CONTACT
De wind en het
s
„ZOO'filmobservatie
van mensen i dierentuin
ruikt dat
wat
lekker!
maar ik rook ook lekker!
Veer goede vrienden dank
zij de hulp van de zon
'l Iiolland staat
^'l Riddergoed
M
TV-zendertoren
in de kop van
Noord-Holland
Reis van VS naar
MARS in1980
IN EEN BLAUW GERUITE KIEL
DRAAIDE HIJ AAN 'T GROTE WIEL
inTer
*v°nd
Zondag
OVER DRIE JAAR
Pater Van Straaten
voor de radio
Indringende psyeho
analyse van Haanstra
NIEMEYER
UNIE
Voortrekkers is de lichte,
door-en-door rijpe tabak, die het
pijproken tot een puur genoegen
maakt.Vooru-endoor zijn geur
ook voor anderen!
fMvuo
Beleg modern - beleg in
dagblad
ZATERDAG 17 MAART 1962
.43£T"mi teert e
KWALITEIT ^6
VT-I62A
De wind had een goede bui. De hele
dag had hij over het land geraasd
en doodmoe was hjj tenslotte
naast het torenhaantje neergestre
ken. Dat haantje was een moedig ko
peren ding. dat met opgeheven kop de
sterke wind altijd baas was gebleven.
,,Oef£f!" zei de wind hijgend, „hè,
hè, dat was héérlijk! Ik heb leuk ge
speeld!''
Het haantje zei er geen woord op.
Het keek alleen maar naar beneden.
Oooo. wat had die stoute wind toch ge
daan!!! Hij had dakpannen van de hui
zen gerukt, die nu gebroken op de stra
ten lagen uitgespreid: ruiten had hij
stukgeslagen en tukken van de bomen
gerukt. Nee. het haantje was daar he
lemaal niet blij om.
„Het is helemaal nie. aardig van je,
hoor! En ik vind het een schandaal dat
jij daar blij om bent. Nou weet je het!"
„Jij vindt nergens iets aan!" bromde
de wind.
„Jawel, als het werkelijk mooi of
17 maart Naast een
A'r vrp® NTS-roportage uit Praag
j\,,i k'e,,,, l'guren ijsdansen, die de
r„:tv -• verzoenen, offreerde de
(j„ steravond een programma,
Ankara §evarieerdheid slechts werd
'rnJ door zijn heterogeniteit. Het
b zicht", een soort Brand-
liA/e br.r|lna' dat ongetwijfeld vol
elin8en en spitse grapjes
dj echter wegens de ge-
'W.lonain e' geheel vertoonde met
MJPot culinaire verworvenheid:
s bet t encnmale zijn ontgaan.
V Oh iaho„, ^an deze ziebtzending
«tour.
j'tr, ''2ic.u van Swol, die in zpn ru-
Acouu^bn. beter worden" het ac-
iii hiSkle van de in West-Europa
Vs "de en tot de juiste, niet ver-
:-i ,r vvai ODorties terugbracht, liet
i>®B .°P adem komen en bereid-
eens met het bezit van zijn
„In Holland staat een
■sVJte tv, cen fantasie rond het Ne-
V Va... W:nelied U, de lo°P der
bogr. 'b van Hemert. die wel-
CTpid en stelde aan de geeste-
S van de kijkers: Speenhof
i.j Ah'*tl, Jan van Brabant en
k)?l A de Corte, de Genestet
BV„Schmidt zijn nu een-
v' hJ°rttK?'00theden die men gemak-
©tve| Vel, ®l't, maar waaraan men
bö v-genoegen kon beleven.
