DRAADLOOS
CONTACT
De tante van Charley
Kijk en luister
KUIFJE IN TIBET
DE LAATSTE SLA*
II
Alfredo
DAGPUZZ
Mensen
z@als wij
VARA-tv
Nieuwe aflevering;
vanDe bezetting'
„Cyrano" op
De strijd in Indië
H. DE WOLF, waar
nemend directeur
AVRO
Maandag:
Buitenlands programma:
TV hedenavond:
Dinsdag:
Buitenlands programma:
Pater C. Huigens OFM
60 jaar priester
TV hedenmiddag:
Tweede Kamer vraagt
inlichtingen over de
ontgronding
Aan verwondt
overleden
V B
MAANDAG 5 MAART 1962
pagina
"N
«j
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCE
ERIG DE NOORMAN
158. Vol onrust haasten Eric en zijn makkers ziêh naar een trans en
zodra de Noorman ziet wat er op de vlakte gebeurt, wordt het alarm
hem maar al te duidelijk. „Bij Thor, Noorman," gromt Svein Langtand,
zijn stoppeligekin strijkende, „ik geloof, dat daar eigenlijk pas de aan
val komt. Wat wij daarnet op ons dak kregen is maar een grapje ge
weest!" „In ieder geval was het een aardige afleidingsmanoeuvre," knikt
Eric grimmig.1 Zwijgend staren ze naar de deinende massa Huhnen-
krijgers, die stormrammen eil aanvalstorens meevoeren, terwijl inmid
dels grote krijgsmachines zware stenen kogels in de stad slingeren.
„Kom mee," zegt Eric verbeten. „Ik denk, dat we toch maar die paar
den buiten moeten proberen in handen te krijgen." Ze haasten zich
Weer naar beneden en begeven zich regelrecht naar de plaats, waar
met zijn Herulen postgevat heeft. „Dat ziet er lelijk uit," zegt
rulenhoofdman met een hoofdknik in de richting van de aanvaller®?
zijn hier nog paarden in de stad nietwaar?" antwoordt Eric. ,>Bf „jjjK
dat een deel der Alanen paarden meegebracht heeft. Het is eté ^(1
zelf een ruitervolk, en dat komt nu goed van pas. We zullen die V ^jjl
met hun eigen wapens bestrijden," Snel zet hij zijn plan uiteen. „gii
Allan met een aantal Herulen de stad in trekt om de laatste R ^]e
onschadelijk te maken, glipt Eric de Noorman met een klein tr v.a5
getrouwen door de verbrande poort naar buiten om het eerste &ce
het gevaarlijke plan uit te voeren.
door
WILLEM CAPEL
8 «f4'"-
9?
O
HILVERSUM maart Vrijdag 9
maart a.s. zendt de NTS van 20.20 tot
21.20 uur de achtste aflevering uit van
,,De bezetting", een serie documentai
res over Nederland in de tweede wereld
oorlog. Het onderwerp is nu: De strijd
in Indië. Samenstelling en presentatie
is in handen van dr. L. de Jong, direc
teur van het Rijksinstituut voor Oorlogs
documentatie. De productie hebben Mi-
lo Anstadt en Ben Klokman, de regie
Milo Anstadt. Het programma wordt
zondag 11 maart herhaald van 14.30 tot
15.30 uur.
HILVERSUM, 5 maart Tussen de
VARA-TV en het Rotterdams Toneel zijn
besprekingen gaande voor een uitzending
van Rostands „Cyrano de Bergerac". De
regie zou worden gevoerd door Willy van
Hemert. Van de zijde van de VARA-TV
deelt men mede, dat nog geen overeen
komst is gesloten.
BUSSUM, 5 maart Kennelijk stre
vend naar een herhaling van het succes
dat de K.R.O. destijds met „Drie is te
veel" behaalde kwam die omroep gister
avond met een nieuwe, overbekende
klucht „De tante van Charley". En of
schoon deze voorstelling niet zo weldoor
timmerd in elkaar stak als de vorige zal
men toch wel zijn doel hebben bereikt.
