DRAADLOOS
CONTACT
Documentaire, show, muziek
m op
't geelt
meer
voldoening
DAGPUZZLE
Luisteren naar:
naar:
KUIFJE EN TIBET
OEAAAAH!
DE LAATSTE $LA<>
OSCAR
Mensen
zoals wij
Vi
d®
Woensdag
Dinsdag
Dinsdag
Woensdag
SS*
Eerste Paasdag
Buitenland
Buitenland
HET NIEUWE DAGBLAD
DINSDAG 24 APRIL 1962
PAGINA
Toepassingsvoorbeeiden van.OCé-produkten op het gebied van kantoorlichtdruk worden op aanvraag verstrekt.
Chemische fabriek L.van der Grinten n.v. Venlo Kantoren te 's-Gravenhage en Enschede.
voot Begum— Ml-
stop luchtig-
trek rustig'-
ihaleer met!
Examens
r
(Advertentie)
Zekerheid! DE OLVEH staat achter U.
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCÉ
46
Copyright Castermar»
Wanneer yeti geur van alkohol
ruikt, dan hij komenHij houden
van alkohol. Eens hij nabij Sedoa
hi a na aevonden en
je dronken
Tsjang drinken
l/Vaf betekent dat?...
Tsjanq is een sterke drank, sa -
hib Zeer sterk bier... Zet/
drinkt tsjanqdan hij dronken
worden en slapenDan mannen
van het dorp komen en hem bin
den. Maar yeti zeer sterk
Wanneer hij niet meer s/apen
Ja, sa hib, hij wakker worden, zjn
boe/en breken
Ja, dan wordt hij wak
ker met hoofdpijn, een
zeer bekende ziekte...
GoedMaar ik ga nu slapen..
Welterusten
Die sneeuwman zal mij vast
en zeker niet uit mjn slaap
houden.
ERIG DE NOORMAN
200. Opgewonden rennen de drie mannen de heuvel afnog voor zij
halverwege zijn, komt Merwig der Franken hen tegemoet. „Ik hoorde,
dat u gewond was, maar het valt mee, zie ik," roept de Frankenvorst
uit. „Is Aetius niet wijs, of... speelt hij dubbel spel?" onderbreekt Eric
hem grimmig. „Waarom laat hij daar Attila de Hun tussen zijn vingers
doorglippen, terwijl hij..." „Ach, meent ge dat?" glimlacht Merwig.
„Nee, dat was een verstandige daad van hem; geloof mij. Waren wij
met die troep Hunnen in gevecht geraakt, dan zouden wij nu waar
schijnlijk óf dood óf gevangen zijn, want een overweldigende Hunnen-
strijdmacht zat ons op de hielen." Eric is maar half overtuigd en hij
steekt zijn misnoegen niet onder stoelen of banken, als even later
Aetius zélf, gevolgd door de koning der Westgothen, de Bourgondische
legeraanvoerder, de Alarienvorst en de belangrijkste krijgsheren temid
den der krijgers verschijnt.
i „Ach, hier hebben wij de held", klinkt Aetius' stem en Eric ziet vol
bazing, dat hij daarbij vriendelijk naar hém knikt. Aetius wenkt Sa
banus en vervolgt tot hen beiden: „Het was een wijze en moedige y.e%e
om op eigen gezag deze belangrijke heuvel voor ons te behouden, j
daad verdient beloond te worden." Aetius' kille ogen glijden 13 te
Sangibanus naar Eric en even meent deze iets van spot in die bj! 0g-
zien. „In de strijd, die komen gaat, zal ik als bewijs van grote jel
achting mijn plaats aan deze twee helden afstaan. Vooraan, i"
midden der legerscharen, zal dan de plaats zijn van de vorst der N°
en de dappere Sangibanus, de vorst der Alanen met hun krijf°rul?
