Boekenweekgeschenk 1962 Een dierenverhaal van ANTON K LUISTEREN NAAR: KIJKEN NAAR: QQ.UK „LINIA^IISP HET DE UITSLAG Zondag: Vier T.V.-shows Boyd Baehmann Mélange TV in Amerika Verplichte keuze uit 82 kanalen POTTEft'S'iltÜMiÜ: Wijdingen Zaterdag: Buitenland Buitenland Buitenland Maandag: Zaterdag: Zondag: Maandag: Voor de K.R.O. van Radiopionier Eli Bomli nam afscheid Tweede uitzending N. T. S. - j ournaal? Vanavond Zondag nieuwe dagblad ZATERDAG 31 MAART 1962 In >iEen schot in de lucht" van Anton Koolhaas, het Boeken- tT.offvvee^Seschenk van dit jaar, it men de schrijver midden in 'i nieuwe ontwikkeling aan. Hij nu wel heel ver verwijderd van pn Gerste bundel dierenverhalen .n ogmg tot instinct" en het lijkt lp, niet onmogelijk, dat vele h ZCr>S Van bet §eschenk, die Kool- h)VGrk niet kennen, met de o heling „dierenverhaal" niet goed raad weten, al komen er in ^;0n schot in de lucht" dan ook 'eren voor, veel zelfs. Gelegen- cidswerk is dit in opdracht ge dreven verhaal niet; Koolhaas cnreef een verhaal, waarmee ziin vende bundel had kunnen ope- vHmG" dat de ontwikkeling, in de vonÏÏ e" *esde bundel begonnen, in i fe ^en,eindpunt is nog niet Mn- i o eteren is gevaarlijk. zünar Z0U wed eens bunnen Pm volgende verhalen van verh i»s de tocvoeeing „dieren tal nauwelijks meer zullen verdragen. „Een schot in de lucht" is een randgeval. -\ nadruk verboden. HOOFDPIJNPOEDERS 2c ma ESreM- Dit 'aa*ste program- ma bi ijlt ook m het nieuwe K.R O -sei- O Verpakking van Gezins verpakking van 100 tabletten waar bayer achter staat. n ..F]pn Cphnt in Er heeft een merkwaardige evolutie ,afi, verllalen Plaats gehad. De ui eren vertellingen uit de eerste bundel. Pogingtot instinct" alleen het ver naai Gif aan de overkant" was anders- soortig waren in de tweede bundel uitgegroeid tot dierenverhalen: de ..menselijke" reminiscenties verdwenen, de dierenwereld werd geslotener en authentieker. Men kan zeggen: die die renwereld werd van binnenuit geschre ven. Mensen treden in deze verhalen nauwelijks op: verschijnen ze, dan zijn zij onpersoonlijk, niet individueel, slechts vertegenwoordigers van een an dere soort levende wezens. Het genre van dit gesloten dierenverhaal is door de schrijver tot volkomenheid ge bracht. Vernieuwing binnen het genre leek moeilijk. In de derde en vierde bundel gaat de auteur echter op geheel nieuwe wijze te werk, in het ene ver haal meer dan in het andere. De dieren wereld wordt minder gesloten; niet dat de mens erin op gaat treden, maar er is een anonieme toeschouwer die het gebeuren zo intens meebeleeft, dat hij niet kan zwijgen: de auteur. Zonder dat de eenheid der verhalen verbroken wordt, hebben er inlassingen plaats: commentaren op het gebeuren, die va riëren van meer algemene opmerkingen de dieren betreffend tot nauwelijks inge houden uitingen van bewogenheid. Het effect is, dat de dierenverhalen, zonder dat het verhaal als verhaal er schade door leed, beelden werden van „het" leven, een effect mede bereikt door de suggestie van de ondeelbaarheid van alle leven: alle leven is op de dood ge richt. In de vjjfdc bundel, „Een gat in het plafond" zet de ontwikkeling zich door. En verwonderlijk is liet niet, dat nu de mens tevoorschijn komt, niet meer on persoonlijk, hoewel ook nog niet sterk geïndividualiseerd, maar wel ais nood- lotgenoot der dieren, ajs „mede-deler" in het verschrikkelijke leven. Leven van mens en dier beweegt zich in gelijke richting, niet bij toeval, maar door noodlot. Dat parallellisme moet zich vanzelfsprekend niet. aan de lezer op dringen: hoe toevalliger, hoe sterker in het titelverhaal van de laatstgenoem de bundel slaagt de schrijver, in het verhaal „Kou", uit hetzelfde boek, faalt hij: de constructie verdringt de onder liggende idee. Gelijktijdig met deze ont wikkeling zet zich nog een andere in Koolhaas verhalen doorde anonieme toeschouwer