt niet waterdicht, zo meende een lid. Het gaat om functionarissen van bijvoorbeeld provinciale elektriciteits maatschappijen en van stichtingen, die volledig door de provincie worden ge subsidieerd. De minister zei echter, dat het aan de wijsheid van provinciale staten kan worden overgelaten om een dergelijke functionaris niet tot gedeputeerde te benoemen. Verzoeke tijdig uw plaatsen te reserveren hij Modehuis Haring, 's-Gravelandseiveg -£6, Hilversumtelefoon 0 29 50 - 1 Jf.6 21. (Van een medewerker) Sinds een grote reeks van jaren wordt er tot op het hoogste niveau gesproken, geschreven en gedis cussieerd over een radicale ver nieuwing van de Armenwet. Aangezien de huidige wet van 1912 dateert, is dat niet verwonderlijk, daar er de laatste halve eeuw wel iets is gewijzigd, niet alleen in de feitelijke menselijke ver houdingen, maar vooral in het sociale denken. Hoe verder nu dat moderne so ciale denken zich ontwikkelt, hoe dui delijker de bezwaren tegen de huidige Armenwet aan het licht treden en hoe groter derhalve ook de urgentie van een nieuwe wet gaat spreken. Inmid dels is het al ruim 14 jaar geleden dat een „Staatscommissie vervanging Ar menwet" werd ingesteld; het is al weer jaren geleden, dat het eindrap port van die commissie gereed kwam en... als praktisch niet bruikbaar stuk in het archief werd opgeborgen. Op zijn minst moet gezegd worden dat mi nister Klompé met wenste in te gaan op de proeve van een wet, die aan het eind van bedoeld rapport was opgeno men. Sindsdien hoorden we over dit on derwerp eens per jaar, n.l. bij de be groting van het Departement van maat schappelijk werk, steeds weer verkla rend dat „aan de vervanging van de Armenwet 1912 met bekwame spoed wordt gearbeid". Bij de laatste begro tingsbehandeling heeft de minister toe gezegd dat in 1961 een „Wet bijstand levensonderhoud" in ontwerp gereed zou komen. Bij de behandeling van de wet tot inperking van het verhaals recht bleek in de Tweede Kamer een grote eenstemmigheid over de nood zaak hiervan en hieruit hebben we des tijds afgeleid dat de zaak in alle partij en en fracties in studie is. De eerste DEN HAAG, 26 aug. De Eerste Kamer zal, de door de Tweede Kamer goedgekeurde wijziging van de lotenj- wet op 12 september in behandeling nemen, onder voorbehoud echter, dat het eindverslag tijdig gereed zal zjjn. BREDA, 26 augustus Vrijdag is het tien-jarig zoontje van de familie Dank uit Raamsdonkveer m de „Don- ge" te water geraakt en verdronken. Eerst na twee uur dreggen heeft de politie het stoffelijk overschot kunnen vinden. (Van onze correspondent) DEN BOSCH, 26 aug. Mede als gevolg van de activiteit van de bijzon dere bemiddeling der gewestelijke ar- beidsbureaux is in de afgelopen jaren ook voor blinden de mogelijkheid tot het bekleden van functies in het bedrljfs- HOLLANDIA, 26 aug. De „Nieuw- Guinea Koerier" geeft een overzicht in cijfers van de personeelsuittocht in Ne derlands Nieuw-Guinea, een vraagstuk waarvoor het blad een oplossing drin gender dan ooit nodig acht. Het gouver nement aldus de „Nieuw Guinea Koerier" heeft het zwaarst onder de uittocht te lijden. Wanneer alle plaatsen die op de personeelsformatie voorko men, bezet zouden zijn, zou Nederlands Nieuw-Guinea 6500 ambtenaren teilen. Thans zijn er van deze 6500 plaatsen slechts 4900 normaal bezet. Daar naast zijn er echter 750 mensen in dienst op plaatsen waarvoor zjj eigen lijk niet gekwalificeerd zijn. Wanneer men dus in totaal 850 vacatures consta teert heeft men nog een te rooskleurig beeld van de situatie. Om de diensten goed te laten func tioneren mag het vacature-percentage hoogstens 10 pet bedragen, zo verne men we van deskundige ziide. Voor het overheidsapparaat van Nieuw-Guinea betekent dit een maximum van 650. Het feit dat er 850 werkelijke vacatures zijn en er 750 plaatsen zwak bezet zijn is overal merkbaar. Er zijn echter en kele speciale