%gische dogmatische verdeeldheid Ordinaal Alfrink spreekt in Straatsburg over oecumene naar grotere eenheid: boeken naar eenheid van geloof rsNvt JPm k Zelfmoord van Vorosjilov A' m Russische orthodoxe kerk kant zich tegen Vaticaan Maar wij hebben niets tegen de katholieke kerk op zich Boekendromedaris'voor de missionarissen Buutteredners" voor Hout via de pijp Monument voor de Sint Veldhoven groeit snel Wij eten te weinig vlees Sinterklaas-etalages trekken veel bekijks KERKHOF BEZOEK ONDER V0P0- TOEZICHT COGNAC V.S.O.P. niï"nniteit is w 'datief ^Pins München P Tunesische klacht over Frankrijk Bezoek aan Parijs uitgesteld i >3» Dè trui voor uw zoosi f - a "C J°or MeiV' Jat het g6Vaar 'Hw«an JaVlü Lebbun rlui(leIiil< De CONGO wil weer banden met België Veiligheidsraad Adenauer ziek METROPOLIET NIKODEMUS Eémy Martin levert uitsluitend één kwaliteit: Zeer oude V.S.O.P. Vraag daarom Eémy Martin, dan bent U er zeker van steeds dezelfde volmaakte cognac te krijgen. }ATSBURG, 28 november 'r ^stel iiiPu de conferentie .^°tdt humanisme, welke L '1 W?.ehouden en die dit 's pp yzonder aan de oecu- wUd, heeft kardinaal Alfrink maandag zijn visie gege ven op de huidige stand van zaken in het streven der christenen naar de eenheid. Allen hebben schuld Hl 1° Parti' 's voor het ko- AtN ov"lng Van Kekk onen, die Sffv 'i r •niN Veranderingen Reeds veel gewonnen DINSDAG 28 NOVEMBER 1961 PAGINA 7 TUNGSRAM Vanaf Advertenties 1%$™% if Fjé/StA 6 fa-jr ;|'jfA'S/'J'+A-S.. -iü® Cm*mpagne coo»* COGNAC JACOBUS DOELEN) A .V A !t%c i m'-1 'n '^38 terug- .M\ ^ncKen werd Iiij in Lon- i|, 'V' u,Slf,sf begroet. „Peace in (A rl I I strl h '"uze van dat ogen- M tip/ eerste gezicht doet de 1'h 1] ?ntv,angst die Kekkonen l s'nK' ten deel viel enigs- aan het voon'al van drie i Vti v^flr ge'eden. Aan de toe- 0-?^ m!" roesjtsjev kan nen hVVaarde hechten dan Wejj die Van Hitier. en de Mei, !n rn'sscliien de schijn, i envee' illusies maken 'ori8SLn da* 'n 1938 deden, ijl ver J 1e Parallellen zijn maar 'Oï vft, te trekken, en de ver- 'a Np F'ns~Russisclie top- V V4h M-0S', r«k met de confe- tl4t*\v»If:iUn en Baat dan ook ,ks op. Men mag van de Finnen aannemen. Jat zij Khroesjtsjev heter kennen, dan Je Britten vóór de oorlog Hitier ken- -flj Jen. Kon men ter Nk^Ain a] verdediging van S op j zeggen, dat de Britse Ni ,cht k,jmornent niet de mili- a"a om het sterke Nazi- Sinds de tweede wereldoorlog, aldus de kardinaal, is het zicht op de eenheid en de verdeeldheid der christenwereld in een geheel ander stadium gekomen. Voor die tjjd wilde men van katholieke zijde graag wijzen op de eenheid van de Katholieke Kerk, die sterk afstak bij de verdeeldheid van andere christe nen, hetzij protestant, hetzij orthodox. De kardinaal voelt het als een genade van God, dat onze horizon zich In dit opzicht aanzienlijk heeft verbreed. Hij ontkent daarbij niet, dat natuurlijke oorzaken als de ontwikkeling van de techniek daarin een grote rol gespeeld hebben. Met name is ons duidelijk ge worden, aldus de kardinaal, dat de totaliteit van hen, die zich christenen noemen, slechts een deel van de wereld bevolking uitmaakt, namelijk 35 tot 36 pet.. Daarnaast is het besef doorge drongen, dat de niet-christelijke wereld bijzonder geïmpressioneerd is door de verdeeldheid der christenheid. Daar de christenen zelf de verdeeld heid als een schandaal zijn gaan voelen en als een verschijnsel, dat duidelijk tegen de wil van Christus ingaat, zijn zü er mee opgehouden zich tegenover elkaar te stellen. Het besef is zelfs doorgedrongen, dat de