Ook deze Tante kan men nu niet direct
rangschikken onder de rubriek fijnzin
nige humor, maar ongecompliceerd
lachwerk is het wel. En wat is daar
eigenlijk tegen? Jan Blaas er had de
regie van het geval en hij speelde dui
delijk en zonder omwegen op het ko
mische effect. Dat deed hij trouwens
ook in zijn rol als Tante van Charley en
wat ons betreft met doorslaand succes.
Wij hebben bij tijd en wijle zitten scha
teren. En als wij niet naar het Carna
val kwamen kwam het Carnaval wel
naar ons.
Daar was overigens weer sprake van
een even langgerekt als gevarieerd tele-
visie weekend. Het begon zaterdag met
een zeer aanvaardbare uitzending, ge
wijd aan het bizarre fenomeen, dat de
Zesdaagse heet, half documentair, half
op de actualiteit gericht. Men zag af
wisselend flarden historie en recht
streekse beelden van het wielerspecta-
kel in Antwerpen. Herman Kuiphof had
bovendien een gesprek met de journa
list Barend Schilperoört, die enkele pi
kante details over het Zesdagen rennen
had opgediept.
Voor de rest had de V.P.R.O. er eer
gisteren wel een Simon van Collemdag
van gemaakt. Hij kwam 's middags me
teen al een stokoude film van Cecil
B de Mille „Yankee Clipper" een
werkje dat er zo pal voor het kinder
uurtje een beetje rauw inviel inlei
den, hij kondigde 's avonds een ballet
van Hans van Manen aan. introduceer
de voor ons Kermis in de regen" do
nieuwe speelfilm van Kees Brusse en
kwam laat in de avond tot volle glorie
met een „Portret van Willi Forst". En dat
laatste werd dan een bepaald boeiende
uitzending, dat overigens hoofdzakelijk
een beeld gaf van de regisseur Forst en
men nam hem dus waar in waarachtig
niet zijn onbelangrijkste kwaliteit. De
ouderen onder ons zullen met enige fees
telijke weemoed naar al die oude film
fragmenten hebben gekeken. En iedereen
moest wel vertederd zijn geweest door
het optreden van „Hans Moser die nog
eens „Sag' beim Abschied, leise Servus"
zong.
Hans van Manen had dus een nieuw
ballet „Klaar af" op muziek van Duke
Ellington gecreëerd. En hij had deze iet
wat gecompliceerde, maar als men wil
veredelde ochtendgymnastiek goed in
het scherm gevat. Dat wel. Ballet en
televisie verstaan elkaar over het alge
meen niet te best. Hans van Manen
schijnt een speciale studie van de mo
gelijkheden te hebben gemaakt.
Tenslotte was er deze avond een nogal
vreemde uitzending naar aanleiding
van een musical, gebaseerd op „Oliver
Twist". Godfried Bomans had zich voor
de gelegenheid als Dickens verkleed
hij had zó naar het Carnaval gekund
en sprak een verbindende tekst tussen
fragmenten uit het stuk, die deden ver
moeden dat men hier te maken had met
een brok vervaarlijke kitsch. Maar men
kon ér niet goed achter komen wat er
precies aan de hand is met deze „musi
cal", ook al niet omdat deexecutanten
kennelijk niet aan enige minimum-eis
voldeden. H. Hn..
•Stter'™"
7 aterdaaavond heeft de V.P.R.O.-televisie onder regie van Thijs Chanowski een
uitzending gewijd aan vijf liedjes uit de Engelse musical Oliver welke naar het
beroemde boek ..Oliver Twist" van Charles Dickens is geschreven. Voor de
ding zorgde Godfried Bomans. Op de foto de „Leidse Sleuteltjes het kinderkoor,
dat de liederen ten gehore bracht met op de voorgrond v.l.n.rOliver (Simon
Schouten), The Artful Dodger (Frank de Ruijter), Beth (Marjolijn Franke),
Nancy (Anneke Brokstra) en Fagm (Henk Dnessen).
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering Uw levensbelang!
HILVERSUM 1. 402 m. NCRV18.00
Orgelspel 18.30 Semi-klass. gram. muz.
