fe TIJD CARDIN doorbreekt SNOBISME Moeten we THUIS BLIJVEN voor onze kinderen? „ER ZIJN" als ze g root worde ;n: een moeilijker opg< ive dan h zwoegen toen ze klei n waren Koelkast is geen luxe meer D n Amerika komt dokter niet patiënt aan huis In Medical Centre" alles bijeen dokter, specialist, apotheek, laboratorium en zelfs verzekeringsexpert „Jolly academy" van tante Elena D GEEF EENS EEN SOEPTABLEAU' iet HUIS MOET EEN TAAK ALS OPVANGCENTRUM VERVULLEN r"7iU\ m t r roeger sprak het vanzelf, een V kind was een handebinder en het bond niet alleen de handen, maar ook de voeten van zijn moeder. Ze bleef thuis en dat thuis blijven was, omdat de vakan tie nog maar gedeeltelijk en eigen lijk alleen voor bevoorrechte klas sen was uitgevonden, iets doodge woons. Niemand beklaagde haar en ze beklaagde ook zichzelf niet. Keerpunt miiMmininiiiiimiiiiiiiiiinimmmimmimimiiiiiiiiiliiiiimimMiiHiiiiinnmiMilinnmiiiiimnniimmimiiiiiiimiiim Rustpunt v (mI Vrouwen in Rome op boetseer les bij begaafde kunstenares zÖe> pT Tegenwoordig gaat iedereen op rei» en dat maakt de kloof tussen jonge moeders en de rest van de wereld die rest van de wereld, die een vijf daagse werkweek zo gewoon vindt steeds groter. Het heelt ook tot gevolg, dat ze zich soms een klein beetje als martelares gaat beschouwen. Eigenlijk moest iedere moeder in haar omge ving iemand hebben, die haar op ge zette tijden een dagje verving, zodat ze spelen niet meer met lucifers wel met vuur ze trekken zelfs vaak een gezicht, of het leven geen proble men meer voor hen heeft. Ze kunnen alleen niet om zeven uur naar bed ge stuurd worden en dat blijkt dan vaak een inbreuk te zijn op het deel van het eigen leven, dat de ouders tijdens de eerste levensjaren van hun kinderen voor zichzelf gereserveerd hadden. Afgezien daarvan wensen oudere kin deren hun ouders niet meer te verge zellen op bezoeken en uitstapjes, die deze zonder hun adviserende stem had den beraamd. Er is dus een keerpunt bereikt, een punt, waarop de wegen van ouders en kinderen zich schijnen te moeten schei den, waarop ieder zijn eigen leven gaat leven. Die noodzaak is evenwel inderdaad slechts schijnbaar. Natuur lijk hebben de grote kinderen hun eigen vormen vah amusement en om gang met anderen, waar de ouders iiillilllllllllllllllllllllllimillhlllihlMlIlMlililllllilltllllllllllllllllllltlimMlilllllIHlIhlIlllilIHllllllllllllllllllilllllllilllHIlllltlll ze dan als vrij mens op pnd kon gaan. Het zou verfrissend werken en haar gevoel voor de juiste verhoudingen herstellen, zodat de trots op en de dankbaarheid voor haar gezin weer heter tot huil recht zouden komen. Zo als het nu is krijgt de buitenstaander wel eens het gevoel, dat ze meer oog heeft voor de lasten dan voor de lusten. Toch hebben enkele jonge moeders tegenwoordig ook de mogelijkheid om er op uit te trekken. Babies kunnen compleet met wagen, box en zitje in de auto worden geladen en er zijn al lerlei .„utensilia" om zijn reis te ver gemakkelijken. Op die manier ver plaatst het hele gezin zich en misschien zullen de ouders, die gewend waren aan dergelijke volksverhuizingen in het klein, pas als de kinderen opgroei en, geconfronteerd worden met een ge voel van onvrijheid. Natuurlijk kunnen „tieners" In veje opzichten op zichzelf passen. Ze vallen niet van hun stoel, ze trekken geen potten met hete thee van de tafel en geen deel aan hoeven te nemen: daar tegenover staat, dat de behoefte aan een thuis, waar rapport van alle bevin dingen en ervaringen kan worden uit gebracht, zeker niet afneemt. Vanzelfsprekend hoeven de ouders daar niet gedwee de hele dag op zit ten te wachten, maar