V r ^®nk'edlng. waarin de hand
jtiSiii'^st&fi, Van Cruys Voorbergh,
i t)ii, kaj„ eiboer en rondleider door
^fu°tide).panoPticuiti fungeerde, wa-
i'AhiA.Wa» ^0ed verzorgd en van een
"««1 '|ek ...roet veel technisch kunst-
fernavnegwerk een appettftelvlk
jiltj d»" 'Ie, if.lfV'sIe presenteert van-
tv kt «WA'rl.ek iSterreofonle" een
J K t '''be televisie vervaar-
iijbn/riajn 15' ('e Zwitserse zanger
N V1 Vit» show speelt zich af
Wet1 (ta!i ia"' ««ar Vieo Tor-
lirir's» e'i als directeur, skilo-
t\ Van ker nezighoudt. In de
i'brt li tVp.i wonderlijke hotel zal
V' lbi„n l'rjandse zangduo „The
t' n'Va l?rke>, kunnen herkennen
v-0fh wapi, -mce het Deense sterre-
lv' Tri', act"«r Paul Ilftrhiger,
.(ijv /Vilrj,,!, en Klaus Havenstein en
S ,fdaS<!"seh»f^?n bet „Lach- und
'XS^Vond K p Müi,e,hen. De
bi, fttr,,,., beS,nt kwart voor zeven
•iSS' reP<>rtage van de we-
W,C7PpetI kunstrüden in
het
;->S a,"es.
Wh half negen de quiz
de Jong. Verder treden in dit program'
ma op de Kilima Hawaiians, immita-
tor Frans van Dusschoten, Rijk de
Gooijer, Jan Blaaser, Joop Doderer en
Herbert Joeks.
De VARA brengt vanavond de ra
dio-show Specialiteiten-Theater" waar
in onder andere Joekie van dei Valk,
Anriré Carrell, Rjjk de Gooyer, Luc
Lutz, Hans van den Bergh en de Wa-
ma's voor het voetlicht treden. Om vjjf
over tien: „Man in de stad", een ca
baret-fantasie rond Ron van Duinhoven,
geschreven dooi Mies Bouhuijs met
bijdragen van Jelle de Vries. Nieu Vla-
descu zorgt met zijn orkest voor een
half uur zigeunermuziek.
In het zondagmiddagprogramma ver
zorgt de NTS een directe reportage van
de Nederlandse kampioenschappen ta
feltennis, die plaatsvinden in de Novum
hal te Nijmegen. Het accent van de
zondagavondtelevisie valt op het Euro
visie Songfestival in Luxemburg, waar
De Spelbrekers ons land vertegenwoor
digen met het liedje „Katinka". Het
avondprogramma begint met het week
overzicht van het NTS-journaal, waar
na Jan Cottaar in de rubriek „Sport
in beeld", de sportgebeurtenissen van
het afgelopen weekeinde de revue laat
passeren. Vervolgens kan men kijken
naar een door de VARA bewerkte do
cumentaire van de Belgische televisie
over de kunstenaar Frans Ma se reel,
meester der houtsnede. Om tien voor
negen verplaatst het beeld zich naar
Praag, waar een demonstratie wordt
gegeven door de nieuwe wereldkampi
oenen en de overige toprjjdcrs en rijd
sters. In aansluiting hierop, geeft dr.
L. de Jong in de VARA-rubrlek ,,Dc
wereld van vandaag" een toelichting
op de laatste ontwikkelingen in de in
ternationale politiek.
Voor de KRO - ml crofoon concerteert
zondagmiddag om drie uur het Am
sterdams Saxofoon-kwartet. Uitgevoerd
worden onder meer „La veillée de
l'ange-gardien" en „Caravane" van Ro
bert Clerisse.
In het zondagmiddagprogramma van
de Avro kan men luisteren naar ballet
muziek van het Omroeporkest, dat
speelt onder leiding van Carl Garaguly,
vooraf wordt in de rubriek „Gehoord,
gezien, gelezen" onder andere de film
„Verleden jaar in Mariënbad" bespro
ken.
