Eerdmans televisie is er om eenzaamheid mensen tegen de de te gaan van Tsjegolev en Koeper man in eentonige remise-reeks KLOK ALS SPELBREKER „KONINGSKOPPEL" MOEST WINNEN Nochtans laait strijdvuur elke partij weer hoog op Interessant T.V.-foruni over journalistiek en politiek „Doping'oogst na zesdaagse valt mee (of tegen?) T.V.-personeel wendt zich tot Tweede Kamer V B v>' Vanavond Eurovisie Song festival Te veel risico ma Wij kijken naar ÖKï!lVe DINSDAG 28 NOVEMBER 1961 He allemaal begonnen met Qie vex-schrikkelijke ballon- stercj race jaren geleden in Am- t'egon ^et was noodweer. De storvv, g;ItstG neer en er stond een ballor,90 ge wind- Vele beroemde deze Vaarders moesten onder aw 0nistandigheden van het fel tTl;'Ur afzien. Slechts een klein, broecknnetie de Belg Droogen- Hij nnriT~ durfde het risico aan. Uit om een aantal collega's eicp w met hem mee te gaan. Zij Wa man echter gaf Eerdu'tnodiging gehoor: Theo u,ans- Hij zag er copy in voor het en stapte even later in storno kleine mandje. Zij toen >n nog hruk te discussiëren u ?.e'en. Een padvinder had bij hen' bij°^SG^ns een hevige schok tui; on uit het mandje deed een dp lijntje losgelaten. Met vaar<r'Arende klap sloeg het ge- hpne rrVgen een houten noodtri- ^VihK ^rak zijn bril en een hter tn maar krabbelde even he weer overeind. De har- spel nld sP2elde een wellustig iaUonv lijkbleek geworden Sn^rs. Telkens als de e1eden cen windstoot naar |f°nd .VVerd gedrukt en bijna de tlerdp,., ad bereikt probeerde uit te stappen. Maar n, n; °eck schreeuwde: „niet ^r'otnK* doen- anders gaan wij °hpie2.. hoog" Het was een hoogst *.l§e situatie. Ternauwer- j^tgracht^ men sPieSelende hr Te: van Muiden te ontwij- een „landde" de ballon lri de h, ,m°dderrijke sloot ergens WUUrt v ihj ao-boot l°rPed^U,rt Van Naarden. Als een b^r hèf *'°e® mandje 1 et"eiktp fUrend- klet één sprong j'end ueo meer dood dan H er een borrelend ge- water door. Droogen- Artvp„,a!= uu „onder" en kermde he j'ihje een weiland. Na een Meta een kand uit de moa- veel moeite werkte de L-'Uet, ~7 onherkenbaar ge- 7n zich tenslotte op de hi 'h Fn °0£ vond men hit ver- C Mtgfkyersum, dat men Theo Ver) lI "en eens voor de radio "6n- 5bhe|« f&,,toor van (ie PTT HVvoVko-In/47 kwam h« b« ihnï'tb; Sla^eid \i0es de VARA in '51 A Waterdicht Meedogenloos medium Nog enkele jaren mM O Nederland neemt deel OS CONTACT ,gn]. pauvinoer aau uij 1 OQo tflJ ntJlTOUtr v.^ck klein c gebeurtenissen ir (li° iOuti.„ mandje van Droogcn j- e e" l;,n'Ie aanleiding vormer l televu.' 'K contact met de ra- ,cft in s Uere'd. Het tragi-komi- «t>hlo.i. j leven van de nu 39- hfi'eid eer.i' r(,am geboren journalist Oh', t>irec, een belangrijke rol ge- .et hnn«.n de oorlog werkte b.ï'f dee.i i!ile zit daar zo'n beet- vJ^en join. al een Jaal' 0l' vier *^3lff?ttek kreee "cm te „b« ,D<- -Ni te leu- *«nin" J. n"»3 xiicu- Ut «Un V1"*!- in i- 1 HaaS en werd Urhtl. at er ïl jl'ensttreden kon hy 'Cj>ij ,'b°d 'ol(',e Uid algemeen een "im'tp,, z'eh n™Hypernerveus be- l>i»toill.NBener»nieeik middaK "aar <'e V> visa's »e verzoeken van ((."fbe,0'" onts|" 1,1 aanmerking te ko- lSSS al «gewezen. V. jhi 'e-katv^.f J Xheo de imposan- h|i 'n st e,>n r- Maar de parketvloer V. Oh,» in, Srondige beurt gehad sc(laii,'Ze. glijvlucht belandde Cl ...