ze moeten de vrijheid, die hun nu wordt gelaten, ook niet overschatten. ~>e grotere kinderen willen toch nog opgepast en verzorgd worden, maar niet meer op die spectaculaire manier, waarop het in de kinderjaren gebeurt. Ze willen ook wel praten. Ouders, die erover klagen, dat ze het vertrouwen van hun kinderen verloren hebben, verge ten vaak, dat er eerst een gelegen heid geschapen moet worden voor het vertrouwelijke gesprek. Er zijn openhartige kinderen, die gemakke lijk hun problemen blootlegden, maar er zijn er ook, die zich moeilijk uiten. Ze willen voor alles niet gevraagd worden, ze moeten niet het gevoel hebben, dat ze in de richting van De Cardin-vakjes vallen open om een grote gesp te laten zien. Het was heel vreemd, maar tot voor kort was de Franse vrouw, als het op kleren kopen aan kwam, achtergesteld bij haar zusters in de Europese landen. Als ze namelijk uit het rek een pakje of jurk wilde kopen, gecopieerd naar een Parijs ontwerp, dan kon ze dat alleen doen buiten haar eigen land. Vrouwen in Londen, in New "Vork, in Tokio, in Amsterdam, kunnen voor een paar honderd gulden een goede imitatie van Nina Ricci of Guy Laro- che kopen, maar in de Franse win kels zijn die niet te krijgen, het is een soort bescherming van de haute couture en van de minder dure maar toch behoorlijk geprijsde boutique mo dellen. Het is ook een bescherming van het nationaal snobisme op het ge bied van een uitzonderlijk verfijnde kleedwijze, die voor de zeer gefortu- neerden voorbehouden moet blijven. Maar alleen van die kleine boven laag, die duizenden voor een japon of mantelpak neerleggen, kan ik niet blijven bestaan, heeft Pierre Cardin, ontwerper nummer één in Parijs ge zegd en hij heeft enkele van zijn mak kelijke modellen op eenvoudigere e/i goedkopere wijze doen uitvoeren om ze in en buiten Parijs in een groot warenhuis voor het publiek toeganke lijk te maken. De prijzen liggen dan veel lager. Als men de modellen voor haute couture en voor warenhuis ver gelijkt dan ziet men natuurlijk wei verschil. Van een mouwloze zwarte cocktailjapon bijvoorbeeld, tóch on middellijk te herkennen als een klas se op zichzelf, is het materiaal met zó mooi (en duur) als van het coutu re model. De coupe is iets vereenvou digd, maar de ene versiering, die be staat uit een spinneweb van fijne plooitjes dat vanaf de hals over het hele, rechte, model loopt, is ook met de hand ingewerkt. De voeringstof is van wat mindere kwaliteit en het bij behorend bijou, het hart van het spin neweb, is de helft van het kostbare couture-bijou. Pierre Cardin zoekt echter de ma terialen ook voor deze warenhuismo- dellen zelf uit en hij geeft er even eens het cachet van verfijning aan mee, zij het op enigszins andere leest. De warenhuis-japon kost dan ook ,,maar" 395 nieuwe franc, terwijl het haute couture model 2500 nieuwe francs kost. Maar het merkje van het huis Cardin zit ook in het goedkopere mo del ingenaaid en daarvoor is de Frangaise, en niet alleen zij, heel ge voelig. „Het is een onmogelijke situatie", heeft Pierre Cardin gezegd, die met deze doorbraak nogal wat stof heeft doen opwaaien, „dat wij onze dure modellen wèl verkopen aan de confec tie in het buitenland en niet toeganke lijk maken voor de vrouwen hier met een middelmatige beurs, terwijl we wéten, dat we tóch door onze eigen confectie gecopieerd worden. En daar krijgen we dan geen cent voor. Bo vendien zijn de tijden volstrekt veran derd en het is onzin onii vol te houden dat de mode een bepaald prestige heeft op te houden in een tijd waarin prinsessen een baantje hebben en ko ninginnen zich zonder hoed op een re ceptie