i REGERING WEIGERT SUBSIDIE: Bij Jeugdforum vrije meningsuiting onzeker Reis Nederlandse groep studenten niet doorgegaan Hoboïst die zijn kunst aan vele leerlingen overdraagt JAAP STOTIJN (70 JAAR) Spelen alsof je de wang van een meisje streelt" (I erinneringen van een orkestlid RUIM HALF MILJOEN SCHADE BIJ BRAND Zeer brandbare chemicaliën opgeslagen in oud pakhuis De thee-oorlog bij FORD v i I Stop de lente in de grond Stinkende walm boven Groningen A mjm 99 vpmnH mmmmm I - VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1961 Begin er Zaterdag mee! ichard Strauss heeft eens gezegd: „Een blazer moet na zijn vijfenvijftigste jaar meer blazen". Dat is n'atuur- J* onzin. En dat zeg ik niet, Jaap Sotijn, die vandaag 70 jNr is geworden en, hoewel e e<^s vijf jaar gepensioneerd als Q ste hoboïst van het Residentie- bi- t, nog steeds met overgave V^st. Hij voegt er verklarend toe: „Het is met ons net als sportmensen, het is niet ge- ]p N als je longen op een bepaalde G'hid ineens helemaal tot rust v "hen. Je moet er iets aan blij- Vj,11 doen". Maar, als U het mij ck^St is dat niet precies de reden Wh Stot"n Sewoon doorgaat met 'D-speien. De werkelijke grond ^at het instrument de vreugde zijn leven is. „Er zijn nogal Ws rWen: Vv, j mensen", zegt hij, „die mij r WÖCii: is het waar dat je gek W'dt van hobo spelen? Ik ant- ti0°.rd dan steeds: ik heb nog Wlt een gekke hoboïst gezien, aa 1 hij het al was vóór hij er h begon". miiiniiiiimnminiiiiiiiiiimiimiiiiiml Zeepost e ÉMÉÉM vtah I Pflli mÊmM DE-MEEST PERFECTE gecontroleerde kwaliteit Betalingsbalans van de - VS. verbeterd .■xaSiifc; v - vn^/o (Adrertentiej L/.-V Plant bollen nu! llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllltlllllllllllli L mi«»i ik Jaap' Stotijn in zijn woning in ?iiri J?aag opzoek, tref ik hem aan met bist» o in de hand. „Moet u eens b ê!ren"> zeSt hij „ik vind dat je dit Sint a adem moet spelen". En hij be- ?'e 1,® blazen: de obligate hobo-partij ?6i J?°.rt bij de tenor-aria „Ich will btthl-6'nem Jesu bleiben" uit Bachs ^vs?abs-Passion. Hij houdt op een ge- moment op en zegt: T° kunt IllIllIInuIminimini IIIIIMIIIlllllllllllllMllllltlltlllllHIIIIIIIIIIHf UlliUilllllllllllll llllllllllllillilllll>lMII!l!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlltlllllltlllllltllllllllll!i::!IIIIIIIIMIIIIIIIillllll (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 22 sept. Minister Cals en prof. De Quay (de laatste als mi nister van Buitenlandse Zaken ad inte rim) hebben een uitvoerige motivering gegeven van het regeringsbesluit geen subsidie te verlenen voor de uitzending van een delegatie van Nederlandse stu denten naar het „Wereldjeugdforum", dat in juli en augustus van dit jaar in Moskou is gehouden. De delegatie zou onder leiding staan van prof. dr. G. Kuiper van de Vrije Universiteit, maar de reis is na het besluit van de re gering niet doorgegaan. „Het zou inderdaad van belang kun nen zijn dat studenten uit Westerse landen aan dergelijke bijeenkomsten deel nemen", aldus de beide bewinds lieden, „maar dan moet vaststaan dat vr\jè meningsuiting en een vrij debat mogelijk zijn", Die zekerheid bestond allerminst, gezien de ervaringen met dergelijke congressen, die onder het mom van neutraliteit, door de com munisten v'orden beheerst. Niet alleen de Nederlandse regering is deze mening toegedaan. De regerin gen van een groot aantal Westerse lan den hebben hun studentenorganisaties de deelname aan het forum ontraden. De ministers