Svein Langtand knort instemmend; de oude Alanenvorst strekt oeje
en knikt plechtig. Alleen Erics ogen boren zich diep in die va
gladde Romein, want de hun toegewezen plaats mag dan de meest
volle zijn, het is bovendien zonder twijfel de gevaarlijkste.
t.t t'.r'
door
WILLEM CAPEL
ninginne- of bruinebonensoep zijn of heCL,et art
proeft er niets van en zo gaat het ook^ J"r ge"e
dere gerechten. De tüd gaat verder en
niets.
h qoJLV
In zün studeerkamer bluft hü met .he'erP Zo
de handen een poos zitten, dan staat hü e" te 0
hü is er van overtuigd dat hü met geen SjX,
heeft, maar dat het bü Wies bittere ernst 'e[e
(Wordt
ver0'
i)
(Advertentie)
VANDERGRINTEN
BUSSUM, 24 april De N.C.R.V.
verraste ons zaterdagavond met een bij
zonder knappe reportage over de „Wes-
terdam", een „Nederlands verhaal over
een Nederlands schip. Verrassend is in
dit verband gesproken niet helemaal
de juiste term, want Kees van Lange-
raad heeft men reeds lang leren ken
nen als een televisie-documentarist van
bijzondere allure. Maar dit keer was hij
dan bijzonder op 'reef. En dat bete
kende dus dat hü de korte, maar zeer
bewogen levensgeschiedenis van de
„Westerdam" in praegnante, kernach
tige beelden had samen -at, waarbij
hü een zeer intelligent en suggestief ge
bruik maakte van de mogelijkheden van
het geluid. Bovendien was het „verhaal"
dan nog spannend genoeg om voortdu
rend te blijven boeien. Een toonbeeld
van een televisie-documentaire dus.
Elisabeth Andersen ontmoette dit
maal de Amerikaanse dichteres Emi
ly Dickinson. De samenstelling en de
regie van dit programma was vooral
een Vlaamse aangelegenheid. En wg we
ten niet of het daaraan te wijten was dat
het „gedramatiseerde portret" vrijwel
ten onder ging in een barre sentimen
taliteit. Wij hebben groot respect voor
de actrice Elisabeth Andersen, maar
het gaat ons te ver als wij haar alleen
maar bijpassende smartelijke, guitige of
blije gezichten zien trekken bij voorge
dragen en door Michel van der Plas
natuurlijk voortreffelijk vertaalde
teksten. Vooral als men dit all' plaatst
tegen de achtergrond van nergens op
slaande en dus hevig misbruikte Cho-
pin-muziek. Voor de rest - olden er dan
allerlei niet helemaal goed te identifi
ceren personen over het scherm, die de
zaak alleen nog maar mistiger maak
ten, dan zü al was. Meteen na Kees van
Langeraad zag men dan hoe het niet
moest.
Wie na twee Paasdagen alle vreem
delingen had verwerkt hoefde zich
maandagavond maar aan de AVRO-
televisie te zetten om zich helemaal in
Duitsland thuis te voelen. Die omroep
vertoonde immers bijna anderhalf uur
lang een tweede show rond Vico Tor-
riano en dus uit Hotel Victoria. Voorzo
ver het „de nummers betrof ging het
hier overigens wel om goed gebracht
vakwerk, daar niet van. Maar het ve -
bindende optreden van het pseudo-gang-
stertrio was van een beklemmende
zouteloosheid, ook daar t van.
Deze avond werd besloten met een
aflevering van Muziek-Mozaïek, gewijd
(Advertentie)
pijpto
KRUISWOORDRAAD SEL
1 23458789 10
Horizontaal: 1. landloper; 2. vernielen;
3. scheidsrechter, ondergrondse tijdens
bezetting (afk.); 4. hoofdcommissaris,
spant; 5- bevel, avond (Eng.); 6 genoe-
§ens; 7. volksvertegenwoordiging in
panje en Portugal, gesloten; 8. ontzag
lijk, zoon van Noë; 9. Intern. Skating
Union, actief koolpoeder; 10. stad in
Frankrijk, vreemde munt; 11. plaats in
Overijssel.
