Weer een Byzantijns-Katholieke kathedraa Grieken staan Meeste in Athene wantrouwend tegenover deze groep geünieerden V" V LONDENSE BRIEF D O VOOR HET EERST SINDS HET GROTE SCHISMA VAN 1054: Slechts drie duizend leden Polsen in Moskou Met Kerstmis geconsacreerd Geslaagde overval Elektrische centrale verwarming Prins Bernhard 25 jaar officier 7 januari Nieuwe vlag Voorjaarsbeurs propvol Strijd om gouden noten j Verwoede dierenbeschermers Het stropen I gerationaliseerd Ook de Cyprioten deugen I I niet meer I DONDERDAG 28 DECEMBER 1961 Op de eerste kerstdag is te Athene de kathedrale kerk van de Allerheiligste Drie vuldigheid in gebruik genomen. Het is het eerste Byzantijns-Ka tholieke kerkgebouw in de Griek se hoofdstad sinds het grote schis ma van 1054. De gemeenschap her geünieerden in, Griekenland is 1T>aar klein en telt 3000 zielen. Hun geestelijke leider is de Apos tolische Exarch Mgr. Hyacinthe Gael- De bouwgeschiedenis van zijn bisschopskerk geeft een beeld van de delicate en moeilijke posi tie der Byzantijns-Katholieken, hi 1957 kreeg het exarchaat de buitenlandse kroniek toestemming van de regering om de kerk te gaan bouwen. Door interventies van de Orthodoxe Kerk gelastten de autoriteiten enkele malen de stopzetting der constructie. Tenslotte stelde de Raad van State Mgr. Gad in het gelijk en de verdere afbouw was verzekerd. Toch was er twee maanden geleden nog een protest meeting in Athene van een ortho dox religieus genootschap. De demonstratie werd voorafgegaan door een predikatie van een Or thodoxe hulpbisschop over de diabolische ketterij der „ounia", van de met Rome geünieerde By zantijns-Katholieke Kerk. Tijdens de protestoptocht sprak een archi- W mandriet vervloekingen uit over iedereen, vanaf de landsoverheid tot de jongste arbeider, die had meegewerkt aan het tot stand komen van de kerk. Onder het publiek vond de prelaat weinig bijval. De politie verspreidde na een tijdje de demonstranten, zon der dat het tot ongeregeldheden kwam. Er is dus duidelijk tegen stand tegen de geünieerden. Het woord „uniates" is zelfs dermate geladen, dat het op een scheld woord lijkt. De Orthodoxe (Grieks-Katholieke) Kerk staat de Latijnse Kerk zeer na, zowel in het wezenlijke der liturgie, als in de theologie. Het fundamentele verschil van opvatting gaat over het primaatschap van de bisschop van Rome. Daarnaast wordt de scheiding hoofdzakelijk in stand gehouden door een weefsel van historische factoren, psychologi sche argumenten en gevoelens. '()^v W 's Lands Kroniek Kennedy vindt, dat liet Westen in de Westie-Berlijn niet kan volstaan 'Het een afwachtende houding. Hij wil contact met Moskou houden om 'e proheren tot onderhandelingen te komen. Dat contact wordt nu gelegd ooor de Amerikaanse ambassadeur in de Russische hoofdstad, Llewellyn E. honrpson, die zich voorlopig zal he- Jepalen tot politieke terreinverkennin gen. Thompson, die indertijd door y'senhower benoemd werd, is door "e nieuwe president op zijn belang rijke post gehandhaafd. En onmiddel- 'ik na zijn inauguratie, in januari van dit jaar, heeft Kennedy deze diplo maat. die voortreffelijk Russisch ^Preekt en die Khroesjlsjev in vele ange gesprekken goed had leren ken nen, bijzondere volmachten gegeven Voor besprekingen met de Russische regering. Thompson zal nu gaan on derzoeken of er een basis gevonden kan worden voor een formeel gesprek °P hoog niveau tussen het Westen ?n de Sovjet-Unie over de Berlijnse kwestie en aanverwante problemen. Eisenhower zou vorig jaar een te genbezoek hebben gebracht aan Rus- and, na Khroesjtsjevs bezoek aan de ,yerenigde Staten van september 59. Uvoren had er in mei 1960 een top conferentie van de Grote Vier gehou den moeten zijn, maar de ontmoe ting is toen door de Russische pre mier getorpedeerd paar aanleiding van het U-2 incident, ^middels heeft Kennedy in juni in Venen een eerste ontmoeting gehad