halen ook nog een uit spraak aan van de Internationale Unie van Socialistische Jongeren, waarbij eveneens als voorwaarde voor deelne ming aan, het forum was gesteld, dat e: ..gelegenheid moet bestaan kritiek te ieveren op het communistische im perialisme, evengoed als op het Wester se, dat er evenveel recht moet bestaan tot het veroordelen van de onderdruk king in Hongarije als van die in Algerië, van die in Tibet ais van aie in Zuid-Afri- ka". Van de zijde van het „Jeugdforum" is meegedeeld, dat aan deze voorwaar de niet kon worden voldaan omdat „deze voorwaarden op een groot gedeelte der deelnemers een beledigende indruk zul len maken". Een bijkomend bezwaar van de re gering tegen Nederlandse deelname is nog geweest, dat de communisten de aanwezigheid van Westerse delegaties steeds voor hun propaganda blijken uit te buiten. Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data. waar op de correspondentie uiterlijk ter post moëf zijn bezorgd, staan,tussen haak jes, achter de naam van het schip ver meld. Verenigde Staten van Amerika: „Statendam" (24/9). „Westerdam" (28/9),. „United States" (28/9). Argen tinië: „Montferland" (27/9), „Cap San Marco" (28/9). Australië: „Waterman" (26/9). Brazilië: ..Cap San Marco" (28/9). Canada: „Statendam" (24 9), „Angelica Schutte" (25/9), „Wester dam" (28/9), „Arkadia" (28/9). Chili: „Archimedes" (27/9). Ned. Antillen: „Theron" (25/9). Ned.-Nw.-Guinea: „Maron" (24/9); Nieuw-Zeeland: „Bardic (25/9),. „Athenic" (27/9). Suri name: „Chiron" (27/9). Unie van Zuid- Afrika en Z.-W.-Afrika: '„Pretoria Castle" (24/9), „Annenkerk (26/9). Inlichtingen betreffende de verzen dingsdata van postpaketten geven de postkantoren. „Heb je dat ooit gespeeld?" men hem. „Je kunt het Residentieorkest. Toen hij 16 jaar was zat hij naast hem, als tweede ho boïst. Maar van een tientje per week kon je niet leven. En tussen de bedrij ven door ging hij dus piano spelen in „Palace", een eabaret aan de Wagen straat. Hij begeleidde er o.m. Cato Culp en Orelio. Maar op een gegeven moment werd het hem toch te bar en nam hij afscheid van Palace". Nooit is hii zo gehuldigd. Hij eindigde die avond met „Alte Kameraden" van Tei- ke en de volgende morgen zat hij braaf maar mooi musicerend de eerste van Brahms te spelen onder Peter van Anrooy. Van Emmerik was inmiddels vertrokken en Stotijn was hem als eerste hoboïst opgevolgd. Jaap Stotijn heeft gespeeld onder vrijwel alle beroemde dirigenten van de afgelopen halve eeuw. Wat was Van Anrooy voor een man? Een rasmuzikant en een onbaatzuchtig mens. Brahms was zijn liefde, maar hij dirigeerde ook Pijper. Wat da-t laatste betreft, Stotijn herinnert zich nog goed hoe Van An- vroeg hu' zó doen, maar dat vind ik En bij speelt het thema -Metvi' Ik vind het nó~ "ah-.- aad toch niet zó. maar dat vind ik niet nog- het nóg mooi, maar toch niet zó. Stotijn is bjjna V 5)1 als lk zeS het met hem eens L?r6j?- Hij heeft iemand gevonden die Jllj gJ?. is over muziek te praten. En iPe^APt al weer naar zijn instrument en At I de wonderschone melodie, die h ahS5agio uit het Vioolconcert van vfhih s bepaalt. „Als ik dat met Me- Ah „.speelde", zegt hij, ...ging-ie met haar het publiek staan en luis- Ah f baar mij." Aan de muur hangt tvVift va" de violist met als onder hiel' -Aer herinnering aan een móói -efen.' ^°bi musiceren. Een groter vreug- \6nt Stotijn geloof ik, nauwelijks. l.C (O tolljl I O Top* begon er al heel vroeg mee. hij"0 hij een jaar of zes was blies <Am°h een