ï^aeraa, nd *elach van de di" 6 ru "-bent P'eeies voor diens voe- jj ""an Eerdmans" Sri,e?htwinf U' k'aton'P triplu. Was Theo toen hij P onb «ti hWS rioor de Verenigde tS" nr*ern Vdaar lezingen over 1» bipkü kwaAi derland in oorlogs- \b(j °est half er geld aan tekort l:"«t i,6rUgk„ °ver kop naar Neder- jtod v erwis«om n Amsterdam. Eerd- :'e v^slaEef, de funotie van rei- n.'istL1? cheftt0a na enkele jaren voor f ft pad ct'e' "Iet j°ur- i'e-f5oet}'a"u„ j'ocrde hem onder meer Ihan^Pest, waar hjj als eerste #i?brt "reken porter arriveerde na k'Wn' -.Het u,}'811 de Hongaarse op- |*Vv?aar gruwelijk", zegt hij li,- het. verhaal nver Hp hii L?art vcxiiaai uva ut; iiHeth'>r?dio.rwff mee te werken aan v'hei' in d programma's. Theo werd hj'^Sen van0prff£ej,yk,C„iongercn" Gi.fen? °ok rf Ga"ri de Wagt, waar A s.' Na ."^eerdere malen teksten Im PPershjf6. -iaar nam regisseur meht0elechtor geen genoe- „bs ofKi- ..stem' en vroeg "h ka>,6n snpii ty°°r de televisie niet 4tnï. van f tj> wilde doen zo in tï, 'uki tot" 'uet; "angt aan de muur öo 6 'hg et werd een duidelijke tf°'genriïenals trouwens ook de j na aht wd?. Programma's die in h'i'C^r-.'er aar,d?n opgezet. En of men bi1" ni Vrouw'ge meisjes bij haalde hi 2 et. .A met een heer") het "ót on h belj ervan over- ^E^erdman15 den daur zal slagen", ,r k."lj jn "s vol. Een betere kans 6ïf>stS'' .lo Anstadt's „Spiegel - Waar hij als intervie- S kom-P- grootste succes moest Ihtz men: de quiz. si, -zachte" „Weet (i0ere' I*® uitzendingen), wel de >",e neemt er wat van «««3 maa. l'Je .neemt er wat v Ni. '.Wn. voor "ct beeldscherm en N Uit 'eiis ade radio) en do „harde" 'N beAzotKio", Wetens" (reeds drie WS»tv ®"te He laatste quiz naar ''(iiNoi'Aile" merikaanse voorbeeld '•►„jbü Wpr'(| cj spelletje", waarbij S A'^oj;;' .me.t honderdduizenden Nk'bfc rti 8 ons uitgesloten", S,l' "...ybb ^t na dé eerste uit- Nif'ih versT s en ketens" be- ->W,1» of 5d onkele kandidaten en I, de Wellicht van te voren fe ."oiP •»aafraS»n "adden gehad. •'>y\h'. nHet 7" antwoordde één <l'na .A v„jM systeem dat men bij tl„ae s- p-ls waterdicht", zegt V. iskJU'er irst gaan wij selecteren n» kandidaten die U Haaj.Sirtfe,ven- Je begrijpt ge- "i de onderwerpen van- aggever van een groot daan halen. Zij variëren van pen, en W.C.'s tot strijkbouten en vuil nisbakken. Er zijn veel maniakken on der de deelnemers. Dat kan ook haast niet anders, als je bedenkt welk een geperfectioneerde kennis iemand moet hebben over een onderwerp als bijvoor beeld: filmsterren. Die man stond voor de microfoon en ik stelde hem zoals gebruikelijk vooraf cen aantal vragen. Dat ging zo: „Hoe komt u eigenlijk tot deze hobby? Ant.: „Nou meneer, ik zag eens een keer een film met Claudette Colbert. Ik was helemaal „kapot" van die meid. Toenben ik eigenlijk op het idee gekomen." „Hoe verzamelt u dan de gegevens"? „Heel gewoon. Ik heb thuis een kaart systeem onder mijn bed staan met lb.000 kaartjes erin. Ja meneer Eerd mans, het valt soms niet mee hoor. De meeste sterren trouwen een paar maal. Ik heb er één meneer, die is achtmaal getrouwd geweest. Ik ben dan verplicht acht kaartjes in te schrijven. Zo van: Dory Doll. Fins actrice, getrouwd met Berry Bell. zie verder sub a, b, c, d, etc. etc. Óp mijn kaartjes staan alle gegevens vermeld." „Kijk, zegt Theo. Als je zo'n kandi daat hebt, dan is de uitzending al goed. De zaal buldert, gewoon van het lachen. Maar zwendel? Nee hoor, niemand krijgt de vragen ter inzage, uitgezonderd de deskundigen die ze moeten opstellen, de regisseur en ik. De kandidaten nemen pas kennis van de vragen als zjj in het „zweet- hokje" hebben plaatsgenomen. Er is eens een slimme vos geweest die een aantal deskundigen heeft bezocht om uit te horen welke vragen hij zou krij gen. Hjj kon natuurlijk nagaan welke deskundigen wij zouden inschakelen. Wij hebben toen op het laatste moment een nieuwe