WYBERT khroesjtsjev wil neutraal Finland Felle TWEESTRIJD over altaar-verplaatsing Oostduitsers nemen nu ook de wijk naar Polen At SvC>5' 5 Ontroerend geschenk aan tachtigjarige paus I ekkonert in Novosibirsk Niets bekend over militaire eisen van de Russen '^n Noorse David Naar Engeland Warschau verleent asiel en weigert hen uit te leveren Kerstdagen Drie bankbiljetten in brief van achter het IJzeren Gordijn Nekkonens rivaal trekt zich terug Geestelijke baten van de arbeid Matrozen uit V.S. bekorten verblijf in Conakry Vandaag de feitelijke verjaardag j mTer BONDGENOTEN ONDER ELKAAR C1 Aflaten voor werk opgedragen aan God Breng uw door in Londen NIKITA OVER DE SALARISSEN IN ZIJN RIJK kit oJUMufa Pluche Beeldenstorm" Heesheid Verkoudheid jes .dat lucht op! 25 nov. (Rtr, Tass, heeft 7~ Premier Khroesjtsjev krid rf^r beroeP gedaan op Fin- lleUtrar+ land zijn traditionele Zetten jMspolitiek voort moest Sche Sejiover, wat de Russi 'aire Pr^m'er noemde, een mili- West-u, .uw door de NAVO en bierj 'tuiend in het Oostzeege- Mkkp'f is noodzakelijk de ont- °°g t ln§en in dat gebied in het 'sjev louden," vertelde Khroesj- sident tÏ' zi''n Sast, de Finse pre term- Kekkonen, aan een k}jpo aal in Novosibirsk. UNIE a|s verdediging tegen geldontwaarding b, 'e Ru va U Hsh d"' ZATERDAG 25 NOVEMBER 1961 PAGINA IfJ' ^band e^Undse Mik VtlAhd r.a,n«es|o'en. Sinds West i Aes'j 'd L van de NAVO zijn <L o^n c^e hondgenoten •VI L aa' d fel '::"érdn hii zal 5-of 7-daagse Zeeland reizen met demi-pension v.a. f 157.- Uw reisbureau boekt u gaarne! (Advertentie) Kt»ro^Sii?lSJE.v WIL NEUTR FINLA lee"n?esir n hoji to(,,°'1a^L':'I^aar"', v?.f;B?e .hij er biel i^ev '"'loogde, dat de Oost- anger het vreedzame nokje an E Lm "IJ Cl '^griitL Finse neutraliteit is een v!" de vL?aar'>or^ voor liet behoud 0 .t-Ufona e.n rust in het noorden 'd en ?n het gebied van de ,estdi,it t,reig>ng van de zijde van 6 in l i militairisten voor de li ïaak v„aat?tgenoemd gebied, is er v pinlana de Sovjet-Unie haar '"gin,om gemeenschappelijke 'o do hsn?aatregelen had verzocht. PubliCp„'"evoering, zoals die werd vera door het persbureau (Advertentie) averUssische Goliath zal vandaag 'bef Letl Week geconfronteerd worden V*n rJ6llc;^Soorse David- De premier jÜev 6 ovjet-Unie, Nikita Khroesj- i bf,'e^0 ^an in Moskou een gesprek '«(id; Jse *1® minister van Puiten- örj ^aken van Noorwegen, Hal- tlnge. De machtige Sovjet- is V^Ben r Sen op het kleine Noor- V\/ er van beschuldigd wordt 'sL •.militaristen en re- \e" te sleunen in hun „agres- i i J,,1'? a|ek tegen de Russen. Êen u"'ies'| '-'f n van *^e Pressie die '"'eii' 'eV °i5 ogenblik op de Tass, stonden geen militaire eisen. Maar waarnemers zeiden dat die misschien waren gesteld tijdens tie besprekingen die voor de lunch had den plaats gevonden en men dacht aan militaire bases of radarstations op Finse bodem. Westerse waarnemers in Moskou zei den, dat de toon van de rede van Khroesjtsjev hun mening had versterkt, dat de Russische stappen jegens Finland meer van politieke dan van militaire aard zijn. Men dacht dat Khroesjtsjev twee doelen voor ogen stonden De herverkiezing van Kekkonen in januari 1962 te waarborgen. Khroesj tsjev zei in zijn redevoering te Novo sibirsk, dat Kekkonens buitenlands be leid van neutraliteit en vriendschappe lijke betrekkingen met de Sovjet-Unie, het volledig vertrouwen van Rusland heeft. Druk uit te oefenen op buren van Finland Denemarken en Noor wegen om hun militaire banden met de NAVO te verzwakken. Wat het