Rapport Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut: Clerus is zich bewust van het ontbreken van systematiek Int eressante gedachten over Pastoraal in de stadskerk him Socialistische beweringen door :en g A O Sociaal commentaar O T' SNIP EN SNAP, WONDERTJE VAN 25 JAAR BS Vï D PYRMONT P Harten troef Mislukt Steuntrekker Üdags dekenaat studie-object Botsende visies op loonbeJeid ONWAARACHTIGE VOORLICHTING i SyCCESTIES OVER: preek huisbezoek doopsel misintenties Liturgie Evolutie Uit kapel gestolen kelken teruggevonden Raketten-eenheid gaat in Amerika oefenen I NIEUWE DAGBLAD ZATERDAG 17 MAART 1963 PftGMÜ 0 avondmis onze Haagse redactie) ^echti' *U-AG, 17 maart t^chrS i 'Jyna fIe helft van de honf]2end katholieke huis- Baa» n'S het dekenaat Den helft -is "Saaf"; de andere hie 2-S Pr°hlematisch, en wel in sPra,lndat op enigerlei wijze herkPr-,JS van een zwak sociaal- op plh gedrag; in Amsterdam n0g n° rdam liggen die cijfers tig p nSfnstiger. Gemiddeld der bies °Cent van de in Haagse paro- Wgeschreven katholieken komt zijn kerkelijke plichten niet na. In sommige parochies loopt dit aantal op tot zestig procent. De meerderheid van de clerus is zich bewust geworden van een tekort aan pastorele samenspraak en van een ontbreken aan een zekere systematiek in de zielzorg Dit alles valt te lezen in een bij zonder belangwekkend rapport dat in opdracht van deken mgr. W. A. E. Bokeloh. door het Ka tholiek Sociaal Kerkelijk Instituut is gemaakt van de „pastorale vraagstukken in het dekenaat 's-Gravenhage in het licht van zijn sociaal-religieuze kenmer ken". IcP^at Percenfages is Mineraalbad voor hart bloed vrouwenziekten reumatiek Examens oi'X ZIELZORG vereist vooral interparochieel beraad I U*u hpl^tensc^aPPelijke researchbu- .V- II r>un 1 1 k'VMnhot1 ,?en sroot aantal interessan- CK- k.i 'fllnJren gedaan. Zo vindt het /rlpf:] u ®at er intensief interparo- f't C jt31' moet komen over de ziel- eJ* beraad zal moeten worden k V'h door een pastoraal-sociolo- lit!?ahs l .f ur die de pastoors en ka- fi hno. 0(:iaal-wetenschappelijke voor. nctiA Za' moeten geven en die ti-Wsni, moeten verrichten die een e o '1 P cl ij k-v akm att karakter .t15 er zich van bewust, dat de ge- i-a ?Sestips slechte zeer geleidelijk U&bort ilnen worden ingevoerd. In het ta. tioK'i.n voorts interessante gedach- over vele problemen jptt men in de zielzorg te maken <1 t6k, j. tie eucharistieviering de »Vr,«i huisbezoek, het doopsel en bamis. ;<ahet 125 pagina's dikke rapport "'^enla 'n de stadskerk" is een |ega jpge, intensieve studie vooraf- ?6r do <bet woord pastoraal is on- 'erjjj 6 geestelijkheid de gebruikelijke üiA°°r het geheel van inzichten 5!i2onl'angsPunten van de zielzorg), rtin aer nuttig voor de opstellers et aeweest de groepsgesprekken ^ijWe]6 Past»ors en kapelaans van T aUe Haagse parochies over jukken aantal pastorale vraag- c b Sn 'hh deze gesprekken kwa- i6h hoS opmerkingen die wezen op krw "evvust^Ov. io„v. gevend kader. De middenstand^paro- chies kunnen in dit opzicht grote steun betekenen in het bijzonder voor arbei dersparochies in de binnenstad, waar kader nagenoeg geheel ontbreekt en waar de zielzorgelijke problemen het grootst zijn. In dit verband wordt te vens gedacht aan de noodzaak dat ma terieel welvarende parochies blijvend hun steun geven aan de materieel zwakke