TE ZUINIG MET BOUWVERGUNNINGEN ONZE GARAGE- PROBLEMEN „Doorsmeren en olie verversen Een derde van de garagehouders moet regelmatig ook op de straat werken f DOE HET ZELF U OP DE VERKEERDE WEG Ruim twee ton tekort per Nederlandse film MEER GLAMOUR DAN TALENT Zangstemmen uit de Congo D Geen behoefte aan geijkte thema s Incidentele oplossing: TAM-TAM IN DE KERK Bezinning op eigen muziek 99 m f pm J.*i fear6' werk :oi ZATERDAG 20 JANUARI 1%2 ÉBBP m TA i%* m (Van een redacteur) andenwrijvend loopt de automobi list, die zojuist zijn wagen voor de garage heeft geparkeerd, de werkplaats binnen. Hij schiet de grond beslag te leggen, maar niet iede re exploitant voelt zich geroepen mm of meer zijn bestaan met dat van een olie-onderneming te verstrengelen. De gemeenten varen er overigens wel bij. Zo beurt bijvoorbeeld Rotterdam voor een benzinestation jaarlijks de lie ve pachtsom van 35.000, en voor een andere dergelijke inrichting 32.000. De gemeente Does bood een der benzine- maatsehappijen grond aan voor een ser vicestation mits deze onderneming te gen een civiele rente een lening wilde verstrekken voor de bouw van wonin gen. In tal van andere gevallen koppelt men de vergunning voor de bouw van een garagebedrijf aan een woningbouw plan. Het pand van Pon aan de Over toom in Amsterdam is daarvan een dui delijk voorbeeld. Ken dergelijk beleid, gericht op het spekken van de gemeen telijke financiën, laat candidaten met slechts bescheiden middelen uiteraard in de kou staan. Daarbij valt te beden ken, dat het in laatste, instantie de auto mobilist is op wie de enorme bedragen die de oliemaatschappijen bereid zijn uit te geven voor een verhoogde afzet van hun produkten, worden verhaald. Sinds de bestedingsbeperking is de vergunningenstroom voor de bouw van garagebedrijven drastisch in gedamd. Van de 220 miljoen gul den in de sector handel en verkeer viel aan de nieuwbouw van automobiel- en garagebedrijven vorig jaar slechts een bedrag van 12 miljoen toe. En dat er in die kringen voldoende animo is om eni germate in de pas te blijven met de groei van het Nederlandse wagenpark (nu rond 800.000 auto's, in 1965 circa 1.300.000 en in 1970 ongeveer 1.850.000), blijkt wel hieruit, dat -er nog .150 aan vragen om vergunningen in de depar tementale molen draaiende zijn. Hoe er op deze verzoeken wordt be slist, hangt vaak af van een gemeen telijk advies. Moet men kiezen tussen een fabriek en een garage, dan trekt laatstgenoemde als regel aan het kort ste eind. Een fabriek spreekt nu een maal meer tot de verbeelding, prikkelt, het gemeentelijk eergevoel en schijnt het aanzien van de plaats te verhogen. Dat de bouw van inrichtingen voor re paratie en onderhoud van automobielen gelijke tred dient te houden met de keer op keer prognoses beschamende uit groei van het aantal wagens, is een noodzakelijkheid waarvan de verant woordelijke instanties klaarblijkelijk nog te weinig; doordrongen zijn. i Anderzijds ondervinden de in het rap port genoemde cijfers niet alle dezelfde waardering onder deskundigen buiten de kring van Bovag en Rai. Met name de 50 vierkante meter reparatieruimte per auto is ons beschreven als een mooi, maar zelden te verwezenlijken ideaal. In de praktijk kan men met 30 tot 40 m2 ook aardig uit de voeten. Voorts zul len zich naar verwachting de komende jaren enkele factoren doen gelden die de bedrijfsvaardigheid van een automo biel minder afhankelijk maken van periodieke garagezorg. Zo is er een ten dens de termijn voor het olie vervelen terug te brengen tot om de 20.000 kilo meter en die van het doorsmeren tot om de 60.000 a 70.000. Teg'en 1965, het -aar waarvoor Bovag en Rai zonder drasti sche opvoering van de bouwcapaciteit een noodsituatie verwachten, zullen veel auto's al