krijgt steeds meer het woord, de verhalen groeien uit tot kro nieken; wat eens van binnenuit beschre ven werd, wordt nu van buitenaf waar genomen. Voor de vorm van de verha len heett dat deze consequentie: de verhalen worden een reeks observa ties; ue dierendialogen en -geuaenten hoordaelen van de vroegere verhalen verdwenen nagenoeg geneei. Men zou ook kunnen zeggen; ue verhalen worden filmiscner, linn met gesproken com mentaar dan. Het titelverhaal uit Kool haas laatstverschenen uundel „Weg met de vlinders geert van deze nieu we werkwyze de uiterste mogelijkheden te zien. In „Een schot in de lucht" nu ont moeten oeiue bovenomschreven ont wikkelingen elkaar ais het ware. Er is in hel verhaal een uuiaeiijke paral lellie tussen menselijk en uieriyk le- en, op enkele piautsen naar mnn smaak iets te opzettelijk aangebracht. Men zou pp oppervlakkige rezmg de .achtergronu van het venraai kunnen weergeven in het traditionele: kleine oorzaken hebben grote gevolgen. Een schot in de lucht veroorzaakt een reeks gebeurtenissen; het is zelfs in een opzicht een dodelijk schot in de o tl het echtei' 00k anders p bïadzpde 23 staat de zin; „De Xen"evaai?heid beleeft men niet thema ',,En, geloof, dat hierin het thema van het verhaal is gegeven eenzamen" die/6n 1,1 dlt verhalen het t alleen te zijn. Juist net contact met anderen maakt hun rïitt fnen?amheicl bewust- Mens en P =LnPuLsorts echter. dat. er iets tussen hen en de ander bestaat En dat spel heeft de noodlottige gevolgen het ve^aa7en 'V61"dddenltuk van het vei haal. er is het spel lussen twee honden en dat veroorzaakt het ongeluk aan een vrouw die het söe juist zou gaan spelen. Wie zich trach te onttrekken aan het verschrikkelijke noodlot, biengt de orde van het leven in gevaar. Pogen te leven is de dood nabil brengen, een thema dat ook a in Koolhaas vroegere verhalen aan wezig is. Het verhaal is als het ware een drie luik; middenstuk is het ongeluk. Het eerste deel geeft de aanleiding, het laatste de afloop voor een der medespe lenden: de mislukte jachthond Dian die tenslotte belandt bij de mislukte spoor wegarbeider Jan de Kop. Twee eenza men vinden elkaar om eikaars een zaamheid te versterken. Samenzijn is een aanvaarde vorm van alleen-zijn. De hond en de mens vinden elkaar ook pp een nulpunt van het leven: „van bin- nen vol geraamte", een toestand door het leven zo geordend. En de ontmoe- ting tussen twee uitgestotenen in een nieuwe eenzaamheid voorkomt, dat de ene. De Kop, het leven tot de dood gaat forceren door eigenmachtig ingrijpen. De tweede omschreven ontwikkeling Iaat het verhaal ook duidelijk zien. „Een schot in de lucht" is een aaneen rijging van opmerkingen en observa ties. Het verhaal is als het ware een stapeiwerk van objectieve en subjec tieve noteringen. Eenheid van plaats en tjjd is er niet: de kroniekschrijver over ziet alles. Een duidelijk voorbeeld van Koolhaas' filmische werkwijze geven een paar zinnen op bladzijde 55 (het ongeluk heeft plaats gehad): „De juf frouw die de huishouding doet heeft al gedekt. Aan de telefoon is niets te zien van het bericht dat hij straks zal ge ven". Vooral de laatste zin is karakte ristiek: een voorwerp komt in het beeld, mèt de beangstigende suggestie die er op dat ogenblik vanuit moet gaan. Ele menten uit vroegere verhalen, die in de nieuwe vorm niet passen, heeft Kool haas echter niet kunnen vermijden. Zo is het malle woorden zeggen van de ko nijnen wel aardig, doch het heeft in dit verhaal geen 'unctie. De aandachtige lezer moet Koolhaas' bijzondere taalgebruik niet ontgaan. Niet alleen, dat hij erin slaagt, zijn ver haal op te bouwen uit heel korte, uiterst nuchtere en gewone zinnetjes, ook zijn plastische kracht ontdekt men voortdurend. Ik citeerde al de uitdruk- Advertentie) king „van binnen vol geraamte". Ik wijs nog op de meesterlijke omschrij ving van de stationslucht: „Het ruikt er naar buiten, gemaakt in een fabriek", en oj) deze zin, waarin de hele atmos feer waarin de straathond Moppie moet leven is weergegeven: „De stank van de pest aan elkaar hebben, aan ieder een, aan alles, aan een bestaan met een versleten voering". Ik wees al op de enkele te opzettelijke verbanden, ip het verhaal gelegd. Een ander bezwaar tegen „Een schot in de lucht" is de uitvoerigheid. Het is alsof de schrijver zich van bepaalde situaties met kan losmaken. Een auteur als Kool haas, die op minimale wijze maximale dingen bereikt, heeft de uitvoerigheid evenwel niet nodig. En nu ik toch be zwaren neerschrijf: liet verhaal is ty pografisch verzorgd door Charles Jon- gejans. op een wijze echter die het ver haal tekort doet. Niet alleen zijn de diepgaande „inspringingen" bij elke ali nea erg hinderlijk, er zijn in het verhaal ook op volkomen willekeurige plaatsen witregels aangebracht, waardoor een or ganische bouw is verstoord. „Een schot in de lucht" maakt in elk geval uiterst -nieuwsgierig naar Kool haas' verdere ontwikkeling. En hope lijk zullen velen, die door het Geschenk voor het eerst met de mensen in Kool haas' dierentuin kennis maken, trouwe lezers worden, of, om in de stijl te blij ven: lezers met een ware hondetrouw, zoals er al velen zijn. K.F. ANTON KOOLHAAS (Advertentie) menVholpkÜiets ...Teöert hoest en Keelpij N Urtwerking frappant OIRSCHOT. 30 maart Zondag zal Mgr. J. W. M. Bluyssen, in de kapel van het moederhuis der Zusters Francisca nessen van Oirschot de H. Priesterwij ding toedienen aan de navolgende theo loganten van de Paters Montfortanen te Oirschot: G. v. d. Heijden, Oirschot H. Jenniskens, Horst P. Hoogland, Haarlem J. Rooden, Houthem R. Schreurs, Best G. Hautvast. Spau- beekH. Smeets, Schinnejj W. v. d. Avoird, Dordrecht L. Voet, Kampen hout (B) Chr. Machtelinckx, Ophasselt (B). (Advertentie) Uw zorgen voor morgen bij DE OLVEH geborgen. HILVERSUM I, 402 m. 18.00 Kunst kroniek. 18.30 Jazzmuz. 18.50 Praatje v. politieke voetgangers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Wie het weet mag het zeggen, muzikale wedstr. 19.45 Lichtbaken, le zing. 19.55 Kamerorkest en solist. 20.45 Gram. 20.50 Vragenbeantw. 21.00 Tiere lantijnen, gevar. progr. 22.00 Kopstuk ken, licht progr. 22.20 Europese tafel- tenniskamp. te Berlijn. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Meester werken van de religieuze muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM I, 293 m. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte gram. 18.30 Me- tropole-orkest: wereldberoemde melo dieën. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Kamermuziek. 19.55 Deze week, praat je. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Smaken ver schillen, amus. progr. 21.15 Oude en uwe dansen. 21.50 Socialistisch comm. 22.05 Man in de st-id, cabaret-fantasie. 22.30 Nws. 22.40 Vissen in troebel water, hoor spel (dl. 5). 23.10 Zigeunerorkest en zang soliste. 23.40 Lichte gram. 23.55-24.00 Nieuws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.18.00 Nws. 18.15 Sportprogr. 18.45 Parlementsoverz. 19.00 Lichte orkestmuz. 19.30 Gevar. muziek. 20.30 Hoorspel. 22.00 Nws. 22.10 Boekbespr. 22.45 Avondgebe den. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02- 23.37 Kamermuziek. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m.18.00 Orkestmuziek. 18.30 Jazzmuziek. 19.00 Nws. 19.24 Voetbaluit slagen. 19.31 Orkestconc. en solist. 20.31 Gevar. progr. 21.15 Orgelspel. 22.00 Ge varieerd progr. 22.30 Nws. 22.40 Dans muziek. 23.55-24.00 Nieuws. NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.30 Oud-Engelse koormuz. 21.45 Nws. 22.10 Symfonie-orkest: moderne muz. 22.40 Gram. 24.00 Nws. 0.05 Lichte muz. 1.00 Dansmuz. 2.00 Weerber. en gevar. muziek FRANKRIJK 3 280 en 235 m.21.20 Hoorspel. 