blikken fluitje van tien 'tij Maar toen hij dertien was ging naar het Haagse conservatorium Ifeti et' hobo te studeren, want Cluitis- er destijds genoeg, maar Zt, hoboïsten heerste een tekort. Ue- fto lachtere overweging is overigens t'thf5'8 geweest vbor een muzikanten- die bepaald werd dooi' een Jut „'blijk minder zakelijk motief: Hin b te behagen aan de muze. Sto- zÜn instrument weer op en hij is weer de melodie. „Dit", zegt 41 meisje over de wang streelt." Zo a het dan ook geklonken «fv'e^t de rug van de hand zijn mond ltio0febd, „moet je spelen alsof je een 'Or, bet conservatorium ti:oi Stotijn onvergetelijke leraar" Dirk van tk, destijds eerste hoboïst van rooy zei: „Heren, ik vind die muziek walglijk, maar alle noten staan op hun plaats en daar is geen speld tussen te krijgen." Daarna gingen ze studeren, alsof het om een werk van Mozai't ging. Stotijn imiteert overigens het nasale stemgeluid van Van Anrooy voortreffe lijk. Ook als hij hem laat zeggen: „Hier hebben wq een 13-8 maat. Laten we er één achtste afdoen, dan kan ik hem in vieren slaan." Het ging hier dan om de Danssuite van Bartok. De mooiste herinneringen bewaart Stotijn aan Toscanini. Maar dal is dan een heel verhaal. In 1936 werd hij uitgenodigd te gasteren in het door Hubermann opgerichte Palestijns or kest dat onder leiding van Arturo stond. Hij kreeg van het Residentie orkest een maand verlof op voorwaar de dat hij zou proberen Toscanini naar Den Haag te krijgen. Enfin, Sto tijn o .preis naar Tel Aviv. En dat werd dan een heel avontuurlijke tocht.. Daar hoorde bij een lange taxirit met een Arabische chauffeur, die geen woord buitenlands verstond en die bij gebrek aan conversatie dus Arabische liedjes zong. waar Stotijn dan weer Hollandse liedjes tegenover stelde. Daar hoorde verder bij een „roofover val". die bjj nader inzien bleek uitge voerd door gewone Israëlische sol daten. En toen hij, Stotijn, in Tel Aviv arriveerde, was het natuurlijk net Sabbath. En dat bete mde dus: géén repetitie. Het concert viel op zondag. Openingsstuk was de ouver ture „La Scala di Seta" van Rossini en daar zit dan wel een pittige hobo partij in. „Natuurlijk", had hij geantwoord, „Tja, zal je daar néé zeggen." Hij had het overigens nooit gespeeld en hij be gon dus transpirerend en wel aan dat concert. Maar hét'ging best. Maar inmiddels had hij zijn opdracht. En op een geschikt ogenblik stapte hij dus op Toscanini af en zei aarzelend: „U moest eens in Den Haag komen spelen. Ik ben niet de beste speler, maar wij hebben er een heel goed or kest." Toscanini had hem aangekeken en ver- tlgens had hij hem op de schouder ge klopt en gezegd: „You are a great artist." Stotijn kijkt mij nóg bewolkt van ge luk aan, als hij aan dat ogenblik terug denkt. „Ik had niet de moed hem naar het' honorarium te vragen," zegt hq ver volgens, „maar dat bleek bij nader inzien nogal mee te vallen. Hij kreeg f 500 per concert. Mengelberg vroeg destijds 2.000 en b -eeg het ook." Maar Toscanini kwam naar Den Haag. De maëstro moet gedacht hebben: „waar ze zulk een hoboïst hebben, zal het orkest wel goed wezen." Toscanini". zegt Stotijn, „was nu helemaal de dirigent. Hij had een wijze van dirigeren, die zowel exact als soe pel was. Hij had je onder de plak en liet je vrij musiceren. Ik kan mij een concert in Cairo herinneren. Wij speel den het scherzo uit de Midsumtnermghts- dream muziek van Mendelssohn. U kent het. Het klonk zo fijn, ja, hoe zal ik het zeggen, het klonk zo licht-rui- send