parochies. In deze activiteiten kan zich op voortreffelijke wijze de eenheid van de stadskerk manifeste ren, zo wordt opgemerkt. tien a twaalf minuten. Weerstand bleek er/te bestaan tegen de te veelvuldige en gedetailleerde instructie over de pre ken die vanwege het diocees uitgaat. Er zijn teveel verplichte onderwerpen, zo vindt men. Van het huisbezoek wordt opgemerkt dat dit zeer veel tijd in beslag neemt, soms wel drie dagen in de week. Men tracht zich te houden aan het minimum van één bezoek per jaar op één adres, maar zelfs dit is niet overal mogelijk. Assistentie door leken bij het huisbe zoek wordt moeilijk geacht. De ambitie ervoor is gering en men vertoont dik wijls te weinig tact en discretie. De kamerbewoners blijken voor het huis bezoek een moeilijke groep te vormen, omdat men hen vrijwel nooit thuistrc!'.. In Amsterdam zal het KSKI een oude: zoek verrichten dat zich tot de alleen staanden zal bepalen. De samenstellers van het rapport besteden ook aandacht aan het doop sel. Aangeraden wordt bij het dopen van kinderen uit niet kerkelijk geslo ten huwelijken iedere pastorele kans aan te grijpen. Er moet op worden aangedrongen zoveel mogelijk fami lie, vrienden en buren bij aanwezig te doen zijn. Aan de ontvangst van hen moet de grootste aandacht wor den gegeven. Gesuggereerd wordt in de prediking, vooral in de jonge parochies, te pleiten het H. Doopsel te beleven als een feest- gebeuren, niet alleen voor de familie, maar ook voor vrienden en bekenden, die allen moeten worden uitgenodigd, ook de niet-katholieken. Het is de samenstellers van het rap port niet gelukt een inzicht te krijgen in het aantal keren dat de gelovigen gemiddeld gaan'biechten. Dit wordt be treurd omdat daardoor de zielzorg in de grote steden niet kan uitgaan van con crete gevens hierover. Om tc voorzien in de wens en de nood zaak te komen tot pastoraal beraad heeft het KSKI een plan opgesteld, dat later tevens als basis moet dienen voor soortgelijke maatregelen in Amster dam en Rotterdam en eigenlijk voor de zielzorg in geheel Nederland. Er zul len geregelde bijeenkomsten moeten worden gehouden van pastoors en ka pelaans uit parochies dit. met dezelfde problemen te kampen hebben. Deze bij eenkomsten, die onder leiding van de deken zouden staan, moeten geheel zijn gewijd aan de concrete problemen van de zielzorg pastoraal, in het bij- zonder aan de praktische vraagstuk- ken op dit punt in die parochies. Het zullen echte werkbijeenkomsten moeten zijn. Het beraad zal, zoals hierboven al gemeld, moeten worden begeleid door een pa sto-aal-sociologisch adviseur. Jaarlijks zal volgens dt voorgestelde plannen een verslag van activiteiten moeten worden opgemaakt met ver melding van de bevindingen waartoe het beraad heeft geleid, de iniatieven die daaruit zijn voortgekomen en de be reikte resultaten. Het KSKI is er van overtuigd hiermee nog maar een soort blauwdruk te hebben gegeven, waar- van de uitvoering eerst kan geschieden na een experimenteel stadium. (Advertentie) Oude genever Bessenrood Citroen jenever °rt 'T^'dKtzijn van een tragisch te- an planning en perspectief. ij;' Vgtl "e sociaal-kerkelijke aspec- hieteen Parocll'e nauw verweven stedebouwkundige, sociaal- a. hdi-i. "vhe en sociaal-culturele om- in de studie uitvoerig aa^igh^ne en chi6 kerm?esteed aan de maatschappe- .vHhv,. uau