scheidingen, welke in de loop der eeuwen deze verdeeldheid hebben veroorzaakt, geen eenzijdige schuldvragen opwerpen, maar dat allen schuld hebben. In zijn antwoord op de vraag wat eigenlijk de eenheid der christenheid is en waarnaar het streven naar een heid gericht is, stelde kardinaal Alfrink vast., dat het antwoord op de vraag niet van ons afhangt, maar dat het gaat om de eenheid, die de Heer zelf heeft bedoeld en bevolen. Het gaat erom Zijn antwoord te vinden. Reeds geloven alle christenen in dezelfde Heer. Zy weten zich door Hem met dezelfde Vader verbonden. Zjj bemin nen Hem omdat zij geloven aan Zijn Kruis en Verrijzenis. De oecumenische beweging heeft deze punten sterker in het bewustzijn gegrift. Maar juist bij dit bewustzijn begint ook de verdeeldheid, daar som migen zich christenen noemen zonder Jezus Christus als Zoon van God te aanvaarden en zonder de verzoenende waarde van Zijn dood te erkennen. :Cnt 8elrhei?r&taan' voor de Finse d "og Veel meer dat zijn %n U t V te 1 geprobeerd er bet k'?s Seri n- Hij beeft zekere X'N^eeU aan de Sovjet-eisen <L ezinrr Vervroegde parle i6'1 u>t te schrijven. Hi, Joor Jflt het gevaar L 'ezin„ -"Viucgue pnuc- i6'1 u't te schrijven. Hij r]„r 011 opgedrongen bp p/Rns'ePact voorlopig kÜ'S'elrJ C\»'nse neutraliteit werd Maar k„i Je F sjev aar bet is duidelijk. °P ieder door hem Je Finnen weer v Jeze ontwikkeling Jee! een persoon- "'ep V Saar> zetten. i ^Pov.. "an tvekkonen. AheSchiU teTn Coot diplomatiek 00? wellicht mogen 'C. Mjy Moren en de Denen L is ^Betin V°°,r hun krachtige %1 ind de Fussiscbe druk Ml t\ Xverr[ °P Oslo en Ko- (il'-i^Perns 'J'Neoefcnd. Noorwe- Ui .mj i Z,J hun banden met M k-. NVn'tf algemeen en die Al'^Padpf West-Duitsland h S Kiliet 'osser zullen ma- Je N°esitsiev er om be- i Kl j N°ren en de Denen fln 'S h'j daarin niet ^1 ^'1 Kl h hrj !'et Vy' 'r°esjtsjev zelf zijn °s'èn wat verminde- °P het communistische Mifel I" Moskou alle even 'egrien Sr 7''n kracht heeft ''Mr C>?rrriii|11en' Hij zou zich nu w Je internationale svat te verlichten. ich Juist bij deze tragische dogmatische verdeeldheid, zo betoogde de kardinaal verder, wordt het duidelijk, dat ons zoeken naar eenheid onmogelijk be perkt kan zijn tot een louter organisa torische eenheid. Hoe waardevol deze ook moge zijn. Het zoeken naar grotere eenheid zal moeten bestaan in het zoeken naar eenheid van geloof. En het is ver heugend, dat de oecumenische bewe ging dit punt als zeer belangrijk be schouwt. Hieraan liggen opmerkelijke ver schijnselen ten grondslag. Bij de katholieken is de waardering voor de H. Schrift veel meer op de voorgrond getreden, de H.Eucharistie zien zij meer als een gemeenschappelijke viering van de Eucharistische maal tijd, er is een verslapping opgetre den m de beeldenverering en in het februik van de sacramentalia, de iecht als devotiebiecht raakt op de achtergrond en zelfs de verering van de H. Maagd maakt plaats voor de persoon van Christus zelf. Al ge schiedt dit niet in gelijke mate in de Germaanse en Latiinse landen. Omgekeerd hebben zich ook bij de Reformatorische christenen belang rijke wijzigingen voltrokken, zij het dan dat dit dikwijls bij een elite geschiedt en afwijkingen in de tegenovergestelde richting zich voordoen. Bij de protes tanten constateert men een veranderde waardering voor de Sacramenten, een andere opvatting over Maria, grotere waardering voor de biecht en een be kommerdheid om het vraagstuk der apostolische opvolging. De uitleg van de positie van Petrus, zoals die in het Mattheus-Evangelie