pmt Khroesjtsjev, en er gaan geruch- en over een mogelijk nieuw topge- sPrek. Tot nog toe zijn de reacties Nan Khroesjtsjev op de Amerikaanse dagingen om een gesprek over Berlijn gang te brengen echter niet be moedigend. De minimum-eis van het Op Eerste Kerstdag is in Athene een Byzantijns-Katholieke kathedraal geconsa creerd. Deze foto werd genomen tijdens de bouw. Wel leidde het langdurig isolement en de voortdurende inspanning tot ver moeidheidsverschijnselen en verengin gen, gelijk deze vaak optreden onder dergelijke omstandigheden. De Ortho doxe Kerk, die het vuur heeft weten brandend te houden, speelde later een grote rol bij de Griekse bevrijding. Zij werd de bij uitstek nationale Kerk, waartoe heden 95 pet der Grieken be hoort. Grieks is welhaast identiek met orthodox. Na het schisma, dat overigens zeer lang onder het kerkvolk maar een vaag begrip bleef, kende men de ,,enotikoi", degenen, die zich met Rome verbonden bleven voelen en de ..antienotikoi". in de Islamtijd moesten vele geünieerden naar het Westen vluchten, de anderen bleven samenwerken met de antienoti koi. In het gehele Nabije Oosten was ver der tot in de 18e eeuw de verhouding tussen de Orthodoxie en het Latijns- Katholicisme vaak zeer positief en zelfs de intercommunie bestond. Het katholi cisme van de Latijnse ritus is na de kruistochten in Griekenland blijven be staan en wel op die eilanden, die onder esten is, dat de toegangswegen naar A est-Berlijn open blijven, maar de üssische ambassadeur in Washing- °h, Mensjikov, wil dit niet als uit- Sangspunt voor onderhandelingen j'a"vaard en. Toch geeft Amerika de ,°aP niet op, dat men tot onderban- f.,'ngen kan raken. Kennedy s opvattingen worden voor yjn belangrijk deel gedeeld door j, acmiIIan, zo is gebleken op de j yittiuda-conferentie van vorige week. Aennedy heeft in november ook bij ^enauer wel enige weerklank ge- jp"den, en bij had gehoopt dat de r,°hdskanselier op zijn beurt De Gaidl I 'e tot een meer soepele houding ac' kunnen brengen. Maar de Franse Resident blijft op bet standpunt Aan> dat bet initiatief tot onderhan- 'bgen van Khroesjtsjev moet irit is' ajL aangezien de Sovjet-premier de ly'jnse krisis ontketend heeft. Rt blijkt op het ogenblik nietmoge- v een collectief Westers initiatief hemen in de Berlijnse kwestie. De rj VaUingen van Washington en Lon- c" enerzijds en die van Parijs an- te ver uiteen. Er ^.';rszijds liggen (jn de laatste dagen aanwijzingen a' Kennedy's geduld met De Gaulle ®ePut raakt, en dat de Amerikaan- Resident met de Britse premier een a| Weg uit de impasse wil zoeken, ook z°u de Franse president vinden dat I 'e ver gaan. Men moet nu afwach- v^n' y at de bevindingen zullen zijn I n Thompson bij diens terreinver- jj, ntl'ngen. Zou er volgens de Ameri- Cen '3as's v'nclen zijn voor i n 'orrneel lopgesprek met Moskou, Oud ^et vraag of De Gaulle de crnandelin0#« We* tegenhouden. De scheuring van 1054, waardoor de Oosterse en de Westerse Kerk uit el kaar gingen, had nauwelijks met theo logie of dogma te maken, wel met het verschil van levensgevoel en liet meest met politiek. De bestaande kloof werd tijdens dc kruistochten ontstellend ver breed door liet optreden der Westerse vorsten en hun legers in Griekenland en het Nabije Oosten. Dit werkt tot aan vandaag de dag nog door. Het concilie1 van Ferrara-Fiorcnce (1438 - 39) her stelde formeel de eenheid onder erken ning van het primaatschap van de paus „volgens dc akten en canons der oude concilies". Maar de Kerkvergadering stond meer onder druk van het Islami tisch gevaar, dan dat zjj steunde op een gerijpte overtuiging. In 1453 maakte sul tan Mehmed een einde aan alle illusies door de verovering van de Koningin der Steden, Konstantinopel. De Westerse christenvorsten lieten verstek gaan. Onder de eeuwenlange overheersing van de Turken zijn de Grieken het go-1 land met zijn loof hunner