Des avonds brengt de KRO het vijfen
twintigste deel van het ruimtevaarthoor-
spel .Testbemanning'Om kwart, voor
negen: „Het Toernooi van het lichte
HILVERSUM, 17 maart Het noor
delijk deel Van Noord-Holland en de
Waddeneilanden Texel en Vlieland zul
len over enkele Jaren een heter beeld
op hun t.v. schermen ontvangen De
Ned. Omroep-Zcnder Maatschappij (No-
zema) kan dank zij de toewijzing van
een nieuw zendkanaal een televisie
toren houwen op een nog nader te be
palen plaats in de kop van Noord-Hol
land. In (leze toren zal een televisiezen
der worden geplaatst, die gaat werken
in band IV. Zodra wordt besloten een
tweede tv-programma in te voeren,
zullen de daarvoor benodigde zendmid-
deien eveneens in deze toren worden
ondergebracht. Met de bouw van de
toren en de installatie van de zender
zal, naar het zich thans laat aanzien,
ongeveer drie jaar gemoeid zijn.
De kijkers in de bovengenoemde ge
bieden zullen, om te zijner tijd de nieu
we tv-zender te kunnen ontvangen, enige
wijzigingen in hun toestel moeten laten
aanbrengen, tenzü zij tegen die tijd over
een toestel beschikken, dat reeds van
een zgn. UHF-kanalenkiezer is voorzien.
Ook zal dan tot aanschaffing van een
nieuwe antenne dienen te worden over
gegaan.
lied", een wedstrijd voor componisten
én tekstdichters. De ingezonden liedjes
worden uitgevoerd door het Cascade
orkest onder leiding van Johnny Om-
bach. Na het Gaudeamus Kwartet dat
werken speelt van de componist Boro
din bieden Emile Lopez en Jan de
Cler een gevarieerd programma „In de
Vergulde Baars", waaraan onder meer
Wiesje Bouwmeester, Wam Heskes en
Louis de Bree meewerken.
Op de andere zender speelt het Avro-
Theaterorkest onder leiding van Gerard
van Krevelen en met zang van Mieke
Telkamp en Karei van der Velden. Om
kwart voor negen kan men luisteren
naar het hoorspel „Harold Rigoy's ge
weten" van Charles Hatton. De Avro
besluit haar programma met een uit
zending van het internationale Song-
festival in Luxemburg.
BRUSSEL, 17 maart (KNP) Op de
zes zondagen van de Vasten zal pater
Werenfried van Straaten in opdracht
van de Nederlandse bisschoppen radio
spreekbeurten houden, in het kader
van de Vastenactie. Op deze zes zon
dagen zullen zes onderwerpen ter spra
ke komen, achtereenvolgens hongerbe
strijding, technische hulp, kerk in op
bouw, onderwjjs, vervolgde kerk en
ziektebestrijding. Pater Van Straaten
is juist teruggekeerd van een reis door
het Verre Oosten, die hij heeft ge
maakt in opdracht van de Duitse bis
schoppen om de mogelijkheden tot hulp
verlening aan de ontwikkelingslanden
te bestuderen. Eind maart zal hij op
nieuw een prediktocht beginnen In
Duitsland, waarbij hij in het kader van
de Duitse Vastenactie zal spreken over
de kerk in het Verre Oosten.
BERKELEY, Californië, 16 maart
(Rtr.) Amerikaanse natuurkundigen
en ruimtevaartingenieurs zijn reeds be
gonnen met voorbereidend werk voor
een reis van 15 man naar Mars en
terug, een reis van 160 miljoen km in
door kernkrachten voortgestuwde ra
ketten. Deze reis zou in 1980 moeten
worden ondernomen.
Een functionaris van het Amerikaan
se bureau voor lucht- en ruimtevaart
(NASA), dr. Stuhlinger, heeft dit plan
in een brief aan de Amerikaanse raket
vereniging ontvouwd. Voor de reis zjjn
vijf ruimteschepen van 360 ton nodig,
die binnen twee jaar vervaardigd kun
nen worden. De regering moet de plan'
nen nog goedkeuren.