ontschreven wordt, is voorwerp van ernstige aandacht ge worden. Kardinaal Alfrink concludeerde, dat er reeds veel gewonnen is in (1e richting van de geloofsinhoud, waardoor een eerste en belangrijke stap in de rich ting van de eenheid van het geloof is gezet. Hij waarschuwde er echter voor, dat het streven naar eenheid in het geloof niet moet ontaarden in een compromissenpolitiek, maar dat het moet blijven een zoeken naar de Waarheid van de Heer, van de Waar heid zoals God die heeft bedoeld. Wat kunnen wij nu doen en wat niet con die eenheid nog dichter bij te bren- §en. De kardinaal noemde het samen idden, het-samen spreken en het zich bewust blijven van de verdeeldheid, welke er thans nog is. In het laatste deel van zijn rede heeft kardinaal Alfrink uitvoerig aandacht besteed aan de eenheid en uniformiteit binnen de Katholieke Kerk zelf. De eenheid van d-e Kerk, die essentieel is, omvat zo zei de kardinaal eenheid in geloof,, in cultus en in ambt. De uniformiteit echter van de beleving van dat geloof is in de Kerk altijd sterk gepropageerd, maar is relatief. Voor de handhaving van de eenheid van geloof kan de uniformiteit van geloofsbeleving belangrijk zijn, nood zakelijk is zij niet. Evenmin is nood zakelijk, dat zij een Romeins karak ter zou moeten dragen. Zou het, zo vroeg de kardinaal, in deze oecume nische tijd niet heel belangrijk zijn, dat de Kerk deze onderscheiden heel klaar ziet en toepast? Voor degenen, die buiten de Kerk staan, kan geen duidelijk onderscheid tussen unifor miteit en eenheid zelfs het gevaar opleveren, dat zij de wezenlijke posi tie van Rome in de Kerk niet onder kennen. Zou het niet kunnen zijn, aldus de kardinaal, dat (le liefde voor (1e Kerk en de zorg om degenen, die buiten de Kerk staan, in deze oecumenische tijd van ons vragen, dat wij bepaalde niet wezenlijke zaken offeren, hoe dierbaar en waardevol ze ook mogen zijn, om hun een goed zicht op de Kerk niet te belemmeren? „Is men", zo vroeg kardi naal Alfrink, „een minder goed zoon van (le Kerk als men omwille van andere belangen van de Kerk iets van de uniformiteit zou willen offeren? En is een algemeen Concilie, waar (le stem van alle bisschoppen wordt gehoord, niet een unieke gelegenheid om het gevoelen van heel de Kerk daarover te horen?" ROME, 28 nov. (AFP) Twee Ro meinse bladen, de Giornale d'Italia en Telesera, hebben gisteren gemeld, dat „volgens onbevestigde, niet-officiële be richten uit de Sovjet-Unie" ex-president maarschalk Vorosjilov zelfmoord zou hebben gepleegd. De beide bladen ont leenden dit bericht aan een telegram van het persbureau „Italia" uit Wenen. UEOPOLDSTAD, 28 nov. (Reuter) Het Congolese Gagerhuis heeft eenstem mig een resolutie goedgekeurd, waarin hervatting van de diplomatieke betrek kingen met België wordt voorgesteld. De betrekkingen tussen beide landen werden vorig jaar verbroken door Pa trice Loemoemba, kort nadat de Congo onafhankelijk was geworden. De resolu tie moet nog worden aangenomen door de Senaat en dezer president Kasavoe- boe. NEW YORK, 28 nov. (Reuter) De Tunesische afgevaardigde bjj de Ver enigde Naties, Bourguiba jr., heeft in een brief aan de voorzitter van (le Vei ligheidsraad meegedeeld, dat de Fran se troepen in Algerije voortdurend aan vallen doen op Tunesische grensposten. Bourguiba schrijft dat op 22 novem ber tijdens gevechten tussen Franse troe pen en het „Algerijnse bevrijdingsleger" de meeste grensposten tussen Ain Dra ham en Tabarka door de Fransen aan een „zwaar artillerievuur" werden on derworpen. Een Franse pantsereenheid