vaderen trouw gebleven. de heerschappij stonden van Italiaanse zeerepublieken als Genua en Venetië. Door binnenlandse migratie in de jong ste tijd verbreidde het Latijns-katholi- cisme zich in bescheiden mate over het Griekse vasteland, vooral in de haven steden. an de 8.000.0CO Grieken zijn er thans 36.000 Latijns-Katholiek, 500 Armeens-Katholiek en 3000 Byzan tijns-Katholiek. De met Rome ver bondenen maken dus in Griekenland nauwelijks een half percent uit. De grondwet erkent vrijheid van religie. De Orthodoxe Kerk geniet evenwel als staatskerk cen speciale bescherming. De overige kerkgenootschappen is wette lijk het voeren van openbare propagan da en het langs die weg werven van aanhangers verboden. Verder legt de staa': de anders-gelovigen niets in de weg, maar is weinig geneigd hen tege moet te komen. Men houdt zich strikt aan de wet. De Latijns-Katholieken worden ge voelsmatig beschouwd als religieus- culturele „vreemdelingen". Niet al leen hun Latijnse, dus uitheemse ri ten en kerktaal bok de aanwezigheid van buitenlandse priesters, die vroe ger en ten dele heden nog onder hen werkten, leidden tot deze opvatting. Vroeger vooral was de Franse invloed in hun talrijke scholen groot. De La tijns-Katholieken vormen een vrij be sloten groep. Van een dialoog met de Orthodoxie is feitelijk geen sprake. Alleen de Assumptionisten hebben een oecumenisch centrum in Psychico bij Athene. De aanhangers der protes tantse denominaties staan nog verder af van de Grieken en de Griekse aan hangers van de Islam bezien zij in het licht van het verleden. Tussen de or thodoxie en de andere religies be staat een duidelijk zichtbare uiterlijke scheidingslijn. De zaak wordt echter beslist anders bij de Byzantijns-Katholieken. Deze vol gen dezelfde ritus als de orthodoxen, hebben dezelfde liturgische taal, hun priesters dragen dezelfde kleding als de „papas" en zelfs in de leer is er au- welijks verschil. Toch zijn zij geen lid maat van de nationale kerk. Zij hebben een eigen Griekse bisschop en deze er kent de (Latijnse) paus. De Grieken zijn dan ook. geneigd de Byzantijns-Katholie ken met wantrouwen te bezien. Men zoekt achter hun optreden een poging om. van de onwetendheid der mensen gebruik te maken en op unfaire manier aanhangers te werven. De orthodoxe hiërarchie beschouwt deze groep als een gevaar. Dit heeft te maken met hun kerkelijk beleid; hun wensen of strevin gen naar het herstel van de eenheid der algemene Kerk staan daarbuiten; n 1922'25 verdreef Turkije anderhalf miljoen Grieken uit hun oerou de woongebieden langs de Klein Azia tische kust. Onder de vluchtelingen be vonden zich enkele honderden Byantijns- Katholieken met hun metropoliet Mgr. Calavassi. Zij vestigden zich in Athene on in een stadje Yiannitza bij Saloniki. Men kreeg contact met een kleine ge meente van Bulgaa,.se katholieken van de Byzantijnse ritus. Mgr. Calavassi heeft in 1922 met scherpe blik de spe cifieke taak der Byzantijns-Katholieken gezien. Deze Grieken met do Grieken zouden de levende brug in hun land moe ten gaan vormen lussen dc oosterse en westerse christenheid. In 35 jaar heeft de exarcli met zijn numeriek minuscule gemeenschap ongelofelijk veel tot stand gebracht om wat hij als hun roeping on derkende: het gesprek met de orthodoxie mogelijk te maken. Hij stichtte een By zantijns-Katholieke zusterscongregatic en een klein seminarie, en hij doordrenk te zijn helpers van oecumenische geest. Hij bouwde in Athene een groot zieken huis, richtte studentenhuizen op, een perscentrum, een voorlichtings- en do- cumentatiebercau een instituut voor ont heemde en ongelukkige kinderen. De bisschop zelf heeft bij zijn pionierswerk de van Griekse zijde begrijpelijke achterdocht moeten overwinnen. Hij stond in doorlopende betrekking met de orthodoxe bisschoppcn cn onderhield een voortdurend schriftelijk contact met hen. Zijn Kerk gaf hy