au jiiaotouijappc- k-As. ""erken van de diverse paro- ^6h Tanknopingspunten hiervoor ojjs ov6p vonden in vergelijkende cij- beroepsbevolking, inkomen brja aarde van de huizen. Voorts Oobv, an ue nuizen. voorts 'aafdbidi houw gen°men de stede^ A -Hf6 verouderingen van be- kijf'at apdswpken en de city-vorming, '-ink dot behaHe tot sociaal-econo- Vj-d. r'l tot sociaal-kerkelijk verval hiee ZeSd wordt dat de problemen *6 ?chies I zielzorg - thans in de oude t'hj^koivJ? "taken krijgen in de naas- cit- hun °°k in ;'e hieuwe paro- ^s'rV:orthinlntfe(le zuUen doen. Door de Ve van immers zullen de bewo- '«n ev6r, e oude parochies worden c°hcentrn Zicil 'n an<*ere stadsde- Htl, (,er Tn bekem f|ilac''ekpillter welgestelde het aantal kv hef a laag, in de arbeiderswijken l'tth ('er 'i^,n bekend feit dat in de wij- is. Om twee uitersten te en ''emen-Meer en Bosch telt VrtSeiachi°Cent kathoUeken; de Pavil- tsjj'at t en omgeving i'i procent. bt-vUg v 1 uiterlijk sociaal-kerkelijke Na» 'Ie katholieken in zeer eh:.,, samenhangt met hun bjf, ï'eo j'heli, -e welstand zijn de pro pel hl (i„ u? oudere parochies in en <Hi,i beiw, binnenstad ook het grootst. JU- I'age gave. katholieke huis- ''O)'('il' z'jn: gezinnen en alleen- 'nopt van de maatschappe- Va tot de betere wijken dan CJo 31 tot 59 procent. \^0l.jatbolieken in de arbeiders- gezegd dat zij worden ge- kraohtmet gevaarlijke anti-reli- 11 at tftet c omdat zij in een buurt •liBr'keï-.; .knks-radicaie kenmerken »elS^he ,y?ï v„a 'Aat bUn geen uitspraak wil doen rVa Van irkelÖke godsdienstzin. De a As vina5e traditie in dit uitèrlijk A'a ®gen r} men namelijk moeilijk af I Èen de innerlijke bel voor- wordt dat deze wijken een /Uwf/Ve houdingen. Van de Ae 1 dat 1-enstanders" wordt opge- °rthivi„ een relatief hoge kerke- ,'Von Setis °Xle hebben, waarmee men iiaJLiici\jxu iiiuciiijii- ca. Èen de innerlijke beleving iXAe von^ëunstige pastorele h'Uoh?d h„f de nieuwe wijken feit dat deze wijk AtiA'En r1;gr°ot aantal jonge gezin- dn ee'kiso i.1)0?. worden behoed door gehuw'd nd'ngen met de ooders van interparochieel '"y, dt a<a.rvoor het rapport sterk Sta door rte sPrmgt reeds in het vt 'h (jp "e grootscheepse verhuizin- tahaSstüUi;„ad. omdat de zielzorgelijke üA Vpr-i0 zieh hierdoor even- ?hiv de ?^sen' Dat de bewe- ?tad inderdaad zeer om- ilf bij Tls wijzen de cijfers uit: in Per^00rbeeid verhuisden er NS de Sonen. ift bp?rlParochiële samenwerking Afzonder gedacht aan de 2i^oj^seifde diwjga.pa- De vernieuwing in de liturgie is on derwerp van gesprek geweest in twee groepen. De conclusie is dat vernieu wing nodig wordt geacht, maar met mate. De grondstructuur van de H Mis mag niet worden aangepast. Deze moet juist meer tot zijn recht komen. De langzaam ingevoerde veranderin gen dienen wel, zo vindt men, gepaard te gaan met een voortdurende uitleg over de betekenis hiervan. De liturgie in haar nieuwe vorm wordt gezien als een zeer waardevol pastoraal middel om de van de kerk vervreemden bij hun terugkomst te boeien en vast té houden. Niet voor alle categorieën zjjn de verwachtingen overigens even groot: bij de oudere generatie wekken de vernieuwingen onzekerheid. Men ziet geen lijn meer en beschouwt litur gische experimenten als hobbies van de pastoor. Vele priesters bielten er van overtuigd te zijn dat gebruik van de volkstaal de