19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man
af, praatje. 19.15 Klass. gram. muz 19.30
Radiokrant. 19.50 Koperork. 20.10 Bij de
gratie Gods, klankb. 21.40 Walsmuziek
(gr.). 22.00 Pari, comment. 22.15 Liedjes.
22 30 NWS 22.40 Avondoverd. 22.55 Boek-
be'spr. 23.05 Het kerklied en zijn weg in
de toonkunst, muz. lezing. 23.40 Het
Evangelie in Esperanto, lez. 23.oo-24.0O
Nws.
HILVERSUM H, 398 m -VARA:
18.00 Nws: en comment. 18.20 Act. 18.30
Pianoduo 18.50 Openb. kunstbez 19.00
Pari. overz. 19.15 Reg uitz.VlUem O.
Duys presenteert de Radiozilvervloot 19b-.
19 30 Lichte muz. 20.00 Nws. 20.05 De
wilde vaart, cabaret. 20.35 Je neemt er
wat van mee..., quizprogr. 21.20 Lichte
muz 21.45 In de stem weerklinkt het
hart, klankb. 22.30 Nws. 22.40 Kamermuz.
23.14 Act. 23.17 Spontane reactiesmuz.
discussie. 23.55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 18.00 V. d. jeugd. 18.55 Weerbericht.
19 00 Nws. 19.15 In the South-East, reg.
progr. 20.00 Kamermuz. 20.30 Gevar. pro
gramma. 21.30 Hoorsp. -3.00 Nws. -3.30
Voordr. 23.45 Parlementsoverz. 24.00 Nws.
en weerber. 0.06-0.36 Kamermuz.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500 en
247 m: 18.31 Gevar. muz. en berichten.
19.33 Sport. 19.45 Hoorsp 20.00 Nws. en
journaal. 20.31 Hoorsp. 31.00 Hoorsp. 21.31
Rep. bokswedstx. 22.00 Hoorsp.,22.31 Lich
te muz. 23.30 Nws. en sport. 23.41 Gevar.
progr. 0.55-1.00 Nieuws.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nws.19.15 Car-
navalsprogr. 20.45 Dansmuz. 2L4d Nws.
22 15 Dansmuz. 24.00 Nws. 0.10 Dansmuz.
1.00 Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK progr. Ill 280 en 235 m:
18.05 Kamermuz. 19.00 Nws. 20.00 Filhar
monisch ork. en solist. 23.10 Kamermuz.
23.35 Gram. muz. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 18.00 Prot. uitz. 18.20
V d sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nws.
19.40 Gram. muz. 19.45 In en om de ope
ra 20.00 Amus. muz. 20.40 De zeven
kunsten 20.55 Strijkkwart. en soliste.
21.30 Lichte gram. muz. 22.00 Nws. 22.1a
Amus. ork. 22.35 Pop. 'Olksmuz. 22.5o
Nws. 23.00-23.15 V. d. zeelieden.
484 m: 18.45 Gram. muz. 19.20 Lichte
muz. 19.30 Nws. 22.15 Jazzmuz. 22.5o
Nws.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzlcht.
NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Vader weet het
beter. TV-feuill. 20.55 Voordr. 21.15 Doe.
over de 2e wereldoorlog. 21.40 Forum.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Reg. progr.: NDR: 18.20 Progr .-overz.
18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier
und Heute. 19.15 Muz. is in de lucht.
NDR: 19.25 Moeder is de allerbeste)
20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Rep. d.d
reporters v d. Windrose 20.50 Speelfilm
22.30 Laatste nws
VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR.
19.00 V d. jeugd. 19.30 Tekenfilms.
19.45 Cult. act. 20.00 Nws. en sportultsl.
20.25 Het manneke. 20.30 Studentencama-
val te Leuven. 21.30 Toneelkron. 22.00 Gi
taarduo.. 22.20 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. kinderen. 19.00. Sportuitzen-,
ding. 19-40 Engelse les. 20.00 Jóum. 20.30
Speelfilm. 22.10 Progr. over Wallonië.
