■GEEN WEESGEGROETJES, NAASTENLIEFDE! M. otter da mse bedr laa t vangt Brabantse pendelaars op- Verhouding verbetert M" binnenkort Het paleis aan de Piazza di Spagna i D Propaganda Fide kampt met verdenking van kolonialisme huis eigen pendelchauffeurs voor Europees nationalisme in 18e eeuw bedierf veel O t Schepen leeg Winst :°tt, S6rdam. c.Ëet Werk ---- en mens Woonplaats (Van onze Romeinse correspondent) n het paleis, dat drieëneen halve eeuw geleden gebouwd werd door Bernini aan de Piazza di Spagna te Rome, zetelt de „rode paus" met zijn staf van medewerkers. Dat is de bijnaam voor de kardinaal, die de leider is van de Congregatio de Propagan da Fide, het missieministerie in het centrale bestuur der Kerk. In 1622 richtte Gregorius XV deze Congregatie op en gaf haar een dermate groot werkterrein, dat de prefect ervan dra in de volks mond de betiteling kreeg van de paus onder de kardinalen, de in het rood geklede. Het heeft geen zin om deze benaming op een goudschaaltje te wegen. Het kerk volk heeft zich er nooit speciaal in verdiept, welke kerkelijke ma of incidenteel de grootste verant woordelijkheid droeg en over competentie- en voorrangsvraag stukken, de hofsfeer zo dierbaar, placht het in Rome ongenadig te spotten. Pius XI zag in de missie de typische uitdrukking van het wezen der Kerk, die de alles om vattende liefdesbond is voor alle mensen en vooral voor de meest veriatenen onder hen. Daarom noemde de paus de missie: „het grootste en heiligste aller katho lieke werken". Op plastische wijze had de vox populi hieraan reeds lang tevoren symbolische uit drukking gegeven. We?- o f omgeving worden arbeidskrachten aangetrokken, voornamelijk ui -Brabant. Niet minder dan 3000 per dag, die per bus worden vervoerd. Pen delaars voor de Rotterdamse haven. weten van aanpakken en kunnen vroeg opstaan. Ze verdienen in de haven bo vendien een zeer goed loon. dat pet- week meer dan twintig gulden hoger is dan wat ze in Brabant zouden kunnen verdienen. Hier staan uiteraard grote bezwaren tegenover: vele uren per dag doorbrengen in bussen; 's morgens vroeg naar het werk, 's avonds laat thuis en weinig gelegenheid om in de woonplaats deel te nemen aan het cul turele en sociale leven. Tegenover de genen, die stellen, dat het het gezinsleven ten goede zou komen als de arbeiders in West-Brabant bleven, stellen zij zelf, dat het hun gezinnen niet ten goede zou komen als er wekelijks ruim twin tig gulden minder binnen kwam De meeste pendelaars uit Brabant aan wis wij de vraag voorlegden of zii bij gelijke inkomsten niet liever in de Bra bantse industrie werkzaam zouden zijn antwoordden zelfs dat zij de haven pre fereerden vanwege haar grotere open heid en variatie. Anderen daarentegen zouden liever in Brabant werken als het toonverschil maar niet zo groot was. Pendelaars zullen er dus vooralsnog blpven. Men mag de pendel trouwens niet zuiver negatief bekijken. Dank zij de Rotterdamse werkgelegenheid zijn veel van de vroegere werklozen goed betaalde arbeidskrachten geworden. Bovendien is de Rotterdamse haven een nationaal economisch belang, zo dat men zich in Brabant neerlegt bjj bet feit, dat Rotterdam uit zijn arae naai van arbeiders put YV T at bezielt pater R. M. van Nie- VV kerk SJ om op zondagmorgen T voor dag en dauw op te staan, 'n ziin volkswagen te stappen, ^e'i aantal mensen op te halen er, owars door de och tend-stil te koers te etten naar West-Brabant, naar «ieen-bergen meer bepaald. Hij is (a !svvaar een zwerver van professie .a°ht jaar ieraar aan het St. Aloy- i'uscoliege te Den Haag, drie jaar ^geraalmoezenier in Indonesië en, u°°rlitoig, acht jaar directeur van het edrijfsapostolaat aan de linker aasoever te Rotterdam), maar dit aues verklaart nochtans deze mati- ,euze activiteit niet. Doch daarover aanstonds. j,„ r is iets anders: de pendelende j avenarbeider en het bedrijfsaposto- aat, waarvan hij het doel aldus 'muleert: de mensen