23.53-24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m.18.00 Kerkorgelcon cert. 18.30 V. d. soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevar. muziek. 20.00 Cabaretprogr. 21.00 Symf. ork., koor en solisten: Amus. muziek. 22.00 Nws. 22.15 Zigeunermuziek. 23.00 Nws. 23.05 Amus. orkest. 23.35 Dans muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL, 484 m.18.38 Gram. 18.55 Idem. 19.30 Nws. 20.00 Chansons. 20.30 Hoorspel. 22.00 Wereldmvs. 22.15 Jazz. 22.55 Nws. 23.00 Gevar. muziek. 23.55 Nieuws. ENGELAND». BBC Home Service, 330 m.12.10 Critieken. 12.55 Weerbericht. 13.00 Nws. 13.10 Klankb. 13.40 Praatje. 14.00 Wenken voor de tuin. 14.30 Symf. orkest en soliste. 15.25-15.45 Schilderij van de maand, lezing. 16.15 FiLukroniek. 16.45 Pianorecital. 17.00 Hoorspel. 17.30 Voordracht. 17.50 Praatje. 17.55 Weerbe richt. ENGELAND, BBC Light Programme 2.500 en 247 m12.00 Verzoekprogram ma. 13.30 Gevarieerd programma. 14.00 Variété-orkest en solisten. 14.30 populai re liedjes. 15.00 Filmkroniek. 16.00 Licht programma. 17.00 Intervieuws en gram- mofoonzuziek. NDR. WDR. 309 m12.00 Symfonische muziek. 13.00 Nws. 13.10 Opera-aria's. 14.45 Barokmuziek. 15.30 Amusements muziek. 16.30 Dansmuziek. FRANKRIJK 3 280 en 235 m. 12.00 Nws. 12.10 Klassieke muz. 13.11 Spel. 14.45 Operettemuziek. 17.45 Orkest- concert en solist: klass. muz. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Vlaamse muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Amusementsorkest en solist. 13.00 Nws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 14.55 Voetbalreportages. 484 m: 11.55 Gram. muz. 13.00 Nws. 13.15 Verzoekpr. 17.00 Nws. 17.45 Klas. muz. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.18.00 Nws. en journaal. 18.45 Lichte orkestmuziek. 19.30 Brief uit Amerika. 19.45 Godsd uitz. 20.25 Lieldadigheidsop- roep. 20.30 Hoorspel. 21.00 Klassieke ka mermuziek. 22.00 Nws. 22.10 Interview. 22.50 Epiloog. 23.00 Nws. 23.02-23.35 Ka mermuziek. ENGELAND, BBC Light Programme. 1500 en 247 m.18.00 Liedjes. 18.30 Ge varieerd progr. 19.30 Nws. 19.35 Popul. ork. muz. 20.30 Godsd. samenz. 21.00 Ver- zoekprogramma. 22.00 Lichte muz. 22.30 Nws. 22.40 Lichte muz, 23.30 Lichte muz. 23.50 Meditatie. 23.55-24.00 Nieuws. NDR-WDR, 309 m.18.15 Symf. ork. 19.00 Nws. 20.00 Lichte ork. muz. 21.00 Symf. ork., koor en sol. 21.45 Nws. 22.15 Lichte muz. 23.00 Dansmuz. 23.16 Dans en amus. ork. met sol. 24.00 Nws. 0.05 Symf. ork. en sol. 1.00 Weerber. en gevar. muz. FRANKRIJK III. 280 en 235.: 19.35 Lichte muz. 20.00 Werken van hedendaag se Franse componisten. 22.15 Spaanse m 22.45 Gevar. muz. 23.53-24.00 Nieuws. BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Pianorecital. 18.30 Godstige uitz. 19.00 Nws en weer bericht. 19.30 Lichte muz. 20.00 Amus. progr. 22.00 Nws. 22.15 Lichte gram. 23.C9 Nws. 23.05 Dansmuz. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL, 484 m.: 18.40 Lichte muzi Gewijde muz. 7.50 Meditaite. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte gram. 9.00 V. d. zieken. 9.35 Waterst. 9.40 V. d. vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 ClavecimbelrecitaJ 11.30 Lichte gram. 12.10 V. d zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor c vrouw.' 10.10 Gram. 10.20 Theol. etherleergang. 11.05 Clavecimbelrecital. 11.30 Lichte gram. 12.10 Mondorgeltrio met ritmische bege leiding. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Meisjeskoor en instrum. kwintet: amns. muziek. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muziek. 13.45 Yiddische liederen. 14.05 Schoolradio. 14.30 Herhaling van gedeel ten uit het gevar. programma donderdag- avondmozaiek v. 22 maart j.l. 15.30 Lich te muziek. 16.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazz Club. 17.40 Beursberirhten. 17.45 Regeeringsuitzendij Op reis door Nederlands Nieuw-Guinea (III), door W. A. L. van Doorenmaalen. HILVERSUM n, 298 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.23 Lichte gram. 8.00 Nws. 8.18 Lichte gram. 