met deze eigenschappen zijn toegerust. De nieuwe DKW heeft thans nog maar om de 7500 kilometer verse olie nodig, het koelsysteem van de Re nault 4 hoeft na aflevering nooit meer te worden gecontroleerd, en de versnel lingsbak en de achterbrug van de nieu we Taunus, behoeven, nee: kunnen zelfs niet open. Het rapport gewaagt inder daad van deze ontwikkeling en komt op grond daarvan tot de conclusie, dat in 1965 gemiddeld 40 m2 werkplaatsruim te per te repareren auto beschikbaar moet zijn, een cijfer dat ons nog wat aan de hoge -kant lijkt. Dat er niettemin snel in het huidige en steeds meer uitgroeiende te kort aan werkplaatsruimte voor zien moet worden, is duidelijk. Doe-het-zelf inrichtingen, zoals er wei- licht binnenkort een in Eindhoven wordt opgericht (voor personeel van Philips) kunnen wel incidenteel een oplossing be.- tekenen. maar het gros der automobi listen maakt zich de handen liever niet vuil. Het apparaat onder de kap blijft voor hen trouwens een eeuwig myste rie. Voor de weinigen die in dit geheim willen doordringen, zal de KNAC over ongeveer een jaar een volledig geoutil leerd gebouw laten optrekken, waarin men eventueel zelf kan sleutelen. Zoals de ANWB al een cursus ,,pech onder weg" kent, zo zal de KNAC bovendien over een paar maanden met een meer specialistisch georiënteerde leergang be ginnen. Maar naast dit alles is het voor de conditie van het Nederlandse wagen park, en dus voor iedere autobezitter afzonderlijk, en dus voor iedere Ne derlander, van essentiële betekenis, dat een betrouwbaar en toereikend garage apparaat ter beschikking staat om de zorg voor reparatie en onderhoud op zich te nemen. Daaraan dreigt het ons in toenemende mate te gaan ontbreken. Het is derhalve een vraagstuk dat drin gend op de brug moet om het van alle kanten te bezien. Doorsmeren alleen helpt niet meer; de tijd voor een grote beurt is aangebroken. Linda Christian heeft ooit wel eens de vrouwelijke hoofdrol gespeeld in een Tarzanfilm. Hier ziet men haar in de uit 1950 daterende Tarzan en de meer* minnenmet Tarzan, toeti nog in de gedaante van Johnny Weissmuller. Nederlandse film engageert Linda Christian ka» aan met de boodschap: ,,zo, mijn Ue staat weer vóór. Doorsmeren ai^'e verversen. En kijk meteen even ik er weer oh na. Vanmiddag moet LM, dus kun je er wat haast mee <lnt en?" Even tevoren was de chef C andere klanten in s00roBok dezeT sto? dingen toegesproken. Ook liezen er n iis op, dat alles even" fe" nagekeken, en ze hadden al even- V ''aast als de tien automobilisten later in de morgen hun Wagen eensluidende opdracht bil de gara, everden. En wat antwoordt zo n U»v bieestal, met name als zijn )ve (|eTr ook nog dealer is? Dat het in «r- Tai?mt en dat de auto 's middags ge- f-hpf l kan worden. En wat denkt de >a| .'.ntussen bij zichzelf? Dat hij al bhJ l<|„ 'Un als alie doorsmeerbeurten tijdig kc„.,Tomen. En dat dat alles nakij- ku ,jn het gunstigste geval beperkt V, 'dijven tot een vluchtige controle (lp de ontsteking en misschien nog van 'iii/Mmen. 's Middags vindt ilc klant Up„ "agen, overeenkomstig de afspraak, ttii,r."d staan en hij rijdt weg in de over- ilppi'g. dat alle duizend en zoveel on- »ph 'den onderworpen zijn geweest aan (U ïfondige inspectie. En wanneer kort 'o^f0P zijn wagen een mankement ver te. In het rapport dat de twee organi- saties naar aanleiding van hun onder- g zoek hebben uitgebracht, wordt de toe- korhst wel zeer somber voorgesteld: er 2 zou, wanneer in het geheel geen gara- ges gebouwd zouden worden, in 1965 2 nl. een ruimtegebrek van liefst een half miljoen vierkante meter zijn ontstaan, 2 en, om het nog erger te maken met in- begrip van bijbehorende voorzieningen 5 en lokaliteiten, zelfs van 835.000 vier- kante meter. 