laten zien". In snobistische mo dekringen in Parijs is men echter nog al geschokt. Vooral omdat het hek nu van de dam is. A. Dg!. e luxe-belasting gaat hopelijk van de koelkast voor huishoudelijk ge bruik af. Het wetsontwerp is ge reed, de Kamers moeten er hun fiat nog aan geven, dat kan d is nog wel even duren. Dat is vervelend voor de handel, want in feite zijn de koelkasten op dit moment nog niet goedkoper al zullen ze het vrijwel zeker worden. En dat doet menigeen de aanschaf mis schien uitstellen. Voor wie een koelkast nodig heeft, zodra het warm weer wordt, is het ook vervelend, want het wordt dan kiezen tussen geld weggooi en (het prijsverschil dat er straks af gaat) of bedorven eten weggooien. Tenzij er tussen winkelier er klant een brug getje te vinden is. Overigens hebben op een persconfe rentie van de VIMKO, de verenigde im porteurs van koilkasten, deze heren ons voorgerekend, dat de in uitzicht gestel de verlaging helemaal niet neerkomt op achttien procent maar met alle onkos ten die voor industrie en handel blijven, op zowat zeven procent zal uitdraaien. (Overigens kent u dat soort redenerin gen wel, waarin onder veel andere mo tieven ook de vrije zaterdag wordt ge noemd, die het produkt ook duurder maakt, want daar moeten dan weer extra en dubbel betaalde monteurs voor gehuurd. Maar pas op om als klant het te wagen op zaterdag naar een mon teur te vragen. Dan zeggen ze fijntjes: „nee, mevrouw, op zaterdag wordt er niet gewerkt I" Die vrije zaterdag is een fijn mes, dat aan twee kanten snijdt. Dit tussen haakjes). Overigens behoeft de VIMKO niet te klagen want in 1961 werden er in ons land meer dan tienduizend koelkasten per maand aangeschaft. Waartoe de vrije zaterdag veel zal hebben bijgedra gen, want de weekendinkopen worden daardoor meer geconcentreerd. Boven dien is er een toenemend aan al wer kende huisvrouwen, die, zuinig op hun tijd, met overleg inkopen omdat ze niet elke dag een paar boodschappen kun nen doen. Gaat iedereen goed met de koelkast om? De Nederlandse Vrouwen Electri- citeits Vereniging, Utrec.htseweg 310, Arnhem, heeft een handig brochuretje samengesteld, dat tegen betaling van twintig cent (giro 136P26) aldaar te krij gen is. Het heet „De Koelkast, aan koop en gebruik". Er staat alles in wat nuttig is om te weten over uw koude, bederfwerende bewaarplaats. Wij willen hieraan toevoegen dat een vakvrouw op huishoudelijke-apparatuur gebied er op attent maakt, dat men alles in de koel kast kan weg zetten, gewikkeld in alu miniumfolie. Dat is vooral makkelijk voor zaken van grillige vorm, zoals bij voorbeeld een kip, die in voegzaam zil verpapier ingewikkeld, geen extra plaats inneemt. Wist u, tenslotte, dat er in ons land zestig tot zeventig verschillende merken koelkasten verkocht worden? Ook die keuze kost bij aanschaf dus weer hoofd brekens. A. Bgl. vertrouwelijkheden worden gedreven, ze hoeven alleen maar te weten dat er een plek is, waar ze zich kunnen uitspreken. Ouders moeten er „zijn" en dat is misschien een moeilijker opgave dan van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te zwoegen om het kind alles te geven, wat het verlangt. Moeilijk spe ciaal in deze tijd, die gewend is alles in energie of in geld uit te drukken: moeilijk ook, omdat het „er zijn" zo vaak vergeefs of doelloos schijnt. Wie van ons kent niet de dagen en uren, dat we van onze grote kinderen nauwelijks een glimp te zien krijgen, dat ze van de ene bezigheid naar de andere vliegen, die dagen waarop we het gevoel hebben, dat ze alleen maar behoefte hebben aan onze portemon- naie en aan een werkkracht, die hun eten en hun kleren