Vertrouwen in de Franse rechtspraak geschokt Na vrijspraak in militair proces wegens folteringen STRAKS CHAMPAGNE UIT DUIVENDRECHT D HAV IIM 'wtÊ CONTACT JOAN SUTHERLAND. ster van grote allure Vanavond voor het eerst op de Nederlandse televisie een TV inspireert tot moord ,Passkontrolle' Bewogen woorden van GILBERT GESBRON en geweten ?>Eer van het leger en van de rechters herlijn de ijskast? w, De vertrouwen 3111 III#illfiilililii Sllllill in BMHBm J Vanavond Zondagavond ZATERDAG 20 JANUARI 1962 PAGINA ->r> an onze Parijse correspondent) PARIJS, 19 januari Het vrij sprekend vonnis, dat drie wegens foltering" terechtstaande offi cieren en onderofficieren dinsdag hebben verkregen van de Parijse Permanente rechtbank der strijd krachten, heeft begrijpelijkerwijze n°gal enig commentaar uitgelokt, waarlijk niet alleen omdat de door dezelfde militairen wegens ^>jn hulp aan Algerijnse opstande- !ngen berechte Abbé Davezies tot drie jaar veroordeeld is. In de "folter ings-af faire" was, zoals zich zal herinneren, het slachtoffer geweest een moham medaanse vrouw te Algiers, be keken tijdens een „ondervraging" °P grond van de verdenking, dat zij propaganda had gevoerd voor niet-deelname aan verkiezingen. Leugenachtig, hoe dan ook de S Wanorde IS UW mimnmturo s b<Jitenlandse kroniek HAV LEVENSVERZEKERINGEN •SCHIEDAM - TELEFOON 010) 69304 - HAV LEVENSVERZEKERINGEN Liturgische weekkalender - m mm-* te De «aak werd na voorlezing van ile akte, waarbij het Hof van Cassatie haar voor behandeling naar bovengenoemde rechtbank verwees, behandeld met ..ge sloten deuren". Dit bracht mee, dat het publiek slechts kennis heeft gekregen van de in genoemde akte vervatte be schuldigingen en van bet daarmede met in overeenstemming zijnde vrijsprekend vonnis, zonder etiige opgave van de redenen van deze niet-ov-ereeiistemniiiig» Men weetdus bijvoorbeeld niet of de terechtstaanden misschien heb- ben geprofiteerd van een schaduw van twijfel" van de zijde der rechtbank, dan wel van „omstandigheden Wel is nog bekend geworden dat de rege ringscommissaris (de procureur-gene raal) gevangenisstraffen had geeist. Hoe dan ook: de pers kon gewagen van „vrijspraak zonder meer of, in het letterlijk vertaalde Franse spraakgebruik „vrijspraak puur en eenvoudig". - bestaat ér enig verband tussen de "edijnse kwestie en de wrijvingen kinnen de communistische wereld.'' 'oen deze vraag deze week op een Persconferentie werd voorgelegd aan e Amerikaanse minister van Buiten landse Zaken, Dean Rusk, antwoord- ?e de „Secretary of State: „Ik weet "«t niet." Uit andere recente veïklA- tingen van Rusk blijkt, dat hrj zich eenvoudig niet aan bet uitspreken van Speculaties wil wagen over de moge lijke consequenties voor de wereld- Politiek van Kbroesjtsjevs moeilijkhe- ^er> met de Stalinisten, of dogmatici, 'yn Rusland zelf en in China. De af- l^-Molotov. de kwestie-Albanië en l'et Heologiscb dispuut tussen Mos- {v «n Peking worden echter in j 'nBton met de grootst mogelijke £an<facht gevoIgd, omdat de Ameri- ^ansf reSering uiteraard wel reke- houdt met de mogelijkheid dat 0le Problemen tot een wijziging van ovjet-politiek ten aanzien van het structie van hun zaak eisen en een open bare behandeling. Of het is waar, dat zij deze vrouw gefolterd hebben en Iaat men oiis dan de gezichten tonen van de rechters, die hen durfden vrijspreken. Hun „eer en geweten?" En de onze dan! zo roept Cesbron