De ruimtecabines zullen met normale
raketten van de aarde worden gelan
ceerd. Wanneer Zij in hun baan zijn
gekomen schakelen zjj op door kern
krachten aangedreven machines over
die lang achtereen de betrekkelijk ge
ringe stuwdruk leveren die nodig is om
in de wrijvingsloze kosmische ruimte
hoge snelheden te bereiken.
Door de zwaartekrachten in het zon
nestelsel duurt het 156 dagen voordat
het ruimteschip ver genoeg buiten de
aantrekkingskracht van de aarde is,
waarna Mars in 148 dagen bereikt
wordt. Om in een baan om deze pla
neet te komen is nog eens 21 dagen
nodig.
Wanneer het onderzoek op Mars is
voltooid wordt de terugreis aanvaard,
wat om te beginnen een spiraalvormige
baan om Mars betekent.
aardig is. Maar wat jü gedaan hebt
kijk maar eens naar beneden. Jij be
zorgt de mensen een heleboel last. en
als ik over mezelf mag spreken: kijk
eens wat een lelijke deuk mijn staart
kreeg van jouw blaaskunsten! O, dat is
gauw verholpen. De koperslager zal mij
even van do toren halen en in zijn werk
plaats maakt hij alles weer netjes recht.
Dat zal wel een beetje pijn doen, maar
ik ben niet kleinzerig! Maar dat andere,
zie jedat is veel en veel erger!"
De wind keek beteuterd; hij had het
niet zo kwaad bedoeld: hij had alleen
maar wat willen spelen. „Je hebt ge
lijk; ik had het niet mogen doen".
„De mensen zullen écht boos op je
zijn", ging het haantje verder, ..an daar
hebben ze gelijk in. En dat kind daar
in die tuin. Dat is Hansje. Hij had cro-
cusjes geplant en die hebt j(j geknakt".
De wind zag Hansje in de tuin staan
huilen.
„Zie je wel, dat is jouw schuld!" zei
de haan, een tikje boos.
„Ik maak dat weer in orde", beloofde
de wind.
„Hoe wil je dat doen?" vroeg het
haantje.
„Laat dat maar aan over", zei
de wind, en roetswèg was hij,
heel hoog de lucht in, naar de zon.
„Luister eens zonnetje", begon bij,
„ik heb iets goed te maken daar be
neden. Ik lieb om te beginnen een
heleboel stukgemaakt, maar daar kun
jij me niet bij helpen, maar wèl zou
je de crocusjes van Hansje weer op
dreef kunnen maken. Jij bent ook een
bloemenliefhebber, dus
„Goed, ik zal mijn best doen", knikte
de zon.
Van die tijd af zond zij nu haar warme
stralen naar beneden en vooral naar
Hansjes tuin. En de wind hielp dapper
mee. Kwamen er regenwolken voor de
zon schuiven, dan stoof de wind in
vliegende vaart naar boven en blies de
wolken voor zich uit, zodat er geen re
gen kon komen. Ook streelde hij zo nu
en dan de crocusjes, want hij zag dat
ze dat nodig hadden, omdat de zon zo
warm was.
En ja hoor! Op zekere morgen ston
den ze weer rechtop! Hansje was dol
blij. En ook de wind en de zon en het
haantje, dat van zijn hoge plaats alles
gezien had.
„Je bent nog zo kwaad niet!" zei het
haantje tegen de wind, „je bent voortaan
m'n vriend!"
„Dat vind ik fijn!" zei de wind.
„En op mij kun je voortaan ook re
kenen!" riep de zon.
De wind was zó blij, dat hij het haan
tje omhelsde, zó hard dat het koperen
ding wel tien keer rondtolde.
„Höho!", riep het haantje, maar het
vond het tóch wei prettig dat de wind
z'n vriendje was.
En in Hansje's tuin knikten de cro
cusjes en ze bloeiden dat het een lieve
lust was. Ze wisten nu dat ze niets dan
vrienden hadden, en dat is het fijnste
wat er bestaat
THEO LUYSTERBISSG
(Advertentie)
TV' .«Ur A 'V -fA
v.?