persoonlijke Ze?1'"8 geven, tos van de massa en sfo aardoor helpen om invloed op de VVrn" in het bedrijf uit te oefenen. ri„ n de mensen in de havens, op to Werven> in de fabrieken en kan- 'en kunnen Jeven, dan moet daar in sfeer, een mentaliteit zijn, waar* j ZÜ zich thuis kunnen voelen. Die Ook 's cr dikwijls niet. Zij kan er jf?k niet zijn als er geen christelijke 'entaliteit heerst. Die moet er dus «omen. .de praktijk betekent dit: bij de ')eJder oprechte belangstelling aan- vi-o'u n. voor bedrjifs-genoten van Wot? levenS0PvatUng ooi- nieu- enngen opnemen m de „groep"; ni^Ve colJega's laten merken, dat ze et worden vergeten; zorgen, dat er bijgesprongen wordt in een gezin, dit nodig is; de huiselijke om- ne'n beden \an collega's leren ken- ixterieur van het pand, waar het bedrijfsapostolaat aan de linker Maasoever i. gevestigd. niet van gediend waren bazen „ongenuanceerd", porteur het noemt, te ken. zich door deze zoals de rap- laten toespre- stuwadoors-, veem- en expe ditiebedrijven, verenigd in de Scheepvaart Vereniging Zuid. tto hebben mensen nodig, want gra^'topen moeten leeg. Er is een (toto tekort aan arbeiders gemid- 'loéf dpizend per dag en boyendien dj. z*ch het merkwaardige feit voor, kra de haven minder aantrekkings- dan-bt uitoefent op de jongere Rotter- WnTrB bij is meer fabrieksminded de k; b- mede wellicht als gevolg van jd j '"ideale menselijke verhoudingen haven en de wil van de ouders veti gens ..een beter bestaan te ge- drrvfbdaar de noodzaak om uit wijde «en ^ir'g arbeidskrachten aan te trek- ot die enkele dak °n v'an Ëreda. Zo komen er per befd °P he VD0- s bij de Centrale voor Arbeids vat1"-' wijde omgeving behoort jaren Brabant, vooral ten van Breda. Zo komen er per het totaal van 5.000 havenar- bü de Centrale voor ArbeidS' 'Sart eJ}lnS (CVA) van de Scheep. an ei'eeniging Zuid niet minder Dr met 110 bussen minder van buiten ko- .u Deze zgn. pendelaars Perg6°-a' uit Breda, Tilburg en Steen- °orn Roosendaal en Bergen op d't 4f,Ult bet land van Maas en Waal, Wflw, tnf '7nlfr> 1114 ^nnlniid T b^rden r<3en' -tot zelf?...uit Zeeland; hok' z°veel mogelijk r.. W«P>ylr incgfje ze groepsgewijze ingedeeld. ver. het werk ze zijn het opene en platteland gewend; ze ®st i"erendeel van deze mensen 1,1 cto S havenarbeid boven Vr^e fabriek: et de pendelaars komen ook hun problemen. Deze mannen uit een nagenoeg katholieke streek en een betrekkelijk beschermd milieu komen in een omgeving, die nog niet voor één derde katholiek is. De gesloten Brabander komt in con tact met de chauvinistische Rotter dammer. Maar daarenboven treedt de pendelaar in dienst bij bedrijven, die technisch en economisch vooruit strevend zijn, maar waar de ontwik keling van liet personeelsbeleid veel al nog in de kinderschoenen staat. Volgens een van de conclusies van het rapport, dat in het kader van het sociaal onderzoek in de Rotter damse en Amsterdams^ havens (So- rah) werd uitgebracht over het be drijfsbeleid, worden de havenbedrij ven Rotterdam en Amsterdam in het algemeen gekenmerkt door een over matig commerciële oriëntatie. De havenbedrijven moesten in eerste in stantie winst maken en de factor ar beid heeft daarbij niet altijd die aan dacht en zorgvolle begeleiding ont vangen die de arbeidende mens no dig heeit. Dit is heden ten dage veel al nog zo. Weliswaar is er een ken tering De bedrijfsleiding is er ach ter gekomen, dat de arbeidende mens een hem passend werkklimaat niet kan ontberen. Tal van figuren zijn verschenen, die voor het bedrijf ei genlijk als „improduktief" moeten .?,n beschouwd, als daar zijn de bedrijfsarts, de sociale werkster de eraar aan de havenvakschoo! Zii al len dragen ertoe bij, dat het werk milieu een meer „bewoonbaar" karak- tei krijgt. De klimaatsverbetering vor- dert overigens slechts langzaam En de priester is bij de stuwadoorsbedrij- ven taboe. MJe iaoneK; ze zyn net opene en „Dazen van het platteland gewend; ze