verzorgt? Dan is het moeil'ik om sterk te staan en niet tot de conclusie te komen, 3at onze ouderlijke taak nu ten einde is. Ouders moeten het rustpunt in het leven van hun kinderen willen zijn. Dat houdt in, dat eigen plannen vaak aan gepast en omgebogen moeten worden. Ze hoeven dat niet te overdrijven, een kind mag niet het middelpunt zijn, het dient zelfs te leren, dat er veie ogenblikken zijn, waarop zijn belang achter staat bij dat van anderen, maar het ouderlijk huis moet toch wei zijn taak ais opvangcentrum vervullen. De grote moeilijkheid voor ouders met opgroeiende kinderen is zich tij dig te realiseren, dat ze geen kinderen, maar mensen in huis hebben met eigen ideeën, eigen smaak, eigen hob bies. Wij persoonlijk zijn altijd erg dankbaar, dat bij ons het vormen van een jazz-band niet tot de hobbies heeft behoord, aangezien dan met aan ze kerheid grenzende waarschijnlijkheid onze huiskamer tot repeteerlokaal zou zijn uitverkoren. Toch weten we, dat we dat niet hadden kunnen verbieden, want de opvoeding bestaat in dit sta dium steeds minder uit verbieden. Ook het gebieden moet wijken, hoewel de kinderen, als we er eens over spreken on een moment, dat het gezag een theoretische kwestie is, heus wel wil len toegeven, dal dit gezag in huis bij de ouders moet berusten. Een jongen van zeventien wilde zich eens intens met de opvoeding van zijn broertje bemoeien, hetgeen de rust in huis niet ten goede kwam, omdat het broertje zijn meerderheid niet wenste to erkennen. Toen zijn moeder zijn goed recht op een eigen inzicht had erkend, bleef hij echter van zijn kant niet achter en erkende, dat het haar recht was haar eigen kinderen te lei den in de richting, die haar goeddacht. Dat klinkt misschien een beetje grappig, maar het is niet zo bedoeld. Ouders moeten inderdaad zelf laten merken, dat ze meer waarde aan de mening van hun opgroeiende kinderen gaan hechten, dan laten die hun ver dedigende of aanvallende houding ge makkelijker varen en komen ze er ook eerder toe zich te uiten. Met dat gezicht dat ze alles weten, misleiden ze ons vaak. maar toch ver wachten ze wel degelijk leiding, een leiding, die meer het aspect van een advies of een vriendschappelijke be raadslaging moet hebben. Dat brengt met zich mee, dat plan nen en afspraken van ouders wel eens in duigen vallen, niet omdat 'er een oppas voor de kinderen nodig Is, maar omdat de kinderen behoefte hebben aan het gezelschap van hun ouders. Misschien zal de omgeving dan onge lovig en verbaasd uitroepen: „Maar zulke grote kinderen lopen toch niet in zeven sloten tegelijk!" Misschien zullen andere ouders trots vertellen, dat hun kinderen zo zelfstandig zijn, maar het heeft met zelfstandigheid niets te maken. Het heeft te maken met het feit, dat „thuis" een plaats moet zijn met po sitieve hoedanigheden. Liefde, toe wijding, belangstelling! Als ouders denken we vaak, dat we die zaken vanzelfsprekend in pacht hebben, maar hét is geen monopolie, waar we ons verder niet om hoeven te bekommeren. Terwijl we denken, dat we nog steeds de kinderen vóór laten gaan, kunnen we ongemerkt af glijden naar een wat egocentrischer leefwijze, kunnen we het deel voor de kinderen zo beperkt hebben, dat ze toch iets tekort komen. Er heerst onder jonge mensen juist in deze tijd van onzekerheid vaak een grote nood. Zo weten geen antwoord op de vragen, die ben bestormen en ze laten zich niet met gemeenplaatsen afschepen. Het enige antwoord, dat ive op al die waarom» kunnen geven, is niet een moeizaam uitgedachte verkla ring, maar onze liefde, liefde niet ais troost, maar als bewüs, dat naast ai die negatieve