R.V. Internationale Beleggings Uni'e „Interunie", Postbus 617, Den Haag
AMSTERDAM, 17 maart Met zijn
filmpje „Zoo", dat hij met subsidie van
het ministerie van O. K. en W. in Artis
vervaardigde, heelt Bert Haanstra zich
opnieuw een cineast getoond, die beeld,
geluid en beeldritme met zeldzaam
meesterschap en met onweerstaanbare
humor hanteert.
„Een observatie van mensen in een
dierentuin" noemt Haanstra zelf zijn
filmpje. Maar het is meer, veel meer,
geworden dan een observatie, ondanks
de door Fred Tammes -gehanteerde
ar UjVah der Zee levert het
darii„.et onf'er(Iee' vrije fi
:.<h"4u °a&r
:ki!( ri.'
'.'kjTh' lQÓbUmf?2ed oplossen
•Ik's 11 gftói! aan Dri'izen
'V;rl vait a Beslist minder te
U's Ui,,, °trian« v°01 Aya Zikken,
tt&ei l v»n,5ibert van der Hoog-
>r,|"R0ulVneS'arld
'XAPrl'o'irits aan 1e woord", waar-'
iAs? hWl*levileter® de leiding heeft.
dp ®'®PrQgramma wordt
„Miin ste aflevering van
•V Report zus,er Eileen"
snep" va
U'6 Jaar m 9 uur kan men
ii'®re I. „El amusementspro-
'T waaraan on-
^iristjklDora Paulsen, de
®h haA? Spierenburg, Jaap
nitnondorganl«f Eddie
eens achter" van Mies
«wuif van ïvj
FebUs de deelnemers
met
naar
u''nu»rhi o|/*rrr" vanavond
rw?on onder 'aiding
(Ui t>eJ Decker en met solis-
V öóllrih]aj,."® ,van de Dianis Aldo
Zien is dierlijk; interpreteren menselijk. Drie beelden uit de film „Zoo", die Ber
Artis maakte.
t Haanstra met zijn „candid camera"' tn
1 „candid camera", die zag zonder ge
zien te worden en die onverbiddelijk
registreerde wat voor haar lens kwam.
Het is een indringende psycho-analyse
geworden van de mens in zijn confronta
tie met het dier. Een vlijmscherpe
beeldanalyse, die op amusante soms
haast schokkende wijzelaat zien hoe
veel de mens in zijn uiterlijke gedra
gingen eigenlijk gemeen heeft met het
dier. Maar met de alles verzachtende
en weer goedmakende troost van het
vermogen tot humor, synthese en inter
pretatie, dat de mens van het dier on
derscheidt. Want niet het beeld op zich
draagt het filmbetoog van Haanstra,
maar de wijze waarop de beelden zijn
gerangschikt en met elkaar in verband
zijn gebracht in combinatie met de mu
ziek van Pim Jacobs, die het beeld on
derstreept maar nergens op de voor
grond treedt. Het ene ogenblik werken
beeld en muziek en de beelden onderling
in volkomen harmonie samen, om het
volgende moment met elkaar te bot
sen en een vonkenregen van in onver
wachte contrasten losgeslagen humor
te ontketenen.
Het filmpje van Haanstra heeft een
vertoningsduur van elf minuten, zodat
h(j zich ook in dit opzicht een meester
in de beperking heeft getoond.
Na afloop van de eerste openbare
voorstelling in het Alhambra Theater
brachten de genodigden, filmcritici en
vertegenwoordigers van het filmbedrijf,
die zich niet gemakkelijk door hun ge
voelens laten meeslepen, de cineast
staande een ovatie. Maar het grootste
compliment, dat zij hem konden brengen,
was toch ivel dat vrijwel allen van de
gelegenheid gebruik maakten om de
film even daarna nog eens voor een
tweede maal te zien.