eerste punt betreft, kwam gisteravond uit de Finse hoofdstad het nieuws dat Olavi Honka, de voornaam ste mededinger van Kekkonen, voor zover het de komende presidentsver kiezing aangaat, heeft aangekondigd dat hü zich als kandidaat voor het presidentschap zal terugtrekken. De aankondiging van Honka kwam nadat Khroesjtsjev in Novosibirsk had ver klaard dat hü ernstig bezorgd was over de activiteiten die door groepen van de rechter vleugel in Finland werden ontplooid. De Russische premier be weerde dat deze activiteiten ten doel hadden om de Fins-Russische vriend schap te ondermijnen en de neutrale koers van wijlen de president Faasikivi en van diens opvolger Kekkonen te saboteren. De opvattingen van Khroesj tsjev waren eerder op de avond door een uitzending van de Finse radio aan het Finse volk kenbaar gemaakt. Het bericht was ingelast in de nieuwsdienst. Khroesjtsjev zei voorts in Novosi birsk, dat Denemarken en Noorwegen bezig zijn hun eigen veiligheid te onder mijnen en de situatie in het Oostzee gebied in gevaar te brengen, door zich te onderwerpen aan druk van de zijde van de NAVO en het Westduitse mili taire apparaat. De Sovjet-leider herin nerde er aan dat de Noorse regering de Westduitse minister van defensie, Strauss, naar Oslo had uitgenodigd om de militaire samenwerking te bespre ken en dat de Deense regering onder handelingen met West-Duit.sland heeft geopend over het instellen van een gezamenlijk Deens-Westduits militair commando. „Men wil liet niet geloven, maar dit all-es lijkt heel veel op een soort militaire demonstratie". Khroesj tsjev vervolgde: „Wij vragen of deze kringen niet trachten het herstel van de „wapenbroederschap" met de West duitse revanehisten en militairisten voor te bereiden. Dit kan in de huidige internationale situatie niet over het hoofd worden gezien. Finlands neutra liteit is een van de belangrijkste ga ranties van het behoud van de vrede en de rust in het noorden van Europa en het Oostzeegebied". Khroesjtsjev beweerde, dat Rusland zich niet mengt en zich niet wenst te mengen in de interne zaken van Fin land of welk land ook, maar dat het slechte politieke leiders zou hebben in dien niet scherp werd gelet op de gang der politieke situatie in landen aan zijn grens. Onmiddellijk na de verklaring van Honka gaf diens partij, de Finse volks; party een communiqué uit waarin zü verklaarde Kekkonen te steunen en geen eigen kandidaat voor het presi dentschap te zullen stellen. De enige concurrenten van Kekkonen zün nu nog Emit Skog, die door de uiterst linkse onafhankelijke socialisten wordt ge steund en de communistische kandidaat. P. Aitio. Nu ik op het punt sta voor enige dagen naar Lon den te vertrekken, moet ik zeggen dat ik vrij geruime tijd heb staan wankelen tussen boot en vliegtuig. Ik heb besloten tot de boot. Evenals vorige week Coen- t.ie Moulijn. Coentje hééft iets tegen vliegen. Ik ook. Voor de rest kan hij voetballen, ik niet. De over eenkomst houdt ergens op. Ik wil alleen maar vliegen als het moet. Als het even niét hoeft pak ik de trein. Of ik laat mij vervoeren door een auto. Maar waar het Engeland betreft B,, J behoren beide mogelijkheden tot de stroming om de in- onmogelijkheden. Engeland is van herieurs van onze Wn Ste z,° onbehoorlijk gaan Joude kerken te wij- l.ggen. Rechtstreeks van Centraal tot lzigen vooral in die Ak UPOh°Pt m ,?0n' nefl ?at ka1n niet $5 <3kt men het al- J vrlagt het gevolg van >taar naar het mid- een gebiek aan Europees besef. Wij Den van de kerk horen er toch ook bij? t haalt, feigenlyk tus- Vaien of vliegen, dat is de keus. Ik Ssen de gelovigen rf8 anWeü nfet kan slechts hopen dat /plaatst, zodat zü als dc go'ven niet zo hoog gaan, dat ik net Jhet ware meezitten zo goed had kunnen gaan vliegen. Tot ziens. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiimiH,minim,, (Advertentie) Er heerst de laat ste jaren in toene mende mate een i - f-t Mip (Van onze correspondent in Bonn) De muur dwars door Berlijn, het prikkeldraad, de „Todesstreife" en het spergebied langs de zone- grens van Lübeck in Sleeswijk- Holstein tot Hof in Beieren hebben de Oostduitse communisten zozeer in be slag genomen aan hun westelijke „staatsgrens", dat ze helemaal hebben vergeten, dat ze nog een oostelijke grens hebben ook. De in het nauw ge dreven burgers van de „Demokratische Republiek", die sinds 13 augustus in een gigantisch concentratiekamp wonen, hebben het echter niet vergeten. Nu het ofschoon nog altqd niet geheel onmogelijk al te riskant is geworden om via het westen naar de vrijheid te vluchten, doen zij het via het oosten. Het gevolg is geweest, dat de Oost duitse communisten moesten overgaan Ul'oefent, is ongetwijfeld ge- c '-.oren en de Denen af te van een versterking van en met de Westduitsers. aanzien van ^Cr^^olitiek ten er?XvaLl./ >U rnoe'en leiden tot een "n van de noordelijke flank ^hisati^-Atlantische Verdrags- Ue - :i van ding ge- 0^tof,pV'|e^ n°'a aan Helsink kj.~r 'e°R Lange aanleidir 1 een bezoek aan de Sovjet- Unie de Russen de positie van Noor wegen duidelijk te maken. De Noorse minister was niet uit op een „ap peasement", hij omYn ®een concessms aan- «v vo-, ^dreiging voor zijn C nderen' Hij heeft slechts ru.niISVerstanden uit de weg LQ°^ve„'men °ver de trouw van til ï^0Ofsr aan cle NAVC en over v, 'l: samenwerking met de Dmge heeft zich in ■ir -- di n maecRg man getoond. In breirii CUSl*es me': cL Russische Mie. 'ge oyan, en met de Itla ?ri. r-1T"n'ster van Buitenlandse kpu'd, a,;o-ï'vM. heeft Lange ver- eh Va Moren de les geleerd I "lee,, j1 e, 'arpn dertig, toen zij k,'i "atie T z'i a's kleine neu- V 'j?ti. -p 'Un vrijheid konden be- in 1949 de NAVO 'i,. 0ol; c heeft Noorwegen zich 'V '-Mn ^dellijk bij dit bondge- In0'1 ,slo zal Bonn niet gestp nge beeft ook laten eze politiek van zijn re- 'uA'heerAA Worr't door de I 'oil: e'd van de lede: over- van de leden van 1 p'1e^ Moorse parlement. zicb deze week niei eren door Mikoyan en zicb volgende HL z'in C'0ngehvijfeld ook niet °esitsjeyU Hten brengen door VATICAANSTAD, 25 nov. (UPI) De paus heeft op bijzondere wijze aandacht gevestigd op de geestelijke waarde van arbeid, door aflaten te verbinden aan het aan God opdragen van zpn dag- arbeid. Een aflaat is, zoals bekend, een vol ledige of gedeeltelijke kwijtschelding van tgdelijke straffen, uit te boeten in het vagevuur, voor zonden die reeds ge biecht zijn. Het officiële decreet, dat. ondertekend is door de kardinaal groot-penitentier Arcadip Larraona, zegt dat: Volle aflaten worden verleend, onder de gewone voorwaarden, aan allen, die s' morgens hun werk, hetzij hand arbeid, hetzij geestelijke arbeid, op dragen aan God. Aflaten van 500 dagen aan diegenen, die met berouwvol hart op het moment dat z\j hun werk verrichten, dit op dragen aan God. Het decreet is gedateerd 24 november: de besluiten gaan onmiddellijk in en vernietigen alle voorgaande tegenge stelde beslissingen. De paus heeft tot de instelling van deze aflaten besloten in een audiëntie van kardinaal Larraona op 7 oktober „omdat hij wenst, dat menselijke arbeid op een hoger plan wordt gebracht door de toewijding aan God." Het Vaticaanse blad „Osservatore Ro mano" brengt het onderhavige decreet in verband met de sociale encycliek „Mater et Magistra". CONAKRY, 24 nov. (Rtr) Twee transportschepen van de Amerikaanse marine, die een bezoek van drie dagen aan Conakry zouden brengen, zijn op verzoek van de regering van Guinee een dag eerder vertrokken „omdat de stadsbevolking walgde van de houding der Amerikaanse matrozen". Ismaei Toeree, de minister van openbare wer ken, tevens lid van het politieke bureau van Guinee en een broer van president Sekoe Toeree, maakte dit bekend tij dens een openbare bijeenkomst welke was georganiseerd om „contrarevolu tionaire activiteit" aan de kaak te stellen. Minister Toeree verklaarde, dat de Amerikanen in de hoofdstad rondwan deden alsof zij zich in veroverd gebied bevonden. Voorts liep een vreedzaam burger een steekwond op. De Amerika nen namen foto's waar dit niet mocht, terwijl zi) feestelijkheden organiseer den om de bevolking te kunnen bespot ten, aldus de minister. tot versterking van de grenscontroles langs de Oder-Neisselinie, die de voor lopige (maar vermoedelijk wel perma nente) grens vormt tussen Duitsland en Polen. Z\) hebben namelpk moeten con stateren, dat het aantal „republiek- vluchtelingen" in de richting van en via de Oder-Neisse grens sinds 13 augus tus onrustbarend is gestegen. De Poolse autoriteiten hebben Oostduitse burgers, die over de Oder-Neisselinie kwamen, politiek asiel verleend. Vertogen, die de Oostduitse ambassa deur in Warschau over het verlenen van politiek asiel aan burgers der D.D.R. heeft ge.richt, zijn zonder re sultaat gebleven'. Warschau is niet be reid geweest de vluchtelingen uit te leveren. Westelijke diplomaten vermoeden, dat Warschau deze D.D.R.-vluchtelingen als drukmiddel tegen Pankow wil gebrui ken. De kans is er, ook ondanks de vermeende eensgezindheid van de lan den van het communistische blok, altijd dat Warschau en Oost-Berlün over het een of ander elkaar in de haren ge raken. Het is overigens opvallend, dat men over de vlucht van Oost-Duitsers naar Tsjechoslowakije de Oostduitse pro vincie Saksen met de grote steden Leip zig, Zwickau, Chemnitz en Dresden er in grenst aan Tsjechoslowaküe niets hoort. Ook bij de Oost-Duitsers heeft Gomoelka van Polen blpkbaar een be tere naam dan zijn collega Novotny in Praag. Hoek van Holland-Harwich MOSKOU, 25 nov. (AFP) Nikita S. Khroesjtsjev heeft in Tzelinograd het vraagstuk van de salarissen en de wet van vraag en aanbod aangeroerd. Op een vraag van een tractorbestuurder antwoordde hij, dat de dokters minder en de onderwijzers evenveel verdienen als de tractorbestuurders. „Wij weten sinds lang heel goed. dat hoe hoger de salarissen zijn, hoe beter het is. Maar het salarispeil moet in overeen stemming zijn met de produktie en de opbrengst. U moet dus niet niet de elle bogen werken en anderen opzij druk ken, kameraden", zei Khroesjtsjev na dat hij enige technische verbeteringen had voorgesteld, zoals het mechanisch melken van koeien. Over de maagdelijke gebieden zei hij, dat sommige economen „spreken over een fiasco". Deze specialisten zijn ech ter reeds lang door de feiten tegenge sproken, aldus Khroesjtsjev. Advertentie OUDE GENEVER Oude genever Bessenrood Citroen jenever (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 25 nov. 25 November is in de werkelijkheid van de kalender en van de burgerlijke stand de dag, waar op 80 