vragenlijst opgesteld. Tij den:- de quiz moest de man op de eerste de beste vaag al het antwoord schul dig blijven." Theo Eerdmans heeft al heel wat fi guren in de loop der jaren voor de ca mera's gehad. „Er waren hele sym pathieke mensen bij, maar ook uitge sproken vervelende typen. Televisie is wat dat betreft een meedogenloos me dium: Ben je een beetje onsympathiek, dan kom je er voor de t.v. buitenge woon onsympathiek uit; ben je sympa thiek dan spreekt men na afloop over „die lieve man", of „dat schattige vrouwtje". Ik heb eens een kandidaat gehad die zicli tijdens de uitzending nog al onvriendelijk en arrogant had gedra gen. Een maand later kreeg ik een briefje van deze meneer waarin stond: „Ik heb geen leven meer sinds ik op do televisie ben geweest. Iedereen ne geert me. In de tram riep laatst iemand „Zo ventje, moest jij zo nodig „rottig" doen". Een ander bepaalde zich tot de duidelijke term: „etter" en weer een ander zei: „Oh. daar heb je die bet weter van de t.v." Op kantoor kijkt me. mij met de nek aan." De brief besloot: „Als ik onvriendelijk ben op getreden, dan bied ik u bij deze mijn excuses aan." Als u eens wist hoeveel reacties ik krijg na iedere uitzending. De VARA neeft een speciale postbox voor mh moeten aanschaffen. Ik heb ook een geheim telefoonnummer. Het zijn toch vooral brieven die ik ontvang. Brieven van dwepers, („meneer Eerd mans u was weer zo goed zaterdag. We knken al weer uit naar de volgen de uitzeni ing")van fanatici („kunt u de volgende keer die Amsterdam mer geen „kat" geven), van kriti sche mensen (Is het niet mogelijk dat u inplaats van het nare woord ^„spij tig" eens een keer „jammer" ge bruikt.) en van psychiaters en psy chologen („De kandidaat die u ver leden keer had, was dat geen duide lijk geval van dwang-neurose") „De laatste categorie, zegt Eerdmans, be hoort tot de meest fervente tv-kij- kers" Het succes van Theo Eerdmans in ongelooflijk. Zelf schrijft hij het toe aan het spontane karakter van THEO EERDMANS liever romans schrijven" het programma. In het interviewtje dat voorafgaat aan de wedstrijd pro beer ik uit, de kandidaten te halen wat erin zit. Een enkeling antwoordt sleqhts met „ja" en „nee". Dat heeft tot gevolg dat je vaak dertig vragen in vijf minuten moet afvuren. Een vermoeiend werkje." Ondanks zijn grote succes is Theo voornemens er HILVERSUM, 28 nov De AVRO- televisie zendt vanavond de film „Man nen in rok" van Julien Duvivier uit. Het programma begint met de actuali teitenrubriek .Televiziergevolgd door „Houen zo", een filmdocumentaire van de Nederlandse cineast Herman van der Horst over het herstel en de weder opbouw van Rotterdam. Na afloop van het AVRO-programma, om kwart vóór elf, zendt de NTS een serie filmviersla gen uit, die een indruk geven van de derde assemblée van de Wereldraad van Kerken in New Deihi. Voor de KRO-microfoon zet vanavond om kwart over acht Wouter Paap zijn rubriek „Muziek, modern en klassiek" voort met een beschouwing over de ver houding tussen componist en compositie, waarbij het Strijkkwartet opus 18 no 1 van Van Beethoven wordt besproken. Dit Strijkkwartet zal zaterdag a.s. om kwart over tien in zijn geheel worden uitgezonden. In een gezamenlijk pro gramma, verzorgd door de KRO, voert om kwart voor negen het Radio Kamerorkest onder leiding van Maurits van den Berg met medewerking van de Franse tenor Michel Sénéchal de Ouver ture „L'épreuve villageoise" van Grétry; „Orphée", een cantate voor solostem en orkest van Clérambault en „Jeux d'en- fants", opus 22, van Bizet uit, waarna de violist Giorgio