AMERIKA veeIzijdiger dan de toerist hier doet vermoeden TIEN STAPPEN VAN DE UNIVERSITEIT ZIT JE AL IN DE „MIDDELEEUWEN" pAME OF vRoew? ift'SssafefjaifSir èïThl ITALIAANSE vrouw wordt confeetie-niinded Show van confectiezaak: een primeur in Rome POEZENPAKJE VOOR AFTER-SKI 0 NEDERLANDSE MANNEQUIN BIJ DIOR GOED GEKLEED GAAN Op platteland sanitair in huis verplicht toen dorp achterstand voelde na de Russische Spoetnik ^»ïïrn„r' I™8"1"™1' MARIE weet hoort en ziet ALLES Papieren lakens Nog geen epidemie van „kant en klaar" nylons Fotoboek Ursulinen DONDERDAG 9 NOVEMBER 1961 November, Middle West. Ongeveer tien jaar geleden werd mijn Amerikaanse man eigenaar van een weekblad in een klein dorp. Onze keus werd niet alleen bepaald door de goede erspreiding van de krant, maar ook door de ligging van het dorp. Amerika is lang niet zo dicht bevolkt als Nederland, en als een dorp ver af ligt van de bewoonde wereld, dan heeft de isolatie wel degelijk haar invloed gehad op de bewoners; en zo'n omgc wensten we noch voor onze kn ideren, noch voor ons zelf. cl. An Ran«PrèektnB^de m-eer niet>f- R VVJ k,T" V'as'e" damn's8"l0re van de 6edoel" hAet Ln'eu t01t' S fing." "S s!ck,"e0eWge iirteben1au Waf is een donau? Charmante sfeer Jazeker ze is in Amerika, het land van de contrasten, al hoor ik nog zo dikwijls van buitenlanders: „O, bij jullie is alles hetzelfde, of je nu in New York of in San Francisco bent". Dat is niet waar. Als ze zich de tijd zouden gunnen om onderweg uit te stappen en ons milieu mee te maken zouden ze naderhand thuis vertellen: „In Amerika staan ze op alle trr en van beschaving". Natuurlijk, we hebben nauwelijks wortel gescho ten, en we beginnen al uit de kluiten te wassen. Het gaat te snel. CILIA AMIDON Schattig prieeltje V' begint met ""milium ""■iiiiniuiiNiiii "fff. OUw Jainsn,'^ "..ou ''at is de gewone aa« als i" een winkel Dn» K('bcuri 6rkoopster iets vraagt. Maar h». "hliik.. 'et ooit dat er een meer il 1 konen Ult";jsseling ontstaat over 'faagf9 k bijvoorbeeld door- stn». en liet n dat Bewassen wor- ik 's: .In "ntwoord van do verkoop- je het Ïl'-W ni!,n heeft het ook en Au"iU"rouuU» tla" voe' 'e J6 met iw'® de wi l"66"" voor schut staan. 'Ie ÏOUw", NV 111'Kaat zeg je dan „dag Ieven^;At".ur".lh, bij de slager of Als onze gasten eerst in New York en Chicago waren geweest, was een logeerpartij bjj ons altijd een grote verrassing. Het begon al zodra ze de gang in kwamen. „Wat is dat ding?" was altijd de eerste vraag. „Dat is onze telefoon". Lang zal 1 ij leven met zjjn hoorn en zijn bel, en zijn spreek buis aan de wand. In Chicago wordt dit model In een museum bewaard, maar dat weten grandpa Dvoka en grandma Zrbanik niet. Als je wilt te lefoneren bel je de telefoonjuffrouw op, en als ze „hallo" zegt antwoord je niet met een nummer; je zegt ook niet: Joe Smith, maar als Joe de bij naam heeft van „Stijfkop", dan vraag je: „zeg Marie, is Stijfkop thuis?" En Marie, die alles weet, zegt: „Nee, hfi is met een lading koeien naar zoals een stadslogé het noem- ïcago; waarom? Marie weet alles, hoort alles, en ziet een heleboel vanuit haar telefoonhuisje, 'aï1' kenSrlitrfle,enZftak vvaar ïe kIant va!J d® ,,ba ,,e echtgenote-rechterhand 'li,> ''"ar m. 