liturgische ver nieuwing pas tot haar recht zou doen komen, maar vele anderen hadden de mening dat de grote groep nog niet rijp is voor de volkstaal. Een op lossing voor het probleem van de volkstaal wordt gezien in een uitleg vanaf de preekstoel tijdens de H. Mis. Sommigen echter zeggen dat de parochianen dit hinderlijk vinden. Tot een algemene ljjn over de litur gische vernieuwingen is men na de gesprekken niet kunnen komen. In het rapport worden ook concf-ete suggesties gegeven over de eucharis tieviering. Zo wordt met het oog op de vele gelovigen die zondags niet com municeren aanbevolen in het spreken over de misliturgie niet eenzijdig het accent te leggen op het „maaltijd"-ka- rakter van de viering, maar duidelijk het „lof- en dankoffer" in het licht te stellen, waardoor ook de zin van de verplichting duidelijker spreekt. Voorts wordt de wenselijkheid geuit de tijds ruimte tussen woord- en offerdienst zo beperkt mogelijk te houden, eigenlijk te doen wegvallen door haar vrijwel geheel te besteden aan de verkondi ging. Sprekende over de avondmis zeggen de samenstellers van het rapport het verantwoord te achten de suggestie te geven de stedelijke zielzorg af te stem men op een evolutie in de zondagsbele ving. De verkoniging, die 's morgens eerder zal anticiperen op de zondags beleving zal 's avonds eerder een te rugblikkend karakter moeten dragen. Over het bezoek van de avondmis thans heeft men de indrt' dat een groot ge deelte deze heeft gekozen op weinig of geen dwingende gronden. Opvallend is dat er weinig gelovigen te communie gaan. Anderzijds wordt niet ontkend dat velen aan de avondmis bewust, actief en devoot deel hebben. Om de eucharistieviering in de week te activeren wurdt aangeraden de avond missen een zo groot mogelijke frequen tie te geven. Gezien het geringe aantal gelovigen dat 's morgens de Mis bij woont wordt geadviseerd deze ruimte lijk dichter bij elkaar te brengen om ook dan het gemeenschapskarakter dui delijker te beleven en het dialogiseren mogelijk te maken. Het tekort aan misintenties wordt gecompliceerder genoemd dan wordt vermoed. Het KSKI meent dat het individualistische karakter van de huidige intentiegewoonte de jonge mensen niet meer aanspreekt. Daar om wordt voorgesteld de intenties een gemeenschapskarakter te geven ge richt op noden van kerkelijke aard in de parochie, de stad, het diocees en de universele kerk. Uit de gesprekken met de priesters over de preek krijgt men de indruk dat er grote openheid en enthousiasme is voor een verkondiging vanuit het nieuwere denken en voelen In geloofs zaken. Over de wijze waarop dit zou moeten gebeuren heeft men geen dui delijke opvatting. Men is zich er wel van bewust dat mede onder invloed van reclame en televisie met hun grotere indringingskracht andere eisen aan de preek worden gesteld dan vroeger. Zo *r?