venarbe en van de zwakste punten van het arbeidsklimaat in de havens is volgens het hiervoor genoem de rapport het optreden van de „bazen". Uit gesprekken met ex-ha venarbeiders is gebleken, dat velen er 1 Pendelaars, die wij hieromtrent naar hun mening vroegen, bevestigden, dat het optreden van de „bazen" zeer ver schillend is. Er zijn er inderdaad, die trachten door middel van krachtter men hogere prestaties af te dwingen. Nu echter de arbeider zich meer be wust is van zijn persoonlijkheid dan in vroeger jaren het geval was, accep teert men een zodanig optreden niet meer. Deze „bazen" krijgen overigens hun instructies ook weer van hoger hand en bevinden zich in een weinig benijdenswaardige positie. Over het ai- gemeen genomen treden de „bazen" ten opzichte van de pendelaars niet an ders op dan tegenover autochtone ha venarbeiders. Zij, die uit „de wjjde om geving" komen, krijgen dus dezelfde behandeling. Ook de Brabander -is' maar een van de velen, die er werken. Hij kent maar weinig mensen en zijn werk vindt zelden persoonlijke waardering. Hij komt er niet gemakkelijk in. Daarom heeft het bedrijfsapostolaat zijn zorgen ook óver deze mensen uit gestrekt. Aangezien er voor contacten in de haven praktisch geen mogelijkhe den aanwezig zijn „zwart" wordt daar immers niet geduid moet de „overall'' deze taak gedeeltelijk over nemen. Daarom zijn er kernen gevormd met aan het hoofd een aalmoezenier. Pater Van Niekerk zegt het aldus: het is niet de bedoeling dat er in de haven Weesgegroetjes worden gebeden, maar dat er dé naastenliefde, de kameraad schap wordt gemanifesieerd. nder de pendelaars nemen de chauffeurs van de bussen een zeer aparte plaats in. Wat moet de man doen als hij de pende laars naar de Maasstad heeft gereden? Rotterdam heeft feitelijk geen onder dak voor hem. Voor hen is namens het bedrijfsapostolaat pater J. M. Jorna SJ (tot voor kort aalmoezenier van de Amsterdamse taxichauffeurs) bezig -en home in te richten, een gelegenheid lus, waar zij, liefst op elk uur van de dag en van de nacht, goed en goed- ;oop terecht kunnen om wat op ver taal te komen. Dit huis, „De Pendel" jenaamd, wordt gereed gemaakt in het uidelijk havengebied van Rotterdam. Je verbouwing is inmiddels klaar. Het iterieur wordt met „eigen krachten" oor kernleden van het bedrijfsaposto- .at en chauffeurs ingericht, maar de nanciering vormt een gruwelijke >rg. Men hoopt over twee weken het >me te kunnen openen. Ongetwijfeld zal men zich wel eens de 'aag stellen: wat heeft het bedrijfs- jostolaat in de afgelopen jaren be- oikt? Wij legden deze vraag aan pater an Niekerk voor, Zjjn antwoord was ort en bondig: vorderingen op het ter- •ein van de zielzorg zijn niet in ge- allen tot uitdrukking te brengen. Wij ■achten het bedrijf te kerstenen door iet te humaniseren. Er is nochtans >én tastbaar winstpunt: het ideaal van 'iet bedrijfsapostolaat wint steeds meer e'd'zelfs de leiding van de bedrijven iaat rekening met ons houden; men weet, dat we er zijn en men begint te beseffen misschien uit puur eigen belang dat ook de arbeider niet van brood alleen leeft. Het zou overigens van groot belang zijn als ook predikanten bij dit werk zouden kunnen ./orden betrokken. Wij zouden dan als christelijk bolwerk sterker staan. Weliswaar zijn hierom trent besprekingen gaande, maar er liggen zeer ingewikkelde problemen. Toch hopen wji binnen niet al te lange tijd tot een oplossing te geraken voor een „oecumenisch" bedrijfsapostolaat. A. M. J. M. VASEN Prefect van de H. Congregatie tot Voortplanting des Geloofs is Gregorius Petrus XV kardinaal Agagianian. De volksmond noemt de bekleder van dit ambt wel „de rode paus". DE „RODE PAUS" BEPAALT DE STRATEGIE DER WERELDMISSIE larnaast moet contact worden ge legd in de woonplaats van de pendelaars. Van tijd tot tijd vin den er daarom bijeenkomsten plaats in Brabant, teneinde een goede verstandhouding te bevorderen. Laat stelijk