's gewoon de vrouw 'fn.gPe" ent» ('e zaak helpt en "(-» Pste»-c :_6 -asters ook van al de "har j winkels en magazij- SW', Kroot ""'denteel koopt, is een is o niep> i f getrouwd. Het zal "air»" "aanjSev.al zijn. Verkoopster Cf- en nu Lz h voor halve isoni""en e Sinterklaasdrukte gaat *h (j;J, e.r ',e.e,' wat vroegere ver Vo'or'T;; '"middels getrouwd zijn bin»" We ut -J k°men inspringen. Ps,pr inffl'1'1 tegen elke ver- et Juffrouw blijv ®e"'onr,fPraa'<ge'1ruik en vem n en zeggen? de veranderen mee spreek- met de '"gen in de maatschappij. Zo let woord „dame' bem»,dekt o£ niet, of het het - tuaist" met' reuze sprongen. *egen jn sProng kwamen wjj onlangs °en dagbladverslag over een °nt OVi '°erin waarin gesproken werd er ,je 2'eh 0ol gearresteerden, waaronder fn" 'er,i \1wee ..dames" bevonden als pl'chtigen. <Ut h toneer Dames-misdadigsters ''"""ijk We ~bet10ernt men aan ïarA^foldZ0?£6a ..het vrouwelijk Het ^Jn.'i vrouw en wanne (lp z'o. y». IS in onzp tiid pen crrn geval vjjf cent, in het tweede '""je. Een dame werd dus een vrouw de hand van prof. "weljjk in wanneer "e voor a 'n 011ze tijd een grote tem ationc oorlog kon men zich aan ?f n^'ekkon yyanr|eer men zich wilde r>=.' begeven naar „Vrouwen' fAlA h'en" vlif' In'het eerste eieh-er°geviibeltJ "\vh, 'kken xi geacht over meer geld te "igd jn 'Maar deze „apartheid" ver- Jm. steeds ®amenleving van na 1945, fbbh^6" betaa?»er genivelleerd wordt. edB» tje Aj nu aan het station een ilS eei'ma»Heei1 kan het betalen. -.Jie veAZlch ook dame voelen. En c°hri, 6 comi-A0rde helft van je kaartje "cteur t» a£geeft, dan roept de Vpt »cha]]er,j nadrukkelijk terug met l90»SrootWo d "dame!". Dat. is volgens ftsid °k juist 5 oek van Van Dale uit erha»"is Ho Dame staat daarin ver- d& naa^an?preektitel wanneer je vbo kWa met Weet' N* .AdieTA is dat Van Dale uit 1902 S3 tatsoen?".ens aangeeft: „vrouw teeff'ste v„°6nl'Jke stand" en "eft le VerK», "laI1" en ciai «ij (|"''ht('r hoU druk "it 1950 a v "W *5' ''"ló.,"6 beschiet ,wo°rd dame: keleHpo de stand' (lat (le aan- vrouw Hrn v Een halve U o"" verw ena,s een. dame in ieder ge uite? «eet, ht"f! ®n beschermd wezen, en u 19ki -?n na kon doen wat il"'ke „et indn,frw^ kunnen en mogen. wpt(?n k"0rme nt^!e tijdperk begon, dat "e, heeft (.n '"wentelingen op zijn ge- S wa? "Pane^"K treinen gingen rjjden, k uDê» *ets 5,« ''dames '-coupé's. Maar 't in' ie men dan de ..moeder"- v n No"nvegennUv"„,Hke lang"traject p,aat"m zo3^ vr?eger was niet weer- On. nnw Werk- bepaald geen dvdat i °p2ich't h„ grote fÜ"heid in plh 1 W1E bewaren «w taf vón 6 "iet Wbewaren en cultiveren i? lealiteft ^UWe> harde leven hetVam n» eige"lijk nooit in aan- «oen'fven- Ultst öi'' dool'even KoË u®3"®'!13''6 Leeft die t)»- e6n "'tsterven T"00 dame 20 g°ed 6 aP»?eker nit^'a dG betiteling' i'aa. ,d®rno "varrinc uen m een grote be- ?eh1heenFouw'^ memgeen het j,V 0nt, te '"CL '1 v.'azent0 01?Pas. J- iitT'eegs.0 'n ee 2'ekenhu?s'Itaasdiwerd0n' dat fihnkn °P de n tewefkgesteld zou- Spo Canl??sPrekin<5■, es afdeling. In het°hin„ ®Htes" g van de „Dialogue 'Mf„g?g!ven: niet goed genoeg acht "'""ïere van de bedoel- te moeten spreken. 'n'^gOegsters g8n advertentie, waar- '6ï.sch| Segeveów|s aIs titel der °be- K»eh av°t". lt -.Zestien dames naar iia?hse Ban Comnil11"® om de Carmeli- heft'ëe ^Piutie^fne- dm tijdens de beJ'gc v» 'g'euzen t? werden, held- "Dn «e v„ 'S'euzen ij u weraen, neia- °uWen MotT0t waren zestien t I-I el ^Preuii^!1 dat „dames", wat 'nnën ,-v,ot s glng- wa filmrenl gedegradeerd rtJ"uKkei-, ensent vermoedelijk "m,® de1 niet on, de »pe«wen. Na- i'iit h bie" sti waren. lAti het® realiteit daarom een beetje 'Pa8 dagblad ?Z? W0ek vermeld- ,,h hiaa^hJsterrin^ ..vrouwen" de een anH?-jU gaan bestu- Hoi .®6n tT dagblad sprak van 'D iPreko 's gefoAm besturen is stoer "o et Men An^fd om van dames *e dvtou0g®r, eSo2egt tooh ook de kninPet p 'n de ^r,?u.w hij de politie, ®r haar wn,'l.10k- D°odgewoon, o!he is 'Kenschap 01 met haar vrou" t en kW Het 0 heter, 'Üjb §6801 n, Sllw°ok ui, dames en vrouwen v' het a een )?