jaar geleden de paus geboren werd. Maar op verlangen van de paus heeft men de viering van zijn persoonlijk jubileum laten samenvallen met de her denking van de derde verjaardag van zijn pontificaat op 4 november. Daarom verliep de feestdag van zijn 80 voltooide jaren in stilte. Deze stilte kreeg echter reliëf door die ene brief onder de vele, welke giste ren de Heilige Vader op zijn schrijftafel vond. Het was een Italiaanse brief, die beslist niet in curiaal-stijl geschreven wa£. Hij luidde: „Uit naam van een kennis, die door zaken veel betrekkingen heeft met landen achter het IJzeren Gordijn en die om persooniyke redenen zijn incog nito moet bewaren, zend ik u inge sloten drie bankbiljetten, die hy in Boedapest kreeg van een meisje, haar verloofde en een ander meisje. Zü wil den de Heilige Vader een klein ge schenk geven. Tot die kennis van mij zeiden zy zo ongeveer: „U bent een bevoorrecht iemand, omdat u in Ita lië woont. Wij zijn katholiek en wij zou den graag de paus bezoeken. Maar daarvoor krygen wij geen permissie. Wy weten dat hij dezer dagen zijn 80ste verjaardag viert. Wij geven nu ons bescheiden gift voor hem en de paus moet ermee doen wat hü wil". Ik ben blij, vervolgde de briefschrij ver, dat ik u deze bankbiljetten kan doorsturen. Zij vertegenwoordigen geen grote geldelijke waarde, maar ik geloof dat deze een diepe betekenis en een enorme geestelijke waarde heb ben door de liefde, die men hierachter kan zien voor de Heilige Vader. Ook ik verenig mij niet ben en zend u mijn oprechte gelukwensen en de be tuiging van mijn grote eerbied voor de plaatsbekleder van Christus op aar de". De regel in de brier, dat de paus met het geld maar moet doen wat hij wil, zou er op kunnen duiden, dat de gevers zelf niet over veel van deze bankbiljetten plegen te beschikken. Maar de drie jonge mensen in Boeda pest hebben waarschijnlijk geen besef van de draagwüdte van hun simpele gift: dat het de grootste en de meest 1 dierbare is, die de paus voor zyn 80e I verjaardag em ook voor de luisterrijk gevierde derde herdenkingsdag van zijn kroning heeft mogen ontvangen. aan de offertafel By veel nieuwe ker ken is daarvoor reeds in de bouw tekening voorzien. By de andere is men dikwijls ge noodzaakt ingrijpen de maatregelen te nemen om dit plan te verwezenlyken. En men neemt, ze ook. Want men kan in dit geval van ,een soort kettingre actie spreken, ge baseerd op 't nuch tere feit dat in de kerken, die het hoofdaltaar nu mid den tussen de ge lovigen hebben, gesteld wordt dat dit een aanwinst is, iets wat in de aard van deze tyd goed voldoet. De cate gorie kerken waarbij deze verande ring heel dikwyls wordt toegepast zyin de neo-gothische, de hoge en diepe bouwwerken uit de tweede helft van de vorige eeuw. Enerzyds zijn ze net niet oud genoeg om de mensen te doen zeggen „oh, wat doen ze nou", anderzyds zijn ze niet te jong om de oudere gelovigen, die hun kerk nog uit het prille begin hebben gekend, direct los te laten komen van hun dierbare herinneringen. Dat geeft al gauw twee partyen, die met de ver schillende kreten: „Natuurlyk, on- middellyk doen", of „Wéét wat je stuk maakt", lynrecht tegenover el kaar staan. En in zulk een tweestrijd willen de kruitdampen wel eens hoog oplaaien, want het is vandaag de dag zo, dat de leken veelal vry hun woord je kunnen doen in zaken, die vroeger de geestelijkheid zelf oploste. In Alkmaar büvoorbeeld is zo'n stryd geleverd. Daar kan men zoiets ook aan, want men heeft hier wel mee" voor hetere vuren