zou Tunesisch grondgebied zijn binnen gedrongen en een tweehonderd meter binnen Tunesisch gebied gelegen post hebben aangevallen. Bij deze aanvallen werd ernstige schade aangericht, ter wijl twee Tunesiërs werden gedood. BONN, 28 nov. (Rtr, UPI) Een woordvoerder van het Westduitse mi nisterie van buitenlandse zaken heeft gisteren meegedeeld, dat bondskanselier dr. Adenauer in verband met zijn ziekte heeft moeten besluiten zijn bezoek aan generaal De Gaulle in Parijs uit te stel len. Als nieuwe datum voor (le ontmoe ting is thans vastgesteld: 9 december. Adenauer zou naar Parijs zijn ge reisd om president De Gaulle persoon lijk in te lichten over de besprekingen, die hij in Washington heeft gevoerd met president Kennedy. Men houdt rekening met de mogelijk heid dat premier Macmillan, die op december naar Bonn zou komen, even eens zal besluiten zijn reis uit te stellen. (Advertentie) Gloeilamp eyt Ierland Drie Noordierse politieman, nen zijn gisteren gewond bij een aanslag bij de grens met de Ierse Republiek. De politie heeft in verband met deze aan slag bij een huiszoeking in Dublin twaalf leiders van het „Ierse Republikeinse Le ger" gearresteerd. Zij zullen voor de rechtbank worden gebracht. (AFP) Advertentie DEQEM5VAART II Onder het motto: „Stuur de boeken- dromedaris tjokvol naar een missiona ris", gaat het Cen trum Lectuurvoor ziening voor de Missie (waarbij alle missieverenigingen van de diocesane groot-seminaria zijn aangesloten) met als secretariaat het se minarie „Rjjsen- burg", een speciale actie voeren. De bedoeling is, de ka tholieken nog eens extra te wijzen op de mogelijkheden, die zij hebben om missionarissen aan boeken en tijd schriften te helpen. Een dergelijke actie werd voorheen In de Boekenweek ge houden, doch de er varing heeft uitge wezen, dat boeken winkels het meest bezocht wonden in december, waarin feestdagen als Sint Nicolaas en Kerst mis vallen. De ka tholieke boekhan delaren hebben nu hun medewerking verleend aan deze propaganda, die za terdag is gestart en de gehele komende maand voortduurt. Men kan daar een boekenbon Invullen of een boek kopen, dat de boekhande laar aan het centrum voor verdere doorsturing naar de missie zendt. Of wel een abonnement bekostigen op een tijdschrift, dat door de zorgen van het centrum dan weer geregeld bij een missionaris komt. Ook kan men zelf goede iectuur op allerlei gebied en l actuele tijdschriften zenden aan een van de groot-seminaries dan wel aan het Centrum voor Lectuurvoorziening voor de Missie. Er bestaat een enorme behoefte aan moderne vakliteratuur, voornamelijk op theologisch terrein, waarin juist ons land goed is gesorteerd. Uiteraard interesseert men zich sterk voor wer ken betreffende de moderne theologie. De missievereniging van het groot seminarie „Rijsenburg" kent een spe ciale afdeling, die dergelijke uitgaven, als ze in ons land niet meer zo recent zijn, en door de schenker niet meer gebruikt worden, naar adressen achter het IJzeren Gordijn stuurt. De missio narissen, onder wie men evengoed de leken moet nemen, vragen echter ook voor eigen ontspanning lectuur als ge- illustreerde tijdschriften en pockets. Wanneer in een boek de naam van de gever vermeld wordt, wordt via een briefwisseling vaak de band met het vaderland versterkt. Lectuur op meer algemeen, godsdienstig en cultureel terrein, benutten de missionarissen dikwijls voor het geven van conferen ties, de verzorging van eventueel te houden radio-toespraken en de oplei ding van studenten. Hiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiimiiin PM0 II andidaten voor de titel „kam- y'.