dreiging een positieve kracht in dit leven werkt. Ja we moeten nog thuis blijven voor de grote kinderen. Het huis is soms minder van ons dan toen ze klein wa ren, want ze gaan niet om zeven uur naar bed; ze zetten de radio aan, als wij rust willen hebben; ze ontvangen vrienden, als wij-niemand willen zien; ze drukken hun stempel op ons leven en dat is de prijs, die we betalen voor hun vertrouwen. Die prijs is niet te hoog! H. Sw. MEDICAL CENTRE Alles voor de gezondheid in één gebouw. bij de LOS ANGELES, april Wanneer in Holland uw baby ziek is, wanneer u zelf met hoge koorts te bed ligt, dan is dokter's hulp slechts een telefoon ver verwijderd. Goed, het kan zijn, dat hij juist voor zijn ochtendvisites is ver trokken, waardoor het wel middag of avond kan worden voor hij aan uw deur belt, maar hij komt tenslotte toch. In n grote Amerikaanse stad, zeer zeker in Los Angeles, is dit echter geen regel, hoewel ook hier de goede uitzon deringen deze regel bevestigen. Voor de nieuwkomer is de eerste moeilijkheid een goede dokter te vinden. O zeker, het telefoonboek geeft u lange lijsten van namen van geneesheren, maar juist die veelheid maakt de keuze niet eenvoudiger. Men kan zijn licht op steken in een ziekenhuis, of in het naast- bijzijnde shopping-centre rondkijken, waar altijd wel een Medical Building of Clinic te vinden is; gebouwen, waarin gewoonlijk verschillende doktoren hun spreek- en onderzoekkamers hebben, en van de talrijke naambordjes er een op goed geluk kiezèn. Buren of kennissen willen natuurlijk altijd welhun eigen geneesheer aanbevelen. Maar u kunt- ook doen, wat ik deed, toen ik onlangs medische hulp nodig had, en de plaat selijke afdeling van de A.M.A. (Ameri can Medical Association) opbellen. Wil men ervan verzekerd zijn, dat uw toekomstige geneesheer genegen zal zijn u eventueel ook thuis te bezoeken, dan moet men dit bij de aanvraag speciaal vermelden en men moet er toch altijd op rekenen, dat zo'n bezoek alleen in uiterste noodzaak zal plaats hebben. Het gros van de medici hier verwacht, dat hun patiënten naar hen toekomen, zelfs met longontsteking en veertig graden koorts. Een andere moeilijkheid vormt de soort dokter, die men zal kiezen. De dokter met een algemene praktijk, hier G.P. (general practitioner) geheten,, zo als onze Nederlandse huisdokters allen zijn, begint hier steeds zeldzamer te worden. Waren twintig jaar geleden nog twee derden van alle medici G.P.'s, nu is hun aantal tot een derde terug ge lopen, waarvan de meesten dan nog als plattelandsgeneesheer of in kleine plaat sen praktizeren. De meest gangbare keuzeregel is langzamerhand geworden om in een gezin met kleine kinderen ROME, april e Via Margutta is het Montmartre van Rome, de artistenwijk van de vorige eeuw. De tijd dus van de fluwelen jasjes, de lange haren en de roman tiek. De fluwelen jasjes en de lange haren zjjn er niet meer bij, de meeste jonge kunstenaars, abstracten. sur realisten, en existentialisten hebben hun ateliers in de nieuwe wijken, maar de ro mantiek hangt nog ais de geur van oud perkament tus sen de huizen, en tussen antiek- en lystemvinkeltjcs van de Via Margutta. Er zijn geheimzinnige hoekjes in steegjes met hobbelige keien; er is een verlaten artiesten- sociëteit cn een artiestenbar een dansschool en ergens in de hoek is een laag hekje, waarop in kleine letters staat: „aunt Elena". Als het groene hekje knarsend op.