gestaan, eerder al hele gekke dingen gedaan om de r.u nog beroemde victorie te behalen. Ge heel in Alkmaarse styl is dit gevecht geleverd. De groep van deken J. Th. M. Kraakman, die in de honderdjarige parochiekerk van de II. Laurentius aan het Ver drankenoord het hoofdal taar meer naar het midden van de kerk wilde hebben, behaalde de over winning. Men is hier begonnen met een kleine groep voorstanders. Deze beleg de byeenkomsten waarop de hele zaak besproken werd en waarby insiders en een architect het woord voerden. Zach tjes gezegd, kon opgemerkt worden dat dergelijke avonden geboycot wer den. Maar de deken en de zijnen wis ten van geen wyken. Zij charterden bussen en boden de tegenstanders arn om tegen een sterk gereduceerde prijs met hen naar Apeldoorn te rijden en eens te kyken hoe nu precies de wer kelijkheid was in zo'n kerk, waar het altaar meer naar het midden stond, de banken van de gelovigen in carré er omheen. Van een spontane opkoms' kon niet worden gesproken, maar zij die gingen kwamen enthousiast terug en werden de infiltranten in het gelid van de tegenpartij. Het verzet werd gebroken en de parochianen van deze Laurentius, gebouwd door de beroemde Cuypers, offerden stevig voor het nieuwe interieur. Ze zagen de geliefde beeltenis van Antonius-met- net-varken en ook hun Laurentius zelf van de oude vertrouwde plaatsen ver- dwynen en kregen een nog veel gro tere schok te verwerken toen bekend werd dat de preekstoel, die zü vyf jaar geleden aan de vorige deken cadeau hadden gedaan, gewoon zonder meer vcrdwynen moest, omdat zy niet paste in het geheel van de verandering. De ze nieuwe preekstoel van 1100 ver dween en de kreten van protest gingen verloren in het gejubel over de nieuwe aanwinst, het directe contact met het H. Misoffer in het hart van de kerk. Sedert enige tijd koestert men de wens voor een nieuw altaar hoog tussen de kerkbanken in, ook in de St. Franciscus Xaverius-kerk aan het Singel in de Amsterdamse binnenstad, meer bekend onder de vroegere schuil naam „De Krijtberg". De pastoor zit daar met vele problemen, die o.a. voortvloeien uit de nog altijd groeien de ontvolking van de binnenstad waar door hy zyn kerk al leger en leger ziet worden. Hij is een voorstander van vernieuwingen omdat hy met zijn tyd mee wil gaan en er heilig van over tuigd is dat zulks onder de gegeven „Ik ben nu eenmaal wat onbesuisd", zegt de jelle tegenstander. ten sommige leden van dit parochie- alles, parlement letterlek en figuurlyk te po pelen om los te branden. Het zaaltje is geladen met een vreemde emotie, een nerveuze spanning. De pastoor zet uiteen dat het vandaag de tijd van de leek is en dat het naar zijn mening daarom maar beter is dat een leek het nieuwe plan uiteenzet, in dit ge val een der jonge kerkmeesters van „De Krytberg". Er stijgt een gemom pel op na deze woorden. Kerkmeester is een vlot en vaardig spreker, die zyn woorden heel goed kiest en ook de indruk wekt met volle overtuiging te spreken. „De Krijtberg" is ongeveer net zo oud als de paus", zegt hij. „En als deze nog vitaal ge noeg is om allerlei nieuwe dingen aan van vervallen monumenten geplaatst. De beelden van Ignatius en Francis cus zijn ook onder de loupe genomen en staan nu zo'n beetje op de wip. Zou het u niets doen wanneer u straks wandelend over het Waterlooplein Ig natius en Franciscus zou tegenkomen? U zou heel schuw en schichtig een schuiverd nemen, om toch maar voor al hun verwijtende blikken te ontwij ken. En zou het u ook niets doen, in dien de preekstoel