<* rvr>c\/-il- irvVk*"Lrof f smn Hnotrcfon^ (Van een medewerker) chteraf gezien is er toch eigenlijk wel reden om de P.v.d.A. dank baar te zijn voor het feit dat zij weer, nu reeds voor de zesde maal, een Kamerdebat heeft uitgelokt over het huidige loonbeleid. Die dank baarheid geldt dan het feit dat op de nagenoeg demagogische aanvallen, wel ke de laatste maanden telkens door de socialisten werden ondernomen op het huidige loonstelsel, nu eens een publiek' antwoord kon worden en ook werd gegeven door de beste deskundigen die ons land op dit gebied heeft De socialistische aanvallen zijn er steeds geweest, vanaf het moment dat de gedifferentieerde loonvorming een begin van uitvoering kreeg.Telkens wan neer zulk een aanval het publieke po dium via een Kamerdebat bereikte werd hij duidelijk door regering en Ka mer afgeslagen, maar: Barbertje moet hangen, en onverdroten gingen socialis tische pers en radjo, socialistische po litieke en sociale voorlichters voort den volke kond te doen, dat het heus mis zou lopen met deze vorm van loonpo- litiek. Men trok en trekt zich eenvou dig niets aan van welk redelijk argu ment van de regering dan ook, men verzuimt zelfs natuurlijk opzettelijk deze te vermelden. We komen daar straks nog op terug. Nu heeft, constateerde drs. P. Bo- gaers, het Nederlandse socialisme een frontale aanval ingezet op het sociale beleid van het kabinet De Quay. De heer Roemers en zijn propagandistisch geladen partijgenoten veronderstellen toch wel een grote naïviteit bij de ove rige Nederlandse politici, wanneer hij verklaart, dat deze gevaarlijke rel niets met politiek te maken heeft, al thans niet in verband zqu staan met de komende verkiezingen. Deze naïviteit is kennelijk wel aanwe zig bij een niet onbelangrijk deel van de socialistische, en zelfs bij een aan- I a. Het Nederlandse loonniveau 3,, I vergelijking met' andere landen in Euro pa te laag. b. Het euvel vah de zwarte lonen schaadt het gezag van regering en vak- beweging. c. Het loonsysteem deugt niet, omdat de regering er duidelijk leiding aan geeft. Voor wat dat Europese loonpeil be- treft moge wel worden opgemerkt overigens met erkenning van het feit dat we naar dat peil toe moeten groeien i dat men dan ook moet letten op het Europese prijs-niveau. Zegt het niet veel, dat de Duitsers, die dan een loon hebben dat ongeveer 15 pet. hoger ligt dan het Nederlandse, alleen al in Lim burg 12/3 maal zoveel levensmiddelen kopen dan alle Nederlandse Limburgers tezamen tal katholieke, werknemers. Wij hebben, om dit te constateren de ingezonden stukken in Het Vrije Volk niet nodig; we weten dit uit drukke contacten met veel werknemers. nnodig te zeggen, dat ons zulks verdriet, zoals het altijd onaan genaam treft, te moeten vaststel len dat zo veel mensen zich no deloos laten beetnemen. En dat is in feite volop aan de gang. Zowel minister Veldkamp als de heer Bogaers hebben een beslist indrukwekkende opsomming gegeven van de resultaten van het hui dige loonbeleid: In nog geen 2Vr jaar, ruim 15 pet. net to loonsverhoging (dat is na de oorlog nog nooit voorgekomen)behoorlijke ar beidstijdverkorting; goede beheersing van het prijspeil; en dat alles met behoud van een volledige werkgelegenheid en een gezonde nationale economie. Deze zaken heeft de heer Roemers ook niet trachten te ontkennen; derhal ve is hij het er mee eens. "Ook heeft hij niet meer getracht de oude deun te zin gen, dat al dat goeds Nederland per ge luk in de schoot is gevallen. Dat sluit naar onze mening in, dat zijn gevoel als econoom en als vakbondsleider hem zegt: dat beleid van deze regering heeft toch wel tot resultaten geleid die aan spreken. Heel zjjn betoog kwam dan ook tonslnfJa n» drie» niJDlisn napr- ver de kwestie van de zwarte lo nen heeft minister Veldkamp zo 1 duidelijk gesproken, dat we er hier niet