knelpunten Namelijk het administratief personeel, het technisch personeel, het onderwijs, het politie personeel en het personeel van gezond heidszorg. Het politieapparaat is in de Nieuw- Guinea-raad bij de begrotingsbespre king herhaaldelijk onder de loep geno men. Inderdaad dringt zich hier een somber toekomstbeeld op. leven sterk gegroeid. Het blindeninsti tuut voor meisjes, de Wijnberg, heeft in verband daarmee een activiteit onder nomen, in de vorm van een kamp op Moorwijk" te Boxtel, welk kamp erop gericht is de meisjes enige voorberei ding te geven voor hun functie in aet maatschappelijke leven. Onder leiding van de maatschappe lijke werkster van het instituut, mej. A. Jansen, drie onderwijzeressen en drie assistent-jeugdleiders, zijn daar 23 blinde of -echtziende meisjes bijeen, die daar een kamp beleven dat, zij het op aangepaste wijze, in wezen niet ver schilt van de kampen die andere groe pen van jeugd kunnen beleven. Het programma van spelen en tochten ma ken in de vrije natuur is echter aange vuld met bezoeken aan diverse bedrij ven in de omgeving, waar de meisjes op deskundige wijze worden rondge leid en zü kennis kunnen maken met de sfeer en de werkwijze in die bedrij ven, waar voor hen wellicht later een kans bestaat om er zelf ook tewerkge steld te worden. Ook hebben verschil lende Brabantse kunstenaars zich be schikbaar gesteld om op Moorwijk iets over hun werk te komen vertellen en dat op aangepaste wijze te illustreren. Dat zijn bijvoorbeeld de beeldhouwer Van Amelsvoort uit Boxtel, de heer M. van Hamont, klarinettist van Het Bra bants Orkest en mej. Cia van Boort van het poppentheater De Schelleboom uit Oisterwijk. Pater Jan de Rooij wordt 2 ok tober zeventig jaar. In zijn ge boortestad Alkmaar, waar hij momenteel op vakantie is ver telde hij ons het verhaal van zijn leven, dat voor een belangrijk deel is bepaald door een onvol komen gehoororgaan. Dit is er namelijk de reden van geweest, dat hij zijn missiepost in Tangan yika moest verlaten om een boekhoudersbaan in Parijs te aanvaarden. Daar voert hij nu op het generalaat van de missiecon gregatie van de Paters van de H. Geest de financiële administratie van heel deze congregatie, waar van hij dus de opperboekhouder is. Van die boekhoudkundige kennis legde zijn Alkmaarse schoolmeester B. Garritsen in 1903 de grondslag, toen Jan de Rooij van de school stapte naar de brouwerij van Joseph Witte, een broer van Jan Witte, later Broeder Everardus, bekend als het Heilig Bruurke van Megen. In die brouwerij moest Jan de Rooij de boeken bijhouden; het kwam hem later van pas. Maar tussen toen en nu ligt een bewogen leven. Hij ging stu deren bij de Paters van de H. Geest in Weert, waarna hij jet noviciaat te Leuven voltooide. Toen werd hij naar huis gestuurd, omdat hij bijna stokdoof was jeworden. Jan de Rooij werd niet mismoedig; vol vertrouwen ging hij naar Lourdes. Langzaam, maar gestaag kwam daarna de verbetering na vijf jaar zover was gevorderd, dat hij zijn studie kon voortzetten en be kronen met de priesterwijding, die hij ontving uit handen van mgr. Micara, nUDatSwas 27^augustus 1922. Tien jaar werkte hij vervolgens in de van Tanganyika, eerst in de rimboe, daarna als leraar aan de normaalschool in Moroqoro, waar hij aan leerlingen van 13 tot 60 jaar les gaf m alle vak ken -zonder leerboeken, want die waren er niet Te voet of op een ezel bezocht hij 32 bijschooltjes in de wijde omgeving. Het Kishwahili beheerste hij perfect; hij maakte er een grammatica van en schreef het leven van Mohammed in deze taal. En nu nog, na dertig jaar spreekt hij vlot Kish wahili, dat hij een zeer logische taal noemt. Hij bewoog zich ook op me disch terrein en maakte een studie van de endemische parasieten, aie aller lei, vaak dodelijke ziekten onder de negers veroorzaakten. Dankzij zyn kennis kon hij honderden patiënten van de dood redden. In 1932 werd missionaris