-i gaat komen wg in een drie hoekige bloementuin en als wU de klopper op de hou ten ..ur laten vallen kijkt „aunt" Elena om de hoek, een innemende glimlach om de fijne lippen, een guitige blik achter de brilleglazen Een tante, by wie wy ons direct thuis voelen, in het atelier met de grote terra cotta kachel, de antieke meubels en de houten meu- beltrap naar de bovenverdie ping. Elena Zelesny is veel meer dan alleen 'maar de lieve tante van de leerlingen, die uit alle hoeken van de wereld bij haar boetseerles komen halen. Aunt Elena verenigt op bijna volmaakte wijze twee eigenschappen, die zelden samengaan. Zij is namelijk een zeer begaafde beeldhouwster m een ideale lerares. Haar kraakzindelijk atelier (alweer een uitzon dering) is een verzamelplaats van intellectuelen, artiesten, studenten; het is een bureau voor informaties van allerlei aard, want aunt Elena heef! haar vrienden en kennissen over de hele aardbol. Het is ook een galery van busten en baa-reliëf van ambassa deurs, van Ami ikaanse za kenlui. van hun snoezige kindertjes en hun elegante Vi'^ UA \Vi enf'U -Ml Dc Silezische beeldhouwster ..Aunt Elena" een Nederlandse leerlinge. (gebrild) mei oud-gouverneur-generaal van Ned. Indië Jhr. Mr. Van Starkenborgh Stachouwer en zijn vrouw. De ruime werkkamer zou al de afgietsels en de ori ginelen van haar oeuvre niet kunnen bevatten. Zij houdt daarom zelf nu en dan een razzia, maar bewaart de fo to's keurig gecatalogiseerd in de laden van haar schrijfta fel. Natuurlijk willen wij we- die nobby werd een inner lijke noodzaak. Toen ik twin tig was mocht ik alleen (dit was een geëmancipeerde daa. in die tijd) naar Brus sel om onder Van der Stap pen, een vriend van Rodin te guuu studeren." Van Brussel ging Elena naar Parijs, naar Florence cn ten slotte naar Wenen Daar werd men zou kun nen noemen, hofbeeldhouw- ster, want zij maakte por- (rotten van keizerin Zita en van verschillende leden van het Oostenrjkse hof. Elena Hongarije die beeldhouwster huwv een kolonel van het was, gelogeerd," vertelt Oostenrijks-Hongaarse legej Elena, „daar zag ik ei en deed in 1922 haai intrede ten, waar en hoe deze lange an vruchtbare loopbaan be gon. „Ik heb bij een tante in Cardin-mantel met vrouweicop aki. die ik nu stellig afschuwelijk zou vin den, maar die toen tot mijl) verbeelding sprak en mij op ■■.et idee bracht ook eens iets lit, 1 ei te n '-noden. Dit .-li hobbi' en !n Rome. Precies gelijk me) Mussolini, zegt zij. In de zomer ontv uchtte het echt paar de Romeinse hitte en trok naar Elena's familie- kasteel in haar geboorteland SiW.ië. Kolom"! Zcleznv stierf in 1957. Van dit geluk kige veertigjarige huwelijks leven is een dierbare herin nering bew gebleven: een studie van de handen van kolonel Zelezny. Mooie sterke kunstenaarshanden, want hij was behalve krijgs man ook een knap violist. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog emi greerde het echtpaar naar de Verenigde Staten en in 1949 zag Rome en weer terug. Tn die rijpe levensjaren zijn haar beste sculptures ont staan. Elena exposeerde in Philadelphia, Parijs, Wenen, Rome, Venetië en haar werk is permanent tentoongesteld in musea en privé collecties aan beide zijden van de oceaan. Zy voert steeds belangrijke opdrachten uit, bezoekt con certen en exposities, ver zorgt haar planten cn be steedt drie dagen van de wee', a-n haar leerlingen. Zij verdeelt ze in: een jonge- meisjesklas, een ameriean- women'club, cn een klas voor werkende vrouwen. Haar intuïtie raadt ai na d) eerste vormen, die de nog onbedreven handen van de klomp klei kneden, welke tendens en welke ar .stieke impulsen er in de beginne ling schuil..i. Elena's vita liteit en enthousiasme schep pen een inspirerende atmos feer. Er wordt 'ntens ge werkt en de diepe stilte, die in het atelier heerst tydens de lessen wordt een kwar tiertje onderbroken