Slezet, aan de piano be geleid door Aldo Ceccato, de Sonate in Bes gr. t. van Bigaglia en Zeven Ara besken van Martinu speelt. In een programma van de gezamen lijke omroepverenigingen brengen van avond om elf uur Herman Felderhof en dr. L. G. M. Alting von Geusau voor de KRO-microfoon verslag uit van de heden gehouden vergaderingen op de derde assemblée van de Wereldraad van Kerken. In de grammofoonplatenrubriek „Bei Canto" van de AVRO hoort men van avond om tien over zeven de stemmen van de sopranen Maria Callas en Re- nata Tebaldi, de mezzo-sporaan Giu- lietta Simionato, de tenor Mario del Monaco, de bariton Ettore Bastianini en de bas Cesare Siepi. 1II1IIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIII1II1IIIII1IIIIIIII1IIIIII1M over één of twee jaar definitief mee op je houden. „Ik doe het werk heel graag, maar ik pas er toch voor om mijn leven lang als „(1e spelletjes-man" bekend te staan. Mijn werk bij de krant, het voor zitterschap van de Amsterdamse pers en mijn gezin gaan voor. En niet te ver geten mijn boeken." Want soms trekt Theo zich terug in een huisje aan de Loosdrechtse plassen en gaat liij schrij ven. Tot dusver zijn van hem drie de tectives, twee romans en een novelle verschenen. „Dat vind ik het fijnste om te doen", zegt hij dan peinzend. Even is het stil. Dan vervolgt hij: „Toch houd ik veel van televisie. Ik geloof dat de belangrijkste functie van de te levisie is om (1e eenzaamheid tegen te gaan. De mensen zijn zo verschrikke lijk eenzaam, 's Avonds aan hun toe stel voelen zij zich weer een beetje op genomen in de gemeenschap. Zij moe ten zich kunnen amuseren." Wij vra gen naar zijn speciale voorkeur. „Pro grammaatjes als „Flits", „Espresso" en „Kom er maar eéns achter" van Mies (Timp-Bouwman) vind ik verruk kelijk'. „Lou van Burg'? Theo haalt zijn schouders op: „Van mijn leven niet. Ik vind het ronduit beschamend en beneden peil. Die man moest zich doodgeneren. Dat is toch geen amuse ment. Nee, zegt hij, de mensen moeten gezond kunnen lachen. FRANS BOELEN (Van onze speciale verslaggever) MINSK, 28 nov. Met de serie van drie te Minsk vastgestelde partijen van de match om de hoogste dimtitel tussen Tsjegolev en Koeperman kwam de wed strijd juist over de helft van het. aantal vastgestelde partijen. Nog steeds is de situatie als na de derde partij van de tweekamp, die Koeperman won, want alle vijf daarna te Kiev gespeelde par tijen eindigden in remise, evenals de drie tot nu toe in de derde pleisterplaats van het ten behoeve van de tweekamp vele duizenden kilometers rondtrek kende „damcircus" gespeelde wedstrij den. De stand is daardoor thans 1210 in het voordeel van de uitdager-cx-we- reldkampioen. Het kan niet ontkend worden, dat de remise-reeks eentonig is. Voor de bui tenstaander is dit nog onbevredigender dan voor hen, die de tweekamp bijwo nen. Want in vrijwel elke partij laait het strijdvuur hoog op. Tsjegolev is zich ondertussen terdege bewust, dat de strateeg Koeperman*moeilijk te kloppen is. Hij heeft al diverse malen gepoogd hem te verrassen, maar tot op heden is het hem niet gelukt zijn tegenstander in onoverkomelijke moeilijkheden te brengen. Sterker nog, Koeperman had vaker het initiatief, gedeeltelijk ais gevolg van Tsjegolevs uitdagende, vaak zelfs riskante methodiek. Alles bijeen genomen, is Koepermans kleine voor sprong niet onverdiend te noemen. Een partij, die op het oog weinig spec taculair is, maar in wezen de hoogste eisen aan de combattanten stelde in de diverse stadia van het spel, was de vierde, waarin Tsjecholev wit had. 1. 32—28 18—22 2. 