De Rooij naar Nederland geroepen om een jaartje rust te nemen. Na drie maanden was hij echter al econoom van het missiehuis in Weert, waar hij ook Engelse les gaf en de zieken ver zorgde. In 1934 werd hij procurator van de Nederlandse provincie aer con gregatie en missieprocurator. Aan het groot-seminarie te Gemert aoceercte }iij weer zonder leerboeken animisme ethnografie. Als leraar in deze vakken werd hij ook verbonden aan het missiologisch instituut te Nij megen, waar tijdens de oorlog een vijftigtal jonge priesters, die bestema waren voor de missie, doch daarheen wegens de oorlogsomstandigheden niet konden vertrekken, op hun taak werden voorbereid. Op vijftigjarige leeftijd ging pater De Rooij Arabisch leren. Daar deed hij drie jaar over, toen kon hij de Koran lezen ei. in Nijmegen de Islam doceren. In 1947 riepen zijn superieuren, voor wie de boekhoudkundige kwaliteiten van pater De Rooij niet onopgemerkt waren gebleven, hem naar Parijs, waar hij belast werd met de financiële administratie van de gehele con gregatie. Deze taak bracht hem in een negentigtal huizen van de congre gatie in Europa en in de missie; hij voerde overal een uniforme boekhou ding in en maakte de economen in al die huizen daarin wegwijs. Dit ver gemakkelijkt zijn taak aan de top in Parijs. Daar vindt hij nu ook nog tija voor wat zielszorg. Elk jaar komt hij enkele maanden naar Nederland. Een groot aeei van zijn vakantie brengt hij dan zoek in de bibliotheek van het Afnka-Museum in Berg en Dal. Hij heeft ook nog een hobbie, namelijkpostzegels ver zamelen. Zijn zakelijke correspondentie helpt hem daarbij. Hij heeft dui zenden exemplaren en wil graag met andere verzamelaars ruilen. Na zijn 70ste verjaardag, die hij bij zijn zuster in Alkmaar hoopt te vie ren, gaat pater De Rooij weer terug naar zijn bescheiden, maar belangrijke post in Parijs. Van boekhouder werd hij missionaris en van missionaris weer boekhouder. Na tien jaar missiefront doet hij nu al bijna dertig jaar zijn bescheiden, maar belangrijk werk aan het missie-thuisfront! die thans van deze studie blijk geeft is de V.V.D.in een brochure, getiteld „Op weg naar een wetsontwerp bij stand levensonderhoud". We hebben met belangstelling maar zonder al te grote verwachtingen van dit rapport kennis genomen. Dat we teleurgesteld zijn over de inhoud kun nen we nauwelijks zeggen: onze ver wachtingen ten aanzien van breed so ciaal denken in liberale kringen zijn niet bepaald hoog gesteld. Tot op zeke re hoogte valt het rapport nog mee, omdat de commissie de overheids- plicht erkent om mensen in nood te hel pen. Men gaat zelfs nog een stap ver der door die plicht een rechtsplicht te noemen. De teleurstelling wordt opge roepen door het feit dat men de conse quenties van dit standpunt niet wenst te aanvaarden. De plicht van de over heid om bijstand t.e verlenen „aan de gene, die zich het levensonderhoud niet kan verschaffen" erkennende, wordt er als het ware aan toe gevoegd, dat nu de arme mensen niet moeten gaan denken dat ze ook ergens recht op hebben. „Onze commissie kan dit zogenaamde recht op ondersteuning niet overnemen. Zij ziet het begrip „recht op ondersteuning" voorbehou- den aan het verzorgingsgebied der so ciale wetgeving, waarbij algemeen geldt, dat de verplichting tot premie betaling de basis vormt voor een recht op uitkering." Nog afgezien van de merkwaardige opvatting over sociale verzekeringswetten die uit dit citaat spreekt vragen we ons toch af, of men zich hier niet met een woordenspel tracht te wringen uit een groeiende si tuatie waarin het sociale recht vaak duidelijker gaat spreken dan het strikt juridische. Dat er in liberale kring mensen zijn die zelfs van die overheids- plicht niets willen weten, wisten we reeds lang, maar blijkt nog eens duide lijk uit het feit dat mr. E. A. J. Schel- tema-Conradi aan 't hier besproken rap port een minderheidsnota