uit. De schrijver zegt vervolgens, dat hij evenals alle Fransen, die niet verblind zjjn door partijdigheid of wier oordeel niet beneveld is door de droefenis of de rouw, slechts de waarheid eist. Want die alleen is „puur en eenvoudig". „Wij moeten weten", zo schrijft hij, „of, ja dan nee, het toegestaan, wettelijk is, dat militairen burgers fodteren. Want in dat. geval kunnen wij ons rechtbank en instructie besparen. „Instructies" zijn dan voldoende. En wat betreft de drie vrijgesproken officiëren hebben wij nog het recht te schrijven: „ofwel ze zijn Onschuldig en laat men het ons dan zeg gen: of wel ze zijn schuldig en laat het leger ze dan desa voueren. Iedere' andere oplossing, met name die welke de militaire rechtbank gekozen heeft, Is slechts een afschuwe lijke bespotting, al te eenvoudig, al te onpuur in onze ogen". Tot zover Gilbert Cesbron. (Advertentie) schuldig had gemaakt aan het schrij ven van dreigbrieven, kreeg drie jaar onvoorwaardelijk. Zijn brede vingers omstrengelen de steel van het glas en heffen het tot neushoogte. De wijn walst 1 rond in de buik van 't glazen- Vraanfpkonc 5 tempeltje en het bouquet krijgt een V I ddyiCNCI li J i„nig contact met de reukzintuigen. Ziin ogen turen daarbij strak vooruit .1 iUI! 1»- iIaii Dit „puur en eenvoudig heeft nu de bekende Franse schrijver, Gilbert Ces bron (auteur onder andere van „Heili gen gaan naar de hel") tot punt van uitgang genomen voor een beschouwing, gepubliceerd op de voorpagina van „ue Monde". Hij begint met vast te stellen, dat de bewuste vrijspraak alles is De- halve „puur en eenvoudig Wat de eenvoudigheid betreft, zo Stelt hij, zijn er twee mogelijkheden: Of de officieren zijn onschuldig aan het hun ten laste gelegde en welk ver trouwen kunnen wij dan stellen in een politie en justitie, waarvan liet vooron derzoek één zo leugenachtige akte van - beschuldiging oplevert? En laat in dat slagen veroordeeld tot drie jaar voor geval de officieren zelf een nieuwe in- waardelijk, maar een jongeman, die zich De geruchtmakende vrijspraak in spireerde voorts „France Soir' 'tot een hoofdartikel, waaraan het als titel - meegaf „De wanorde in de rechtspraak". Het blad doet hierin een ganse reeks vonnissen of in het zand vastgelopen rechtszaken de re vue passeren „die te denken geven dat ook de rechtspraak niet gespaard blijft door het huidige tumult". Zo werden te Avesnes drie gendar mes, die vier Moslims onderworpen hadden aan de foltering met elektrische stroom, veroordeeld, tot 150 N.Frs. boe te ieder. Te Parijs blijft het onderzoek naar het overlijden van een door twee politieagenten doodgeranselde Moslim omgeverj met een muur van ondoor dringbaar stilzwijgen. De veertiende strafkamer van Parjjs verklaart zich onbevoegd om een andere agent te be rechten, die een Moslim dodelijk letsel had toegebracht. Te Montpellier werd een pleger van meerdere kneedbomaan- „France Soir" gewaagt dan ook van de talrijke gearresteerde moordenaars van het FLN, waarvan de berechting reeds lang op zich laat wachten of waaraan de vonnissen, indien zi) wer den uitgesproken, nog altijd niet zijn vol trokken. Hoe staat het. vraagt het blad verder, met de affaire Audin en met de affaire Djemila Boupacha? En wat moet de man op straat denken wanneer hij officieren, die in opstand zijn geko men tegen het wettige gezag, tot voor-1 waardelijke straffen veroordeeld ziet, welke hun alle vrijheid laten