37—32 12—18 3. 34—29 7—12 4. 40-34 19—23 5. 28x19 14x23 6. 32—28 23x32 7. 38x27 17—21 8. 42—38 21x32 9. 38x27 13—19 10. 41—37 10—14 11. 45—40 19—23 12. 35—30 9—13 13. 37—32 14—19 14. 40—35 20—24 15. 29x20 15x24 16. 31—26 22x31 17. 26x37 5—10 18. 47—42 10—14 19. 42—38 24—29 20. 33x24 23—28 21. 32 x23 18x20 22. 44—40 20—25 23. 37—32 11—17 24. 30—24 19x30 or. 35x24 14—19 26. 40—35 19x30 21. 35x24 13—19 28. 24x13 8x19 29. 46—41 2— 0 30. 41—37 8—13 31. 39—33 1— 7 32. 33—28 19—24 33. 43—39 4—10 34. 36—31 17—21 35. 50—44 12—18 36. 48—42 21—27 37. 31 x22 18x27 38. 32x21 16x27 39. 44—40 7—12 40. 49—44 6—11 (!IIMIIIIIIIIIMIMIIIIIIHIIIIlll1lflIHIIIItI?IHIII!llllll!lllllllllllllllllllllllll|l|l|l|||||I||||III||||||||||lllllllllllll<lllllllll|llllllllllllllll HILVERSUM, 28 nov. Een van de grootste der vele mysteries, waar mee de televisie voor de onschuldige buitenstaander is omsluierd, zal wel altijd de onbeantwoorde vraag blijven, waarom er wel een onbeperkte tijds overschrijding mogelijk is als er wiel renners over het scherm scheuren of als er in een of andere vorm een bal spel wordt bedreven en waarom dis cussies over welk onderwerp ook, on verbiddelijk moeten worden afgebro ken, precies op het moment dat ze levendig en dus echt interessant be ginnen te worden. Bijzonder klemmend deed deze vraag zich gisteravond voelen tijdens het NTS- forum „Journalistiek en politiek in vijf tien jaar", dat bij gelegenheid van het derde lustrum der Federatie van Neder landse Journalisten onder voorzitter schap van prof. dr. H. Baudet uit Gro ningen in een van de zalen van het Singer-Museum te Laren werd gehou den. Tot tweemaal toe bleek de klok als boze boeman te moeten fungeren om de kijkers, die achter eenvolgens hadden mogen proeven van interessante kwesties als de vrijheid en verantwoordelijkheid van de journalist en de onafhankelijkheid van de pers, het slikken te beletten. Hetgeen intussen de t.v. niet belette haar indringendheid als publieiteitsmid- (lel te bewijzen door in de luttele be schikbare minuten het gros van de kij kers een duidelijker inzicht te geven in de persoonlijkheid en het karakter van bekende figuren als dr. W. Drees en prof. mr. C. P. M. Romme en in do rol die zü als gevolg daarvan in het openbare leven hebben gespeeld. dan redevoeringen en publikaties van jaren. Een programma, dat te kort duurde èn om het onderwerp èn om dc wijze waarop dit in discussie kwam. Wat tot onze spijt voor het merendeel der TV-uit- zendingen niet kan worden gezegd. Vooraf had men in een KRO-program- ma kunnen kijken naar een filmrepor tage van een voorstelling, die Circus Strassburger heeft gegeven in het Am sterdamse Carré. Een soort ingeblikt ,,piste"-programma, maar dan van uit zonderlijke kwaliteit en variatie met frappante staaltjes dierendressuur als hoogtepunten. Een stuk voor de televisie, over de televisie en op de televisie moet wel interessant zijn voor de televisiekijkers en tot op zekere hoogte was dat ook wel het geval met „Kent U mij nog?", een spel van Martin Worth, dat onder regie van Luc van Gent op het scherm werd gebracht door beroepsacteurs, amateurs en tv-medewerkers die zich zelf speelden. Alleen een climax ontbrak en daarom liet dit toch wel spannende en vlot in elkaar gezette niemandalletje rond een „Dit is uw leven" program ma, waarin een oorlogsheld onverwacht voor de camera's wordt geconfronteerd met de man die hem eens heeft verra den, de kijker met een onbevredigd ge voel achter. Het ging hier weer eens om een „in geblikt programma, dat in juli van dit jaar op telerecording