*- ëV Zuiver wol; ijzersteik Ideaal voor ons Vlot model voor jongens van.3-15 jaar.4 J gQ lETOPHETDELANAETlKET! C"pio*erfbuüttered~ner van Limburg' 4 kunnen zich tot eind december aanmelden voor het jaarlijkse buutterednersconcours, dat dit keer op 17 en 18 januari in zaal P. Maessen te Beek gehouden zal worden. Dank zij de overwinning, welke de Beekse carnavalshumorist Ger Maessen bij het vorige concours wist te behalen, valt de carnavalssociëteit van „de Baeker Pottentaote" met haar 75- jaar een van de oudste vastenavonds verenigingen van Limburg de eer te beurt de komende kampioenschap pen, onder auspiciën van de Culturele Raad Limburg, te organiseren. Van deze taak zullen „de Pottentaote", on der leiding van hun grootvorst Pierre, zich terdege kwijten. Zij kunnen hier bij genieten van de ervaring, die zij opgedaan hebben, toen zij enkele jaren geleden ook al een buutterednerscon cours organiseerden. Voor dit laatste is natuurlijk van enorm belang, de opbouw van een wetenschappelijke bibliotheek op semi naries en katholieke universiteiten in de missie, waarvoor het centrum ge woonlijk een beginkapitaal van dui zend gulden verstrekt. Gezien de vele andere noden, die er nog zijn, kunnen de orden en congregaties daarin niet voldoende tegemoet komen. Het centrum komt op verschillende' manieren aan de nodige geldmiddelen. Zo heeft de missie vereniging op „Rij senburg" in de Paasvakantie een toer- nee met het missiecabaret „Mica" ge maakt. Om een ander voorbeeld te noemen: het seminarie in Warmond is voornemens een grammofoonplaat aan de man te brengen. Verder zijn er donateurs, is er een actie op de scho len voor. het verzamelen van post zegels, capsules en zilverpapier. Ook antiquarische boeken, die binnenko men, brengen nog al eens wat in de la. Anderen verzamelen en verkopen weer vreemde munten, die van een reis zijn overgebleven. Dergelijke ac ties brengen per seminarie jaarlijks gemiddeld veertien mille op. Ongeveer drieduizend missionarissen ontvangen geregeld twee of drie tijdschriften en er is reeds voor dertig mille aan boe ken verstrekt, waarvan twee-derden nieuw en een-derde goed tweede-hands. Sinds anderhalf jaar verzorgt het centrum een eigen tijdschrift op litur gisch gebied, „Liturgisch besef", dat de missionarissen geregeld krijgen. Om misverstand te voorkomen, is het goed er nog eens op te wijzen, dat het niet de bedoeling is oude tijdschriften naar missionarissen te sturen, maar een abonnement voor hen te bekostigen. Valkenburg heeft Sint Nicolaas dit jaar een verrassing bereid. De kerkelijke en wereldlijke over heid ter plaatse, in casu pastoor Ad Welters van de zgn. oude parochie en het gemeentebestuur, hebben be sloten om voor Sint Nicolaas, patroon van de gemeente en van de oude parochie een monument op te richten. Op een van de meest schilderachti ge pleintjes, begrensd door de eer biedwaardige St. Nicolaaskerk, het historische kasteel „Den Halder" en de ambtswoning van burgemeester F. Breekpot. zal het standbeeld van de Sint verrijzen. Hij zal 6 december zelf het monument onthullen. Bernard Johannes Bucx Is de twln- tigduizendste inwoner van (le ge meente Veldhoven (N.B.). Diens acte van geboorte is gisteren in tegenwoordigheid van B. en W. door gemeentesecretaris L. van de Laar opgemaakt op aangifte van de geluk kige vader, de 28-jarige heer Ber nard Bucx, van beroep employé bij een gloeilampenfabriek. Hiermee heeft hij zijn tweede kind aangegeven uit zijn huwelijk met Theresia