om de gele deren van het geheime leger te gaan versterken? „Het is het recht en de - plicht van de burger", aldus besluit „France Soir", om zich vragen te stel- len over de wijze waarop de openbare zaken behartigd worden. Maar de justi tie moet boven alle vragen, verdenkin gen en twijfels verheven zijn". Het arti kel heeft onderwijl wel duidelijk ge- 1 maakt, dat dit niét helemaal het geval j is. Het laatste nieuws in verband met het bovenstaande is inmiddels dat de mi- j uister van de strijdkrachten de rege ringscommissaris opdracht heeft gege- J ven bij liet Hof van Cassatie een zo ge- 1 heten „beroep om herziening in het be lang van de wet" in te dienen. Een der gelijk beroep is niet hetzelfde als liet 1 gebruikelijke „hoger beroep", dat in het onderhavige geval door de regels van de militaire rechtspraak is uitgesloten. Zelfs indien tengevolge van het inge- stelde „beroep in het belang van de wet" het door de rechtbank gegeven oordeel 1 voor nietig zou worden verklaard, blijft 1 voor de drie betrokken militairen de vor kregen vruspraak van kracht. Daar kan niet op worden teruggekomen. In ieder geval heeft de regering door - haar toevlucht te nemen tot de genoem- de procedure haar afkeuring te kennen willen geven van het vrijsprekend von nis bij een in alle objectiviteit zo uiter mate bezwarend te achten dossier. Waar- schijnlijk wenst de regering vooral ook een principiële juridische veroordeling te verkrijgen van de „foltering als werk tuig van ondervraging" en te voorkomen i dat het onderhavige vrijsprekend von- nis een precedent zal gaan scheppen. Overigens houdt het vrijsprekend von- nis natuurlijk niet in dat de betrokken militairen nu ook gevrijwaard blijven i voor maatregelen van tucht. innig Zijn on— u met iets van de weemoedige blik der Hongaarse pusta. Arpad Szilagyi is een „grand-degnstateur", een wijn proever in hart en nieren. Zij die hem kennen verbazen zich daar echt niet over. In hun kring circuleert het ver haal, dat Arpad Szilagyi in een wijn vat is geboren. Arpad Szilagyi is ook niet los te denken van wijn. Samen met dit kosteUjke nat vormt hij een hechte combinatie, een pas-de-deux tot meerdere eer en glorie van zichzelf, de wijn in het bijzonder. En daarom valt het ook niet moeilijk te begrijpen, dat de man, die in de wijnliussines tot tweemaal toe van de grond af aan op nieuw moesi beginnen, succes heeft gehad. Aan de Duivendrechtse Kade in Amsterdam is een hypermodern pand verrezen, dat het uiterlijk heeft van een moderne fabriek. Alleen het woord fabriek past niet in de edele vocabulaire van de wijn en vandaar, dat de Insiders liever spreken over het nieuwe wijnhuis van Arpad Szilagvi. Vandaar uit zullen vele wijnen dingen naar de gunst van het publiek en hier is het ook dat straks de doop zal plaats vinden van een ware sensatie: Nederlandse „champagne", brut, dry, sec, demi-sec en doux, een feestelijk bruisen van de kabbeling in het glas, een tintelend en prikkelend vocht voor tong en gehemelte. Dat is van ons uit geredeneerd een nieuwe stunt van Arpad Szilagyi. Hij zelf moet om het woord stunt bulde rend lachen. Als de derde generatie in zijn wijnkopersgeslacht stapte hu op de troon van een groot en respec tabel wijnhuis in Boedapest. De troon viel in 1945, werd eenvoudig onder de voet gelopen toen de Russen de stad binnentrokken om haar te „bevrijden". van het succes. Het nieuwe bedrijf aan de