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Lichte orkest muziek. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Lichte gram. VPRO10.00 Bezet of beze ten?, overdenking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor boven de zestig. 11.20 Voor dracht. 11.35 Pianorecital. 12.00 Lichte orkestmud. m. zangsolisten. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nws. 13.15 Voor de middenstand, praatje. 13.20 Hammondorgel en zang. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Pia nokwartet. 14.25 Voor de jeugd. 15.10 Oude en nieuwe dansmuziek. 15.45 Oude liedjes. 16.00 Muziekrevue. 16.40 Streek- uitzending: Groningen. 17.00 Lichte gram. 17.15 Roemeens orkest. 17.45 Reportage Europese tafeltenniskamp. te Berlijn. 17.50 Militair commentaar. HILVERSUM I, 402 m. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Klassieke gram. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws en waterstanden. 9.45 Geestelijke liede ren. IKOR: 10.00 Oud-Katholieke hoog- dienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers NCRV: 12.00 Kerkorgelconcert (gr.). KRO: 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Lichte gram. 12.35 Lichte muziek. 12.55 Bisschoppelijke Vas tenactie 1962, lezing. 13.00 Nws. 13.05 De Oelewappers, gevar. progr. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 De luister van Uw huis, klankb. 14.30 Reportage v. d. interland voetbalwedstrijd België—Nederland. CON VENT VAN KERKEN: 17.00 Gerei, kerk dienst. HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 Koperens. 8.25'Voor het platteland, lezing. 8.35 Weer of geen weer, gevar.- progr. 9.45 Geeste lijk leven. toespraak. 10.00 Kamerorkest. ioXX ?P»k en zet- «ever, progr. AVRO: 12.00 Lichte orkestmuz. en zangsoliste. 12.30 Sportberichten. 12.32 Verzoekprogr. IPiano en orgei). 13.00 Nws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Knipperlicht, progr. voor alle weggebruikers. 14.00 Viool en piano. 14.30 Boekbespr. 14.40 Marinierskapel. Jo.10 FUmprgatje. 15.20 Kamerorkest en solist. 16.10 Dansork. en zangsol. 16.45 Sportrevue. VARA: 17.00 Strijk en zet. gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws., sportuitsl. en sportjournaal. HILVERSUM I, 402 m. CONVENT VAN KERKEN18.10 Catechisatie voor de sehippersjeugd. NCRV: 1R.30 Koorzang 19.00 Nws. u. d. kerken. 19.05 Samen zang. 19.30 Door een geopende deur in de hemel, vragenbeantwoording. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoor spel. 20.35 Lichte gram. 20.45 Toernooi van het lichte lied: finale. 21.10 Wordt Nieuw-Guinea een 'tweede Congo, lezing. 21.25 Klassieke kamermuziek. 22.00 In de Vergulde Baars, licht progr 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 In het land van de dichter, litte raire lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Tsje chische kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. VPRO: 18.30 Korte Ned.-Hervormde Kerkdnst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 be Open Deur, lezingen. 19.45 Waar blijft het Wilde Gan zen-geld?, rekening en verantwoording over de besteding van de gelden. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 The King and X. musicai (gr.). 20.45 De stille kamer, hoorspel 21.30 Lichte muziek en zangsoliste. 21.50 In het voetspoor der wetenschap, lezing. 22.05 Kamermuziek. 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Meded. en sportuitsla gen. 23.00 Zang en piano. 23.15 Lichte gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.13 Lichte gram. 7.20 Sportuitsl. van Zaterdag. 7.30 ENGELAND. BBC Home Service. 330 m.12.00 Orkestconc. 1X55 W.erbericht. 13.00 Nws. 13.10 Gevar. gram. 13.40 V. ri. kinderen. 13.55 Kinderen zingen. 14.10 Gram. 15.00 Hoorspel. 