2 garage is hij Uitstek een hori- 2 lontaal bedrijf. Torengarages, aarbij van spiralen of liften ge- bruik moet worden gemaakt, blij- ken moeilijk tot een rendabele, uitkomst te leiden. Nieuwbouw en uitbreidingen zijn derhalve slechts op de begane 2 grond te verwezenlijken, een schaars ar- tikel, dat maar al te vaak aan de meest- I biedende toevalt. Met steun van de gro- 2 te benzinemaatschappijen gelukt het ga- ragëhouders nog wel eens op een stuk 2 Een i zon wa; lillililllllllllll!lllUlllllllllllHHIllllllllllllMlllHillllllilllliiiiiiiiiilllllllllllllMllllllllliniil)*iiiimilimiiimmilMiilltltllllllllllll= De N.V. Nederlandse Filmproductie Maatschappij te Rotterdam heeft bij monde van haar directeur, de heer J. M. Landré, bekend gemaakt, dat zij voor nemens is, een nieuwe film te gaan ma- 2 ken en daarin Linda Christian, een in- 1 ternationaal vermaarde ster val. Neder- 2 landse afkomst, een rol te laten spelen. Een aankondiging, die onmiddellijk 2 de vraag doet rijzen, of deze jonge, maar ondernemende maatschappij, die 2 blijkens de door haar uitgebrachte films „Makkers, staakt uw wild geraas" 2 en „Het Mes", beide van Fons Hade- makers, ernstige en met succes be- kroonde pogingen doet een geregelde en 1 verantwoorde produktie van Nederland- 2 se speelfilms tot stand te brengen en die 2 nu weer bezig is met de vervaardiging 3 van „De Schatgravers aan de Amstel", een film onder regie van John Korpo- 3 raai naar een boek van W. H. van Eem- landt, daarmee wel op de goede weg is. I Natuurlijk ïs het gewenst en zelfs i noodzakelijk, dat de Nederlandse film- li Wentelt hij in hevige verbolgen- de schuld daarvan meteen af op Wplt garagebedrijf dat de fout niet heeft *ir| 'iet «'et. en te voorkomen e0N meeste automobilisten vergen nu lWT,aa' bet onmogelijke van degenen onderhoud en reparatie van het d6 ïf'andse wagenpark belast zijn, en onr,.. este garagehouders beloven dat eprs?SeHjke, Het verschil is, dat de Hlkhpjj^tegorie zich van die onmoge- toemrt n'et bewust is, en de laatstge- Uunt zoveel te beter. Uit een oog- tc>on Van klantenbinding en servicebe- hee(.' Welbegrepen eigenbelang zoals dat r6t>p'vTal een zichzelf respecterend ga- L^T^Ouder Want maar 7Plripn iniiiiiiiiniiiiuiiiiiiiiHiiiiiiniiiiiiiiiMiinMiiininiiiHiiiiiniii^ f 2 producent een wijd open oog gevestigd I houdt op de internationale markt. Een 5 rendabele filmproduktie is in Nederland klant maar zelden de WrCUner hela Waarheid onthullen. Welke waar- driif °nder meer behelst, dat zijn be hind kampen heeft met een uiterst «au rl8k ruimtegebrek, met een tekort fpc,.f[esGhoold personeel en, daaruit als tHdUlt®at, met een ernstig gebrek aan Sripj ant de klanten willen allemaal pla_, Seholpen worden, desnoods ter VpAM hun beurt afwachten. Vooral 0ns ?enwoordigers, zo vertelde men zij "ebben de gewoonte om, voordat dp 'lcb en route begeven, even langs l5on' i r,age te rijden voor het omi de d-jn kilometer terugkerende karweitje: Vaceren en olie verversen. Een werk hioet10oSUit een kwartier, maar de chel Ta. 'ntussen een man voor bescnik- biat: nebben. De vraag is nu, of de si- WaiiL® er zoveel beter op zou worden - ar>neer - - - m Jhe. de klant zjjn garagehouder klaal c'd zou gunnen Toor het bedrijfs- houden dr. t0; van de auto. Natuurlijk aan degelijkheid winnen, WT °°k al zouden alle automobibs- 1 eigen*1 'n opzicht voorbeeldig ge- One* Seen spoor van gehaastheid ver- ''eri? iGn Scheel aan de chef van de „f ir vandaag aan de dag naast Afrnnese toonkunst nog mu- °nze Europee de binnen. ziek wordt beareve &]s landen vai -n be WOestij- op de bergen {van^d vulcanen van muzikale fragmenten of vormen op de grammofoonplaat geregistreerd. „Juist bijtijds". Want vlak vóór de politieke catastrofe had de leider der „Troubadours van