Verticaal: 1. kooplust, Cerium (afk.),
liniaal; 2. rivier in Zuid Holland, doods
strijd; 3. Duitse vennootschapsvorm, uit
holling door stromend water; 4. aard-
bevingshaard; 5. platvis, opslagplaats, de
oudere; 6. bezwarend; 7. handel, rust
bank; 8. academ. titel, jenever; 9. getij,
pas gewijd priester; 10. onderscheidings
teken, Engels lidwoord.
Oplossing: 20 april
1 saai - 2 aard - 3 arie - 4 idee - 5 tank
- 6 aval - 7 nato - 8 klos - 9 zand - 10
«nor - 11 node - 12 dreg - 13 tolk - 14
apen - 15 lena - 16 knap-
aan het orgel. En dat werd bepaald een
van de beste afleveringen van deze ru
briek. Willem O'Duys was met dr. An-
thon van der Horst naar de Grote Kerk
in Naarden getogen, waar drie orgels
staan, die door de musicus op een boei
ende manier werden uitgelegd en die
behalve door hemzelf bijzonder mooi
door Meindert Boekei en Albert de
Klerk werden bespeeld. Timp voer
de daarbij m: treffende beelden „uitge
kiend" waar het moest' en fraai ver
zorgd waar het kon de regie. Heel
interessant was ook de instructie over
het 31-toonsorgél in het Teylersmu-
seum in Haarlem. Het Hammond-orgel
in het begin viel letterlijk en figuurlijk
enigszins uit de toon en de jengelende
„Rozen uit Picardië" had Duys beter
achterwege kunnen laten. Maar dit was
een kleine smet op een voortreffelüke
mozaïek. H.Hn.
Vico Torriani trad Tweede Paasdag
op voor de AVRO-TV
UTRECHT, 24 april. Rijksuniversi
teit. Semi-arts: H. Eggink, Utrecht; F.
van Harskamp, Rotterdam; mej. A.
Voorhoeve, Voorst; C. Broekhuyse,
Haarzuilen; arts: W. Peddemors, Utrecht.
(Advertentie)
TELEFOONt 010135910. 01896 3344
Dank zü een overname van de uit
zending door de Westduitse televisie kon
de NTS Eerste Paasdag de operalief
hebbers bedenken met Friedrich von
Flotows opera „Martha". Muzikaal ge
zien stond de uitvoering op een behoor-
lyk niveau. Het was daarom dubbel
jammer dat de rommelige, fantasieloze
en toneelmatige regie van Herbert
Junckers een onbevangen luister- en
kgkgenot in de weg stond. Bovendien
bleken de solisten meer Over vocale
dan over acteertalenten te beschikken,
hetgeen de uitzending nog verder in
waarde deed dalen. Wat een winst had
kunnen zün het afstappen van het
(vooral door de befaamde Kurt Wilhelm
veel gehanteerde) play-back-systeem
werd nu als een duidelgk gemis gevoeld.
De VARA bracht ons 's avonds na
het politieke weerpraatje van dr. L. de
Jong een wel büzonder zouteloze afleve
ring van de anders toch wel grappige
serie „Vrüe Nieuwsgaring". Bewonde
ring kon men hebben voor een fraaie
documentaire van de Belgische televisie
over het Vlaamse land. De prachtige
opnamen waren steeds van een treffen
de poëtische) tekst voorzien. Het in
feite pretentieloze büjspelletje „De hui-
selüke vrede" van de in I860 geboren
Franse schrüver Georges Courteline
groeide door het voortreffelijke spel van
Guus Hermus en Andrea Domburg van
een nauwelijks te verteren echtelijk ru-
zietje-uit-duizenden tot een alleszins
boeiend, en niet zelden amusant brokje
reële huwelijksproblematiek. Guus Ver-
straete hield de regie aan de sobere
kant en kweet zich daarmee goed van
zijn dienende taak. De Gene Kelly-show
die de avond besloot, werd een voor de
kykers nogal vermoeiende aangelegen
heid, omdat de nu bgna 50-jarige show
man en zijn twee gasten maar bléven
dansen; vgftig minuten achtereen, met
slechts zeer korte onderbrekingen. In
deze intermezzi liet Kelly dan zJjn wei
nig aantrekkelük stemgeluid horen in
enkele belegen songs uit oude succes
films, waarbü opviel hoe goed hü wel
naar zün collega s Perry Como en Bing
Crosby heeft gekeken. Nee, bepaald ver
rassend verliep deze eerste kennisma
king niet.