voor een kopje thee. Ban wordt er even gepraat over k""ist, muziek, oorlog cn vrede, thensen en dieren, want aunt Elena wisselt graag van ge dachten met haar vrienden en leerlingen. De lec lingen, waaronder ambtenaressen van dc Romeinse internatio nale in Hingen als de FOA, de CCE en van de ambassa des, noemen de avonden n het atelier van au"* Elena een oase in haar dagelijks terugkerende bureau-arbei anderen r '(men bet de .jolly icademy" en voor veer andeicn vormen de I ;en van Elena Zelezny de eerste stappen op een echte kunstenaarsloopbaan. STINE PISAN1 een pediatrician (kinderarts), of waar enkel teen-agers en volwassenen z(jn een internist te kiezen, die u, indien no dig, natuurlijk naar een andere specia list zal verwijzen, die vaak in hetzelfde gebouw zetelt. Maar goed, men heeft dus zijn keu ze gedaan, wil een afspraak met de dokter maken en stelt zich persoonlijk of telefonisch met dc receptioniste van de Medical Building, waar hij zijn praktijk heeft, in verbinding. Want waar de man woont zult u waarschijn lijk nooit te weten komen. Hier in Los Angeles is het gewoonlijk in een van de dure wijkgemeenten als Bever ly Hills of Bel Air, soms twintig, der tig kilometer van hun praktijkcen trum verwijderd. Allereerst wil men altijd weten, wie u naar die bepaalde doktor heeft verwezen. Waarom dat zo is, weet ik niet. Is naar genoegen - ver. onderstel ik - op deze eerste vraag "e- antwoord, dan kan men een afspraak maken voor de morgenuren, aan te bevelen in ernstige gevallen, of voor een eerste, wellicht langdurig onder zoek. Of men kan in de middag op het doorlopende spreekuur komen. Bij elk bezoek vervoegt men zich al lereerst bij het kantoor, waar een uit gebreide staf de administratieve kant van het bedrijf voor zijn rekening neemt. Want zo'n medisch centrum is inder daad een hoogst modem en geperfectio neerd bedrijf geworden, en het hangt geheel van de persoonlijkheid van de geneesheer af, of de zo belangrijke men selijke kant van de verhouding arts-pa tiënt ooit een kans zal krijgen, of dat men altijd het gevoel behoudt niet meer dan een „geval" te zijn. Het kantoorpersoneel, dat voor alle in het gebouw gevestigde dokters werkt, omvat telefonisten, receptionisten, ty pistes, een boekhoudster en een specia- t?l0 list in verzekeringszaken. Deze is nodig omdat hier geen algemene in- kenverzekering bestaat en er een "Ajk* dige variatie in verzekerings-mog®'-a;j heden is, hetzij als particulier, hetzü^o vallende onder de groepsassurantie een of ander bedrijf. 1S In een modern Medical Building' waarin mijn dokter zetelt, is gewoOT^g ook een apotheek gevestigd en v^ .oW meer dan één tandarts. Er is'n labof'^je ï-ium, röntgenfeamer, ruimte voor '"Nf operatieve ingrepen. Er zjjn een PA- kamers, waar in noodgevallen eenïen tiënt voor zeer beperkte tijd kan w? zjifl opgenomen. Rolstoelen en brancard® e, uiteraard ook aanwezig, gewoonUi® JV stationeerd bij een speciale ambulsj1 i[> ingang. Een goed georganiseerd M jcf', cal Centre biedt een 24-uur-serT,g- waarvoor altijd een dokter en verpj oe' ster na de normale dagtaak in het bouw aanwezig blijven. Elke arts heeft zijn eigen RaIl.