opdracht de hclleni- teit in de beste zin te cultiveren. Zij dient niet haar voornaamste aandacht te geven aan organisatie en getal, maar aan de kwaliteit harer leden en aan de sociaal-religieuze en vooral oecumeni sche arbeid. De tegenwoordige exarch, Mgr. Gad nam het werk van zijn voorganger na diens dood over in 1958. Zijn klein se minarie in Athene telt heden 24 leer lingen 9 grootseminaristen studeren 3.311 liet Griekse colIogQ jj^ Rome Dg bisschop hoopt, dat hét hem mogelijk zal zijn enige van zijn jonge priesters ook de voortgezette universitaire op leiding in Rome of Athene te kunnen geven, wat vooral voor Griekenland van grote betekenis is. De gehele oos- sterse christenheid in Hellas beschikt n33r de huidige eisen over te weinig theologen omdat het accent vooral valt op het Opus Dei, de eredienst. De oecumenische openheid vordert van haar kant tevens een Aondige kennis der orthodoxie in al haar as pecten. De kerk, die met Kerstmis in Athene werd ingewijd vervangt de improvisatie in de gang van een school. De kathe- f™1 n!et gr°ot, Jij kan 600 tot max. 1000 gelovigen bevatten. Ma-r zii werd met liefde en zorg gebouwd in de tra ditionele bouwstijl Thans kan ook de Byzantijns-Katholieke gemeenschap op waardige wijze de aloude liturme vieren die stamt van S. Basilius, s Gregorius en S. Joannes Chrysosomus JHet ge bouw is tevens het symbool van de te genwoordigheid van het „katholieke", het algemene en universele christendom, dat we de verschillen, maar niet het verschil kent tussen Oost en West En haar leden in Griekenland kregen'van hun geestelijke leiders de zware op dracht om hiervan de levende irenische voorbeelden te zijn. J- SCHIPHORST PARIJS, 28 dec. (UPR Xwce „e. wapende mannen hebben gistermorgen uit een gerenommeerde juweiierszaak in Parijs juwelen ter waarde van 400.000 nieuwe francs geroofd. Dc beide mannen kwamen omstreeks elf uur de winkelzaak aan de Rue du Faubourg Saint Honoré binnen op welk moment de winkelier en zijn assistent in gesprek waren met een vertegenwoordi ger. Een van dc overvallers hield i1Gt drie tal met een revolver in bedwang ter wijl de ander diamantringen, broches en paarlsnoeren uit de etalage haalde en in een kleine koffer stopte. Naar ontwerp van de jonge ar chitect André van Bergeijk uit Sint Oedenrode nadert in Oss een modern flatgebouw zijn vol tooiing, dat behalve 39 woningen ook een nieuwigheidje in zich herbergt, namelijk een elektrisch centrale verwar- mingssysteem. Deze manier van ver warming vergt een isolatie met o.a. dubbele vloeren en dubbele ramen, die tevens het voordeel biedt alle bu rengerucht en straatrumoer buiten te sluiten. Een ander voordeel is, dat het circulatiesysteem, dat bij deze verwarming wordt toegepast, in de warme zomermaanden kan functione ren voor „air-conditioning". Het eleUtrisehe verwarmingssys- teem is eigenlijk een Deense vinding. Een geruisloze en in een onopvallend hoekje opgestelde ventilator dirigeert verse lucht door ondergrondse plas ticbuizen naar op radiatoren gelijken de eonvectors, die de lucht verwarmd de vertrekken inblazen. Een vernuf tig afzuigsysteem maakt de circula tie compleet. Heel het flatgebouw heeft behalve dubbele vloeren en dub bele ramen met warmtebehoudend en geluidsabsorberend schuimplastic volgespoten spouwmuren. De architect heeft uitgerekend, dat elektrische centrale verwarming de gebruiker voor niet méér kosten plaatst dan het traditonele systeem. tóch mag van «Nu het vandaag Onnozele Kinderen is, ik wel zeggen, dat je het goede ook te veel kunt krijgen. Dat begint half no vember al met de intocht van Sinterklaas, die wij, of schoon onze herinneringen aan zijn vorig bezoek nog vers in het geheugen liggen, van harte welkom heten. Wij brengen zijn ver jaardag tot een climax en nauwelijks zijn wij uitgefuifd of de kerstbomen staan alweer te trappelen van onge duld. Nu hebben wij van