een prooi van de centrale verwarming worden zou, waar in al zoveel verdwenen is?" De opponent heeft zich heel erg in gespannen. Kleine zweetdruppeltjes pa relen op zyn voorhoofd, maar na zyn felle speechje valt er een diepe stilte. Tenslotte moet een kennis van hem een zwak applausje „aantrekken". Op typisch vrouwelijke wyze wordt hem de pin op de neus gezet. „Het woord beeldenstorm heeft u in clit verband volkomen verkeerd gebruikt", merkt een dame op, en zij gaat verder: „U heeft uw ingezonden stukje in de krant in de oude spelling geschreven. O wat gees tig om dat zo op te nemen, zegt zy met een fijn lachje. „U bent ze ker een onderwijzeres?", klinkt het boos terug en meteen is de strijd in volle gang. Het paroehieparlement raast en tiert, totdat een wat ouder vrouwtje de kans krijgt om te zeggen: „Ik bemin „De Krijtberg". Ik hou van hem zoals hij is, met de pluche stoeltjes, met zyn bonte kleuren, met alles." Zij is in zekere zin een mede stander van de antiquair, maar zy vormen een minderheid. Een ander waarschuwt met plechtige stem dm de nieuwe gedachte niet té rechtlijnig door te drijven. Denk toch aan het voorbeeld van de Jansenisten," zegt hij waarschuwend. Het gros, onder wie de meeste jongeren, is vóór, en in de afweerslag weet de oppositie alleen de preekstoel te redden. Die blyft voorlopig waar zy is. De laatste fase van de slag om ,.De Krytberg" speelt zich af in de kerk zelf, het hoge, puntige bouwwerk van Alfred Tepe, dat zich bedaard op deze late avond over de twee partyen heen- Touwtrekken om de preekstoel. II „Ik een beeldenstormer? Belachelijk", zegt de voorstander op de stoep van zijn kantoor aan de gracht. omstandigheden ook het beste is wat hij kan doen. Ook hier dus plannen voor een nieuw altaar, ook hier twee partijen recht tegen over elkaar. De pastoor zit ex-mee in. Dan neemt hij een, naar wij menen, uniek besluit, be legt een byeenkomst voor de parochia nen, waarop ieder zijn hart kan luch ten en zyn mening niet onder stoelen of banken hoeft te steken. En dan be gint het. Wij als parochiaan van „De Krijt berg" willen de byeenkomst bywonen. ,,Er komt hoogstens een handjevol mensen", denken wy „De Krytberg" kennende maar liet strak gemoder niseerde bovenzaaltje in de oude pas torie bly'kt verrassend goed bezet en op de frisse gloednieuwe stoeltjes zit- te durven, waarom zouden wij dan ook hier niet tot vernieuwing kunnen ko men? Ik zeg tjet maar eerlijk, maar ik kan in „De Krijtberg" niet meer bidden. Alles gebeurt er zo veraf, ik verlies het contact, mijn gedachten dwalen af. Wij kunnen vandaag de dag niet meer die vrome kerkbezoekcis zyn, die onze voorouders schijnbaar zo moeiteloos waren. De kerk is ook niet voldoende mee veranderd. Als groot vader uit zijn graf zou opstaan en mei zijn bolhoedje op nog eenmaal naar „De Krijtberg" zou gaan om er op het zachte pluche neer te knielen, zou hij er zich onmiddellijk thuis voelen. Maar liy zou ook merken dat „De Krijtberg" leeg blyft.... Wij willen vandaag het offer niet bijwonen zoals dat vroeger ging met veel pracht en praal. Wij wil len nu het offer vieren, er gewoon bij zyn." Zyn rede mag er zijn. Er stijgt een instemmend applaus op en aller ogen richten zich naar de maquette waar staat aangegeven hoe het precies zal worden. Dan komt de repliek. Een kleine energieke man stapt driftig naar vo ren. Hij is antiquair van beroep en stelt er nadrukkelijk prüs op te ver- klaren dat hy niet uit hoofde van ziin beroep een lans breekt voor de neo- gothiek. Hy