geschiedde zulks in Steenber gen, waar pater Van Niekerk, zoals gezegd, met een Rotterdamse dele gatie op zondagmorgen heentrok om ïn het noviciaat van de paters As- sumptionisten een groot aantal pen delaars te ontmoeten. Tal van pro blemen werden daar op geanimeer de wijze doorgepraat. Als belangrijk winstpunt kwam naar voren, dat van de zijde van de aanwezige Braban- ken en 22 leken zijn 25 personen van Italiaanse afkomst. Het bestuur van de Congregatie be schikt over een raad van 40 consulto ren, allen missiedeskundigen van ver schillende nationaliteit en uit verschil lende ordes en congregaties. De con sultoren zjjn adviseurs, geen bestuurs- functionarissen. Tot de congregatie behoort voorts een commissie die de supervisie heeft over de besluiten van synodes, bis schopsconferenties, constituties van religieuze instellingen en regels van missieseminaries, voor zover die onder de jurisdictie der Propaganda vallen. Verder annex aan dit ministerie zjjn het algemene (ambtelijke) hoofdbe stuur der pauselijke missiegenoot- schappen cn de algemene hoofdraden daarvan, die bestaan uit de nationale direkteuren dier genootschappen en waar de Kerk nog niet zover wortel geschoten heeft, dat zij zich er zonder hulp van. buiten aan de verdere kerste ning en de zielzorg kan wijden. De cijfers uit deze gebieden illustreren het begrip „missie": het arbeidsveld van de Propaganda beslaat 50 pet van de oppervlakte van de aarde, als men de vierkante kilometers zeevlak niet meetelt. Daar woont 59 pet van de wereldbevolking, ca 1600 milj. zielen. Van dezen zijn er 45 milj. katholiek, d.i. 2,8 pet. Er werken ca. 29,000 priesters, 11.000 broeders en 70.000 zusters. en grote slag voor de wereld- missionering naar Azië en Afrika is het opdringen van de Islam geweest, die een wig dreef tus sen de christenheid van het westen en het oosten. Deze laatste had al voor- iiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiilDjiiiiiiiriiumiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiuiimiiiiiiiiiiiiiiiiii! het ook voor hadden met Kerk en geloof, met de „Padroado", het patro naat over de missie, een feitelijke investituurstrijd ontketenden. De Kerk duldde geen beperking in de nationaliteit der uitgezonden missio narissen, geen gewilde of ongewilde hand- en spandiensten aan de politieke en financiële belangen der koloniseren de mogendheden, geen usurpatie van zuiver kerkelijke plichten en. bevoegd heden. Maar toen Gregorius XV in 1622 het kerkelijk missieministerie oprichtte, was het onder dit aspekt een kerkelijk- politieke improvisatie, een slag in de lucht. Dit blijkt wel uit het historisch feit, dat het tot de 19e eeuw geduurd heeft eer de Kerk zich heeft kunnen vrijmaken van de te grote politieke invloed der Iberische landen in de missie en nog tot hederfzijn er resten van de Padroado in Zuidamerikaanse landen. De ionge Congregatie heeft intussen daar gewerkt, waar het maar mogelijk was en dat betekende aan vankelijk vooral in het Oosten. Hoe universeel de geest op de Piazza di Spagna was, blijkt bijvoor beeld uit de instruktie aan de eerste apostolische vicarissen in het Verre Oosten: „Het is ongerijmd om (lees: de religieuze gebruiken en zeden van) V7*_1!1. OC4,11",li /\f n*(\ll- nmiov ders unaniem werd verklaard, dat de verhouding tot de Rotterdamse collega's steeds beter wordt. Ook in Brabant zelf zjjn reeds ver schillende bedrijfsaalmoezeniers werk zaam, maar het is broodnodig, dat voor dit doel meer priesters worden vrij gemaakt, zoals b.v. in Steenbergen het geval is in de persoon van pater J. van der Meer A. A„ een jonge socioloog, die daar de „begeleiding" van deze mensen (veertig procent van de Steenbergenaren pendelt) in nauw contact met zjjn Rotterdamse confraters op zich heeft genomen. gistraat uit hoofde van ziin ambt lllllll Frankrijk, Spanje, Italiëof welk ander - - - J Europees land ook in China te willen invoeren". De instruktie