alsof het uit de hemel kwam. Toen het uit was bleef het een minuut ,ang stil in de zaal. Toscanini stond er met gebogen hoofd voor zijn lessenaar. Daar na brak het applaus los Men had even muziek gemaakt. Dan echter dat concert in Haifa. De tweede-Brahms. Daar speelde een trompetist een noot verkeerd. Sto tijn staat op, loopt naar de vleugel en slaat een accoord aan. „Dit moest het zijn, en dat maakte die ongelukkige trompetist er van. Toen het stuk uit was, schopte Toscanini zijn lessenaar om, brak zijn dirigeerstok in twee- cn en ging ergens in eer. hoek zitten huilen. Hij was niet te bewegen om voor het donderend applaus te komen bedanken. De volgende dag kwam die trompetist schoorvoetend op de maës tro af en bood zijn excuus nan. En de dirigent greep hem vast en kuste hem. Toscanini was kind en duivel." Maar vooral een muzikant onder en mét wie het voor Stotijn goed musiceren was. Onder Willem Mengelberg ging het ook best. Op een keer gasteerde Sto tijn in liet Concertgebouworkest in Pa rijs. Tijdens de repetitie zei Mengel berg: .JOnze gast geeft 100 procent, de anderen geven nog geen 50". Nu voegt Stotijn daar commentariërend aan toe: „Ik was niet zó blij met dat compliment ten koste van mijn collega's." Maar na het concert was Mengelberg op hem afgekomen en had gezegd: „U moet bi) Zij boden er meer. En, uiteraard, een muzikant moet ook om zijn bestaan denken. Maar, ach, Mengelberg: hij was ook een man, die je liet musiceren, omdat hij wist dat je het toch precies zo deed als hij het wilde. Stotijn kan zich nóg herinneren dat de dirigent stom verbaasd opkaek toen hij in een be paalde passus van de Eerste-Brahms géén adem haalde. En hij, de dirigent, keek de andere orkestleden verheerlijkt aan: horen jullie het, dit is nou musi ceren. Orkestleden gaan gebukt onder hun di rigent, maar zij critiseren hem met een daaraan adequate meedogenloos heid. Zij doen dat in de figuurlijke en letterlijke betekenis van het woord. Jaap Stotijn kan zich herinneren, dat het orkest speelde onder een dirigent die de kunst niet verstond. Het ging om de ouverture „Wilhelm Tell' van Rossini. Daar hoort een langzame inleiding bq met een solo voor hobo. Tijdens het con cert viel het hem ineens in dat hij er best een kleine cadens aan zou kun nen toevoegen. En hij deed het ook. Die dirigent wist niet hoe hij het had en het orkest maar ingehouden dan lachen. Maar in de finale van het stuk joeg „het orkest" het tempo nog een beetje op tégen het slaan van de dirigent in. „Ach", zegt Stotijn, „dat Is dan een plotseling opkomende humor." Eduard van Beinum. Jaap Stotijn heeft niet veel onder hem gespeeld. Maar op e'en gegeven moment geviel het toch zo dat hij weer eens in het Concertgebouworkest te hulp werd geroepen. Het ging pm een stuk van Debussy, waarin vier hobo's nodig waren En ze hadden er maar drie. Jaap Stotijn ging dus en hij zat naast zijn zoon Haakon „mijn talent volle zoon" en naast v. d. Kraan en v. d. Lek. Alle drie leerlingen van hem. Het stuk was uit en midden onder het applaus keerde Van Beinum zich lot hem en vroeg: „Nou Stotijn, ben je tevreden over je jongens?" Jaap Stotijn was tevreden over hen geweest, bijna net zo tevreden als over Van Beinum. Tja, de jongens van Jaap Stotijn. Hij 'neeft het overgrote deel van Nederlan ders, die hobo spelen, opgeleid. Laten wij de lijst eens nagaan. In het Concert gebouworkest zitten er nu vier onder wie „zijn talentvolle zoon". In Haarlem, drie. In Utrecht één, evenals