*"-"• Ais ze ook nog te hoLWestle van innerlijke n °°k u' 0:161 het n'At'van ,vveekhladen voor de tere men de tijdschriften 's geripktëen,re> meer op ont- fj 'g v 6" de hin i „damesbladen" ti htin~rgen ,,n af.e" die meer inspan- ?op j? Serioht t?-'"'tend op de voor- s»"t i, '""erkt Zb,n.' als vrouwenbla- het Vrouwen-lezeressen ih '"kvn ®r kh„'n,>' 'keer "1b„ neer c eens, dat het 6Sr,«ewikj m ons land bijna net 's als het straatver- A. Bgl. Er op ligt een pluche kleedje en op het kleedje staat de vogelkooi. Ons dorp lag dicht bij een gnote uni versiteit en de universiteit in Amerika is niet alleen het centrum van cultuur en wetenschap voor studenten en do centen, maar ook voor Jan en alleman. Cursussen op allerlei gebied, lezingen, concerten, adviesbureaus, enz. enz. worden het publiek kosteloos aangebo den. Studenten krijgen ieder jaar zwaar dere leerprogramma's. Professoren ex perimenteren met zichtbare en onzicht bare gegevens om Rusland in te halen. Kortom, de hele sfeer van de universi- teitssstad staat in het teken var voor uitgang. We waren er van overtuigd dat de moderne sfeer van de universi teit tot ons dorp zou zijn doorgedron gen, maar we rekenden buiten "e bevolking. Het dorpje was oorspronkelijk een nederzetting van Boheemse boeren en dient nu ais „shopping-center" van de enorme boerderijen, die er wijd ver spreid omheen liggen. De bewoners be staan voor het merendeel uit afstam melingen van de pioniers, en de geest van traditie was er sterker da de drang naar evolutie. Deze toestand was voor ons dikwijls een bron van irritatie m? ar erg makkelijk met het oog op onze Nederlandse logées. d»t op een hoek van de dorpsstraat staat. De telefoons in de grote steden geven alle mogelijke services: brandweer, po litie, informaties. Marie doet veel meer, op een goede dag, toen mijn man weg was met de auto, en de dokter ook niet thuis was, stopte de zetter op onze druk kerij zijn vinger in de machine op de verkeerde plaats en sneed dit lichaams deel er af. Ik belde op als een razende: Marie, een ongeluk op de drukkerij, héljr! „Pastoor?" vroeg Marie. „Nee zie- iiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii illlllllllllllllllllllllllilliflIIIIjlllilliiliiiiiiiiiiMlllllllllllllMim kenhuis." „Houd je bedaard en blijf bjj je patiënt". Vjjf minuten later reed de kippenfokker voor met zijn vrachtauto, en twintig minuten later lag onze arme zetter op de operatietafel van het uni versiteitsziekenhuis (en 't hele dorp v/ist waar h" was). Maar toen ik op een andere dag Ma rie vertelde dat ze me moest helpen met een telefoongesprek naar' Neder land, wou ze er niets van weten. „Kun te niet beter schrijven?" vroeg zc Ik zei van neen, en legde haar uit hoé ze het doen moest via de telefoon-juffrouw in New York. Ze belde New York inder. daad op, nadat ik baar een zak peper munten had beloofd, maar na één ge sprek met die zakelijke dame vol code nummers wou ze er niets meer van we ten. „Doe 't zelf; waarom wil je op bellen, is 't voor zaken?" „Ja". „Wat voor zaken", vroeg ze wantrouwig. „Ik wil mijn familie Zalig Kerstmis wen sen". „O, dat is bespottelijk, ik ken zulke aansluitingen, zc doen niets dan huilen." „Ik wil mijn familie horen hui len." „Dat kost je twaalf dollar voor drie minuten; nee hoor. ik ben niet van de partij, doe 't in Chicago". Een uur later wist 't hele dorp dat ik twaalf dollar wou uitgeven om mijn familie te horen huilen! Ik kon 'Marie vermoorden. Maar dit is tien jaar geleden. Ons dorp heeft nu een modern telefoonsys teem. In plaats van naar „Stijfkop" te vragen, steek je je vingers in zes ronds gaatjes, en als „Stijfkop" niet thuis is vertelt de zoemtoon je niet waar hjj is. Het telefoonhuisje met de rokende ka chel is vervangen door een modern ge bouwtje waar alles automatisch gaat en Marie wast eieren voor de eieren- handelaar. eeltj-e' de. <?oH^nr.