Turlings. Burgemeester Ras, overhandigde de vader namens hel gemeentebestuur, een spaarbankboekje met 200 voor (1e jonggeborene. Onmiddellijk na het bekend worden van het nieuws werd op het raadhuis de vlag in top gehesen en het perso neel van het secretariaat kreeg be schuit met muisjes. Een levensmidde- lenbedrjjf bood een zelfde tractatie aan voor de kinderen van alle kleu terscholen aan. Zaterdag zal de plaatselijke harmo nie de ouders van de twintigduizend- ste en de jonggeborene een muzikale hulde brengen. Veldhoven is een van de snelst groeiende gemeenten van Nederland. In 7947 werd de tiendui zendste inwoner geboren, in 1957 de vijftienduizendste. In veertien jaar is de bevolking met honderd proc'ent toe genomen. ls wij de Stichting Voorlichtings bureau Vlees, Vleeswaren en Vleesconserven mogen geloven dan eten wij, Nederlanders, te weinig vlees. Men komt tot fleze conclusie op grond van een opinieonderzoek inzake vlees en vleesproduktie, dat het Instituut voor Psychologisch Markt en Motie- venonderzoek in opdracht van de Stich ting onder ruim duizend Nederlandse huisvrouwen heeft gehouden. Hieruit blijkt dat Nederland wel heel laag ge noteerd staat op de ranglijst van vlees- verbruikende Europese naties. Alleen de Italianen, Grieken en Portugezen gebruiken nog minder vlees. Interes sant is te vermelden dat de grootste vleeseters onder de Eskimo's moeten worden gezocht, die jaarlijks ruim drie honderd kilo vlees per man verorbe ren. Als een der oorzaken van het lage vleesverbruik in ons land wordt het feit genoemd, dat men hier het vlees nog te veel als luxe beschouwt. De helft der ondervraagde huisvrouwen zou wel graag bij elke maaltijd meer vlees geven; dit vergt echter te veel van het gezinsbudget. Een van de ge volgen hiervan is dat bij 32 procent der gezinnen hoogstens viermaal per week vlees op tafel komt. Vele ondervraagden meenden dat kinderen minder vlees nodig hebben dan volwassenen. Een hoeveelheid van zeven ons achtten zy "voor alle groe pen voldoende. Waardering vooiv de smaak van het vlees was er b\j 85 pro cent der gezinnen. In de enguête waren, tevens vragen opgenomen over het gebruik van en de waardering voor vleeswaren en vleesconserven. Het bleek dat onge veer de helft der ondervraagde per sonen door de week geen vleeswaren aan het ontbijt gebruiken. Vleeswaren beschouwt men namelijk, meer nog dan vlees, als luxe. Nog erger staat het met de vleesconserven, die de huisvrouwen slechts zien als een uit komst in noodgevallen, hoewel 40 pro cent van hen zei, wel eens vleescon serven te gebruiken. De resultaten van het opinieonderzoek hebben de Stich ting wel duidelijk gemaakt dat voor lichting, vooral over de voedingswaar de en gebruiksmogelijkheden van vlees beslist geen overbodige weelde is. lllUIIIIIBIllillllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllIlllllIIlllllllIlllllllllillllMIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII ezer dagen zijn in Renkum pijp ai D leidingen gereed gekomen twee papierfabrieken met kaar verbinden over een stand van bijna twee kilometer. ie el- af- De /nwoners van Oost-Berlijn mogen het kerkhof van de St. Hedwigparo- chie. dat langs de sectorgrens aan de Liesenstrasse ligt. alleen betreden onder toezicht van de Oostduitse Volkspolizei. Aan de enige toegang vanuit Oost-Ber lijn krijgt iedere bezoeker een pas je, dat hij bij het verlaten moet in leveren. Het kerk hof is dinsdags en vrijdags geopend van 11 tot 3. V olkspolizlsten patrouilleren tus sen de graven en houden de bezoe kers van het