over -zullen uitweiden: een kraptemarkt veroorzaakt altijd zwarte prijzen, ook voor het „goed" ar beid. Wel nog een enkel woord over dat zo genaamde falende loonsysteem „Het is al failliet" zeggen de socialisten. De heer Roemers erkende, dat er goede resultaten zijn en dat het akkoord van Wassenaar (dat dus inhield, dat ei- even een beetje rustig aan moest wor den gedaan om de goede resultaten niet in gevaar te brengen) nodig was. Toen een aantal werkgevers- en werk nemersorganisaties onvoldoende met die geringe matiging wensten rekening te houden, zette de regering, zich haar verantwoordelijkheid indachtig, de vrij willige afspraak om in een voorschrift. En dat had de regering dan niet mo gen doen en daarom zou het stelse' fail liet zijn en daarom neemt het ote N.V.V. nu maar het standpunt in: als mijn bonden niet willen, wat ik, N.V.V. in het belang van de arbeiders acht, dan zal ik wel doen wat de bonden wil len, ook al roept dat nog zulke grote gevaren op voor de arbeiders. Van verantwoordelijkheid en leiding geven gesproken! sv Drie heren van links naar rechts: Willy Walden, René Sleeswijk en Piet Muyselaar. andaag 25 jaar geleden sprak half Nederland nog gierend van het lachen over een radionum mer dat in AVRO's Bonte-Dins- dagavondtrein voor het eerst te be luisteren was geweest. Men had ge luisterd naar twee taarten van da mes, Snip en Snap, achter wie zich de revue-artiesten Willy Walden (achter wie weer de heer Kalde- waay verscholen zat) en Piet Muy selaar verborgen. In deze toestand moet men twee wondertjes opmerken. Allereerst het wonder van het daverende radio succes. Want heus, het travestie-num mer was uit de ergste nood gebo ren. Er waren kort voor de uitzen ding nog twintig minuten ongevuld. Niets beters vindend, kozen Willy Walden en Piet Muyselaar in een beduimeld tekstboek van Louis Davids en Jacques van Tol een sketch getiteld: Juffrouw Snip en Snap. „Vooruit dan maar, er is al tijd nog een categorie mensen die zijn grootste vreugde in travestie vindt," zeiden ze. „Laten wjj het voor de mensen in de zaal maar dol maken en allebei een jurk aantrek ken," besloten ze. De taarten van juffrouwen hebben het een jaar of 'twintig uitgehouden en hebben een belangrijke bijdrage geleverd t»t het succes van do tegenwoordige, glans rijke Sleeswjjk-revue. Het tweede wondertje lijkt nog al tijd in de heren Walden en Muyse laar te zitten. Zij zijn namelijk he ren, op en top gentlemen als men ze ontmoet, hoewel ze al spoedig met een knipoog verraden dat ze niet per ongeluk in de wereld van de revue verzeild geraakt zijn. Maar het is al tijd een ontdekking om achter de loljurkerij van de snibbige taarten twee gentlemen te ontwaren. e dames bestaan alleen nog in |de herinnering en in het spraak gebruik. Immer nog pleegt men de Sleeswijk-revue de Snip en Snap-revue te noemen. Zo zal het de nieuwe revue, de 25e, die van de zomer begint en „Harten Troef" heet, ook vergaan. Maar de dames zijn al enige jaren van het toneel verdwenen. Het vreemde verschijnsel van de travestie heeft zowel Walden en Muy selaar als de Nederlandse revueko ning. René Sleeswijk ook al zo'n gentleman tot in de toppen van zijn vingers tot op de dag van van daag geboeid. Ook in de laatste re vue zijn Walden en Muyselaar nog in dames-kiedij opgetreden, al had de heer Muyselaar als Mariene