Het is te hopen, dat „Zoo" in de voor
programma's van al onze vaderlandse
bioscopen zal worden vertoond, opdat
ieder kan kennisnemen van dit pure
filmwerkje, waarmee Haanstra een
waardevolle bijdrage heeft geleverd aan
de Nederlandse filmkunst.
Ftn.
Enige jaren geleden kwam Michiel de Ruyter (natuurlijk niet de echte!) persoon
lijk zijn lijfwacht te Vlissingen bezoeken bij gelegenheid van de De Ruyterfeesren
aldaar.
355 jaar geleden, op 24 maart 1607,
werd Neêrlands grootste zeeheld, Mi
chiel Adriaenszoon de Ruyter, te Vlis
singen geboren.
Algemeen is in herinnering gebleven,
hoe hij als 10-jarige jongen de spits van
de toren van Vlissingen beklom.
Dat gebeurde op een zomerdag van
het jaar 1617. De mensen, die zich op de
markt te Vlissingen bevonden, staakten
plotseling de arbeid, zij keken naar bo
ven en wezen met uitgestrekte arm
naar de spits van de toren. De kerkto
ren werd verbouwd en toen de leidek
kers weg waren om te schaften, had
Michiel kans gezien de toren te beklim
men en de spits te bereiken. Hij zwaai
de met zijn pet en riep zo hard als hij
kon. Hoe luider men hem van beneden
toeriep, er af té komen, des te vrolijker
wuifde hij met zijn pet, terwijl hij zich
met één hand aan de windwijzer vast-
Maar de overmoedige jongen kon niet Michiel Adriaenszoon de Ruyter.
zien, wat de mensen heneden wel zagen, men, hadden weggenomen,
namelijk dat de leidekkers de ladders, Toen hij het tijd vond naar beneden te
waarlangs hij naar boven was geklom- gaan, bemerkte hij natuurlijk, dat de
ladders waren weggenomen. De menig-
te hield de adem in. Een ogenblik was
Michiel besluiteloos, toen echter schopte
hij met zijn hak een aantal leien in en
klom veilig naar beneden langs de hou
ten betimmering, waarop de pannen
rustten. Zo geraakte hij op de borstwe
ring, waar hij nog eens met zijn pet
wuifde, eer hij de trap afging naar de
kerk en weer heelhuids de grond bereik
te. Maar thuis liep hij een flink pak
slaag op!
Hij werd in een touwslagerij geplaatst
als „draaiersjongen", waar hij voor een
paar stuivers in de week het wiel moest
draaien. Er worden touwlijnen gedraaid
en het wiel, waaraan hij draaide wordt
nu in het museum te Middelburg be
waard.
Omdat er aan land niets met hem te
beginnen was, ging hij in augustus 1628
als bootsmansjongen voor het eer6t de
zee op. Daar voldeed hij zo uitmuntend,
dat hij weldra matroos en daarna stuur
man werd. Ten slotte werd hij de ge
vierde vaderlandse zeeheld. Maar dat
ieren jullie wel op school.
Admiraal Michiel de Ruyter is in de
Nieuwe Kerk te Amsterdam begraven
en een prachtig gedenkteken staat er
boven zijn graf.
Het echte wiel van de touwslagerij,
waaraan Michiel in zijn jeugdjaren
heeft gedraaid.
In Ulm aan de Donau is „Het Duitse
Broodmuseum" opgericht, waar men
alles wat betrekking heeft op dit voed
sel van de mens van de oudste bescha
vingen tot in onze dagen bijeen heeft
gebracht.
Het museum verricht onderzoekingen
over de geschiedenis van het brood, ver
zamelt de werken, die er betrekking op
hebben, en dient ais informatiecentrum.
In de zalen is een uitgebreide verzame
ling bakkersbenodigdheden uit alle eeu
wen, alsmede kunstwerken, waarbij
brood het onderwerp vormt, tentoonge-
steüi.
(Advertentie)
HET xt,