Duivendrechtse Kade getuigt er van, net zoals het plan om tot de bereiding van Nederlandse „champag ne" over te gaan. „Dat is helemaal niets bijzonders", zegt Szilagyi met een beminnelijke glimlach. „Duitsland de Na een geweldige ravage en plundering Sekt, Hongarij de Peszgö. In wijnbou- kon Szilógyi opnieuw beginnen. Hij A~ i««n' 1nn" cro- deed het en het lukte, maar het oog van het nieuwe regiem keek mee, volg de de ontwikkeling op de voet. De breedgeschouderde Hongaar met zijn joviale manier van doen, mocht ge rust aan de uitbreiding van zijn zaak werken. Voor het maken van buiten landse reizen werden hem geen extra belemmeringen in de weg gelegd. En het was op een van deze reizen dat hij besloot Hongarije voorgoed te verlaten en het avontuur nogmaals, maar dan (Advertentie) in vrijheid te beginnen. Met zijn vrouw Anna vestigde hij zich in Nederland en na enige tijd als bedrijfsleider m het wijnwezen te hebben gewerkt, be gon hij weer voor zichzelf. En zoals gezegd: Arpad Szilégyi en de wijn ver staan elkaar. Hun combinatie is een sterke, draagt de onmiskenbare kracht wende landen wordt het al lang ge daan. Toen ik hier kwam en tot mijn verbazing merkte dat men er eenvou dig niet aan dacht, heb ik meteen een plan opgezet". En dan komt het ver haal over de procedure, dat heel sim pel en toch heel echt berust op het bewerkstelligen van een gistingspro ces. Men neemt eenvoudig een basis wijn, witte of rose, waarin likeur wordt toegevoegd. Het percentage van het suikergehalte in de likeur is omdat men er hier helemaal niets van schijnt te weten een geheimpje. Door mid del van dat percentage suikergehalte ontstaat de gisting, de krachtige wer king, die een natuurlijk koolzuur voort brengt. En daar is niets bijzonders aan. Zo gaat het in Frankrijk, in Duitsland, overal waar men wijn ver bouwt. VERZEKERD KAPITAAL. MÉÉR DAN 1'/a MILJARD GULDEN! ®sten zullen leiden. I L)e Russische minister van Builen andse Zaken, Gromyko, heeft in zijn esprekingen over c[e Berlijnse kwes- .lf! rJef de Amerikaanse ambassadeur n loskou, Thompson, een zeer starre houding aangeno men. Rusland toont geen bereidheid tol concessies aan het Westen, maar an- derzijds schijnt de r> Sovjet-Unie de "nijnse krisis ook niet te willen veT- s< herpen. Er zijn redenen om te ver onderstellen, dat de Sovjet-premier e affaire Berlijn voorlopig wil be lezen. De correspondent in Washington van de Londense „Times" heeft gis pen gemeld dat Khroesjtsjev aan UIbricht heeft laten weten, dat het Kussisch-Uostduitse vredesverdrag ook in 1962 niet zal worden onder tekend. In de zomer van het vorig jaar dreigden de Russen nog in et een slui ting van dit pact vóór het einde van 1961. Maar in de herfst ontnam Khroesjtsjev het ultimatieve karakter aan zijn waarschuwing en sindsdien beeft hij geen nieuwe termijn gesteld voor het verdrag met de Duitse De mocratische Republiek. De corres pondent van de „Times veronder- "telt. dat de Russische premier de Kerlijnse affaire in de ijskast wil la- jer», zolang hij nog de handen vol heeft aan zijn geschillen met de Rus sische Stalinisten en met de Chine- Zen- Volgens de commentator van de "ritse „Daily Mail". John Dickie. Khroesjtsjev eerst afrekenen met fR „anti-partijgroep in de Sovjet- "ie. om vervolgens het probleem Van de „vreedzame coëxistentie met eking uit te vechten. Eerst als de 'ussische regeringsleider zijn ideolo gisch conflict met Mao