Koning Boudewijn" pater Haazen O.F.M., een grote varië teit van Congolese muziekvormen op uitgesloten, als de vertoning van de film beperkt blijft tot de theaters in eigen land. De produktiekosten van een niet te kostbare Nederlandse film moeten worden geschat op ongeveer vierhon derdduizend gulden. Om dit bedrag weer in de zak van de producent te doen terugvloeien, is in de theaters een bru- to-recette van f 1.650.000,- nodig. Daar mee komt men namelijk tot een op brengst aan filmhuur van circa 550.000 waaruit dan voor delging van de pro duktiekosten ongeveer vier ton, het ge- investeerde kapitaal, overschiet. De opbrengst van de elf films, die de laatste vjjf jaren in Nederland zijn ge nen van Arabië, "aen van de Stil- Vuurland of op de eiianaeu le Zuidzee, is ec zeer beschaafde molen ve-heugen. Want Wij zijn «ub- lijKe ol nationale inslag het voorhoofd zamerhand zó oritwikkeld geworden d ^etSslhr?kknm ,b®h°0rtt0a de«enen die de techniek ons veelal de baas is g met schrik 0m het hart deze Westerse worden op wij van zelfstandig denk invloeden °p een nagenoeg ongerept handelende wezens robotten z j brok exotische folklore hebben gade- Zuidze" is een realiteit waa£° bewo Phd'PS-draniscfiijven doen vastleggen, ■er beschaafde en zeel" cU hfi7nnder rf» v1 zullen echter bij het lezen van Oude Wereld ons bjjzond deze Europese namen met een geeste- uuae „,l, 7iin lang- lijke of nationale de en geworden die wat de toonkunst oe- geslagen. Want hoeveel onheil hebben treft, zich' laten verstrikken in dee ec- |°';db®do^ail°e eerwaarde paters, broe- tronische en ze. „concrete geluios deis en zusteis met hun vrome liedjes, proTfnemingen Zo ooit de breuk met plaatjes en beeldjes niet bij onze zwarte de gemeenschap definitief gorden en^hruine„.geloofsgenoten teweegge- is, dan is het wel met deze muzikale hersengymnastiek waarvan de max componeerders zelf het contact «ërW 1 sciict-'i aan i»t- denk? a,s overlaten, hoe lang deze Uv„tnorbg te hebben, dan nog blijven t? .la.ctoren onverminderd overeind: "ijn» niS vakkundige krachten en een Rn d §ebrek aan werkruimte, kon Y.ee' vakbekwame mensen er te- B0v zUn, is moeilijk aan te geven. De Sebejp'-.bcmcl van automobiel- en gara- din iiven, heeft dit momenteel in stu- er binnenkort meer over cretp nen vertellen. Waar thans wel con- bfpu ®'e§evcns over bastaan, is het ge- jaD fan werkplaatsruimte nu en in het d'f laatste dan berpkend op Uitffpj ?an de huidige situatie. Tn cijfers bb n kt komt dat'tekort 1hans neer «'erk ?ev< pr 360.000 vierkante nieter Van ÏP'oatsruimte, ongeveer óénderde of con tract met de gemeenschap hebben vei- broken of opgezegd. Hoe ons te redden uit deze chaos? Hoe de springvloed in te dijken ol ai te dammen die de Avondlandse mu ziek bedreigt? Gezond verstand en een sterke muzikale intuïtie zullen zeker hierover triomferen. Maar het i'= goed dat dit intuïtief vermogen nu en dan door een klaar klankbeeld wordt versterkt. Naast datgene wat ons vertrouwd is uit een roemrijk ver leden kunnen we ook stemmen be luisteren uit een andere wereld dan de onze. stemmen die klinken als van kinderen. Want al klinken deze stem men van geslacht op geslacht m het holst der Afrikaanse wouden toch hp'/itten ze nog steeds die prille klank, die spontane kracht die is als van hun bronnen, fonteinen of watervallen di rect aan de natuur ontsproten. En even verbonden met dit natuurleven is ook de muziek van de Bantoe-ne- ger: geen bijkomttrgheid^ g^en ^uxe mig zonder of met harmoniumbegelei- ding) de inlandse cultuur te lijf. Op veel plaatsen is het liturgisch leven daar even gestroomlijnd geworden als bij ons. Is het om deze ongevraagde export te beteugelen dat op het jongste maakt, bedroeg echter, naar de heer Int. Congres voor Kerkmuziek