16.30 Voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de Jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 17.31 Gevar. muziek en berichten. NDR-WDR, 309 m.12.00 Jazzmuziek. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muziek. 14.15 Dans- en amus.muziek. 14.45 Nwe gram. platen. 16.00 Symfonie orkest, koor en so listen. 17.55 Lichte gram. FRANKRIJK 3 280 en 235 m.12.00 Nws. 12.10 Orkestconc. 13.50 Gram. 14.25 Lichte muziek. 16.00 Gevar. gram, 17.30 Gram. BRUSSEL, 324 m.12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Landb. kroniek. 12.42 Lichte muziek. 12.50 Beurs- kroniek. 13.00 Nws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Vlaamse kamer muziek. 16.00 Beurskroniek. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz'ek. 17.40 Amus. muziek. 17.45 Franse les. BRUSSEL. 484 m.11.55 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Gevar. muziek. 14.18 Kamer muziek. 15.03 Gram. 16.08 Operettemuz. 17.15 Hedendaagse Belgische muziek. NTS: 20.00 Journ. e" weeroverzicht. VARA: 20.20 Saint Germain des Pres: gevar. progr. 21.20 Film. 21.45 Willens en wetens, quiz. 22.35 Achter het nieuws. DUITSE TELEVISIEPROGR. NDR: 18.35 Programma-overz. WDR: 18.40 Hier und Heute. NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 19.15 Mag ik mij voor stellen, mijn naam is Cox. NDR: 19.25 Dat zou ik graag willen zien). 20.00 Jour naal. 20.20 Gevar. muziek. 21.50 Docum. progr. over een geïllustreerd tijdschrift. 22.20 Laatste nws. 22.35 Het woord voor de zondag. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Folkloristisch progr. 19.30 Act. 20.00 Nws. 20.30 TV-feudlleton. 21.00 Waag je kans, verrassingsspel. 22.30 Variété programma. 22.45 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Voor de Jeugd. 19.40 Wetensch. kroniek. 20.00 Journaal. 20.30 Tekenfilm. 20.40 Feuilleton. 21.10 Wedstr. progr. 21.40 Folkloristisch progr. 22.10 TV-film. 22.40 Journaal. NTS: 16.00-17.30 Reportage nationale clubkampioenschappen zwemmen te Den Haag. NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport- actualiteiten. KRO: 20.30 Traan, éénakter 21.10 Amsterdams Kunstmaando'rkest en solist. 21.45 Film. 22.10 De geboorte van een film, reportage van de Belgische televisie. 22.30 Epiloog. DUITSE TELEVISIEPROGR. 11.00.Bijdrage van de Duitse Katholie ken aan de huip aan de onderontwikkel de gebieden. 11.30 Weejournaal. 12.00 In ternationaal borreluurtje. 12.50 Program ma-overzicht. 13.10 Regionaal weekjour naal. 14.30 Voor de kinderen. 14.55 Vier- landentoemooi fietsbal: DuitslandBel gië, Frankrijk, Zwitserland te Saarbrtic- ken. 15.50 Speelfilm. 17.30 Programma over een luchthaven. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 10.15-11.15 H. Mis. 15.00 Voor boer en tuinder. 15.30 De week in beeld. 16.00 Ronde van Vlaanderen. 17.00 Aankomst Ronde van Vlaanderen. (Tussen de twee reportages: Avonturenfilm voor de jeugd. 17.25-17.45 Voor de kleuters. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 10.15-11.15 Honderdjojrig^ bestaan van de Belgische Missie in Frankrijk. 15.00 -18.00 Gevar. progr. en Ronde van Vlaan deren. (tussen 16.00 en 17.20). DUITSE TELEVISIEPROGR. 18.00 Balletprogramma. 18.20-18.50 Pro gramma over het verleden. 19.00 Aan deze en gene zijde van de zonegrens. 19.30 Sportjournaal. 20.00 Journaal en weer overzicht. 20.15 Alpenkonig und Menschen feind. toneelstuk. 32.00 Programma over Berlijn. 22.40 Nieuws. VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Film voor de jeugd. 19.45 Poppen- film. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Gevar. progr. en Ontdek de ster-wedstr. 21.30 Sportact. 21.55 Antwerpens Gouden Eeuw, quiz. 22.25 Bekroonde korte films, 23.00 Nws. FRANS BELGISCHE TELEVISIEPROGR 18.00 Gevar. progr. en Ronde v. Vlaan deren. (Tussen 16.00 en 19.201 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nws. 20.30 Documentair progr. 21.25 Reisbeschr. 22.05 Nws. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 Uit het tropisch Museum van Bremen. 17.35 Marionettenspel. 17.50-18.20 Bijdrage van de Duitse Katholieken aan de hulp aan de onderontwikkelde gebie den. CONTACT (Van onze radio- en t.v.-redactie) Bo""-VEKSUM, si maart - De komiek „'L® w;,n,«Jn 'Hl lil het winte.rpro- sSwv o'".de K,!(> mot vi,'r 1 e 1 evi- shows die n u s<herm komen. Deze K K O' verv t V"!Hlu «PPcJnal voor de amiwnienKi*a ™"e" evenals het aeeóorden do'0''ralni>la Zaterdagavond- at coortien door 'los vail der Valk wor- veranfienine,wi,,<lr al Zal wel \erander«l en frequentie verminderd worden. Daarover zij,, echter nog b sprekingen Kaande Vast staat evenwel dat Teddy en Henk Scholten er weer in zullen optreden. 1 Boyd Baehmann, - i die van origine Deen is, spreekt vrij behoorlijk Neder lands. Hu heeft namelijk een Hollandse vrouw en woont reeds geruime tijd in Rotterdam. Nog vóór 1940 kwam hij op introductie van Paul Godwin naar ons land, waar hü een eigen orkest for meerde. Na de oorlog maakte hij ver schillende, grote tournees in het buiten land, o.a. door de Verenigde Staten, waar hij in dc Perry Como-show op trad. Boyd Baehmann geniet op het ogenblik 'vooral in Duitsland grote be kendheid. Hij heeft daar reeds met suc ces verschillende t.v.-shows op het scherm gebracht. Een daarvan hebben de Nederlandse televisiekijkers nog niet zo lang geleden kunnen zien in het K.R.O.-programma. BUSSUM, 31 maart De N.C.R.V. verzorgde gistefen een van de t.v.-avon den, die eigenlijk kop noch staart heb ben; tenzij men wil aannemen dat zij uitsluitend of uit kop, of uit staart be staan. „Wiener Mélange" vormde min of meer de hoofdschotel; een op een niet al te beste telerecording opgeno men programmaatje, waarin Lizzy Schoffmann kennelijk geteisterd door een verkoudheid Hans Grünhut en Karl Frey allerlei overbekende Ween- se liedjes zongen. Noch de „Sievering", noch de „Fjaker" ontbraken. Een half uurtje gezellig, om niet te zeggen „ge- mütüch". deinen dus. In „Attentie" werd vrij uitvoerig aan dacht geschonken aan de politieke ont wikkeling in Suriname en aan de geho righeid in sommige woonbuurten. Hoog tepunt in deze rubriek was overigens on getwijfeld het optreden van de pianist Cor de Groot, die voor het eerst sinds lange tijd weer in staat bleek met bei de handen het klavier te bespelen. Hij deed dat in drie stukken van resp. Al- beniz, Granados en De Falla. Zjjn joyeu ze rentree werd overigens op een vrij opvallende manier terloops in de actua liteitenrubriek ingelast. H.Hn (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM, 31 maart Diep ont roerd heeft de radiopionier Eli Bomli als directeur van de programma dienst van de NRU gistermiddag afscheid ge nomen van de omroepwereld („niet van de mensen"), waarin hij ruim dertig jaar heeft vertoefd. De programma directeur heeft zjjn functie met de daar bij behorende neven-taken moeten over dragen in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Waarschijnlijk zal de heer Bomli nog lid blijven van de adviesraad van de dirigenten-cursus, die hij tien jaar gele den met Paul van Kempen heeft inge steld. Bij de NRU zal hij worden opge- yolgd door de heren Herkenrath en Heytbrink. Voor de scheidende programma-direc teur aan zijn bewogen dankwoord kon beginnen verstreken bijna twee volle uren, waarin hij een stroom van lof tuitingen over zich heen moest laten gaan. De NRU-voorzitter mr. A. B. Roosjen noemde de lieer Bomli een uitnemende kracht met vele capaci teiten. ,,U heeft een rijke loopbaan ge had; u bent er steeds op uit geweest om kennis en ontwikkeling op velerlei gebied te verkrijgen". Mr. Roosjen bood de heer Bomli namens het bestuur van de NRU een televisietoestel aan „om een kijk op het leven van vandaag te kunnen houden". Diverse sprekers lie ten hun woorden van lof vergezeld gaan van fraaie geschenken. De muziekaf deling van de NRU gaf de heer Bomli een klankbeeld over zijn werk en me dewerkers als aandenken. (Advertentie) 20 tabletten (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM, 31 maart Het is nog niet zeker, dat ook het N.T.S.