^di' en enkele onderzoekkamers en »:l)oi' plomeerde verpleegsters zorgen (]e een geregelde „doorstroming" t,iA patiënten. Iedere onderzoekk®1 „el heeft een kleedkamer, waar een ,s ege>' hagelwitte mouwschorten klaar voor gebruik. Want een ervaring']^! als ik'gedurende mijn laéltste vT98't in Holland opdeed bij een bezoek ,e, een specialist, waar zijn assiy® <?e assist® een parmantig nonnetje, mij cornn „j deerde: „Zo, trek alles maar ec on Hlo ttlmh linlitölliK »i'' Soepen sausen, salades", is de smakelijke en uitnodigende titel van weer een nieuw kookboekje, uitgegeven door Van Dishoeck, Bus- sura, in de huiselijke serie .Van Dis- Ihoeck-boekjes", De culinaire verfijnin gen met een S. worden hier behandeld door mevrouw Toussie Salomonson-Kee- 1 7,er, die het boekje opdraagt aan haar dochters Channa en Ly. Ze schrijft over lekkere en dus bewerkelgke dingen. Ori gineel is de wijze, waarop 7,e soep «er- veert. Ze maakt voor haar soep-creatie een „soep-tableau", dat aan het ge recht iets heel feestelijks geeft. Iets om na te doen. Het soep-tableau moet er uit zien als een inspirerend stilleven. Het is niets anders dan een aardig dienblad waarop zoveel gevulde soepkoppen als men gas ten heeft; ofwel de koppen zijn leeg en men zet de gevulde vuurvaste soepterri ne met lepei op het blad en voorts alles waarmee men dc soep, .tterlijk, versiert. Dat is: een schaaltje boter, een boter mesje, peper en zout, een kannetje, waarin het soepboexet. Dat soepboeket is samengesteld uit peterselie en selde rie en alle verse kruiden en groenten die bij de creatie passen en die men .ge- zeld doet gaan van een klem houten plankje met scherp mes, zodat men ze terplaatse, levend en kraakvers, kan snij. den. Verder liggen er op het soeptableau een teentje knoflook en jen knoflook- persje, zodat de liefhebbers zich kun nen voorzien en de knoflook-haters er van verschoond blijven. En tenslotte bevat nel soeptableau vers knappend stokbrood. Dat kan even iii de oven warm en croquant gemaakt zijn. Maar tnen l.an het ook ..in stukjes snijden, in de. olijfolie dompelen rnxjt knoflook bespuiten en in de oven bak ken. (Tien riiinute i. o.'en hoog, maar er bij blijven staan, anders verbran den ze Men ziet het, nièr is niet alleen een culinair ontwerpster aan hot woord, die de zaken tot m de details verzorgl ze zet op tafel meestal ter keuze gewoon zout. 7-eezout. selderiezoul. knoflookzout en uienzout nuir ook Iemand, die best weet, dat de hu'svruuw tegenwoordig altijd gehaas" is en ter wijl iets in de oven staal naar de tele foon holt. Er is, met name aan verfijn de zorg, die een gerecht niet kostbaarder maar wel feestelijker maakt, uit dit boekje wel iets te leren. gauw uit!," en die zich lichtelUJf ontwaardigd toonde, toen ik mi) Gii' mitteerde mijn onderjurk aan te 'p]i den, zal men hier niet hebben- onderzoek geschiedt discreet on" Ttte beschermende plooien van het JL u schort en is daarom ik kan el' verzekeren niet minder doel1* fend. Dit alles, en het feit, dat zich jji- medisch centrum behalve een Pa®Urg' ternisten gewoonlUk ook een cM» tfi' pediatrician, gynaecoloog en ob®£,jst IV og on ine)*' cian (verloskundige) en ophthaltndjïgi" (oogarts) bevinden verklaart wel. .,0?' om doktoren hier niet graag huis"5i d0 (oogarts) bevinden verklaart wel, professionele hulp van verpleeg® pi' en laboranten, en de beschikking alle mogelijke moderne apparate»', „e- rvi o.n f n \T A.d n «»1 n i« #1 d* O E men in "Nederland slechts in g°e outilleerde ziekenhuizen vindt. IK Voor de patiënt is het natUurlUHepl vele gevallen ook een groot v0rti'' (lal alle fasen van een soms ultgej» ,,v onderzoek in een en hetzelfde achter elkaar kunnen plaats v,"vgl' Maar persoonlijk zou ik in veie len het doktersbezoek aan huis.yf.fl in Nederland al is het soms ook- gehaast, toch wel prefereren. Masr )t,s- is een van de vele ouderwetse g'" ri*r gesteldheden, die men in dit r" ,„s(" en gehaaste land liefst zo gauw 1,1 lijk moet vergeten LOUISE BURGllM{ (Advertentie) A:'.r p.ipy. Êsfyihbaïfo Inttvnuïional',

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 6