Tse-toeng zou "ebben opgelost, zou hij onderhan- e'ingen met het Westen willen be tuinen over kwesties als Berlijn en Ue ontwapening. I ,,0.urnafisten kunnen zich gemak- 'eujker aan het uiten van speculaties |vagen, dan een Amerikaanse minis- ct van Buitenlandse Zaken, die veel v°orzichtiger moet zijn met het uit breken van zijn vermoedens. Maar a er inderdaad enig verband be- j ilal tussen de Berlijnse kwestie e Wrijvingen binnen de communis- e wereld is althans niet onwaar- ,c uijn lijk, Ruim tien jaren geleden gaf de jon- Australische pianist Richard Bonyn- een recital in zijn geboorteplaats werkte zij nog als tjpiste n zanglessen te betalen De entieaen van dit besehieden debuut ^aren dermate geestdriftig dat zij er zich toe liet°vcr halen in de jaarlijkse vocale wedstrijd van het grote dagblad ,Jhe Sun te dingen. Zü behaalde de eerste Prit van duizend pond en al wa'en da* dan maar Australische ponden, toen stolde haar dit in de gelegenheid zich in Londen te vestigen, om daar de_ Des- te zaïigïessen te nemen. De twee jonge artiesten trouwden voor hun vertrek en, eenmaal in Engelse muziekkringen ge lanceerd, waren de verwachtingen over Joans fenomenaal geluid zc groot, dat Richard zijn eigen loopbaan er aan gaf, om zich als haar artistieke mentor ge heel aan de carrière van zjjn vrouw te wijden. In 1953 volgde meteen een vijfjaar- contract aan de grote opera van Covent Garden, die trouwens zonder het over vloedige en prachtige Australische stem men materiaal niet zou kunnen be staan. De artistieke leider, David Web ster, begreep onmiddellijk dat hü hier potentieel sterremateriaal had, doch ook dat de lange, schuchtere, niet be paald elegante jonge vrouw nog niet rijp was voor het vertolken van hoofd rollen. Vier jaren lang trad zjj slechts rï meer onbelangrijke rollen op. poch haar toneelbeheerslng nam steeds toe en, haast in het geheim, werd zij voorbereid voor enkele sterre-rollen van net coloratuur repertoire, dat heden ten tollft n°8 d°0r sleohts enk«len wordt ver. Het was wel een goede zet van de rJif o het eigenlijke debuut van Sutherland eind 1958 te doen samenvaiien met het optreden als ere- X®': va« de fameuze Callas. De laat- tiur?°Ni eerste avond een van haar z'hgen in Donizetti's an- moti«lei z<? vaak if Engeland opge- di Dammermoor en de avond zou Joan Sutherland ratSu t aiF® ho°fdrol overnemen. tie van rbP" ei§enaardige reputa- van de „zingende tugerin" in was ZONDAG 21 JANUARI: 3e zondag nr. Drie koningen; eigen Mis;^ credo, pref. v. d. H Drieëenheid groen MAANDAG: H.H. Vincentlus en Anastasius, martelaren: Mis Intret rood nm^DAG- H Rayimmaus van Pmaiort, DIS&? Wsr.osjrusti: 2e geb. H. Eme- WOENSDAG: h' Timotheus, bisschop-mar- DONDaêkDiG:SBeUkering v°°d. apostel Pau. lus: eigen Mis;comm. H. Petrus, pret. d. apostelen^—bisschop.maI telaar; eigen Mis;. Ro"m^: cfjuze voor Bisschop, verjaardag van de Keuze ZATERDAG:' B. Johannes Chrysostomus, bisschop-beliider-kerkleraar. eigen Mis, ZONDAG 28 JANUARI: 4e z°n.da£J[La f?rlV koningen; eigen Mis; credo, pief. v. a. H. Drieëenheid groen VRIJDAG: Joan Sutherland in Foulence „Dialogue dee Carmelite Callas zelf in een loge tegenwoordig en na afloop zag men haar ostentatief mee applaudiseren bij het record aan tal malen dat het doek openging. Su therland was „gemaakt". Dit debuut betekende tevens liet ein de van Sutherland» vast contract met,1 Covent Garden, want in het volgende