22.55 Nieuws.
■HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Klass. gram. muz. 7.30 V. d.
jeugd. 7.45 Morgengeb. en overw. 8.00
Nws 8.18 Lichte gram. muz. 8.50 V. d.
vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10 00 V d. kleuters. 10.15 Lichtbaken,
lezing. 10.25 Tc Deum, voor solisten, koor
en orkest. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Lichte
gram. muz. 11.50 Volaanvooruit, lez
12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Pop.
gram. muz. 12.30 Med. tbv iand- en
tuinb 12.33 Licht pianospel. 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.30 Lichte
orkestwerken (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.35 V. d. plattelandsvrouwen. 14.45 Tie
relantijnen. gevar. progr. (herh.). 15.50
Gram. muz. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Zie-
kenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber.
17.45 Reg. uitz.: De reg. woonwagenkam
pen - II, gesprek tussen mr. N. X. M. M.
Vos de Wael, v. h. ministerie v. maat
schappelijk werk en de heer A. Y. Die-
mers, bureauhoofd v. h. ministerie van
maatsch. werk i. d. provincie Drenthe
HILVERSUM n, 298 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgym. .20 Lichte gram.
muz VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8 00'Nws 8.15 Lichte g-am. muz. 9.00
Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groenteman,
praatje. 9.15 Kamermuz. (gr.). 9.40 Mor
genwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Lichte
gram muz. 10.50 V. d. kleuters. 11.00
V. d.' zieken. 12.00 Piano en zang. 12.20
Reg. uitz.: Uitz. v. d. landb. 12.30 Med.
tbv land- en tuinb. 12.33 Lichte muz.
1300 Nws. 13.15 Med. en gram. muziek.
13.25 Beursber. 13.30 Metropole-ork. 14.00
Lichte gram. muz. 14.40 Schoolradio.
15.00 Met naald en schaar, naaicursus.
15.30 Zangrecital. 16.00 Van mens tot
mens, lez. 16.15 Hammondorgelspel. 16.30
V. d. jeugd. 17.30 Amat. progr. 17.55 New
York calling, praatje.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 12.00 Schoolradio. 13.00 Orkestconcert.
13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Discussie.
15.00 Schoolradio. 16.00 Hoorsp. 16.30 Ver-
zoekprogr. 17.15 Interv. 17.45 Praatje.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en
247 m: 12.00 Voordr. 12.15 Mrs. Dale's
dagboek. 12.31 Filmprogr. 13.00 Pop.
gram. muz. 13.31 V. d. arb. 14.00 Gevar.
progr 14.45 V. d. kleuters. 15.00 V. d.
vrouw. 16.00 Lichte muz. 16.31 Muz. b. h.
werk 17.15 Mrs. Dale's dagboek. 17.31
Uitslagen v. races. 17.34 Lichte gram.
muz. v. d. jeugd.
NDR-WDR 309 m: 12.00 Muz. v. blaas
instrumenten. 13.00 Nws. 13.15 Moderne
amus. muz. 16.00 Franse kamermuz. 17.20
Gitaarspel. 17.45 Lichte gram. muz,
FRANKRIJK progr. Ill 380 cn 235 tri
12.00 Nws. 12.10 Ork. con- 14.15 Ka
mermuz. 14.45 Orkestconc. 17.00 Kame"
muziek.
(Van onze radio- en tv-redactie.)
HILVERSUM, 5 maart. In verband
met het overlijden van de heer D. Repko
zal de programmaleider, de heer H. de
Wolf, optreden als waarnemend direc
teur van de AVRO; de heer J. van Over-
vest hoofd van de afdeling ernstige mu
ziek wordt waarnemend programmalei
der.
De overleden AVRO-directeur is gis
termiddag voor de AVRO-microfoon her
dacht door dc voorzitter van deze om
roep, jhr. T. H. Roël. De AVRO-voorzit
ter sprak over. de voorbeeldige trouw en
toewijding, waarmee dc heer Repko het
omroepbedrijf heeft geleid. „Hij kende
r.ust noch duur, vpor hem was er slechts
het werk. Voortdurend heeft hij .zich in-,
gezéf vöpr' dö béraWg'en .tin het omroèp-
personeelGroot zijn de verdiensten van
de heer Repko voor de omroepen in liet
algemeen en voor de AVRO in het bij
zonder," aldus j'. r. Roël. Na het In Mc-
moriam van de AVRO-voorzitter volgde
een uur ernstige muziek. De VARA
heeft haar uitzending op de zondagmor
gen eveneens gewijzigd. In plaats van
het aangekondigde amusementspro
gramma werd over deze zender ernsti
ge muziek gegeven.