toevoegde, waarin ze o.m. zegt: „Op het ogenblik is er aan een dusdanige ingrijpende verandering m.i. geen behoefte. De Armenwet heeft zich bijzonder goed aan de veranderde tijden aangepast, althans in haar toepassing en er valt goed mee te werken Met een redactie verandering van enkele artikelen, b.v. van art. 28 zou kunnen worden vol staan". Voor zover het rapport waarde heeft voor een blijkbaar zeer aanstaan de discussie, wordt het door deze op merkingen van mr. Scheltema wel le lijk afgezwakt. De bezwaren immers tegen de volkomen verouderde Armen wet zijn velerlei. Om er zo maar voor de vuist weg een aantal op te noemen: de denigrerende toon waar op door de gehele wet over „armen" wordt gesproken; de volstrekte afwe zigheid van enig recht; de secundaire plaats in de bijstand aan hulpbehoe venden welke aan de overheid wordt toegekend (art. 28)de beruchte schrielheid welke uit art. 29 spreekt en waardoor ook zeer te waarderen pogin gen van landelijke overheidszijde om nood van behoeftigen iets te milderen, bij voorbaat worden getorpedeerd; liet zo mogelijk nog meer beruchte on derzoek bij de bijstandvragende en vaak bij diens gehele familie (vooral art. 57), zijn wel de meest, duidelijke. Hier doet men met enkele redactiewij zigingen niets aan. Daarom is het lammer dat de V.V.D.-commissie ónder voorzitterschap van prof. C. W. de Vries het feitelijk recht dat zjj aan bijstandbehoevenden in de vorm van beroepsrecht wil toekennen, niet tevens erkent als een recht dat past in artikel 22 van de Universele Verklaring van de rechten van de Mens: „Een ieder heeft als lid van de gemeenschap recht op maatschappelijke zekerheid en heeft er aanspraak op, dat door middel van nationale inspanning... de economische, sociale en culturele rechten, die onmis baar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zjjn persoon lijkheid verwezenlijkt worden." Men begrijpe ons goed: We denken er geer ogenblik aan een pleidooi te hou den om maar lukraak hulp te verlenen aan ieder die er om vraagt. De waar digheid van de menselijke persoon is ons minstens even heilig als bij welke liberaal ook. En dat respect betekent dat we een zo groot mogelijke verant woordelijkheid bij het individu willen laten. Als iemand op andere wijze dan met geld geholpen kan worden om zijn zelfstandigheid te (her)krijgen, dan menen wij dat hij daar recht op heeft en dat het dan derhalve de plicht van de overheid is zodanige hulp te verle nen. Maar zulk een hulp, of als het niet anders kan tijdelijke of blijven de hulp in geld, mag niet langer een beschamende of vernederende situatie in iemands leven scheppen. En dat ele ment laat het V.V.D.-rapport onaange tast. i.cvertentie) Schrijft u voor I inlichtingen aan: Ideal Standard (Holland) N.V., Willem Fenengastraat 2j, Amster dam, Tel. 945811, of wendt u tot een erkende C.V.-installateur, die u graag zal inlichten. u.'f> NADRUK VERBODEN Zondag 27 augustus: 14e zondag na Pink steren, eigen Mis, credo, pref. v. d. H. Drie-eenheid, —groen— Maandag: H. Augustinus, bisschop-belijder- kerkleraar, eigen Mis, 2e geb. H. Hermes, wit Dinsdag: Onthoofding v. d. H. Joannes de Doper, eigen Mis, 2e geb. H. Sabina, rood Woensdag: H. Rosa van Lima. weduwe, Mis Dilexisti, 2e geb H.H. Felix en Adauctus, wit— Donderdag: H. Raymundus Nonnatus, be lijder, Mis Os justi, —wit— Haarlem, Breda; O.L. Vrouw Middelares van alle genaden, eigen Mis, 2e geb. H. Raymun dus Nonnatus, pref. v. d. H. Maagd Maria, wit— Vrijdag: Mis van de zondag. 2e geb H. Egidius, 3e geb H.H. Twaalf Broeders, —groenofwel vanwege de terste vrij dag v. d. maand: Votiefmis v n n. Hart, 2e geb. v. d. zondag, 3e geb ri. Egidius. pref. v. h. H Hart. wit— Zaterdag: H. Stephanus, belijder, eigen Mis 1wit— Zondag 3 september: 15e zondag na Pink» steren, eigen Mis, credo, pref, v. d. H, Dr ie-eenheid, —groen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 5