het jaar, tegen alle goede gebruiken in, vier kerst dagen gehad. Mét oud-Hollands kerst- weer. De hele wereld de ansicht, die wij elkaar al hadden gestuurd. Zie, dat is net iets te veel: en daar zijn grenzen. Weet u overigens, dat er aan Onno zele Kinderen óók een heel mooie folklore is verbonden? De jongste van het gezin is de baas in huis. Hij (of zij) mag zeggen wat er gegeten wordt in mijn tijd koos ik altijd choco lade-pudding met slagroom nét als op mijn verjaardag en hij (of zij natuurlijk) krijgt de sleutel. Mijn zoon heeft vanmorgen óók de sleutel gehad. Hij wilde mij daarmee onmid dellijk insluiten in de badkamer. En alhoewel ik dat normaliter een onher bergzaam vertrek vind, had ik hem, als het aan mij gelegen had, wel zijn gang laten gaan. Maar het lag niet aan mij, maar aan zijn moeder. Dus eet, ik vanavond met vreugde choco lade-pudding met slagroom. Goed. Fn daarna stomen wij via een feestelijke vrijdag en zaterdag op naar Oud en Nieuw. De oliebollen lig gen uitnodigend te dampen. Wij hui len uit en beginnen opnieuw. Inder daad. Want op 6 januari zit er potver- drie een boon in het brood. En ook moet de kerstboom nog feestelijk in vlammen opgaan. Best. Ik sluit mij bil dit alles con amore aan. Maar op 7 januari wil ik gewoon Oe Thant terug. En Mongi Slim. En Luns natuurlijk. En als het helemaal moet Nieuw-Guinea. 23 december was het 25 jaar geleden, dat prins Bernhard de eed als Nederlands officier aflegde. Dit feit werd door de aanbieding van een zeer origineel ge schenk bestaande uit drie in miniatuur uitgevoerde prinsenin de uniformen van de Koninklijke Marine, de Cavalerie en het K.N.I.L., die precies pasten op de heildronk, die in deze minutieus uitgevoerde gala-uniformen verborgen zat. Het geschenk werd vervaardigd door mevrouw Lisette van Meeteren. bekend door haar speciale costuums voor de Haagst Comedie en de N.T.S., en 'de jonge architect Kees Buskens. Schoenen, Laklaarzen, vangsnoeren, steek, kolbak, keoi en pluimen, verder alle uniformdétails en de passende sabels werden nauwkeurig op schaal gemaakt. Verpakt in een palissanderhouten kist zaten aldus drie na tuurgetrouwe prinsen Bernhard in de uniformen van da wapens, waarin hij anno 1936 werd beëdigd. Dit uitzonderlijke geschenk werd zaterdag op paleis Soestdiik aangeboden en oogstte de lof van allen, die het zagen. Op de kist werden de jaar tallen en de kapiteins- en gcneraalssterren aangebracht, r'ie de promoties van de prins kenmerken. 1,1mini Zo ooit Polen en Monegasken Voor burg hebben bezocht, zullen zij ongetwijfeld verrast hebben ge keken naar de gemeentevlag. Die vlag twee banen rood en wit met in het midden een burcht, ontleend aan het gemeentewapen vertoonde namelijk veel overeenkomst met die van hun vaderland. Voorburg heeft er wat aan gedaan. De oude gemeente- vlag, die niet officieel was, is nu in overleg met de minister van Binnen landse Zaken en de Hoge Raad van Adel veranderd. De rode banen zijn verdwenen, zodat de burcht van keel nu midden in een rechthoekig wit veld staat. Men heeft het afscheid van de directeur van Openbare Werken aan gegrepen om de gemeentenaren hun nieuwe officiële vlag te tonen. oor de derde maal in successie heeft het Nederlandse Verpak kingscentrum, dat is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Efficiency (N.I.V.E.) een verpak kingswedstrijd' uitgeschreven. Deelna me is mogelijk voor zowel leden ais niet-leden. De werkstukken kunnen worden ingezonden door verpakkings industrieën, bedrijven met door hen ge bruikte of in voorbereiding zijnde ver pakkingen en ontwerpers of uitvinders, van 2 januari tot en met 23 maart. Een jury zal de origineelste, doelma tigste en nuttigste verpakkingsmateria len onderscheiden met „gouden noten" en eervolle vermeldingen. De prijswin. naars kunnen vervolgens meedingen naar de zg. Europa-star, uitgeloofd door de European Packaging