F.B.
HILVERSUM I. 4oi m. KRO: 18.00
V. d. jeugd. 18.20 Kaarten op tatei, ge
sprekken over actuele problemen. 18.30
Licht ensemble met zangsolist. 18.50
Lichte gram. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25
Lo speziale. opera buüfa (gr.). 20.10
Weet je weetje! tips voor wie een leer
boek te geleerd is. 20.30 Limburgs sym-
phonie-orkest en solist. 21.55 De halve
Maan(d), licht programma. 22.15
22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gehwud
en ongehuwd, lezing. 22.55 Vreemd... een
keuze uit woord zang en dans van elders
en... anders. 23.25 Radiophilharmonisch
sextet: klass. muz. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 18.00
Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Pianospel.
18.30 Lichte gram. 19.00 V. d. kind. 19.05
Paris vous parle. 19.10 Inl. tot muziekbe
grip. 19.25 Kamerkoor: Vijfstemmige mo
tetten. 19.35 Klarinet en piano. 20.00 Nws.
20.05 Klankomrankte levens, biografie van
grootmeesters der Lichte Muziek. 21.00
't Is maar een weet, licht programma.
22.00 Strijkkwartet met piano: Klass.
muz. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act.
23.00 Mod. muz. (gr.). 23.55-24.00 Nws.
14.00 Radio kamerork. 14.45 Volksliedjes-
en -dansen. 15.00 Nieuwe Staten in een
oud werelddeel, lezing. 15.10 V. d. Jeugd
17.00 Orgelspel. 17.20 Ned. koperork. 17.50
Regerlngsuitz.Aruba cultureel, door H.
Arend.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg. progr. 19.00 Zangrecital. 19.30 Klank
beeld. 20.30 Operamuz. 21.45 Lezing. 22.00 Boekbespr.
Nws. 22.30 Interview. 22.59 Weerber.
23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.39 Viool
en piano.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.00 Volkslelderen en -dansen. 12.30
1:2.30 V. d. boeren. 12.55 Weerber. 13.00
Nws. 13.10 Licht progr. over de recla
mewereld. 13.40 Licht progr. 14.10 Ork.
muz. op gram. 15.00 Hoorsp. 16.00 Ves
pers. 18.45 Lezing. 17.00 V. d. jeugd.
17.55 Weerber.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.12.00 Populaire gram.
12.31 Popul. muz. 13.31 Lichte muz.
13.45 V. d. kleuters. 14.00 V. d. vrouw.
15.00 Races. 15.20 Lichte orkestmuziek.
16.15 The Dales, dagboek. 16.31 Uitslagen
van races. 16.34 Gram. v. d. jeugd,
17.00 Amusementsprogr. 17.31 Gevar.
muz. en berichten.
NDR-WDR, 309 m.12.00 Lichte ork,
muz. 13.00 Nws. 13.15 Ork., koor en sol.
14.15 Orkest.conc. 15.15 Lichte muz. 16.00
Liederen. 17.45 Amusementsprogr.
FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.12.02
Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30 Weerber.