te Keu- 5 J. G. J. Bosman, directeur van de Ne- len de resolutie werd aanvaard tot het derlandse Bioscoopbond in een voor- bevorderen van een „autochtone muziek dracht lijd ens de verleden jaar novem- in de missielanden"? ber in Nijmegen gehouden Academische Met een tiental 45-toeren plaatjes H Filmstudiedagen heeft meegedeeld, ge- van Philips hebben we STvoM? TTmistukklTle^faTrie houvast nm van de incénuë muzi- éne ksnt en de mislukkingen aan de kale waarderf der Congo^muziek te f"**™*™* «"s.lu"'T^Im^tiSen^ hoort hier enkele I ^^an daD circaP f l5aOM,- pe1f naar de producent terugvloeide. Slechts dit bedrag kan dus als de economische basis van de produktie gelden en de rest van de nodige vier ton moet worden bij- gefinancierd door de overheid en het bioscoopbedrijf. Het spreekt dus vanzelf, dat de Neder landse filmproducent alles zal doen om films te vervaardigen, die hij ook voor he, buitenland aantrekkelijk acht. Blij- of trekken ze er filmhuuropbrengst het tekort op de pro duktiekosten wórden bestreden en komt hp onafhankelijker te staan tegenover zijn geldschieters. Misschien kan hfl het er dan zelfs wel op wagen, helemaal op eigen verantwoordelijkheid en naar eigen inzicht een film te gaan produceren. Het is daarom niet te verwonderen, dat de heer Landré de onverwachte kans, die zich aan hem voordeed een bezoek van Linda Christian aan haar Nederlandse familie en relaties met beide handen heeft aangegrepen om deze internationaal bekende filmster, die hij kennelijk»beschouwt als een trekpleis ter voor de buitenlandse markt, een rol aan te bieden in een film, waarvoor het scenario reeds in bewerking was. Daar bij heeft hij zich echter, naar we vrezen, meer laten leiden door opportunisme dan door artistieke en speitechnische overwegingen. Linda Christian, door een gunstig lot en door banden van bloed en vriendschap binnen zijn bereik ge bracht, spreekt Nederlands en bleek, aangezien zjj een eventueel optreden in een Nederlandse film kennelijk be schouwt ais een soort betaalde vakan tie voor haar en haar beide kinderen, bereid genoegen te nemen met een aan zienlijk lagere gage dan in de interna tionale filmwereld gebruikelijk is, zodat het voor een Nederlandse producent mo gelijk werd, een contract met haar af te sluiten. De heer Landré heeft onmiddellijk na het bekend worden van zijn aanbod aan Linda Christian met nadruk verklaard - een verklaring, die hij later in een televisie-interview nog eens herhaalde dat dit in geen geval moest worden opgevat als een discriminatie aan het adres van de Nederlandse actrices, hoe- overtuigen, Men hoort hier reeksen van kinderliederen (428.149- PE), van kerstliederen (421.929-PE), s van folkloristische liederen (428.150- H PE en 428.162-PE)van de Missa Luba (428.13'-PE) van liederen waarin het ritme overheersend is (421.930-PEi, gezongen door de even argeloze als stralende jongensstemmen van het S sinds de Expo befaamde „Trouba- 5 dours van Koning Boudewijn" o.l.v. pater Haazen. j - ken zij daar een succes, Het is duidelijk dat deze Franciscaan^ zelfs alleen maar een redelijke belang- bracht. Hoeveel „snotverkouden" har moniums hebben de gamelans, tam tams en ander inheems instrumenta- auccii ilLCX^ t num met uit onze eredienst verdreven? zijn missie-arbeid niet met vooroordelen E t?pifinkanuiTde aldus verkregen Doch men gaat zo maar niet ongestraft tegen de inheemse muziekcultuur is be- s met enkele koffers Europese devotio- gonnen, maar dat hij dagen, weken,viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliliillllliillilllllllliutiiliiiiiiliitlllll nalia en gezalfde melodieën Cmeerstem- maanden, misschien zelfs jaren zijn beide oren te luisteren heeft gelegd bij muzikale uiting die met heel het RnVa10,Keen beschikbaar