(^?nt'wrige vriendin, mrs. Seek, pompt het schone water uit de put en gooit het vuile water" weg Snoetïdk wel'mToe" de Russisch! L» !toeuws werd besloot onze gemeenteraad het algemene £ch 1beXerdV°°frbeeld t0 v°lf®" 6" geltie srdee-elHo te vragen: „Spie- rien niff h^ K''0 aa" de wand, ben ik dan "'ft het beste land?" En de spie- niet eens's?raatTToiWant ?.e hebt "og veel tegenstand 1 0ring' waar?p na stander, aiföB Af" ruzies en misver- werrien Aieh A straten in ons dorp An iUk0un en de buizen wer- zln fn .belasting steeg met nok een wet procent. Er werd Jieh hlnnAsh ?er"aakt, dat iedereen tine meest a e fen sanitaire inrich- natle betaamt dbaffen' zoals het een S! Exptorer bëzigisaan verbeter" Mijn vriendin, mrs Seek- wnnnt in de voorraad noten din L k geraapt hebben. Ze zal ze voo me kra" ten is" Pe® ""wecken 6G,n zak gepelde ,m- ieder Am!rikaans kerstgeschenk in ïtati. AmeiiKdans gezin Ze weeet de mol? „CditZiagT «bbpudei-ophalend? „Ik An vanwele Hi g Cent Per Zak vra" hoeft teJ'pompeUnnUp g0e" wate'': mefslU°^'»ea0a-6btui-ermten:ens wed dat u van de winter helemaal feen last van reumatiek zult hebben." e schudt haar hoofd. „I don't want city water. I am not using it". „Wat, wilt u dat water uit de stad niet? Heeft u dan geen kraan en geen w.c.?" „O yes, dat moest ik wel, anders kreeg ik boete, kom maar kijken." In de keuken is een fonkelnieuwe wasbak aangebracht, maar de kraan is herme tisch afgesloten met de voet van een oude katoenen kous, stevig met ijzer- draad omwonden. Op haar keukentafel staan de oude emaille kom en de kan, gevuld met pompwater. In haar slaapkamer heeft de loodgie ter de rest van haar meer intieme sa nitaire verplichtingen aangebracht, maar „l'esprit de resistance" is ook hier aanwezig. Op het deksel ligt een pluche kleedje en op het kleedje staat de vogelkooi en de bewoner zingt uit volle borst: „Lang zal mrs. Seek nog leven Als ik het mijn man vertel zegt hij sarcastisch: „Ik heb 't al lang gemerkt: als je tien stappen van de universiteit bent, zit je hier opeens in de middeleeuwen." Wat de Amerikaanse reactie op de Spoetnik is geweést, is niet met twee woorden te vertellen; vooral op onder wijsgebied. Met één slag werd men fnct-tbewust dat de Russische onderwijs instituten knappere koppen afleverden dan wij. Het Amerikaanse onderwijssys teem is gebaseerd op de mening dat vor.??t 3e,4eugd m°et trainen' om erantwoordelijke leden te worden van de Amerikaanse democratie; en daar zit heel veel goeds in, maar het traagt in de lagere school het van het leren. Marie hoort en ziet alles. ver tempo Mijn zoon bijvoorbeeld, die in de eerste klas van de „highschool" is, en altpd uitstekende rapporten thuis- prengt, heeft niet de kennis van zijn Hollandse neefjes op de H.B.S. Eèh Advertentie Vv«. paar weken geleden vroeg hij mij: „Mam, wat is een bijvoeglijk naam woord?" En omdat ik net bezig was de hete biefstuk in de spattende pan om te draaien zei ik verstrooid: „O, dat is zo'n ding wat een ding be schrijft." „Mam, please!" „Nu, bij voorbeeld: de blauwe Donau. Blauw is adjectief van Donau." „Ja maar," zegt mijn zoon wanhopig, „wat is een donau?" De enorme afstanden zijn ook een probleem voor de scholen. Op een dag kreeg ik een Nederland se logee, die kleuteronderwijzeres was. Op