Federa tion. eeds nu kan men constateren dat dc van 12 tot en mot 20 maart te houden Voorjaars- beurs(met een Bouw- en Trans portbeurs), propvol zal zijn. Dit on danks de vergroting van de Julianahai, waarmee men nog druk bezig is, eri de ingebruikneming van nieuwe 'ter reinen aan de Crouselaan. In totaal komt de benutte ruimte neer op 80.000 vierkante meter wat betekent dat de komende jaarbeurs de grootste zal zijn die ooit in ons land is gehouden. In vrijwel alle sectoren vroeg men meer expositie-ruimte. Alleen al op het gebied van bouwmachines een vier duizend vierkante meter meer dan op de vorige beurs. Bij de indeling volgt men deze keer een ander patroon. Ve le firma's, die zowel een stand binnen als buiten verlangden, worden zodanio- gegroepeerd op de parterre van de Ma- rijkehal, zodat hun beide afdelingen als het ware aan elkaar sluiten. In de Ju lianahai worden de duurzame g'ebruiks goederen ondergebracht. Als deelne mers verwacht men de volgende lan den: Italië, Hongarije, Oostenrijk. Noor wegen, West-Duitslafid, Zweden en de V.S. Engeland's Board of Trade zal in het kader van de Bouw- en Transport- beurs een collectieve stand in hal C inrichten. De Merwedehal, die vroeger voor Iandeninzendingen dienst deed zal nu volledig in beslag worden geno men door metaalbewerkingsmachines. In de gebruiksgoederen-sretoren op het Vredenburg zullen ook enige ver plaatsingen zijn waar te nemen. De groep lederwaren krijgt nu een vaste plaats op de parterre. Nieuw op deze Voorjaarsbeurs zal zijn een uitgebrei de deelneming van de groep Foto en Film op de gaanderij van de Beatrixhal. Irene- ii i ii 11 ii i ii i ii i ii 11111111111111 min e Engelsen zijn verwoede dieren beschermers, hetgeen hun tot eer strekt. Zij winden zich vooral op over buitenlanders die paarden slachten (en opeten), over Spanjaarden die stieren naar het leven staan, over Italianen die geacht worden zangvogels de ogen uit te steken om hen beter te doen zingen. Om duistere redenen schij nen de Engelsen het de Italianen even eens kwalijk te nemen dat zij zoveel houden van kwartels. Aangezien de kwartel verwant is aan de patrijzen en aangezien er in Engeland onnoemelijk veel patrijzen (alsook fazanten, korhoen- deren en andere wilde vogels) worden gegeten is de Engelse^ reactie een wei nig verbijsterend, tenzij men de mening IIIIIIMIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIIIIII III JIIHIIIHIIUI Hum, j||||,||||„|,|| J aar het is voorbij. Cyprioten zijn veranderde om de moderne stropers schurken. pers. Cyprioten zijn verwerkers van vreemde vogels in verdach te pasteien. Stropen gold voorheen in Cyprioten zijn stro- zwaarder te kunnen straft^n?De'"boetes "iro zii" verhoogd. Geweren en zelfs de auto s van. de wild-dieven kunnen verbeurd verklaard worden, en men is nu in alle Engeland bijna als een eerbiedwaardig ernst begonnen eén eind tVLov ln a e deelt van Engelsen die de ondergang van beroep. Het vereiste grote bekwaam- een ondraaglijke toestand Dp e t" fa" Mgr. A. Gad, de Apostolische Exarch van de Byzantijns-Katholieken in Grieken negen grootseminaristen die aan het Griekse College in Rome studeren. een vogel in een buitenlands spijsverte ringsstelsel een veel gruwelijker lot vin den (voor de vogel) dan de nederdaling in een Engelse slokdarm. Wij volgen de Spaanse,Portugese, Franse, Italiaanse, Maltese en Cyprio tische pers in onvoldoende mate om te kunnen oordelen of er in hun kolommen van ingezonden stukken nu en dan even eens uitbarstingen voorkomen van lie den, buitenlandse lieden, die zich op winden over de wrede vossen- en her tenjachten in Engeland. Als je met in Londen woonachtige Italianen, West-In diërs of Cyprioten praat en het gesprek brengt op het onderwerp van wreed heid, is de reactie altijd dezelfde als die welke de bekende filantroop Stalin for muleerde in de woorden: „Engelsen slaan kinderen". Het