seizoen bewees zij bij een eerste toer- nee door Italië, een stormachtig suc ces in de Parijse opera en een uitzon derlijke verschijning in het artistiek hoog staande Glyndebourne festival, dat zij inderdaad in ongehoord korte tijd tot internationaal niveau was gerezen. De hoekige, altijd nog wat starre en stille vrouw ifas eerst als een soort Tnlby door haar geadoreerde Svengali-echtge- noot Richard geleid.... doch in haar tweede en derde grote successen van zulke uiteenlopende rollen als de pure coloratuur in Bellini's „I Puritani" en de meer dramatisch van „Traviata bewees zij toch reeds dat zij zich einde lijk een eigen stijl had verworvenja het leek wel of het zelfvertrouwen dat met het succes kwam, ook haar hele verschijning vlotter en haar spel spon taner hadden gemaakt. Eind 1960 begon haar eerste reis naar Amerika, waar zij o.a. met de opera in het rijke Dallas Texas optrad voor dat zij de poorten van de aloude Met in New York be stormde. Zij is daar nu de gevierde pri ma-donna, nog steeds eenvoudig van aard en voor directeur Rudolf Bing een verade ming na de stormen met haar voorgang ster, Maria Callas. Reeds is de familie Bonynge, van de eenvoudige flats waar ik hen kende in Sydney en daarna in Londen, compleet nu met kinderjuf frouw en kraaiende baby naar Zwitser land vertrokken, waar een huis van 15 kamers, een geo grafisch meer cen traal gelegen punt en denkelijk ook wel de milde belas tingwetten, de idea le huisvesting moe ten geven aan een diva, die zich van avond voor het eerst op de Nederlandse televisie zal laten zien en horen. A e stunt van Arpad Szilagyi wacht nog op het startsein. Er moe ten nog wat officiële toestem mingen binnenkomen, en de kwestie van de naamgeving is een probleem op zich. De naam Cham pagne is het beschermde alleenrecht van de Fransen en aan sekt hoeft men ook niet te denken. Vrienden en be kenden hebben Arpad en zijn sympa thieke wederhelft tientallen suggesties gedaan, maar de man, die wjj een zekere slimheid niet willen onthouden, haalt geheimzinnig de schouders op. Arpad Szilagyi zal ongetwijfeld een goede naam vinden. In de enorme kalksteenkelder bij Boedapest was hij een koning met zachte, gevoelige hand regerend tussen het strakke gelid van de oxhoofden. Hier in het lichte be drijf aan de Duivendrechtse Kade is hij dat nog. Hij leidt er zijn gasten rond, met de blos van de weelde, toont hen zijn tanken en vaten, zijn kostba re installaties, die er voor dienen een bijzondere bewaarmethode op bepaal de wijnen toe te passen, een soort „pasteuriseren" al klinkt dat woord een beetje eng in dit verband. Het principe berust op een sterke stoom- verhitting tot 60 a 70 graden, waarna een afkoeling plaatsvindt tot 5 graden onder nul. Dan ontstaat er de gewens te stabiliteit, is ongewenste nagisting uitgesloten, krijgt men een goedblij- vend produkt. dat zijn oorspronkelijk® smaak behoudt. et deze belangrijke installaties wil Arpad Szilögyi een groot wijnoffensief ontketenen. De opslag in zijn kelder van het gemeentelijke entrepotdok kan er te gen. „Men moet hier meer wijn drin ken". roept hü enthousiast. „De wil is er wel, maar de angst er voor ook. Je moet bij dat etentje die wijn drinken en daarvoor zulke glazen gebruiken. Op dat uur van de dag moet je daar van afblijven enz. Aldus luidt de tra gische wet van de kenners. Ze maakt de eenvoudige man gek van de zenu wen en uit angst voor