12.35 Gevar. gram. 12.50 Beurskron. 13.00
Nws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Ameri
kaanse concertmuz. 15.20 Liederen. 16.00
Beursber. 16.06 Engelse les. 16.21 Film-
muz. 17.00 Nws. 17.15 Kamermuz. 17.50
ENGELAND, BBC Light Programme,
1500 en 247 m: 18.33 Sportoverzicht.
18.45 Hoorspel. 19.00 Nws. en journ. 19.31
Opzoeken van oude vrienden. 20.00 Ge-
var. muz. 21.00 Hoorsp. 21.31 Verz. progr.
22.30 Nws. en sport 22.41 Gevar. progr.
23.55-24.00 Nws.
NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.15
Gevar. p -gr. 21.45 Nws. 23.30 Kamermuz.
00 Nws. 0.10 Gram. 1.00 Weerber. en
gevar. muz.
FRANKRIJK UI, 280 en 235 m.18.30
Operamuz. 19.00 Nws. 20.00 Kamerconc.
met sol. (In d„ pauze: muzik nieuws)
23.13 Kamermuz. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.: 18.20 V. d. sold.
18.50 Sportprogr. 19.00 Nws. 19.40 Koor
zang. 19.50 Syndicale kron. 20.00 Ronde
tafelgesprek. 20.30 Franse chansons. 20,45
Belg. muz. 21.15 Jazzmuz. 22.00 Nws.
22.15 Gevar. gram. 22.55-23.00 Nws.
BRUSSEL, 484 m.18.38 Lichte gram.
19.30 Nws. 20.00 Symf. conc. (in de pau
ze: Vragenbeantw.). 22.00 Wereldnws.
22.15 Jazzmuz. 22.55 Nws.
BRUSSEL, 484 m.11.55 Gram. 12.03
Gevar. muz. 13.00 Nws. 13.15 Ork. conc.
14.03 Klass. cctnc. 15.03 Lichte gram. v.
d. jeugd. 16.08 Lichte gram. 17.00 Nws.
HILVERSUM I, 402 m.NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.13 Lich
te gram. 7.30 Te Deum Laudamus. (gr.).
7.50 Meditatie. 8.00 Nws. 8.15 Radiokr.
8.35 Licht instrument, kwart. (gr.). 8.50
Lichte gram. 9.00 V. d. zieken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 V. d. vrouw. 10.10 Gram.
10.15 Morgendienst. 10.45 Gew. muz. (gr.)
11.00 Jaarvergadering CHU. 12.00 Gram.
12.10 Lichte gram. 12.30 Med. ten beh.
van land- en tuinb. 12.33 Bachkoor en
-orkest: klass. muz. 12.37 Alle-Dag-kerkd.
13.00 Nws. 13.15 Theaterorkest en sol.
13.45 Instr. octet (gr.): Klass. en moder
ne muz. 15.00 Lessen ln het muzlekbe-
luisteren. 15.30 Sopraan en piano: roman
tische liederen. 16.00 V. d. jeugd. 17.20
Pianoduo (gr.): Lichte muz. 17.40 Beurs
berichten." 17.45 Het spectrum, lezingen.
HILVERSUM II, 298 m.VARA: 7.00
Nws- 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram.
8.00 Nws. 8.18 Muz. ochtendpost (gr.).
(Om 8.35 Van de voorpagina, lezing).
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 Kookpraat-
je. 9.15 Ork. conc. (gr.) VPRO: 10.00
Protest. Kerkliederen. VARA: 10.20 V. d.
vrouw. 11.00 Een avondje thuis, gevar.
progr. (herh.). 12.10 Hammondorgelspel.
12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33
V. h. platteland. 12.38 Lichte ork. muz.
met koor en sol. (gr.). 13.00 Nws 13.15
Salonork. en zangsol. 13.45 Gespr. portr.
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
20.00 Joum. 20.20 Zendtijd politieke par
tijen: Uitzending van de Katholieke Volks
partij. 20.30 Speelfilm. 22.05 Kort filmpje.