was opgenomen. Maar op de beeldkwaliteit was weinig of niets aan te merken, zodat we in dit opzicht althans geen reden tot kla gen hadden. Ftn. -V" - Wis 18 De vijf deelnemers aan het gesprek over „Journalistiek en politiek in vijftien jaar", dat gisteravond voor de TV-camera's werd gehouden ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van dc Féderatie van Nederlandse Journalisten. Van links naar rechts: mr. E. Elias (Elseviers Weekblad), dr. E. Diemer („De Rotter dammer"), prof. dr. H. Baudet, dr. \V. Dreee en prof. mr. C. P. M. Romme. BRUSSEL, 28 nov. De inval, (lie de Belgische politie zaterdagmorgen tij dens de Zesdaagse van Gent heeft ver richt om te controleren of de renners geen „doping" gebruikten, heeft vrijwel geen vruchten afgeworpen. Een groot aantal farmaceutische artikelen en me dicamenten, die in beslag werd geno men in de cabines van de renners en in hotelkamers, bleken hoofdzakelijk middelen voor (le bestrijding van reu matiek, hef desinfecteren van de ogen, alsmede laxeermiddelen te omvatten. Voorts bestond de „oogst" nil de meest uiteenlopende soorten vitamine. Weliswaar werd de hand gelegd op enkele artikelen, die in België niet ver kocht mogen worden, maar in Frank rijk en Italië is de verkoop daarvan niet verboden. Voorts vond men sulfaat- en benzidrinetabletten, doch slechts zeer kleine hoeveelheden. Deze tabletten wer den tijdens de oorlog veel door piloten geslikt als zenuwstillend middel, doch bij regelmatig gebruik kunnen zij schadelijk zijn. De rechter van instructie verklaarde nog geen uitslag van de „operatie" te kunnen geven alvorens de in beslag ge nomen middelen geïnventariseerd zijn en experts hun onderzoek hebben afge sloten. De magistraat achtte echter wel bewezen, dat tijdens de Gentse Zesdaag se geen sprake is geweest van een alge meen gebruik van doping. DEN HAAG, 28 nov. Namens de 86 regisseurs, producers en redacteuren van de Nederlandse televisie heeft de „Groep 73 plus x" zich schriftelijk tot de Tweede Kamer gewend. In deze brief wordt o.m. het volgende gezegd: „De salarisregeling in ons bedrijf is al sinds jaren een bron van steeds in sterkte toenemende onrust. Door het verloop van de laatste on derhandelingen en de houding van de regering ten aanzien van de effectuering van de overeenkomst tussen onze bestu ren en de werknemers is deze onrust snel veranderd in een bedrijfssfeer, waarin verantwoorde produktie en uit zending van televisie-programma's nau welijks kan plaats hebben. De salarisverbetering in ons bedrijf is voornamelijk een poging om in de schromelijke onderwaardering van vele functies verandering te brengen. De huidige salarisregelingen dreigen ertoe te leiden, dat verantwoordelijke figuren in Bugsum en Hilversum niet in staat zullen 'ijn (lie krachten aan te trekken en te behouden, die compe tent geacht mogen worden het Neder landse volk de programma's te ver schaffen, waarop het recht heeft". HILVERSUM, 28 nov. In het voor jaar van 1962 zal er weer een Eurovisie Songfestival worden georganiseerd. De Nederlandse Televisie Stichting heeft be sloten daaraan mede te werken. Het liedje, waarmee Nederland op de internationale finale zal mededingen, zal worden gekozen in een nationale finale die gehouden wordt op dinsdag 20 fe bruari. De solisten, die voor een optreden in de nationale finale gekozen werden zijn: Conny van den Bosch, Ella Raya, de Padre Twins, Jan van der Most en Rita Corita. 41. 28—23 43. 42—38 45. 40—34 47. 34—29 49. 23—19 10—14 18x29 8—13 27—32 42. 38—33 44. 34x23 46. 4440 48. 29 x 9 Remise gegeven. 