in Rotter dam, Arnhem en Den Haag. In Bra bant zitten er drie. En als wij goed kijken nemen wij er verder een waar in Oslo, Johannesburg en Mexico-Ci ty. Die kerels zitten daar allemaal te blazen met een overgave en een mu- ziekdrlft, die zij hebben algekeken van hup leermeester. Allicht ontlenen zq hun technisch kunnen ook aan hem. Maar Jaap Stotijn is een veelzijdige muzikant, die vele liefdes heeft ofschoon hij steeds teruggekeerd is naar zqn eer ste: de hobo. Hij heeft studentenorkes ten gedirigeerd in Delft en Leiden, het laatste dusdanig dat Willem van Otter- loo bij het beluisteren van een grammo foonopname zei: „Dat kunnen nooit al- GRONINGEN, 22 sept. Een felle brand heeft hier gistermiddag voor ruim een half miljoen gulden schade aangericht. Het vuur ontstond door nog onopgehelderde oorzaak op de eerste verdieping van een pakhuis aan de L. ger der A, waar, zoals wij in een deel van onze oplage van gisteren nog berichtten, voor gebruik in land bouw bedoelde en zeer licht ontvlam bare bestrijdingsmiddelen lagen opge slagen. Toegerust met asbestpakken en zuurstofmaskers is de brandweer uren lang bezig geweest het vuur te bestrij den en het gevaar voor omliggende ge bouwen te doen wijken: in een nabijge legen pakhuis was onder meer dertig duizend liter spiritus opgeslagen. Na ve le uren blussingswerk kon de brand- (Advertentie) ons komen, U hoort bfl ons." Maar ze leen maar amateurs zijn." Hq ging een lieten hem in Den Haag niet gaan. 1 diploma piano-leraar en piano-solist ha len toen hq zelf al leraar hobo aan het Haagse conservatorium was. En hij heeft van dat pianospelen altijd veel plezier gehad. Al was het maar omdat hij bijvoorbeeld de orkest-partij van het hobo-concert van Oscar van Hemel op de piano kon naspelen. Jaap Stotijn heeft veel kamermuziek gedaan. In het „Hollands Sextet", in. het „I-laags biaaskwintet" mét Jan Prins, Joile Huckriede. Louis Stotijn en Piet Schijf en hi| heeft geso- lieerd. Met de Wiener Symphoniker in een concert, van Mozart bijvoor beeld. Jaap Stotijn heeft. 53 maal, samen met „zijn talentvolle zoon" Haakon het dubbelconcert van Alexan der Voormolen gespeeld. En wie het beide mannen ooit heeft horen doen, zoals ondergetekende, zal zich dat herinneren als een toppunt van praeg- nant en geïnspireerd musiceren. Dat het nooit op de plaat is vastgelegd ervaart Jaap Stotijn wellicht als een teleurstelling, het is echter een schan daal. Jaap Stotijn neemt zijn instrument en blaast die melodie uit het tweede deel van Brahms' vioolconcert. Hij zegt: „Van Anrooy zei: dit moet je spelen zoals mevrouw Noordewier zingt. Overeen komstig dc musica sacra. Maar ten slotte zei hij. ach, speel liet ook maar zoals je wilt." Spelen zoals je Wilt, dat is wat Jaap Stotijn altijd voor ogen heeft gestaan, en kan hq het helpen dat het immer, in overeenstemming is geweest met wat de groten der ajirde van hem verlang den? lk durf te stéllen dat. Jaap btotqn immer fijn voor zichzelf heeft gespeeld en geen Toscdnini, noch een Mengel berg, noch een Van Beinum hebben hemdaarvan kunnen en willen weer houden. Stotijn heeft altijd en hij doet dat nog gesppeld „of hij de wang van een mooi meisje streelde." HERMAN HOFHUIZEN weer imar de kazerne terugkeren: het pakhuis met de bestrijdingsmidde len was verloren gegaan, maar men had het vuur tot dit gebouw weten te beperken. Boven het centrum van Groningen hing tijdens de brand een naargeestige okerkieurige walm. De brandweerlie den Verrichten in