onderwerp belooft opnieuw actu eel te worden. En het zijn wederom de buitenlanders die de gemoederen van de Britten in opstand hebben gybracjit. De Engelsen zijn geneigd alle in Engeland woonachtige buitenlanders een nationale ondeugd toe te schrijven. Maltezen zijn souteneurs, Ieren zijn ruzie-zoekers en vechtjassen, West-Indiërs zijn marihu- ana-smokkelaars, Belgen zijn eters van paardevlees, Polen werken te hard, Ita lianen zingen te veel, vooral op straat, Fransen zijn geniepig, Nederlanders zijn veel te sluwe concurrenten. Merkwaar digerwijze schenen tot voor kort de Cy prioten vrijuit te gaan. Cyprioten wonen hier bij tienduizenden. Men had ver wacht dat de immigratie uit Cyprus af zou nemen sedert men aartsbisschop Makarios opgroef vanuit dc kokosnoten op de Seychellen om hem tot. president te maken van een onafhankelijk Cyprus. Het tegenovergestelde is waar gebleken. De Cyprioten stromen nog steeds binnen en zoeken een bestaan, vooral in Lon den, als kleermakers, kelners en restau rateurs. Alle zogenaamde Griekse res taurants in Londen en daarbuiten zijn in werkelijkheid Cypriotisch (zoals vrij wel alle Indische restaurants in werke lijkheid Pakistaans zijn). Misschien ont snapten de Cyprioten aan de buitenland se schande omdat zij over het algemeen zeer beminnelijke mensen zijn, die zich boter kleden dan de Engelsen en die in het restaurantbedrijf veel hoffelijker en bekwamer zijn dan Engels restaurant- personeel. heid, grote omzichtigheid en een uitge breide kennis van de natuur. Het beroep werd nauwelijks uitgeoefend in het ge heim. In wildrijke streken wist men in elk dorp wie de plaatselijke stroper was. En zolang hij het niet te bont maakte, werden zelfs de landheren niet boos. Maar liet heeft niet mogen duren. Even ais alle andere industrieën is de stro perij gerationaliseerd en gemoderni seerd. In Schotland trekken de onver laten er op uit met vrachtauto's en auto matische geweren om herten te schieten en weg te voeren. Zalmen worden ge stroopt met behulp van dynamiet. Op de zondagen trekken zogenaamde gers" in bussen rond langs de waar ze alle vogels schieten die ze op de korrel kunnen nomen, ongeacht of ze eetbaar zijn of niet, ongeacht of het jachtseizoen open is, ongeacht of de ver moorde vogels wellicht dc bescherming gemeten van de wet. De situatie begon zo gevaarlijk ie worden dat men de wet aaglijke toestand. De eerste ver volgingen zijn ingesteld en onder de eer ste gestraften bevonden zich twee Lon- CvnnH^endf' beide geheel bestaande uit Cyprioten. Ze waren op strooptocht ge gaan m het wildrijke graafschap Essex Zij werden zwaar beboet, en hun <*ewe- verk?amMUnit,e C" bUU werden verbeurd peens is Engeland er achter geko men dat Cyprioten even erg zijn als andere buitenlanders zo niet erger; dat zij op georganiseerde slroopjachten gaan en dat zij de buit verkopen aan de Cypriotische restaura- teurs m Londen. Het érgste is dat deze „ja- Cypriotische stropers niet slechts patrii- kust zen, fazanten, hazen en konijnen schie ten, maar ook waterhoenders, merels liis tors en kleinere zangvogels. En de hele" buit gaat naar de Cypriotische restau rateurs en de hele buit wordt verwerkt in wat aan de klanten opgediend wordt onder de naam van „wildpastei" ia- me pate"). Er is cen (bui tenlandse) slager in Soho waar wij gaarne op zaterdag gaan winkelen van wege zijn buiten landse waren. Wij hebben er vaak pastei gekocht, ook wildpastei. Wij zullen het noel< meer doen. Want dode lijsters zingen niet en wij achten wildpastei niet een passend graf voor de merci en de vink. En cen Engelse vriend van ons. een vrijgezel die elke dag at in een Cypriotisch restaurant, het eni ge draaglijke res- auranl in zijn ouurt. heeft het i"óte offer Be uracht; Hij eet voor! vil in -.iet en- iele restaurant in r at. v e r <ie .stropen metdynamiet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 7