-'journaa. van de zendtijduitbreiding in oktober zal profiteren. Volgens een woordvoer der van de N.T.S. is het een reeds lang gekoesterde wens van de joumaalre- dactie om aan het eind van een avond met een tweede uitzending op het scherm te komen. Of deze wens in ver vulling zal gaan is nog maar de vraag „Het kan zu'n dat men het b.v. beter vindt dat pas in januari 1963 met een tweede uitzending zal worden begon nen. Bovendien moet men ook nog over de nodige mensen kunnen beschikken" aldus deze woordvoerder. Het is be grijpelijk dat de journaalredactie op meer zendtijd aandringt, omdat daar- door de achterstand op het radionieuws iets kan worden ingelopen. Sneller dan de radio zal men nooit kunnen werken, dat is in Amerika wel bewezen, maar wel zal het mogelijk zjjn om door mid del van een tweede uitzending later op de avond (zoals in België) het nieuws dat nu tot de volgende dag moet blijven liggen, te vertonen. De VARA-televisie heeft vanavond een bezoek aan Saint Germain des Prés op het programma staan, waar Tom (Dorus) Manders en anderen on der wie de Ilotcha's, Dolly en Polly en Greta Cavelli de kijkers een uur zullen bezig houden. De nieuwe aflevering van de serie „Interpol .cailing" is dit maal getiteld „De drie sleutels". Hier na is de beurt aan Theo Eerdmans met de quiz Willens en Wetens. Arie Kleywegt besluit het programma met zun rubriek Achter het nieuws. Na Tierelantijnen behandelen van avond in het KRO-radio programma de Kopstukken Fiet van Leeuwen, God- fried Bomans, Cees do Lange en Kees Schilperoort onder leiding van Leo Ne- lissen problemen van luisteraars. Om tien voor half elf kan men luisteren naar een verslag van de Europese tafel tenniskampioenschappen in Berlijn. De nationale clubkampioenschappen zwemmen worden zondagmiddag recht streeks uitgezonden in een gezamen- lUk programma van AVRO, KRO, VA RA EN VPRO. Commentator is Piet Mulder. 's Avonds presenteert Arie Kleywegt eveneens in een gezamenlijk programma de rubriek Sport in Beeld. De KRO brengt om half negen de eenakter „Traan" (lie) van Eugene O'Neill in een vertaling van Nel Bak ker op het scherm. Onder regie gie van Frits Butzelaar spelen in dit historisch stuk over de walvisvaart on der meer mee Bert van der Linden, Max Croiset en Wim van de Heuvel. Van tien over negen tot kwart voor tien musiceert het Amsterdams Kunst maan dorkest onder leiding van An ton Kersjes en met solistische mede werking van Marilyn Tyler. De nieuwe aflevering van de Engelse TV-filmserie The four just men (Strijd tegen het on recht), die is gebaseerd op de roman van Edgar Wallace, heeft ditmaal een goudroof tot onderwerp. Om tien over tien kan men in een reportage van de Beigische televisie zien hoe de Ween- se operettefilm Die Fledermaus tot stand is gekomen. Na de epiloog komt de rub nek Woord in Beeld terug op het scherm met een filmverslag van de interlandwedstrijd Belgie Nederland. WASHINGTON, (UPI) De commis sie van handel uit het Amerikaanse huis van afgevaardigden heeft haar goedkeuring gehecht aan een wetsvoor stel betreffende het aantal kanalen waaruit kijkers hun keus kunnen ma ken. Dc federale commissie van verbin dingen zal wanneer net wetsvoorstel wet wordt, van televisie-fabrikanten mogen eisen om ontvangtoestellen te proiluceren waarmee 82 verschillende stations kunnen worden opgevangen, instede van de huidige apparaten waarmee men slechts 12 kanalen kan kiezen. Maar ook wanneer de wet wordt goedgekeurd dan zal het nog ettelijke jaren duren voordat de fa brikanten verplicht worden gesteld deze ontvangstapparaten te producg*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 9