kerk hof voortdurend in de gaten. ene pijpleiding (met een doorsnede van 200 mm) dient voor het transport van houtstof van de fabriek aan de Rijn waar de produktie van deze grondstof in de houtstoffabriek plaats vindt naar de tweede papierfabriek van Van Gelder Zonen in Renkum, die noordelijker is gelegen. Door de andere pijpleiding (met een doorsnede van 250 mm) stroomt het water dat als transportmedium wordt gebruikt terug naar de fa briek aan de Rijn, waar het weer dienst kan doen bij het siijpproces en later opnieuw als transportmedium kan fun geren. Door de ingebruikneming van deze transportleidingen is een einde geko men aan het tijdrovende, kostbare en kwetsbare vervoer van houtstof in rol len per truck. Ruim vijfhonderd ton houtvezel wordt in een wateroplossing door de buizen gevoerd. Beide fa briekscomplexen zullen meer dan voorheen tot een eenheid groeien. at zal Sinterklaas dit jaar voor ons rijden. In alle steden en dorpen kijkenbegerige kinderogen naar de mooie etalages met speelgoed. Iedereen hoopt dat zijn speciale wens zal worden vervuld. Sommige warenhuizen hebben van hun uitstalkastjes ware kunststukjes gemaakt zoals deze op de foto, die niet alleen kinderen maar ook volwassenen trekt. NIEUW DELHI, 28 nov. (KNP) „De Russische orthodoxe christenen bemi- gen tegenover de rooms-katholieke chris tenen hun hartelijkste gevoelens van broederschap. Zij doen dit tegenover de katholieke kerk in haar geheel, tegen over haar episcopaat en tegenover <le gelovigen. Maar de Russische kerk kan niet instemmen met de activiteit, die het Vaticaan in politiek opzicht ont plooit". Dit verklaarde gisteren de lei der van de Russische orthodoxe dele gatie op de derde Assemblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi, metropoliet Nikodem, in een interview met verslaggevers. Het Vaticaan zo betoogde de me tropoliet uit zich in politiek opzicht tegenover Rusland dikwijls beledigend „Wij Russische orthodoxe christe nen, zyn oprechte burgers van ons land en hebben ons vaderland vurig lief. Daarom is alles, wat tegen dit land gericht 's, niet bepaald geschikt onze onderlinge betrekkingen te ver beteren. Wjj keuren dit politiek optre den van de katholieke kerk af en wij zijn het er niet mee eens. Maar wij hebben niets tegen de katholieke kerk als zodanig". Mgr. Nikodem sprak de hoop uit dat door de toetreding van de Russische or thodoxie tot de grote familie van chris telijke kerken de goede betrekkingen tussen de Russische orthodoxe kerk en alle andere christelijke gemeenschappen nog zal worden verbeterd. Op de vraag van een verslaggever hoe de Russische orthodoxe kerk oor deelt over de aankondiging van liet Tweede Vaticaanse Concilie van het paus, verklaarde metropoliet Nikodem, dat het Moskouse patriarchaat het Con cilie beschouwt als een interne aange legenheid van de katholieke kerk. Een andere vraag betrof een boekje dat de Russische orthodoxe kerk heelt uitgegeven in Bulgarije en dat een soort handleiding is voor een gesprek met atheïsten. Aartsbisschop Nikodem zei ironisch dat ook in de Sovjet-Unie een dergelyk boek bestaat. „De Russische orthodoxe Kerk heeft een soortgelijk boek voor het gesprek met de atheilten: het Evangelie. Het Evangelie leert iedere christen wat hl) nodig heeft wan neer hy mensen ontmoet die Christus Wanneer all«d wat Chris- 'uns„™s' Zlin leerlingen, geleerd heeft, door ons in het leven wordt verwezen- ^.ons het Licht van Chris- f"l"/€rhch P' de hele mensheid, elk levend mens

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 7