is van 1659! Missionarissen met een brede blik, soms ook geleerden in de „inheemse" wetenschappen en zeden gingen met het juiste begrip voor wat essentieel was in de Kerk en wat niet, over tot vergaande aanpassingen in de liturgie en het denken. Vooral de Sociëteit van Jezus heeft zich hier grote verdiensten verworven. St. Ignatius had voorge schreven, dat alleen de beste en hij bedoelde all round de beste Je zuïeten naar de missie gezonden moch ten worden. veem- en expeditie-bedrijven hebben mensen nodig, want de schepen moeten leeg. Op het ogenblik zijn er nog duizend arbeiders per dag te kort. Voor de christianiserlng staat de Kerk vandaag voor grotere en acutere problemen dan ooit en zij moet haar weg zoeken door een jungle van raciale, sociale en politieke vraagstuk ken. Bjj de explosieve groei naar zelfstandigheid der ontwikkelingslan den komen anti-kolonialistische en anti-westerse (res) sentimenten. Overal treft de Kerk verder een tegenstander aan, die wel georganiseerd te werk gaat en die de omstandigheden schijnt mee te hebben: het communisme. Het welslagen of mislukken van de missiearbeid in onze tijd zal er ten slotte bepalend toe bijdragen in welke geestesrichting de naaste ontplooiing der jonge volkeren zal gaan. Ofschoon de Propaganda in deze eeuw van verschillende taken werd ontlast, is zij belangrijker dan ooit. De wereld missie, waarvoor de Congregatie gro tendeels staat, kan moeilijk anders dan vanuit één punt geleid worden. De missionerende ordes en con gregaties leveren om in een militair beeld te spreken de troe pen te velde onder eigen comman do's. In het Bernini-paleis vergadert de generale staf, die de grote Ijjnen der taktiek en strategie moet be palen, de troepenbewegingen richten en controleren en voor de benodigde middelen moet zorgen. De Congregatie voor de geloofsver- breiding in de kerkelijke ontwikke lingslanden wordt onder de paus be stuurd door een kardinaal-prefect (Agagianian) met een raad van 32 kardinalen. Van dezen zijn er 18 in het buitenland residerend en hun be noeming is niet veel meer dan een formaliteit. De 14 overigen zijn Curie kardinalen: 13 Italianen en een Frans man. De raad vergaderi op gezette lijdën en neemt beslissingen. De ge wichtigste daarvan moeten door de paus bekrachtigd worden. Na de prefect zijn feitelijk de be langrijkste personen van de Congrega tie de secretaris-generaal en acht functionarissen, welke laatsten zich ieder met een eigen sektor van de missiewereld bezig houden. Zeven hunner zjjn Italianen, twee buiten landers. Verdere ambtenaren, 30 in getal, werken aan de afdelingen ad ministratie, archief, bibliotheek, proto col en expeditie. Van deze 8 geesteljj- Het paleis van de Propaganda Fide aan de Piazza di Spagna te Rome. een eveneens internationaal gezelschap van in Rome woonachtige leden. De raden hebben een beslissende stem bij de verdeling over de missies van de gelden, die door de missie- genootschappen (Voortplanting van het geloof, Petrus' Liefdewerk. H. Kinds heid) toevloeien. Do in 1966 bijeenge brachte som bedroeg 86 milj. gulden. De Congregatie heeft verder een inter nationaal grootseminarie te Rome voor priesterstudenten uit de missielanden. Er studeren heden jonge mensen van veertig nationaliteiten. Een nieuwe stichting is het St. Pieterscollege, een convict, waar priesters uit de ont wikkelingslanden verblijven tijdens hun verder specialiserende academische studies te Rome. Tenslotte beschikt de Congregatie over een persbureau Fides". m de lezer enig verder perspek- tief te geven volge hier een statistiek van de verbreiding van het katholicisme over de aarde. De cijfers zijn benaderend. Oceanië 3 milj kath., d.i. bijna S0 der bevolking; Afrika 24 milj. kath., d.i. bij na 12 der bevolking; Azië 35 milj. kath., d.i. 2,25% der bevolking; Ameri kaanse continenten 200 milj. kath., d.i. 58 der bevolking; Europa 235 milj. kath., d.i. 42 der