Dietrich wat meer om het lijf dan de cacao-bruine Willy Walden, die als Josephine Baker ove rde Bühne wervelde. Toch dubben zij er hard over of zij het nu in de volgende vestie van Snip en Snap had iets (Advertentie) enslotte nog een enkel woord over de voorlichting in de socialistische pers. We begrijpen en respecteren volledig het recht en de plicht van een krant om de..opinie van de le zers in een bepaalde richting te beïn vloeden. Maar het wordt t°ch wel hoogst be denkelijk als gelijk thans Het Vrije Volk weer doet -de feiten uit de rede van de minister worden geminimali seerd, het constructieve betoog van staatssecretaris Roolvink geheel wordt doodgezwegen en een deskundig en van sociale bewogenheid getuigend pleidooi van drs. Bogaers, met nog geen tien re gels wordt afgedaan. Geen wonder dat vele socialistische werknemers zich als misleiden gedra gen. TILBURG, 17 maart In een voor afbraak bestemde woning in de Anna Paulownastraat alhier heeft een klein meisje dat in deze buurt woont onder de vernielde vloer een gouden kelk ge vonden. Het kind waarschuwde een zus ter van het wijkhuis in de koningswei, die op haar beurt de politie inlichtte. De politie vond ook nijg een cibori. Beide kelken werden tezamen met een hostiedoosje en een pateen (schaaltje) juist een jaar geleden door tot nu toe onbekende daders gestolen uit de kapel van het wijkhuis. Blijkbaar hebben deze geen raad geweten met de voorwerpen en ze in de lege woning begraven. Het hostiedoosje en dc pateen zijn nog niet cnvrmrlfin SCHIPHOL, 17 maart Met een DC 8 van de KLM is gisteren een der tigtal militairen van de groep geleide wapens der luchtmacht van hier naar Amerika vertrokken. Het gezelschap va rieerde van dienstplichtige soldaten tot kapiteins. i In de Mc Gregor Range in Nieuw Mexico, waar uitgestrekte woestijnen zijn worden voor de grote groep van 130 man die volgende week vertrekt, de lanceerbases gereed gemaakt. Men krijgt daar do beschikking over Ame rikaans materiaal. Het afvuren van twee raket-typen is doel van de oefe ningen. Het zijn de Ajax, een geleid wa pen van negen en de Hercules een van ruim 12,5 meter hoogte. AMSTERDAM, 17 maart (G.U.) Doet scheikunde: W. Davids en J. Wee non (Amsterdam); kand wiskunde en natuurwetensch: mej. E. M. Miehelsen, mej. H. dc Jager en P. Tel, C. W. Lam berts (Amsterdam); doet Engels: M. Roselaar (Amsterdam); k^nd economie: W. J. J. D. Thoe Scnwartzenberg en Hohenlansberg (Amsterdam). LEIDEN, 17 maart Doet Ned. recht: R. C. van Schaardenburg (Was senaar) en J. S. Rijkels (Den Haag); doet examen Zuidafrikaans recht:A. G. van der Spuy (Leiden); doet farma cie: P. F. Veen (Leiden). ROTTERDAM, 17 maart (Klinisch Hoger Onderwijs) semi-arts: mej. H. Hassink (Maastricht) en F. J. Chr. Vis ser (Rotterdam); arits: mej, J^j[. de.' van een symbool; een symbool van wat de doorsnee Nederlander aan gevoel voor humor kan opbrengen. Snip en Snap waren dan ook tome loos kletsende burgerjuffrouwen, in wie de Nederlander twee specifieke exemplaren onder zijn landgenoten herkende. En dat geldt niet zozeer voor de andere travestie-rollen die rectie ook dit zinnetje nog overbo dig. en Muyselaar zag zjjn artistieke aspiraties helemaal de bodem in slaan. Neen, dan Walden. Die had een dik tekstcahier Ier bestudering gekregen. Maarre... daar stond ook maar één zin