is. Uit een door Nikt cn ondernomen enquête Ba,-,, 2at 34 procent der ondervraagde Wht °uders regelmatig in de open- steri, jttoet werken; dit percentage Trel» derhalve vriiwel overeen met hat "Kende tekort aan o, erdekte ruim- nf ornament, maat een Siting heel zijn gevoels- em denk leven. Derhalve is zij een 'evensbe hoefte zoals vissen, jage:slapent' eten of bidden. En als hu vist. jaagt arbeidt of bidt. zingt en dan^ nDTen die eeuwige glimlach om de lippen als kinderen bij hun spel. Bij de kerstening van de c""*"leza" is een vernieuwd felig'eus ^r ook, tot hun muziekmaken doorgedrongen, en hiervan zijn juist bijtijds enkele een muzikale uiting me met heel leven van de inlanders is vergroeid. Van binnen uit evolueerde de occulte macht naar de cultus van de katholieke eredienst zoals niet alleen de bekende „Missa Luba' laat horen, maar ook andere Bantoe-muziek die hier werd opgenomen. We horen hier stem men uit de broesse-dorpen van centraal- Afrika of van de Congo waar de mo derne pick-up nog niet zijn destructieve invloed heeft doen gelden, al maakt het radio-station „Brazzaville" nog zulk een westers tamtam! In deze Bantoe-muziek dartelen nu ritmen en melodieën door een als forellen in beken, even onbe rekenbaar en onmeetbaar; even geestig en vitaal. Een natuurelement dat ner gens aan notenschrift is vastgelegd, ner gens aan tijdswaarden gebonden schijnt, steeds voor variatie vatbaar is en even menselijk is als liefde en haat. Velen in onze omgeving zochten naar dit ongerept volkselement: Bartók en Kodaly in de Hongaarse pöesta; Orff in zijn orfisehe zangen en zelfs Strawinsky in zijn „Russisch Bruiloftsfeest" („Les Noces"). i Pater Tempels registreerde twaalf honderd Bantoe-volksmelodieën waar van enkele fragmenten in deze op namen doorklinken. Doch het zijn allerminst gefixeerde notenwaarden; bij een volgende auditie zouden deze negerkinderen het stellig anders ge daan hebben. Want gelijk de jazz is ook deze Bantoe-muziek per definitie improvisatorisch. Hoe schriel steken onze 2- en 3-kwartsmaten af bij deze oneindig gevarieerde vloed van ritmen die hier zich ondereen mengelen tot een sprankelende poly metriek. En hoe steriel lijkt ons majeur- en mineurstelsel tegenover de steeds wisselende toonpatronen van aorisch- tot pentatonische-, van zigeu ner- tot kwarttonen-tonaliteiten. c-n dit alles in een levensblije, juichende, ia zelfs extatische vervoering als aan schouwden deze mensenkinderen voor het eerst de dageraad! Al dit eindeloos gedreun van tam tams, dit gepijp en beblaas van neten-, bamboe- of metalen instrumenten wekt de indruk als ging het bij hun bespelers om leven en dood. Zo muziek te er varen dat er leven en dood mee ge raoeld is is een muzikaal verschijnsel dat wij zeer beschaafde en zeer cultu rele Europeanen verleerd zijn. En toch is het op deze grens van leven en dood, van tijd en eeuwigheid dat de stem van Orfeus ongeacht of ze ui, oerwouden komt of uit cultuurgebieden haar occulte macht begint te ontsluieren MARIÜS MONNIKENDAM treft de bijdrage, die ze tot het succes van een Nederlandse speelfilm zal leve ren. Bovendien is de keuze van een ster met een internationaal vermaarde naam lijnrecht in strijd met de raad, welke in een andere voordracht op de Academi sche Filmstudiedagen in Nijmegen werd gegeven door de cineast Charles Hugue not van der Linden, die het vraagstuk van de vaderlandse speelfiimproduktie bezag van het gezichtspunt van de re gisseur uit. Naar aanleiding van een film als „Saturday Night and Sunday Morning", die volgens hetn zijn succes voor een belangrijk deel heeft te danken aan de omstandigheid dat de bioscoop bezoeker de acteurs nog niet kende, ad viseerde hij: „Werk met onbekende ac teurs, maak geen gebruik van