bevolking. Totaal: ca. 500 milj. kath. of ca. 19 der 2700 miljoen zielen tellende wereldbevolking. De territoria, waarover de Propa ganda zorg heeft, zpn in beginsel die, uitgeschoven posten in Abessinië en Indië. Het grote schisma van 1045 be zegelde het isolement der Oosterse Kerk, die voortaan alle krachten nodig had voor zelfhandhaving. Na de christianisering van Europa kreeg de Latijnse Kerk meer armslag' en in de late Middeleeuwen trokken westerse missionarissen .aar Oost en Zuid. Zij stootten tot in China en de Congo door. Raimundus Luilus, een Spaanse geleerde en missionaris, drong reeds in de 13e eeuw aan op de instelling van een centraal be stuursorgaan voos; de zending. De praktische en doeltreffende middelen om dit te verwerkelijken ontbraken echter nog. Een nieuwe stimulans kreeg de missionering door de ontdekkings reizen. De ware missiegeest dreef in de 16e en 17e eeuw seculieren en regulieren letterlijk de gefiele wereld over; de ontwikkeling en de resul taten zijn gigantisch geweest. De behoeften aan een algemene leiding en aan bezinning op de missie methodiek hebben toen geleid tot het oprichten van de Congregatie der geloofsverbreiding. Een tweede re den was de noodzaak, die zich spoedig deed gevoelen, om de ver kondiging van het Evangelie vrij te houden vah wereldlijke interessen. Reeds zestig jaar na Columbus' eer ste ontdekkingsreis zat Pius V danig in de zorg over de missie in de gebieden der katholieke zeemachten Spanje en Portugal, die, hoe goed zij at de zending zich in reusachtige gebieden niet heeft kunnen door zetten en zelfs voor een tweede of derde keer in de historie niet tot resultaten kwam, bewijzen de sta tistieken van heden: nog niet één percent van de bevolkin van China, van Indië en van Japan werd in 19 eeuwen blijvend voor het christendom gewonnen. De Kerk werd daar niet volkseigen, de christenen bleven een kleine uitheemse sekte. In (communis tisch) China wreekt zich dit heden niet voor de eerste maal. Talrijke oorzaken van buiten komen de zijn hiervoor aan te geven. Maar het is ook een feit, dat einde 17e eeuw de missiegeest afnam, de missio nerende orden en congregaties ver vielen. De Sociëteit van Jezus werd opgeheven, de Propaganda zag zich in de Franse tijd en nog eens in 1860 van haar bezittingen beroofd, waar door de geldelijke steun harerzijds aan de missies verviel. Erger nog was, dat Rome in een star onbegrip voor de psychologie en het erfgoed der vreemde volkeren de eigen westerse juridische con structies en de eigen Latijnse riten voor de enig en eeuwig ware ging houden. Het nationalistisch Eu- ï'opeïsme heeft de missies geen goed gedaan. Wat avontuu" lijke godsge- zanten en christelijke heldenmoed in de twee vorige eeuwen opgebouwd hadden, ging in de 18e eeuw op schrikbarende w^ze verloren. Voor een groot deel moest de 19e opnieuw beginnen. Men is >pnieuw begonnen onder de leiding van een reeks grote missiepausen en van een missieministerie, dat zich hervond. Het aantal congregaties van clerici alleen, dat in de 19e en 20e eeuw opgericht werd of pauselijk goedge keurd en dat tot enige of een der doelstellingen de missionering had, is volgens het pauselijk annuarium 1961 vijfenvijftig, maar dit getal is te laag. De paters Sacramentisten bv. geven in dit annuarium- niet mede de zending als hun doel op, terwijl zij in verscheidene werelddelen missie- staties hebben. De erfelijke belasting bij de re generatie in menig missiegebied was, dat de zending en het westen, de Kerk en de blanke man, geloof en politiek als nauw verwant gevoeld werden, dat de Kerk om in hedendaagse termen te spreken de verdenking op zich ge laden had een „koloniserende" Kerk te zijn. Dat de Propaganda Fide door haar beleid en controle in enkele generaties deze verdenking ongedaan heeft gemaakt, is een der grootste feiten uit de contemporaine kerkge- sehiedenis.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 11