begint snel en slagvaar- dig en neemt ook geen enkel blad voor b"jkt goed gedocumen- teerd te zijn. want hij weet onmiddel lijk te vertellen dat de pastoor de „ge- -tesseerde" haan van een der twee Krytbergtorens naar beneden heeft ge- haald. Vermoedelijk heeft men ge- clacnt: yTwee hanen in een kippenhok 1S^2.VS a roept hü agressief uit. "i ^Crtüwee,r °P zÜn plaats, pastoor, alstublieft, ook als dit met kosten ge paard gaat. Een toren vraagt nu een maal om een haan en twee torens om twee hanen. Hoog in de lucht heeft zo n kraaier en draaier waarde, doch n?V^e bks raakt hy de begane grond of hy openbaart zich als een grof lomp en onestetisch stuk koperslagerswerk". De man heeft er werk van gemaakt. Hy spreekt van agressieve pastoors die het plan hebben opgevat om hun neo- gothische bedehuizen te metamorfose ren in moderne kerken, en vergelijkt hun werkzaamheden met een geruislo ze beeldenstorm. „Kijk naar de Pape gaai in de Kalvei-straat, die is a] on herstelbaar verminkt en vernield en n« wordt „De Krijtberg", onze mooie „Krytberg", bedreigd. Na de haan, kwamen de stoeltjes aan de beurt, de mooie met het pluche. Zy moesten wij ken voor nieuwe banken uit Franeker, Friese afdankertjes. En u weet het, eer de Fries wat afdankt..." „En dan vervolgens de mooie kansel, als dank voor de bewezen diensten op de lyst buigt. Zü zyn er nog even poolshoogte gaan nemen, in groepjes verdeeld. Het ene houdt zich bezig met het gaan zit ten in de verschillende banken om het voor en het tegen van de „zit uit Fra neker af te wegen tegen de oudere ...mken. Arideren knielen devoot op hét moenedijde pluche en staren zwügend aar hen die luidruchtig de schoonheid :ln "ft H. Hartbeeld in twijfel tre'k- hen. Wy kennen de Krytberg van jongs aan. Voor ons is zij meer dan zo naar een kerk. Wy hebben er nog als ,;ong misaienaar verstoppertje gespeel j r L het geheirnzinnige kaarsenhok en na men als acoliet in een plechtige achter waartse tred hoog het wierookvat ge zwaaid. Het is zonder twijfel een kerk met sfeer, een kerk ook met vele ge zichten, die uitbundig zyn op mooie da- en somber als het weer wat tegen zit. Zy zit ook vol speelse grapjes voor de insiders, die bijvoorbeeld weten dat zyn na het communiceren via een ver boden ommetje over het priesterkoor op het yerwarmingsrooster achter een der zuilen eventjes de voeten kunnen warmen. "'Re Krijtberg" zelf heeft geen stem in het kapittel en zoals hü er die avond by stond, schünt hy daar ook met de minste behoefte aan te heb ben. Hü piekte strak en recht omhoog in de kille avondnevel boven Amstei- dam. Maar over deze kerk wordt nog heel wat nagekaart en 's nachts lig gen er zelfs mensen van wakker. De antiquair die wy later nog hebben ge sproken, staande tussen zijn fraaie collectie Maaslandse beelden, vei-- i klaarde: „Ik ben een beetje onbe suisd, maar ik zeg het zoals ik het meen. Er worden mooie dingen ka pot gemaakt. Wat heb je nu aan al dat nieuwe gedoe? "1 In Ulvenhout heb- i ben ze een kerk zonder communie banken. Tot twee maal toe heb ik Ons Heer op de grond zien vallen." De kerkmeester ontmoeten wij op de stoep, van zijn kan-' toor i een oud Am sterdams grachten huis. „Ik een beel denstormer? Be lachelijk, kük hoe mooi ik hier "~iijn oude zaakje voor elkaar heb. De ver eniging Hendrick de Keyser is me er dankbaar voor. Nee, maar wat De Krytberg betreft blijf ik het roerend eens met de pas— Er ?ïloet wat gebeuren anders gaat „De Krytberg" dood.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 7