spelers, die reeds een grote bekendheid bij de bioscoopbezoeker hebben gekregen". Mag dus worden betwijfeld, of de keu ze van Linda Christian voor de vrou welijke hoofdrol in de nieuwste Neder landse speelfilm wel juist is, ook het gegeven van de film, in zoverre de heer Landré er zich althans ever heeft uit gelaten, geeft aanleiding tot bedenkin- gen. „In de export", aldus heeft de direc teur van de Nederlandse Bioscoopbond in zjjn eerder vermelde voordracht te Nijmegen opgemerkt, „bestaat zeer zeker geen behoefte aan het geijkte thema, dat bij honderden in de wereld te koop is, maar daar bestaat wél be hoefte aan datgene, wat karakteristiek voor het land van oorsprong is: daarin moet naar mijn mening een klein land als het onze bij uitsluiting zijn kracht vinden". Nu lijkt ons een gegeven als dat van de aangekondigde film over een jonge vrouw, die het geluk vindt aan de zjjde van een veel oudere man, niet bepaald origineel en als dat gegeven dan tot script wordt verwerkt door een Britse scenarioschrijver en de hoofdrol boven dien nog wordt vertolkt door een inter nationaal vermaarde ster, zal er van datgene, wat karakteristiek is voor het land van oorsprong waarschijnlijk bitter weinig overblijven. Tenslotte is, blijkens een mededeling van de heer Landré de mogelijkheid niet uitgesloten, dat een buitenlander wordt aangetrokken om de film te regis seren. In dat geval is het zelfs de vraag, lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIHHIIllllllllll'lllllimiltlHIHIHIIIIIIIIlllllllllllHIIIIIIIIIIIIHIIIII llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllIllllin wel hh er in één adem aan toevoegde, dat een ster als Linda Christian veel meer ervaring heeft in het spel voor de camera. Nu dient te worden erkend, dat de naam van Linda Christian een zekere internationale vermaardheid heeft er- worven al is dat uitsluitend in een pers en in filmperiodieken, die nauwkeurig en met veel toewijding de snel wisselende burgerlijke staat van de Hollywoodse groten bijhouden. Maar van haar erva ring in het spel voor de camera, althans in een rol van enige betekenis en diep gang en van haar talenten als actrice heeft zij nimmer doen blijken. Ze heeft ooit wel eens de vrouwelijke hoofdrol gespeeld in een Tarzan-film, getiteld „Tarzan and the Mermaids". Verder is ze opgetreden in films als „The Happy Time" een komedie rond een on bezorgd levend Frans-Canadees gezin en „Battle Zone" over de oorlog in Ko rea, waarvoor de buitenlandse filmkri tiek geen goed woord overhad en die bij ons weten zelfs geen vertoning in Neder land waardig werden gekeurd. In de buitenlandse kritieken op deze films kwam de naam Linda Christian niet eens voor, maar was er sprake van de (toenmalige) Mrs. Tyrone Power. Ten slotte is ze nog opgetredèn in „The Hou se of the Seven Hawks", een melodra matische avonturenfilm onder regie van Richard Thorpe, die zonder een hoofdstedelijke première in Nederland in roulatie is gebracht. Een dergelijl e staat van dienst, die verder nog films met titels als „Slave of Babyion" en „The Naked Goddess" omvatte, is niet bepaald geschikt om grote verwachtingen te wekken wat be- of men nog wei van een „Nederlandse film" zal kunnen spreken. Met een dergelijke produktie liikt on» de Nederlandse speelfilm, waarover in Nijmegen niet zoveel liefde en bezorgd heid en op hoog niveau is gediscussieerd, niet gediend en zal de kans op succes volle vertoningen in het buitenland bij zonder gering zijn. J. C. A. FORTUIN. Advertentie VERZEKERT ZIEKENHUISKOSTEN AAN: "VEZENO" Westzi|de 212 Tel - ZAANDAM (02980) 6 34 "1 i Ik zou gaarne inlichtingen -over verzekering j tegen ziekenh'uisVoperatiekosten ontvangen. adres: woonplYtel.-.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 11