Het stoffelijk overschot van de over
leden AVRO-directeur Zal' woensdag ter
aarde worden besteld. De AVRO-tele-
visie zal op die dag in haar programma
Televizier een In memoriam brengen.
In dit progr.amma worden ook flitsen
opgenomen van de laatste tocht door Hil
versum en de begrafenis op de Noorder
begraafplaats, die op half drie is gesteld.
iiHimiiimmimmmutitiiininiiKiiiiiiiitiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'
KATWIJK AAN DE RIJN, 5 maart
(KNP) Onder grote belangstelling
heeft pater C. Huigens O.F.M. zijn
zestigjarig priesterjubileum gevierd.
Ter gelegenheid van dit diamanten ju
bileum dat eigenlijk op Aswoensdag
valt, werd zondag een receptie gegeven
in het St. Willibrordcollege. Vele be
kende persoonlijkheden op het gebied
der kerkmuziek kwamen hier felicite
ren, onder wie prof. J. Smits van Waes-
berghe S.J., voorzitter van de St.
Gregoriusvereniging, mgr. T. H. Beu
kers, die samen met pater Huigens
heeft geijverd voor vernieuwing op het
gebied der kerkmuziek, en vele oud
leerlingen van de muziekschool in
Utrecht en het conservatorium waar
pater Huigens eveneens een tijdlang
les heeft gegeven.
Sinds 1953 woont de nu bijna 84-jarige
in het St. Willibrordcollege, waar hij
nog steeds actief is ondanks zijn hoge
leeftijd. Onder meer werd onlangs een
muziekboek van zijn hand uitgegeven.
Ook is pater Huigens bezig met het
schrijven van een vervolg op zijn proef
schrift over kerkmuziek uit de vijftien
de eeuw.
Copyright Casterman
TCHANG/
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Ltch
te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Tuin
bouwkron 12.40 Lichte muz. 12.50 Beurs
BER 13.00 Nws. 13.15 Kamermuz. 14.01:
Schoolradio. 15.45 Amus. muziek. 16.0(
Beursber '6.06 Duitse les. 16.21 Vlaamst
kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Lichte gram
muz. 17.40 Boekbespr. 17.50 V. d. jeugd
m: 13.00 Nws. 13.15 Lichte muziek
14.03 Lichte gram. muz. 17.00 Nws. 1715
Operamuziek
DUITSE TELEVISIEPROGR..
17.00-18.10 V. d. jeugd.
M0C6
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 3 maart De Tweede
Kamer heeft aan de regering gevraagd
hoeveel landbouwgrond in de laatste
vijf jaar verloren is gegaan door ont
gronding en zand- en kleiafgravingen.
De Kamer wil ook weten hoeveel ha.
na de werkzaamheden een andere, nut
tige bestemming heeft gekregen.
Van verschillende zijden wordt er be
zwaar tegen gemaakt, dat in het ont
werp ontgrondingenwet de bevoegdhe
den van de provincies zo vergaand wor
den beperkt. Een aantal leden is niet
erg gelukkig met de voorgestelde bepa
ling dat bij het verlenen van een ont
grondingsvergunning de verplichting
kan worden opgelegd andere dan de
ontgronde percelen geheel of gedeelte
lijk cultuurrijp te maken. „Als dit zou
betekenen, dat „woeste grond" cultuur-
rijp moet worden gemaakt, hoe is dat
dan te rijmen met de opvatting van de
regering, dat de ontginning van woeste
grond zoveel mogelijk moet worden be
perkt in verband met de recreatie?"
Men vraagt zich verder af of er vol
doende rechtsgrond aanwezig is om
schadevergoeding te eisen als het ter
rein na ontgronding niet meer voor ex
ploitatie geschikt blijkt.