13—18 3— 8 13—18 32x45 spelsituaties. Koe- Ts' De wisselende permans retireren, Tsjegolevs actie in het centrum, tenslotte de zekere re mise-afwikkeling, voorwaar als kijkspel bijzonder enerverend. Maar als men de partij achteraf thuis, zonder de wed- strijdklok naast zich, naspeelt?; we kun nen ons voorstellen, dat dan de opmer king wordt gemaakt: 'n voorbeeld van volmaakte techniek, maar moest daar voor zoveel drukte worden gemaakt. Zulke partijen worden in Nederland in de hoofdklasse ook gespeeld. Het enige verschil is, dat daarin de spelers nog wel eens grandioos mistasten; Tsjegolev en Koeperman doen dit zelden. Wel deed Tsjegolev dat in de derde partij, waarin, zoals we de vorige wtek reeds schreven, al vroegtijdig een com plete „Bonnard" op het bord verscheen. Na Koepermans 33e voortzetting 4741 een zet die bewees, dat de ex-wereldkampioen de situatie geheel beheerste was de stand: Zwart: 6,7,9, 11—13, 17—19. 21—23, 25 en 27. Wit: 26. 28, 31—38, 40—42 en 45. Zwart (Tsjegolev) mag niet 914 spe len wegens 3329, etc. (Men ga dit even na). Hij probeerde nog 2530. Natuurlijk sloeg wit 35x24 (want op 34x25 volgt 2329 etc., met winst voor zwart), 19x39. 28x8, 12x3, 33x44. Wit staat nu een schijf voor en hoewel zijn tegenstander het spel nog twintig zetten rekte, moest hij toch erkennen, dat Koeperman hem in deze partij had overtroefd. (Zie voor sportnieuws elders in dit blad. Foor de tweede keer in enkele we ken tijds heeft Peter Post rechts op de foto met zijn befaamde Belgische koppelgenoot Rik van Looy een Zesdaagse-triomf op zijn naam geschreven. Na de overwinning in Brus sel volgde zondag de zege in Gent. En, dat is bepaald opmerkelijk, zowel in Brussel als nu in Gent werd de over winning afgedwongen in de slotrace achter Derny-motoren. In Brussel liep het duo Van Looy- -Post één ronde op zijn naaste belagers uit, in Gent werd tien minuten voor het einde de ronde achterstand op de rivalen Van Steen bergen en Severeijns weggewerkt. De zege is „afgedwongen", vertelden wij. „Wij moésten winnen", beweerde Peter Post na afloop en daarmee her haalde hij, wat hij enkele dagen tevoren omtrent de strijd om de overwinning had gezegd. Op een uitlating van Rik van Steenbergen, dat h fel op de zege was gebrand, omdat hij dan zijn vijfde triomf in Gent zou vieren, repliceerde toen Peter Post: „Zelfs al zijn Van SteenbergenSevereijns de besten zó dat iedereen het kan zien toch zal er dan als zij winnen worden gemom peld: „Zie je wel, ze krijgen allemaal een beurt, ze verdelen de zaakjes. In Frankfurt was het PfennigerBugdahl, in Brussel Van LooyPost, in Gent.:.. Alleen al om niemand de kans te geven zoiets te zeggen, zuller we knokken voor de overwinning." WOENSDAG HILVERSUM I. 402 m. VARA: 7.00 uws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 V. d. vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.10 Hammondorgel spel. 12.30 Land- en tulnb. meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo met zang. 13.00 Nws. 13.15 Promenade ork en l'agottrio. 13.45 Gespr. portret. 14.00 Carillonspel. 14.15 Gram. 15.00 Toespraak. 15.10 V. d. jeugd. 17.00 Lichte muziek. 17.30 Orgelspel. 17,50 Regeringsuitzen ding: Het emigratiepraatje. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Recla me-I. 19.00 V. d. kind. 19.10 VARA-varia en gram. 19.20 Lezing. VPRO: 19.30 V. cl. jeugd. VARA: 2S.00 Nws. 20.05 Lichte muziek. 20.35 Lezing. 20.50 Gram. 21.00 Hoorspel. 21.55 Muzik. lezing. 22.30 Nws. 22.40 Hart op de tong. 22.55 Bas en pia no. 23.10 Rep. v. d. Derde Assemblee v. d. Wereldraad v. Kerken te New Delhi. 