miin vraag, of ze een Amerikaanse school wou zien zei ze: nee ze had er al zoveel gezien in de grote steden. Ja maar, we wonen hier niet in een grote stad, we wonen op het „platte land" (heel heuvelachtig) en de afstan den zijn hier zo enorm, dat we hier nog de zogenaamde „rural" (platteland) scholen hebben." Een rural school is een klein houten gebouwtje met een klokketoren, ver van dorp of stad ge legen, waar de lapere-schoolleerlingen van de omliggende boerderijen onder wijs krijgen. Mijn Nederlandse logé, die alleen maar enorme moderne school gebouwen had gezien, met interlocale communicatie-systemen, cafétaria'- en gemanicuurde schooljuffrouwen, keek erg beduusd, toen we na een lange autotocht door akkerland en bossen bij een klein wit houten gebouwtje stil hiel den, met een pomp, entwee „pri eeltjes". Bij onze binnenkomst stonden de leerlingen op en zeiden in koor: „Wel kom". Er waren ongeveer vijfendertig kinderen van vijf tot veertien jaar, al len in het ene lokaal. Ze vertegenwoor digden alle klassen van de lagere school en de eerste twee ulo-klassen. Het onderwijzerskorps bestond uit één onderwijzeres, belast met de moeilijke taak acht verschillende leerplannen te gelijkertijd te verwezenlijken. Maar óud- leerlingen van de „rural schools" heb ben mij echter verzekerd, dat ze met dat systeem uitstekend lager onderwijs hebben gehad en zonder moeite het ho- gei onderwijs op die basis hebben kun nen volgen. Maar mijn logée is vooral geboeid (loor de charmante sfeer van het primi tieve lokaaltje, met de wateremmer op een tal eitje, met vijfendertig granieten kopjes er om heen; de planken vloer, er, de mewsgierige, verlegen gezicht jes. Er worden vragen gesteld en het is zo n mengelmoes van domme en schrandere vragen, dat de buitenlandse gast er onthutst door is. „Heeft u ra men in uw kamer? Hoeveel procent winst maakt een Hollandse boer van zijn boekweitoogst? Mag u wel Neder lands praten op uw scholen, want in Zuid-Afrika mag het niet. Bent u over (1e Pacific of de Atlantische oceaan naar Amerika gekomen?'' Bü ons vertrek houdt de oudste leer ling een keurig speeehje om ons te be danken voor het bezoek, en mijn arme logée valt ontda: n in de auto en vraagt' „ben ik wel in Amerika?" Even vorig-eeuws als de t-d( was onze riolering. De gemeente ver schafte water, maar hoe je het water Ntw°u was je eigen zaak. In het zuidelijke gedeelte van ons dorp, waar de pastoor, de dominee, de uitgever en de leraren woonden, was do sanitaire toestand hoogst bevredigend. Maar in het noordelijke gedeelte was het anders gesteld. Daar wonen oude vrouwtjes en mannetjes, geboren en getogen in pio nierstijden, toen er geen badkamers met buizen waren. Achter of voor ieder houten huisje is een pomp, en achter in de tuin, verscholen achter hoge zon nebloemen staat een „schattig pri- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiMiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiininiinnMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Poezenpakje noemt de Ita liaanse ont werpster Irene Galitzi -■ deze ajter- ski combinatie van pantalon met onder- trui en muts met franje en daarover heen een grof ge breide sweater. Al les van orlon. De strakke pantalon is van orlon e,i nylon- gabardine en in de tint van de rest. De overtrui van het poezenpak van de foto vertoont een wisseleffect van tur quoise en chartreuse groen. Want zo is het orlon garen ge twist. Miss Orlon van top tot teen! Het is verbluffend wat de Italiaanse haute couture doel met orlon weefsels, gebreid e.n onk grol gehaakt. Vroegei droegen we die grol gehaakte