Ernstige bezwaren heeft een deel van
de Kamer voorts tegen het voorstel,
ten behoeve van de ontgrondingen een
eenvoudiger en snellere methode van
onteigening bij koninklijk besluit moge
lijk te maken.
KRUISWOORDRAAP
LEIDEN, 3 maart Prof. E. Zuer-
cher, benoemd tot gewoon hoogleraar
in de faculteit der letteren en wijsbe
geerte om onderwijs te geven in de ge
schiedenis van Oost-Azië, in het bijzon
der de ontmoeting tussen Oost en West,
heeft gisteren zijn ambt aan de Leid-
se universiteit aanvaard.
Maar Lena is door het dolle heen, ze voelt zich
weer eens de bedrogen vrouw.
Dan krijgt Jelsma redding. Bep, het dienstmeisje,
kondigt de komst van twee heren van de krant aan.
Jelsma wil ze weg laten sturen, zijn hoofd staat
nu niet naar een interview, maar Lena, ondanks
haar woede, blijft zakenvrouw, beslist dat er niets
weggestuurd zai worden en zegt tegen Bep, dat ze
direct zal komen, of de heren maar even willen
wachten.
Verbeeld .je, de heren van de krant niet ontvan
gen! Dagenlang had ze zich op dit onderhoud ver
heugd, zo'n prachtreclame
„Daarom kwam ik hier, om je te waarschuwen,
domme gans die ik was, ik dacht notabene, dat je
door je werk tijd en uur vergat. Ga naar boven,
trek die bespottelijke vodden van je lijf en doe een
fatsoenlijk pak aan."
Frans kiest de wijste partij en verdwijnt als een
geslagen hond.
„Altijd hetzelfde liedje," mompelt ze, „met een
natte vinger hebben ze hem."
Ze schikt nog even wat recht op het bureau, schuift
woedend de twee stoelen uit elkaar, wil de deur uit
gaan, bedenkt -zich dan en belt Bep, die zjj verzoekt
de heren maar hier in de kamor. te laten.
Het. is .een heel andere Lena, die nu de afgevaar-
j digden van hare - majesteit de Pers ontvangt.
Wat glimlacht ze lief.
I „De Kauter van „De Morgenster",'1 stelt de klein
ste zich voor en haalt dan zijn collega naar voren.
„En hier is onze fotograaf, mijnheer van der Poll.
Het „aangenaamt" aan alle kanten én men gaat
zitten.
„En mevrouw," begint de Kauter, „U weet het
zeker, onze redactie heeft mijnheer Jelsma gevraagd
ons een interview toe te staan naar aanleiding van
het verschijnen van de tiende druk van zijn boek:
„De Goden vertoornen zich". Is mijnheer met
thuis?"
„Ja zeker," haast Lena zich te antwoorden en ze
glimlacht verlegen. '„Maar u weet hoe schrijyers zijn
in hun werk. Ze vergeten alles en nu moest hij zich..."
Ze zwijgt plotseling, ze krijgt zelfs een kleurtje
van schaamte en dat staat haar erg lief.
Die heeft een knap gezichtje gehad, als jong meis
je, denkt de Kauter en ze is nog niet lelijk, alleen
een tikje ordinair spraakje.
„Ja, ja, mevrouw," en de Kauter knikt begrijpend,
„ik snap het, hij was nog niet gekleed, zo gaat dat
met beroemde mannen."
Lena bloost heviger.
„We waren erg blij, dat uw man ons een vraag
gesprek wilde toestaan, we zullen dus maar geduldig
wachten."
„En toch staat mijn man erg antiseptisch tegen
over zulke inter... eh... zulke dingen, meen ik."
„Hoe zegt u?" vraagt de Kauter hoogst verbaasd
en het volmaakt onschuldige gezicht van Lena zien
de, herstelt hij zich spoedig en zegt: „Oh juist, ik
begrijp het, ja dat komt meer voor."
Van der Poll, de fotograaf, is werkelijk geschrok
ken, tenminste hij heeft het bestuderen van de ka
mer gestaakt en staart met grote verwonderde ogen
Lena aan, alsof zij een of ander wonderdier is, dat
plotseling is gaan spreken,
zich met Lena bemoeien.