pijnlijke fouten blijft hü maar bü zqn melk, bier en genever. Maar dat is toch onzin. Ge loof me. Wün mag gerust ongecompli ceerd gedronken worden, op ieder uur van de dag en gewoon die wün waar je zin in hebt. Je favoreit smaakt op elk tqdstip en is altüd lekker als je haar tenminste oprecht bemint." In ons glas gleed speels en soepel een beste Bikavèr 1957, een diep en plech tig rood in de feestelijke flonkering. Stierenbloed, populair gezegd, maar dan van een goede soort, reeds op vol le kracht bij de eerste teug, onweer staanbaar in de opmars langs het ge hemelte .Arpad Szilögyi zweeg eerbie dig en tuurde met een fün glimlachje naar de strakke blauwe hemel boven de Watergraafsmeer. Hij kent het ge heim van de keuken, Zijn „champag ne" zal verrassend zün, zonder de prijsverhogende factoren niet alleen goedkoper, maar in smaak beant woordend aan de zo gebenedijde ,,ex- piosletjes", die men ervaart na füne teugjes brut, dry, sec, demi-sec en doux. OBERHAUSEN, 20 jan. (Reuter) In de Westduitse stad Oberhausen is gisteren het lfjlt gevonden van een man, die een sjaal om zün hals droeg. De po litie vermoedt Jat hü met deze sjaal is gewurgd en dat de moordenaar pre cies dezelfde methode heeft toegepast als de dader in een TV-spel, waarvan het laatste bedrijf deze week werd op gevoerd voor de Westduitse TV. Het betreffende televisiespel, geschre ven door Francis Durbridge, heet „De sjaal". Naar schatting vijfentwintig miljoen televisiekijkers volgden de ver schillende afleveringen met grote span ning. Gesprekken over dit spel waren in de Bondsrepubliek op alle kantoren en fabrieken aan de orde van de dag. AMSTERDAM. Het spel „De sjaal" is voor de Nederlandse televisie aan gekocht door de AVRO en zal te zijner tijd ook in de Nederlandse huiskamers te zien zijn. BUSSUM, 19 jan. Vanavond stelde de NTS ons in de gelegenheid kennis te maken met een speciaal voor de televisie geschreven opera van Oosten rijkse makelij, „Passkontrolle" die des tijds in 1959 werd bekroond op een m Salzburg gehouden congres °Xer„"9§®I ra en ballet in televisie en film Het bleek te gaan om een zwaar van symDO- liek geladen verhaal, dat zich afspeelt in een stationswachtkamer, waar de rei zigers eerst vernemen dat de sneltrein vertraging heeft en vervolgens dat het vervoermiddel in het geheel niet meer zal vertrekken: „Der Schnellzug aller Hoffnung kommt nicht mehr Een krantenverkoper ontpopt zich nu als de gestalte geworden dood en enige grie zels van kruiers stellen reeds gestor ven mensen voor. Elk van de plotseling met al dit onheil geconfronteerde rei zigers reageert op zijn (haar) manier «n een afzonderlijk opgesteld liefdes' (Advertentie) Uw zorgen voor morgen bü DE OLVEH geborgen. slotte blijkt alles echter maar fantasie te zijn geweest, de trein komt toch en het vergif heeft gelukkig niet gewerkt. Iedereen vertrekt, zij het vanwege de symboliek op de voet gevolgd door de kruiers. Ziehier het mistige melodrama in een nutshell. Het geheel werd van een bü- zonder hikkerig soort muziek voorzien door Paul Angerer. En een zanger als Julius Patzak zag er' niet tegen op om aan de opvoering zijn stem te verlenen. Hu moest op een gegeven moment deze tekst zingen: „Die beiden wissen nicht wie langweilig es ist im Totenland En deze woorden leken ons dan uitstekend van toepassing op het vertoonde. Deze televisie-opera kwam bovendien tot ons in een telerecording, die