alle stilte hun moei lijke arbeid: de politie had de straten rondom het brandende pakhuis afgezet. De brandweer moest de doordringende stank van de brandende bestrijdings middelen met perslucht verwijderen. Het pakhuis was door de chemische fabriek Aagrunol gehuurd en diende voor opslag van voor verkoop gerede produkten, grondstoffen en verpak kingsmaterialen. De directie van Aa grunol heeft verklaard, dat het zeer moeilijk is de schade te schatten. Men neemt echter aan, dat er zeker voor een waarde van een half mil joen gulden was opgeslagen. Het is wel voorgekomen, dat in dit pakhuis voor een waarde van een miljoen aan goederen aanwezig was, zo deelde de directie verder mee. Een naast het pakhuis gelegen dro gisterij, die aanvankelijk ook door het vuur werd bedreigd, kon door de brand weer worden behouden. Overspringend vuur werd tijdig ontdekt. Een fabriek van dekkleden en tenten in een ander pakhuis heeft in beperkte mate water schade opgelopen. Politie en brandweer breken zich in middels het hoofd over Ie vraag hoe het mogelijk is geweest dat zoveel ge vaarlijk brandbaar materiaal in een der gelijk oud pakhuis werd opgeslagen. Personeelsleden van Aagrunol hebben de brand ontdekt. Zq hebben deze met schuimblussers bestreden en verkeer den daarna in de mening dat het vuur was bedwongen; eerst later bleek dit niet het geval te zijn. (Van onze Londense correspondent). LONDEN, 22 sept. Gisteren werden de zwaarwichtige besprekingen over de thee bij de Fordfabrieken voort gezet. Driehonderd vakverenigingsverte genwoordigers in de fabrieken hielden een vergadering van twee uur om na mens 45.000 volwassen en waarschijnlijk toerekenbaar te achten arbeiders te be sluiten of men aanstonds een wilde sta king zou beginnen danwel zou wachten totdat de 22 vakbonden, betrokken tqj de grote thee-oorlog, besluiten tot het uit roepen van een officiële staking over de schokkende kwestie of de arbeiders ge durende de morgenuren het werk zullen onderbreken voor het genieten van een kop thee danwel dezelfde kop thee tot zich zullen nemen terwijl ze de arbeid voortzetten. De directie van de Fordfabrieken meent dat de noeste en in thee drinken uiterst bekwame Britse arbeiders in staat behoren te zijn de vloeistof te ver werken zonder dat de machtige Fordm- dustrie geheel stil komt te liggen gedu rende de theepauze, welke officieel heet tien minuten te duren maar welke in werkelijkheid méér tijd vergt. Inmiddels hebben de 4000 theestakers bij de vlieg tuigfabriek van A.V. Roe besloten heden het werk te hervatten. De directie over- wfeegt nu automatische theezetmachines té installeren in de fabrieken. „Weet jij" zo vroeg ons gisteren een directeur van een Engelse emaillefabriek, „of er misschien ooit een beschaving ten gron- de is gegaan aan thee?" Wij hebben het onderwerp in studie. WASHINGTON, 22 sept. Het Ame rikaanse ministerie van Handel heeft medegedeeld, dat de Amerikaanse he- talingsbalanspositie in het tweede kwar taal van dit jaar is verbeterd dank zq de aflossing van naoorlogse leningen, vooral door West-Duitsland en voor uitbetaling van inkomsten, die in het derde kwartaal ontvangen hadden moe ten worden. De Westduitse aflosymg op leningen bedroeg bijna 650 miljoen dollar eri de vooruitbetalingen in totaal 75 miljoen dollar. Hierdoor hebben de Verenigde Staten in het tweede kwartaal onge veer 90 miljoen dollar meer ontvangen dan uitgegeven, aldus het ministerie.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 11