22.15-23.00 London Symphony Orchestra
en solist.
'DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Regionaal progr. NDR: 18.20 Progr.-
overz. 18.25 Die Nordschhu. WDR: 18.40
Hier und Heute. 19.15 So gefallst du mir.
NDR: 19.25 Verdere vooruitzichten wis
selvallig). 20.00 Nws. en weerber. 20.20
Documentair progr. 21.10 Toneelstuk.
21.50 Liederen. 22.35 Nws.
VLAAMS BELG. TLELEVISIEPROGR.
19.00 De katholieke gedachte en actie.
19.30 TV-kronlek v. d. jeugd. 20.00 Nws.
20.30 Speelfilm. 21.50 Gevar. progr. 32.35
Nieuws.
VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 De katholieke gedachte en actie.
19.30 TV-kron. v. d. jeugd. 20.00 Nws.
20.30 Speelfilm. 21.50 Gevar. progr. 22.35
Nws.
FRANS BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. Jongeren. 19.00 Gevar. progr.
19.30 Documentair progr. over ruimte
vaart. 20.00 Nws. 20.30 TV-spel. 22.00 Lec
tuur voor allen. 22.45 Nws.
NTS: 17.00 Jeugdjoum. AVRO: 17.10-
17.45 V. d. kinderen.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. Jeugd.
VLAAMS BELGISCHE TELEVISIE
T7.0O-18.Ö0 V. d. Jeugd.
5c»
51
De kinderen springen van vreugde op, dat is een
verrassing, naar tante Wilna.
„En Pappie komt jullie halen," voegt Leo er aan
toe, terwijl hü Wies een knipoogje geeft.
\ls ze goed en wel in de coupé geïnstalleerd zijn,
komt bü Wies de angst weer boven. Doet ze er goed
aan, zo weg te gaan?
Zc leunt uit het portierraampje, grijpt Leo's hand
en fluistert: „Leo. weet je heel zeker dat alles goed zal
gaan, zal Marius niet vreselijk boos zün?"
Leo knikt geruststellend. „Ik bel je morgenochtend
op, dan hoor je het resultaat."
Het gezicht van Wies verheldert in eens. „Doe je
dat heus?"
Maar dan vertrekt de trein, langzaam maar zeker
trekt de locomotief aan.
Wies wuift, krijgt tranen in de ogen bü de gedach
te dat ze nu heus weggaat, door haar tranen ziet ze
Leo niet goed meer, ze ziet hem nauwelijks wuiven,
maar de kinderen trekken aan haar mantel, ze willen
oom Leo ook nog zien. Eerst Jettie en dan Wimke
wuiven naar die onbeweeglijke figuur op het perron,
die al kleiner en kleiner wordt.
„Vindt U oom Leo niet lief, mammie?" vraagt
Wimke.
Wies trekt hem op haar schoot.
„Oom Leo is een schat!" zegt ze dan.
HOOFDSTUK XII
Buise stak de straat over en in zün broekzak naar
de sleutels tastende, kreeg hü het gevoel alsof er
iets niet in de haak was thuis. De bovenverdieping,
waar de kinderkamer zich bevond, was tot zü'n ver
wondering onverlicht.
Met een onzeker gevoel stapte hü z'n woning bin
nen.
Nauwelgks had hij jas en hoed aan de kapstok
hangen, of de kinderjuffrouw kwam met een ernstig
gezicht op hem af en vertelde, dat mevrouw een
telegram ontvangen had en daarop direct met de
kinderen op reis was gegaan, münheer Romunde had
hen weggebracht, in de studeerkamer lag een brief
en het eten was klaar en kon direct opgediend wor
den.
Toen hü de brief had gelezen zat hü zo stomver
baasd de kamer in te kijken, alsof het daarin was
gaan sneeuwen.