23.20 Jazzkron. 23.55-24.00 Heuws. HILVERSUM H, 298 m. NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Ge wijde muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nws 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V d. zieken. 9.35 Gram. 9.40 V. d. vróuw 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Ge wijde muz. 11.10 Kamerork. en solist. 12.05 Volksmuz. 12.30 Land- en tuinb meded. 12.33 Gewijde muz. 12.37 Ned Herv. kerkd. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.15 Gram. 15.00 Jeugdconc. 15.45 Vrije tijd... wel besteed! 16.00 V d jeugd. 17.20 Gram. 17.35 Gram 17 40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Regerings uitzending: Koninklijk Instituut voor de Tropen. 18.10 Koorzang. 18.35 Boekbespr. 18.50 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiok. .nt. 19.50 Gram. 20.10 Omr. ork. en solist. 21.15 Lezing. 21.35 Gram. 21.55 Pianorecital. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Platennws. !3.55-24.00 Nieuws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.13.00 olksdansen. 14.40 Pianorecital. 18.45 Muzikale quiz. 20.00 Bariton en pia no. 21.00 Radioportret. 22.00 Gram. 23.45 3arl. overz. 0.06-0.36 Pianorecital. ENGELAND, BBC Light Progr., 150(1 en 247 m.12.31 Lichte muz. 13.31 Lichte muz. 14.31 Gram. 16.00 Ork. conc. 16.31 Muz. b. h. werk. 17.34 Gram. 18.31 Licnte muz. en ber. 20.31 Gevar. progr 21.00 Gevar. progr. 22.31 Lichte muz. 23.40 Gram. 0.31 Orlc. concert. NDR-WDR, 309 m.12.00 Kamermtiz. 13.15 Lichte i .uz. 16.00 Ork. conc. 17.45, Lichte muz. 19.15 Operamuz. 23.00 Jazz. 23.15 Lichte muz. 0.10 Lichte muz. 0.30 Gram. 1.00 Weerber. en gevar. muziek FRANKRIJK 3, 380 t.i 235 m.12.10 Ork. conc. 13.25 Gram. 14.15 Kamermuz. 15.05 Ork. conc. 23.10 Gram. BRUSSEL, 324 m.12.02 Gram. 12.35 Gram. 13.15 Kamermuz. 15.00 Oude lie deren 15.15 Ork. conc. j.6.21 Ork. conc. 1650 Zang en plano. 17.15 Gram. 18.00 Koorzang. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 V. d. sold. 19.40 Koorzang. 20.00 Golflengten: 31, 41, 48 m-band; 196 m. Uur van uitzending: 22.15 u. Woensdag 29 november: De eerste keer, dat Joannes XXIII het Va- tikaan verliet. Vrijdag 1 december: Pauselijke missie-intentie van het Gebeds- apostolaat: „Heer, geef, dat on der leiding van de Congregatie der Geloofsverbreiding het Heil brengend Licht van het Evange lie tot aan de verste grenzen der aarde gedragen moge wor den". Dagelijks 21.00 uur: Gezinsrozen kransgebed in het Latijn, o.a. 196 m. (N.B.: Programma-wijziging voor behouden vanwege aktualitei- ten). Ork. conc. 22.15 Lichte muz. 23.00 V. d. zeelieden. 484 m.12.03 Lichte muz. 13.15 Gram. 14.03 Kamermuz. 15.03 Lichte muz. 16.08 Gram. 17.15 Gram. 18.55 Gram. 21.45 Gram. 22.15 Gram. NTS: 17.00 Jeugdjourn. KRO: 17.10 V. d. jeugd. CVK-IKOR-RKK17.45-18.05 Jeugdprogr. over de Bijbel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Filmverslag uit New Delhi. 20.35 Onbekend talent VARA: 21.05 Documentair progr. 2155 Speelfilm. 22.20 Sportrubriek. DUITSE TELEVISIEPROGR. •17.00-18.00 V. d. vrouw. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.20 Progr. overz 18 25 Die Nordschau. 19.25 Even voorstellen mijn naam i$ Cox. WDR: 18.40 Hier und' Lspacox) Eyen voorsteIlen' min naam b HANS-BELG. TELEVISIEPROGR jam-1921. 19.30°Alraerióch9nwsA20' 00 Jour' Journaal.30 SP£l' 22'°° VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 17.00*18.30 V. d. jeugd 19 00 TV fanui 19.30 Filmrep. 19.50 Tekenfiiói 20 00 Nws' en sportuitsl. 20.25 Het manneke 20 35

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 11