dingen ook (Mode is altijd eb en vloed). Maar vroe ger was alles van wol. De enorme winst van orlon en aanverwante weefsels wassen niet krimpt en niet rekt. Bij de Italiaanse couture en boutique-rnodellen zijn grof gebreide poncho's, bezaaid met wollen pompons. Ze lijken op een harlekijnenpaii. &r zijn bij die orlon- Deze uitzonderlijke zomer, waar maar geen eind aan scheen te komen, heeft veel families, die eind september in Rome waren teruggekeerd, hun kof fers doen pakken om de frisse berg lucht op te zoeken. De show, die de „Rinascente" in een van de grootste Romeinse hotels hield, was een ware reclamestunt. Er werden niet minder dan tachtig Parijse modellen getoond. Natuurlijk hielden de Romeinse cou turiers zich afzjjdig. Maar de grote Franse namen klonken als klokken: Dior, Baïmain, Nina Ricci, Madelaine de Rauch, Michel Goma... Wat er niet bij werd verteld was, dat alleen die mo dellen op de planken verschenen, die de couturiers voor de confectie hadden bestemd. Ofschoon de prijzen (voor Italië althans) populair waren, had de „Rinascente" toch een uitgelezen pu- iiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiliiiiiiilfiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiii Bespikkeld met pailletjes zijn dit korte manteltje en baret voor de avoncl. Het jasje is afgezet mei een randje fijne organza. De baret zit op een satijnen band. Het is van de Parijse ontwerpster Maggy Houjj, aie naar collectie richt op vrouwen die veel uitgaan en er voyant willen uitzien. is dat het met collectie ook brede, zeer opzichtige sto la's, ook met wolbal-franje, die meer geschikt lijken voor het toneel dan voor a'ter-ski. Men 1c- n alles van die Ita liaanse modellen zeggen, behalve dat ze niet voyant zijn. ROME, november ktober is hier altü'l de maand van de modeshows geweest. Dat wil zeggen van «e «efilé's van de modehuizen met een grote naam, want die wachtten tot haar aristocratische klanten teruggekeerd waren van haar zomerverblijf. f»a!4 na_ dat de dames zich bij «e respectieve- lyke huizen op de hoogte gesteld had den van wat Parijs bracht, bestelden zij een kopie van Jacques Lath of Pa ton ofwel zij componeerden met haar naaister een toilet, dat ongeveer op dc echte „Patou" leek. Nooit, maar dan ook nimmer zou een Italiuanse vrouw, die zich respecteerde, confec- tiekleding dragen. De enkele zaken (lie confectiekleding ui'staldcn, liepen zji minachtend voo' hij. Zij wilden ex clusief zy'n en het neusje van de zalm hebben. Deze opvatting is aan het verouderen. De categoria van vrou wen, die zo dachten begint uit te ster ven. Ook in de modewereld volgen de veranderingen elkaar in een snel tempo op. De couture-zaakjes zijn niet meer te tellen en de confectiezaken wed ijveren nu in aantal met de bars en de schoenenwinkels. Misschien kunnen wy nog niet van een epidemie van kant en klaar" spreken, rr.aar toch zeker van een grote democratisering van de mode. Nooit is echter een confectie zaak, groot of klein, zo vermetel ge weest om een modeshow te organise ren. Dit was immers het privilege van de maisons de haute-couture. De eerste zaak, die hiertoe het ini tiatief nam was de „Rinascente", een soort Romeinse Bijenkorf. Zij deed dit tegen half oktober, want men is dit jaar nog wat later met zijn shows. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bliek uitgenodigd zoals Gia Scala, de filmster van: „de kanonnen van Na- varone", Consuela Crespi, bekend als de best geklede vrouw van de wereld. Elsa Martinelli, ex-mannequin en ex- gravin Scotti. Voor hen waren de prij zen van twaalfduizend lires voor een Dior-rokje en veertigduizend voor een Balmain-mantel ware koopjes. Deze toeschouwsters van de voorste rjj kochten daarom ook zonder bedenken. En „the best of alj" was, dat deze show als reclame dubbel resultaat had, want de volgende dagen hadden de verkoopsters van de „Rinascente" geen handen genoeg om de klanten te bedienen: „alstublieft een rok van Dior, zoals die van Gia Scala..." of „Een Ricci-avondjurk, zoals Eleonora Rossi Drago heeft gekocht". En waar blijft nu de Italiaanse ex clusivitelt? zult u vragen. Ook daar is de klad in gekomen sinds Gina Lollobrigida en Liz Tail'it elkaar op een receptie in Moskou ontmoetten in dezelfde „Dior", een rechte jurk van Zwitserse kant, versierd met eenzelf de lint en dezelfde bloemenboeketjes. Het enige verschil was, dat Liz in Pa- rjjs enige tienduizenden nieuwe francs had betaald en (lat Gina het Dior-mo- del door een handige naaister had la ten maken voor enige tienduizenden lires! STINE PISAN1 vV (Advertentie) Rood fluweel met stola. Een van de spectaculaire avondjaponnen van Nina Ricci. (Advertentie) Een berichtje uit Amerika meldt, dat men er lakens heeft van zijde papier voor logé's van één nacht. Het is niet onwaarschijnlijk dat die in de handel zjjn in dat vooruitstre vende land waar men efficiënt weet te leven, al moet men nu niet denken, dat alle Amerikanen hun logé's in papier laten slapen! Maar in het vakblad voor de textielhandel vonden wjj een bericht dat deskundigen concurrentie verwach ter tussen het zogenaamde „weggooi- beddegoed" uit papier of cellulose en hfcddegoed uit synthetische vezels. Maar dat bestaat nog niet eens. Al zal beddegoed, gemaakt van een mengsel van natuurlijke en synthetische garens ongetwijfeld een toekomstprodukt zjjn. De Ursulinen van de Romeinse Unie. zonden ons een fotoboek over het werk van de orde, dat bij alle takken van onderwijs ligt, op vele plaatsen ter we reld. De begeleidende Franse tekst over het ontsaan van de Ursulinnen en hun spiritualiteit is onder anderen ver zorgd door pater Henri de Lubac S.J. Er is een inlegvel met een Nederlandse begeleiding van de veie levendige foto's over de bedrijvigheid in ons land, waar de Ursulinen onder meer de bekende landbouwhuishoudschool Posterholt lei den. Het Nederlandse provincialaaf in Boxtel levert dit lijvige, vrij prijzige boek met desgewenst Franse of Engel se tekst. Foor de eerste maai in de geschie denis heeft een Nederlandse man nequin een uitnodiging ontvangen 9m by Frankrijks eerste modehuis, Christian Dior, in dienst te komen. Het is Tan]a Trybels die een contract ont ving om 11 december naar Parjs te co- men. Vorige week dinsdag heeft zij bij een bezoek aan Parijs een auditie ge manktZij viel daarbij zo in de smaak, dat het Franse modehuis haar direct contracteerde voor het komende sei- zoen De foto toont de verheugde Tan ja Tnjbels met het zo juist door haar -nt- vangen contract van Christian Dior. Tot nu toe is Tanja de vaste manne quin geweest bij het Amsterdamse mo dehuis Dick Holthaus. Maar ze zal bin nenkort naar Parijs moeten vertrekken omdat het tonen van de Dior-calleetie inhoudt, dat de modellen op de verschil lende mannequins gemaakt en voort durend gepast worden. Mannequin zijn by Dior is niet zomaar. Tanja is uit- zonderhjk slank oui niet te zeqnèU broodmager. Tot het team mannequins Oy het huis Dior behoren altijd grote slanke vrouwen en „kleintjes". Het vo rige seizoen was de jongste en kleinste de achttienjarige Murieldie één meter zevenenzestig lang is en maar zesenvijf- tig centimeter „middel"-lijn heeft.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 11