Hü draaide de brief om, ais verwachtte hü aan de
achterkant nog een uiteenzetting te vinden of een
mededeling, dat alles maar een grap was.
Hij holde naar boven, naar de kinderkamer; leeg
en alles keurig opgeruimd. Naar de slaapkamer,
naar het boudoir van Wies, waar nog de geur van
haar parfum hing.
Hü ging weer naar beneden, naar z'n studeerka
mer en weer las hü de brief.
Toen gaf hij z'n gemoed lucht door het uiten van
een verschrikkelijke vloek, maar hij denkt aan het
personeel en dwingt zich kalm te blijven.
Daar zit Buise nu, de beroemde echtscheidings
specialist, die tientallen soortgelijke briefjes onder
zpn neus heeft gehad en aan de dossiers heeft toe
gevoegd, daar zit hij warempel zelf met zo'n epistel
in de hand.
Maar hij denkt niet aan echtscheidingsgronden, aan
moedwillige verlating van de echtelijke woning, niets
van dit alles.
Hü denkt aan het waarom, wiaarom is Wies wegge
gaan? Dat hü haar zo verwaarloost komt niet in
hem op; hü zoekt andere gronden. Münheer Romun
de heeft hen weggebracht, hoort hü do kinderjuffrouw
zeggen. Zou Leo... Maar hij verwerpt die gedachte
als al te dwaas.
Zjjn eetlust is weg, maar voor het personeel moet
hü toch iets.gebruiken, zijn krantje blijft opgevouwen
liggen. Hij staart naar de plaatsen van Wies en de
kinderen en verwacht, dat direct de deur open zal
gaan en z'n huisgenoten binnen zullen stappen.
Hij lepelt zijn soep, maar het kan schildpad-, ko-
f wslel" flf'
,a
TV/Tanr* Hart val all i r/wr A r. r, 06H O
Maar dan zal zü
hem hebben.
voor den donder,
zoekt 6Ü
Hü haalt een kruik jenever te voorscW -
garen en cigaretten en installeert zien ,v\
de gashaard, die hij hoog opdraait. .k al j> it
Van alles maakt hü een goed gebrui e'0i
hangt in de warme kamer een mist
wangen van Marius vertonen een vei c\e
kleurtje, als gevolg van de vele borrelis- yoo g£l!-
Hü is aan het denken geslagen, heelt
geest gehaald hoe hg Wies leerde kennen^, Wn
ste praktijkjaren, toen eerst Jettie en p
kwam. fe p-rd1
Nu zün ze weg, voor z'n half ;n d'S
hg reeds gescheiden en gedoemd alleen je
huis te blgven. Wies.
Z'n oog valt op een grote foto van d'e ,0r
i n4onn-n A i cr\ •vi-iit Kiinoüii IlJl I*** -lafl t
tvmuci cii, uit; du .lijh uuicau Ü^V t
zich toe, beky'kt haar lang en aandachtig» -i nif
hü kwaadaardig, smüt het portret om.g „y wu
schrijftafel. Meteen sdhenkt hij weer in, laS l\n0\,
meer denken, hij wil... hü blgft.met het 8
hand onbeweeglgk staan, de huisbel f .-wen
de stem van Romunde en zgn wantrou^
weer levendig, zou tussen Wies en nen
zijn? Bui*'® bO*
„Zo, lieve moedersjongen," begroet -t een tje
sarcastisch, „zo brave, zoete man, di® j-oïnt v
rel neemt, die altüd even attent is, wat
d°Leó heeft de situatie door, de z°
Marius zeggen genoeg, hü heeft spgt z ii
is aki
Hij gaat op die flauwiteiten niet in,„ P^emak^1tlÉ'|,•
koker een sigaret, steekt die heel op z hf .je-
„Waar heb je d'r gelaten? Haar kuni J de jpn
dat kan en wil ik niet verhinderen, maai
ren nooit, nooit hoor je!'
,0it'
kijrt6d