Hij tracht een blik met de Kauter te wisselen,
maar deze houdt zich wijselijk op de vlakte en blijft
„Ja," beweert hij onnozel, „dat komt meer voor,
maar u mevrouw, hoe denkt u erover?"
„Ik?" daar moet Lena óm lachen. „Ik, mijnheer
dc Kauter, ik kom er rondweg voor uit, ik vind het
reuze aardig, zo'n stukje over m'n man in de krant,
daar kunnen we alleen maar goed mee zijn, zegt u
nou zelf. Maar u moet me even verexcuseren, ik zal
eens naar mijn man gaan kijken, hij blijft nu toch
wel wat lang weg."
„Ga gerust uw gang, mevrouw," antwoordt de
Kauter en hij oogt Lena na, die met berekende,
deftige pasjes naar de kamerdeur trippelt. Nu barst
van der Poll los.
Bij zo'n vraaggesprek houdt hij zich altijd op de
achtergrond, moet zich op de achtergrond houden,
want hij komt pas op het tweede plan. Hij komt al
leen om foto's te nemen, anders niet. Hij is niet
gauw uit z'n evenwicht, is aan heel wat gewend,
maar Lena vindt hij bepaald een natuurwonder.
„Wat een model! Ik ben blij, dat zij er tenminste
niet antiseptisch tegenover staat, anders moesten wij
ons nog verexcuseren. Wat een pracht mop zeg! En
wie weet wat voor een opgeblazen kwast die Jelsma
zelf is. Hoe jij altijd zo opgewekt en quasi belang
stellend vragen kunt stellen is me een raadsel."
De Kauter haalde z'n schouders op, terwijl hij een
schrijfbloc voor zich legt. „Gewoon een kwestie van
routine."
Weer neemt van der Poll de kamer op.
„Waar zullen we hem neerzetten? Tien tegen één,
dat ie voor z'n bureau wil zitten; dan zit dat raam
lelijk in de weg, maar er hangen nogal dikke gor
dijnen, die zullen dicht moeten, anders krijg ik tegen-
lichtopname. Zeg de Kauter, heb jij wat var. hem
gelezen?"
„Moest ik niet?" Lachend ziet de Kauter z'n col
lega aan. „Ik heb gisteren een bladzijde of wat ge
lezen, maar het is mijn genre niet. Heb jij wat van
hem gelezen?"
Met een vies gezicht weert van der Poll af. „Neen
merci, ik lees nog liever Klein Duimpje. Als ik maar
een paar woorden lees van wazige verten en zwoele
nachten, dan zwiep ik het weg, zo ver ik kijken kan.
Zeg, laat mij straks eerst even afwerken, ik neem
dan meteen de benen en wacht wel op je in de
„Trobonac", daar zal het wel iets gezelliger zijn
dan hier, denk je ook niet?"
De Kauter knikt, het is hem goed. eerst de foto
maar.
Dari komen mijnheer en mevrouw Jelsma binnen,
weer aangenaam" over en weer tot ze zitten, dan
steekt de Kauter van wal.
(Wordt vervolgd)
Horizontaal
beroep
4
beroep - 8 Frans voegw-,j u v-
lium (afk.) - 10 opening
getij - 14 water in Friesiaieep
ren - 18 dun blaadje van
19 metaal.
1
Vertikaal: 1 gat in hct W^js^V
borgtocht - 3 Sociaal-Eco jyK pj
(afk.) 4 voornaam 5 ker 0ye
- 6 Afrikaan - 7 bijeen -
tekort in een kas - 17 kipi J jf a
OPLOSSING 3 !>iA' Gl
1 vals - 2 aria - 3 Uë® 8 fpS
5 merg - 6 erie - 7 ,rli )2 rp-
poel - 10 orde - 11 eden .g t®
milt - 14 idee - 15 leer
P1 i/frf A-
DEN HAAG, 2 maart m-
kenhuis aan de Zuldwal I rf
mevrouw Soepi-Manni, viè)
wondingen overleden. ZO
dag in haar woning aa
straat van de trap, waarDU
haar nekwervel opliep.