in, waarmee hij de heer Buziau moest meedelen hoe veel kinderen hjj bezat. Dat ging dan een jaar door. Willy Walden is als Herman Kalde- waay in de Amsterdamse Pijp ge boren, een straatjongen ais zpvelen, die op de Handelsschool gaandeweg zjjn toekomst uitgestippeld zag, in de effectenhandel. Om bij zijn kan toorbaantje nog wat beweging en plezier te krijgen, ging hij spelen in een amateurtoneelvereniging. Op een gedenkwaardige dag hoorde hij iemand uit het gezelschap van Louis Davids zeggen: „Neem bij ons even een klein typetje op." Snip en Snap in hun beginjaren. revue moeten voortzetten. De tra in de Sleeswijk-revue vertoond zijn. En toch hebben vele tienduizenden bezoekers daverend gelachen om de Muyselaar-Dietrich als hij laag en potsierlijk inzette met: Ich bin von Kopf bis Fuss... En om Walden-Ba ker die gillend kraait: J'ai deux amours... Toch waardeert, menigeen dit on vergankelijke duo van dc revue meer in hun andere rollen. Zij zjjn artiesten die hun vak tot in de perfectie verstaan. Ze hebben het geleerd in de Bouwmeester-revues, bij de grote Buziau die ze als „aan gevers" terzijde stonden. Dit kar wei is even onmisbaar als onderge schikt. Muyselaar. kan vertellen van de zorg waarmee hij een maand lang een piepklein rolletje voorbereidde. Hij moest zich een maand lang heel uitgebreid en zorgvuldig schminken als een hongerige steuntrekker. Het enige wat hij tegen Buziau moest zeggen, was: „Gedenk mijn bloed jes van kinderen, mijnheer." Maar vlak voor de première vond de di- iet Muyselaar is de in Zaandam geboren zoon van een adjudant- onderofficier. Ook hij groeide op in een Amsterdamse volksbuurt, werd duvelstoejagertje op een kan toor en deed pogingen in het voet spoor van zjjn vader te treden. Hij zag zich na enige tijd. gesierd met de korporaalsstrepen, maar verder succes bracht het militaire leven hem niet. Ze zeiden dat hij maar komiek moest worden. Muyselaar stapte naar de liedjesschrijver Hen- vo en die vond goed dat hij ook eens iets op een klein toneeltje pro beerde te vertonen. De Bouwmeester van de revues zag zowel Walden als Muyselaar op de planken hun best doen en liet \yeten dat ze in zjjn revue een grijpstuiver konden verdienen. Al dus gebeurde, in de schaduw van Bu ziau. een artiest van wie zij veel leerden en die bij hen dé ambitie deed groeien ook eens een paar eigen nummers op te Douwen. De enige manier om daarmee voor de dag 1e komen was een eigen revue te be ginnen. Maar het publiek zat niet op hen te wachten. Het duo trot seerde een paar avonden een ga pend lege zaal en vond het teen maar beter in de nabijheid van Bu ziau nog wat voort te modderen. Intussen groeide er een andere figuur in de revue-wereld, René Sleeswijk, die met Lou Bandy en Louis Davids in zee was gegaan. Sleeswijk kreeg ook de opdracht de. Bonte-Dinsdagavondtrein te verzor gen. Daar trad Louis Davids regel matig; in op en dat wilde geen ra dio-luisteraar missen. Maar door Da vids' slechter wordende gezondheid kwamen er gaten in het program ma. Walden en Muyselaar kregen af en toe een kans. En die kans bleek ineens groot toen ze voor twintig ongevulde minuten naar de sketch van Juffrouw Snip en juf frouw Snap grepen. Haan (Den Haag)' (HaelenJ. en 1u«e« tmrtfë» yay. Jwftmiweu stapten vad« radio naar de bühne. I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 7