leed aan een verregaande technische onvolkomen heid Men vraagt zich onwillekeurig af wat er besproken moet zijn op een con gres, tijdens hetwelk zulk een draak werd bekroond. H.Hn. HILVERSUM, 20 jan. Het televi sieprogramma van de AVRO beweegt zien vanavond langs vaste paden. Na de quiz van Mies Bouwman „Kom er maar eens achter" volgt het amuse mentsprogramma „Sterreofonie", een uitzending in samenwerking met -de Duitse televisie. Het literaire spel „Hou je aan je woord" en de zwevende aflevering in de Amerikaanse filmserie „Mün zuster Eileen" besluiten de avond De Nederlandse pianist John Blot speelt vanavond om vijf vóór acht in de rubnek „Populaire klassieken" van de KRO met het Omroeporkest onder leiding van Henk Spruit de „Burles que voor piano en orkest van Richard Strauss. Het programma vermeldt voorts de Ouverture Rosamunde van Schubert en de „Polowetzer dansen" v-an Alexander Borodin. In de rubriek „Meesterwerken van de religieuze mu ziek worden om elf uur de „Krönungs- messe", Psalm Exsultate", KV 165 en Offertonum „Benedictus sit" KV 117 van Mozart besproken. De NCRV-televisie zendt vanavond on- C. CÓNYNlpaai neemt er zelfs vergif op in. Ten-1 der de titel JÖie reia van hun teven** Beethoven. de tweede aflevering uit van een film, die onder regie van John Haggerty door Associated British Pathé Ltd in het H. Land is opgenomen. Na de Ameri kaanse tv-film „Geen bezoek", waarin de Nederlandse tekst wordt gesproken door Lies de Wind. Anne-Marie Heyli- gers, Mia Goossen, Sonja Brill, Leo de Hartogh, Carl van der Plas en Peter Holland, concerteert voor de tv-came- ra's het Amsterdams Kamerorkest met solistische medewerking van de Zwit serse hoboïst Heinz Holliger. Het pro gramma vermeldt de „Holbergsuite" van Grieg en het Concerto in C-klein voor hobo en strijkorkest van Alessandro Marcello. De avond wordt besloten met „Uw medemensen", een documen taire over de verpleging en behande ling van langdurig zieken. Zondagmiddag om vier uur zenden het RKK en de KRO gezamenlijk een televisieprogramma uit, waarin onder leiding van luitenant-kolonel P. C. Groenendük wordt gesproken over de verschillende ideaalstellingen met be trekking tot de eenheid van de chris tenen. Aan dit gesprek nemen deel prof. dr. J. C. Hoekendijk uit Utrecht, prof. dr. J. H. Bavinck uit Amster dam, drs. H. M. de Lange, secretaris van de commissie voor sociale zaken van de Oecumenische Raad en prof drs. F. Haarsma van het groot-semina rie „Rüsenburg" te Driebergen, die ge zamenlijk de grote stromingen van de Nederlandse christenheid vertegenwoor digen. Onmiddellü'k daarna, om half vüf, volgt de uitzending van een Vesper dienst, die gehouden wordt in de Fran ciscaner kloosterkerk te Drachten. In zijn radioprogramma zet de KRO zondagavond om tien over half negen het „Toernooi van het lichte lied" voort, een wedstrijd voor compo nisten en tekstdichters. Om vjjf vóór half tien speelt het Nederlandse Strijk kwartet het Strijkkwartet in E. kl. t. opus 44 no. 2 van F. Mendelssohn, ter- wjjl men om kwart over elf in de cy clus „De klankschoonheid in onze ker ken" van Bernard Bartelink het orgel kan horen van de parochiekerk van de H. Gerlachus te Houthem-St. Ger- lach in Limburg. In dé grammofoonplatennibrlek „Rijkdom der welluidendheid" van de AVRO hoort men zondagavond om tien uuf werken van Kreisler, Mozart U

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 7